Europaudvalget 2003-04
EUU Alm.del Bilag 479
Offentligt
1465320_0001.png
PDF udgave (114 KB)
merne af Folketingets Europaudvalg
stedfortrædere
Journalnummer
400.C.2-0
EUK
4. februar 2004
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Trafikministeriets statusnotat over
væsentlige og aktuelle sager på Trafikministeriets område under det irske EU-formandskab i første
halvår af 2004.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465320_0002.png
Notat
Dato
J.nr.
Sagsbeh.
Org. enhed
:
:
:
:
21. januar 2004
120-87
JaK
3. Kontor
C:\ValueSoft\Hentfil\20031_10080.DOC
Statusnotat over væsentlige og aktuelle sager på Trafikministeriets område
under det irske EU-formandskab i første halvår af 2004
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465320_0003.png
Det  fremgår  af  programmet  for  det  irske  EU-formandskab,  at  man  på
transportområdet vil fokusere arbejdet på de områder, der kan bidrage til at
skabe vækst i et udvidet EU.
Derudover har formandskabet tilkendegivet, at man vil give fire sager særlig
prioritet.   Det   drejer   sig   om   revisionen   af   Eurovignetten,
satellitnavigationssystemet Galileo, den videre behandling af forslaget om
revision af retningslinierne for de transeuropæiske transportnet (TEN-T)
samt gennemførelsen af forligsproceduren for Jernbanepakke II.
I det følgende redegøres for de væsentligste større sager, som må forventes
at blive behandlet under det irske formandskab.
Tværgående emner
Galileo
Siden juli 2003 har fællesforetagendet Galileo arbejdet på at udarbejde et
beslutningsgrundlag,   der   giver   mulighed   for   at   udpege   den
koncessionshaver, der skal etablere og drive Galileo-systemet. Arbejdet med
at  udfærdige  beslutningsgrundlaget  er  endnu  ikke  afsluttet,  men
Kommissionen forventes at offentliggøre en meddelelse, der blandt andet
forventes at handle om dette.
Det irske  formandskab har  sat  denne del  af  sagen på  dagsordenen for
rådsmødet (transport, telekommunikation og energi) den 8. – 9. marts 2003,
hvor man vil søge at få vedtaget et sæt rådskonklusioner.
Kommissionen   fremsatte   den   31.   juli   2003   et   forslag   om   de
forvaltningsstrukturer  for  Galileo,  der  skal  varetage  offentlighedens
interesser i Galileo-programmet, når udviklingsfasen er overstået antagelig
med  udgangen  af  2005.  Kommissionen  foreslår,  at  der  oprettes  en
Tilsynsmyndighed   og   et   Sikkerhedscenter   i   offentligt   regi.
Tilsynsmyndigheden  får  til  opgave  at  overvåge  koncessionshaveren  i
forbindelse med igangsættelsen af Galileo-systemet, herunder opsendelse af
satellitter   og   etablering   af   den   jordbaserede   infrastruktur,   samt
koncessionshaverens   efterfølgende   forvaltning   af   systemets   drift.
Sikkerhedscenteret  får til opgave at overvåge Galileo-systemets sikkerhed
samt at beskytte det mod misbrug.
Det irske  formandskab har  sat  denne del  af  sagen på  dagsordenen for
rådsmødet (transport, telekommunikation og energi) den 8. – 9. marts 2003,
hvor man vil søge at få vedtaget forslaget.
Transeuropæiske transportnet (TEN-T).
Rådet nåede til den 5.december 2003 til politisk enighed om forslaget til
ændring  af  til  retningslinierne  for  udviklingen  af  de  transeuropæiske
transportnet, der har til formål at tilpasse disse til et udvidet EU. Forslaget
indebærer bl.a. at listen over prioriterede transportprojekter ændres til at
C:\ValueSoft\Hentfil\20031_10080.DOC
3
omfatte i alt 30 højtprioriterede projekter, herunder en fast forbindelse over
Femern  Bælt  og  tilslutningsanlæg  hidtil  for  jernbanen  i  Danmark  og
Tyskland. Kommissionens  oprindelige forslag  var  på 29  projekter,  men
Rådet besluttede at tilføje et flodnavigationsprojekt, der forbinder Frankrig,
Belgien og Holland (Seine-Scheldt) til listen.
Forslaget  til  revision  af  retningslinierne  skal  nu  forhandles  med
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465320_0004.png
Europa-Parlamentet,  og  det  irske  formandskab  har  som  prioritet  at  få
forslaget færdigforhandlet.  
Landtransport
Revision af Eurovignetten
Kommissionen fremsatte den 23. juli 2003 et forslag om ændring af det
nugældende direktiv  om afgifter  på tunge  køretøjers  benyttelse af  visse
infrastrukturer (Eurovignetten).
