Europaudvalget 2003-04
EUU Alm.del Bilag 562
Offentligt
1465403_0001.png
PDF udgave (36 KB)
Folketingets Energipolitiske Udvalg
Ø KONOMI- OG
ERHVERVSMINISTEREN
Dato 6. februar 2004
ENS 090301/40010-0001
ØKONOMI- OG
ERHVERVSMINISTERIET
Vedlagt fremsender jeg i 70 eksemplarer min besvarelse af det den 22. ja-
nuar 2004 i udvalget stillede spørgsmål 59 (Alm. del – bilag 152).
Med venlig hilsen
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
[email protected]
Bendt Bendtsen
www.oem.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465403_0002.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt.
fejl.
Det Energipolitiske Udvalg
(Alm. del - bilag 203)
EU
(Offentligt)
Ø KONOMI- OG
ERHVERVSMINISTEREN
6. februar 2004
ØKONOMI- OG
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Besvarelse af spørgsmål 59 stillet af Det Energipolitiske Udvalg den
22. januar 2004 (Alm. del – bilag 152).
Tlf. 33 92 33 50
Fax 33 12 37 78
[email protected]
www.oem.dk
Spørgsmål 59 :
”Ministeren bedes fremsende en redegørelse for arbejdet i EU på
energiområdet i første halvår 2004.”
Svar:
Det irske formandskab har planlagt ét formelt rådsmøde (transport,
telekommunikation og energi) med energisager på dagsordenen. Mødet
finder sted den 11. juni 2004. Dagsordenen indeholder fem større sager,
der er aktuelle med hensyn til arbejdet på energiområdet i første halvår
2004.
Øverst på dagsordenen er et
forslag til direktiv om rammerne for
fastlæggelse af krav til miljøvenligt design af energiforbrugende
produkter.
Med forslaget foreslås etableret en fælles ramme for, hvordan
Kommissionen i fremtiden på ensartet grundlag kan udvælge og fastsætte
krav til miljøvenligt design for energiforbrugende produkter.
Direktivforslaget stiller ikke i sig selv krav til enkeltprodukter. Sådanne
krav vil efterfølgende skulle stilles i forbindelse med kommende
gennemførelsesforanstaltninger, som er baseret på rammedirektivet.
Direktivforslaget er et led i opfyldelsen af EU’s mål om en bæredygtig
udvikling. Fælles krav har stor betydning for det indre marked, hvor
tilsvarende foranstaltninger på nationalt niveau ville virke
handelshindrende. Fra dansk side har man af denne grund gennem flere år
efterlyst et sådant initiativ, der inden for rammerne af indre mar keds
reglerne navnlig kan øge elforbrugende apparaters energieffektivitet.
De fire øvrige større sager falder ind under
hovedoverskriften
”Energiinfrastruktur og forsyningssikkerhed”.
Det drejer sig om en
pakke med forslag til retsakter, som Kommissionen fremlagde omkring
årsskiftet. Gennem fremme af investeringer i den europæiske energisektor
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465403_0003.png
2
samt effektivisering af energianvendelsen er sigtet med pakken såvel at
styrke konkurrenceevnen som at forhindre strømsvigt som de, der fandt
sted i sommeren 2003.
Kommissionen ønsker med denne pakke at styrke forsyningssikkerheden
gennem tiltag på såvel udbuds - som efterspørgselssiden. På
efterspørgselssiden skal en bedre styring sikres via en mere målrettet
energieffektivitetspolitik. Med det som formål indeholder pakken et
forslag til direktiv om energieffektivitet i slutanvendelserne og om
energitjenester.Forslaget
indeholder på medlemsstatsniveau som middel
til at måle forbedringerne i energieffektiviteten og til at fremkalde ti l-
strækkelig markedsefterspørgsel efter energitjenester et sparemål på 1 %
årlig energibesparelse som følge af nye foranstaltninger. Der er også et
sparemål på 1�½ % for den offentlige sektor, plus en forpligtelse for med-
lemsstaterne til at sikre, at visse energidistributører og/eller detailforsy-
ningsvirksomheder tilbyder deres kunder energitjenester.
Kommissionen fremhæver i pakken, at der på udbudssiden er behov for
klare EU-lovrammer af hensyn til et velfungerende konkurrencedrevet
indre el-marked, hvor el-forsyningssikkerhed og tilstrækkelig
sammenkobling mellem medlemsstaterne sikres gennem generelle,
gennemsigtige og ikke-diskriminerende foranstaltninger. Med det for øje
fremlægger Kommissionen et
forslag til direktiv om foranstaltninger
til fremme af elforsyningssikkerhed og infrastrukturinvesteringer.
I
forslaget stilles der krav til medlemslandene om fastlæggelse af
standarder for sikkerheden i transmissions- og distributionsnet, om en
klart defineret politik med hensyn til en udbuds-efterspørgselsbalance, der
sikrer tilstrækkelig reservekapacitet, samt om opstilling af principper for
investeringsbeslutninger i de enkelte landes transmissions- og
distributionsnet. Endelig opstilles der i direktivforslaget en procedure for
samordningen af investeringerne i grænseoverskridende forbindelser.
Endvidere fremsætter Kommissionen et
forslag vedrørende revision af
beslutningen om de transeuropæiske net på el - og gasområdet
, hvor
målet er at gøre nettene mere effektive, at knytte de kommende ny
medlemsstater tæt til det indre energimarked og at bidrage til en
tilsvarende øget tilknytning af EU’s nye nabolande efter udvidelsen.
Endelig foreslår Kommissionen som led i pakken en
forordning om
betingelserne for adgang til transmissionsnettet med hensyn til
grænseoverskridende udveksling af gas.
Målet med forordningen er at
indarbejde i EU-lovgivningen en række retningslinjer for god praksis,
som gassektoren har vedtaget på frivilligt grundlag. Gasforordningen skal
ses som en parallel til den elforordning, der indgår i el - og
gasliberaliseringspakken, som blev endeligt vedtaget i juni 2003.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465403_0004.png
-3-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465403_0005.png
(Løbenr. 10415)