Europaudvalget 2003-04
EUU Alm.del Bilag 403
Offentligt
merne af Folketingets Europaudvalg
stedfortrædere
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
22. december 2003
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Justitsministeriets grundnotat samt
forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om ændring af konventionen om gen-
nemførelse af Schengen-aftalen af 14. juni 1985 om gradvis ophævelse af kontrollen ved de fæl-
les grænser med hensyn til adgang til Schengen-informationssystemet for de tjenester i med-
lemslandene, der har ansvaret for udstedelse af registreringsattester for motorkøretøjer,
KOM(2003)510 endelig.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Kære udenrigsminister.
Vedlagt sender jeg forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om ændring af konventionen
om gennemførelse af Schengen-aftalen af 14. juni 1985 om gradvis ophævelse af kontrollen ved de fæl-
les grænser med hensyn til adgang til Schengen-informationssystemet for de tjenester i medlemslande-
ne, der har ansvaret for udstedelse af registreringsattester for motorkøretøjer (KOM(2003)510 endelig)
tillige med et grundnotat om forslaget, idet jeg skal anmode om, at materialet oversendes til Folketin-
gets Europaudvalg.
Det bemærkes, at materialet ligeledes vil blive oversendt til Folketingets Retsudvalg.
Med venlig hilsen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
GRUNDNOTAT
om forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om ændring af konven-
tionen om gennemførelse af Schengen-aftalen af 14. juni 1985 om gradvis ophævel-
se af kontrollen ved de fælles grænser med hensyn til adgang til Schengen-
informationssystemet for de tjenester i medlemslandene, der har ansvaret for ud-
stedelse af registreringsattester for motorkøretøjer (KOM(2003)510 endelig).
1. Baggrund.
Som led i Schengen-samarbejdet er der oprettet et fælles informationssystem (Schengen-
informationssystemet), der ved hjælp af elektronisk søgning giver de myndigheder, der er udpeget
af Schengen-landene, adgang til indberetninger om personer og genstande til brug for grænsekon-
trollen og for anden politi- og toldkontrol i de enkelte lande samt for administrationen af udlæn-
dingelovgivningen. Schengen-informationssystemet består af en national del i hvert medlemsland
(N.SIS) og en central teknisk støttefunktion (C.SIS), som er beliggende i Strasbourg.
Bestemmelserne vedrørende Schengen-informationssystemet
konventionens afsnit IV (artikel 92-119).
(SIS)
findes
i
Schengen-
De nærmere bestemmelser om indberetning i SIS er fastsat i konventionens artikel 95-100. Det
drejer sig om indberetning af personer, der ønskes udleveret (artikel 95), af uønskede udlændinge,
der nægtes indrejse (artikel 96), af forsvundne personer eller personer, der af hensyn til deres
egen sikkerhed m.v. midlertidigt bør tages i varetægt (artikel 97), af vidner eller andre personer,
der er indstævnet for en domstol, eller som skal have forkyndt en strafferetlig dom eller en tilsi-
gelse til afsoning af frihedsstraf (artikel 98), af personer og genstande med henblik på diskret
overvågning eller målrettet kontrol (artikel 99) og af genstande, der eftersøges med henblik på
beslaglæggelse, eller som er bevismidler i en straffesag (artikel 100).
Ved Amsterdam-traktatens ikrafttræden den 1. maj 1999 blev Schengen-reglerne integreret i Den
Europæiske Union. I den forbindelse blev der ikke taget stilling til retsgrundlaget for Schengen-
konventionens bestemmelser vedrørende Schengen-informationssystemet. Disse bestemmelser
betragtes derfor som mellemstatslige retsakter baseret på afsnit VI i Traktaten om Den Europæi-
ske Union (TEU), jf. artikel 2, stk. 1, 2. afsnit, sidste punktum, i protokollen om integrationen af
Schengen-reglerne i Den Europæiske Union (Schengen-protokollen), der ved Amsterdam-
traktaten er knyttet som bilag til TEU og Traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab
(TEF).
Det følger imidlertid af artikel 5 i Schengen-protokollen, at forslag og initiativer til udbygning af
Schengen-reglerne er underlagt de relevante traktatbestemmelser. Dette gælder, selvom Rådet
ikke har fastsat retsgrundlaget for de Schengen-regler, der udbygges.
Det eksisterende Schengen-informationssystem (SIS) er dimensioneret til maksimalt at indeholde
oplysninger for så vidt angår 18 lande (de 15 deltagende Schengen-lande samt yderligere tre lan-
de) og giver således ikke mulighed for at medtage oplysninger fra yderligere lande i forbindelse
med udvidelsen af Den Europæiske Union.
Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465244_0004.png
Etableringen af et ændret og udvidet Schengen-informationssystem (SIS II) med mulighed for
tilslutning af yderligere lande er på denne baggrund en forudsætning for, at tiltrædelseslandene til
sin tid vil kunne deltage i Schengen-samarbejdet. Etableringen af SIS II vil endvidere give mulig-
hed for at gennemføre forbedringer inden for en række områder for så vidt angår anvendelsen af
Schengen-informationssystemet. De relevante arbejdsgrupper i Rådets regi arbejder derfor på at
forberede udviklingen og etableringen af SIS II.
På et rådsmøde den 28-29. maj 2001 blev det besluttet, at udgifter til udvikling af SIS II i
2001 skulle afholdes over anlægsbudgettet for C.SIS. Endvidere vedtog Rådet en række
konklusioner vedrørende udviklingen af SIS II, hvori det bl.a. er anført, at udviklingen af
SIS II bør have højeste prioritet, at der i Fællesskabets budget for 2002 bør afsættes de
fornødne midler med henblik på udviklingen af SIS II, og at der bør udarbejdes udkast til
de fornødne retsakter med henblik på gennemførelsen af udviklingsarbejdet.
På denne baggrund vedtog Rådet i december måned 2001 henholdsvis en rådsforordning og en
rådsafgørelse om udviklingen af SIS II, og Kommissionen har herefter indledt udviklingsarbejdet.
En række ændringer kan imidlertid gennemføres allerede i forhold til det nuværende SIS uden at
afvente udviklingen af SIS II. Det gælder navnlig udvidelse af adgangen til oplysninger i SIS og
tilpasning af indberetningskategorierne.