Forslaget har til formål at harmonisere betingelserne for opkrævning af
vejafgifter og brugsafgifter ved benyttelse af infrastruktur. Forslaget skal
tilvejebringe muligheder for, at vejafgifter kan differentieres efter lokale
forhold (herunder eksterne omkostninger) og dermed give medlemsstaterne
bedre  muligheder  for  at  optimere  udnyttelsen  af  vejnettet.  Følgende  af
forslagets elementer kan fremhæves:
Forslaget  skelner  som  i  det  gældende  direktiv  mellem  tidsrelaterede
brugsafgifter  (dag,  uge,  måned,  år)  og  strækningsrelaterede  vejafgifter.
Brugsafgifterne foreslås ændret ved, at der sker en  inflationsregulering af de
tilladte maksimumsbeløb, som medlemsstaterne kan opkræve. Med hensyn
til vejafgifterne gives der med forslaget mulighed for, at medlemsstaterne
kan differentiere afgiften efter køretøjets emissioner, eksterne omkostninger
(miljø og ulykker) og trafikbelastningen.
Vejafgifter  skal  ifølge  forslaget  afspejle  omkostninger  til  anlæg,  drift,
vedligeholdelse og udvikling af infrastrukturnettet, herunder omkostninger
til  at  mindske  støjgener  og  betalinger  for  miljøbelastninger,  som  f.eks.
jordforurening.  Herudover  foreslår  Kommissionen,  at  de  direkte  og
indirekte   omkostninger   ved   ulykker,   som   ikke   dækkes   af
forsikringsordninger, medregnes. For at sikre en harmoniseret anvendelse af
vejafgiftssystemerne indeholder direktivet et bilag med en fælles metode til
beregning  af  forskellige  omkostningselementer.  Forslaget  tillader  en
forhøjelse af vejbenyttelsesafgiften  med 25 pct.  i særligt  miljøfølsomme
områder, navnlig bjergområder (som f.eks. Alpeområdet) efter en høring af
Kommissionen.
Indtægter   fra   vejafgifter   skal   ifølge   forslaget   tilbageføres   til
transportsektoren dog således, at transportnettene (her tænkes på vej og
bane) udvikles på en afbalanceret måde. Endvidere skal medlemslandene
ifølge forslaget udpege en uafhængig infrastrukturovervågningsmyndighed,
der  blandt  andet  har  til  opgave  at  påse,  at  vejafgifter  og  brugsafgifter
indføres og administreres i overensstemmelse med direktivet.
C:\ValueSoft\Hentfil\20031_10080.DOC
4
Formandskabet har sat sagen på dagsordenen for rådsmødet (transport,
telekommunikation og energi) den 8. – 9. marts, hvor man stiler efter at
opnå politisk enighed.
Offentlig trafikbetjening
Kommissionen fremlagde den 13. september 2000 forslag til forordning om
medlemsstaternes håndtering af krav vedrørende offentlig trafikbetjening
inden for personbefordring med jernbane, ad vej og indre vandveje.
Forslaget har blandt andet til formål at harmonisere reglerne for meddelelse
af  enerettigheder  og  finansiering  af  offentlig  personbefordring  med
jernbane,  ad  vej  og  indre  vandveje  samt  at  sikre,  at  meddelelse  af
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465320_0005.png
enerettigheder og tildeling af Kontrakter om offentlig trafikbetjening skal
om offentlig trafikbetjening. offentlig støtte skal være baseret på kontrakter
indgås på grundlag af åbent udbud.
Kommissionen har den 21. februar 2002 fremsat et ændret forslag, der først
og  fremmest  indeholder  en  overgangsbestemmelse,  hvorefter  allerede
indgåede kontrakter løber kontraktperioden ud, forudsat at denne er af en
rimelig  varighed  samt  en  overgangsperiode  på  8  år  for  afslutning  af
myndigheders egenproduktion af bustrafik. For jernbanetrafikken gælder, at
halvdelen skal være udbudt 4 år efter forordningens ikrafttræden, mens hele
trafikken skal være udbudt 8 år herefter.
Formandskabet  har  tilkendegivet,  at  man  overvejer  at  sætte  sagen  på
dagsordenen for rådsmøderne (transport, telekommunikation og energi) den
8. – 9. marts med henblik på drøftelse og den 10. – 11. juni 2004 med
henblik på politisk enighed.
Jernbanepakke II.
På Rådsmødet den 28. marts 2003 blev der opnået politisk enighed om
Jernbanepakken, idet Frankrig, Belgien og Luxembourg stemte imod.
Formålet   med   jernbanepakke   II   er   at   genskabe   dynamikken   i
jernbanesektoren. Pakken indeholder forslag vedrørende harmonisering af
jernbanesystemerne, oprettelse af et jernbaneagentur, sikkerhed inden for
jernbanesektoren    og    yderligere    åbning    af    markedet    for
jernbanegodstransport.
I spørgsmålet om markedsadgang medfører kompromisset, at markedet for
jernbanegodstrafikken  åbnes  i  to  tempi.  Fra  1.  januar  2006  gives  den
internationale jernbanegodstrafik inden for EU fri, og fra 1. januar 2008
åbnes de nationale markeder for jernbanegodstrafikken. Der vil i henhold til
den politiske enighed således være ét frit marked for jernbanegodstrafik fra
1. januar 2008.
