Europaudvalget 2003-04
EUU Alm.del Bilag 483
Offentligt
1465324_0001.png
PDF udgave (210 KB)
mmerne af Folketingets Europaudvalg
stedfortrædere
Journalnummer
Kontor
400.C.2-0
EUK
5. februar 2004
Vedlagt Integrationsministeriets aktuelle notat vedrørende rådsmødet (retlige og indre anliggender)
samt møde i Det Blandede Udvalg på ministerniveau med deltagelse af Norge og Island den 19.
februar 2004.
- 1 -
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465324_0002.png
Udenrigsministeriet
Asiatisk Plads 2
1448 København K
Dato: 4. februar 2004
Kontor: Internationalt kontor
J. nr.: 2004/4050-472
Sagsbeh.:
tkr
Fil-navn:
Oversendelse FEU
INM0183
Med henblik på oversendelse til Folketingets Europaudvalg sendes bidrag til samlet aktuelt notat vedrørende
rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 19. februar 2004 for så vidt angår Integrationsministeriets
område.
Med venlig hilsen
Bertel Haarder
/Dorit Hørlyck
MINISTERIET FOR FLYGTNINGE,
Dato:
2. februar
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465324_0003.png
INDVANDRERE OG INTEGRATION
kontor
2004/4050-472
2004
Kontor:
J.
Internationalt
nr.:
Bidrag til aktuelt notat til brug for rådsmødet (retlige og indre anliggender)
samt mødet i det Blandede Udvalg med Norge og Island på ministerniveau den
19. februar 2004
Dagsordenspunkt 17): Rådets direktiv om fastsættelse af
minimumsstandarder for anerkendelse af tredjelandsstatsborgere og
statsløse som flygtninge eller som personer, der af anden grund har
behov for international beskyttelse (KOM (2001) 510 endelig)
2
Dagsordenspunkt 18): Rådets direktiv om minimumsstandarder for procedurer i
medlemsstaterne for tildeling og fratagelse af flygtningestatus (KOM (2002) 326
endelig)
5
Dagsordenspunkt 19): Konklusioner om udviklingen af visuminformations-systemet
(VIS)
9
3
Dagsordenspunkt 17): Rådets direktiv om fastsættelse af
minimumsstandarder for anerkendelse af
tredjelandsstatsborgere og statsløse som flygtninge eller som
personer, der af anden grund har behov for international
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465324_0004.png
beskyttelse
Revideret
(2001) 510 endelig)
(KOM
notat. Ændringer er markeret med kursiv.
1. Indledning
Kommissionen fremsatte den 31. oktober 2001 forslag til direktiv
om  fastsættelse  af  minimumsstandarder  for  anerkendelse  af
tredjelandsstatsborgere  og  statsløse  som  flygtninge  eller  som
personer,  der  af  anden  grund  har  behov  for  international
beskyttelse.
Kommissionens direktivforslag er fremsat med hjemmel i afsnit
IV i Traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab,
artikel 63, stk. 1, litra c, og stk. 2, litra a. Direktivet skal i henhold
til Traktatens artikel 67, nr. 1, vedtages med enstemmighed efter
høring af Europa-Parlamentet.
Ifølge  artikel  1  i  Protokollen  om  Danmarks  Stilling  deltager
Danmark  ikke  i  Rådets  vedtagelse  af  foranstaltninger,  der
foreslås  i  henhold  til  afsnit  IV  i  EF-traktaten,  og  ifølge
protokollens artikel 2  er ingen af de foranstaltninger, der  er
vedtaget  i  henhold  til  dette  afsnit,  bindende  for  eller  finder
anvendelse i Danmark.
Det fremgår af konklusionerne fra Det Europæiske Råds møde i
Thessaloniki den 19. – 20. juni 2003, at Det Europæiske Råd
opfordrede Rådet til at vedtage direktivforslaget inden udgangen
af 2003.
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 27. – 28. november 2003
konstaterede det italienske formandskab, at det ikke ville være muligt at
opnå politisk enighed om direktivet.
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 19. februar 2003 ventes en
drøftelse af udestående spørgsmål.
