Europaudvalget 2003-04
EUU Alm.del Bilag 73
Offentligt
1464922_0001.png
PDF udgave (121 KB)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
Journalnummer
1
400.C.2-0
Kontor
EUK
23. oktober 2003
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Finansministeriets
notat om tre forslag til retsakter til gennemførelse af Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2003/6/EF om insiderhandel og kursmanipulation
(markedsmisbrug).
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464922_0002.png
Finanstilsynet
22. oktober 2003
J.nr.733/20-0001
/KHO
Notat til Folketingets Europaudvalg om tre forslag til retsakter til
gennemførelse af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2003/6/EF om insiderhandel og kursmanipulation
(markedsmisbrug)
Resumé
Forslagene behandles på et møde i Den Europæiske Værdipapirhandelskomité
den 29. oktober 2003.
Forslagene    indeholder    detaljerede    gennemførselsforanstaltninger    til
Europa-Parlamentets  og  Rådets  direktiv  2003/6/EF  om  insiderhandel  og
kursmanipulation (markedsmisbrug).
Det  er  Økonomi-  og  Erhvervsministeriets  vurdering,  at  forslagene  bidrager
positivt  til  målet  om  effektive  og  gennemsigtige  værdipapirhandelsmarkeder
præget af høj integritet. Forslagene indfører en række nye krav til offentlighed
omkring transaktioner,  interessekonflikter  m.v., som  vil  medvirke til  at  øge
informationsniveau  og  -kvalitet  på  markederne  for  værdipapirhandel.  Dette
2
vurderes  at  være  gavnligt  for  såvel  investorbeskyttelsen  som  tilliden  til
markederne generelt.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464922_0003.png
Regeringen kan på denne baggrund støtte Kommissionens forslag.
1. Baggrund
Kommissionen  har  fremlagt  tre  forslag  til  retsakter  til  gennemførelse  af
Europa-Parlamentets  og  Rådets  direktiv  2003/6/EF  om  insiderhandel  og
kursmanipulation (markedsmisbrug). Der er tale om to forslag til direktiver og et
forslag til forordning.
Det overordnede formål med reglerne i direktiv 2003/6/EF og i forslagene er at
sikre  integrerede  og  effektive  europæiske  værdipapirmarkeder,  fortrinsvis
gennem   fastsættelse   af   forbud   mod   markedsmisbrug   (insiderhandel,
videregivelse af intern viden samt kursmanipulation) og påbud til udstedere af
værdipapirer om offentliggørelse af intern viden. Generelt vedrører reglerne
alene  værdipapirer, som  er  optaget  til  notering  eller  handel  på  et  reguleret
marked i mindst én medlemsstat.
Forslagene   behandles   efter   forskriftsproceduren   i   Den   Europæiske
Værdipapirhandelskomité.   Hvis   der   er   kvalificeret   flertal,   udsteder
Kommissionen  den  pågældende  retsakt.  Opnås  der  ikke  kvalificeret  flertal,
forelægger  Kommissionen  sagen  for  Rådet  og  underretter  samtidig
Europa-Parlamentet. Rådet kan med kvalificeret flertal vedtage forslaget uændret
eller udtale sig imod det. Hvis der er kvalificeret flertal imod forslaget, skal
Kommissionen behandle sagen på ny. Er der i Rådet hverken kvalificeret flertal
for eller imod forslaget, eller handler Rådet ikke inden en frist på højst tre
måneder, kan Kommissionen udstede direktivet.     
Forslagene    forventes    sat    til    afstemning    i    Den    Europæiske
Værdipapirhandelskomité (ESC) den 29. oktober 2003.
3
Forslagene har forinden fremsættelsen været sendt i høring af Kommissionen.
Forslagene er baseret på et råd fra Det Europæiske Værdipapirtilsynsudvalg
(CESR), som tillige har været genstand for høring.
