Europaudvalget 2003-04
EUU Alm.del Bilag 67
Offentligt
1464919_0001.png
PDF udgave (93 KB)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
Journalnummer
1
400.C.2-0
Kontor
EUK
23. oktober 2003
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges  Økonomi- og
Erhvervsministeriets grundnotat om forslag til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning om overflytning af fragt- og passagerskibe mellem registrene i
Fællesskabet, KOM(2003) 478.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464919_0002.png
16. oktober 2003
Sag 199938976
Arkivkode 01.80.03
Regelcenter
/ACM
SØFARTSSTYRELSEN
Vermundsgade 38 C
2100 København Ø
Tlf.
39 17 44 00
Fax
39 17 44 01
CVR-nr. 29 83 16 10
[email protected]
www.sofartsstyrelsen.dk
ØKONOMI- OG
ERHVERVSMINISTERIET
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om overflytning af fragt-
og passagerskibe mellem registrene i Fællesskabet, KOM 2003 (478)
Resumé
Forslaget indebærer, at den eksisterende ordning vedrørende ubetinget overflytning af
større  lastskibe  mellem  skibsregistre  i  Fællesskabet  udvides  til  også  at  omfatte
passagerskibe.
Forslaget  kræver  ikke  lovændring  og  skønnes  ikke  at  få  statsfinansielle  eller
samfundsøkonomiske konsekvenser.
1.
Baggrund og indhold
Med hjemmel i traktatens artikel 80, stk. 2, har Kommissionen den 5. august
2003  fremlagt  et  forslag  til  en  forordning  om  overflytning  af  fragt-  og
passagerskibe mellem skibsregistre i Fællesskabet. Forordningen kan vedtages
med kvalificeret flertal efter proceduren for fælles beslutningstagen i artikel 251.
Skibe under fremmed flag kan i udgangspunktet kun registreres under dansk
flag, hvis de opfylder alle relevante danske krav, herunder også krav til skibenes
konstruktion og udstyr. Som led i gennemførelsen af det indre marked vedtog
Rådet  i  1991  en  forordning
1
  om  fri  overførsel  mellem  skibsregistre  i
Fællesskabet.  Den  fratog  medlemslandene  retten  til  at  afslå  registrering  af
lastskibe med en bruttotonnage på 500 eller derover, hvis de var køllagt 25. maj
2
1980 eller senere, havde været registreret og certificeret i et andet medlemsland i
mindst et halvt år og opfyldte de relevante konventioner
2
 om sikkerhed og miljø
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464919_0003.png
vedtaget  af  FN’s  Internationale  Maritime  Organisation  (IMO).  Ordningen
omfattede også ældre lastskibe, der blev opgraderet, så de opfyldte kravene til
skibe  køllagt  på  den  nævnte  dato.  Forordningen  gav  det  modtagende  land
mulighed for at syne skibet, men var konventionernes krav opfyldt, skulle det
udstede nye certifikater på de oprindelige vilkår. Det betød, at det modtagende
land ikke  længere kunne  håndhæve nationale særregler på  områder, der var
omfattet af de nævnte konventioner. Endelig skulle uoverensstemmelser mellem
det  afgivende  og  det  modtagende  land  vedrørende  undtagelser  eller
fortolkninger af de internationale regler afgøres af et særligt udvalg.
Det   helt   centrale   i   Kommissionens   forslag   går   ud   på   at   udvide
anvendelsesområdet til at omfatte passagerskibe køllagt 1. juli 1998 eller senere
samt ældre passagerskibe, der er opgraderet, så de opfylder konventionskravene
til  skibe  køllagt  på  denne  dato.  Baggrunden  for  dette  er  blandt  andet,  at
indenrigspassagerskibe   siden   denne   dato   har   været   reguleret   af
fællesskabslovgivningen.
Desuden  foreslås  det  at  skabe  bedre  sammenhæng  med  en  række  senere
vedtagne retsakter på søfartsområdet. F.eks. vil ordningen ikke komme til at
omfatte EU skibe, der i medfør af direktivet om havnestatskontrol bliver nægtet
adgang til EU havne på grund af deres dårlige sikkerhedsmæssige tilstand.
Endelig  foreslås  det,  at  kravet  om,  at  skibet  skal  have  været  registreret  og
certificeret i det afgivende medlemsland i mindst et halvt år, erstattes af et krav
om, at det afgivende land skal overlade det modtagende land alle relevante
oplysninger om skibet.
Forslaget skal blandt andet ses i lyset af EU's udvidelse, som både kvantitativt og
kvalitativt vil ændre Unionens samlede handelsflåde betydeligt.
2.
Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Kommissionen anfører, at det er hensigtsmæssigt og i overensstemmelse med
nærheds-  og  proportionalitetsprincippet  at  vedtage  en  forordning,  når  en
allerede eksisterende forordning skal ændres. Regeringen deler Kommissionens
synspunkt.
3.
Gældende dansk ret
Området  er  i  dansk  ret  reguleret  af  lov  om  sikkerhed  til  søs,  jf.
lovbekendtgørelse nr. 627 af 26. juli 2002. Forordningen finder umiddelbart
3
anvendelse i dansk ret.
4.
Høring
Forslaget  har  været i  skriftlig  høring  i  Skibsfartspolitisk  Specialudvalg, hvor
søfartserhvervets parter er repræsenteret.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464919_0004.png
Danmarks Rederiforening støtter generelt forslaget og finder, at den deraf følgende
harmonisering af medlemslandenes regulering og administration i givet fald vil gavne
erhvervet.  Foreningen  er  dog  betænkelig  ved  to  forhold.  For  det  første  vil
medlemslandene  fortsat  kunne  besværliggøre  overførsel  mellem  skibsregistre  i  EU
landene  ved  at  håndhæve  nationale  særregler  i  henhold  til  andre  internationale
konventioner, f.eks. ILO's. For det andet er foreningen bekymret for, om de danske
skibsregistres høje standard vil kunne opretholdes.
Kommissionen oplyser, at den har hørt den europæiske rederiforening, ECSA, det
europæiske    transportarbejderforbund,    ETF    og    klassifikationsselskabernes
internationale  sammenslutning,  IACS.  Disse  interessegrupper  har  angiveligt  givet
udtryk for støtte til Kommissionens forslag, især til anvendelsesområdets udvidelse til
passagerskibe og afskaffelse af forpligtelsen til at have ført en medlemsstats flag i et
halvt år.
5.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Forslaget skønnes  ikke  at få  lovgivningsmæssige  eller statsfinansielle  konsekvenser.
Søfartsstyrelsen tager i dag betaling for syn af passagerskibe og større lastskibe, hvilket
betyder, at eventuelle syn i forbindelse med registrering af flere skibe under dansk flag
ikke vil belaste statskassen.
6.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget vil formindske omkostninger og administrative procedurer for rederier, hvis
skibe skifter skibsregister. Forslaget forventes derfor at få positive virkninger for disse
rederiers   konkurrenceevne.   Derudover   skønnes   forslaget   ikke   at   få
samfundsøkonomiske konsekvenser.
7.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere være forelagt Folketingets Europaudvalg.
4
1
Rådets forordning (EØF) nr. 613/91 om overførsel af skibe mellem registrene i
Fællesskabet.
2
Den Internationale Konvention af 1974 om Sikkerhed for Menneskeliv på Søen, Den
Internationale Konvention af 1966 om Lastelinjer og Den internationale Konvention om
forebyggelse af forurening fra skibe.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464919_0005.png