Europaudvalget 2003-04
EUU Alm.del Bilag 470
Offentligt
1465311_0001.png
PDF udgave (581 KB)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
Journalnummer
1
400.C.2-0
Kontor
EUK
2. februar 2004
Med henblik på mødet i Folketingets Europaudvalg den 6. februar 2004 –
dagsordenspunkt rådsmøde (økonomi- og finansministre) den 10. februar 2004
– vedlægges Finansministeriets notat om de punkter, der forventes optaget på
dagsordenen.
29. januar
12 NHB
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465311_0002.png
Samlet aktuelt notat vedr. rådsmødet (ECOFIN) den 10. februar
2004
1. Forberedelse af Det Europæiske Råd
den 25.-26. marts 2004
-
-
Kommissionens synteserapport
vedr. Lissabon-strategien
side 2
De overordnede økonomisk-politiske
retningslinier (BEPG): Kommissionens
implementeringsrapport og ’Key Issues’ papiret                         side 12
EPC’s årlige rapport om strukturreformer
side 18
-
2. Stabilitets- og Vækstpagten: Vurdering af opdaterede
stabilitets- og konvergensprogrammer
(Frankrig, Storbritannien, Italien, Holland,
Grækenland, Irland og Luxembourg)
3. Direktiv om nedsat moms
4. Direktiv om rentebeskatning
side 37
side 41
side 20
2
Dagsordenspunkt  1a:Forberedelse  af  DER:  Kommissionens  synteserapport
vedr. Lissabon-strategien
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465311_0003.png
1. Baggrund
Lissabon-strategien blev oprindeligt defineret på Det Europæiske Råds møde i marts
2000 i Lissabon. Siden er strategien blevet udbygget og evalueret, særligt på møderne i
Det Europæiske Råd om foråret. Som optakt til, og forberedelse af, forårstopmøderne
fremlægger Kommissionen hvert år den såkaldte synteserapport, hvor Kommissionen
evaluerer  Unionens  og  medlemslandenes  fremskridt  i  retning  af  at  opfylde
Lissabon-strategiens målsætninger og kommer med forslag til særlige prioritetsområder
til det kommende forårstopmøde.
Kommissionen har tidligere forud for Det Europæiske Råds forårsmøder i 2001, 2002
og 2003 fremlagt synteserapporter: Forud for Det Europæiske Råds møde i Stockholm
den  23.-24.  marts  2001  fremlagde  Kommissionen  rapporten  "Realisering  af  Den
Europæiske Unions potentiale: Konsolidering og udvidelse af Lissabon-strategien".
Forud for Det Europæiske Råds møde i Barcelona den 15.-16. marts 2002 fremlagde
Kommissionen rapporten ”Lissabon-strategien – gennemføre forandringer”. Forud for
forårstopmødet i 2003 i Bruxelles fremlagde Kommissionen rapporten ”At vælge at
vokse: Viden, innovation og job i et sammenhængende samfund”.
2. Indhold
Synteserapporten redegør for fremskridtene i Lissabon-strategien i lyset af den seneste
økonomiske udvikling, hvor det opsving, der langsomt kom i gang i anden halvdel af
2003, forventes styrket hen over 2004.
Der er primært to faktorer, som kan spille positivt ind den kommende tid: 1) Det
begyndende opsving skal understøttes. 2) Udvidelsens potentialer skal udnyttes.
De nye medlemslande har et stort vækstpotentiale, hvilket Kommissionen forventer vil
hjælpe til at stimulere Unionens økonomi, lede til øget handel internt i EU og forbedre
investeringsmulighederne.
Kommissionen vurderer, at Lissabon-strategien ved at opstille fælles målsætninger vil
bidrage til konvergens og integration og dermed understøtte udvidelsen. Det påpeges
også, at de nye medlemslande har gennemført omfattende økonomiske reformer over
de seneste 10 år, og selvom de på en række områder endnu har en del at indhente i
forhold  til  de  eksisterende  medlemslande,  så  er  deres  reformerfaringer  et  godt
udgangspunkt for det videre arbejde med at implementere Lissabon-strategien.
Analyse af fremskridt i retning af at opfylde Lissabon-målsætningerne.
Kommissionen anfører, at der på en række områder er opnået gode fremskridt med
3
Lissabon-strategien:
-
-
Der  er  skabt  mere  end  6  millioner  job  siden  1999.  Den  samlede
beskæftigelsesfrekvens er øget fra 62,5 pct. til 64,3 pct. i 2002 og andelen af
langtidsarbejdsløse er faldet fra 4 pct. i 1999 til 3 pct. i 2002.
Adskillige nøglesektorer er blevet liberaliseret helt eller delvist. Det drejer sig fx om
telekommunikation, jernbanegods, postbefordring samt el- og gasmarkedet. Det
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465311_0004.png
-
-
-
fælles europæiske luftrum vil endvidere blive etableret fra 2004.
Det videnbaserede samfund er ved at blive en realitet. Internettet benyttes mere og
mere af erhvervslivet, den offentlige administration, private og skolerne, hvor 93
pct. har adgang til internettet. Den gradvise skabelse af et europæisk forskningsrum
bidrager også til denne udvikling.
Bæredygtighed  inddrages  mere  og  mere  i  policy-formuleringen.  Adskillige
medlemslande har igangsat reformer af deres pensionssystemer og andre ordninger
for at håndtere, at der vil blive flere ældre i fremtiden. Samtidig tager Unionens
aktiviteter i højere grad hensyn til beskyttelse af miljøet.
Det arbejde, der har været gjort over de sidste fire år, har muliggjort at mere end
100  forordninger,  direktiver  og  programmer  på  forskellige  områder  er  blevet
vedtaget med det formål at opfylde Lissabon-målsætningerne.
På trods af disse fremskridt, er der imidlertid væsentlige udeståender i forhold til at
opnå de mål, som Unionen har opstillet for 2010. Kommissionen identificerer her fire
områder, hvor der skal sættes ind:
-
Sikring af de offentlige finansers holdbarhed
Kommissionen anfører, at det er vigtigt at sikre en fortsat stabil makroøkonomisk
ramme for ikke at bringe det spirende opsving i fare. Finanspolitikken i Unionen skal
fortsat styres af stabilitets- og vækstpagten. Det gennemsnitlige budgetunderskud i EU
var i 2003 på 2,7 pct. af BNP, og mere bør gøres for at de offentlige finanser bliver
holdbare, således at man kan håndtere de fremtidige demografiske udfordringer.
Det bemærkes, at flere medlemslande har indledt reformer af pensionssystemer og
sundhedssystemer, og at dette arbejde bør fortsættes.
-
Beskæftigelsen og produktiviteten er ikke tilstrækkelig til at sikre vækst
Det gennemsnitlige BNP pr. indbygger er 72 pct. af niveauet i USA. I modsætning til
USA bidrager beskæftigelsen og produktiviteten ikke tilstrækkeligt til væksten.
En række lande har allerede en beskæftigelsesfrekvens på 70 pct. svarende til EU's
målsætning for 2010. Det drejer sig om Danmark, Holland, Sverige og UK. For alle
disse fire lande gælder, at produktiviteten er mellem 90 og 100 pct. af
EU-gennemsnittet, og dermed noget under niveauet i USA, hvor produktiviteten ligger
på 120 pct. af EU-gennemsnittet. For de øvrige EU-lande gælder, at de alle har
beskæftigelsesfrekvenser under 70 pct., mens deres produktivitet ligger mellem 65 pct.
(Portugal) og knap 120 pct. (Irland) af EU-gennemsnittet. Luxembourg er dog en
4
undtagelse med en produktivitet på knapt140 pct. af EU-gennemsnittet.
Beskæftigelsesvæksten er for lav
Kommissionen anfører, at medlemslandene bør gøre en ekstra indsats for at styrke
beskæftigelsen, hvis Unionen skal kunne leve op til sine egne målsætninger på
beskæftigelsesområdet:
-
Kommissionen påpeger, at det ikke vil være muligt at opfylde målsætningen om at
opnå en beskæftigelsesfrekvens på 67 pct. i 2005. Kommissionen vurderer dog, at
det fortsat vil være muligt at opfylde målsætningen om en beskæftigelsesfrekvens
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465311_0005.png
-
-
på 70 pct. i 2010,at denvæksten bliver såbeskæftigelsesfrekvens i de nye
opmærksom på, hvis gennemsnitlige høj som i 90’erne. Kommissionen gør også
medlemslande er 57 pct. i 2001, hvilket naturligvis ikke vil gøre det nemmere for
den samlede union at opfylde målsætningen om en beskæftigelsesfrekvens på 70
pct. i 2010.
