Europaudvalget 2003-04
EUU Alm.del Bilag 556
Offentligt
1465395_0001.png
PDF udgave (293 KB)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
Journalnummer
1
400.C.2-0
Kontor
EUK
24. februar 2004
Med henblik på mødet i Folketingets Europaudvalg 3. marts 2004 –
dagsordenspunkt rådsmøde (transport, telekommunikation og energi) den 8.-9.
marts 2004 – vedlægges Videnskabsministeriets notat om de punkter, der
forventes optaget på dagsordenen.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465395_0002.png
Samlenotat til Folketingets Europaudvalg vedrørende Rådsmødet
(transport, telekommunikation og energi) den 8.-9. marts 2004
Dagsordenen for Rådsmødet forventes at omfatte.
TELE-delen
-
Kommissionens meddelelse om eEurope 2005 midtvejsevaluering – KOM(2004)
108
- Vedtagelse af Rådets konklusioner
s. 2
Kommissionens meddelelse om situationen i den
telekommunikationssektor – KOM(2004) 061
europæiske
-
- Udveksling af synspunkter
- Vedtagelse af Rådets konklusioner
-
s. 6
Kommissionens meddelelse om uanmodet kommerciel kommunikation (”spam”) –
KOM(2004) 028
-
-
Vedtagelse af Rådets konklusioner
s. 10
(Eventuelt) Opfølgning på Verdenstopmødet om Informationssamfundet (WSIS) –
KOM(2004) 111
-
Vedtagelse af Rådets konklusioner
s. 18
10. (Eventuelt) Europæisk ministerkonference vedrørende informationssamfundet “New
Opportunities for Growth in an Enlarged Europe” (Budapest 26.-27. februar 2004)
-
Information fra Formandskabet
s. 22
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465395_0003.png
Ad dagsordenens punkt 1
Aktuelt notat til Folketingets Europaudvalg
Kommissionens meddelelse til Rådet og Europa-Parlamentet om eEurope 2005
midtvejsevaluering
- KOM(2004) 108
-
Vedtagelse af Rådets konklusioner
Resumé: Midtvejsevalueringen af eEurope 2005 har to formål. Dels skal evaluering
reflektere mulighederne for de nye medlemsstater i informationssamfundet dels foretages
vurdering af status i forhold til implementeringen af eEurope 2005 og behovet for eventue
justeringerne for at nå de satte mål.
Baggrund og indhold
Handlingsplanen "eEurope 2005: Et informationssamfund for alle"
1
blev vedtaget af Det
Europæiske Råd i Sevilla i juni 2002. Denne handlingsplan sigter mod – i
overensstemmelse med Lissabon-målsætningerne at skabe gunstige vilkår for private
investeringer og jobskabelse, øge produktiviteten, modernisere offentlige serviceydelser,
navnlig på uddannelsesområdet, og sidst men ikke mindst give alle mulighed for at deltage i
det globale informationssamfund.
Mens den tidligere handlingsplan, eEurope 2002
2
, var rettet mod at øge internettets
udbredelse i Europa, er eEurope 2005 koncentreret om at omsætte internetadgangen til øget
økonomisk produktivitet og bedre, mere tilgængelige tjenester for alle europæiske borgere,
baseret på en sikker, alment tilgængelig bredbåndsinfrastruktur.
Implementeringen af eEurope 2005 blev vedtaget ved Rådets resolution af 18. februar
2003
3
  om  gennemførelse  af  eEurope  2005  handlingsplanen.  Her  inviteres
medlemsstaterne til at gøre deres yderste for at fremme it-sikkerhed og udbredelsen af
bredbånd  samt  at  fremme  digital  forvaltning,  eBusiness,  eSundhed  og  eLæring.
Kommissionen skal identificere, analysere og understøtte udveksling af god praksis for
gennemførelse  af  eEurope.  Derudover  skal  Kommissionen  i  samarbejde  med  de
nationale  statistikkontorer  og  EUROSTAT  gennemføre  en  omfattende  løbende
benchmarkinganalyse, som skal bruges til at sammenligne medlemsstaternes fremskridt
i  opfyldelse af de enkelte  målsætninger i handlingsplanen. Endelig fremgår det  af
resolutionen, at Kommissionen skal forelægge en midtvejsevaluering forud for Det
Europæiske Råds møde i foråret 2004.
Kommissionen har den 18. februar 2004 offentliggjort sin meddelelse til Rådet og
Europa-Parlamentet  om  midtvejsevaluering  af  eEurope  2005  handlingsplanen.
4
Kommissionen  forventes  at  præsentere  meddelelsen  for  Det  Europæiske  Råd  på
forårstopmødet den 25.-26. marts 2004 i Bruxelles.
Midtvejsevalueringen af eEurope 2005 har to formål. Dels skal evalueringen reflektere
mulighederne for de nye medlemsstater i informationssamfundet dels foretages en
vurdering af status i forhold til implementeringen af eEurope 2005 og behovet for
3
eventuelle justeringerne for at nå de satte mål.
Det er nødvendigt med en fælles indsats, hvis eEurope 2005 handlingsplanen skal bidrage
til målsætningen i Lissabon-strategien om at gøre Europa til den mest konkurrencedygtige
og videnbaserede økonomi inden udgangen af 2010. Markederne for elektronisk
kommunikation er blevet stadig mere konkurrencedygtige og konvergerende, og digitale
serviceydelser bliver stadig mere udbredte. Denne udvikling bidrager til
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465395_0004.png
konkurrencedygtighed og økonomisk effektivitet.
Meddelelsen
Meddelelsen er baseret på Kommissionens analyser af den politiske situation og den
konkrete  udvikling,  medlemsstaternes,  de  nye  medlemsstaters  og  kandidatlandenes
besvarelse  af  Kommissionens  spørgeskema    om  status  for  handlingsplanens
gennemførelse  i  efteråret  2003  samt  bidrag  modtaget  i  forbindelse  med
Kommissionens høring i efteråret 2003.
Kommissionen fastslår at eEurope 2005 handlingsplanens mål stadig er relevante og
fyldestgørende. For de nye medlemsstater har eEurope 2005 handlingsplanen bidraget
til at stimulere mange nationale og regionale tiltag. Særligt udviklingen på områderne
bredbånd  og  eGovernment  har  været  støttet  politisk  såvel  på  nationalt  som  på
EU-niveau, hvilket har bidraget til succes i form af et øget antal bredbåndstilslutninger
og øget online adgang til offentlige myndigheder.