2. Indhold
Direktivforslaget angiver, hvilke kriterier en person skal opfylde
for at kunne anerkendes som flygtning eller som en person, der
af anden grund behøver international beskyttelse.
Herudover indeholder direktivet en række kriterier, der indgår i
vurderingen af, hvorvidt den enkelte asylansøger kan anerkendes
som flygtning eller som en person, der af anden grund behøver
international  beskyttelse,  herunder  bestemmelser  om  hvilke
aktører der kan udøve forfølgelse eller anden uberettiget overlast
samt nærmere kriterier for vurderingen af, om der foreligger et
internt flugtalternativ.
Direktivet angiver endvidere, hvilke rettigheder der ydes til de to
4
persongrupper, herunder bestemmelser vedrørende udstedelse af
opholdstilladelse,  adgang  til  arbejdsmarkedet  og  adgang  til
undervisning.  Visse  rettigheder  er  differentierede,  således  at
personer, der er ydet subsidiær beskyttelse, først får adgang til
den pågældende rettighed efter en vis periode.  
3. Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamarbejdet
Sagen har senest været drøftet i Specialudvalget vedrørende
Asyl- og Indvandringssamarbejdet (SPAIS) den
30. januar
2004.
Rådet for Etniske minoriteter støtter, at der fastsættes
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465324_0005.png
EU-regler om opnåelse af flygtningestatus.
4. Europa-Parlamentet
Europa-Parlamentet  fremlagde  den  22.  oktober  2002  sin
udtalelse om direktivforslaget.
Europa-Parlamentet   har   tilsluttet   sig   grundlinierne   i
direktivforslaget  og  har  herudover  blandt  andet  udtalt,  at
direktivets  udelukkelsesbestemmelser  bør  omfatte  personer,  i
forhold   til   hvem   der   er   udstedt   en   europæisk
anholdelsesanmodning, og personer, der har været involveret i
terroristvirksomhed.
Disse   betragtninger   angår   mistanke   om   krigsforbrydelser   som
udelukkelsesgrund.  De  findes  at  indskrænke  flygtningekonventionens
udelukkelsesgrunde  og  er  derfor  ikke  efterkommet.  Direktivets
udelukkelsesgrunde omfatter blandt andet personer, om hvem der er
alvorlig grund til at antage, at de har begået en alvorlig ikke-politisk
forbrydelse uden for asyllandet, eller at de har begået en forbrydelse mod
freden,  en krigsforbrydelse eller en  forbrydelse mod menneskeheden,
samt personer, hvor der er rimelig grund til at formode, at de udgør en
fare for sikkerheden i den EU-medlemsstat, de befinder sig i.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen har i sit direktivforslag som begrundelse for at
indføre fællesskabsretlig regulering på området anført, at der
eksisterer divergerende beskyttelsesordninger i medlemsstaterne,
og at etableringen af ensartede beskyttelsesordninger vil reducere
de sekundære bevægelser. Kommissionen har endvidere anført,
at den fortsatte mangel på tilnærmede regler for anerkendelse af
flygtninge  og  personer,  der  af  anden  grund  har  brug  for
international  beskyttelse,  vil  have  en  negativ  indvirkning  på
andre asylinstrumenters effektivitet.
Forslaget   vurderes   på   denne   baggrund   at   være   i
overensstemmelse med nærhedsprincippet.
6. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
5
Forslaget til direktiv om fastsættelse af minimumsstandarder for
anerkendelse  af  tredjelandsstatsborgere  og  statsløse  som
flygtninge,  eller  som  personer,  der  af  anden  grund  behøver
international beskyttelse, har hverken lovgivningsmæssige eller
statsfinansielle konsekvenser, da Danmark efter Protokollen om
Danmarks Stilling ikke deltager i vedtagelsen.
Såfremt tilsvarende regler ønskes gennemført i dansk ret, antages
dette ikke at ville kræve ændringer i udlændingeloven eller at ville
medføre statsfinansielle konsekvenser.
7. Tidligere forelæggelser for Folketingets Udvalg for
Udlændinge- og Integrationspolitik og Folketingets
Europaudvalg
Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik
og Folketingets Europaudvalg er blevet orienteret om sagen
forud for rådsmøderne den 14. – 15. oktober 2002, den 28. –
29. november 2002, den 27. – 28. februar8. 2003, den
maj
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465324_0006.png
2003, den 6. juni 2003,
den 27. – 28. november 2003
samt
.
