Europaudvalget 2003-04
EUU Alm.del Bilag 363
Offentligt
1465207_0001.png
PDF udgave (1030 KB)
edlemmerne af Folketingets Europaudvalg
deres stedfortrædere
ag
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
12. december 2003
Med henblik på mødet i Folketingets Europaudvalg den 19. december 2003 –
dagsordenspunkt rådsmøde (miljøministre) den 22. december 2003 – vedlægges
Miljøministeriets notat om de punkter, der forventes optaget på dagsordenen.
Samlenotat
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465207_0002.png
Vedr. Rådsmøde (miljø) den 22. december 2003
Dagsorden
1. Direktiv om kvaliteten af badevand…………………………………………..
1. Direktiv om brug af Kyoto-protokollens projektmekanismer………………
2. Forslag til forordning om persistente organisske stoffer (POP)……………
3. Forslag til Fællesskabets ratifikation af Protokollen om
grænseoverskridende luftforurening over store afstande (LRTAP)
angående Persistente organiske stoffer……………………………………….
2. Forslag til kemikalieregulering………………………………………………..
2
9
18
26
28
3. Meddelelse om en EU-strategi om begrænsning af skibes
emissioner til luften ……………………………………………………………. 49
4. Forslag til forordning om det finansielle instrument for
miljøet (LIFE)……………………………………………………………………
5. Forberedelse af biodiversitetskonventinen COP7 og
Cartagena protokollen MOP1…………………………………………………. 58
6. Styrkelse af miljødimensionen af Lissabon-strategien……………………….
7. Kommissionens rapport om Miljøagenturet………………………………….
11.
12.
13.
14.
Forslag til forordning om indførelse af et økopointsystem…………………..
74
Forslag til forordning om finansielle kvartalsregnskaber for
den offentlige forvaltning og service………………………………
Forslag til direktiv om kontrol med lukkede højradioaktive strålekilder…..
Rapport fra formandskabet vedrørende implementering af program om
forbedring af samarbejdet i EU vedrørende forebyggelse og begrænsning af
konsekvenserne af kemiske, biologiske, radiologiske og nukleare trusler…..
77
77
66
73
55
80
2
Ad punkt 1 – Forslag til revision af direktiv om kvaliteten af badevand
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465207_0003.png
Kom (2002) 581 endelig
- revideret notat
Resumé
Direktivet skal erstatte direktiv 1976/160 om kvaliteten af badevand, som indeholder en række bestemmelser o
overvågning af badevandet og overholdelse af bindende normer for badevandets kvalitet. Det gældende direkt
både hvad angår parametre, beskyttelsesniveauet og den opfølgning, der skal finde sted når overskridelser reg
Forslaget reducerer antallet af parametre til to mikrobiologiske parametre suppleret af visuel inspektion. I for
foreslås bindende værdier for 'God kvalitet' og en vejledende værdi for 'Udmærket kvalitet' for koncentrationer
intestinale enterokokker og Escherichia coli i badevand
Badevandet på det enkelte badested skal vurderes ud fra de sidste tre års prøveresultater og klassificeres som
”godt” eller ”udmærket”.
Forslaget indbærer en stramning af kravene i sammenligning med direktiv 1976/160 og noget strammere krav
til Danmarks nugældende nationale krav. Men stramningen opvejes i nogen grad af at badevandet ifølge forsl
vurderes på baggrund af 3 års data og ikke som nu kun på basis af et års data.
Det nye forslag fokuserer i højere grad end 76-direktivet på forvaltning af badevand, herunder udvikl
badevandsprofiler og oplysning af offentligheden.
E
T BADESTED, DER KARAKTERISERES SOM ”RINGE”, BETRAGTES SOM VæRENDE I
OVERENSSTEMMELSE MED DIREKTIVET, HVIS DER I BADESæSONENS LøB ER TRUFFET
FORANSTALTNINGER FOR AT FJERNE FORURENINGEN, OG DER ER TRUFFET
FORANSTALTNINGER FOR AT UNDGå, AT MENNESKER UDSæTTES FOR FORURENINGEN.
BADEVANDET INDEN TRE åR IKKE KAN KLASSIFICERES SOM GODT, ER INDFøRELSE AF
BADEFORBUD ENESTE MULIGHED.
H
VIS
1. Status
Kommissionen sendte den 24. oktober 2002 ovennævnte forslag  til Rådet og Europaparlamentet.
Forslaget har hjemmel i traktatens artikel 175(1) og skal derfor vedtages af Rådet med kvalificeret
flertal efter proceduren om fælles beslutningstagen i traktatens artikel 251.
Direktivet skal erstatte direktiv 1976/160 om kvaliteten af badevand. Kommissionen præsenterede
forslaget på rådsmøde (miljø), den 9. - 10. december 2002. En første drøftelse fandt sted på rådsmøde
(miljø) den 4. marts 2003. Europa-Parlamentet har den 23. oktober 2003 udtalt sig om forslaget.
Formandskabet har sat punktet på dagsordenen for rådsmøde (miljø), den 22. december 2003 med
henblik på at opnå fælles holdning.
Grundnotat om forslaget er oversendt til Folketingets Europaudvalg den 29. november 2002.
3
2. Formål og indhold
Det gældende badevandsdirektiv 1976/160 indeholder en række bestemmelser om overvågning af
badevandet og overholdelse af bindende normer for badevandets kvalitet. Direktivet er forældet, både
hvad  angår  valg  af  parametre,  beskyttelsesniveauet  og  opfølgning  i  tilfælde  af  forringet
badevandskvalitet.
Kommissionen angiver, at forslaget er baseret på følgende:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465207_0004.png
– Overensstemmelse med strategien for bæredygtig udvikling, 6. miljøhandlingsprogram, og med de
målsætninger, som Det Europæiske Råd har sat for den fremtidige udvikling på højtprioriterede
områder, såsom "folkesundhed" og "naturressourcer”.
– Overensstemmelse med anden vandrelateret EU-lovgivning, der er vedtaget siden 1976, navnlig
med vandrammedirektivet.
– De anvendte parameterværdier skal revideres og strømlines med fokus på robuste mikrobiologiske
indikatorer  og  under  hensyntagen  til  det  overvågningssystem,  der  blev  fastlagt  med
vandrammedirektivet; parametre og værdier skal baseres på de nyeste videnskabelige resultater og
på et højt beskyttelsesniveau, også med hensyn til udsatte grupper såsom børn.
– Badevandspleje skal udvikles fra blot prøvetagning og overvågning til integreret kvalitetsstyring.
– Der skal gives bedre og tidligere oplysninger til offentligheden ved brug af både lokalt og regionalt
tilgængelige faciliteter og teknologi, såsom internettet og geografiske informationssystemer.
– Der skal tilskyndes til større inddragelse af offentligheden, især de lokale og regionale organer,
berørte parter og ikke statslige organisationer og det videnskabelige miljø.
– Revisionen  skal  også  give  endnu  et  eksempel  på  god  forvaltning  i  Europa  som  skitseret  i
Kommissionens hvidbog fra oktober 2001.
Anvendelsesområde
Det gældende badevandsdirektiv regulerer badevandskvaliteten i naturlige vandområder, og fokuserer
på traditionel badning  og svømning. Det  nye forslag inddrager  også vandkvaliteten i  tilknyttede
områder, hvor der anvendes kano eller lignende.
Parametre
Til vurdering af badevandskvaliteten fastlægger 1976-direktivet 19 parametre. Det nye forslag
reducerer antallet til to mikrobiologiske parametre suppleret af visuel inspektion (algevækst, olie)
samt pH-måling i ferskvandsområder.
Reduktionen til to parametre skyldes, at mikrobiologisk forurening - i langt de fleste tilfælde - er den
faktor, der giver dårlig  badevandskvalitet, og at vandrammedirektivet fastlægger en omfattende kemisk
og biologisk overvågning for alle vandområder, inkl. kystområder, der skal være på plads fra udgangen
af 2006.
De  to  foreslåede  fækale  indikatorparametre  (mikrobiologiske),  intestinale  enterokokker  (IE)  og
Escherichia  coli  (EC),  giver  den  bedste  angivelse  af  fækal  forurening  og  sundhedsvirkninger  i
vandområder,  der  anvendes  til  fritidsaktiviteter.  IE  parameteren  og  EC  parameteren  svarer  til
henholdsvis parameteren fækale streptokokker og fækale colibakterier i 1976-direktivet. I Danmark
undersøges badevandet dog ikke rutinemæssigt for fækale streptokokker.
Endvidere omfatter direktivet som noget nyt algevækst, mens direktivet bibeholder en vurdering af om
4
badevandet  er  belastet  med  mineralske  olier,  tjærerester  og  affald  foruden  –  for  ferskvande  –
pH-værdien.
Forslaget åbner op for, at der kan fastsættes krav til indholdet af virus, når egnede metoder til
påvisning af vira er udviklet og valideret.
Parameterværdier
Kommissionen  foreslår  juridisk  bindende  værdier  for  'God
 kvalitet'og  en
 vejledende  værdi  for
'Udmærket kvalitet'
for koncentrationer af intestinale enterokokker og Escherichia coli i badevand, som
vist i følgende tabel:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465207_0005.png
Mikrobiologiske parametre
Intestinale enterokokker
(I.E.) i cfu/100 ml
Escherischia coli
(E.C.) i cfu/100 ml
Udmærket kvalitet
(vejledende)
100
250
God kvalitet
(bindende)
200
500
Den bindende værdi i 1976 direktivet er for E. Coli 2000/100 ml, mens Danmarks nationale krav er
1000 E.coli/100 ml badevand.
Badevandet foreslås vurderet ud fra de sidste tre års prøveresultater, som indsættes i en logaritmisk
funktion, hvorefter det vurderes, om vandet i mindst 95% af tiden overholder de bindende værdier.