Europa-Parlamentet foreslår bl.a., at markedsåbningen pr. 1. januar 2006
ikke  begrænses  til  international  og  national  godstransport,  som
Kommissionen har foreslået, men at forslaget udvides til også at gælde
international persontransport ad jernbaner.
Jernbanepakken  vil  blive  behandlet  i  forligsproceduren  under  det  irske
C:\ValueSoft\Hentfil\20031_10080.DOC
5
formandskab.
Jernbanepakke III
Formandskabet  planlægger  at  sætte  Jernbanepakke  III  til  drøftelse  på
rådsmødet (transport, telekommunikation og energi) den 10. – 11. juni 2004.
Kommissionen  har  endnu  ikke  fremsat  et  forslag  om  en  tredje
Jernbanepakke, men det foreligger oplyst, at forslaget blandt andet forventes
at omhandle liberalisering af passagertransport.
Søfart
Formandskabet planlægger at sætte et forslag om forbedring af havnenes
sikring til drøftelse på rådsmødet (transport, telekommunikation og energi)
den 10. – 11. juni 2004. Kommissionen har imidlertid endnu ikke fremsat
forslaget.
Luftfart
EU's medlemskab af ICAO
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465320_0006.png
Kommissionen fremsatte den 9. april 2002 sin henstilling om, at Rådet
tildeler Kommissionen mandat til at forhandle EU's medlemskab af ICAO.
Forslaget har til formål at give Kommissionen mulighed for at indlede
forhandlinger  med  ICAO  om  vilkårene  for  EU's  medlemskab  af
organisationen.
Kommissionen anfører som begrundelse for forslaget, at Fællesskabet de
seneste år i stadig større grad har beskæftiget sig med anliggender, som
eksternt   varetages   af   ICAO,   herunder   vedtagelsen   af   interne
fællesskabsregler. Der er derfor opstået et behov for at styrke Fællesskabets
deltagelse i ICAO med henblik på at varetage Fællesskabets interesser i
ICAO´s arbejde.
Formandskabet har sat sagen på dagsordenen for rådsmødet (transport,
telekommunikation og energi) den 8. – 9. marts 2003, hvor man tilstræber
en vedtagelse af forhandlingsmandatet.
JAR-OPS
Kommissionen  fremsatte  24.  marts  2000  forslag  om  harmonisering  af
tekniske krav og administrative procedurer inden for civil luftfart. Forslaget
har til formål at gennemføre de harmoniserede tekniske og operative regler
for civile luftfartøjer, der anvendes til erhvervsmæssig lufttransport, der
udføres  af  ethvert  luftfartsforetagende  (JAR-OPS  1).  JAR-OPS  1  er
udarbejdet  af  de  fælles  luftfartsmyndigheder,  JAA  (Joint  Aviation
Authorities)  -  en  sammenslutning  af  en  række  europæiske  nationale
luftfartsmyndigheder, herunder alle EU-medlemslande.
JAR-OPS 1 omfatter detaljerede tekniske krav og administrative procedurer
for  kommerciel  transport  med  fly.  Reglerne  omfatter  blandt  andet
bestemmelser  om  certificering  af  og  tilsyn  med  luftfartsselskaber,
operationelle krav og procedurer, instrumenter og udstyr, vedligeholdelse af
luftfartøjer, håndbøger og logbøger med videre.
Kommissionen har i sit forslag foretaget enkelte ændringer i JAR-OPS 1 for
C:\ValueSoft\Hentfil\20031_10080.DOC
6
at  bringe  den  i  overensstemmelse  med  EU-retten  og  særligt  Rådets
forordning  2407/92  af    23.  juli  1992  om  udstedelse  af  licenser  til
luftfartsselskaber. Dette indebærer, at den reviderede tekst er forskellig fra
den oprindelige af JAA udarbejdede JAR-OPS 1, hvorfor denne ikke som
hidtil kan  indføres  i  EF-retten  ved  henvisning  til  bilag II  i  forordning
3922/92. Det er således nødvendigt, at den samlede tekst af JAR-OPS 1
optages som selvstændig bilag III til forordning 3922/91.
Formandskabet har sat sagen på dagsordenen for rådsmødet (transport,
telekommunikation og energi) den 8. – 9. marts, hvor man ønsker at opnå
politisk enighed om sagen.
Eksterne relationer på luftfartsområdet
Rådet  traf  på  rådsmødet  den  5.  juni  2003  beslutning  om  at  tildele
Kommissionen mandat til at forhandle en luftfartsaftale mellem EU og
USA.  Siden  har  der  været  afholdt  to  forhandlingsrunder,  og  det  irske
formandskab  forudser,  at  Kommissionen  på  rådsmøderne  (transport,
telekommunikation og energi) den 8. – 9. marts og den 10. – 11. juni 2004
vil orientere om status for forhandlingerne.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465320_0007.png
C:\ValueSoft\Hentfil\20031_10080.DOC