6
Dagsordenspunkt 18): Rådets direktiv om minimumsstandarder for
procedurer i medlemsstaterne for tildeling og fratagelse af
)
flygtningestatus (KOM (2002) 326 endelig
Revideret notat. Ændringer er markeret med kursiv.
8. Indledning
Kommissionen fremsatte den 26. oktober 2000 forslag til
rådsdirektiv om minimumsstandarder for procedurer i
medlemsstaterne for tildeling og fratagelse af flygtningestatus,
(KOM (2000) 578 endelig).
Kommissionens direktivforslag er fremsat med hjemmel i
afsnit IV i Traktaten om oprettelse af Det Europæiske
Fællesskab, artikel 63, stk. 1, nr. 1, litra d. Direktivet skal i
henhold til Traktatens artikel 67, nr. 1, vedtages med
enstemmighed efter høring af Europa-Parlamentet.
Forslaget blev præsenteret af Kommissionen på rådsmødet
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465324_0007.png
(retlige og indre anliggender) den 28. september 2000.
På baggrund af forhandlingssituationen opfordrede Det
Europæiske Råd på sit møde i Laeken den 14. - 15. december
2001 Kommissionen til senest den 30. april 2002 at fremsætte
et revideret direktivforslag om asylprocedurer.
Det Europæiske Råd opfordrede på sit møde i Sevilla i juni
2002 Rådet til at godkende det reviderede direktivforslag
inden december 2003.
Kommissionen fremsatte det reviderede forslag til Rådets
direktiv om asylprocedurer (KOM (2002) 326 endelig) den
19. juni 2002.
Ifølge artikel 1 i Protokollen om Danmarks Stilling deltager
Danmark ikke i Rådets vedtagelse af foranstaltninger, der
foreslås i henhold til afsnit IV i EF-traktaten, og ifølge
protokollens artikel 2 er ingen af de foranstaltninger, der er
vedtaget i henhold til dette afsnit, bindende for eller finder
anvendelse i Danmark.
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 5. – 6. juni
2003 blev der med få undtagelser opnået politisk enighed om
artiklerne 1 – 22.
7
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 2. – 3.
oktober 2003 var der politisk enighed om udarbejdelse af en
fællesminimums liste over sikre oprindelseslande.
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 27. – 28. november 2003
konstaterede det italienske formandskab, at det ikke ville være muligt at
opnå politisk enighed om direktivet.
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 19. februar 2003 ventes en
drøftelse af udestående spørgsmål.
9. Indhold
Direktivforslaget fastlægger blandt andet minimumsgarantier
for asylproceduren, herunder at afgørelser skal træffes
individuelt, objektivt og upartisk, og at negative afgørelser
skal begrundes. Herudover fastlægger direktivforslaget fælles
standarder for anvendelse af begreberne ”uantagelige
ansøgninger”, ”åbenbart grundløse ansøgninger” og ”første
asylland”. Endvidere indeholder direktivforslaget fælles
standarder for ”sikkert oprindelsesland” og ”sikkert
tredjeland”. Det er fakultativt for medlemsstaterne at anvende
de sidstnævnte begreber, men såfremt de vælger at anvende
dem, skal anvendelsen følge de fælles rammer.
Endvidere foreslås en
procedure for vedtagelse af en fælles
liste over sikre oprindelseslande. En forudsætning for at anse
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465324_0008.png
et land som sikkert oprindelsesland er, at landet opfylder en
række kriterier i direktivforslagets anneks III. Der må således
ikke generelt finde forfølgelse eller omstændigheder, der kan
begrunde subsidiær beskyttelse, sted i det pågældende land.
Ifølge forslaget skal en medlemsstat afslå en ansøgning,
såfremt ansøgeren er fra et land på den omtalte liste, og
såfremt landet findes sikkert for den pågældende ansøger.
Direktivforslaget indeholder herudover bestemmelser
vedrørende påklage. Ifølge forslaget skal der være ret til at
klage over afslag på asyl og afslag på en anmodning om at
genoptage asylsagen efter, at der er truffet afgørelse i sagen,
samt over en afgørelse om afvisning. Endvidere skal der være
klageadgang ved en afgørelse om inddragelse af status.