Beskæftigelsesfrekvensen for personer mellem 55 og 64 er steget med 3
procentenheder siden 1999, og er i 2001 på kun 40,1 pct. Dermed skal der ske en
vækst i arbejdsudbuddet og efterspørgslen efter arbejdskraft svarende til, at 7
millioner personer alene i denne aldersgruppe skal i arbejde for at opnå en
beskæftigelsesfrekvens på 50 pct. for denne aldersgruppe i 2010. Den
gennemsnitlige beskæftigelsesfrekvens for denne aldersgruppe er 30 pct. i de nye
medlemslande.
Beskæftigelsesfrekvensen for kvinder vokser hurtigere end den gennemsnitlige
beskæftigelsesfrekvens og er steget med 2,7 procentenheder i løbet af 3 år, således
at den i 2002 nåede op på 55,6 pct. Hvis væksten fortsætter i samme tempo er det
fortsat realistisk at nå op på 60 pct. i 2010. For de nye medlemslande var det
tilsvarende tal 50,1 pct. i 2001.
Produktiviteten er for lav
Produktivitetsvæksten (produktion pr beskæftiget) har været faldende siden midten af
1990’erne og ligger nu på mellem 0,5 og 1 pct. pr. år, mens den i USA er 2 pct. pr. år.
Produktiviteten pr. arbejdstime ligger i EU gennemsnitligt på knap 90 pct. af niveauet i
USA. Kommissionen anfører følgende årsager til den lave europæiske produktivitet:
-
Bidraget fra informations- og kommunikationsteknologi er for lavt
Kommissionen fremhæver en række sektorer og lande, hvor man er for dårlige til at
udnytte mulighederne i informations- og kommunikationsteknologien.
-
Investeringerne er for lave
Kommissionen anfører, at både de private og offentlige investeringer er faldet. Det
europæiske vækstinitiativ og quick-start programmet, som blev vedtaget under italiensk
formandskab, nævnes som et af de initiativer, der kan medvirke til at øge
investeringsniveauet i Unionen.
5
Kommissionen er specielt af den opfattelse, at omfanget af investeringer i forskning og
udvikling er for lavt. De samlede investeringer i forskning og udvikling i Unionen er på
2 pct. af BNP. Antallet af forskere i Unionen er steget fra 5,4 pct. af arbejdsstyrken i
1999 til 5,7 pct. i 2001, hvilket dog stadig er betydeligt under niveauet i USA (8,1 pct.)
og Japan (9,1 pct.).
Niveauet for investeringer i human kapital er også for lavt. Omfanget af offentlige
udgifter til uddannelse i EU er på niveau med omfanget i USA og Japan, men for den
private sektor er omfanget tre gange højere i USA og fem gange højere i Japan.
-
Der er svagheder i det indre marked
Kommissionen anfører en række områder, hvor det indre marked ikke fungerer godt
nok:
- Der er en nedgang i markedsintegrationen. Handelen med industriprodukter faldt i
2002, og priserne har ikke tilnærmet sig hinanden i de sidste fem-seks år.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465311_0006.png
-
-
-
-
Det indre marked i servicesektoren er stadigvæk fragmenteret. Særligt i
distributions- og detailleddet.
Markedsliberaliseringerne i netværksindustrierne er endnu ikke fuldt ud
implementeret
Der er adskillige lovgivningsmæssige udeståender i relation til det indre marked fx
EF-patentet, gensidig anerkendelse af kvalifikationer og beskyttelse af intellektuelle
rettigheder.
Endelig bliver direktiverne om det indre marked ikke gennemført tilstrækkeligt
hurtigt af medlemslandene. Andelen af direktiver, der er gennemført i
medlemslandene er faldet fra 98,2 pct. i maj 2002 til 97,3 pct. i november 2003.
Kun Danmark, Spanien, Finland Irland og UK opfylder målsætningen om at
gennemføre 98,5 pct. af direktiverne. Derudover er det kun Danmark, Finland og
Portugal, der ikke mangler at gennemføre nogen direktiver to år efter
gennemførelsesfristen.
Kommissionen anfører derudover, at for så vidt angår direktiver, der er knyttet til
Lissabon-strategien, er andelen af gennemførte direktiver på kun 58,3 pct. i
gennemsnit. Danmark, Spanien og Italien klarer sig bedst med
gennemførelsesprocenter mellem 85 og 75 pct.
Kommissionen nævner også en række områder, hvor det går forholdsvis godt med
gennemførelsen af Lissabon-strategien, og hvor man må fortsætte det gode arbejde:
- Integrationen af de finansielle markeder skrider planmæssigt frem på baggrund af
handlingsplanen for de finansielle markeder (FSAP).
- Eliminering af skattemæssige barrierer fx i kraft af at skattepakken er blevet
vedtaget.
- Sikring af bedre lovgivning, hvor den interinstitutionelle aftale om bedre lovgivning
vil sikre mere effektiv, mere fleksibel og simplere EU-regulering.
- Sikring af en stærk konkurrencepolitik, hvor niveauet for statsstøtte er blevet
reduceret, idet det dog har haft en tendens til at stabilisere sig på 0,7 pct. af BNP.  
6
-
Væksten er fortsat ikke tilstrækkelig bæredygtig.
Under denne overskrift behandler Kommissionen Lissabon-strategiens målsætninger
på det sociale og miljømæssige område.
Vedrørende det sociale områder anfører Kommissionen at der er en reel risiko for
fattigdom i en række medlemslande. Ifølge Kommissionen er 55 millioner mennesker i
risiko for at blive fattige primært som følge af arbejdsløshed. Risikoen er størst i
Sydeuropa og Irland. Kommissionen understreger vigtigheden af at bekæmpe social
eksklusion.
På det miljømæssige område anfører Kommissionen, at medlemslandenes resultater
generelt er utilstrækkelige. Kommissionen nævner specielt følgende områder:
- Fem lande er på vej til at opfylde deres forpligtelser i henhold til Kyoto aftalen
(Luxembourg, Tyskland, UK, Frankrig og Sverige). Udviklingen i Irland, Spanien
og Portugal nævnes som bekymrende.
- Alle medlemslande har reduceret eller fastholdt deres energiintensitet i løbet af
1990’erne.
- Andelen af vedvarende energi er fortsat lav – omkring 6 pct., hvilket betyder, at det
uden  ekstra  tiltag  vil  blive  vanskeligt  at  nå  målsætningen  om  at  andelen  af
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465311_0007.png
-
vedvarende energi skaltegnop på 12 pct. imellem vækst i BNP og mængden af
For 2002 er der ingen nå på afkobling 2010.
vejtransport.
Kommissionen anfører, at man på EU-niveau har gennemført en række initiativer for
at styrke synergien mellem politikkerne og den langsigtede bæredygtighed:
- Reform af den fælles landbrugspolitik, hvor man blandt andet dirigerer mere støtte
til at fremme bæredygtigt landbrug
- Vedtagelse af beskatningslovgivning på energiprodukter
- Gradvis gennemførelse af et system til at analysere effekter bl.a. på miljøet af alle
væsentlige forslag.
- Forslag om rammelovgivning vedrørende kemikalier
- Opstilling  af  kvantitative  målsætninger  for  vedvarende  energi  (22  pct.  for
”miljørigtig el” og 5,75 pct. for biobrændstof i 2010).
Status for gennemførelse af Lissabon-strategien
Kommissionen anfører i dette afsnit, at der kan skelnes mellem de lande, der samlet set
klarer sig relativt godt (Danmark, Luxembourg, Holland, Østrig, Sverige og UK) og
dem  der  klarer  sig  relativt  dårligt  (Grækenland,  Spanien,  Italien  og  Portugal).
Kommissionen  vurderer  samtidig,  at  fremskridtene  i  de  sidste  fire  år,  hvor
Lissabon-strategien har eksisteret, er størst i Belgien, Frankrig og Grækenland, mens
fremskridtene har været relativt svage i Tyskland,  Luxembourg, Østrig og Portugal.
Dette afsnit skal ses i sammenhæng med rapportens annex 1 og 2. I annex 1 er en lang
række diagrammer, hvor et antal strukturelle indikatorer præsenteres for alle de 15
7
eksisterende medlemslande og de 10 tiltrædende lande. I de fleste diagrammer er også
medtaget oplysninger om USA og Japan.