Det daværende franske formandskab iværksatte i 1999 en undersøgelse af, hvilke nye funktioner
brugerne af SIS mente var nødvendige for, at SIS bedre kunne opfylde målene for området med
frihed, sikkerhed og retfærdighed. Én af de funktioner, som der blev peget på, var behovet for at
give registreringsmyndighederne for motorkøretøjer adgang til SIS, navnlig SIS-data om stjålne,
ulovligt handlede eller forsvundne motorkøretøjer og påhængsvogne samt blankodokumenter og
udstedte identitetspapirer (pas, identitetskort, kørekort) med henblik på at kontrollere, at køretø-
jer, der ønskes registreret, ikke er stjålet, ulovligt handlet eller forsvundet, og at de personer, der
ansøger om en registreringsattest, ikke til det formål bruges stjålne, ulovligt handlede eller for-
svundne identitetspapirer eller registreringsdokumenter for motorkøretøjer.
2. Indhold.
Forslaget til Europa-Parlamentet og Rådets forordning om adgang til Schengen-informations-
systemet for de tjenester i medlemsstaterne, der har ansvaret for udstedelse af registrerings-
attester for motorkøretøjer er fremsat med hjemmel i TEF, artikel 71, stk. 1, litra d) om vedtagel-
se af foranstaltninger på transportområdet.
Forslagets artikel 1 indebærer, at der skal indsættes en ny bestemmelse i Schengen-konventionen
(artikel 102 a), der giver medlemsstaternes registreringsmyndigheder for motorkøretøjer ret til at
søge i visse kategorier af oplysninger i SIS.
Den nye bestemmelses stk. 1 fastlægger, hvilke tjenester, der efter bestemmelsen skal have ad-
gang til SIS og rækkevidden af denne adgang.
Det følger således af bestemmelsen, at de tjenester i medlemslandene, der har ansvaret for udste-
delse af registreringsattester for motorkøretøjer, jf. Rådets direktiv 1999/37/EF af 29. april 1999
om registreringsdokumenter for motorkøretøjer, skal have adgang til en række nærmere oplistede
oplysninger i SIS, med henblik på at kontrollere, at køretøjer, der ønskes registreret, ikke er stjå-
let, ulovligt handlet eller forsvundet, og at de personer, der ansøger om en registreringsattest, ikke
til det formål bruger stjålne, ulovligt handlede eller forsvundne identitetspapirer.
Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465244_0005.png
De oplysninger, som tjenesterne skal have adgang til er: a) oplysninger om motorkøretøjer med et
slagvolumen på over 50 cc, b) oplysninger om påhængsvogne og campingvogne med en egenvægt
på over 750 kg., c) oplysninger om blankodokumenter, og d) oplysninger om udstedte identitets-
papirer.
Bestemmelsen er en undtagelse til bestemmelserne i Schengen-konventionens artikel 92, stk. 1,
artikel 100, stk. 1, artikel 101, stk. 1 og 2, og artikel 102, stk. 1, 4 og 5, jf. nærmere herom pkt. 3
nedenfor.
Med forbehold af stk. 2 er de pågældende tjenesters adgang til de nævnte oplysninger underlagt
national lovgivning.
Efter den nye bestemmelses stk. 2 sondres der mellem statslige registreringsmyndigheder og ikke-
statslige registreringsmyndigheder.
Således følger det, af 1. pkt., at de registreringstjenester, der er omhandlet i stk. 1, og som er stats-
lige tjenester, har ret til direkte søgning i de oplysninger i SIS, der er nævnt i stk. 1, hvorimod det
følger af 2. pkt., at de registreringsmyndigheder, der er omhandlet i stk. 1, og som ikke er statslige
tjenester, kun har adgang til de oplysninger i SIS, som er nævnt i stk. 1, gennem en af de myndig-
heder, der er omhandlet i Schengen-konventionens artikel 101, stk. 1 (myndigheder med ansvar
for grænsekontrol og myndigheder med ansvar for anden politi- og toldkontrol inde i landet samt
samordning heraf).
Rådsforordningen træder i henhold til artikel 2 i kraft på tyvendedagen efter offentliggørelsen i
De Europæiske Fællesskabers Tidende.
For at give medlemsstaterne tid til at træffe de nødvendige tekniske og organisationsmæssige
gennemførelsesforanstaltninger er der fastsat en periode på seks måneder, fra forordningen of-
fentliggøres, til den får virkning.
3. Dansk ret.
Folketinget har med henblik på Danmarks anvendelse af Schengen-konventionen vedtaget lov nr.
418 af 10. juni 1997, som – udover at bemyndige regeringen til at ratificere den danske tiltrædel-
sesaftale – indeholder bestemmelser, der angår gennemførelsen af konventionen i dansk ret, her-
under bestemmelserne om Schengen-informationssystemet.
Efter lovens § 2 gælder bestemmelserne i Schengen-konventionens afsnit IV (Schengen-
informationssystemet) her i landet.
Ved bekendtgørelse nr. 1366 af 20. december 2000 er det i henhold til lovens § 4, stk. 2, fastsat, at
lovens § 2 trådte i kraft 1. januar 2001.
I henhold til Schengen-konventionens artikel 100, stk. 1, optages oplysninger om genstande, der
eftersøges med henblik på beslaglæggelse eller som bevismidler i en straffesag, i SIS.
Schengen-konventionens artikel 101 regulerer, hvilke myndigheder der har adgang til at søge i
Schengen-informationssystemet. Adgangen er efter artikel 101, stk. 1, litra a, forbeholdt myndig-
heder med ansvar for grænsekontrol og efter artikel 101, stk. 1, litra b, myndigheder med ansvar
for anden politi- og toldkontrol inde i landet samt samordning heraf.
Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det følger af Schengen-konventionens artikel 102, stk. 1,4 og 5, at de oplysninger, der er nævnt i
artikel 95-100 i konventionen, kun må benyttes til de formål, der svarer til hver af de indberetnin-
ger, der er nævnt i disse artikler. De må ikke benyttes til administrative formål (bortset fra en
undtagelse, der ikke er kædet sammen med artikel 100), og enhver anvendelse i strid med disse
bestemmelser skal betragtes som misbrug efter bestemmelserne i den pågældende kontraherende
parts nationale lovgivning.
Efter dansk ret foretages registrering af motorkøretøjer af Centralregisteret for Motorkøretøjer
under Rigspolitichefen, idet foreløbig registrering dog foretages af politiets motorkontorer, jf. § 3
i bekendtgørelse nr. 1350 af 18. december 2000 om registrering og syn af motorkøretøjer m.v.
4. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser.
Danmark deltager fuldt ud i forordningen, der vedtages med hjemmel i TEF artikel 71, stk. 1,
litra d).