I meddelelsen identificeres en række områder, hvor der kræves større fokus og som
vurderes  at  være  vigtige  i  forbindelse  med  en  justering  af  eEurope  2005
handlingsplanen:
-
-
-
Interoperabilitet, standarder og multiplatform-tilgang
5
.
Forstærkning af den pan-europæiske dimension bl.a. ved at udnytte mulighederne
for grænseoverskridende læring og udveksling af varer og tjenester i det indre
marked.
Efterspørgselsdrevet tilgang, der vægter levering af tjenesteydelser, nytteværdi for
slutbrugerne  og  funktionalitet.  På  områderne  eBusiness,  digital  forvaltning,
eSundhed og eLæring udestår endnu effektiv online tilgang og dermed tilstrækkelig
adgang til slutbrugerne.
Yderligere udrulning af bredbånd med henblik på adgangen til attraktivt indhold
herunder  opmærksomhed  på  beskyttelse  af  ophavsrettigheder  til  indhold  og
implementering af DRM-løsninger
6
.
Forsøg med nye business- og serviceleverings modeller, der gør det attraktivt at
anvende e-services.
Overvågning og registrering af udviklingen i informationssamfundets udbredelse til
alle (eInclusion) med henblik på identifikation af omfanget af regional skævhed.
-
-
-
Udkast til Rådets konklusioner
Udkastet til Rådets konklusioner indeholder:
-
en anerkendelse af, at målene i eEurope 2005 handlingsplanen stadig er relevante i et
4
-
-
udvidet europæisk fællesskab, og handlingsplanens funktion som vigtig stimulans for
national og regional indsats.
en identifikation af områder i eEurope 2005 handlingsplanen, som bør justeres med
henblik på at sikre handlingsplanens fortsatte relevans i et udvidet europæisk fællesskab
og opnåelsen af de satte mål.
en anerkendelse af vigtige fremskridt på områderne for bredbånd og digital forvaltning,
men også på områderne eLæring, eSundhed og eBusiness.
en opfordring til Kommissionen om:
- at forberede en revideret eEurope handlingsplan til forelæggelse for det Europæiske
Råd i juni 2004.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465395_0005.png
Europa-Parlamentets udtalelse
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig.
Nærhed og Proportionalitet
Rådets konklusioner vurderes at være i overensstemmelse med nærhedsprincippet og
proportionalitetsprincippet.
Gældende dansk ret
Hverken meddelelsen eller Rådets konklusioner har implikationer for gældende dansk ret.
Dansk høring
Meddelelsen og Rådets konklusioner har ikke været sendt i høring, men har været forelagt
EU-Specialudvalget for it og telekommunikation på udvalgets møde den 24. februar 2003.
Statsfinansielle og lovgivningsmæssige konsekvenser
Meddelelsen og vedtagelsen af Rådets konklusioner forventes ikke at have statsfinansielle
eller lovgivningsmæssige konsekvenser for Danmark.
Kommissionens meddelelse vurderes ikke at have nogen konsekvenser for Fællesskabets
budget.
Tidligere forelæggelser
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
5
Ad dagsordenens punkt 2
Aktuelt notat til Folketingets Europaudvalg
Kommissionens meddelelse om situationen i den elektroniske kommunikationssektor
- KOM(2004) 61
- Vedtagelse af Rådets konklusioner
Resumé: Meddelelsen specificerer en række initiativer til at forbedre forholdende for større
investeringer i den elektroniske kommunikationssektor. Rækken af initiativer omfatter
effektiv implementering af direktivpakken og initiativer rettet mod at fjerne barrierer for
udrulning af 3G-netværk. I relation til bredbånd opfordres medlemsstaterne til at
iværksætte deres bredbåndsstrategier og opmuntres til at gøre brug af
”Quick-start-programmet” til projekter rettet mod at nedbringe den digitale kløft.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465395_0006.png
Kommissionen vil herudover tage initiativer, der er rettet mod at stimulere
efterspørgselssiden af bredbåndsmarkedet.
Baggrund
It-  og  telekommunikation  er  en  vigtig  drivkraft  for  økonomisk  vækst.  Efter
tilbagegangen i 2000 har it- og telesektoren været gennem en konsolideringsfase og
forekommer nu at stå over for en situation med højere vækstrater.
På  anmodning  fra  Det  Europæiske  Råd  har  Kommissionen  den  3.  februar  2004
offentliggjort en meddelelse om situationen i den elektroniske kommunikationssektor.
Meddelelsen ”Connecting Europe at high speed: recent developments in the sector of
electronic communications”
7
 understreger behovet for fortsat politisk opbakning med
henblik  på  fortsat  forbedring  i  forhold  til  anvendelsen  af  informations-  og
kommunikationsteknologi (IKT) inden for EU og peger på konkrete tiltag med henblik
på at mindske barriererne for yderligere investeringer.
Kommissionens  meddelelse  følger  op  på  en  tidligere  meddelelse  ”Electronic
Communications: the road to the knowledge economy”
8
, som Kommissionen vedtog
den 11. februar 2003.
På baggrund af den nye meddelelse har det irske formandskab fremlagt et udkast til
rådskonklusioner   med   henblik   på   vedtagelse   på   Rådsmøde   (transport,
telekommunikation og energi) 8.-9. marts 2004.
Indhold
Meddelelsen
6
I meddelelsen gøres det klart, at muligheden for vedvarende vækst kan skabes gennem
større investeringer og yderligere anvendelse af innovative tjenesteydelser. Konkret er
der ifølge meddelelsen behov for investeringer i infrastruktur, herunder i bredbånd og
3G-mobilkommunikation.
På den baggrund identificeres i meddelelsen en række mulige politiske initiativer:
-
-
-
-
-
For at skabe et mere sikkert miljø for investeringer bør medlemsstaterne sikre en
komplet og effektiv implementering af direktivpakken.
Kommissionen  vil  fokusere  på  eventuelle  barrierer  for  udbredelsen  af
3G-mobilkommunikation.
Medlemsstaterne bør iværksætte deres bredbåndsstrategier og opmuntres til at gøre
brug af ”Quick-start-programmet” til projekter rettet mod at nedbringe den digitale
kløft.