Direktivet fastsætter, at klageinstansen skal være et effektivt
retsmiddel, og kan således blandt andet være en domstol eller
et tribunal. Retningslinier for, hvilke organer, der ifølge
EU-retten kan karakteriseres som sådan, fremgår af
EF-domstolens praksis. Der lægges herefter vægt på, at
organet er stiftet ved lov, har permanent karakter, virker som
8
en obligatorisk retsinstans, anvender en kontradiktorisk
sagsbehandling, træffer afgørelse på grundlag af retsregler,
samt om det er uafhængigt af administrationen.
Direktivforslaget indeholder endelig bestemmelser om
opsættende virkning af en klage. Som udgangspunkt har en
klage opsættende virkning. Dog er der visse undtagelser,
herunder for klage over en afgørelse om afvisning og for en
anmodning om genoptagelse. I sådanne tilfælde kan ansøgeren
anmode klageinstansen om at tage stilling til, om han må blive
i medlemsstaten under klagesagen.
10. Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamarbejdet
Sagen har været drøftet i Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamarbejdet
(SPAIS) den 11. september 2000, den 5. september 2001, den 13. november 2001, den
24. september 2002, den 19. maj 2003, den 11. september 2003, den 16. oktober 2003,
den 10. november 2003,
samt den 30. januar 2004.
11. Europa-Parlamentet
Europa-Parlamentet godkendte den 20. september 2001 med
en række ændringsforslag Kommissionens oprindelige forslag
til direktiv om asylprocedurer.
Europa-Parlamentet har oplyst, at de med ændringsforslagene
har ønsket at styrke asylansøgernes status og sikre
medlemsstaternes efterlevelse af Flygtningekonventionen og
den Europæiske Menneskerettighedskonvention.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465324_0009.png
Forslagene juridisk assistance under asylsagen, forbedret
adgang til indeholder bestemmelser vedrørende forbedret
information af asylansøgeren og dennes juridiske rådgiver,
krav på en personlig samtale om asylmotivet, en begrænsning
af kriterierne for at frihedsberøve asylansøgere, en
begrænsning af mulighederne for at afvise asylansøgninger
som ubegrundede, skærpede betingelser for at udpege et land
som et sikkert tredjeland samt en udvidelse af anvendelsen af
opsættende virkning af påklage.
På baggrund af blandt andet Europa-Parlamentets
ændringsforslag fastlægger det reviderede direktivforslag om
asylprocedurer på visse områder et højere niveau af
minimumsgarantier for asylproceduren.
Da det reviderede direktivforslag har taget
Europa-Parlamentets bemærkninger i betragtning, vil en
9
fornyet høring af Europa-Parlamentet ikke finde sted.
12. Nærhedsprincippet
Kommissionen har i det oprindelige direktivforslag som
begrundelse for at indføre fællesskabsretlig regulering på
området anført, at situationen med hensyn til
proceduregarantier for asylansøgere, kravene til
beslutningstagning og standarderne for anvendelse af begreber
og praksis, for eksempel fremskyndede procedurer, varierer
betydeligt fra medlemsstat til medlemsstat. Fastsættelsen af
minimumsstandarder på fællesskabsplan vil være
medvirkende til at begrænse asylansøgeres sekundære
bevægelser som følge af forskellige procedurer i
medlemsstaterne.
Kommissionen har ikke gentaget begrundelsen for
fremsættelsen af forslaget i det reviderede direktivforslag,
hvorfor det antages, at ovennævnte begrundelse fortsat er
gældende.
Det skønnes, at direktivforslaget er i overensstemmelse med
nærhedsprincippet.
13. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Det reviderede forslag til direktiv om asylprocedurer har hverken lovgivningsmæssige
eller statsfinansielle konsekvenser, da Danmark efter Protokollen om Danmarks Stilling
ikke deltager i vedtagelsen.
Såfremt tilsvarende regler ønskes gennemført i dansk ret, vil det kræve ændringer i
udlændingeloven,  ligesom  en  gennemførelse  i  dansk  ret  vil  medføre  visse
statsfinansielle konsekvenser som det dog på nuværende tidspunkt ikke er muligt at
skønne endeligt over.