I annex 2 har Kommissionen i skematisk form listet en række områder for de enkelte
lande, hvor de efter Kommissionens opfattelse dels klarer sig godt og dels klarer sig
dårligt. For Danmark har Kommissionen anført følgende positive forhold:
-
-
-
-
Reforminitiativer, incl. reduktion af beskatningen af arbejdskraft, med henblik på at
øge arbejdsudbuddet
Højeste   samlede   beskæftigelsesfrekvens   i   EU   på   76   pct.,   højeste
beskæftigelsesfrekvens  for  kvinder  i  EU  på  godt  71  pct.  og  næsthøjeste
beskæftigelsesfrekvens for ældre arbejdstagere på 58 pct.
Laveste efterslæb i gennemførelse af direktiver og højeste gennemførelsesprocent
for Lissabon-direktiver (85 pct.) og ingen direktiver, der ikke er gennemført efter to
år.
Næsthøjeste stigning i bruttoudgifter til forskning og udvikling i 2001
Danmark klarer sig ifølge Kommissionen dårligt på følgende områder:
- Højeste prisniveau i EU med en betydelig stigning mellem 2000 og 2002.
- Den mellemfristede strategi for de offentlige finanser afhænger i betydelig grad af
udviklingen i det offentlige forbrug.
- Ringe resultater i relation til Kyoto-målsætningerne
- Skuffende antal unge opnår en uddannelse
Prioriteter for 2004
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465311_0008.png
Helt overordnet opfordrer Kommissionen til, at forårstopmødet 2004 koncentreres om
investeringer, konkurrenceevne og reformer.
Kommissionens oplæg til forårstopmødets prioriteter omfatter en indsats for at sikre
fremdriften i den reformproces, der allerede er på vej. Her peger Kommissionen især
på følgende delområder:
- Overholdelse  af  stabilitets-  og  vækstpagten,  især  for  de  lande,  der  har
uforholdsmæssigt store budgetunderskud.
- På   beskæftigelsesområdet   understøtter   Unionens   beskæftigelsesstrategi
medlemslandenes egen indsats. I den forbindelse har rapporten fra beskæftigelses
task-forcen under ledelse af den tidligere hollandske premierminister, Wim Kok,
også ydet et positivt bidrag. Medlemslandene bør nu implementere den europæiske
beskæftigelsesstrategi med fokus på tilpasningsevne for ansatte og virksomheder,
sikre større arbejdsudbud, investere mere og mere effektivt i human kapital og sikre
effektiv implementering af reformer.
- Medlemslandene  bør  definere  og  implementere  nationale  målsætninger  for
bredbånd.
- Medlemslandene   skal   leve   op   til   deres   forpligtelser   og   gennemføre
fællesskabsretten.
- Der  bør  gives  prioritet  til  en  gennemførelse  af  handlingsplanen  for
8
-
-
-
-
virksomhedslovgivning og virksomhedsledelse.
Begrænse statsstøtte.
Målsætningerne om social inklusion bør i højere grad inddrages i forbindelse med
den nationale udgiftsprioritering.
På miljøområdet skal man hurtigst muligt vedtage direktivet om udveksling af
kvoter for drivhusgasser.
Gøre en indsats for at sikre et succesfuldt resultat af Doha-runden og styrke ”den
positive dagsorden med USA”.
Til at understøtte de overordnede prioriteter og reformtiltagene nævner Kommissionen
følgende indsatsområder, der bør være i fokus på forårstopmødet:
-
Investeringer
Givet  det  lave  niveau  for  investeringer  bør  offentlige  og  private  investeringer
redistribueres, øget og brugt mere effektivt til at sikre økonomisk vækst:
-
Gennemførelse af quick-start programmet
Medlemslandene opfordres til gennemførelse af nationale planer for vækstinitiativet og
fjerne    tekniske,  juridiske  og  administrative  forhindringer  for  offentlige-private
partnerskaber. EIB opfordres til at etablere passende finansielle instrumenter som kan
virke som løftestang for privat kapital. Rådet og Parlamentet opfordres til at vedtage
den  2.  jernbanepakke  inden  forårstopmødet,  før  maj  2004  at  vedtage  revideret
retningslinier for transeuropæiske transport- og energinetværk og før marts 2005 at
vedtage eurovignette forslaget. Kommissionen vil studere nødvendigheden af at skabe
et garantiinstrument på fællesskabsniveau, at fremsætte forslag om 3. jernbanepakke i
første halvår af 2004, og at evaluere quick-start programmet som del af den årlige
synteserapport.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465311_0009.png
Styrke investeringer i viden.
Kommissionen  opfordrer  til  hurtig  gennemførelse  handlingsplanen  for
”investering  i  forskning”.  Medlemslandene  opfordres  bl.a.  til  at  forbedre
rammebetingelser  og  forskningsinvesteringer,  fremme  leverage  effekten  af
offentlig støtte til private investeringer og forbedre forskeres rekruttering og
karrierer gennem brug af den åbne koordinationsmetode. Lovgiverne opfordres
bl.a. til inden marts 2005 at vedtage direktivforslag om gensidig anerkendelse, og
inden udgangen  af 2005  at  vedtage forslag  om  rammeprogram for  livslang
uddannelse.  Kommissionen  vil  færdiggøre  første  serie  af  europæiske
teknologiplatforme,  forberede  revision  af  rammen  for  statsstøtte  til  R&D,
fremsætte forslag om ophold for tredjelandes landes forskere og en forslag til
harmoniseret legal struktur for fonde med risikovillig kapital.
9
-
Styrke konkurrenceevnen i en bæredygtig økonomi
Under denne overskrift nævner Kommissionen også en række indsatsområder bl.a.:
Færdigforhandling  af  ”lovpakke  om  konkurrenceevnen”  før  Parlamentet
træder  tilbage  i  slutningen  af  maj  (EF-patentet,  anerkendelse  af
professionelle kvalifikationer, handlingsplan om finansielle tjenesteydelser og
styrkelse af intellektuelle ejendomsrettigheder) og påbegynde drøftelser af det
nyligt fremsatte rammedirektiv for service-sektoren, som repræsenterer de
største potentialer for det indre marked.
Styrke  den  industrielle  konkurrenceevne.  Kommissionen  bemærker  i  denne
forbindelse, at der ikke er tegn på generel de-industrialisering i Unionen, og at det
tab af konkurrenceevne og jobs, der finder sted i en række sektorer bør håndteres
ved at anvende Lissabon-strategiens metoder, fx ved at investere i ny teknologi
med henblik på at hæve produktiviteten.
Styrke   synergi   mellem   konkurrenceevne   og   bæredygtig   udvikling.
Kommissionens forslag til en handlingsplan for miljøteknologi fremhæves i
den  sammenhæng.  Kommissionen  opfordrer  lovgiverne  til  at  fastlægge
analyseinstrumentet  til  at  kunne  konsekvensvurdere  alle  væsentlige
ændringsforslag til direktivforslag, vedtager forslaget om miljøansvar før juni
i  år,  samt  vedtager  direktivet  om  kemiske  produkter  (REACH),
rammedirektivet om eco-design af energi-forbrugene produkter, og direktivet
om energi effektivitet og energi services før marts 2005.
-
Beskæftigelse/aktiv aldring
Under denne overskrift nævner kommissionen, at det større antal ældre i Unionen vil
stille store krav til de europæiske samfund, herunder arbejdsmarkedet, produktiviteten
og de offentlige finanser.
Kommissionen anbefaler på den baggrund en strategi, hvor der gennemføres reformer
med henblik på at få folk til at arbejde længere, modernisere pensionssystemer samt
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465311_0010.png
forebyggelses- og – at sikre at folk bliver længere på arbejdsmarkedet bør  gennemføres
- Aktiv aldring sundhedssystemer:
ved en strategi, der fjerner dis-incitamenter til at blive på arbejdsmarkedet, modgå
tidlig pensionering, stimulere livslang læring og undgå at folks kompetencer bliver
forældede.
I relation til modernisering af sundhedssystemerne lægger Kommissionen op til en
mere struktureret og formaliseret åben koordination, hvor man i tilknytning til den
eksisterende  koordinationsproces  vedrørende  sociale  forhold  også  inddrager
modernisering af sundhedssektoren. Desuden bør Rådet inden forårstopmødet vedtage
forslag om koordination af sociale sikringssystemer for at muliggøre et europæisk
sundhedsforsikringskort bliver taget i brug inden 1. juni.