Forordningen gælder umiddelbart i alle medlemsstater og indebærer, at der skal etableres en for-
bindelse mellem de nationale registreringsmyndigheder for motorkøretøjer og den nationale del
af SIS (N.SIS). I den forbindelse skal der i de medlemsstater, hvor registreringsmyndighederne er
offentlige og der dermed efter forordningen skal være en direkte adgang til oplysninger i SIS,
indsættes de nødvendige filtre, der sikrer, at disse registreringsmyndigheder ikke får adgang til
andre oplysninger, end hvad der følger af forordningen. I de medlemsstater, hvor registrerings-
myndighederne ikke er offentlige, skal der etableres en forbindelse mellem den private registre-
ringstjeneste for motorkøretøjer og den offentlige myndighed, som er udpeget til at forestå for-
bindelsen med den pågældende tjeneste.
Forordningen har således ikke lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser for Dan-
mark, hvor registrering af motorkøretøjer som nævnt henhører under politiet.
5. Høring.
Forslaget er sendt i høring hos Præsidenten for Østre Landsret, Præsidenten for Vestre
Landsret, Præsidenten for Københavns Byret, Præsidenten for Retten i Århus, Præsi-
denten for Retten i Odense, Præsidenten for Retten i Aalborg, Præsidenten for Retten i
Roskilde, Domstolsstyrelsen, Direktoratet for Kriminalforsorgen, Datatilsynet, Rigspo-
litichefen, Det Kriminalpræventive Råd, Rigsadvokaten, Statsadvokaten for Særlig
Økonomisk Kriminalitet, Politidirektøren i København, Den danske Dommerforening,
Dommerfuldmægtigforeningen, Foreningen af Politimestre i Danmark, Statsadvokat-
foreningen, Landsforeningen af beskikkede advokater, Politifuldmægtigforeningen,
Politiforbundet i Danmark, Landsklubben HK Politi, Advokatrådet, Amnesty Interna-
tional, Institut for Menneskerettigheder samt Dansk Told- og Skatteforbund.
Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465244_0007.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 21.8.2003
KOM(2003) 510 endelig
2003/0198 (COD)
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING
om ændring af konventionen om gennemførelse af Schengen-aftalen af 14. juni 1985 om
gradvis ophævelse af kontrollen ved de fælles grænser med hensyn til adgang til Schen-
gen-informationssystemet for de tjenester i medlemsstaterne, der har ansvaret for ud-
stedelse af registreringsattester for motorkøretøjer
(forelagt af Kommissionen)
Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465244_0008.png
BEGRUNDELSE
1.
I
NDLEDNING
Med Amsterdam-traktaten blev den gradvise indførelse af et område med frihed, sikkerhed og
retfærdighed fastsat som et nye mål for EU. Ifølge artikel 2 i traktaten om Den Europæiske Uni-
on (EU-traktaten) skal den frie bevægelighed for personer i dette område kombineres med pas-
sende foranstaltninger vedrørende kontrol ved de ydre grænser, asyl, indvandring og forebyggelse
og bekæmpelse af kriminalitet.
Med hensyn til sidstnævnte aspekt hedder det i artikel 61, litra e), i traktaten om oprettelse af Det
Europæiske Fællesskab (EF-traktaten), at Rådet med henblik på gradvis at indføre et område med
frihed, sikkerhed og retfærdighed vedtager foranstaltninger inden for politisamarbejde og retligt
samarbejde vedrørende kriminalsager, der tager sigte på et højt sikkerhedsniveau gennem fore-
byggelse og bekæmpelse af kriminalitet i Unionen i henhold til bestemmelserne i traktaten om
Den Europæiske Union.
I EU-traktatens artikel 29, som indleder afsnit VI, "Bestemmelser om politisamarbejde og retligt
samarbejde i kriminalsager", hedder det bl.a., at Unionen, uden at det berører Det Europæiske
Fællesskabs beføjelser, har som mål at give borgerne et højt tryghedsniveau i et område med fri-
hed, sikkerhed og retfærdighed gennem udformning af fælles handling mellem medlemsstaterne
inden for politisamarbejde og retligt samarbejde i kriminalsager.
I EU-traktatens artikel 47 hedder det, at intet i traktaten om Den Europæiske Union berører trak-
taterne om oprettelse af De Europæiske Fællesskaber og senere traktater og akter om ændring
eller supplering af disse.
I forbindelse med den fælles transportpolitik, som er omhandlet i EF-traktatens afsnit V, og sær-
lig af hensyn til det indre markeds funktion og bekæmpelsen af svig og ulovlig handel med stjålne
køretøjer er der etableret et tæt samarbejde mellem medlemsstaterne på grundlag af en effektiv
informationsudveksling, som kan ske gennem sammenkoblede edb-systemer (dvs. et elektronisk
netværk).
Det Europæiske Råd nåede på sit møde i Tammerfors den 15. og 16. oktober 1999 til enighed
om en række politiske retningslinjer og prioriteter med henblik på hurtigt at konkretisere området
med frihed, sikkerhed og retfærdighed. Det Europæiske Råd i Tammerfors understregede bl.a., at
"samarbejdet mellem medlemsstaternes myndigheder om efterforskning af grænseoverskridende
kriminalitet i medlemsstaterne bør udnyttes bedst muligt"
1
.
Artikel 100 i afsnit IV i konventionen af 1990 om gennemførelse af Schengen-aftalen af 14. juni
1985 om gradvis ophævelse af kontrollen ved de fælles grænser (i det følgende benævnt "Schen-
gen-konventionen"), som er blevet integreret i Den Europæiske Union i medfør af den protokol,
der er knyttet som bilag til traktaten om Den Europæiske Union og traktaten om oprettelse af
Det Europæiske Fællesskab, giver myndighederne mulighed for at få oplysninger om stjålne,
ulovligt handlede eller forsvundne motorkøretøjer optaget i Schengen-informationssystemet (i det
følgende benævnt "SIS"). I henhold til Schengen-konventionens artikel 101 er adgang til oplys-
ningerne i SIS forbeholdt myndigheder med ansvar for grænsekontrol og anden politi- og told-
kontrol inde i landet. Endvidere har myndigheder med ansvar for udstedelse af visum, behandling
af visumansøgninger, udstedelse af opholdstilladelser og forvaltning af udlændingelovgivningen
adgang til visse oplysninger som led i gennemførelsen af konventionen.