14. Tidligere forelæggelser for Folketingets Udvalg for
Udlændinge- og Integrationspolitik og Folketingets
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465324_0010.png
Europaudvalg
Folketingets  Udvalg  for  Udlændinge-  og  Integrationspolitik  og  Folketingets
Europaudvalg er blevet orienteret om sagen forud for rådsmøderne (retlige og indre
anliggender)  den  28.  september  2000,  den  27.  –  28.  september  2001  og  6.  –  7.
december 2001, den 14. – 15. oktober 2002, den 5. – 6. juni 2003, den 2. – 3. oktober
2003, den 6. november 2003 og den 27. – 28. november 2004.
Grundnotat om Kommissionens oprindelige forslag til Rådet direktiv om
asylprocedurer blev sendt til Folketingets Europaudvalg og Folketingets
Retsudvalg den 18. juni 2001.
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465324_0011.png
11
Dagsordenspunkt 19): Konklusioner om udviklingen af
visuminformationssystemet (VIS)
Revideret notat. Ændringer er markeret med kursiv.
1. Indledning
Formandskabet har den 12. november 2003 fremlagt udkast til Rådets konklusioner
om udvikling af visuminformationssystemet (VIS).
Det Europæiske Råd i Laeken den 14. – 15. december 2001 anmodede Rådet
og medlemsstaterne om at træffe de nødvendige foranstaltninger til at indføre
et fælles visumidentifikationssystem (VIS).
Det Europæiske Råd bekræftede dermed opfordringen, som Rådet (retlige og
indre anliggender samt civilbeskyttelse) rettede til Kommissionen i punkt 26 i
konklusionerne af 20. september 2001 om at forelægge forslag med henblik på
etablering af et net til udveksling af oplysninger om udstedte visa.
Rådet  (retlige  og  indre  anliggender)  vedtog  den  5.  –  6.  juni  2003  et  sæt
konklusioner,    hvori    vigtigheden    af    skabelsen    af    et    fælles
visuminformationssystem (VIS) blev understreget, og hvorefter Rådet senest i
december 2003 vil forelægge de nødvendige politiske retningslinjer vedrørende
grundelementerne i visuminformationssystemet.
Det  Europæiske  Råd  i  Thessaloniki  den  19.  –  20.  juni  2003  fandt  det
nødvendigt,  at  der  snarest  muligt  fastlægges  retningslinjer  vedrørende
planlægningen af systemets udvikling, retsgrundlaget for dets oprettelse og
tildelingen af  de nødvendige  finansielle midler  inden  for rammerne  af de
finansielle overslag. Det blev tillige anført, at der i den forbindelse er brug for
en sammenhængende strategi i EU med hensyn til biometrisk identifikation og
biometriske data, idet målet må være harmoniserede løsninger for så vidt angår
tredjelandsstatsborgeres    rejsedokumenter,    EU-borgeres    pas    og
informationssystemerne (VIS og SIS II).
Det  Europæiske  Råd  i  Bruxelles  den  16.  –  17.  oktober  2003  udtrykte
tilfredshed med, at Kommissionen hurtigt agter at fortsætte undersøgelserne af
den påtænkte bevilling for perioden 2004-2006 til dækning af blandt andet
udviklingen  af  visuminformationssystemet  og  opfordrede  samtidig  Rådet
(retlige  og  indre  anliggender)  til  at  træffe  de  nødvendige  afgørelser  om
udvikling af VIS og SIS II.
Konklusionerne  har  ikke  form  af  en  retsakt,  og  de  skønnes  ikke  at  have  retligt
bindende virkning. På den baggrund kan konklusionerne ikke anses for omfattet af det
danske  forbehold  over  for  samarbejdet  i  søjle  et  vedrørende  retlige  og  indre
anliggender.
Såfremt konkrete retsakter foreslås vedtaget med hjemmel i TEF afsnit IV som led i
gennemførelsen af rådskonklusionerne, vil det danske forbehold på området for retlige
og indre anliggender finde anvendelse.