10
Midtvejsevaluering af Lissabon-strategien
Afslutningsvis  lægger  Kommissionen  op  til  en  grundig  forberedelse  af  den
midtvejsevaluering af Lissabon-strategien, der skal finde sted ved forårstopmødet i
2005.    Kommissionen  lægger  således  op  til,  at  Kommissionen  i  samarbejde  med
relevante  rådsformationer  frem  til  næste  forårstopmøde  skal  evaluere  fremskridt,
herunder metode mv. vedrørende Lissabon-strategien. Endvidere vil Kommissionen
præsentere et  oplæg til,  hvor  hovedvægten skal  lægges  for strategien  i 2005-2010
sammen med en køreplan for opfyldelse af udestående målsætninger. Kommissionen
foreslår til det formål at placere gennemførelsen af Lissabon-strategien i centrum af
Unionens aktioner for de kommende år, herunder i forbindelse med de finansielle
perspektiver for tiden efter 2006.
Kommissionen bemærker i den forbindelse også, at de første år under strategien er
blevet  anvendt  til  formulering  og  præcisering  af  strategien.  Den  sidste  halvdel  af
perioden frem mod 2010 bør primært anvendes til at sikre, at målene opfyldes.
3. Statsfinansielle og lovgivningsmæssige konsekvenser
Drøftelsen  af  Kommissionens  synteserapport  2004  har  ingen  statsfinansielle  eller
lovgivningsmæssige konsekvenser. Det kan ikke afvises, at synteserapporten vil bidrage
til, at der på et senere tidspunkt drages konklusioner om konkrete initiativer, som vil
have lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
4. Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Kommissionens synteserapport er i medfør af konklusionerne fra Det Europæiske
Råds møde i Lissabon et vigtigt grundlag for forårstopmødet i Det Europæiske Råd,
som  skal  bidrage  til  samarbejdet  om  økonomiske  og  sociale  spørgsmål  i  EU.
Synteserapporten  vedrører  også  en  række  samarbejdsområder  under  den  åbne
koordinationsmetode, som skal hjælpe medlemslandene til gradvis at udvikle deres
egne politikker med henblik på opfyldelsen af medlemslandenes fælles mål.
5. Forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen vedrørende Kommissionens synteserapport 2004 har ikke tidligere været forelagt
Folketingets Europaudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465311_0011.png
11
Dagsordenspunkt   1b:
Forberedelse   af   DER:   De   overordnede
økonomisk-politiske    retningslinier    (BEPG)    –    Kommissionens
implementeringsrapport og ’Key Issues’ papiret
Baggrund
Efter vedtagelsen (i december 2002) om i højere grad at strømline det økonomiske
samarbejde fremlægges Kommissionens implementeringsrapport i sammenhæng med
Kommissionens forårsrapport (synteserapporten), Kommissionens
beskæftigelsesrapport samt rapporten om gennemførelsen af det Indre Marked.
Denne  implementeringsrapport  [KOM(2004)  20  final]  er  Kommissionens  første
vurdering  i  det  nye  3-årige  perspektiv  af  medlemslandenes  gennemførelse
retningslinierne  for  2003-2005,  og  kan  opfattes  som  en  foreløbig  vurdering  af
efterlevelsen af EU’s mellemfristede økonomiske politik. Den endelige vurdering af
efterlevelsen af anbefalingerne kan først gives i 2006. Rapporten er en del af den
løbende multilaterale overvågning af samarbejdet om den økonomiske politik.
Det forventes, at ECOFIN på det kommende rådsmøde vil drøfte Kommissionens
implementeringsrapport samt vedtage rådskonklusioner herom.
Foruden   implementeringsrapporten   om   de   overordnede   økonomisk-politiske
retningslinier forventes Rådet at have en orienterende drøftelse om de kommende
udfordringer  for  EU’s  økonomiske  politik.  Denne  drøftelse  –  der  resulterer  i
vedtagelsen af et såkaldt ”Key Issues Paper” på ECOFIN den 9. marts – forventes at
ske på basis af et diskussionspapir fra formandskabet.
Rådskonklusionerne om implementeringsrapporten og det endelige Key Issues Paper
vil indgå som en del af ECOFIN’s input til Det Europæiske Råds møde den 25.-26.
marts 2004.   
Indhold
Implementeringsrapporten for de overordnede økonomisk-politiske
retningslinier for 2003-2005
I implementeringsrapporten vurderes EU’s foreløbige efterlevelse af anbefalingerne
vedr. især finanspolitik, arbejds-, produkt- og tjenesteydelsesmarkederne, de finansielle
markeder, erhvervslivets vilkår, den videnbaserede økonomi samt økonomisk,- social
og miljømæssig holdbarhed. Dertil kommer Kommissionens vurdering af de enkelte
landes foreløbige efterlevelse af de landespecifikke retningslinier.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465311_0012.png
Kommissionen vurderer, at de den  lave  rente  har  de  monetærehar understøttet den
økonomiske  vækst.  Grundet
makroøkonomiske politikker
generelt  vilkår  til  trods  for
stigningerne  i  eurokursen  været  gunstige.  Samtidigt  hermed  vurderes,  at  den
finanspolitiske situation i 2003 var neutral hvor den strukturelle saldo var næsten
12
uændret ifht. 2002, mens de nominelle saldi grundet de automatiske stabilisatorer var
med til at stabilisere økonomierne.
Endvidere konstaterer Kommissionen (som i sidste års implementeringsrapport), at
den økonomiske situation har haft en negativ effekt på de
offentlige finanser
i EU. De
offentlige saldi er i EU gennemsnitligt faldet fra et overskud i 2000 på 1,0 pct. af BNP
til et underskud på 2,7 pct. i 2003. Forværringen på de offentlige finanser over de 3 år
skyldes også diskretionære  tiltag. Således er det  gennemsnitlige underskud på  den
strukturelle  budgetsaldo  steget  fra  1,2  pct.  af  BNP  i  2000  til  2,2  pct.  i  2003.
Kommissionen konstaterer, at fem medlemslande (Belgien, Danmark, Spanien, Finland
og  Sverige)  opretholdt  en  strukturel  saldo  i  2003,  der  var  tæt  på  balance  eller  i
overskud.  Kommissionen  anbefaler  de  øvrige  medlemslande  at  forbedre  deres
strukturelle saldo – for eurolande med et underskud på den offentlige budgetsaldo på
under 3 pct. af BNP bør forbedringen være på mindst 0,5 pct. af BNP p.a., mens
forbedringen for lande, der overskrider 3 pct.-kravet, bør være større.  
arbejdsmarkedet
  konstaterer   Kommissionen,   at   fremskridtet   mod   at   nå
beskæftigelsesmålene har været  for trægt. Det vurderes  – grundet den  manglende
stigning i beskæftigelsen i 2003 og den forventede beskedne fremgang i 2004 og 2005 –
at EU sandsynligvis ikke vil nå målet om en beskæftigelsesfrekvens på 67 pct. i 2005,
og at EU heller er ikke på rette spor fsva. 2010-målet om en beskæftigelsesfrekvens på
70 pct. Kommissionen konstaterer, at problemerne ikke er af cyklisk men af strukturel
karakter,  og  at  der  for  at  nå  beskæftigelsessmålene  er  behov  for  en  hurtig
implementering af gennemgribende arbejdsmarkedsreformer. Kommissionen vurderer,
at  reformtempoet  er  øget  en  smule  i  2003  med  reformer  gennemført  i  nogle
medlemslande, men at disses effekt endnu ikke er slået igennem.
Kommissionen konkluderer, at der – siden vedtagelsen af Lissabon-strategien – på
produkt- og tjenesteydelsesmarkederne
er vedtaget mere end 25 tiltag, mens der dog fortsat er
en  række  forslag,  der  afventer  Rådets  og  Europa-Parlamentets  behandling.
Gennemførelsesprocenten for direktiver  vedr. det Indre Marked er faldet en smule fra
2002 til 2003, og der er fortsat kun fem lande (herunder Danmark), der efterlever målet
om en gennemførelsesprocent på 98,5.