Det franske formandskab iværksatte i 1999 en undersøgelse af, hvilke nye funktioner brugerne af
SIS mente var nødvendige for, at SIS bedre kunne opfylde målene for området med frihed, sik-
kerhed og retfærdighed. En af de funktioner, som medlemsstaterne pegede på, var behovet for at
give registreringsmyndighederne for motorkøretøjer adgang til SIS, og specielt til SIS-data om
stjålne, ulovligt handlede eller forsvundne motorkøretøjer og påhængsvogne samt blankodoku-
menter og udstedte identitetspapirer (pas, identitetskort, kørekort) med henblik på at kontrollere,
at køretøjer, der ønskes registreret, ikke er stjålet, ulovligt handlet eller forsvundet, og at de per-
1
Pu nkt 43 i form and skabets konklu sioner.
8
Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465244_0009.png
soner, der ansøger om en registreringsattest, ikke til det formål bruger stjålne, ulovligt handlede
eller forsvundne identitetspapirer eller registreringsdokumenter for motorkøretøjer
.
Det fastsatte formål bidrager til gennemførelsen af målene for den fælles transportpolitik, jf. EF-
traktatens afsnit V. Kompetencen til at fremsætte forslag til lovgivning på dette område ligger
udelukkende hos Kommissionen. På dette punkt adskiller dette forslag sig fra de initiativer, som
det spanske formandskab fremlagde i 2002. Disse initiativer sigtede også mod at ændre de rele-
vante artikler i Schengen-konventionen, men var baseret på EF-traktatens afsnit IV og EU-
traktatens afsnit VI, som giver medlemsstaterne mulighed for at tage initiativ til lovgivning
.
Af særlig relevans er initiativet fra Kongeriget Spanien
med henblik på vedtagelse af Rådets afgørelse
2002/.../RIA om indførelse af nye funktioner i Schengen-informationssystemet, navnlig i forbindelse med terro-
rismebekæmpelse
2
, som blev fremsat i maj 2002, og som snart vil blive vedtaget af Rådet. Artikel 1,
stk. 4, i det pågældende initiativ vil ændre Schengen-konventionens artikel 100, stk. 3, og tilføje
nye kategorier af data. Den relevante del af initiativet som ændret under drøftelserne i Rådet har
følgende ordlyd:
"3. Der optages oplysninger om følgende kategorier af let identificerbare genstande:
a) stjålne, ulovligt handlede eller forsvundne motorkøretøjer med et slagvolumen på
over 50 cc, både og luftfartøjer
b) stjålne, ulovligt handlede eller forsvundne påhængsvogne med en egenvægt på
over 750 kg, campingvogne, industriudstyr, påhængsmotorer og containere
c) […]
d) stjålne, ulovligt handlede eller forsvundne blankodokumenter
e) stjålne, ulovligt handlede, forsvundne eller ugyldiggjorte udstedte identitetspapirer
såsom pas, identitetskort, kørekort, opholdstilladelser og rejsedokumenter
f) stjålne, ulovligt handlede, forsvundne eller ugyldiggjorte registreringsattester og
nummerplader til køretøjer
g) […]."
Hvis det spanske lovgivningsinitiativ vedtages inden denne forordning, skal artikel 1 ændres for at
tillade adgang til oplysninger om registreringsattester og nummerplader til køretøjer, jf. artikel
100, stk. 3, litra f), som ændret ved det spanske initiativ. I sin nuværende form vedrører artikel 1
den nuværende artikel 100, stk. 3, litra a), b), d) og e).
Hvis afgørelsen derimod vedtages efter denne forordning, skal artikel 102a, stk. 1, i Schengen-
konventionen, som vil blive indsat ved artikel 1 i denne forordning, ændres for at tillade adgang
til oplysninger om registreringsattester og nummerplader til køretøjer.
2.
2.1
F
ORANSTALTNINGER
,
DER ALLEREDE ER TRUFFET
Rådets direktiv 1999/37/EF
I henhold til Rådets direktiv 1999/37/EF af 29. april 1999 om registreringsdokumenter for mo-
torkøretøjer
3
udsteder medlemsstaterne en registreringsattest for køretøjer, der kræves registreret
efter deres nationale lovgivning (artikel 3). Medlemsstaterne anerkender hinandens registrerings-
attester (artikel 4).
2
3
EFT C 160 af 4.7.2002, s. 7.
EFT L 138 af 1.6.1999, s. 57.
9
Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
I direktivets artikel 9 fastsættes det, at medlemsstaterne har mulighed for at udveksle oplysninger
om, hvorvidt et køretøj opfylder formaliteterne.
Artikel 9 har følgende ordlyd: "Medlemsstaterne bistår hinanden med gennemførelsen af direkti-
vet. De kan udveksle oplysninger bilateralt eller multilateralt, navnlig for hver gang et køretøj
registreres at kontrollere, om køretøjet opfylder formaliteterne efter omstændighederne i den
medlemsstat, hvor det tidligere var registreret. Denne kontrol vil især kunne indebære brug af
sammenkoblede edb-systemer".
Direktivet fastsætter ikke en forpligtelse til at konsultere oplysningerne, men giver blot mulighed
for, at registreringsmyndighederne kan få adgang til oplysninger om stjålne køretøjer. SIS og SIS-
data nævnes ikke specifikt, medlemsstaterne gives blot mulighed for at handle unilateralt eller
multilateralt.
2.2
Schengen-konventionen
Schengen-konventionen fastsætter specifikt, hvilke myndigheder der har adgang til SIS, til hvilke
formål de har adgang, og hvad de skal gøre, når der er foretaget en positiv identifikation.
Følgende artikler i Schengen-konventionen er relevante: I artikel 92, stk. 1, anføres det, til hvilke
formål de nationale myndigheder kan få adgang til indberetninger i SIS. Formålet er enten græn-
sekontrol og anden politi- og toldkontrol eller, hvad angår kategorien tredjelandsstatsborgere, der
skal nægtes indrejse (artikel 96), visumudstedelse, udstedelse af opholdstilladelser og håndhævelse
af udlændingeloven.
I artikel 100, stk. 1, hedder det, at oplysninger om stjålne, ulovligt handlede eller forsvundne kø-
retøjer og dokumenter, der eftersøges med henblik på beslaglæggelse eller som bevismidler i en
straffesag, optages i SIS.
Artikel 101, stk. 1 og 2, indeholder en liste over de myndigheder, der har adgang til og ret til di-
rekte søgning i oplysningerne i SIS.