Kommissionen  vil  rapportere  om  de  nationale  bredbåndsplaner  til  Rådet  og
Europa-Parlamentet.
Kommissionen vil adressere de emner, der har indflydelse på efterspørgslen af nye
og  innovative  tjenester.  Det  er  emner  som  DRM-systemer  (”Digital  Rights
Management”),  interoperabilitet,  mikrobetalingssystemer  samt  sikkerhed  i
forbindelse med ”always-on” tjenester.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465395_0007.png
Udkast til Rådets konklusioner
Udkastet til Rådets konklusioner indeholder:
-
-
En anerkendelse af vigtigheden af at leve op til målene i handlingsplanen eEurope
2005.
En overvejelse om, at regeringer har en rolle i forhold til at skabe et miljø, der kan
befordre udviklingen af it- og telesektoren til fordel for brugerne, særligt gennem
en  effektiv  implementering  af  teledirektivpakken,  således  at  der  skabes  en
forudsigelig juridisk ramme, der sikrer konkurrence og stimulerer investeringer.
En overvejelse om, at selvom den fysiske adgang til kommunikationstjenester er
essentiel, er det også vigtigt at få politisk fokus på udvikling og effektiv brug af
innovative tjenester til fordel for brugeren.
-
Medlemsstaterne
opfordres til:
-
-
At sikre en komplet og effektiv gennemførelse af teledirektivpakken.
At udarbejde og implementere nationale bredbåndsstrategier, herunder for målet at
alle offentlige institutioner skal tilsluttes via bredbånd inden udgangen af 2005,
samt, hvor det er relevant, at foreslå ”Quick-start”-projekter rettet mod at mindske
den digitale kløft.
At opfordre de relevante myndigheder til at adressere problemer, der er opstået i
forbindelse med udrulningen af netværk til 3G-mobilkommunikation.
At  fokusere  på  at  stimulere  efterspørgslen  efter  bredbånd  for  at  øge  både
tilgængelighed og udbredelse.
-
-
Kommissionen
opfordres blandt andet til:
7
-
-
-
-
At udarbejde en meddelelse om medlemsstaternes bredbåndsplaner.
At samarbejde med industrien om emner som mikrobetalingssystemer, sikkerhed
og interoperabilitet, så disse systemer ikke kommer til at modvirke udviklingen af
nye forretningsmodeller på bredbåndsområdet.
At fokusere på udfordringerne i udbredelsen af 3G-mobilkommunikation.
At fortsætte med at støtte beskyttelsen af indholdstjenester, særligt ved ”Digital
Rights Management”-løsninger.
Europa-Parlamentets udtalelse
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig.
Nærhed og Proportionalitet
Kommissionens  meddelelse  og  Rådets  konklusioner  er  i  overensstemmelse  med
nærhedsprincippet og proportionalitetsprincippet.
Gældende dansk ret
Hverken meddelelsen eller Rådets konklusioner har implikationer for gældende dansk
ret.
I meddelelsen og udkastet til rådskonklusioner henvises der til teledirektivpakken, som
blev implementeret i dansk ret med lov nr. 450 af 10. juni 2003 om konkurrence- og
forbrugerforhold på telemarkedet, der trådte i kraft 25. juli 2003.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465395_0008.png
Dansk høring
Meddelelsen og Rådets konklusioner har ikke været sendt i høring, men har været forelagt
EU-Specialudvalget for it og telekommunikation på udvalgets møde den 24. februar 2003.
Statsfinansielle og lovgivningsmæssige konsekvenser
Meddelelsen og vedtagelsen af Rådets konklusioner forventes ikke at have hverken
statsfinansielle eller lovgivningsmæssige konsekvenser for Danmark.
Der  foreligger  ikke  oplysninger  om,  hvorvidt  Kommissionens  initiativer,  som
annonceret i meddelelsen, vil have nogen konsekvenser for Fællesskabets budget.
Tidligere forelæggelser
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
8
Ad dagsordenens punkt 3
Aktuelt notat til Folketingets Europaudvalg
Kommissionens meddelelse om uanmodet kommerciel kommunikation eller ”spam”
- KOM(2004) 28
-
Vedtagelse af Rådets konklusioner
Resumé: I Kommissionens meddelelse om spam skønnes det, at 50 % af al e-mail trafik på glob
plan er spam. I meddelelsen bliver der identificeret en række mulige initiativer til bekæmpelse a
Regulering alene kan ikke løse problemet med spam. Derfor består initiativerne af flere aspekte
tæller ud over juridiske også tekniske, selvregulatoriske samt opmærksomhedsskabende initiati
Baggrund og indhold
Meddelelsen
Mere end 50 % af al e-mail-trafik på globalt plan er spam. Blandt flere andre ting
forårsager  spam  stigende  netværksomkostninger  og  sikkerhedsproblemer  som
underminerer befolkningens tillid til e-mail, e-handel mv.
EU  vedtog  direktiv  2002/58/EC
9
,  der  indbefattede  en  bestemmelse  vedrørende
uanmodede kommercielle henvendelser. Bestemmelsen indeholder en samtykke-regel
(opt-in), der indfører et generelt forbud mod uanmodede kommercielle henvendelser,
medmindre forbrugeren har givet samtykke. Dog kan en erhvervsdrivende, der har
modtaget  en  kundes  elektroniske  adresse  i  forbindelse  med  et  salg,  markedsføre
tilsvarende produkter eller tjenesteydelser.
Lovgivning er dog kun en del af løsningen på problemerne med spam.
Meddelelsen indeholder derfor en række mulige initiativer af forskellige art rettet mod
bekæmpelsen af spam, der komplementerer lovreglerne på området.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465395_0009.png
Initiativerne i meddelelsen kan inddeles i 3 kategorier:
- Juridiske: Anvendelse og håndhævelse af relevante regler fra myndighedernes side,
herunder internationalt samarbejde
- Tekniske løsninger og selvregulering i industrien
- Opmærksomhedsskabende initiativer i forhold til forbrugerne
Kategori  1  omfatter  mulige  initiativer  om  håndhævelse  af  f.eks.  ovenstående
samtykke-regel og internationalt samarbejde om relevante regler.
Kategori 2 omfatter mulige tekniske initiativer om f.eks. internetudbydernes filtrering
af e-mails. Regler for god praksis blandt internetudbydere er et eksempel på et muligt
selvreguleringsinitiativ..