På  de
finansielle  markeder
 konstateres  en  betydelig  fremgang  fsva.  gennemførelse  af
tiltagene  i  Handlingsplanen  for  risikovillig  kapital.  For  så  vidt  angår  den
handlingsplanen om de finansielle markeder er 36 ud af i alt 42 tiltag nu gennemført,
mens der er en proces i gang mhp. gennemførelse af de sidste tiltag. Kommissionen
anfører,  at  den  i  forbindelse  med  afslutningen  af  arbejdet  med  den  Finansielle
handlingsplan vil igangsætte et arbejde med tiltag inden for områderne selskabsret og
virksomhedsstyring.  Endvidere  har  Kommissionen  igangsat  en  vurdering  af
integrationen af EU’s finansielle markeder for at identificere succeser og fiaskoer i
udarbejdelse af EU's juridiske rammer og for at lære af processen med den Finansielle
handlingsplan. Kommissionen vurderer endvidere, at det ville være nyttigt med en
debat om værdien af og behovet for fælles EU-tiltag på områderne for clearing og
settlement.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465311_0013.png
13
Kommissionen mener, at tilliden til integriteten af de finansielle markeder er blevet
undermineret af virksomhedsskandaler i både USA og EU, hvilket skal have øget
opmærksomheden   på   behovet   for   at   styrke   de   juridiske   rammer   for
virksomhedsstyring. Ud over Kommissionens egen handlingsplan for initiativer på
området har nogle medlemslande gennemført tiltag på dette område vedr. eksempelvis
virksomhedsstyring  og  revisorers  uafhængighed.  Der  er  endvidere  sket  en  generel
styrkelse af det finansielle tilsyn.
Erhvervslivets
opfattelse af administrative byrder er ifølge Kommissionen meget negativ,
og andelen af iværksættere er fortsat lavere end i USA. Det vurderes dog, at visse
rammer for erhvervslivet er blevet forbedret, fx tidsforbrug og omkostninger ved start
af virksomhed, selskabsskattesystemet og antallet af virksomheder med internetadgang.
For  så  vidt  angår
videnbaseret  økonomi
 påpeger  Kommissionen,  at  der  fortsat  er  et
betydeligt gab ifht. USA fsva. innovativ kapacitet, dvs. tilgængeligheden af venture
kapital, FoU-intensitet, antallet af ansøgninger om patenter samt udgifter til IT (som
andel af BNP). Det vurderes dog, at dannelsen af det Europæiske forskningsrum vil
hjælpe med til at nå målene i Lissabon-strategien. Kommissionen finder det endvidere
bekymrende,  at  en  stor  del  af  virksomhederne  i  særligt  højteknologiske  og
forskningsintensive sektorer i stigende grad foretager forskning uden for Europa, især i
USA, for at opnå fordele ved mere favorable rammer.    
Vedrørende
økonomisk holdbarhed
konstaterer Kommissionen, at halvdelen af landene er
langt fra at opnå finanspolitisk holdbarhed. Gældsniveauet i visse lande er faldet i
perioden 2000-2003, mens det er steget i andre, en udvikling der har medført, at
gældsniveauet i EU som helhed ikke er faldet i perioden 2000-2003. Kommissionen
konstaterer, at den nuværende trend for gældsudviklingen ikke er tilfredsstillende fsva.
en nedbringelse af gældsniveauet til under 60 pct. af BNP. Det skal ses i sammenhæng
med effekten af de aldrende befolkninger, der gradvist slår igennem i løbet af de
kommende 15-20 år. Kommissionen konkluderer, at flere medlemslande i 2003 har
opnået  tilfredsstillende  fremskridt  fsva.  pensionsreformer.  Endvidere  har  flere
medlemslande  forsøgt  at  forbedre  sammenhængen  mellem  pensionssystemet  og
arbejdsmarkedet mhp. at opnå større incitament til at arbejde.
På området
konkluderer Kommissionen, at der fortsat eksisterer store
social bæredygtighed
regionale forskelle fsva. beskæftigelse og arbejdsløshed. Det vurderes, at der i 2003 ikke
er foretaget nogen større tiltag i de medlemslande, hvor det er mest nødvendigt, for at
opnå  at  lønforskelle  afspejles  i  kvalifikationer  og  lokale  arbejdsmarkedsforhold.
Kommissionen har taget skridt mod at øge effektiviteten af investeringsprogrammer
støttet af EU, herunder strukturfondene. Således bemærkes, at Kommissionen sammen
med medlemslandene efter 2005-midtvejsevalueringen vil tage stilling til eventuelle
omallokeringer  af  ressourcer  fra  ineffektive  til  mere  effektive  tiltag  mhp.  at  øge
muligheden for at opnå Lissabon-målsætningerne.
Kommissionen vurderer, at den økonomiske situation har medført, at fokus i højere
grad er flyttet fra at sikre vækst på det kortere sigt frem for at sikre mellemlang og
langsigtet
miljømæssig  bæredygtighed .  Kommissionen
 konstaterer,  at  det  er  vigtigt  at
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465311_0014.png
14
eliminere forvridende foranstaltninger fsva. energipriser. For at forbedre konkurrencen
og den miljømæssige bæredygtighed har Rådet vedtaget diverse tiltag vedr. dels fælles
regler for prissætning af elektricitet og gas, dels fælles regler for beskatning af energi.
Kommissionen vurderer, at EU ikke når målet om at 22 pct. af el-forsyningen i 2010
skal komme fra vedvarende energi.
Kommissionens  vurdering  af  Danmarks  foreløbige  efterlevelse  af  de
overordnede økonomisk-politiske retningslinier for 2003-2005
I  de  landespecifikke  retningslinier  for  2003-2005  anbefales  Danmark  –  for  at
imødekomme effekten af den aldrende befolkning og sikre den økonomiske vækst – at
fortsætte tiltagene mhp. at øge arbejdsstyrken, ved at forbedre incitamenterne til at
arbejde  og  til  at  udskyde  tilbagetrækningen  fra  arbejdsmarkedet  samt  at  sikre
udgiftskontrollen på alle niveauer i den offentlige sektor. Endvidere anbefales Danmark
at  styrke  indsatsen  for  øget  konkurrence  i  sektorer,  hvor  konkurrencen  ikke  er
tilstrækkelig,  såsom  energi,  boligmarkedet,  ikke-konkurrenceudsatte  tjenesteydelser,
samt at fortsætte indsatsen for at øge effektiviteten i den offentlige sektor.
I Kommissionens implementeringsrapport vurderes Danmark at have arbejdet for at
imødekomme disse anbefalinger.
For  så  vidt  angår
arbejdsmarkedet
 anerkender  Kommissionen,  at  Danmark  har
gennemført flere tiltag på området. Kommissionen vurderer, at tiltag som ”Flere i
arbejde” og sænkningen af indkomstskatter pr. 1. januar 2004 vil have en positiv effekt
på  arbejdsudbuddet,  men  konstaterer  endvidere,  at  det  er  for  tidligt  at  evaluere
tiltagenes  effekter  nærmere.  Kommissionen  konkluderer  (på  linie  med  Danmarks
konvergensprogram og 2010-planen), at der er behov for yderligere tiltag for at nå
målet om på mellemlang sigt at øge arbejdsudbuddet.
Kommissionen  vurderer,  at  Danmarks  offentlige
 finanser
 er  sunde.  Kommissionen
vurderer endvidere, at målet om en maksimal vækst på 0,5 pct. i det offentlige forbrug
er ambitiøst, og at det vil kræve budgetdisciplin på alle niveauer i den offentlige sektor,
især  det  kommunale  niveau  da  en  stor  del  af  det  offentlige  forbrug  ligger  her.
Kommissionen konkluderer, at hvis der ikke leves op til aftalerne om udviklingen i det
offentlige forbrug, da vil der være behov for at genoverveje instrumenterne for en
sikring af den nødvendige budgetdisciplin.
Kommissionen vurderer, at svag
konkurrence
i visse sektorer kan være medvirkende til,
at  Danmark  har  det  højeste  prisniveau  –  inklusive  indirekte  skatter  –  i  EU.
Kommissionen   konkluderer,   at   de   danske   tiltag   fsva.   ændringer   af
konkurrencelovgivningen, liberaliseringen af el-markedet samt visse tiltag inden for
andre sektorer vil medvirke til at øge konkurrencen.
Kommissionen  konstaterer,  at  der  i  Danmark  er  gennemført  tiltag  for  at  øge
konkurrencen i og effektiviteten af den offentlige sektor.
