Europaudvalget 2003-04
EUU Alm.del Bilag 479
Offentligt
PDF udgave (114 KB)
merne af Folketingets Europaudvalg
stedfortrædere
Journalnummer
400.C.2-0
EUK
4. februar 2004
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Trafikministeriets statusnotat over
væsentlige og aktuelle sager på Trafikministeriets område under det irske EU-formandskab i første
halvår af 2004.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Notat
Dato
J.nr.
Sagsbeh.
Org. enhed
:
:
:
:
21. januar 2004
120-87
JaK
3. Kontor
C:\ValueSoft\Hentfil\20031_10080.DOC
Statusnotat over væsentlige og aktuelle sager på Trafikministeriets område
under det irske EU-formandskab i første halvår af 2004
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det fremgår af programmet for det irske EU-formandskab, at man på
transportområdet vil fokusere arbejdet på de områder, der kan bidrage til at
skabe vækst i et udvidet EU.
Derudover har formandskabet tilkendegivet, at man vil give fire sager særlig
prioritet. Det drejer sig om revisionen af Eurovignetten,
satellitnavigationssystemet Galileo, den videre behandling af forslaget om
revision af retningslinierne for de transeuropæiske transportnet (TEN-T)
samt gennemførelsen af forligsproceduren for Jernbanepakke II.
I det følgende redegøres for de væsentligste større sager, som må forventes
at blive behandlet under det irske formandskab.
Tværgående emner
Galileo
Siden juli 2003 har fællesforetagendet Galileo arbejdet på at udarbejde et
beslutningsgrundlag, der giver mulighed for at udpege den
koncessionshaver, der skal etablere og drive Galileo-systemet. Arbejdet med
at udfærdige beslutningsgrundlaget er endnu ikke afsluttet, men
Kommissionen forventes at offentliggøre en meddelelse, der blandt andet
forventes at handle om dette.
Det irske formandskab har sat denne del af sagen på dagsordenen for
rådsmødet (transport, telekommunikation og energi) den 8. – 9. marts 2003,
hvor man vil søge at få vedtaget et sæt rådskonklusioner.
Kommissionen fremsatte den 31. juli 2003 et forslag om de
forvaltningsstrukturer for Galileo, der skal varetage offentlighedens
interesser i Galileo-programmet, når udviklingsfasen er overstået antagelig
med udgangen af 2005. Kommissionen foreslår, at der oprettes en
Tilsynsmyndighed og et Sikkerhedscenter i offentligt regi.
Tilsynsmyndigheden får til opgave at overvåge koncessionshaveren i
forbindelse med igangsættelsen af Galileo-systemet, herunder opsendelse af
satellitter og etablering af den jordbaserede infrastruktur, samt
koncessionshaverens efterfølgende forvaltning af systemets drift.
Sikkerhedscenteret får til opgave at overvåge Galileo-systemets sikkerhed
samt at beskytte det mod misbrug.
Det irske formandskab har sat denne del af sagen på dagsordenen for
rådsmødet (transport, telekommunikation og energi) den 8. – 9. marts 2003,
hvor man vil søge at få vedtaget forslaget.
Transeuropæiske transportnet (TEN-T).
Rådet nåede til den 5.december 2003 til politisk enighed om forslaget til
ændring af til retningslinierne for udviklingen af de transeuropæiske
transportnet, der har til formål at tilpasse disse til et udvidet EU. Forslaget
indebærer bl.a. at listen over prioriterede transportprojekter ændres til at
C:\ValueSoft\Hentfil\20031_10080.DOC
3
omfatte i alt 30 højtprioriterede projekter, herunder en fast forbindelse over
Femern Bælt og tilslutningsanlæg hidtil for jernbanen i Danmark og
Tyskland. Kommissionens oprindelige forslag var på 29 projekter, men
Rådet besluttede at tilføje et flodnavigationsprojekt, der forbinder Frankrig,
Belgien og Holland (Seine-Scheldt) til listen.
Forslaget til revision af retningslinierne skal nu forhandles med
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Europa-Parlamentet, og det irske formandskab har som prioritet at få
forslaget færdigforhandlet.
Landtransport
Revision af Eurovignetten
Kommissionen fremsatte den 23. juli 2003 et forslag om ændring af det
nugældende direktiv om afgifter på tunge køretøjers benyttelse af visse
infrastrukturer (Eurovignetten).