I artikel 102, stk. 4, hedder det, at oplysningerne ikke må benyttes til administrative formål. Der
fastsættes dog en undtagelse med henblik på artikel 101, stk. 2, vedrørende de oplysninger, der er
optaget efter artikel 96.
3.
3.1
F
ORMÅL OG ANVENDELSESOMRÅDE
Generelt formål
Formålet med forslaget er at ændre Schengen-konventionen for at forbedre samarbejdet mellem
medlemsstaterne og som følge heraf den måde, det indre marked fungerer på. Rent konkret øn-
sker man med forslaget at nå dette mål ved at give medlemsstaternes registreringsmyndigheder
for motorkøretøjer ret til at søge i visse kategorier af oplysninger i SIS.
De vil dermed få flere og bedre muligheder for at kontrollere, at køretøjer, der ønskes registreret,
ikke er stjålet, ulovligt handlet eller forsvundet, og at de personer, der ansøger om en registre-
ringsattest, ikke bruger identitetspapirer eller registreringsdokumenter for motorkøretøjer, som er
stjålet, ulovligt handlet, forsvundet eller – i fremtiden – ugyldiggjort. Det vil være med til at få det
indre marked til at fungere bedre og gøre bekæmpelsen af svig og ulovlig handel med stjålne kø-
retøjer mere effektiv.
3.2.
Specifikke formål
Forslaget har følgende specifikke formål:
For det første bidrager forslaget til gennemførelsen af den fælles transportpolitik ved at give med-
lemsstaterne et yderligere operationelt instrument til at bistå hinanden med genregistrering af
motorkøretøjer og dermed lette den gensidige anerkendelse af registreringsattester for motorkø-
retøjer, der er udstedt af en anden medlemsstater. Ved at øge mulighederne for at opdage svig og
ulovlig handel med motorkøretøjer kan medlemsstaterne være mere sikre på, at de registreringsat-
tester, som er udstedt, vedrører køretøjer, som handles lovligt, og ejere, som har lovlig adkomst
til køretøjerne.
10
Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465244_0011.png
I artikel 2, litra b), i Rådets direktiv 1999/37/EF af 29. april 1999 om registreringsdokumenter
for motorkøretøjer hedder det, at "registrering" er "en administrativ tilladelse til ibrugtagning af et
køretøj, som omfatter identificering af køretøjet og tildeling af et løbenummer, kaldet registre-
ringsnummeret".
Den opgave, som registreringsmyndighederne for motorkøretøjer udfører, er derfor af admini-
strativ art, og registreringsmyndighederne forfølger ikke strafferetlige formål ved at søge i de rele-
vante kategorier af oplysninger i SIS. Dette er dog ikke til hinder for, at en registreringsmyndig-
hed, der konstaterer, at et køretøj eller et dokument, som præsenteres for den under den admini-
strative proces, er indberettet til SIS, kan informere en politimyndighed uden selv at handle på
det strafferetlige område.
For det andet indebærer dette forslag en videreudvikling af Schengen-reglerne som omhandlet i
Rådets afgørelse 1999/436/EF
4
. Det er et konkret bidrag til en række andre initiativer, som vide-
reudvikler Schengen-reglerne med henblik på at forbedre SIS-funktionerne. Det vil gøre SIS til et
endnu vigtigere instrument i bekæmpelsen af kriminalitet og underbygge området med fri bevæ-
gelighed. Det vil give medlemsstaterne et bedre instrument til brug for arbejdet med gradvis at
oprette et område med frihed, sikkerhed og retfærdighed.
For det tredje vil forslaget bidrage til gennemførelsen af de mål, som blev fastsat af Det Europæi-
ske Råd i Tammerfors, specielt det mål, der er nævnt i kapitel IX, "Udbygning af samarbejdet om
kriminalitetsbekæmpelse", i afsnit C, "Bekæmpelse af kriminalitet på EU-plan", punkt 43, "Sam-
arbejdet mellem medlemsstaternes myndigheder om efterforskning af grænseoverskridende kri-
minalitet bør udnyttes bedst muligt".
3.3
Anvendelsesområde
I dette forslag til forordning sondres der mellem direkte adgang til SIS for offentlige registre-
ringsmyndigheder for motorkøretøjer og indirekte adgang for private tjenester for registrering af
motorkøretøjer, som har ansvaret for registrering og genregistrering af køretøjer i visse medlems-
stater. I direktiv 1999/37/EF sondres der ikke mellem offentlige og private registreringstjenester.
Grunden til denne sondring er, at det kun er visse offentlige myndigheder, som er nævnt i Schen-
gen-konventionens artikel 101, der har adgang til SIS. Private tjenester har ikke adgang til SIS. I
dette tilfælde er det heller ikke nødvendigt, da de private registreringstjenester for motorkøretøjer
kan udføre de opgaver, der påhviler dem i henhold til direktiv 1999/37/EF, ved hjælp af en indi-
rekte adgang via de myndigheder, der er nævnt i artikel 101.
Det fastsættes udtrykkeligt, at forslaget ikke berører de bestemmelser i medlemsstaternes nationa-
le lovgivning, som kræver, at ovennævnte offentlige og private tjenester informerer politimyndig-
hederne eller de retlige myndigheder om de kendsgerninger eller forhold, som de måtte få kend-
skab til i forbindelse med registrering af et køretøj, og som giver anledning til mistanke om en
forbrydelse. Det overlades til den nationale lovgiver at fastsætte, hvordan registreringstjenesterne
skal forholde sig, når de mener, at der er grund til mistanke.
4.
4.1
R
ETSGRUNDLAG
Valg af retsgrundlag
Retsgrundlaget for forslaget er EF-traktatens artikel 71, stk. 1, litra d). Heri hedder det, at Rådet
med henblik på gennemførelsen af den fælles transportpolitik fastsætter "alle andre formålstjenli-
ge bestemmelser" efter fremgangsmåden i artikel 251 og efter høring af Det Europæiske Øko-
nomiske og Sociale Udvalg og Regionsudvalget. Registreringstjenesternes adgang til SIS må be-
tragtes som en sådan formålstjenlig bestemmelse med henblik på at fortsætte gennemførelsen af
4
Råd ets afgørelse 1999/ 436/ EF af 20. m aj 1999 om fastsættelse, i overensstem m else m ed d e rel e-
vante bestem m elser i traktaten om op rettelse af Det Eu rop æiske Fællesskab og traktaten om Den
Eu rop æiske Union, af retsgru nd laget for hver af d e bestem m elser og afgørelser, d er u d gør
Schengen-reglerne, EFT L 176 af 10.7.1999, s. 17-30.