Det vurderes, at hvis de forventede
resultater af reformerne (vedr. bl.a. det frie valg inden for ældrepleje, udvidelsen af det
frie  hospitalsvalg  til  også  at  dække  privathospitaler  (efter  to  måneders  ventetid),
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465311_0015.png
folkeskolereformen og den kommende gymnasiereform) realiseres, da kan Danmark se
frem til en øget effektivitet i den offentlige sektor.
Det forventes, at ECOFIN på det kommende rådsmøde vil vedtage rådskonklusioner
vedr.  den  foreløbige  implementering  af  anbefalingerne  i  de  overordnede
økonomisk-politiske retningslinier for 2003-2005.
Rådet forventes at konkludere, at der er sket et fremskridt fsva. reformer, i nogle lande,
vedr. pensionssystemer, øget konkurrence og i nogen grad arbejdsmarkederne, men at
der fortsat er behov for forbedringer på disse områder, samt at der er sket mindre
fremskridt  på  områder  som  markedsintegration,  investeringer  mhp.  videnbaseret
økonomi,  social  og  miljømæssig  bæredygtighed.  Det  ventes  endvidere,  at
rådskonklusionerne  vil  udtrykke  bekymring  over  forværringen  af  de  offentlige
budgetter, herunder de uforholdsmæssigt store budgetunderskud i visse medlemslande.
Det er endvidere forventningen, at Rådet vil konkludere, at der ikke er udsigt til at nå
2005-beskæftigelsesmålet (om en beskæftigelsesfrekvens på 67 pct.), samt at der er fare
for heller ikke at nå 2010-målet (om en beskæftigelsesfrekvens på 70 pct.), hvis ikke der
gennemføres yderligere og gennemgribende reformer.
Orienterende drøftelse mhp. senere vedtagelse af et Key Issues Paper
På basis af et diskussionspapir fra formandskabet forventes ministrene at have en
indledende drøftelse om indholdet af et kommende Key Issues Paper, der forventes at
skulle vedtages på ECOFIN den 9. marts 2004.
Formandskabet lægger op til en drøftelse af udfordringerne vedr. en række områder
såsom målet om holdbar økonomisk vækst, herunder i lyset af Lissabon-strategien,
finanspolitisk holdbarhed, beskæftigelse, investeringer, konkurrence og de tiltrædende
lande ifht. Lissabon-målene.
Vedtagelse af rådskonklusioner vedr. implementeringsrapporten
Statsfinansielle og lovgivningsmæssige konsekvenser
Kommissionens rapport om implementeringen af de overordnede økonomisk-politiske
retningslinier for 2003-2005, vedtagelse af rådskonklusioner herom samt indledende
drøftelser  vedr.  et  Key  Issues  Paper  vurderes  ikke  at  have  statsfinansielle  eller
lovgivningsmæssige konsekvenser.
Nærheds- og proportionalitetsprincippet
I henhold til traktaten skal medlemslandene betragte deres økonomisk politikker som
et spørgsmål af fælles interesse og samordne disse i rådsregi mhp. en gennemførelse af
Fællesskabets mål. De overordnede økonomisk-politiske retningslinier er et centralt
instrument i den økonomisk-politiske samordningen i EU.  
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465311_0016.png
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen er ikke tidligere blevet forelagt Folketingets Europaudvalg.
17
Dagsordenspunkt  1c:Forberedelse  af  DER:  EPC’s  årlige  rapport  om
strukturreformer
1. Baggrund
Den Økonomiske-Politiske Komité (EPC) afholdt 15.-16. januar og 21.-23. januar
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465311_0017.png
2004 den årlige og tog landeeksaminationer. Eksaminationerne dækker strukturreformer
i bred forstand runde  afsæt i medlemslandenes Cardiff-rapporter, der omhandler
reformer på produkt- og kapitalmarkederne (indsendt medio november 2003).
For første gang omhandler EPC-rapporten om strukturreformer også de 10 kommende
medlemslande.
Vedtagelsen af rapporten ventes at ske på rådsmødet (ECOFIN) den 10. februar 2004.
Herefter ventes rapporten fremsendt til Det Europæiske Råds møde den 25.-26. marts
2004.
Udkast til rapporten er cirkuleret til EPC-mødet 3. februar. Rapporten er således endnu
ikke drøftet færdig i EPC.
2. Indhold
Rapportens såkaldte ”Key Messages” identificerer de områder, hvor der er i særlig grad
er behov for strukturreformer for at realisere unionens udtrykte målsætninger på det
økonomiske område.
For de nuværende EU-lande er det generelle budskab, at der er sket fremskridt, men
der skal mere til for at opfylde Lissabon-målene. Der er især behov for reformer på
arbejdsmarkedet.
Det generelle budskab for de kommende medlemslande er, at udfordringerne ikke er
fundamentalt anderledes end for de nuværende EU-lande.
EPC-rapporten ventes at anbefale, at landene generelt bør arbejde for:
- Fremme en vækstorienteret økonomisk politik og samtidig sikre finanspolitisk
holdbarhed gennem reformer på arbejds- og produktmarkederne og gennem
effektiv overgang til vidensbaseret økonomi.
- Imødegå   de   strukturelle   problemer   på   arbejdsmarkederne   og   øge
arbejdsudbuddet gennem større lønfleksibilitet, ændringer af afskedigelsesregler
og  reformer  af  overførselssystemerne  under  sikring  af  både  de  offentlige
finanser, og at beskæftigelsen tilgodeses med de valgte tiltag.
- Fremme konkurrencen bla gennem færre barrierer i det indre marked, lavere
statsstøtte og handelsliberalisering.
- Enklere  regulering  for  at  skabe  et  bedre  erhvervsklima  og  bedre  brug  af
informationsteknologi.
- Udvikle vidensøkonomien. Dels gennem større privat involvering i forskning
og udvikling, dels gennem bedre brug af offentlige midler på uddannelse og
forskning.
18
-
-
-
-
Bedre  iværksætterklima  og  bedre  muligheder  for  at  små  og  mindre
virksomheder kan vokse.
Finanspolitikken er ikke holdbar på længere sigt i mange lande. Det skal sikres,
at den bliver holdbar gennem højere beskæftigelse, lavere offentlig gæld og
reformer af pensionssystemerne, herunder modvirke tidlig tilbagetrækning.
Yderligere  integration  og  udvikling  af  de  finansielle  markeder,  herunder
implementering af handlingsplanen om de finansielle markeder.
Forbedre kvaliteten og effektiviteten af den offentlige sektor, bla gennem brug
af  IT,  udlicitering  og  større  brugerorientering  i  udbuddet  af  offentlige
serviceydelser.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465311_0018.png
For Danmarks vedkommende vurderer rapporten, at Danmark har gjort fremskridt
gennem:
- Fortsat liberalisering af energimarkederne.
- En skattereform, der øger arbejdsudbuddet.
- Større effektivitet i den offentlige sektor, herunder gennem handlingsplanen
”En mere virksomhedsnær offentlig sektor”.
- Større konkurrence på sodavands- og ølmarkedet.
Rapporten anbefaler endvidere, at Danmark:
- Øger arbejdsudbuddet gennem reformer af overførselssystemet.
- Implementerer reformer af den offentlige sektor.
- Styrker konkurrencen dels i sektorer, hvor prisniveauet er højere end i EU (især
i byggeriet og på bogmarkedet), dels i netværksindustrier.
3. Statsfinansielle og lovgivningsmæssige konsekvenser
Rapporten har i sig selv ingen statsfinansielle og lovgivningsmæssige konsekvenser.
4. Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Arbejdet finder sted inden for rammerne af den åbne koordinationsmetode og bygger
dermed  på  en  decentraliseret  tilgang,  der  med  udgangspunkt  i  en  gensidig
erfaringsproces skal hjælpe medlemslandene til gradvis at udvikle deres egne politikker.
5. Forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Denne rapport har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
19
Dagsordenspunkt  2: Stabilitets-  og  Vækstpagten:  Vurdering  af  opdaterede
stabilitets-  og  konvergensprogrammer  (Frankrig,  Storbritannien,  Italien,
Holland, Grækenland, Irland og Luxembourg)
Baggrund
Med  det  formål  at  fremme  samordningen  og  overvågningen  af  medlemslandenes
økonomiske  politikker  og  budgetter  fremlægger  eurolandene  og  landene  uden  for
euroen henholdsvis stabilitetsprogrammer og konvergensprogrammer. Det sker som et
led   i   udmøntningen   af   stabilitets-   og   vækstpagten.   Stabilitets-   og
konvergensprogrammerne skal opdateres årligt.
