2
17. februar 2004
7. kt HKI
Notat til Folketingets Europaudvalg
Kommissionens forslag til tillægs- og ændringsbudget nr. 1 til EU’s 2004-
budget
Kommissionen har fremlagt et forslag til tillægs- og ændringsbudget nr. 1 til EU’s
vedtagne 2004-budget for EU-15 (SEK (2004) 105), hvori det foreslås at ind-
budgettere allerede aftalte midler til de 10 nye medlemslande på 2004-budgettet,
inden disse indtræder i Unionen 1. maj 2004, jf. tabel 1.
Tabel 1. Indbudgettering af midler til de nye EU-lande på 2004-budgettet
Det vedtagne budget-
2004 (EU-15)
Tillægs- og ændrings-
budget nr. 1 (EU-10)
Nyt budget-2004
i alt (EU-25)
Budgetkategorier
(mio. euro)
Forpligtelser
1
1. Landbrug
Margen til loftet
2. Strukturfonde
Margen til loftet
3. Interne Politikker
Margen til loftet
4. Eksterne politikker
Margen til loftet
5. Administration
Margen til loftet
6. Reserver
Margen til loftet
7. Førtiltrædelsesstøtte
Margen til loftet
8. Midlertidige kompensationer
Margen til loftet
Forpligtelser
1
i alt
44.761
2.450
34.326
0
7.051
2
5.177
2
-95
6.040
117
442
0
1.732
1.723
-
-
99.529
2.020
-
6.709
-
1.632
-
-
-
-
-
-
-
-
-
1.410
-
11.771
46.781
2.524
41.035
0
8.683
38
5.177
2
-95
6.040
117
442
0
1.732
1.723
1.410
455
111.300
(Løbenr. 11206)
3
Margen til loftet
4.197
94.619
5.106
-
4.308
i alt
Margen til loftet
7.655
-
11.830
1)Forpligtelser vil sige de tilsagn om bevillinger, EU kan afgive et givet budgetår, mens betalingsbevillinger vil sige de
konkrete udbetalinger, EU kan foretage et givet budgetår.
2)Loftet for eksterne politikker overskrides med 95 mio. euro, som i henhold til aftalen om budget-2004 mellem
Rådet og Europa-Parlamentet indgået den 24. november 2003 finansieres via det såkaldte fleksibilitetsinstru-
ment.
Ved Rådets 2. læsning af budget-2004 blev der afholdt samråd med Parlamentet,
hvor der blev indgået en samlet aftale om 2004-budgettet for EU-25. Rådet og Par-
lamentet kunne dog af juridiske årsager kun vedtage budgettet for EU-15 inden for
budget-2004-proceduren, som afsluttedes med Parlamentets 2. læsning i december
2003. Rådet og Parlamentet afgav derfor ved samrådet en erklæring, der opfordrede
Kommissionen til at fremlægge et forslag til et tillægs- og ændringsbudget til 2004-
budgettet, der formelt muliggør indbudgetteringen af de udestående midler til EU-
10. Kommissionen har nu fremsat forslag herom, som er i fuld i overensstemmelse
med det aftalte samlede 2004-budget for EU-25, som også Danmark støttede.
Da der er tale om et forslag i relation til EU’s budget, kan det kun behandles på
EU-niveau, og det er derfor i overensstemmelse med nærheds- og proportionali-
tetsprincippet.
En vedtagelse af forslaget vil ikke have lovgivningsmæssige konsekvenser.
På finansloven for 2004 er der allerede indbudgetteret et dansk EU-bidrag på 15,1
mia. kr. baseret på EU’s 2004-budget for EU-25. Det fremlagte tillægs- og æn-
dringsbudget giver ikke isoleret set anledning til at ændre på dette skøn.
Regeringen forelagde sagen til forhandlingsoplæg i Folketingets Europaud-
valg den 21. november 2003 i forbindelse med forelæggelsen af ECOFIN
den 24. november 2003.
Regeringen agter derfor at tiltræde tillægs- og ændrings budget nr. 1 til EU’s
2004-budget.
(Løbenr. 11206)