Vandet må ikke have opblomstring af alger eller indeholde tjærerester eller affald. PH-værdien i ferske
vande skal være mellem 6 og 9. Disse forhold indgår dog ikke i klassificeringen af badevand.
Ved afslutningen af hver badesæson klassificeres badevandet ved det enkelte badested som ”ringe”,
”godt” eller ”meget godt” på basis af de sidste tre års data.
Selve værdierne er således strammere end de danske, men dette modvirkes af at badevandet nu skal
vurderes på baggrund af 3 års data og ikke som de danske krav kun på basis af et års data. Samlet set
vurderes det at der er reelt tale om en stramning, og at en række stationer vil blive klassificeret som
ringe.
Fra kontrol til forvaltning af badevand
Det  nye  forslag  fokuserer  i  højere  grad  end  76-direktivet  på  forvaltning  af  badevand.
Badevandsprofiler for de enkelte badeområder skal udvikles, potentielle kontamineringskilder (med
passende  afhjælpeforanstaltninger)  skal  påvises,  prøver  af  badevandskvaliteten  skal  indsamles,
analyseres og fortolkes, og der skal ske oplysning af offentligheden, især når badning ikke er tilrådelig.
Myndighederne skal ligeledes sætte ind, når badevandet ikke er godt. Reglerne i det nye direktiv er på
dette område væsentligt mere detaljerede end i det gældende direktiv.
Kontrol af badevand
Forslaget  lader  antallet  af  kontrolprøver  på  det  enkelte  badested  afhænge  af  erfaringer  med
badevandskvaliteten på det pågældende badested. Indtil klassificering har fundet sted, skal der mindst
5
tages 2 prøver per måned. Antallet af obligatoriske prøver varierer mellem 3 per sæson og 2 per måned
i badesæsonen. Det gældende direktiv kræver 2 prøver per måned, med mulighed for at nøjes med en
1 prøve per måned, hvis badevandet erfaringsmæssigt er meget godt.
Det fremgår ikke klart, om der på de områder, hvor der erfaringsmæssigt har været problemer med
opblomstring af alger, ud over den visuelle kontrol også skal foretages en måling af art og mængde af
algeforekomst.
Konsekvenser ved badevand, der karakteriseres som ringe
Som udgangspunkt skal alle badesteder opfylde kriterierne for at kunne blive klassificeret ”godt” eller
”udmærket”.  Et  badested,  der  karakteriseres  som  ”ringe”,  betragtes  dog  som  værende  i
overensstemmelse  med direktivet,  hvis  der  i  badesæsonens løb  er  truffet  foranstaltninger  for  at
forebygge,  mindske  eller fjerne  forureningen,  og  der  er  truffet  foranstaltninger  for at  undgå,  at
mennesker  udsættes  for  forureningen,  herunder  at  offentligheden  er  blevet  orienteret.  Hvis
badevandet inden tre år ikke kan klassificeres som godt, anses det ikke for at være i overensstemmelse
med direktivet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465207_0006.png
For  at  være  i  overensstemmelse  med  Direktivet  er  eneste  mulighed  herefter,  at  der  indføres
badeforbud.
Standarder for håndtering af prøver
Forslaget indeholder specifikke krav til udtagning af prøver. Kravene kan justeres i henhold til den
etablerede forskriftsprocedure.
3. Nærhedsprincippet og proportionalitetsprincippet
Kommissionen angiver, at det er nødvendigt at definere overordnede miljø- og sundhedsmålsætninger
på EU-plan såvel som sammenlignelige metoder for prøveudtagning, analyse og vurdering, og samtidig
sikre smidighed i spørgsmål som kontrolhyppigheder og styringsindsats for at løse problemer med
badevandskvalitet under hensyntagen til lokale og regionale forhold og med bedst mulig anvendelse af
den viden og erfaring, der er til rådighed i en bestemt region. Ved gennemførelsen af direktivet lægges
der op til en bred inddragelse af nationale myndigheder, regionale og lokale organer, berørte parter,
ikke-statslige organisationer og Kommissionen. Forslaget vurderes at være i overensstemmelse med
nærheds- og proportionalitetsprincippet.
4. Konsekvenser for Danmark
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget vil indebære, at bekendtgørelse nr. 292 af 23. juni 1983 om badevand og
badestrande med senere ændringer skal revideres.
Økonomiske konsekvenser
Kommissionens forslag indebærer umiddelbart omkostninger til at fastsætte
badevandsprofiler. Kommissionen anslår, at dette i alt vil koste 13 mio. € pr år.
Forholdsmæssigt vil dette for Danmark betyde øgede årlige udgifter på 6,5 mio. kr. per år.
Umiddelbart virker dette skøn dog meget højt, også selv om der ikke tages højde for de
modificeringer, der er opnået enighed om i forhandlingerne.
6
Selvom antallet af parametre er blevet kraftigt reduceret, vil det reelle antal parametre, der
fordrer laboratorietest, og som derfor er omkostningskrævende, være uændret.
Omkostningerne er  meget  afhængig  af prøvetallet.  Hvis  prøvetallet reduceres  til  det niveau,  der
foreslås, vil der være væsentlige besparelser. Hvor meget vides ikke på nuværende tidspunkt. Imidlertid
vil en sådan indskrænkning i prøvetallet betyde en væsentlig forringet overvågning.
Endelig vil der være omkostninger i det omfang, det er nødvendigt at etablere foranstaltninger for at
udbedre forholdene i de badeområder, som ikke lever op til direktivets krav. Et alternativ er dog at
forbyde badning på de pågældende steder. Det vurderes at 5-10% af badestationerne ikke vil kunne
overholde de strengere krav i Kommissionens direktivforslag.
Kommissionen  vurderer,  at  svigt  i  turistindtægter  som  følge  af  forringet  badekvalitet  langt  kan
overskride omkostningerne ved forbedret rensning af spildevand. Der er dog ikke her taget højde for,
at forslaget indebærer at kravene til badevand øges. En engelsk undersøgelse viser en betalingsvillighed
for den foreslåede reduktion af sundhedsrisikoen på mellem 200 og 350 kr. om året per person.
Resultaterne af en række case-studies viste, at det i langt de fleste tilfælde vil være muligt at få
forbedret badevandskvaliteten, og at opnåelsen af de standarder, der følger af det gældende direktiv, vil
betyde lavere omkostninger end de forventede fordele.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465207_0007.png
Miljø- og sundhedsmæssige konsekvenser
For de områder, som ikke overholder de foreslåede værdier for badevandets kvalitet, vil direktivet
betyde  et  forhøjet  beskyttelsesniveau,  hvis  der  iværksættes  foranstaltninger  for  at  reducere
forureningen i badevand.  
Kommissionen angiver, at 5% af personer, der  bader 20 gange i en vandkvalitet på grænsen til de
bindende værdier, vil få flere mave/tarmsygdomme end dem, der ikke bader, og at 2,5% af de badende
personer  vil  få  problemer  med  luftvejene.  Til  sammenligning  nævner  Kommissionen,  at
badevandsområder,  der  overholder  de  bindende  standarder  fra  1976-direktivet,  indebærer  en
baderisiko på omkring 12% til 15%. Størstedelen af badevandsområderne har dog væsentlig bedre
badevandskvalitet.
Direktivets skrappere regler om beredskab svarer stort set til de regler, der allerede gælder i Danmark,
og vil derfor ikke betyde en forbedret sundhed. For turister der besøger andre EU-lande, hvor
tilsvarende system ikke er etableret, vil det forøgede beredskab betyde en lavere sygdomsfrekvens.
Det gældende danske krav for E. coli ligger mellem det foreslåede nye niveau og kravet i 1976
direktivet.
En lavere grænse i forhold til vores nuværende praksis for udstedelse af badeforbud, vil betyde en
lavere sygdomsfrekvens. Det forudsættes dog, at forbuddet respekteres af borgerne. Der er imidlertid
en risiko for at  nedlagte badeforbud i mindre grad respekteres, hvis de udstedes uden at badevandet
vurderes at udgøre en uacceptabel sygdomsrisiko, men alene som opfølgning på dårlige resultater fra
tidligere år.
5. Høring
7
Forslaget har været sendt i høring hos offentlige myndigheder og interesseorganisationer.
Høringsparterne udtrykte generel tilfredshed med forslaget.
Københavns Kommune foreslår, at der skal etableres varslingssystemer ved alle badeområder, som
risikerer at blive kontamineret med spildevand, og at kravet til klassificeringen af badevand med
kategorien ringe lempes, hvis der er etableret et varslingssystem.
Friluftsrådet ønsker at få præciseret om egentlig handling er påkrævet for at opfylde kravet om at der
skal tages hensyn til andre friluftsaktiviteter, og at klassificeringen af badevand alene skal fastlægges på
baggrund  af  badevandets  kvalitet  og  ikke  være  afhængig  af  om  der  iværksættes  afhjælpende
foranstaltninger, eller om andre rekreative anvendelser er omfattet af vurderingen. Friluftsrådet peger
også på at antallet af prøver ikke må blive for lille, for at sikre at svingninger i badevandskvaliteten
opfanges og at badevand klassificeres korrekt.