Kategori   3   indeholder   mulige   initiativer   i   form   af   borgerrettede
opmærksomhedskampagner om juridiske regler eller adfærdskodeks.
Udkast til Rådets konklusioner
Udkastet til Rådets konklusioner indeholder:
9
-
-
-
en  anerkendelse  af  vigtigheden  af  elektronisk  kommunikation  for  vækst  og
konkurrenceevne i EU.
en anerkendelse af den skade og risiko, der forårsages af uanmodede kommercielle
henvendelser, i borgernes privatliv, herunder hos mindreårige.
en  anerkendelse  af  vigtigheden  af  samarbejde  mellem  EU,  medlemsstaterne,
nationale myndigheder og den private sektor, samtidig med samarbejde med lande
uden for EU og internationale organisationer.
om:
En opfordring til
medlemsstaterne
-
-
-
-
-
-
-
-
-
at gennemføre de relevante direktiver på området.
at  undersøge  effektiviteten  af  eksisterende  mekanismer  for  retshåndhævelse
herunder grænseoverskridende mekanismer mod spam.
at understøtte udviklingen af tekniske løsninger  da disse løsningerhar afgørende
betydning for bekæmpelse af spam.
at  undersøge  muligheden  for  bedre  koordination  mellem  medlemsstaterne  på
området.
at dele information herunder bedste praksis om effektiv håndhævelse af regler samt
om måling af spam.
at sikre det nødvendige samarbejde mellem nationale enheder samt den private
sektor med det mål at udvikle effektive strategier i bekæmpelsen af spam.
at undersøge, hvor det er relevant,  juridiske problemstillinger i relation til filtrering
af e-mails.
at støtte opmærksomhedsskabende kampagner rettet mod spam.
at  fortsætte  med  at  støtte  internationalt  samarbejde  herunder  inddragelse  af
deklarationen  fra  verdenstopmødet  om  informationssamfundet  samt  OECD’s
arbejde vedrørende spam.
om blandt andet:
En opfordring til
Kommissionen
-
-
at evaluere effektiviteten af initiativerne rettet mod spam og i slutningen af 2004
overveje om yderligere initiativer er nødvendige.
sammen  med  medlemsstaterne,  at  identificere,  ,  hvordan  der  bedst  sikres
grænseoverskridende håndhævelse af relevante regler.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465395_0010.png
-
-
at støtte udviklingen europæiske regler for god praksis for direkte markedsføring.
at undersøge mulige løsninger på internationalt plan til bekæmpelse af spam.
En invitation til markedsaktører om:
-
-
-
at etablere selvreguleringsløsninger mod spam herunder regler for god praksis.
at fortsætte med at udvikle tekniske løsninger herunder filtreringsmekanismer.
at benytte netværksfaciliteter, der er tilstrækkeligt sikrede.
En invitation til alle parter om:
-
At  deltage  i  international  dialog  rettet  mod  at  udvikle  internetteknologier,  der
effektivt kan bekæmpe spam.
10
Europa-Parlamentets udtalelse
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig.
Nærhed og Proportionalitet
Rådets konklusioner vurderes at være i overensstemmelse med nærhedsprincippet og
proportionalitetsprincippet.
Gældende dansk ret
Hverken meddelelsen eller Rådets konklusioner har implikationer for gældende dansk
ret.
I  meddelelsen  og  udkastet  til  rådskonklusioner  henvises  der  til  direktivet  om
behandling af personoplysninger og beskyttelse af privatlivets fred i den elektroniske
kommunikationssektor 2002/58/EF, der er implementeret i dansk lov ved lov nr. 450
af 10. juni 2003om konkurrence og forbrugerforhold på telemarkedet.
Dansk høring
Kommissionens  meddelelse  af  22.  januar  2004  om  uanmodet  kommerciel
kommunikation eller ”spam” blev af departementet sendt i bred høring d. 4. februar
2004. Der var svarfrist fredag den 20. februar 2004.
Meddelelsen blev sendt i høring til:
Advokatsamfundet, Amtsrådsforeningen, Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd,
Brancheforeningen  for  Forbrugerelektronik,  CISCO  Systems  Danmark  A/S,  CSC
Danmark  A/S  -  Offentlig  sector  -  Christian  Wernberg-Tougaard,  Center  for
Tele-Information - DTU, Christian Rovsing A/S, Cybercity A/S, DANSK IT, DIFA -
Dansk Internet Formidling, DK-Hostmaster A/S - Adm. dir. Per Kølle, Danmarks
Rederiforening, Dansk Handel og Service, Dansk Industri, Dansk Internet Forum,
Dansk Management Råd, Dansk Metal - Jens Boe Andersen, Dansk Standard - Ove
Bardenfleth   Nielsen,   Dansk   Unix-system   Bruger   Gruppe   - formand   for
standardiseringsudvalget  Claus  Sørensen,  Danske  Dagblades  Forening,  Danske
Dagblades  Forening/Digitalt,  Datatilsynet,  De  Samvirkende  Invalideorganisationer,
Det Centrale Handicapråd, ELFO, F&P Forsikring og Pension, FAEM - Bent Hansen,
Faroese Telecom, Finansrådet, Folketingets Administration, Forbrugerombudsmanden,
Forbrugerrådet, Foreningen for Dansk Internet Handel, Færøernes Landsstyre, Global
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465395_0011.png
Connect A/S - Jesper Hart Hansen, Global Connect A/S - Louise Hertz, Grønlands
Hjemmestyre, Direktoratet for Kultur, Uddannelse, Forskning og Kirke, IT-politisk
koordinator,   HK   - Karin   Retvig,   HTS   Interesseorganisationen   -   Anette
Breitenstein,IBM  Danmark  A/S,  IT-Brancheforeningen,  Ip  Service  ApS  -  Knud
Søndergaard, KL - Jytte Møller Christensen KMD, LO - Karsten Bøjesen Andersen,
Microsoft, Mira Internet - Gert Lynge, Mærsk Data, Orange - Ole Schröder, Post
Danmark,  Post  Danmark  - Jens  Lundgaard,  Powercom  A/S  - Helena  Brückner
Askholt,  Realkreditrådet,  Rigspolitiet,  Rådet  for  IT-sikkerhed  - Mette  Wichmann
11
Sørensen,  Service  900-Nævnet,  Sonofon  A/S,  Statsansattes  Kartel,  TDC  (Tele
Danmark),  TDCs  Kunders  Landsråd,  TS-Kartellet   -  Morten  Skov,  Tele
Greenland,Tele2,  TelePassport  -  Thomas  Helbo,  Telekommunikationsforbundet,
Telekommunikationsindustrien, Telia, UNI-C, DK-CERT, Worldcom - René Buch,
butlerNetworks A/S - Mikael Krüger, debitel Danmark A/S.