Medlemslandenes  programmer  drøftes  i  Den  Økonomiske  og  Finansielle  Komité
(EFC), der afgiver en udtalelse til ECOFIN. ECOFIN afgiver på baggrund heraf en
udtalelse om hvert program.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465311_0019.png
ECOFIN   afgav   den   20.   januar   2004   udtalelser   om   konvergens-   og
stabilitetsprogrammerne for Danmark, Sverige, Finland og Østrig.
På  ECOFIN  den  10.  februar  2004  behandles  de  opdaterede  stabilitets-  og
konvergensprogrammer for  Frankrig,  Storbritannien,  Italien,  Holland,  Grækenland,
Irland og Luxembourg.
Indhold
Stabilitetsprogram for Frankrig
Det franske stabilitetsprogram indeholder en plan for nedbringelsen af underskuddet
på den offentlige budgetsaldo til under 3 pct. af BNP i løbet af 2005, samtidig med at
underskuddet på den strukturelle budgetsaldo skal nedbringes med 0,8 pct. af BNP i
2004 og 0,6 pct. af BNP i årene 2005-2007. Endvidere vil ekstraindtægter, som følge af
en mere gunstig økonomisk udvikling end forventet, blive benyttet til at nedbringe
gælden, mens strukturelle besparelser, som følge af større succes end forventet med at
tøjle de offentlige udgifter, vil blive brugt til yderligere nedbringelse af indkomstskatter
og obligatoriske bidragssatser (sociale bidrag).
Planerne om nedbringelse af underskuddet på henholdsvis den offentlige faktiske og
strukturelle  saldo  samt  brugen  af  ekstraindtægter  til  nedbringelse  af  gæld  er  i
overensstemmelse med ECOFIN-Rådets anbefalinger i Rådets konklusioner af 25.
november 2003.
Nedbringelsen af det offentlige underskud og den strukturelle budgetsaldo bygger på et
– ifølge programmet – ”bevidst konservativt” gennemsnitligt BNP-vækstskøn på 2,5
pct.  p.a.  i  perioden  2005-2007.  Der  beregnes  endvidere  et  alternativ  med  et
BNP-vækstskøn på 3 pct. p.a. Med det alternative vækstskøn skønnes det offentlige
budgetunderskud at kunne blive nedbragt til 0,7 pct. af BNP i 2007 (mod 1,5 pct. med
det konservative skøn).
20
Forbedringen i de offentlige finanser skal især opnås ved en lav realvækst i udgifterne
for den offentlige sektor, 1,1 pct. p.a. i perioden 2005-2007, der indebærer en nulvækst
i udgifterne for den statslige sektor.
Væksten i udgifterne skal dæmpes vha. reformer. For det første henvises i programmet
til reformen af pensionssystemet, som angives at have sikret den langsigtede rentabilitet
af et system med løbende finansiering og den langsigtede holdbarhed af de offentlige
finanser. Reformen indebærer dels en længere standardbidragsperiode og en præmie for
senere tilbagetrækning. For det andet nævnes, at det er regeringens mål, i løbet af
sommeren,  at  fremsætte  forslag  til  en  reform  af  sundhedssystemet.  De  offentlige
udgifter til sundhedsvæsenet er steget 26 pct. i perioden 1999-2003. Sundhedsreformen
skal  især  have  til  formål  at  dæmpe  udgifterne  til  sygesikring,  således  at  disse  i
programmets periode ikke stiger hurtigere end den potentielle økonomiske vækst (2,25
pct. p.a.). Det skal medvirke til, at de sociale sikringsfonde i 2007 skal vende tilbage til
en finansieringsligevægt.
For så vidt angår de offentlige indtægter forventes disse at blive påvirket af regeringens
planer  om  at  fortsætte  med  reduktion  af  diverse  sociale  bidragssatser  og
indkomstskattesatser, en indsats der specielt skal rettes mod lav-indkomster. Det er
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465311_0020.png
forventningen, at tiltagene rettet mod lav-indkomster vil have en positiv effekt på
beskæftigelsen og på den potentielle vækst.
Tabel. 1.a. Makroøkonomiske nøgletal for Frankrig
2003
2004
Offentlige finanser,
pct. af BNP
Offentlige indtægter
50,3
50,4
Offentlige udgifter (inkl. renter)
54,3
53,9
Primær budgetsaldo
-0,9
-0,6
Budgetsaldo
-4,0
-3,6
Offentlig gæld
61,4
62,8
Tabel 1.b. Makroøkonomiske nøgletal for Frankrig
2003
2004
Øvrige nøgletal
Real BNP-vækst, pct.
0,5
1,7
Beskæftigelsesvækst, pct.1
n.a.
1,2.
Ledighed, pct. af arbejdsstyrken
n.a.
n.a.
Inflation, pct. (ekskl. tobak)
1,7
1,5
Output gap
-2,5
-3,1
Konjunkturrenset
budgetsaldo
-2,8
-2,0
(Frankrigs stabilitetsprogram)
Konjunkturrenset
budgetsaldo2
-3,8
-3,2
(Kommissionens vurdering)
2005
50,2
53,0
0,1
-2,9
63,2
2006
50,3
52,4
0,9
-2,2
62,8
2007
50,3
51,8
1,6
-1,5
61,8
2005
2,5
0,6
n.a.
1,5
-2,8
-1,4
-2,6
2006
2,5
0,6
n.a.
1,5
-2,6
-0,8
-1,9
2007
2,5
0,6
n.a.
1,5
-2,3
-0,2
-1,3
Anm.: N.a. indikerer, at tallet ikke findes i stabilitetsprogrammet.
Noter: 1) Beskæftigelsesvæksten  for 2005-2007 er  opgivet som et  gennemsnitstal. 2) Kommissionens
beregning er baseret på Frankrigs eget konservative vækstskøn.
Kommissionen  finder,  at  data  i  Frankrigs  stabilitetsprogram,  fx  en  dis-aggregeret
21
fremstilling af det offentlige budget og arbejdsløshed mv. – der dog ikke er obligatorisk
iflg. kodeksen for stabilitets- og vækstprogrammer, havde været nyttige for at foretage
en mere gennemgribende analyse.
Kommissionen  vurderer,  at  Frankrigs  estimat  for  væksten  i  2003  på  0,5  pct.  er
forældet, og at det er mere realistisk at forvente en vækst på 0,1 pct. I lyset af en sådan
lavere vækst i 2003 vurderer Kommissionen, at et underskud på den offentlige saldo i
2003 på 4,2 pct. er mere realistisk.
Ifølge Frankrigs stabilitetsprogram forbedres den strukturelle saldo i 2004 med 0,8 pct.
på linie med anbefalingerne i ECOFIN-Rådets konklusioner af 25. november 2003.
Ifølge Kommissionen er Frankrigs beregningsmetode dog ikke konsistent med den i
Fællesskabet aftalte. Ifølge Kommissionen vil den aftalte metode for beregningen af
den strukturelle saldo medføre, at underskuddet herpå kun forbedres med 0,6 pct. af
BNP  i  2004.  Ifølge  Kommissionens  beregninger  for  resten  af  perioden  vil
underskuddet på den strukturelle saldo i 2007 være nedbragt til 1,3 pct. af BNP, mod
Frankrigs forventning om en nedbringelse af underskuddet til 0,2 pct. af BNP.
Kommissionen vurderer, at Frankrigs tilgang til nedbringelse af underskuddet på den
offentlige saldo fsva. en fokusering på udgiftssiden frem for indtægtssiden er passende.
Kommissionen konstaterer dog i forlængelse heraf, at Frankrig ikke har tradition for
overholdelse af de udgiftspolitiske mål (siden 1999), hvilket bevirker, at Kommissionen
vurderer,  at  der  er  fare  for,  at  Frankrig  ikke  kan  efterleve  sine  egne  ambitiøse
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465311_0021.png
udgiftsmål endvidere, at udgiftsmålene større underskud på de offentlige finanser.ikke
bemærkes med deraf følgende endnu for perioden 2005-2007 bygger på endnu Det
besluttede eller implementerede tiltag. Kommissionen vurderer, at Frankrig for at sikre
troværdigheden  af  den  mellemfristede  budgetstrategi  skal  etablere  en  automatisk
udligning over årene af et eventuelt overforbrug i den offentlige sektor.