Kommunernes Landsforening finder det positivt at der stilles harmoniserede krav til prøveudtagning
og analysemetoder.
Amtsrådsforeningen vurderer at det ikke skal være muligt at afregistrere et badevand, hvis badevandet
har for dårlig kvalitet, men at badevandet i stedet må forbedres. Foreningen mener ikke at rapportering
om at suspendere måleprogrammet i nødsitutioner skal ske til Kommissionen, men alene til de
regionale myndigheder. Med hensyn til beregningsmetoder mener Amtsrådsforeningen at kravene skal
tilpasses antallet af udtagne prøver, og at det bør overvejes om det seneste års data kan tillægges større
vægt i den samlede vurdering af badevand, som er baseret på de sidste 3 år data, for at registrere
udviklingstendenser.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465207_0008.png
Flere peger på at  den danske betegnelse ”udmærket” kan misforstås og foreslås erstattet af ”meget
godt”.
På specialudvalgsmødet den 3. december 2003 fremkom der bemærkninger fra Forbrugerrådet, Dansk
Vand- og Spildevandsforening.
Forbrugerrådet foreslog, at Danmark lægger vægt på at der er god overensstemmelse
mellem direktivforslaget og vandrammedirektivet. Forbrugerrådet fandt desuden, at
Danmark bør arbejde for, at badevand der anvendes til andre fritidsaktiviteter end
badning og svømning bliver omfattet af direktivet. Endelig gav Forbrugerrådet udtryk for,
at Danmark bør modsætte sig, at man accepterer korttidsbelastninger, hvor det tillades at
badevandet i en kortere periode overstiger kvalitetskravene.
Dansk Vand- og Spildevandsforening støttede undtagelsesbestemmelser i forbindelse
med korttidsbelastninger, såfremt der er et system der sikrer at de badene bliver varslet.
Foreningen var endvidere positiv over for, at direktivet kommer til at omfatte badevand til
andre fritidsaktiviteter, når blot sådanne aktiviteter ikke indgår i klassificeringen af
badevand, men kun tages med i badevandsprofilerne. Foreningen lagde vægt på, at
direktivforslagets tidsfrister for implementering kommer til at svare til tidsfristerne i
vandrammedirektivet.
8
Ad punkt 2 - Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af
Kvotedirektivet, vedrørende Kyoto-protokollens projektmekanismer
KOM (2003) 403
- Revideret notat
Resumé: Forslagets hovedformål er at skabe mulighed for at virksomhederne kan benytte kreditter fra
JI- og CDM-projekter på lige fod med EU-kvoter til opfyldelse af deres forpligtelser under EU’s
kvotedirektiv  og  dermed  øge  mængden  af  muligheder  for  at  opfylde  forpligtelser  under  EU’s
kvotedirektiv. Forslaget indebærer i hovedtræk: At virksomheder kan veksle JI- og CDM-kreditter til
EU-kvoter hos staten. - At den samlede mængde projektkreditter, som konverteres til kvoter, skal
begrænses.  De  kvantitative  restriktioner  introduceres  for  hele  fællesskabet  og  ikke  for  enkelte
medlemsstater. - At JI- og CDM-kreditter først kan omveksles til EU-kvoter og benyttes til opfyldelse
af forpligtelser i EU-systemet fra 2008. - At kreditter der stammer fra atomkraft- og sinksprojekter
ikke kan veksles til EU-kvoter. - At det for at undgå at reduktioner tælles to gange ikke vil være tilladt
at  udstede  emissionsreduktionskreditter  for  JI-projekter  etableret  i  sektorer,  der  er  omfattet  af
Kvotedirektivet eller indirekte omfattet af Kvotedirektivet. - At der indføres en overgangsordning for
JI-projekter etableret i de nye medlemsstater i sektorer der er omfattet af Kvotedirektivet. For sådanne
projekter vil det være muligt at kreditere reduktioner indtil 2012 hvis de er godkendt før 31. december
2004.  -  At  baselines  ikke  må  fastsættes  under  fællesskabslovgivningens  krav  eftersom  at  alle
EU-medlemsstater, også de nye, skal opfylde fællesskabslovgivningen. - At offentligheden skal have
adgang til informationer om JI- og CDM-projektaktiviteter. - At offentligheden skal have adgang til
informationer om medlemsstaternes strategier for implementering af JI og CDM og at befolkningen
skal høres om disse strategier. - At der ikke etableres nye institutioner, men at FN’s verifikations
institutioner benyttes.  - At medlemslandene skal vedtage den nødvendige nationale lovgivning senest
30. september 2004.
6. Status
Kommissionen udsendte den 23. juli 2003 ovennævnte forslag. Forslaget har hjemmel i artikel 175(1) i
traktaten  og  skal  derfor  vedtages  af  Rådet  med  kvalificeret  flertal  efter  proceduren  om  fælles
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465207_0009.png
beslutningstagen i artikel 251 i TEF.
Punktet var på dagsordenen til møde i Rådet (miljø) den 27. oktober 2003 med henblik på politisk
debat. Denne blev dog ikke gennemført, hvorfor formandskabet har sat punktet på dagsordenen for
møde i Rådet (miljø) den 22. december 2003 ligeledes med henblik på politisk debat.
Europa Parlamentet har endnu ikke udtalt sig.
Grundnotat blev oversendt til Folketinget den 2. september 2003.
Forslaget har været forelagt Folketingets Europaudvalg den 24. oktober 2003 til orientering.
7. Formål og indhold
Forslagets hovedformål er at skabe mulighed for at virksomhederne kan benytte kreditter fra JI- og
CDM-projekter  på  lige  fod  med  EU-kvoter  til  opfyldelse  af  deres  forpligtelser  under  EU’s
kvotedirektiv. Brug af JI- og CDM-kreditter vil øge mængden af muligheder for at opfylde forpligtelser
under  EU’s  kvotedirektiv,  fremme  teknologioverførsel  og  samtidigt  reducere  omkostningerne  til
opfyldelse  af  reduktionsforpligtelserne  for  virksomhederne.  Samtidig  fremhæver  Kommissionen
9
supplementaritetsprincippet, som nedfældet i Marrakech-aftalerne, om at industrilandene skal træffe
omfattende foranstaltninger i deres egne lande for at indfri deres reduktionsforpligtelser, og kun bruge
Kyoto-protokollens mekanismer til at opfylde en del af deres forpligtelser. Kommissionen mener
således, at der med forslaget etableres en balance mellem målet om at fremme JI og CDM og samtidig
overholdelse af kravet om, at disse mekanismer supplerer hjemlige reduktionsforanstaltninger.
Forslaget indebærer i hovedtræk:
At virksomheder kan veksle JI- og CDM-kreditter til EU-kvoter hos staten. Disse EU-kvoter er
gyldige til opfyldelse af forpligtelser under Kvotedirektivet. JI- og CDM-kreditter er altså ikke
direkte brugbare til opfyldelse af virksomheders forpligtelser under Kvotedirektivet.
At den samlede mængde projektkreditter, som konverteres til kvoter, skal begrænses. I denne
forbindelse fastlægger forslaget, at en evaluering skal foretages, når den samlede mængde
projektkreditter når 6 pct. af den samlede mængde kvoter allokeret af medlemslandene. I
forbindelse med denne evaluering kan Kommissionen overveje et loft på 8 pct. De kvantitative
restriktioner introduceres for hele fællesskabet og ikke for enkelte medlemsstater.
At JI- og CDM-kreditter først kan omveksles til EU-kvoter og benyttes til opfyldelse af
forpligtelser i EU-systemet fra 2008
At kreditter der stammer fra atomkraft- og sinksprojekter ikke kan veksles til EU-kvoter.
At det for at undgå at reduktioner tælles to gange ikke vil være tilladt at udstede
emissionsreduktionskreditter for JI-projekter etableret i sektorer, der er omfattet af
Kvotedirektivet eller indirekte omfattet af Kvotedirektivet.
At der indføres en overgangsordning for JI-projekter etableret i de nye medlemsstater i sektorer
der er omfattet af Kvotedirektivet. For sådanne projekter vil det være muligt at kreditere
reduktioner indtil 2012 hvis de er godkendt før 31. december 2004.
At baselines ikke må fastsættes under fællesskabslovgivningens krav eftersom at alle
EU-medlemsstater, også de nye, skal opfylde fællesskabslovgivningen.
At offentligheden skal have adgang til informationer om JI- og CDM-projektaktiviteter.
At offentligheden skal have adgang til informationer om medlemsstaternes strategier for
implementering af JI og CDM og at befolkningen skal høres om disse strategier.
At der ikke etableres nye institutioner, men at FN’s verifikations institutioner benyttes.
At medlemslandene skal vedtage den nødvendige nationale lovgivning senest 30. september 2004.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465207_0010.png
8. Nærhedsprincippet & proportionalitetsprincippet
til fælles spilleregler for det indre marked
Kommissionen anfører, at forslaget afbalancerer hensynet
med hensynet til størst mulig national frihed til opfyldelse af sin forpligtelse.