Der indkom svar fra Advokatrådet, CSC Danmark A/S, Dansk Handel & Service,
Dansk Internet Forum, DANSK IT, Danske Dagblades Forening, Datatilsynet, DSB,
Grønlands  hjemmestyre/Direktoratet  for  Boliger  og  Infrastruktur,  HK,  ITEK,
Microsoft, Orange A/S, TDC A/S og Tiscali A/S.
Der var ingen bemærkninger fra Grønlands Hjemmestyre/Direktoratet for Boliger og
Infrastruktur.
Høringssvarene giver udtryk for generel tilslutning til Kommissionens betragtninger
om problemets omfang og karakter samt de i meddelelsen indeholdte initiativer.
I det følgende gengives de i høringssvarene indeholdte bemærkninger til meddelelsen
samt øvrige bemærkninger.
Lovregulering af spam
Advokatrådet anfører,  at  spam  i  dansk  ret  først  og  fremmest  er  reguleret  ved
markedsføringslovens§ 6a, stk. 1, som er en såkaldt "opt-in"-regel.
Advokatrådet  anfører,  at  det  i  dansk    retspraksis  er  lagt  til  grund,  at
markedsføringslovens  §  6a,  stk.  1,  forbyder  udsendelse  af  spam  fra  udlandet  til
modtagere i Danmark. Dette er i overensstemmelse med den fortolkning af artikel 13 i
direktiv nr. 2002/58/EF af 12. juli 2003, Kommissionen anlægger på siderne 18 og 19 i
meddelelsen.
Det fremgår dog sammesteds, at forbudet mod uanmodet kommerciel henvendelse ved
brug af bl.a. spam tillige omfatter enhver henvendelse afsendt indenfor EF/EU, uanset
den måtte tilgå en modtager udenfor Fællesskabet/Unionen. Dette er ikke utvivlsomt
stillingen efter markedsføringslovens § 6a, stk. 1.
Det er Advokatrådets opfattelse, at det må antages at ville være gavnligt, hvis det
præciseres, at reglerne har det nævnte universelle anvendelsesområde. Hertil kommer,
at det efter Advokatrådets opfattelse er retssikkerhedsmæssigt betænkeligt, såfremt
reglernes  nærmere  anvendelsesområde  alene  eller  i  det  væsentlige  fastlægges  i
meddelelsen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465395_0012.png
Datatilsynet bemærker, at det fremgår af meddelelsens punkt 2.3. og 4.1.1. at “e-mail
harvesting” er i strid med det generelle databeskyttelsesdirektiv (Europa-Parlamentet
12
og Rådets direktiv 95/46/EF af 24. oktober 1995 om beskyttelse af fysiske personer i
forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne
oplysninger). Datatilsynet påpeger, at det efter Datatilsynets opfattelse altid vil bero på
en  konkret  vurdering,  om  indsamling  af  personoplysninger  vil  være  i  strid  med
persondataloven (lov nr. 429 af 31. maj 2000 om behandling af personoplysninger).
HK påpeger, at straf- og sanktionsmuligheder vedrørende overtrædelser bør være klare,
og  at  det   kan  være  svært  at   vurdere,  hvorvidt  Forbrugerstyrelsen   og
Forbrugerombudsmanden har de tilstrækkelige ressourcer til at varetage en effektiv
tilsynsopgave i Danmark og håndhæve det danske forbud mod spam.  
Håndtering af grænseoverskridende klager og samarbejde indenfor EU og med
3. lande
DANSK  IT  påpeger,  at  der  er  behov  for  en  global  indsats  i  forhold  til
spam-problematikken. Så længe spammerne kan flytte afsendelsen til en anden stat,
som ikke tager problemet alvorligt, vil der alene være tale om en meget kortvarig
opbremsning af spam-strømmen. DANSK IT anfører, at der må etableres international
koordination og slagkraft på linje med den, der lægges i CERT-arbejdet.
Danske Dagblades Forening påpeger, at en reel bekæmpelse af spam forudsætter,  at
der på  det  internationale  plan  iværksættes et  effektivt  samarbejde  mellem  EU  og
tredjelande, der medfører, at spam fra tredjelande kan spores og begrænses.
Datatilsynet anfører, at det af meddelelsens punkt 3.4.1. fremgår, at Kommissionen
anser  det  samarbejde  mellem  de  europæiske  databeskyttelsesmyndigheder,  der  er
oprettet  ved  Den  Europæiske  Konference  for  Databeskyttelseskommissærer
(Konferencen) som egnet til at behandle spørgsmål vedrørende uanmodet kommerciel
kommunikation.
Datatilsynet anser det imidlertid ikke som hensigtsmæssigt, at Konferencen og dets
tilhørende  organer  behandler  spørgsmål   vedrørende  uanmodet  kommerciel
kommunikation.   Samtidig   påpeger   Datatilsynet,   at   da   de   europæiske
databeskyttelsesmyndigheder - herunder Datatilsynet - er uafhængige myndigheder, vil
hverken Kommissionen eller medlemsstaternes have mulighed for at påvirke, hvilke
emner der behandles på Konferencen eller i de af Konferencen oprettede organer.  
HK er meget enige i, at det er vigtigt at forbedre koordineringen mellem nationale
myndigheder  i  og  udenfor  EU  således,  at  der  skabes  det  bedste  grundlag  for
grænseoverskridende håndhævelse inden for EU og med 3. lande.
ITEK påpeger, at det er oplagt at se på, i hvilket omfang der kan ske en tværnational
retslig  harmonisering,  således  at  spam  kan  behandles  af  en  klagemyndighed  i  de
forskellige lande, og således at de nationale klagemyndigheder kan samarbejde på tværs
af nationale grænser.
Orange  A/S  bemærker,  at  der  umiddelbart  bør  kigges  nærmere  på  omfanget  af
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465395_0013.png
13
uanmodet kommerciel kommunikation som origineres i lande udenfor EU, hvor der
p.t. ikke synes at være nogen umiddelbar løsning herpå.