11
Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
den fælles transportpolitik, specielt fordi den giver disse tjenester mulighed for at kontrollere, om
et køretøj opfylder formaliteterne, før de registrerer det.
Det samme retsgrundlag blev valgt for Rådets direktiv 1999/37/EF af 29. april 1999 om registre-
ringsdokumenter for motorkøretøjer, hvis artikel 9 forpligter medlemsstaterne til at bistå hinan-
den med gennemførelsen af det pågældende direktiv og giver dem mulighed for at udveksle op-
lysninger, f.eks. ved hjælp af elektroniske netværk.
I henhold til artikel 5, stk. 1, i protokollen om integration af Schengen-reglerne i Den Europæiske
Union er forslag og initiativer til udbygning af Schengen-reglerne underlagt de relevante traktat-
bestemmelser; ifølge stk. 2 i samme artikel gælder dette, selv om Rådet ikke har vedtaget de for-
anstaltninger, der er nævnt i protokollens artikel 2, stk. 1, andet afsnit. Det er på nuværende tids-
punkt tilfældet for Schengen-konventionens artikel 92-119. Valget af EF-traktatens artikel 71 som
retsgrundlag for dette forslag indebærer, at grundlaget for adgangen til SIS for registreringsmyn-
digheder for motorkøretøjer skal findes i søjle 1.
4.2
Valg af retsakt
Det er især af følgende grunde hensigtsmæssigt at vælge at give denne retsakt form af en forord-
ning:
For det første drejer forslaget sig ikke om indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning,
hvilket ville retfærdiggøre, at man brugte et direktiv, men om på en ensartet måde at indføre
grundlæggende regler for et fælles informationssystem. I dette tilfælde vedrører disse regler de
organer, som har adgang til oplysningerne, adgangsmåden (direkte/indirekte) og formålet med
denne adgang. Medlemsstaterne bør ikke have nogen skønsmargen med hensyn til disse afgøren-
de spørgsmål.
For det andet giver emnet for forslaget, nemlig direkte eller indirekte adgang til og ret til søgning i
SIS for visse myndigheder, ikke medlemsstaterne nogen skønsmargen. Medlemsstaterne manøv-
remargen i henhold til Schengen-konventionens artikel 92, stk. 2, vil ikke blive begrænset, da
medlemsstaterne vil være ansvarlige for at give de myndigheder, der er nævnt i Schengen-
konventionen, adgang til den nationale del af Schengen-informationssystemet (N.SIS).
Endelig er de ændringer, der er baseret på EF-traktatens artikel 66, blevet fremlagt i form af en
forordning. At hensyn til den juridiske kohærens bør man også vælge en forordning i dette tilfæl-
de.
Af disse grunde er en forordning den mest hensigtsmæssige form for retsakt. Forordningen æn-
drer en række bestemmelser i Schengen-konventionen og dermed bindende regler for medlems-
staterne. Hensigten er at fastsætte, at alle offentlige registreringsmyndigheder har direkte adgang
til SIS-data om motorkøretøjer, mens tjenester, der ikke er statslige myndigheder i medlemssta-
terne, har indirekte adgang til SIS-data.
4.3
Lovgivningsteknik
En mulighed for gennemførelsen af dette forslag kunne have været at ændre Schengen-
konventionens artikel 92, stk. 1, artikel 100, stk. 1, artikel 101, stk. 1 og 2, og artikel 102, stk. 1, 4
og 5. Men da dette forslag er det eneste, der er baseret på EF-traktatens artikel 71, ville der blive
skabt en meget kompleks juridisk situation, hvis man valgte en ændring af selve artiklerne. For
eksempel ville en kommende ændring af artikel 101 muligvis kræve tre forskellige retlige instru-
menter, baseret på henholdsvis EF-traktatens artikel 66 (søjle 1, de nationale myndigheders sam-
arbejde inden for EF-traktatens afsnit IV), EU-traktatens artikel 30, 31 og 34 (søjle 3, samarbejde
om retshåndhævelse) og EF-traktatens artikel 71.
For at undgå denne indviklede situation indsætter det forslag, der fremsættes her, en ny arti-
kel 102a i Schengen-konventionen, som indeholder en intern henvisning til de andre relevante
artikler. På grund af denne teknik er alle reglerne om registreringsmyndighedernes adgang til SIS
medtaget i én artikel, som er en integrerende del af Schengen-konventionen. Det har den fordel,
at det er gennemsigtigt, da en kommende ændring af denne artikel udelukkende skal og kan være
baseret på EF-traktatens artikel 71.
12
Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465244_0013.png
5.
N
ORGES OG
I
SLANDS STILLING
Med hensyn til Norges og Islands stilling fastsættes det i artikel 1, litra G, i Rådets afgørelse
1999/437/EF af 17. maj 1999 om visse gennemførelsesbestemmelser til den aftale, som Rådet
for Den Europæiske Union har indgået med Republikken Island og Kongeriget Norge om disse
to staters associering i gennemførelsen, anvendelsen og den videre udvikling af Schengen-
reglerne
5
, at SIS, herunder bestemmelserne om databeskyttelse og datasikkerhed, samt bestem-
melserne om driften af de nationale dele af SIS og udveksling af oplysninger mellem disse natio-
nale dele (SIRENE-systemet) samt virkningen af indberetninger til SIS af eftersøgte personer
med henblik på arrestation og efterfølgende udlevering, er et af de områder af Schengen-reglerne,
som disse to lande vil deltage i. Uanset dette dobbelte retsgrundlag ville det være utænkeligt at
udelukke Norge og Island fra et af aspekterne af videreudviklingen af SIS, som når alt kommer til
alt er et samlet informations- og søgesystem. Norge og Island deltager derfor fuldt ud i videreud-
viklingen af SIS, herunder adgangen for registreringsmyndigheder for motorkøretøjer.
6.
F
INANSIELLE KONSEKVENSER
Forordningen gælder umiddelbart i alle enkeltheder i alle medlemsstaterne og i Norge og Island.
Disse stater skal etablere en forbindelse mellem de nationale registreringsmyndigheder for mo-
torkøretøjer og den nationale del af Schengen-informationssystemet (N.SIS), og de skal indsætte
de filtre, der er nødvendige for at forhindre adgang til andre oplysninger (for offentlige registre-
ringsmyndigheder), eller etablere en forbindelse mellem den private registreringstjenste for mo-
torkøretøjer og den offentlige myndighed, som er udpeget til at forestå forbindelsen med den
pågældende tjeneste. For at give medlemsstaterne tilstrækkelig tid til at træffe de nødvendige tek-
niske og organisationsmæssige gennemførelsesforanstaltninger er der fastsat en periode på seks
måneder (180 dage), fra forordningen offentliggøres, til den får virkning.