Målet  for  den  påtænkte  handling  er  etablering  af  en  kobling  mellem  Kyotoprotokollens
projektbaserede  mekanismer  og  Kvotedirektivet.  Dette  vurderes  ikke  at  kunne  opfyldes  af
medlemsstaterne  hver  for  sig,  men  nødvendiggør  at  Fællesskabet  træffer  foranstaltninger  i
overensstemmelse med subsidiaritetsprincippet. I overensstemmelse med proportionalitetsprincippet
går dette direktiv ikke ud over, hvad der er nødvendigt for at nå dette mål
Kommissionen  er  derfor  af  den  opfattelse,  at  forslaget  er  i  overensstemmelse  med  traktatens
bestemmelser om nærhed og proportionalitet. Regeringen er enig heri.
10
9. Konsekvenser for Danmark
Lovgivningsmæssige  konsekvenser:  Dette  forslag  er  et  ændringsforslag  til  Kvotedirektivet,  som
Danmark endnu ikke har implementeret. Kvotedirektivet skal være implementeret i Danmark senest
31.  december  2003.  Forslaget  vil  medføre  ændring  af  den  lovgivning  som  skal  implementere
Kvotedirektivet i Danmark. Behovet for ændringer skyldes blandt andet:
at  der  ikke  i  implementeringen  af  Kvotedirektivet  er  åbnet  mulighed  for  veksling  af
projektkreditter;
at der skal etableres overgangsordning for JI-projekter i de nye EU-medlemsstater;
at der etableres en offentlig enhed der kan administrere omveksling af projektkvoter.
Økonomiske og administrative konsekvenser :
Forslaget medfører en udvidelse af mulighederne for at opfylde forpligtelser for de af Kvotedirektivet
omfattede  virksomheders,  hvilket  sandsynligvis  vil  have  positive  økonomiske  konsekvenser  for
virksomhederne,  gennem  et  prisfald  på  kvoter  internt  i  EU’s  kvotesystem.
Størrelsen af faldet i kvotepriserne – med afsmittende effekt på forbrugerpriserne – afhænger dog af
den endelige markedsudvikling for JI- og CDM-projekter. Dette markeds volume og prissætning
vurderes bl.a.  betinget  af  de administrative  begrænsninger  i udviklingslandene  og  Østeuropa for
konkrete projekter, samt hvor restriktivt markedet indrettes. Her vurderes tre restriktioner  særligt
relevante, nemlig: eksistensen og størrelsen af loftet for omveksling af projektkvoter, som vurderes
ved 6 % (og evt. indføres ved 8%), udskydelsen af brug af projektkvoter til 2008 og begrænsningen af
projekttyper.
I  hvilken  grad disse  restriktioner  vil  påvirke  prisdannelsen  er  forbundet  med nogen  usikkerhed.
Forslaget  som  helhed  vurderes  under  alle  omstændigheder  at  ville  reducere  prisniveauet  i  EU-systemet,
ligesom indførelse af et loft med stor sikkerhed vurderes at ville øge kvoteprisen ift. en situation uden
en sådan begrænsning.
Forslaget vil medføre et begrænset øget forbrug af personaleressourcer i staten. Amter og kommuner
vil kun blive påvirket i den udstrækning amtslig eller kommunalt ejede virksomheder bliver omfattet af
emissionshandel.
Beskyttelsesniveau: Forslaget vurderes at have en neutral indvirkning på beskyttelsesniveauet såvel i
Danmark som i EU under ét.
10. Høring
Forslaget blev sendt i høring til en kreds af høringsberettigede med frist til 22. september 2003.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465207_0011.png
Rammenotatet har været i skriftlig høring i specialudvalget (miljø) med frist d. 27. august. Der er
indkommet følgende høringssvar:
Dansk Handel og Service
har ingen kommentarer til rammenotatet.
11
Elkraft System
ønsker en præcisering af de ønskede ændringer i restriktionerne på brugen af
projektmekanismerne.
Elkraft System
finder det vigtigt at sikre et velfungerende elmarked med lige
konkurrencevilkår, og betoner herunder, at forslagets bestemmelser om, at JI-projekter ikke kan
gennemføres i de lande og sektorer som er omfattet af Fællesskabets kvotehandelssystem, ikke må
svækkes.
Dansk Energi
støtter, at kreditter fra CDM-projekter skal kunne konverteres allerede i perioden fra
2005-7.
Dansk Energi
finder endvidere, at muligheden for at indføre et loft for konverteringen helt bør
fjernes. Subsidiært kan
Dansk Energi
acceptere en ”trigger”, som udløser en evaluering, som foreslået af
Kommissionen, men der må ikke i direktivet være indeholdt nogen indikation på et evt. lofts størrelse.
Muligheden  for  et  loft  anføres  at  ville  medføre  stor  usikkerhed  for  større  og  mere  langsigtede
projekter, som vil medføre en ”først til mølle” situation.
Dansk Energi
finder endvidere, at der skal
være fælles regles, således at når der i et land er fastsat en baseline, så benyttes samme baseline for alle
projekter. Endeligt efterlyser
Dansk Energi
endvidere et klart signal om, at EU vil sikre at der hurtigst
muligt åbnes for kvotehandel med tredjelande, da kvotemarkedet ikke bør begrænses til EU.
Danisco
kan støtte den danske holdning, og opfordrer til, at Danmark får sat kraftigt gang i køb af
kvoter, først og fremmest statsligt men også privat.
Dansk Metal og CO-industri
kan støtte indstillingerne til dansk holdning.
Dansk Metal og CO-industri
finder det endvidere afgørende, at der etableres et overordnet og troværdigt set af retningslinjer for
kvotehandel    indenfor  EU,  og  at  der  sikres  sammenhæng  med  Kyoto-protokollens  fleksible
mekanismer. Det findes ligeledes væsentligt, at medlemslandene sikres størst mulig frihed til at leve op
til de miljømæssige forpligtelser på den mest omkostningseffektive måde, herunder også gennem
samarbejde med lande udenfor EU.
Oliebranchens Fællesrepræsentation
kan overordnet støtte den danske holdning, men forbeholder sig ret til
at vende tilbage med præciserende kommentarer i den almindelige høring.
Dansk Industri
tillægger det særdeles stor vægt, at der udarbejdes et EU-direktiv, så virksomhederne kan
benytte projektkreditter fra JI- og CDM-projekter.
Dansk Industri
finder det afgørende, at europæiske
virksomheder frit kan handle CO2-kreditter med lande uden for EU.
støtte til direktivet
Dansk Industris
forudsætter således, at der ikke lægges begrænsninger på brugen af CO2-kreditter, da dette vil forværre
europæiske  virksomheders  konkurrenceevne.  Dansk
 Industri
 finder  endvidere,  at  en  kvantitativ
begrænsning er et forkert signal at sende til Rusland, som bringer Kyoto-protokollens ikrafttræden i
fare. Dansk Industri er endvidere modstander af, at der ifølge forslaget ikke vil kunne konverteres
projektkreditter i perioden 2005-2007, og foreslår at der åbnes mulighed for at kunne konvertere både
JI- og CDM-projektkreditter til kvoter i Fælleskabets kvotehandelssystem i perioden 2005-2007.
Dansk Industri
mener, at det er en væsentlig forudsætning for regeringens klimastrategi, at der ikke
sættes  begrænsninger  for  anvendelsen  af  Kyoto-protokollens  fleksible  mekanismer,  og  at  en
begrænsning må føre til en justering af regeringens klimastrategi.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465207_0012.png
Dansk Industri
mener endvidere, at der i de senere år samlet set er foretaget og fortsat vil blive foretaget
miljøinvesteringer i energisektoren, at argumentet om nødvendigheden af en kvantitativ begrænsning
for at kunne leve op til supplementaritet er irrelevant.
12
Greenpeace
finder, at kvoterne i EU’s kvotehandelssystem skal holdes totalt adskilt fra kreditter fra JI-
og CDM-projekter, og er derfor modstander af det foreliggende forslag. Danmark bør som en af
verdens værste udledere af CO2 på ligefod med de øvrige rige lande gå foran og reducere sine egne
udslip før U-landene også forpligter sig til at reducere sine udslip. Greenpeace anfører at forslaget vil
undergrave, at der sikres reelle reduktioner inden for EU. Greenpeace anfører derfor, at forslaget er i
grundlæggende modstrid med supplementaritetsprincippet under Kyoto-protokollen og at EU risikerer
at miste al troværdighed i klimaforhandlingerne. Skulle forslaget blive vedtaget mod Greenpeace’s
ønske, skal der være et bindende loft for konverteringen af projektkreditter, som er betragteligt mindre
end det foreslåede. Greenpeace finder endvidere, at det i givet fald kun må være muligt at kunne
konvertere projekter med vedvarende energi, mens det ikke må være muligt at kunne konvertere sinks,
atomkraft, nye store vandkraftanlæg og projekter med fossile brændsler. Endeligt er Greenpeace
kraftig modstander af et evt. ønske om at kunne købe ”varm luft” i Rusland, da det i givet fald vil
sabotere hele formålet med Fællesskabets kvotehandelssystem. Greenpeace er således ikke enig i, at
Danmark generelt har en interesse i at forslaget vedtages. Greenpeace anfører at hvis forslaget ikke
kan tages af bordet, bør det som minimum strammes op på bla. lavere loft, brugen af CDM i perioden
2005-08, frihed til valg af type projekter, inddragelse af AAU'er.
Det Økologiske Råd
finder, at direktivet om kvotehandel med drivhusgasser i Fællesskabet er et
afgørende skridt mod en mere bæredygtig udvikling.
