Europaudvalget 2003-04
EUU Alm.del Bilag 71
Offentligt
1464920_0001.png
PDF udgave (61 KB)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
Journalnummer
1
400.C.2-0
Kontor
EUK
23. oktober 2003
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Fødevareministeriets
grundnotat om rapport fra Kommissionen til rådet om udviklingen i
humlesektoren, KOM(2003) 571 endelig.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464920_0002.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
REP/DFFE/9. kontor
J.nr.: 2404-11-03-92
Den 22. oktober 2003
LEHAAG/EFJ/LLI
FVM 119
Grundnotat til Folketingets Europaudvalg
om rapport fra Kommissionen til Rådet om udviklingen i humlesektoren
KOM (2003) 571 endelig
Resumé
Kommissionen har fremlagt en rapport om den økonomiske udvikling i
humlesektoren, hvilket Rådet har forpligtiget Kommissionen til inden den 31.
december 2003. I rapporten er der en gennemgang af markedsordningen for humle
samt dens elementer, udviklingen i humlesektoren i EU og dens placering på
verdensmarkedet. Rapporten er ikke ledsaget af forslag til ændring af
markedsordningen for humle, men Kommissionen fremkommer med retninslinjer for
indholdet af en sådan reform, hvor Kommissionen finder, at den nuværende
produktionsstøtte skal afkobles dog med mulighed for at opretholde 25% i koblet
form, mens regler om for eksempel produktcertificering skal opretholdes.
Baggrund
Kommissionen har ved KOM(2003) 571 af 30. september 2003 fremsendt rapport til
Rådet om udviklingen i humlesektoren. Rapporten er oversendt til Rådet den 30.
september 2003.
Rapporten er udarbejdet i henhold til artikel 18, stk. 2, i Rådets forordning (EØF)
nr. 1696/71 om den fælles markedsordning for humle, hvorefter Kommissionen
inden den 31. december 2003 skal forelægge Rådet en rapport om den økonomiske
udvikling i humlesektoren og om fornødent ledsage rapporten af et forslag til
ændring af markedsordningen.
Nærheds- og proportionalitetsprincippet
2
Der er ikke redegjort for nærheds- og proportionalitetsprincippet, idet rapporten er
udarbejdet som et led i den fælles landbrugspolitik.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464920_0003.png
Formål og indhold
Rapporten indledes af en gennemgang af den fælles markedsordning for humle, som
i sin nuværende udformning går tilbage til 1997. Der gælder en produktionsstøtte,
som er fastsat til 480 €/ha for alle sorter. Udover at holde rentabiliteten på et
attraktivt niveau har producentstøtten, ifølge Kommissionen, på afgørende vis
bidraget til dels at opretholde en afgrøde, som udgør en karakteristisk del af
landskabet i visse regioner, dels at opretholde en sund lokalbaseret økonomi og især
af beskæftigelsen i familiebrug.
Producentsammenslutninger spiller en væsentlig rolle i sektoren og varetager
opgaver med markedsføring af produktionen og forvaltning af
strukturforanstaltninger finansieret gennem tilbageholdelse af op til 20 % af
produktionsstøtten. Da producenterne kan vælge selv helt eller delvist at
markedsføre deres produktion, er der efter Kommissionens opfattelse samtidig en
fleksibilitet, som har bidraget til at styrke markedsmekanismen. På baggrund af en
forskellig tilgang til tilbageholdelse af støtten i medlemsstaterne, anbefaler
Kommissionen, at man fremover anvender en frivillig ordning, og at hele
støttebeløbet udbetales til producenten, idet udbetaling via
producentsammenslutningerne fortsat bør være en ufravigelig betingelse.
Humlesektoren var i 1998 kendetegnet ved en kraftig ubalance mellem
produktionen og de faktiske markedsbehov, hvorfor der blev indført særlige
midlertidige foranstaltninger i form af støtte til midlertidigt dyrkningsophør eller
rydning af humle. Denne støtte udgør 480€/ha, og er dermed den samme som
produktionsstøtten. Kommissionen vurderer, at kombinationen af disse to
særforanstaltninger har gjort det muligt på effektiv vis at tilstræbe en ligevægt i
sektoren, men sætter samtidig spørgsmålstegn ved, om de i deres nuværende
udformning længere kan anses for tidssvarende.
Udgifterne til markedsordningen har siden 1997 udgjort mellem 12,5-13 mio. € om
året.