Forslagene har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464922_0004.png
Folketingets Europaudvalg har været orienteret om direktiv 2003/6/EF ved af
grundnotat af 26. juni 2001, aktuelt notat af 5. december 2001, aktuelt notat
13. december 2001, aktuelt notat af 29. april 2002 samt aktuelt notat af 29.
november 2002.
2. Forholdet til nærheds- og proportionalitetsprincippet
Kommissionen har ikke redegjort for nærheds- og proportionalitetsprincippet.
Der er tale om en gennemførelsesforanstaltning i medfør af et direktiv, der
allerede er vedtaget (Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2003/6/EF om
insiderhandel og kursmanipulation (markedsmisbrug)).
3. Dokument ESC 22/2003 – REV 2
Dokumentet  er  et  forslag  til  direktiv  fremsat  af  Kommissionen  om
gennemførelse af artikel 1 og 6 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2003/6/EF om insiderhandel og kursmanipulation (markedsmisbrug).
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 1, stk. 2, og artikel 6, stk. 10, i
Europa-Parlamentets  og  Rådets  direktiv  2003/6/EF  om  insiderhandel  og
kursmanipulation (markedsmisbrug).
Formål og indhold
Formålet med forslaget er at fastsætte nærmere regler i tilknytning til direktiv
2003/6/EF om definition og offentliggørelse af intern viden samt definition af
kursmanipulation.
Afgrænsningen  af  begrebet  intern  viden  har  betydning  for  anvendelsen  af
forbuddene i direktiv 2003/6/EF mod insiderhandel og videregivelse af intern
viden samt påbuddet om offentliggørelse af intern viden.
Forslaget  indeholder  nærmere  regler  om  to  delelementer  af  begrebet  intern
viden, som det er fastlagt ved direktiv 2003/6/EF. Disse vedrører kravene om,
at intern viden skal være specifik samt mærkbart kunne påvirke kursen på et
4
værdipapir. Forslaget præciserer i forhold til direktiv 2003/6/EF, at en viden er
specifik, når den er tilstrækkelig præcis til, at der kan drages en konklusion med
hensyn til indvirkningen på kurserne på et værdipapir. Dernæst præciseres, at
viden mærkbart vil kunne påvirke kursen på et værdipapir, når der er tale om
viden,  som  en  fornuftig  investor  sandsynligvis  vil  benytte  som  en  del  af
grundlaget for sine investeringsbeslutninger.
Forslaget  indeholder  endvidere  nærmere  regler  om  udstederes  pligt  til
offentliggørelse af intern viden. De foreslåede regler skal på dette punkt sikre et
højt informationsniveau på de regulerede markeder. Dette sker dels gennem
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464922_0005.png
fastsættelse af til  samtlige  investorer,  dels  gennem  forbud  mod  at  den
intern  viden krav om, at der sker hurtig og fuldstændig offentliggørelse af
offentliggjorte information kombineres med markedsføringsvirksomhed.   
Direktiv 2003/6/EF giver hjemmel til, at udstedere i visse situationer kan få lov
til  at  udsætte  offentliggørelsen  af  intern  viden.  Forslaget  indeholder  i  den
forbindelse en nærmere eksemplificering af to sådanne situationer, nemlig når
oplysningerne  har  forbindelse  til  igangværende  forhandlinger,  og  når
oplysningerne  vedrører  forhold,  som  først  skal  godkendes  af  et  særligt
tilsynsorgan tilknyttet udstederselskabet. Det er præciseret i forslaget, at der kun
kan ske udsættelse med henvisning til igangværende forhandlinger, der vedrører
selskabets  finansielle  levedygtighed,  under  særlige  omstændigheder  og  i  en
begrænset periode.
Endelig indeholder forslaget nærmer regler om definition af kursmanipulation.
På dette punkt indeholder forslaget alene en række indikatorer, som skal tages i
betragtning. Indikatorerne skal primært fungere som vejledning for de enkelte
tilsynsmyndigheder,  markedsaktører  m.v.  ved  vurderingen  af  sager  om
kursmanipulation. Forhold, der omfattes af de i forslaget nævnte indikatorer, vil
ikke nødvendigvis blive bedømt som kursmanipulation.