Det Økologiske Råd
finder, at
Kommissionens forslag er udtryk for en rimelig balance mellem på den ene side at få bragt orden i
eget hus ved i al væsentlighed at fastholde, at reduktion i udledning af drivhusgasser skal ske i de
rige lande, som i dag står for langt den største del af udledningerne. På den anden side må EU også
have mulighed for i et begrænset omfang at erstatte begrænsninger i egne udledninger med
godskrevne JI- og CDM-projektkreditter.
Det Økologiske Råd
finder på den baggrund de
foreslåede ”grænser” for omveksling af projektkreditter på 6% og 8% for ganske passende.
Det
Økologiske Råd
støtter endvidere ikke, at det skal være muligt at omveksle projektkreditter fra
sinks og atomkraft. Endelig er
Det Økologiske Råd
enig med Kommissionen i, at EU’s
kvotehandelssystem ikke skal kunne kobles til ”varm luft kvoter””, og kan på den baggrund samlet
set støtte Kommissionens forslag.
Det Økologiske Råd
er derimod ikke enig i rammenotatets fremstilling af konsekvenserne for
Danmark.
Det Økologiske Råd
mener således ikke, at forslaget entydigt kan siges at have positive
økonomiske konsekvenser for virksomhederne. Der vurderes muligvis at være en kortsigtet
gevinst, men på længere sigt vurderes en for kraftig anvendelse af projektkreditter at ville sætte de
danske bestræbelser på energibesparelser og omstilling til vedvarende energi i stå, således at
Danmark vil stå i en ringere økonomisk situation ved fastlæggelsen af klimamål efter 2012, eller
ved kraftige stigninger i prisen for fossile brændsler, hvor Danmark antages inden 2012 at blive
netto-importør.
Det Økologiske Råd
tager endvidere stærkt afstand fra den danske holdning og indstillingerne.
Det
Økologiske Råd
vender sig således kraftigt imod, at der ikke må være ”unødige kvantitative
begrænsninger”,
Det Økologiske Råd
støtter at der først kan konverteres projektkreditter fra 2008,
Det Økologiske Råd
er endvidere imod, at der skal være
”passende frihedsgrader”
ved valget af
projekttyper.
Det Økologiske Råd
finder det endvidere”dybt
beskæmmende for dansk troværdighed
på miljøområdet”,
at en af indstillingspindene åbner mulighed for at inddrage international
kvotehandel under direktivets anvendelsesområde
.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465207_0013.png
13
Verdensnaturfonden
(WWF) betragter EU’s kvotehandelssystem som det måske vigtigste
miljøpolitiske instrument, der nogensinde er vedtaget i EU, og finder det altafgørende for indsatsen
mod klimaforandringerne, at EU’s kvotehandelssystem bliver en miljømæssig, politisk og
økonomisk succes.
WWF
finder, at det foreliggende forslag underminerer EU’s
kvotehandelssystemets miljømæssige effektivitet og forstyrrer prisdannelsen i EU med
skævvridning af erhvervslivets konkurrence som resultat.
WWF
anbefaler derfor, at forslaget
droppes. Hvis forslaget ikke bliver droppet, skal der være en skrap kvantitativ begrænsning på
muligheden for at konvertere projektkreditter på f.eks. 4% og det må ikke være muligt at
konvertere sinks-projekter og dårlige vandkraftprojekter.
Revideret rammenotat er sendt i høring i miljøspecialudvalget med frist d. 15. september 2003. Der
er indkommet følgende høringssvar:
Dansk Energi
har ingen supplerende kommentarer.
Dansk Industri
mener, at den nye indstilling om, at Danmark kan støtte forslag om, at international
kvotehandel under Kyoto-protokollen (AAU’er) inddrages under direktivets formål, bør udelades.
Dansk Industri
har sympati for intentionen om at skabe muligheder for virksomhederne for at
kunne konvertere internationale kvoter, men vurderer at de politiske muligheder for at undgå
kvantitative begrænsninger hermed vil blive forringet.
Dansk Industri
fastholder, at der ikke er
nogen god begrundelse for nogen form for kvantitativ begrænsning af konverteringen af
projektkreditter, og at en sådan derfor skal udelades af det endelige direktiv, ellers vil en afgørende
forudsætning for regeringens klimastrategi være faldet bort.
Dansk Industri
fastholder endvidere,
at der bør være mulighed for at konvertere projektkreditter i perioden 2005-2007.
Oliebranchens Fællesrepræsentation (OBF)
kan grundlæggende støtte direktivet, da det findes
afgørende, at virksomheder frit kan handle projektkreditter med landene uden for EU.
OBF
ønsker
ikke, at der lægges begrænsninger på brugen af projektkreditter. Et loft for brugen af
projektkreditter vurderes at kunne give så meget usikkerhed i markedet, at antallet af projekter vil
blive begrænset, eller der vil kunne opstå en ”først til mølle situation”, hvor mere langsigtede
projekter aldrig bliver igangsat, og de danske virksomheder i sidste ende risikerer at blive
udelukket fra brugen af de fleksible mekanismer.
OBF
kan på den baggrund støtte den danske
holdning.
Specialarbejderforbundet (SID)
kan støtte den danske holdning, men finder det dog problematisk,
hvis det bliver muligt at handle med CO2-kvoter efter for godt befindende. SID finder således, at
Kyoto-protokollen skal overholdes ved, at der sker reduktioner i såvel hjemlandet og ved at
medvirke til, at andre lande kan nedbringe deres CO2-udslip.
Verdensnaturfonden (WWF)
tager kraftigt afstand fra, at Danmark nu ifølge det reviderede
rammenotat skal kunne støtte forslag om, at lade international kvotehandel indgå i direktivets
annvendelsesområde.
WWF
anfører, at EU’s interne kvotehandelssystem er etableret for at
generere omkostningseffektive CO2-reduktioner hos de største CO2-udledere i EU, uden at
konkurrenceevnen forvrides mellem EU’s erhvervsliv. Sigtet er således både miljømæssigt som
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465207_0014.png
14
økonomisk: Mest miljø for pengene. Hvis kvotesystemet åbnes for international kvotehandel
(AAU’ere), vil det medføre, at der muligvis blive en økonomisk effektivitet, men der leveres ingen
miljø-vare for pengene.
WWF
anfører videre, at hvis kvotehandlen ikke længere er intern, vil den
være en illusion og ikke længere et redskab til at sikre den fornødne omstilling i EU. En åbning for
internationale kvoter i kvotehandelssystemet vil således underminere det potentielt vigtigste
miljøpolitiske redskab, som nogensinde er etableret i EU.
Det Økologiske Råd
justerer sit første høringssvar med, at det er af største betydning at fastholde
en overgrænse for anvendelsen af projektkreditter, og at det foreslåede loft på 8% er for højt i
betragtning af at loftet kun gælder for de kvotebelagte virksomheder og de øvrige anslag mod
Kyoto-protokollens forudsætning om hjemlige reduktioner i I-landene.
Det Økologiske Råd
finder
det endvidere uantageligt, at
”en eventuel begrænsning søger at tage højde for forskellene i
medlemsstaternes reduktionsforpligtelse”. Det Økologiske Råd
mener i modsætning hertil, at
Danmark bør vedkende sig sin reduktionsforpligtelse på 21% i lyset af Danmarks overmåde store
udledning af drivhusgasser.
Det Økologiske Råd
finder endvidere formuleringen om international
kvotehandel ødelæggende for kvotehandelssystemet.
Forslaget er sendt i ordinær høring til en kreds af høringsberettigede med frist til d. 22. september
2003. Der er indkommet følgende høringssvar:
Landbrugsrådet
bemærkede, at muligheden for at indføre et loft for konverteringen helt bør
fjernes.
Vindmølleindustrien
finder, at kvoterne i EU’s kvotehandelssystem skal holdes totalt adskilt fra
kreditter fra JI- og CDM-projekter, og er derfor modstander af det foreliggende forslag.
Vindmølleindustrien
anfører, at forslaget vil sænke prisen på kvoter betragteligt og dermed
undergrave, at der sikres reelle reduktioner inden for EU. Det anføres endvidere, at den lave pris
vil fjerne kvotemarkedets betydning for vedvarende energiteknologier og dermed incitamentet til
teknologiudvikling. Det foreslås derfor, at JI- og CDM-kreditter sikres en mindstepris på 25 Euro
per ton.
Vindmølleindustrien
anfører endvidere, at forslaget er i grundlæggende modstrid med
supplementaritetsprincippet under Kyoto-protokollen og at den lave kvotepris ikke afspejler den
samfundsmæssige omkostning men kun den marginale omkostning ved at nedbringe emissionerne.
Eltra
mener, at det er af stor betydning, at virksomhederne kan benytte projektkreditter fra JI- og
CDM-projekter,  og  støtter  derfor  hovedformålet.  Eltra  mener  endvidere,  at  kreditter  fra
CDM-projekter skal kunne konverteres allerede i perioden fra 2005-7, og at der bør oprettes et centralt
register  der  registrerer  alle  handler.  Eltra  støtter  værnet  mod  dobbeltberegning  og  ønsker  et
transparent system særligt med hensyn til hvilke JI og CDM-projekter, der er undervejs af hensyn til
investeringer som vil overskride et eventuelt loft.
efterlyser stillingtagen til hvem, der bliver dansk
Eltra
myndighed og en snarlig stillingtagen til den nationale allokeringsplan.