Forslaget har til formål at harmonisere betingelserne for opkrævning af
vejafgifter og brugsafgifter ved benyttelse af infrastruktur. Forslaget skal
tilvejebringe muligheder for, at vejafgifter kan differentieres efter lokale
forhold (herunder eksterne omkostninger) og dermed give medlemsstaterne
bedre muligheder for at optimere udnyttelsen af vejnettet. Følgende af
forslagets elementer kan fremhæves:
Forslaget skelner som i det gældende direktiv mellem tidsrelaterede
brugsafgifter (dag, uge, måned, år) og strækningsrelaterede vejafgifter.
Brugsafgifterne foreslås ændret ved, at der sker en inflationsregulering af de
tilladte maksimumsbeløb, som medlemsstaterne kan opkræve. Med hensyn
til vejafgifterne gives der med forslaget mulighed for, at medlemsstaterne
kan differentiere afgiften efter køretøjets emissioner, eksterne omkostninger
(miljø og ulykker) og trafikbelastningen.
Vejafgifter skal ifølge forslaget afspejle omkostninger til anlæg, drift,
vedligeholdelse og udvikling af infrastrukturnettet, herunder omkostninger
til at mindske støjgener og betalinger for miljøbelastninger, som f.eks.
jordforurening. Herudover foreslår Kommissionen, at de direkte og
indirekte omkostninger ved ulykker, som ikke dækkes af
forsikringsordninger, medregnes. For at sikre en harmoniseret anvendelse af
vejafgiftssystemerne indeholder direktivet et bilag med en fælles metode til
beregning af forskellige omkostningselementer. Forslaget tillader en
forhøjelse af vejbenyttelsesafgiften med 25 pct. i særligt miljøfølsomme
områder, navnlig bjergområder (som f.eks. Alpeområdet) efter en høring af
Kommissionen.
Indtægter fra vejafgifter skal ifølge forslaget tilbageføres til
transportsektoren dog således, at transportnettene (her tænkes på vej og
bane) udvikles på en afbalanceret måde. Endvidere skal medlemslandene
ifølge forslaget udpege en uafhængig infrastrukturovervågningsmyndighed,
der blandt andet har til opgave at påse, at vejafgifter og brugsafgifter
indføres og administreres i overensstemmelse med direktivet.
C:\ValueSoft\Hentfil\20031_10080.DOC
4
Formandskabet har sat sagen på dagsordenen for rådsmødet (transport,
telekommunikation og energi) den 8. – 9. marts, hvor man stiler efter at
opnå politisk enighed.
Offentlig trafikbetjening
Kommissionen fremlagde den 13. september 2000 forslag til forordning om
medlemsstaternes håndtering af krav vedrørende offentlig trafikbetjening
inden for personbefordring med jernbane, ad vej og indre vandveje.
Forslaget har blandt andet til formål at harmonisere reglerne for meddelelse
af enerettigheder og finansiering af offentlig personbefordring med
jernbane, ad vej og indre vandveje samt at sikre, at meddelelse af
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
enerettigheder og tildeling af Kontrakter om offentlig trafikbetjening skal
om offentlig trafikbetjening. offentlig støtte skal være baseret på kontrakter
indgås på grundlag af åbent udbud.
Kommissionen har den 21. februar 2002 fremsat et ændret forslag, der først
og fremmest indeholder en overgangsbestemmelse, hvorefter allerede
indgåede kontrakter løber kontraktperioden ud, forudsat at denne er af en
rimelig varighed samt en overgangsperiode på 8 år for afslutning af
myndigheders egenproduktion af bustrafik. For jernbanetrafikken gælder, at
halvdelen skal være udbudt 4 år efter forordningens ikrafttræden, mens hele
trafikken skal være udbudt 8 år herefter.
Formandskabet har tilkendegivet, at man overvejer at sætte sagen på
dagsordenen for rådsmøderne (transport, telekommunikation og energi) den
8. – 9. marts med henblik på drøftelse og den 10. – 11. juni 2004 med
henblik på politisk enighed.
Jernbanepakke II.
På Rådsmødet den 28. marts 2003 blev der opnået politisk enighed om
Jernbanepakken, idet Frankrig, Belgien og Luxembourg stemte imod.
Formålet med jernbanepakke II er at genskabe dynamikken i
jernbanesektoren. Pakken indeholder forslag vedrørende harmonisering af
jernbanesystemerne, oprettelse af et jernbaneagentur, sikkerhed inden for
jernbanesektoren og yderligere åbning af markedet for
jernbanegodstransport.
I spørgsmålet om markedsadgang medfører kompromisset, at markedet for
jernbanegodstrafikken åbnes i to tempi. Fra 1. januar 2006 gives den
internationale jernbanegodstrafik inden for EU fri, og fra 1. januar 2008
åbnes de nationale markeder for jernbanegodstrafikken. Der vil i henhold til
den politiske enighed således være ét frit marked for jernbanegodstrafik fra
1. januar 2008.