TDC A/S anfører, at bekæmpelse af kilderne til spam må ske internationalt/globalt, og
at det derfor primært er Kommissionens opgave at agere bl.a. for at sikre ensartede
regler mht. opt-in/opt-out i forhold til bl.a. USA.
Tiscali A/S mener, at den største udfordring for en effektiv bekæmpelse af spam er
udsendelser  fra  3-lande  uden  for  EU,  og  at  der  mangler  mere  konkrete  og
fremadskuende tiltag på dette punkt. Der skal gøres, hvad der kan gøres internt i EU,
men det vil ikke løse problemet, idet man blot flytter afsendelsesstedet.
Indførelse af selvregulering og tekniske foranstaltninger
Advokatrådet vurderer,  at  etablering  af  aftalestrukturer  er  en  mulighed,  som  kan
bidrage til at mindske spam Det vil således med fordel kunne aftales, at ISP'ere og
ESP'ere  skal  være  berettigede  til  at  afbryde  aftaleforholdet  med  abonnenter,  som
benytter  de  i  kraft  af  aftalen  tilgængelige  faciliteter  til  at  udsende  spam.  Mange
udbydere  af  disse  tjenesteydelser  har  formentlig  allerede  i  dag  taget  højde  for
situationen i de af dem anvendte abonnementsaftaler.
Advokatrådet anfører dog, at det formentlig vil fremme dette instruments effektivitet,
såfremt der i de berørte brancher tages skridt til at formulere et ”god skik- lignende”
regelsæt, som fastsætter mindstekrav til ISP'erne og ESP'ernes muligheder for og pligt
til at gribe ind overfor spam, f.eks. ved at gøre det muligt at anmelde tilfælde af spam
direkte overfor en ISP eller en ESP.
Advokatrådet påpeger, at der dog er grund til at fokusere på, at selv en intensiveret
aftalebaseret  indsats  overfor  spam  næppe  vil  have  stor  betydning  i  forhold  til
størsteparten af spam, der i første række stammer fra Nordamerika.
Dansk Handel & Service  noterer med tilfredshed, at Kommissionen lægger op til, at en
stor del af reguleringen vil være op til markedsaktørerne i form af selvregulering.
Regulering af Internettet kun bør anvendes, når der er tale om forbrydelser, som hører
hjemme under straffelovgivningen. Dansk Handel & Service påpeger  i øvrigt, at det på
grund af Internettets grænseoverskridende natur alt andet lige altid vil være meget
vanskeligt at gennemføre regulering i EU- regi.
DANSK  IT  understreger,    at  selvregulering  er  utilstrækkeligt.  En  afgørende
forudsætning for en virksom selvregulering er en velorganiseret branche, som selv
ønsker at deltage aktivt i selvreguleringen. Det er der netop ikke tale om i dette tilfælde.
Ydermere vil selvregulering indebære, at brugeren selv skal spille en rolle, men det vil
være ineffektivt og medføre risiko for utilsigtede fejlsletninger m.v.
Alternative konfliktløsningsorganer
TDC   A/S   vurderer   ikke,   at   der   er   behov   for   at   oprette   alternative
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465395_0014.png
14
konfliktløsningsorganer til behandling af klager over spam. Beskyttelsesreglerne er i
dansk   ret   indarbejdet   i   markedsføringsloven,   som   henhører   under
Forbrugerombudsmandens ressortområde. Derfor ligger behandlingen af klager over
spam også mest hensigtsmæssigt placeret under Forbrugerombudsmanden. Der er i
øvrigt oprettet en nem klageadgang, og Forbrugerombudsmanden behøver ikke at
behandle klagerne enkeltvis, men kan samle klager fra flere og dermed mere effektivt
løse problemet.
Tekniske løsninger
Danske  Dagblades  Forening  anfører,  at  forslaget  om  indførelsen  af  tekniske
foranstaltninger, der kan fjerne (filtrere) spam, som udgangspunkt er sympatisk, dog er
det vigtigt at sikre, at der ikke derved sker en frasortering af lovlige elektroniske
henvendelser, som modtageren har indvilliget i at få tilsendt, jf. Markedsføringslovens §
6a.
ITEK finder, at det bør undersøges, i hvor høj grad en autentificering mellem mailservere
eller gennem modifikation af IP- og/eller SMTP-protokollerne til at autentificere afsendere
kan anvendes til at bekæmpe spam. ITEK finder ligeledes, at det må undersøges, hvordan
man kan sikre, at verifikation af mailservere (i bredere forstand end autentificering via
protokollerne) gøres til det globalt bærende koncept for kommunikation mellem mailservere
og som følge heraf også det centrale juridiske punkt, når ansvaret for spam skal bestemmes
Opmærksomhedskampagner
HK anfører, at det samlet set er vigtigt med oplysnings- og awareness-kampagner. Det
vil  sikre  en  gennemsigtighed  omkring  lovreguleringen  på  et  område  med  mange
juridiske gråzoner.
ITEK støtter, at der afholdes en dansk antispamkonference med det formål at skabe
opmærksomhed om problemet, at identificere de nationale interessenter og at få et skitseret
bud på eksisterende og fremtidige løsninger
Øvrige bemærkninger
CSC  Danmark  A/S  bemærker,  at  der  i  forhold  til  spam  bør  fokuseres  mere  på
udviklingen af Wi-Fi-net og trådløse teknologier i lyset af stedbestemt information samt
business to business.
Dansk  Internet  Forum   har  ikke  for  nuværende  nogen  bemærkninger  til  selve
meddelelsen men anfører, at foreningen gerne deltager aktivt, såfremt det besluttes at
inddrage administratorerne af TLD’erne i en mere restriktiv og effektiv politik, hvor
man  ønsker  aktiv  deltagelse  til  eksempelvis  suspendering  eller  inddragelse  af
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465395_0015.png
domænenavne, som bruges til afsendelse af spam.
DANSK IT mener, at man skal inddrage mellemledene; det vil i praksis sige ISP'erne
og  domænenavnsregistratorerne.  Der  bør  indføres  mulighed  for  at  pålægge
mellemledene et ansvar for medvirken til videreudbredelse af spam. Mellemledene
kontrollerer en række tekniske muligheder for at identificere og bremse spam, inden det
når ud til den enkelte bruger. I det omfang mellemledene ikke fuldt ud udnytter disse
muligheder, medvirker de til yderligere spredning af spam og bør som følge heraf
kunne pålægges sanktioner.