Eltra
finder, at et eventuelt loft
bør fastsættes for landene individuelt og ikke for fællesskabet, og at den foreslåede grænse på 15 MW
for anlæg der er omfattet af CDM bør fjernes.
Oliebranchens Fællesrepræsentation (OBF)
finder endvidere i den ordinære høring, at kreditter fra
CDM-projekter skal kunne konverteres allerede i perioden fra 2005-7 og at begrænsningerne på
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465207_0015.png
typen af projekter, der kan indregnes ikke er overensstemmelse med EU’s internationale
forpligtelser.
Dansk Industri
anfører endvidere i deres ordinære høringssvar, at de er uenige i Kommissionens
argumentation om, at en kvantitativ begrænsning via teknologiudvikling vil medføre forbedringer
for det globale miljø. Tværtimod mener Dansk Industri at begrænsningen på brug af
projektmekanismerne vil resultere i tab af muligheder på verdensmarkedet for renere teknologi og
formindskelse af teknologioverførslen til udviklingslandene og deraf følgende miljøforringelser.
På møde i specialudvalg (miljø) den 8. oktober 2003 gentog
Greenpeace, Det Økologiske Råd og WWF 
deres kritik af forslaget som tidligere fremført ved skriftlig høring, samt deres uenighed med den
danske holdning og indstilling i kommenteret dagsorden.
WWF
fremførte endvidere, at de fandt
argumenterne i kommenteret dagsorden for politiseret.
WWF
fandt således at de makroøkonomiske
vurderinger var for skråsikre, og at den samlede argumentationen for den danske holdning ikke levede
op til normal standard. Endvidere foreslog
WWF, at
vedrørende kvalitative krav til projektkreditternes
godkendelse, skulle Udenrigsministeriets forarbejde for så vidt angår rammer for CDM projekter
reflekteres.
Den 5. november 2003 afholdt Specialudvalget (miljø) et møde vedrørende notatet, hvor
ovennævnte problemstillinger blev drøftet, hvilket medførte en række omformuleringer i
nærværende notat.
På specialudvalget (miljø) den 3. december fremkom følgende bemærkninger:
Greenpeace fandt det kritisabelt, at der i notatet ikke er redegjort for, hvad Kommissionen mener
om opfyldelsen af supplementaritetsprincippet (altså princippet om at projektmekanismerne alene
skal udgøre et supplement til hjemlige foranstaltninger mhp at reducere udledning af
drivhusgasser). Greenpeace fandt det endvidere særdeles foruroligende, at der øjensynligt nu forelå
et udspil fra formandskabet helt uden lofter for anvendelse af projektmekanismerne.
Dansk Industri udtrykte undren over, at Danmark kunne indgå et sådant kompromis, når det var
Regeringens grundlæggende holdning, at der overhovedet ikke burde være et loft. Et synspunkt
som fandt støtte hos Danske El værkers Forening. WWF fandt det klogt at arbejde målrettet for at
opnå enighed med Europa Parlamentet og bemærkede til den sidste bullit under dansk holdning, at
det dels ikke kunne være en selvstændig målsætning at sikre tilstrækkelig likviditet i
kvotehandelssystemet, ligesom det var uklart, hvilke fordele der henvistes til i dette afsnit. Tænkte
man på økonomiske, miljømæssige eller politiske fordele. WWF fandt det mest sandsynligt, at det
var de økonomiske fordele, der her blev givet prioritet, hvilket kunne undre set i lyset af at
forslaget behandledes af miljøministeriet.
Ad punkt 3 - Forslag til Europa-parlamentets og Rådets forordning om persistente
organiske miljøgifte (POP) og om ændring af direktiv 79/117/EØF og direktiv 96/59/EF.
Kom (2003) 333 endelig
- revideret notat
16
Resumé:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465207_0016.png
Kommissionen har den 12. juni vedtaget forslag til Europa-Parlamenets og Rådets forordning om
implementering af såvel Stockholm-konventionen som af ECE protokollen fra 1998 om Persistente
organiske miljøgifte. Forordningen omfatter fremstilling, markedsføring, anvendelse udslip og
bortskaffelse af stoffer som er omfattet af forbud eller begrænsning ifølge konventionen eller
protokollen. Medlemsstaterne skal inden to år udarbejde en plan for opfyldelse af forpligtelserne i
konventionen og de skal hvert tredje år sende oplysninger til Kommissionen om anvendelse af
forordningen, og årligt rapportere om samlet opproduktion og markedsføring af POP-stoffer.
Forslaget forventes ikke at have hverken lovgivningsmæssige eller miljømæssige konsekvenser for
Danmark, som allerede opfylder protokol og konvention. De økonomiske og administrative
konsekvenser vil begrænse sig til enkelte yderligere forpligtelser til Miljøstyrelsen i form af
rapportering, overvågning og udarbejdelse af handlingsplan.
1. Status
Kommissionen sendte den 12. juni 2003 ovennævnte forslag til Europa-Parlamentet og Rådet.
Forslaget har hjemmel i Traktatens artikel 95, stk. 1, og artikel 175, stk. 1, og skal derfor vedtages
med kvalificeret flertal efter proceduren om fælles beslutningstagen i artikel 251 i traktaten.
Europa-Parlamentets udtalelse foreligger ikke endnu. Formandsskabet har sat punktet på
dagsordenen for Rådsmøde (miljø) den 22. december 2003 med henblik på opnåelse af generel
indstilling.
Grundnotat om forslaget er oversendt til Folketingets Europaudvalg den 28. juli 2003.
2. Formål og indhold
Det Europæiske Fællesskab og dets medlemsstater underskrev i juni 1998 en protokol til den
regionale FN/ECE-konvention om grænseoverskridende luftforening over store afstande (i det
følgende kaldet protokollen) angående persistente organiske miljøgifte (i det følgende kaldet
POP-stoffer), og i maj 2001 den globale Stockholm-konvention om persistente organiske
miljøgifte (i det følgende kaldet konventionen).
Kommissionen anfører, at forslagets formål er at etablere nogle fælles retlige rammer, inden for
hvilke der kan træffes foranstaltninger til at standse fremstilling, markedsføring og anvendelse af
POP-stoffer af hensyn til en sammenhængende og effektiv gennemførelse af de forpligtelser,
Fællesskabet har i medfør af protokollen og konventionen.
Protokollen
Det endelige mål med protokollen er at alle udledninger af POP-stoffer ophører. Protokollen
forbyder fremstilling og anvendelse af nogle af stofferne (aldrin, chlordan, chlordecon, dieldrin,
endrin, hexabromphenyl, mirex og toxaphen). Andre stoffer skal udgå på et senere tidspunkt
(DDT, heptachlor, hexachlorbenzen og PCB). Endelig fastsætter protokollen snævre
begrænsninger for brugen af DDT, HCH, herunder lindan og PCB. Den pålægger endvidere
parterne at bringe deres emissioner af dioxiner, furaner, PAH og HCB ned under 1990-niveauet
(eller niveauet i et andet år mellem 1985 og 1995). Den indeholder specifikke grænseværdier for
17
forbrænding af kommunalt affald, farligt affald og hospitalsaffald.
I oktober 2003 har 17 parter, herunder 8 medlemsstater – heriblandt Danmark – og 4 kandidatlande
ratificeret protokollen. Protokollen er dermed trådt i kraft, idet der kræves 16 ratifikationer.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465207_0017.png
Konventionen
Målet med konventionen er at beskytte menneskers sundhed og miljøet mod POP-stoffer.
Konventionen fastsætter regler for i første omgang 12 POP-stoffer, der også er omfattet af
protokollen. Der er mulighed for senere at tilføje nye POP-stoffer på konventionens lister.
Udslip af utilsigtet fremstillede biprodukter – dioxiner, furaner, PCB og HCB – skal stadigt
minimeres med det endelige mål helt at undgå udslip, hvor det er muligt. I nationale
handlingsplaner skal parterne fremme og foreskrive brug af bedst tilgængelige teknologi for nye
kilder i de vigtigste kildekategorier.
Affald, der består af eller er forurenet med POP-stoffer skal bortskaffes på en sådan måde, at
POP-indholdet destrueres eller omdannes irreversibelt, så det ikke udviser POP-egenskaber. Hvis
dette ikke udgør den miljømæssigt foretrukne mulighed, eller POP-indholdet er lavt, bortskaffes
affaldet på anden miljømæssigt forsvarlig måde. Bortskaffelsesoperationer, der kan føre til
nyttiggørelse eller genanvendelse af POP, er udtrykkeligt forbudt.
Parterne er forpligtet til at udarbejde en national gennemførelsesplan.
40 lande har ratificeret konventionen, der træder i kraft efter den 50. ratifikation. Indtil nu har 6
medlemsstater og 2 kandidatlande ratificeret konventionen. Danmark har taget skridt til at
ratificere konventionen.
Forslag til forordning
Den foreslåede forordning gennemfører de vigtigste bestemmelser i konventionen og protokollen
ved at forbyde fremstilling, anvendelse og markedsføring af stofferne opført på forordningens
bilag.
Forordningens bestemmelser er dog strengere, idet den ikke gør brug af den mulighed, som de
internationale aftaler giver for at fortsætte med fremstilling, markedsføring og anvendelse af nogle
af stofferne på listen til begrænset anvendelse, bortset fra HCH, herunder lindan.