Der er krav om, at humlen produktcertificeres inden markedsføring med henblik på,
at det dokumenteres, at minimumskvalitetsnormerne er overholdt. Dette krav, som
også gælder importeret humle, bidrager ifølge Kommissionen til markedets
gennemsigtighed og er af stor betydning for både producenten og den industrielle
bruger.
EU er den førende producent på verdensplan med en produktionsandel på 40 %,
efterfulgt af USA (27 %) og Kina (14 %). Produktionsandelen i de nye
EU-medlemslande (Tjekkiet, Slovenien, Polen og Slovakiet) udgør 11 %. Humle
produceres i 8 EU-lande. Den største producent er Tyskland med 84 %, hvorefter
3
følger Storbritannien, Spanien og Frankrig med henholdsvis 6, 4 og 3 %.
Humlearealet i EU er siden 1997 formindsket med 17 %, og tilbagegangen i
dyrkningen er sket i alle producentmedlemsstater undtagen Frankrig.
Produktionsfaldet har dog været mindre markant i EU end på verdensplan. Antallet
af bedrifter, hvor der produceres humle, er konstant faldende og samtidig er
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464920_0004.png
gennemsnitsarealet pr. bedriftgennemsnitsalderennu 7,8 ha. Der er hovedsagelig tale
om familieforetagender, og stigende, og udgør for producenterne er generelt
stigende.
Med hensyn til sortsgrupper er ca. 55 % af humlearealet i EU beplantet med
såkaldte aromatiske sorter og den resterende del med såkaldte bitre sorter. Der er
sket en omstilling til fordel for sorter med et højt alphasyreindhold, hvorved
udbudet langt har oversteget en vigende efterspørgsel, og sektoren er blevet
svækket.
Om markedssituationen fremgår det af rapporten, at markedsføring på basis af på
forhånd indgåede kontrakter er vigende i forhold til salg på det frie marked, idet
salg via kontrakter dog fortsat tegner sig for ca. 60 % af produktionen. Både
kontraktspriserne og priserne på det frie marked har været svingende, idet
sidstnævnte i høj grad har nærmet sig førstnævnte. Der har i de seneste år været en
stigning i producentlagre, hvilket ifølge Kommissionen må tilskrives manglende
tilpasning til udviklingen på markedet.
Internationalt set er EU nettoeksportør af humle, og det er Kommissionens
opfattelse, at EU vil bevare sin position som omdrejningspunkt for
verdensmarkedet.
Kommissionen opstiller afslutningsvis tre krav, som den fælles markedsordning for
humle bør opfylde på mellemlang og langt sigt:
- Produktionens bæredygtighed i relation til kvalitet og kritisk
markedsføringsmasse bør bevares, og derfor bør både bestemmelserne
vedrørende produktcertificering og producentsammenslutningernes centrale
rolle opretholdes.
- De nuværende økonomiske vilkår for humleproduktionen og
humledyrkningens rentabilitet bør opretholdes, også med henblik på
landskabsbevarelse og opretholdelse af beskæftigelse. Kommissionen
anbefaler en tilgang, der vil anspore producenterne til at opretholde
investeringerne i humlearealer og til at iværksætte sortsomstilling, hvilket
skal opnås gennem en støtte, der svarer til den nuværende, og som overføres
mere effektivt og direkte.
- Fleksibilitet i forhold til markedsudviklingen bør sikres ved at give
producenterne mulighed for både midlertidigt at standse produktionen og
endeligt at udnytte andre produktionsmuligheder.
4
På denne baggrund angiver Kommissionen følgende retningslinjer for den
fremtidige humleordning:
- Produktionsstøtten integreres i enkeltbetalingsordningen og afkobles som
udgangspunkt fuldt ud, idet medlemsstaterne dog vil få mulighed for at
bevare op til 25% af støtten som koblet for eventuelt at tage højde for
særlige produktionsvilkår eller regionale særtræk. Medlemsstaterne kan
beslutte at gøre tildelingen af hele eller en del af den koblede støtte betinget
af medlemskab af en producentsammenslutning.
- Den nuværende fælles markedsordning ændres, idet reglerne vedrørende
certificering og forbindelser til tredjelande vil kunne bibeholdes, ligesom der
bør fastsættes regler for producentsammenslutningernes rolle.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464920_0005.png
Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig.
Gældende dansk ret
EU-forordninger er umiddelbart gældende i dansk ret.
Konsekvenser
Rapporten har ingen umiddelbare konsekvenser.
Høring
Rapporten har været i høring i §2-udvalget (landbrug). Udvalget havde ingen
bemærkninger.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.