4. Dokument ESC 23/2003 – REV 2
Dokumentet  er  et  forslag  til  direktiv  fremsat  af  Kommissionen  om
gennemførelse af artikel 6, stk. 5, i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2003/6/EF om insiderhandel og kursmanipulation (markedsmisbrug).
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 6, stk. 10, i Europa-Parlamentets og
Rådets   direktiv   2003/6/EF   om   insiderhandel   og   kursmanipulation
(markedsmisbrug).
5
Formål og indhold
Formålet med forslaget er at fastsætte nærmere regler i tilknytning til direktiv
2003/6/EF om redelig præsentation og oplysning om interessekonflikter ved
fremlæggelse af anbefalinger vedrørende værdipapirer. Reglerne omfatter ikke
personlige anbefalinger vedrørende køb og salg af værdipapirer, men alene de
anbefalinger, der på grund af deres udbredelse til offentligheden, vil kunne have
en effekt på værdipapirmarkedet.
Generelt finder de foreslåede regler anvendelse på enhver, der udarbejder eller
udbreder anbefalinger vedrørende værdipapirer som et led i sit erhverv. Dog
gælder det som hovedregel, at journalister, der måtte udarbejde eller udbrede
anbefalinger, ikke er underlagt kravene i forslaget, såfremt de er undergivet
lignende regulering i forvejen.     
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464922_0006.png
I forhold til sådanne anbefalinger fastsættes der med forslaget for det første
nærmere  krav  til  præsentation  og  fremlæggelse.  Der  er  tale  om  en  række
overordnede krav, hvorefter der ved fremlæggelsen af en anbefaling skal skelnes
mellem  faktuelle og  vurderingsprægede  oplysninger,  ske  tydelig  angivelse  af
prognoser og antagelser etc., samt sikres at alle kilder er pålidelige. Derudover
indeholder forslaget en række mere detaljerede krav gældende for anbefalinger
udarbejdet af investeringsselskaber, kreditinstitutter, uafhængige analytikere eller
andre, hvis hovederhverv består i at udarbejde anbefalinger.
For  det  andet  indeholder  forslaget  nærmere  regler  om  oplysning  om
interessekonflikter ved fremlæggelse af anbefalinger vedrørende værdipapirer.
En interessekonflikt kan f.eks. bestå, hvis den analytiker, der har udarbejdet
anbefalingen, har finansielle interesser i det analyserede værdipapir eller det
udstedende selskab. De foreslåede regler vil indebære, at oplysning om enhver
interessekonflikt, som vil kunne skabe tvivl om en anbefalings objektivitet, skal
fremlægges  sammen  med  anbefalingen.  Derudover  indeholder  forslaget  en
række  mere  detaljerede  krav  gældende  for  anbefalinger  udarbejdet  af
investeringsselskaber, kreditinstitutter, uafhængige analytikere eller andre, hvis
hovederhverv består i at udarbejde anbefalinger.
Endelig indeholder forslaget regler om udbredelse af anbefalinger udarbejdet af
en tredjemand. Der er her tale om få og overordnede krav, som for størstedelens
vedkommende  alene  vil  finde  anvendelse,  hvis  der  ved  udbredelsen  af
tredjemands anbefaling ændres i væsentlige dele af indholdet af anbefalingen.
5. Dokument ESC 24/2003 – REV 2
6
Dokumentet er et forslag til forordning fremsat af Kommissionen om
gennemførelse  af  artikel  8  i  Europa-Parlamentets  og  Rådets  direktiv
2003/6/EF om insiderhandel og kursmanipulation (markedsmisbrug).