Anvendelsesområder
Forordningen finder anvendelse på fremstilling, markedsføring, anvendelse, udslip og
bortskaffelse af stoffer, som er omfattet af forbud eller begrænsning ifølge protokollen eller
konventionen.
Fremstilling, markedsføring og anvendelse
Det er forbudt at fremstille, markedsføre og anvende følgende stoffer: aldrin, chlordan, dieldrin,
endrin, heptachlor, hexachlorbenzen, mirex, toxaphen, PCB, DDT, chlordecon og
hexabrombiphenyl såvel i form af rene stoffer, som i kemiske produkter og artikler, det vil sige
18
færdigvarer, der indeholder kemikalier omfattet af forordningen.
Det samme gælder for stoffet HCH, incl. lindan, der dog må anvendes til brug som mellemprodukt
ved fremstilling af kemiske produkter eller som insektbekæmpelsesmiddel. Endvidere må stoffet
indtil 1. september 2006 anvendes til professionel og industriel behandling af tømmer og
træstammer samt til indendørs brug i industrien og i hjemmet.
Alle de ovenstående stoffer er optaget på bilag til forordningen. Bilagene kan senere udvides med
flere stoffer.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465207_0018.png
Forbudet gælder dog ikke for stofferne, når de anvendes til forskning i laboratorieskala eller som
referencestandard, eller hvis de forekommer som utilsigtede sporforureninger i stoffer, kemiske
produkter eller forbrugerprodukter.
Såfremt stofferne findes som bestanddele i artikler, der er fremstillet før eller er i brug på
tidspunktet for forordningens ikrafttræden, kan artiklen dog fortsat markedsføres og anvendes. Når
en medlemsstat bliver bekendt med et sådant produkt, skal den dog straks underrette
Kommissionen, der omgående underretter Stockholm-konventionens sekretariat herom.
Eksisterende lagre
Eksisterende lagre af POP-stoffer, bortset fra HCH, skal bortskaffes i overensstemmelse med
reglerne om affaldshåndtering, jf. nedenfor.
Der skal gives meddelelse til den kompetente myndighed i det land, hvor lagre af mere end 100 kg
HCH befinder sig senest 12 måneder efter forordningens ikrafttræden og derefter årligt. Lageret
skal håndteres på miljømæssig forsvarlig måde, og tilsynspligten påhviler medlemsstaterne.
Mindskelse af udslip
Medlemsstaterne skal inden to år efter forordningens ikrafttræden udarbejde fortegnelser over
udslip af dioxiner og furaner, Hexachlorbenzen(HCB), PCB og PAH’er og holde disse fortegnelser
ajour. Medlemsstaterne skal inden samme frist udarbejde en national handlingsplan, der skal
identificere, beskrive og mindske de samlede udslip af disse stoffer fra menneskeskabte kilder.
Den nationale handlingsplan skal være en del af den handlingsplan, som medlemsstaten som part i
konventionen er forpligtet til at udarbejde. Der er ikke krav om konkrete procentnedsættelser af
udslippene, men tale om anvendelse af bedst tilgængelige teknologi, substitution m.v.
Affaldshåndtering
Affald, der består af POP-stoffer eller er forurenet hermed – bortset fra PAH’er – skal bortskaffes
således, at restaffaldet eller udslip herfra ikke udviser POP-egenskaber. Sådant affald kan
imidlertid bortskaffes på anden måde i overensstemmelse med affaldsdirektivet (75/442/EØF),
hvis indholdet af listestoffer i affaldet er lavere end koncentrationsgrænserne i bilag IV til
forordningen. Koncentrationsgrænserne er under udarbejdelse og bliver indsat senere ved
komité-procedure.
Genbrug og nyttiggørelse af POP-affald er forbudt, medmindre det godtgøres, at POP-stofferne
19
destrueres under nyttiggørelsen eller udskilles og efterfølgende bortskaffes på miljømæssig
forsvarlig vis. Ifølge gældende EU-regler er enhver form for nyttiggørelse af PCB-holdigt affald
totalt forbudt. Dette forbud opretholdes i forslaget til forordningen. De gældende EU-regler tillader
bortskaffelse af PBC ved permanent underjordisk deponering i saltminer. Denne regel foreslås
ophævet.
Gennemførelsesplaner
Medlemsstaterne skal inden 2 år udarbejde en plan for opfyldelse af deres pligter i forhold til
konventionen. Som part i konventionen skal også Kommissionen udarbejde en plan for opfyldelse
af Fællesskabets forpligtelser i henhold til konventionen.
Overvågning
Kommissionen og medlemsstaterne pålægges at arbejde tæt sammen om at etablere programmer og
ordninger til miljøovervågning af tre af stofferne på listen, nemlig dioxiner, furaner og PCB.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465207_0019.png
Rapportering
Medlemstaterne skal hver tredje år give Kommissionen oplysning om anvendelse af forordningen
og hvert år sende Kommissionen data om den faktiske eller skønnede samlede produktion og
markedsføring af POP-stofferne.
Hvert tredje år skal medlemstaterne sende Kommissionen sammenfattende rapporter om lagre,
udslipsfortegnelser og tilstedeværelsen i miljøet af dioxiner og PCB.
Om de stoffer, der er opregnet i konventionen, udarbejder Kommissionen med mellemrum, en
rapport på grundlag af de oplysninger, medlemsstaterne har indsendt til Kommissionen og sender
den til konventionens sekretariat.
Udveksling af oplysninger og teknisk bistand
Kommissionen og medlemsstaterne skal fremme og sørge for oplysningsudveksling inden for EU
og med tredjeland vedrørende formindskelse eller afvikling af POP-stofferne. Kommissionen og
medlemsstaterne skal samarbejde om at yde hensigtsmæssig teknisk bistand til udviklingslande og
lande med overgangsøkonomi under hensyntagen til deres særlige behov. Disse bestemmelser
bygger på konventionens bestemmelser.
Sanktioner
Medlemsstaterne skal fastsætte effektive, proportionale og afskrækkende regler, der skal anvendes
i tilfælde af overtrædelse af forordningen.
Bilag og ændring af bilag
Bilag I.
I dette bilag er i del A opført de stoffer, der er forbudt efter både konventionen og
protokollen og i del B de stoffer, der kun er forbudt i protokollen.
Bilag II.
Indeholder HCH, incl. lindan og de anvendelsesbegrænsninger, der gælder for dette stof.
Bilag III.
Indeholder de stoffer, der er omfattet af bestemmelserne om begrænsning af udslip.
Bilag IV.
Indeholder de stoffer, der er omfattet af bestemmelserne om affaldshåndtering.
20
Når det er vedtaget inden for rammerne af en af de internationale aftaler, tilføjes nye stoffer til et
eller flere af bilagene. Desuden kan bilagene ændres efter komité-procedure. Der foreslås ikke
nedsat en ny komité, men den tekniske tilpasningskomité, der er nedsat i henhold til direktiv
67/548/EØF (direktivet om klassificering, mærkning m.v. af farlige kemiske stoffer) bistår
Kommissionen. Komitéens afgørelser træffes med kvalificeret flertal efter reglerne i artikel 5 i
Rådets afgørelse af 28. juni 1999 om fastsættelse af de nærmere vilkår for udøvelsen af de
gennemførelsesbeføjelser, der tillægges Kommissionen.
Konsekvensændringer i andre direktiver
Der ophæves et par gældende forskrifter. Forbudet mod anvendelse i pesticider af 8 POP-stoffer i
direktiv 79/117/EØF foreslås ophævet, idet forbudet nu bliver overflødigt. Det foreslås desuden at
ophæve bestemmelsen i direktiv 96/59EF om, at det er tilladt at bortskaffe PCBG/PCT-affald i
mineskakter o.lign.. De øvrige bestemmelser om PCB/PCT i direktivet gælder fortsat.
3. Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Kommissionen har i udkastet til forordningen anført, at målene for forordningen, nemlig at
beskytte miljøet og menneskers sundhed mod POP-stoffer, ikke i tilstrækkelig grad kan opfyldes af
medlemsstaterne selv, da forureningen er grænseoverskridende. Fællesskabet kan derfor træffe
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465207_0020.png
foranstaltninger i overensstemmelse med forordningen ikke ud overensstemmelse påkrævet.
proportionalitetsprincippet går forslaget tilnærhedsprincippet og i over, hvad der er med
Regeringen er enig i, at forslaget er fuldt ud i overensstemmelse med nærheds- og
proportionalitetsprincippet.
4. Konsekvenser for Danmark
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forordningen vil umiddelbart være gældende i Danmark. Som følge af forordningens forslag om
konsekvensophævelse af nogle bestemmelser i et plantebeskyttelsesdirektiv og
PCB/PCT-direktivet vil der skulle ske en tilsvarende ophævelse af bestemmelserne i de danske
bekendtgørelser samt enkelte konsekvensændringer i den danske affaldsbekendtgørelse. Desuden
skal der udstedes en bekendtgørelse om tilsyn med forordningens overholdelse.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Produktion og markedsføring af POP-stofferne har ikke fundet sted i Danmark i årevis. Der findes
derfor heller ingen lagre af disse stoffer.