I det omfang der er tale om en afgørelse om et forslag om eller initiativ til
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465324_0012.png
udbygning  af  Schengen-reglerne  efter  bestemmelserne  i  afsnit  IV  i
EF-traktaten,  træffer  Danmark  i  henhold  til  artikel  5  i  Protokollen  om
Danmarks Stilling inden seks måneder efter Rådets vedtagelse af forslaget
afgørelse om, hvorvidt det vil gennemføre denne afgørelse i sin nationale
12
lovgivning.  Hvis  Danmark  beslutter  sig  herfor,  vil  afgørelsen  skabe  en
folkeretlig forpligtelse mellem Danmark og de øvrige medlemsstater.
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 19. februar 2004 forventes konklusionerne ved
Forslaget skal endvidere drøftes i Det Blandede Udvalg med Norge og Island på ministerniveau
15. Indhold
På baggrund af Rådets (retlige og indre anliggender) konklusioner af 5. – 6. juni 2003
udarbejdede Kommissionen i juli 2003 en række spørgsmål om udformningen af VIS,
som er blevet besvaret af medlemsstaterne og de tiltrædende lande.
Udkastet  til  de  foreliggende  konklusioner  er  blevet  sammensat  på  baggrund  af
medlemsstaternes og de tiltrædende landes besvarelser.
Af konklusionerne fremgår, at VIS skal være et system til udveksling af oplysninger om
det ensartede Schengenvisum og nationalt begrænsede visa. VIS starter som et system,
hvor  der  udveksles  alphanumeriske  oplysninger  (for  eksempel  oplysninger  om
visumansøger,  visumtyper,  status  på  visa  og  standardbegrundelser  for  afslag  og
forlængelser) og digitaliserede fotos.
I en senere fase vil også biometriske kendetegn fra visumansøgere blive lagt ind i VIS.
Valget af biometriske kendetegn i VIS skal være i fuld overensstemmelse med de valgte
biometriske kendetegn på den ensartede visumsticker. De biometriske kendetegn i VIS
vil give et væsentligt forbedret grundlag for verifikations- og identifikationsformål.  
Det overvejes i en endnu senere fase at tilføje indskannede dokumenter.
Herudover lægges der i konklusionerne op til, at VIS skal baseres på en centraliseret
arkitektur og en fælles teknisk platform med SIS II (Schengeninformationssystemet).
Den centrale del af VIS skal via et nationalt interface, som sikrer kommunikationen
med VIS, forbindes til det nationale visumsystem. Etablerings- og driftsomkostninger
til det nationale visumsystem, inklusive netværksudgifter mellem det nationale interface
og det nationale visumsystem, dækkes af medlemsstaterne.
16. Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamarbejdet
Sagen har været drøftet i Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamarbejdet
(SPAIS)
den 30. januar 2004 og i skriftlig høring i udvalget den 2. februar 2004.
17. Europa-Parlamentet
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
18. Nærhedsprincippet
Nærhedsprincippet har ikke relevans for nærværende sag.
Det  bemærkes,  at  der  er  tale  om  et  fælles  informationssystem  for  alle
medlemslandene, som alene kan oprettes i fællesskabsregi.
2. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Konklusionerne om udviklingen af VIS har hverken lovgivningsmæssige eller
statsfinansielle konsekvenser for Danmark.
Når der på et senere tidspunkt fremsættes forslag til retsakter med henblik på
finansieringen   og   etableringen   af   VIS,   vil   disse   have   hverken
lovgivningsmæssige  eller  statsfinansielle  konsekvenser,  da  Danmark  efter
protokollen om Danmarks stilling ikke deltager i vedtagelsen.
En eventuel tilknytning til retsakterne på mellemstatsligt grundlag skønnes at
have såvel lovgivningsmæssige som statsfinansielle konsekvenser.
EU-budgettet
Kommissionen   har   i   sin   gennemførlighedsundersøgelse   oplyst,   at
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465324_0013.png
13
omkostningerne   ved   etableringen   af   den   centrale   enhed   til
visuminformationssystemet skønnes at udgøre omkring 157 mio. euro (cirka
1,2  mia.  kr.).  Hertil  kommer  driftsomkostninger,  der  skønnes  at  udgøre
omkring 147 mio. euro (cirka 1,1 mia. kr.) over fem år frem til og med 2009.