Det betyder, at forordningen ikke får finansielle konsekvenser for Fællesskabet.
7.
7.1
A
RTIKLERNE
Artikel 1
Med artikel 1 indsættes der en ny artikel 102a, som er baseret på Schengen-konventionens artikel
71, stk. 1, litra d). Denne nye artikel giver de offentlige registreringsmyndigheder for motorkøre-
tøjer ret til at få direkte adgang til SIS og til at søge i oplysninger, som er relevante for at kontrol-
lere, om et motorkøretøj eller de dokumenter, som en person, der ønsker at registrere et køretøj,
fremlægger for disse myndigheder, opfylder formaliteterne. Stk. 2 giver andre registreringstjene-
ster end statslige myndigheder indirekte adgang via en offentlig myndighed. Disse ikke-statslige
registreringstjenester kan kun få adgang gennem de statslige myndigheder, der har ret til direkte
adgang og søgning på grundlag af Schengen-konventionens artikel 101. Denne bestemmelse sik-
rer også strengere databeskyttelsesregler, som indebærer, at adgangen skal finde sted gennem
statslige myndigheder, og at medlemsstaterne er forpligtede til at sikre, at bestemmelserne om
databeskyttelse overholdes i disse tilfælde, når der gives adgang.
Forordningen skal ses i sammenhæng med direktiv 1999/37/EC om registreringsdokumenter for
motorkøretøjer, som fastsætter anvendelsesområdet for og formålet med arbejdet i de tjenester
med ansvar for udstedelse af registreringsattester, som dette forslag til forordning er rettet mod.
Forordningen pålægger medlemsstaterne at etablere den tekniske infrastruktur, der er nødvendig
for at give de statslige registreringsmyndigheder direkte adgang til SIS. Forordningen fastsætter
ikke specifikke regler om samarbejde mellem de nationale retshåndhævende myndigheder og de
tjenester, der er ansvarlige for registrering af motorkøretøjer. Dette er i henhold til stk. 3 under-
lagt national ret. Desuden indebærer stk. 3, at reglerne for anvendelsen af de SIS-data, som er
relevante for registreringsmyndighederne for motorkøretøjer med henblik på at forebygge ulovlig
5
EFT L 176 af 10.7.1999, s. 31.
13
Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
handel og svig i forbindelse med gennemførelsen af direktiv 1999/37/EC, ligeledes er underlagt
national ret. Denne nye mulighed for at søge i SIS forventes ikke at medføre unødige forsinkelser
i registreringen af motorkøretøjer.
7.2
Artikel 2
I artikel 2 fastsættes reglerne for forordningens ikrafttræden. Der er fastsat en periode på seks
måneder mellem offentliggørelsen og det tidspunkt, hvor forordningen får virkning. I den perio-
de skal medlemsstaterne forberede gennemførelsen af forordningen og træffe de nødvendige
tekniske og operationelle foranstaltninger til at give registreringsmyndighederne for motorkøretø-
jer direkte eller i givet fald indirekte adgang til SIS.
14
Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465244_0015.png
2003/0198 (COD)
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING
om ændring af konventionen om gennemførelse af Schengen-aftalen af 14.
juni 1985 om gradvis ophævelse af kontrollen ved de fælles grænser med
hensyn til adgang til Schengen-informationssystemet for de tjenester i med-
lemsstaterne, der har ansvaret for udstedelse af registreringsattester for
motorkøretøjer
(EØS-relevant tekst)
EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION
HAR -
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, særlig
artikel 71, stk. 1, litra d),
under henvisning til forslag fra Kommissionen
6
,
under henvisning til udtalelse fra Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg
7
,
under henvisning til udtalelse fra Regionsudvalget
8
,
efter fremgangsmåden i traktatens artikel 251
9
, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
Ifølge artikel 9 i Rådets direktiv 1999/37/EF af 29. april 1999 om regi-
streringsdokumenter for motorkøretøjer
10
skal medlemsstaterne bistå hin-
anden med gennemførelsen af direktivet, og de kan udveksle oplysninger
bilateralt eller multilateralt, navnlig for hver gang et køretøj registreres at
kontrollere, om køretøjet opfylder formaliteterne efter omstændighederne
i den medlemsstat, hvor det tidligere var registreret. Denne kontrol vil
især kunne indebære brug af sammenkoblede edb-systemer.
Schengen-informationssystemet (i det følgende kaldet "SIS"), som er
oprettet i medfør af afsnit IV i konventionen af 1990 om gennemførelse
af Schengen-aftalen af 14. juni 1985 om gradvis ophævelse af kontrollen
ved de fælles grænser
11
(i det følgende benævnt "Schengen-konventionen
af 1990"), og som er integreret i Den Europæiske Union i medfør af den
protokol, der er knyttet som bilag til traktaten om Den Europæiske Union
og traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, består af sam-
menkoblede edb-systemer mellem medlemsstaterne og indeholder bl.a.
EFT C … af …, s. …
EFT C … af …, s. …
EFT C … af …, s. …
EFT C … af …, s. …
EFT L 138 af 1.6.1999, s. 57.
EFT L 239 af 22.9.2000, s.19.
(2)
6
7
8
9
10
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465244_0016.png
16
oplysninger om stjålne, ulovligt handlede eller forsvundne motorkøretø-
jer med et slagvolumen på over 50 cc.
(3)
I henhold til artikel 100, stk. 1, i Schengen-konventionen af 1990 optages
oplysninger om genstande, der eftersøges med henblik på beslaglæggelse
eller som bevismidler i en straffesag, i SIS.
I Schengen-konventionens artikel 101, stk. 1, hedder det, at adgang til
oplysningerne i SIS samt ret til direkte søgning i disse oplysninger er
forbeholdt myndigheder med ansvar for grænsekontrol og anden politi-
og toldkontrol inde i landet samt samordning heraf.
I Schengen-konventionens artikel 102, stk. 4, præciseres det, at oplysnin-
gerne i princippet ikke må benyttes til administrative formål.