Hvad angår udslipsforebyggelse er der med forordningen ikke rettet yderligere bestemmelser mod
virksomheder. De virksomheder, der udleder de største mængder af de 4 POP-stoffer, har allerede
forpligtelser i henseende til forebyggelse, kontrol og overvågning i henhold til gældende
EU-lovgivning. Udledningerne fra affaldsforbrændingsanlæg – den formentlig betydeligste kilde
for dioxiner og furaner i Danmark – er reguleret i en bekendtgørelse om affaldsforbrændingsanlæg,
der fastsætter emissionsgrænseværdier. Efter vedtagelsen af dioxinhandlingsplanen er
emissionerne på et minimum. Der er også udarbejdet en massestrømsanalyse for dioxiner og
furaner. For at kunne overholde den løbende rapporteringsforpligtelse om emissionerne, skal
oplysningerne herom opdateres.
21
For HCB’er antages affaldsforbrændingsanlæg at være den væsentligste forureningskilde.
Emissionerne er ikke kvantificerede, men antages at være ubetydelige. Vejledningen for industriel
luftforurening og en bekendtgørelse om indholdet af PAH’er i dieselolie regulerer PAH’erne.
Siden 1995 har det været forbudt at bruge PCB’er i kondensatorer og transformere, som vejer mere
end 1 kg. Udledninger af PCB fra andre kilder, f.eks. lim eller fugemasse kan teoretisk finde sted,
men de totale emissioner af PCB antages at være ubetydelige.
Det vurderes således, at en dansk opfyldelse af forordningen for så vidt angår udslip ikke vil kræve
yderligere tiltag. Miljøstyrelsen vil som myndighed blive pålagt enkelte yderligere forpligtelser i
form af rapportering, overvågning og udarbejdelse af handlingsplan.
Med hensyn til affaldshåndtering så kan de grænseværdier som skal fastsættes i bilag 4 få en
betydning for håndtering af byggeaffald og restprodukter i forhold til nuværende praksis. I det det
på nuværende tidspunkt hverken er muligt at sige noget om på hvilket niveau grænseværdierne
kommer til at ligge er det derfor heller ikke er muligt at forudsige hvilke mængder affald det vil
komme til at dreje sig om . Det er desuden heller ikke fastsat hvilken håndtering der bliver mulig.
En ændring af håndteringen af restprodukter vil kunne betyde at der kommer en
forøget omkostning for det offentlige i forhold til omkostningerne ved den nuværende
håndtering.
Dette vil blive vurderet i forbindelse med den komite procedure som skal fastsætte
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465207_0021.png
grænseværdierne.
Beskyttelsesniveau.
Danmark vurderer, at forslaget generelt vil hæve beskyttelsesniveauet. Dog vurderes forslaget om
fortsat anvendelse af HCH, incl. lindan, til begrænset anvendelse og muligheden for at
markedsføre og anvende POP-behandlede artikler, der er fremstillet inden forordningens
ikrafttræden at medføre en forringelse af beskyttelsesniveauet.
5. Høring
Forslaget er den 4. juli 2003 sendt i ekstern høring.
Danmarks Apotekerforening, Genvindingsindustrien,
HTS-Handel, Transport og
Serviceerhvervene, Kommunernes Landsforening, Dansk Handel & Service samt
Sundhedsstyrelsen har ingen bemærkninger til forslaget.
Københavns kommune anbefaler, at grænseværdierne for POP-stoffer i affald hurtigst muligt
fastsættes under henvisning til forsigtighedsprincippet
Advokatrådet finder det noget betænkeligt, at allerede producerede varer/lagre indeholdende
POP-stoffer fra en given dato ikke længere må anvendes, uden at der fastsættes kompensation
herfor.
Forbrugerrådet finder, at det bør tydeliggøres, at det produktansvar, der er udmøntet i General
22
Product Safety Directive for produkter også gælder for de af forordningen omhandlede artikler og
at det som minimum tydeliggøres under definitionen af en artikel i forordningsforslaget.
Forbrugerrådet finder, at det ikke bør være tilladt at markedsføre artikler, der indeholder
POP-stoffer, ligesom HCH, incl. Lindan, helt bør forbydes.
Det Økologiske Råd finder, at formålet med forordningen må være at minimere/eliminere
anvendelsen af POP-stoffer, hvorfor forordningen bør indeholde et fuldstændigt forbud mod
anvendelse af HCH, incl. Lindan så hurtigt som muligt. Rådet finder endvidere ikke, at det bør
være tilladt at markedsføre artikler med indhold af POP-stoffer, hvis artiklerne er fremstillet før
forordningens ikrafttræden.
Forslaget har endvidere været sendt i høring i Miljøspecialudvalget den 19. september 2003.
SID tilslutter sig indstillingen og gør opmærksom på, at man ikke finder det skal være muligt at
markedsføre artikler, der indeholder POP-stoffer, og at man finder at HCH incl. Lindan helt bør
forbydes.
På specialudvalgsmøde (miljø) den 3. december 2003 fremkom følgende bemærkninger:
Greenpeace fremlagde en række konkrete ændringsforslag til selve forordningen. Forslagene vedrørte
artikel 6, der drejer sig om reduktion og eliminering af udslip af dioxiner, furaner, HCB, PCB og
PAH’er.
Forslagene sigter mod:
1)   at få alle udledninger af disse stoffer opgjort og ikke blot udledninger til luft som anført i forslaget
– f.eks. udledninger som sker via produkter og materialer som på et eller andet tidspunkt i
livsforløbet giver anledning til forurening med disse stoffer og
2)   at fremme udvikling og brug af substitutionsmaterialer, -produkter og –processer for at forhindre
dannelse og udledning af disse stoffer.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465207_0022.png
Økologisknemlig at stoffet stadig anvendtes i visse biocider og farmaceutiske produkter – ikke var
Lindan) – Råd  fandt, at Kommissionens begrundelse for ikke fuldstændig af forbyde HCH (herunder
acceptabel.
Ad punkt  4 - Forslag til Rådets afgørelse om indgåelse på Fællesskabets vegne af protokollen
fra 1998 til 1979 konventionen om grænseoverskridende luftforurening over store afstande
(LRTAP) angående persistente organiske miljøgifte
KOM (2003) 332 endelig
- revideret notat
Status
Kommissionen vedtog den 12. juni 2003 udkast til Rådets afgørelse om Fællesskabets ratifikation
af ovennævnte protokol.
Forslaget til afgørelse har hjemmel i artikel 95, stk. 1 og artikel 175 stk. 1 sammenholdt med
artikel 300, stk. 2 første afsnit og artikel 300 stk. 3, første afsnit, og skal således vedtages af Rådet
med kvalificeret flertal efter høring af Europa-Parlamentet.
23
Europa-Parlamentet har udtalt sig den 5. november 2003.
Formandsskabet har sat punktet på dagsordenen for rådsmøde (miljø) den 22. december 2003 med
henblik på vedtagelse.
Grundnotat er oversendt til Folketingets Europaudvalg den 28. juli 2003.
2. Formål og indhold
Beslutningen har til formål at sikre Fællesskabets ratifikation af POP-protokollen under 1979
Konventionen om langtrækkende grænseoverskridende luftforurening .
Beslutningen indeholder bemyndigelse til, at Rådets formand kan udpege den eller de personer, der
har fuldmagt til på Fællesskabets vegne at deponere godkendelsesinstrumentet hos
Generalsekretæren for De Forenede Nationer.
Ifølge forslaget skal forslag til ændring af protokollens bilag I, II og III forelægges af
Kommissionen på Fællesskabets vegne efter afgørelse truffet af Rådet med kvalificeret flertal.
Kommissionen bemyndiges til på Fællesskabets vegne at godkende ændringer til protokollens
bilag I, II og III forudsat at Fællesskabets egen forordning er ændret i overensstemmelse hermed.
Protokollen
Det endelige mål med protokollen er at alle udledninger af POP-stoffer ophører. Protokollen
forbyder fremstilling og anvendelse af nogle af stofferne (aldrin, chlordan, chlordecon, dieldrin,
endrin, hexabromphenyl, mirex og toxaphen). Andre stoffer skal udgå på et senere tidspunkt
(DDT, heptachlor, hexachlorbenzen og PCB). Endelig fastsætter protokollen snævre
begrænsninger for brugen af DDT, HCH, herunder lindan og PCB. Den pålægger endvidere
parterne at bringe deres emissioner af dioxiner, furaner, PAH og HCB ned under 1990-niveauet
(eller niveauet i et andet år mellem 1985 og 1995). Den indeholder specifikke grænseværdier for
forbrænding af kommunalt affald, farligt affald og hospitalsaffald.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465207_0023.png
I marts 2003 havde 14 parter, herunder 7 medlemsstater – heriblandt Danmark – og 2
kandidatlande ratificeret protokollen. For at protokollen kan træde i kraft kræves der 16
ratifikationer.
Nærheds- og proportionalitetsprincippet.
Kommissionen har i udkastet til beslutningen ikke direkte taget stilling til nærheds- og
proportionalitetsprincippet, men da Fællesskabet er part i 1979 konventionen om langtrækkende
grænseoverskridende luftforurening og da Fællesskabet og samtlige medlemslande undertegnede
protokollen i Århus i juni 1998 skønnes forslaget til ratifikation ikke på nogen måde at stride imod
nærheds- og proportionalitetsprincippet.
4. Konsekvenser for Danmark
Afgørelsen indebærer først og fremmest, at Fællesskabet kan ratificere protokollen. Dette har ikke
i sig selv direkte konsekvenser for Danmark, idet dette som udgangspunkt alene forpligter