Tiscali A/S gør opmærksom på, at mange mennesker vil være tilbageholdende med at
svare på et frameldings-link i en spam-mail, idet man ved at svare fortæller afsenderen,
at den e-mail adresse, der  svares fra, eksisterer, og at der  dermed kan sendes til
adressen i fremtiden.
Statsfinansielle og lovgivningsmæssige konsekvenser
Meddelelsen  og  vedtagelsen  af  Rådets  konklusioner  forventes  ikke  at  have
statsfinansielle eller lovgivningsmæssige konsekvenser for Danmark.
Der  foreligger  ikke  oplysninger  om,  hvorvidt  Kommissionens  initiativer,  som
annonceret i meddelelsen, vil have nogen konsekvenser for Fællesskabets budget.
Tidligere forelæggelser
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465395_0016.png
Ad dagsordenens punkt 4
Aktuelt notat til Folketingets Europaudvalg
Kommissionens meddelelse vedrørende Verdenstopmødet om Informationssamfundet
(WSIS)
- KOM(2004) 111
- Vedtagelse af Rådets konklusioner
Resumé: Første del af Verdenstopmødet om Informationssamfundet blev holdt i Geneve
10.-12. december 2003. Der var omkring 11.000 deltagere fra 176 stater samt fra
internationale organisationer, det civile samfund og den private sektor. Anden del af
Verdenstopmødet holdes i Tunis 16.-18. november 2005. Kommissionens meddelelse giver
et overblik vedrørende de vigtigste resultater af topmødet i Geneve. Herudover giver
meddelelsen et bud på, hvad EU skal prioritere frem mod anden del af topmødet samt
forslag til hvordan EU skal organisere sig i forhold til afgivelse af bidrag til processen frem
mod Tunis. Formandskabets udkast til rådskonklusioner støtter Kommissionens forslag i
forhold til såvel proces som indhold.
Baggrund
Første del af Verdenstopmødet om Informationssamfundet (World Summit on the
Information Society – WSIS) blev holdt i Geneve 10.-12. december 2003, og anden del
holdes i Tunis 16.-18. november 2005.
Baggrunden for Verdenstopmødet er, at FN’s Generalforsamling den 21. december
2001  vedtog  resolution  56/183,  som  gav  Den  Internationale  Telekommunikation
Union (ITU) til opgave at forberede dette arrangement.
Resolutionen pegede blandt andet på behovet for at udnytte det store videnmæssige og
teknologiske potentiale til at fremme de mål, som blev fastsat i sluterklæringen fra FN’s
Millenium-topmøde  i  New  York  i  2000.  Såvel  mellemstatslige  organisationer  og
regeringer som civilsamfundet, NGO’ere og den private sektor m.v. blev opfordret til
at deltage aktivt i forberedelsesprocessen.
Forberedelsesprocessen   i   forhold   til   WSIS   foregår   i   FN/ITU-regi.
EU-medlemsstaterne  koordinerer  løbende  synspunkter  i  forhold  til  WSIS,  og  der
holdes formelle koordinationsmøder i forbindelse med alle regionale og globale møder
om  WSIS.  EU-formandskabet  taler  på  disse  møder  på  vegne  af  samtlige
EU-medlemslande.
Til topmødet  i Geneve  var der  omkring  11.000 deltagere  fra 176  stater samt  fra
17
internationale organisationer, det civile samfund og den private sektor.
Den  12.  december  2003  vedtog  Verdenstopmødet  en  principerklæring  og  en
handlingsplan. Disse dokumenter udgør nu et fælles grundlag for FN’s medlemsstater
for forståelse af informationssamfundet og visionerne for den videre udvikling heraf.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465395_0017.png
Der  udestår  stadig  et  stort  arbejde  med  at  realisere  handlingsplanen.  Samtidig  er
forberedelserne frem til topmødets anden del i Tunis så småt ved at gå i gang.
Kommissionen har den 17. februar 2004 vedtaget meddelelsen ”Towards a Global
Partnership in the Information Society: Follow-up of the Geneva Summit of the World
Summit on the Information Society (WSIS)”
10
.
På baggrund af denne meddelelse har det irske formandskab fremlagt et udkast til
rådskonklusioner   med   henblik   på   vedtagelse   på   Rådsmøde   (transport,
telekommunikation og energi) 8.-9. marts 2004.
Indhold
Kommissionens meddelelse
Meddelelsen følger op på en tidligere meddelelse fra Kommissionen,, ”Towards a
Global Partnership in the Information Society: EU Perspective in the context of the
United  Nations  World  Summit  on  the  Information  Society  (WSIS)”,  som  blev
offentliggjort den 19.maj 2003
11
.
Den nye meddelelse giver et overblik over de vigtigste resultater af topmødet i Geneve.
Herudover giver meddelelsen et bud på, hvad EU skal prioritere frem mod anden del
af topmødet i Tunis samt forslag til, hvordan EU skal organisere sig i forhold til
afgivelse af bidrag til processen frem mod Tunis.
Meddelelsen opsummerer resultaterne fra Geneve-topmødet på følgende vis:
-
-
Principerklæringen og handlingsplanen udgør grundlaget for en fælles tilgang til
informationssamfundet for alle medlemmer af FN.
Resultaterne er i tråd med EU’s bestræbelser for ”reguleret globalisering” –
bestræbelser som EU arbejder for i WTO og andre relevante globale fora.
-
-
De   vedtagne   tekster   har   baggrund   i   eksisterende   internationale
menneskerettighedsinstrumenter   og   bekræfter   navnlig   ytringsfriheden   og
pressefriheden.
Det  civile  samfund  og  den  private  sektor  deltog  aktivt  og  effektivt  i
forberedelsesprocessen og under selve topmødet.
I forhold til processen frem mod topmødets anden del i Tunis gøres der i meddelelsen
særligt opmærksom på, at EU og Fællesskabet bør være rede til at reagere, såfremt
18
menneskerettighedssituationen i Tunesien ikke udvikler sig positivt i perioden frem til
topmødets afholdelse i november 2005.
I forhold til udfaldet af Geneve-topmødet peger meddelelsen på, at der kan være behov
for at foretage relevante ændringer i EU’s politikker for at bidrage til udmøntningen af
handlingsplanen.