De myndigheder eller tjenester, der i medlemsstaterne har ansvaret for
udstedelse af registreringsattester for køretøjer, bør have adgang til disse
oplysninger og til oplysningerne i SIS om stjålne, ulovligt handlede eller
forsvundne blankodokumenter eller udstedte registrerings- eller identi-
tetsdokumenter, for så vidt som de har brug for disse oplysninger for at
kunne udføre deres opgaver.
Til det formål er det nødvendigt at vedtage regler, som giver disse myn-
digheder og tjenester adgang til de pågældende oplysninger, og at give
dem mulighed for at benytte oplysningerne til administrative formål med
henblik på korrekt udstedelse af registreringsattester for motorkøretøjer.
For så vidt som de tjenester i medlemsstaterne, der har ansvaret for ud-
stedelse af registreringsattester for motorkøretøjer, ikke er statslige tjene-
ster, skal denne adgang gives indirekte, dvs. gennem en af de myndighe-
der, der er omhandlet i artikel 101, stk. 1, i Schengen-konventionen af
1990, og som har ansvaret for at sikre overholdelsen af de foranstaltnin-
ger, som de pågældende medlemsstater har truffet i henhold til artikel
118 i Schengen-konventionen af 1990.
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 95/46/EF af 24. oktober 1995
om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af per-
sonoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger
12
samt de
specifikke regler om databeskyttelse i Schengen-konventionen af 1990,
som supplerer eller præciserer de principper, der er fastsat i direktivet,
finder anvendelse på behandlingen af personoplysninger i de myndighe-
der eller tjenester i medlemsstaterne, der har ansvaret for udstedelse af
registreringsattester for motorkøretøjer.
(4)
(5)
(6)
(7)
(8)
(9)
12
EFT L 281 af 23.11.1995, s. 31.
16
Fejl! Ukendt betegnelse for dokumen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465244_0017.png
17
(10)
Målene for den påtænkte handling, nemlig at give de tjenester i med-
lemsstaterne, der har ansvaret for udstedelse af registreringsattester, ad-
gang til SIS, så de lettere kan udføre de opgaver, der påhviler dem i hen-
hold til direktiv 1999/37/EF, kan kun nås på fællesskabsplan, fordi SIS er
et fælles informationssystem. Målet kan ikke nås ved, at medlemsstaterne
handler hver for sig. Denne forordning er ikke mere vidtgående, end hvad
der er nødvendigt for at nå det pågældende mål.
Medlemsstaterne bør have en tilstrækkeligt lang periode til at træffe de
praktiske foranstaltninger, der er nødvendige med henblik på anvendel-
sen af denne forordning.
Med hensyn til Island og Norge udgør denne forordning en videreudvik-
ling af de bestemmelser i Schengen-reglerne, som falder inden for det
område, der er omhandlet i artikel 1, litra G, i Rådets afgørelse
1999/437/EF af 17. maj 1999 om visse gennemførelsesbestemmelser til
den aftale, som Rådet for Den Europæiske Union har indgået med Repu-
blikken Island og Kongeriget Norge om disse to staters associering i gen-
nemførelsen, anvendelsen og den videre udvikling af Schengen-
reglerne
13
.
I denne forordning overholdes de grundlæggende rettigheder og de prin-
cipper, som bl.a. Den Europæiske Unions charter om grundlæggende ret-
tigheder anerkender som fællesskabsrettens almindelige principper -
(11)
(12)
(13)
UDSTEDT FØLGENDE FORORDNING:
Artikel 1
Følgende artikel 102a indsættes i afsnit IV i Schengen-konventionen af 1990:
"Artikel 102a
1.
Uanset artikel 92, stk. 1, artikel 100, stk. 1, artikel 101, stk. 1 og 2, og
artikel 102, stk. 1, 4 og 5, har de tjenester i medlemsstaterne, der har
ansvaret for udstedelse af registreringsattester for motorkøretøjer, jf.
Rådets direktiv 1999/37/EF af 29. april 1999 om registreringsdokumen-
ter for motorkøretøjer, ret til adgang til følgende oplysninger, der er op-
taget i Schengen-informationssystemet, med henblik på at kontrollere,
at køretøjer, der ønskes registreret, ikke er stjålet, ulovligt handlet eller
forsvundet, og at de personer, der ansøger om en registreringsattest, ik-
ke til det formål bruger stjålne, ulovligt handlede eller forsvundne iden-
titetspapirer:
(a)
(b)
(c)
13
oplysninger om motorkøretøjer med et slagvolumen på over 50 cc
oplysninger om påhængsvogne og campingvogne med en egen-
vægt på over 750 kg
oplysninger om blankodokumenter
EFT L 176 af 10.7.1999, s. 31.
17
Fejl! Ukendt betegnelse for dokumen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
18
(d)
oplysninger om udstedte identitetspapirer.
Med forbehold af stk. 2 er de pågældende tjenesters adgang til de nævn-
te oplysninger underlagt den enkelte medlemsstats nationale lovgivning.
2.
De tjenester som omhandlet i stk. 1, der er statslige tjenester, har ret til
direkte søgning i de oplysninger i Schengen-informationssystemet, som
er nævnt i stk. 1.
De tjenester som omhandlet i stk. 1, der ikke er statslige tjenester, har
kun adgang til de oplysninger i Schengen-informationssystemet, som er
omhandlet i stk. 1, gennem en af de myndigheder, der er omhandlet i ar-
tikel 101, stk. 1. Den pågældende myndighed har ret til direkte søgning
i oplysningerne. Medlemsstaten sikrer, at tjenesten og dens ansatte er
forpligtede til at overholde eventuelle begrænsninger i den brug, de må
gøre at de oplysninger, som den offentlige myndighed har givet dem.
3.
Artikel 100, stk. 2, finder ikke anvendelse på søgninger, der foretages i
overensstemmelse med bestemmelserne i denne artikel. Indberetninger
af oplysninger, der er fremkommet under en søgning i Schengen-
informationssystemet, og som giver anledning til mistanke om en straf-
bar handling, fra de tjenester, der er omhandlet i stk. 1, til politimyndig-
hederne eller de retlige myndigheder, er underlagt national lovgivning.
Artikel 2
Forordningen træder i kraft på tyvendedagen efter offentliggørelsen i
Den Europæi-
ske Unions Tidende.
Den anvendes fra [seks måneder efter offentliggørelsen].
Denne forordning er bindende i alle enkeltheder og gælder umiddelbart i hver med-
lemsstat.
Udfærdiget i Bruxelles, den
På Europa-Parlamentets vegne
Formand
På Rådets vegne
Formand
18
Fejl! Ukendt betegnelse for dokumen