De samlede udgifter skønnes således at udgøre omkring 300 mio. euro (cirka
2,3  mia.  kr.).  Kommissionen  lægger  op  til,  at  disse  udgifter  er
fællesskabsfinansierede
Af de samlede udgifter på 300 mio. euro skønner Kommissionen, at første
fase i forbindelse med opbygningen af VIS uden biometri vil indebære en
udgift  på  70  mio.  euro  (cirka  0,5  mia.  kr.)  til  investerings-  og
driftsomkostninger, mens udgiften skønnes at blive omkring 230 mio. euro
(cirka 1,7 mia. kr.) for anden fase i forbindelse med implementeringen af
biometri.
Det nationale budget
Etablerings- og driftsudgifterne til tilpasning af det nationale visumsystem
dækkes af de enkelte medlemsstater. Afhængig af den endelige udformning
af de tekniske kravspecifikationer mv. kan implementeringen og driften af
visuminformationssystemet medføre betydelige statsfinansielle
konsekvenser, som det på nuværende tidspunkt ikke er muligt at fastlægge.
Så snart der foreligger tilstrækkelige oplysninger, vil der blive udarbejdet
en redegørelse for de forventede statsfinansielle udgifter i forbindelse med
implementeringen af VIS-systemet og finansieringen af disse. Redegørelsen
forelægges regeringen.
Der forventes at være behov for konsulentbistand i forbindelse med
gennemførelsen af VIS, herunder til beregningen af de statsfinansielle
konsekvenser.
På nuværende tidspunkt, hvor de tekniske krav ikke er kendt, er det derfor
alene muligt at give et varsel om, på hvilke områder VIS skønnes at
indebære statsfinansielle konsekvenser.
Det kan i den forbindelse nævnes, at VIS må forventes at indebære behov
for en betydelig udskiftning af PC-udstyr hos såvel Udenrigsministeriet som
hos Udlændingestyrelsen, Integrationsministeriet og Rigspolitiet. Hertil
kommer investeringer i teknologisk apparatur til optagelse og kontrol af
biometriske kendetegn på de danske repræsentationer i udlandet og i de
danske udlændingemyndigheder.
Der vil være behov for systemtilpasninger i det nationale visumsystem og
hos Rigspolitiet, og der kan forventes betydelige udgifter til nye og
kraftigere kommunikationslinjer. Herudover forventes udgifter til
bygningsmæssige ændringer på ambassader og konsulater med henblik på
optagelse af biometriske kendetegn.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465324_0014.png
14
Endelig må der påregnes øgede driftsudgifter til sagsbehandling og
videreuddannelse af personale på ambassader, konsulater, i
Udlændingestyrelsen, Integrationsministeriet og Rigspolitiet samt øgede
driftsudgifter til kommunikation og vedligeholdelse.
19. Tidligere forelæggelser for Folketingets Udvalg for
Udlændinge- og Integrationspolitik og Folketingets
Europaudvalg
Forud for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 13. juni 2002 blev
Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik og Folketingets
Europaudvalg  orienteret  om  Rådets  retningslinjer  til  Kommissionen  med
henblik   på   udarbejdelse   af   en   rapport   om   indførelse   af   et
visuminformationssystem (VIS).
Forud  for  rådsmødet  (retlige  og  indre  anliggender)  den  5.  –  6.  juni  2003  blev
Folketingets  Udvalg  for  Udlændinge-  og  Integrationspolitik  og  Folketingets
Europaudvalg  orienteret  om  Kommissionens  rapport  om  indførelse  af  et
visuminformationssystem (VIS).
Sagen har været forelagt for Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik
Folketingets Europaudvalg forud for rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 16. – 19. december 2
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465324_0015.png
Forslaget er fremsat helt eller delvist med hjemmel i TEF, afsnit IV. Protokollen om
Danmarks Stilling, der er knyttet til Amsterdam-traktaten, finder derfor anvendelse.
Forslaget er fremsat helt eller delvist med hjemmel i TEF, afsnit IV. Protokollen om
Danmarks Stilling, der er knyttet til Amsterdam-traktaten, finder derfor anvendelse.