Kommissionen hilser Frankrigs budgetregel om, at højere end forventede indtægter
skal benyttes til at nedbringe gæld velkommen, men er bekymret over Frankrigs anden
budgetregel om at benytte uventede strukturelle besparelser på skattelettelser.
Da der over stabilitetsprogrammets periode ikke forventes at opnås tæt på balance eller
overskud på den strukturelle saldo efterspørger Kommissionen mere gennemgribende
tiltag for at opnå en balance på denne saldo. Kommissionen vurderer, at større indsats
fsva. de offentlige finanser i begyndelsen af programmets periode vil mindske risikoen
for at overskride 3 pct.-kravet i 2005.
Kommissionen hilser pensionsreformen velkommen, og vurderer, at landet nu er bedre
rustet til at imødekomme kommende pres på de offentlige finanser som følge af den
aldrende befolkning. Kommissionen frygter dog, at gælden på længere sigt igen vil
stige, når effekterne af den aldrende befolkning slår igennem for alvor.
Endeligt  vurderer  Kommissionen,  at  Frankrigs  stabilitetsprogram  –  især  fsva.
finanspolitiske  tiltag  –  ikke  er  på  linie  med  anbefalingerne  i  de  overordnede
økonomisk-politiske retningslinier.
22
Konvergensprogram for Storbritannien
UK har klaret sig forholdsvist godt gennem den seneste internationale lavkonjunktur.
Væksten i 2003 skønnes til ca. 2,1 pct., jf.
tabel 2.a., og til
at ville ligge mellem 3 og 3�½
pct. i 2004 og 2005. Aktiviteten vurderes at falde tilbage til trendniveauet på ca. 2,5 - 3
pct. i 2006. I forhold til det forrige program svarer dette til en nedjustering på ca. 0,6
pct.enhed i 2003 og en opjustering på ca. 0,25 pct.enhed i 2005, idet den forventede
vækst i 2004 er uændret.
Tabel 2.a. Makroøkonomiske nøgletal for UK
2003
Real BNP-vækst, pct.
2,1
Ledighed, pct. af arbejdsstyrken
1)
4,9
Inflation, pct.
2)
1�½
Inflation, pct.
3)
2,8
Output-gap
-1,4
2004
3-3�½
4,9
1,8
2,5
-0,7
2005
3-3�½
4,9
2
2,5
-0,2
2006
2�½-3
-
2
2,8
0,0
1) Fra Kommissionens efterårsprognose, 2003. Tal for 2006 foreligger ikke.
2) Ændring i forbrugerprisindekset (HICP).
3) Ændring i RPIX
Ledigheden er faldet til omtrent det strukturelle niveau på ca. 5 pct. og ventes at
forblive  på  dette  niveau  i  prognoseperioden,  jf.  tabel  2.a.  Endvidere  forudses  i
programmet  en  lukning  af  det  negative  output-gab  i  løbet  af  2006,  hvilket
Kommissionen vurderer er forholdsvist optimistisk.
I programmet skønnes inflationen, målt ved HICP, at stige gradvist fra ca. 1,5 pct. i
2003 til ca. 2 pct. i 2006, jf. tabel 2.a.
Til  at  vurdere  mulighederne  for  en  eventuel  introduktion  af  euroen  vurderede
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465311_0022.png
regeringen i juni 2003 de såkaldte "fem tests", der viste sig ikke alle at være opfyldt.
Således vil det pengepolitiske regime - en inflationsmålsætning - formentlig ikke blive
ændret foreløbig. I december 2003 blev inflationsindekset, centralbanken sigter efter,
dog  ændret  fra  det  tidligere  RPIX-mål  (udviklingen  i  detailpriserne  minus
rentebetalinger på huslån) til HICP (EU’s harmoniserede mål for forbrugerpriser).
Samtidigt blev målsætningen for inflationsudviklingen ændret fra 2�½ pct. til 2 pct. Den
nye målsætning svarer således tilnærmelsesvis til ECBs målsætning om en inflation tæt
på, men under 2 pct., målt ved den årlige stigning i euroområdets HICP.
Som en risikofaktor for den britiske økonomi nævnes de kraftigt stigende huspriser
gennem de seneste år, der betyder, at økonomien er sårbar overfor et pludseligt prisfald
på ejerboliger og en markant stigning i renten.
Programmet  forventer  i  prognoseperioden  svagt  stigende  offentlige  udgifter  og
indtægter  i  pct.  af  BNP,  jf.  tabel
 2.b.
 Det  skyldes  blandt  andet  omfattende
regeringsplaner  om  at  forbedre  offentlig  service  (inden  for  sundheds-  og
uddannelsessektoren) og korrigere for tidligere perioder med et lavt investeringsniveau
i infrastruktur m.v.
Tabel 2.b. Makroøkonomiske nøgletal for UK
23
2002-03
Offentlige finanser,
pct. af BNP1)
Offentlige indtægter
37,3
Offentlige udgifter (inkl. renter)
38,5
Primær budgetsaldo
-1,1
Budgetsaldo (UK)2)
-2,1
Budgetsaldo (Komm)3)
-1,5
Konjunkturrenset budgetsaldo2)
-1,5
Offentlig gæld
37,9
1) UKs finansår løber fra april til marts
2) UK Treasurys definition
3) Kommissionens efterårsprognose, 2003
2003-04
37,7
40,2
-2,3
-3,3
-2,8
-2,4
39,3
2004-05
38,5
40,3
-1,5
-2,6
-2,7
-2,0
40,2
2005-06
39,2
40,7
-1,4
-2,4
-2,4
-2,2
40,8
Programmets skøn for det offentlige budget er ændret markant i forhold til forrige
program fra 2002, der indeholdt et skøn for budgetsaldoen på -2,2 pct. af BNP for
finansåret 2003-04. I det nye program vurderes dette tal til -3,3 pct. af BNP, altså under
Stabilitets- og Vækstpagtens tre-procentsgrænse. Forværringen af det offentlige budget
er primært strukturel og kan blandt andet henføres til diskretionære udgifter til krigen i
Irak. I de efterfølgende to finansår 2004-05 og 2005-06 skønnes budgetsaldoen at
udvise et underskud på henholdsvis 2,6 og 2,4 pct., jf tabel 2.b.
Kommissionen vurderer  det sandsynligt,  at tre-procentsgrænsen  blev overskredet  i
kalenderåret 2003, og at der fortsat er risiko for, at den offentlige saldo i de følgende år
kan blive lavere end forventet i programmet. Således mener Kommissionen ikke, at
programmets konjunkturrensede saldo på omkring -2 pct. af BNP i 2004-05 giver
tilstrækkelig sikkerhedsmargin mod at bryde grænsen på 3 pct. af BNP. Ligeledes sikrer
programmet  ikke  i  rimelig  grad  opfyldelse  af  Stabilitets-  og  Vækstpagtens
mellemfristede målsætning om et positivt eller tilnærmelsesvis balanceret budget.   
Programmet forudser en mindre stigning i den offentlige gæld, der skønnes at vokse fra
39,3 pct. af BNP i 2003-04 til ca. 40,8 pct. af BNP i 2005-06. Stigningen begrundes
med øgede offentlige investeringer, jf. ovenfor.
For  så  vidt  angår  den  langsigtede  holdbarhed  af  de  offentlige  finanser,  vurderer
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465311_0023.png
Kommissionen,  at  det  -  på  baggrund  af  det  nuværende  underskud  og  det
prognosticerede forløb i programmet - ikke kan afvises, at der vil opstå problemer med
holdbarheden på det lange sigt. Dog vurderes der at eksistere et vist manøvrerum,
henset til det lave gældsniveau og skattetryk i UK.
Endeligt vurderer Kommissionen, at den økonomiske politik præsenteret i programmet
er i omtrent overensstemmelse med BEPG fra 2003.
Stabilitetsprogram for Italien
Ifølge Italiens stabilitetsprogram for 2003 forventes et underskud på den offentlige
saldo på godt 2 pct. om året frem til 2007,
jf.  tabel  3.a.
Regeringen har imidlertid
ambition  om,  at  gennemføre  stramninger  i  de  kommende  år,  således  at
budgetunderskuddet  elimineres  i  2007.  Disse  budgetforbedringer  er  imidlertid
uspecificerede,  hvilket  gør  det  vanskeligt  at  vurdere  udsigterne  for  de  offentlige