Europa-Parlamentet foreslår bl.a., at markedsåbningen pr. 1. januar 2006
ikke begrænses til international og national godstransport, som
Kommissionen har foreslået, men at forslaget udvides til også at gælde
international persontransport ad jernbaner.
Jernbanepakken vil blive behandlet i forligsproceduren under det irske
C:\ValueSoft\Hentfil\20031_10080.DOC
5
formandskab.
Jernbanepakke III
Formandskabet planlægger at sætte Jernbanepakke III til drøftelse på
rådsmødet (transport, telekommunikation og energi) den 10. – 11. juni 2004.
Kommissionen har endnu ikke fremsat et forslag om en tredje
Jernbanepakke, men det foreligger oplyst, at forslaget blandt andet forventes
at omhandle liberalisering af passagertransport.
Søfart
Formandskabet planlægger at sætte et forslag om forbedring af havnenes
sikring til drøftelse på rådsmødet (transport, telekommunikation og energi)
den 10. – 11. juni 2004. Kommissionen har imidlertid endnu ikke fremsat
forslaget.
Luftfart
EU's medlemskab af ICAO
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Kommissionen fremsatte den 9. april 2002 sin henstilling om, at Rådet
tildeler Kommissionen mandat til at forhandle EU's medlemskab af ICAO.
Forslaget har til formål at give Kommissionen mulighed for at indlede
forhandlinger med ICAO om vilkårene for EU's medlemskab af
organisationen.
Kommissionen anfører som begrundelse for forslaget, at Fællesskabet de
seneste år i stadig større grad har beskæftiget sig med anliggender, som
eksternt varetages af ICAO, herunder vedtagelsen af interne
fællesskabsregler. Der er derfor opstået et behov for at styrke Fællesskabets
deltagelse i ICAO med henblik på at varetage Fællesskabets interesser i
ICAO´s arbejde.
Formandskabet har sat sagen på dagsordenen for rådsmødet (transport,
telekommunikation og energi) den 8. – 9. marts 2003, hvor man tilstræber
en vedtagelse af forhandlingsmandatet.
JAR-OPS
Kommissionen fremsatte 24. marts 2000 forslag om harmonisering af
tekniske krav og administrative procedurer inden for civil luftfart. Forslaget
har til formål at gennemføre de harmoniserede tekniske og operative regler
for civile luftfartøjer, der anvendes til erhvervsmæssig lufttransport, der
udføres af ethvert luftfartsforetagende (JAR-OPS 1). JAR-OPS 1 er
udarbejdet af de fælles luftfartsmyndigheder, JAA (Joint Aviation
Authorities) - en sammenslutning af en række europæiske nationale
luftfartsmyndigheder, herunder alle EU-medlemslande.
JAR-OPS 1 omfatter detaljerede tekniske krav og administrative procedurer
for kommerciel transport med fly. Reglerne omfatter blandt andet
bestemmelser om certificering af og tilsyn med luftfartsselskaber,
operationelle krav og procedurer, instrumenter og udstyr, vedligeholdelse af
luftfartøjer, håndbøger og logbøger med videre.
Kommissionen har i sit forslag foretaget enkelte ændringer i JAR-OPS 1 for
C:\ValueSoft\Hentfil\20031_10080.DOC
6
at bringe den i overensstemmelse med EU-retten og særligt Rådets
forordning 2407/92 af 23. juli 1992 om udstedelse af licenser til
luftfartsselskaber. Dette indebærer, at den reviderede tekst er forskellig fra
den oprindelige af JAA udarbejdede JAR-OPS 1, hvorfor denne ikke som
hidtil kan indføres i EF-retten ved henvisning til bilag II i forordning
3922/92. Det er således nødvendigt, at den samlede tekst af JAR-OPS 1
optages som selvstændig bilag III til forordning 3922/91.
Formandskabet har sat sagen på dagsordenen for rådsmødet (transport,
telekommunikation og energi) den 8. – 9. marts, hvor man ønsker at opnå
politisk enighed om sagen.
Eksterne relationer på luftfartsområdet
Rådet traf på rådsmødet den 5. juni 2003 beslutning om at tildele
Kommissionen mandat til at forhandle en luftfartsaftale mellem EU og
USA. Siden har der været afholdt to forhandlingsrunder, og det irske
formandskab forudser, at Kommissionen på rådsmøderne (transport,
telekommunikation og energi) den 8. – 9. marts og den 10. – 11. juni 2004
vil orientere om status for forhandlingerne.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
C:\ValueSoft\Hentfil\20031_10080.DOC