Formål og indhold
Formålet
med forslaget er at fastsætte nærmere regler i tilknytning til direktiv
2003/6/EF  om  handel  med  egne  aktier  i  tilbagekøbsprogrammer  og
stabilisering af kursen på værdipapirer. Stabilisering foretages undertiden for at
hindre for store kursbevægelser lige efter en børsemission. Stabilisering foretages
af den eller de værdipapirhandler(e), der har medvirket ved emissionen. Det
karakteristiske for sådanne transaktioner er, at de har et legitimt formål, men
samtidig  vil  kunne  falde  indenfor  forbuddene  mod  insiderhandel  og/eller
kursmanipulation.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464922_0007.png
Direktiv  2003/6/EF  fastsætter  en  undtagelse  fra handel med  forbud  mod
insiderhandel og kursmanipulation for så vidt angår  direktivets egne aktier i
tilbagekøbsprogrammer  og  stabilisering  af  kursen  på  værdipapirer.  Den
foreslåede forordning indeholder i den forbindelse de nærmere betingelser for
undtagelsens  anvendelse.  De  foreslåede  regler  vil  således  alene  betyde  en
nærmere  afgrænsning  af,  under  hvilke  omstændigheder  undtagelsen  fra
forbuddene i direktivet finder anvendelse ("safe harbour"). Forordningens regler
vil ikke derudover blive selvstændigt sanktioneret.
Undtagelsen gældende for handel med egne aktier i tilbagekøbsprogrammer er
efter forslaget begrænset til situationer, hvor udsteders køb sker i forbindelse
med en kapitalnedsættelse eller til opfyldelse af en forpligtelse i forbindelse med
udstedelse  af  konvertible  gældsinstrumenter  eller  tildeling  af  aktier  til
medarbejdere. Forslaget indeholder derudover en række detaljerede betingelser,
som udsteder skal opfylde for at kunne nyde godt af forslagets "safe harbour".
Disse skal sikre, at markedet får tilstrækkelig oplysning om programmet, inden
tilbagekøb iværksættes, og at transaktionerne i programmet tilrettelægges på en
måde,  så  markedets  normale  funktion  påvirkes  mindst  muligt.  Endvidere
indeholder  forslaget  regler  om  pligt  til  indberetning  og  offentliggørelse  af
oplysninger om gennemførte transaktioner i henhold til et tilbagekøbsprogram.  
Undtagelsen  gældende  for  stabilisering  af  værdipapirer  er  efter  forslaget
tidsmæssigt begrænset til en kortere periode efter et nyt udbud af værdipapirer
på et reguleret marked. Længden af den tilladte stabiliseringsperiode afhænger af
værdipapirtypen  samt  hvilken  form  for  udbud,  der  er  tale  om.  Derudover
7
indeholder forslaget en række detaljerede betingelser, som udsteder skal opfylde
for at kunne nyde godt af forslagets "safe harbour".  Betingelserne vedrører pligt
til oplysning om de planlagte stabiliseringstransaktioner inden de iværksættes,
begrænsninger i den tilladte pris, der må tilbydes for værdipapirer som købes
som et led i stabilisering, samt krav om indberetning og offentliggørelse af
oplysninger om stabiliseringstransaktioner.
6. Konsekvenser
Området er delvist reguleret ved lov om værdipapirhandel m.v. Der findes dog
ikke i dag detaljerede regler  om udarbejdelse og udbredelse af anbefalinger
vedrørende værdipapirer. Der gælder heller ingen særlig regulering for handel
med egne aktier i tilbagekøbsprogrammer og stabilisering af værdipapirer.
Gennemførelsen  af  forslagene  i  dansk  ret  vil  medføre  ændringer  i  lov  om
værdipapirhandel m.v., særligt kapitel 7 og 10. Derudover vil en del af forslagene
kunne gennemføres ved bekendtgørelse.
Det forventes ikke, at gennemførelsen af forslagene vil medføre statsfinansielle
konsekvenser.
Det må derudover forventes, at Danmark, som følge af effektiviseringen af det
europæiske værdipapirmarked, som helhed vil kunne drage samfundsøkonomisk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464922_0008.png
nytte af forslagene.