Herudover  vil  EU  og  Fællesskabet  have  behov  for  at  definere  input  til
forberedelsesprocessen frem  mod Tunis-topmødet  samt til  to arbejdsgrupper  som
FN’s generalsekretær – med vedtagelse af principerklæringen og handlingsplanen på
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465395_0018.png
Geneve-topmødet – har fået til opgave at nedsætte henholdsvis om den internationale
regulering af internettet og om finansiering af tiltag til nedbringelse af den globale
digitale kløft.
Udkast til Rådets konklusioner
I  formandskabets  udkast  til  rådskonklusioner  opfordres  medlemsstaterne  og
Kommissionen  til  at  støtte  op  om  principerklæringen  og  handlingsplanen  fra
topmødets første del samt til – om nødvendigt – at undersøge EU’s politikker med
henblik på at sikre, at de er i overensstemmelse med vedtagelserne fra Geneve.
Herudover opfordres medlemsstaterne og Kommissionen blandt andet til at påbegynde
en proces for implementering af handlingsplanen under hensyntagen til eksisterende
EU-politikker samt til fortsat at holde tæt kontakt med det civile samfund, den private
sektor og diverse andre samarbejdspartnere på det globale niveau.
Endvidere bør medlemsstaterne og Kommissionen undersøge, hvordan man fra EU’s
side  mest  effektivt  kan  bidrage  til  de  arbejdsgrupper,  som  iværksættes  af  FN’s
generalsekretær vedrørende henholdsvis den internationale regulering af internettet og
finansieringen af tiltag til nedbringelse af den globale digitale kløft, og til i øvrigt at
samarbejde tæt  i  alle relevante  forberedelsesfora  for at  sikre  EU en  stærk  rolle  i
processen frem til topmødet i Tunis.
Europa-Parlamentets udtalelse
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig om Kommissionens meddelelse.
Nærhed og proportionalitet
19
EU-behandlingen  vedrørende  Verdenstopmødet  om  Informationssamfundet  er  i
overensstemmelse med nærhedsprincippet og proportionalitetsprincippet.
Gældende dansk ret
Der  er  ingen  specifik  dansk  lovgivning,  der  berøres  af  Verdenstopmødet  om
Informationssamfundet.
Dansk høring
Meddelelsen har været i høring hos FN-forbundet og Institut for Menneskerettigheder,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465395_0019.png
som har afgivet et samlet høringssvar.
I  høringssvaret  lægges  der  vægt  på,  at  fasen  frem  til  topmødets  anden  del  rent
procesmæssigt bliver mere effektiv end den sidste, herunder at der sikres en effektiv
kobling mellem det nationale, regionale og globale niveau i forhold til implementering
af handlingsplanen.
Der lægges herudover vægt på, at det sikres, at civilsamfundet får reelle muligheder for
deltagelse, herunder ikke mindst det tunesiske civilsamfund.
Det foreslås endvidere, at det overvejes, hvorledes man kan styrke samarbejdet i den
europæiske gruppe, således at man bliver spydspids ikke alene på fremsynet it-politik og
it/udviklings-politik,  men  også  på  progressive  samarbejdsformer  mellem  regering,
civilsamfund og erhvervsliv.
Statsfinansielle og lovgivningsmæssige konsekvenser
Kommissionens meddelelse og Rådets konklusioner vil ikke i sig selv få statsfinansielle
eller lovgivningsmæssige konsekvenser for Danmark.
Der foreligger ikke oplysninger om, hvorvidt meddelelsen kan give budgetmæssige
konsekvenser for Fællesskabet.
Tidligere forelæggelser
20
Denne meddelelse om Verdenstopmødet om Informationssamfundet har ikke tidligere
været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465395_0020.png
21
Ad dagsordenens punkt 10
Aktuelt notat til Folketingets Europaudvalg
(Eventuelt) Europæisk ministerkonference vedrørende informationssamfundet
“New Opportunities for Growth in an Enlarged Europe” (Budapest 26.-27.
februar 2004)
- Information fra formandskabet
Indhold
Det irske EU-formandskab arrangerer i fællesskab med Kommissionen og den ungarske
regering en europæisk ministerkonference om informationssamfundet. Konferencen holdes
i Budapest 26.-27. februar 2004 under titlen ”New opportunities for growth in an enlarged
Europe”.
Konferencen vil få deltagelse af ministre og embedsmænd fra de 15 EU-lande, de 10
tiltrædelseslande, de 3 kandidatlande samt yderligere 12 europæiske lande. Herudover vil
der være repræsentanter fra erhvervslivet og det civile samfund, herunder fra universiteter
og forskningsinstitutioner, samt fra internationale organisationer.
Konferencen vil bygge på erfaringerne fra eEurope-handlingsplanerne og fokusere på
strategiske emner af relevans for udbygning af informationssamfundet, herunder
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465395_0021.png
udfordringerne ved udvidelsen af EU.
Tidligere forelæggelse
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
22
Kommissionens meddelelse til Rådet og Europa-Parlamentet om eEurope 2005: Et
informationssamfund for alle – en handlingsplan som oplæg til Det Europæiske Råds møde
i Sevilla 21.-22. juni 2002 – KOM(2002) 263
2
Kommissionens meddelelse til Rådet og Europa-Parlamentet om eEurope 2002 – Et
informationssamfund for alle – KOM(2000) 330
3
Rådets resolution af 18. februar 2003 om gennemførelse af handlingsplanen eEurope
2005 (2003/C 48/02)
4
Kommissionens meddelelse til Rådet og Europa-Parlamentet om eEurope 2005 Mid-term
Review, COM(2004) 108
5
Forskellige teknologiske platforme, som vil kunne give brugerne adgang til
informationssamfundets tjenester f.eks. bredbånd, digitalt tv og mobilkommunikation
6
DRM (Digital Rights Management) vedrører systemer til at administrere rettigheder til
digitalt indhold. Med disse systemer kan en rettighedshaver fastlægge, hvordan en digital fil
må bruges af forbrugeren.
7
COM(2004) 61 final
8
COM(2003) 65 final
9
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv af 12. juli 2002 om behandling af
personoplysninger og beskyttelse af privatlivets fred i den elektroniske
kommunikationssektor (Direktiv om databeskyttelse inden for elektronisk kommunikation)
10
COM(2004)111 final
11
COM(2003) 271 final
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465395_0022.png