Europaudvalget 2003-04
EUU Alm.del Bilag 741
Offentligt
1465580_0001.png
PDF udgave (162 KB)
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt.
fejl.
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 741)
økonomi- og finansministerråd
(Offentligt)
emmerne af Folketingets Europaudvalg
res stedfortrædere
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
7. april 2004
Med henblik på mødet i Folketingets Europaudvalg 16. april 2004 – dags-
ordenspunkt ekstraordinært rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 21.-22.
april 2004 – vedlægges Finansministeriets og Skatteministeriets notat om
de punkter, der forventes optaget på dagsordenen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465580_0002.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt.
fejl.
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 741)
økonomi- og finansministerråd
(Offentligt)
2. april 2004
7. kt GGI
J.nr. 51-7
Notat til Folketingets Europaudvalg
Kommissionens forslag til ændringsbudget nr. 6 til budgettet
for 2004
1. Baggrund og indhold
Kommissionen  har  fremlagt  et  foreløbigt  forslag  til  ændringsbudget  nr.  6  til
EU’s budget for 2004 (SEK (2004) 321). Kommissionen foreslår, at indføre en
ny budgetpost "Forvaltningsorganet for Intelligent Energi", hvorunder der kan
opføres bevillinger til driftstilskud til organet. Den nye budgetpost vil blive til-
ført  bevillinger,  der  hentes  fra  andre  budgetposter  for  programmet  for  intelli-
gent energi.  
Forslaget ventes vedtaget som et A-punkt på et kommende rådsmøde.   
I henhold til artikel 54 i Rådets forordning (EF, Euratom) nr. 1605/2002 af 25.
juni  2002  om  finansforordningen  vedrørende  De  Europæiske  Fællesskabers
almindelige budget kan Kommissionen overdrage offentligretlige opgaver, her-
under  budgetgennemførelsesopgaver,  til  fællesskabsretlige  organer,  benævnt
”gennemførelsesorganer”, i det omfang opgaverne ikke indebærer en skønsmar-
gen, der vil kunne afspejle overvejelser af politisk art. I samme forordnings arti-
kel 55 defineres gennemførelsesorganerne som juridiske personer oprettet ved
en kommissionsbeslutning, der kan få uddelegeret beføjelse til helt eller delvis at
gennemføre et fællesskabsprogram eller -projekt for Kommissionens regning og
på dennes ansvar. I samme artikel fastslås det, at oprettelsen af sådanne organer
skal ske i henhold til en rådsforordning, som fastsætter gennemførelsesorganer-
nes vedtægt samt vilkår og regler for deres oprettelse og drift.  
I denne forbindelse vedtog Rådet den 19. december 2002 forordning (EF) nr.
58/2003, som fastlægger vedtægterne for gennemførelsesorganerne og gør det
muligt for Kommissionen, når den udøver de gennemførelsesbeføjelser, den er
tillagt, at oprette disse organer for at kunne pålægge dem visse opgaver i forbin-
delse med forvaltningen af fællesskabsprogrammerne, herunder budgetgennem-
førelsesopgaver.  
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465580_0003.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt.
fejl.
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 741)
økonomi- og finansministerråd
(Offentligt)
Det flerårige program for tiltag på energiområdet: "Intelligent Energi - Europa"
blev vedtaget af Europa-Parlamentet og Rådet den 26. juni 2003.  
På denne baggrund vedtog Kommissionen den 23. december 2003 en afgørelse
om oprettelse af Forvaltningsorganet for Intelligent Energi, der skal gennemføre
de  målsætninger,  som  opstilles  i  energiprogrammet.  Afgørelsen  er  i  overens-
stemmelse    med    udtalelsen    fra    Forvaltningsorganudvalget,    hvori    med-
lemsstaterne er repræsenteret.
I henhold til Kommissionens afgørelse modtager forvaltningsorganet et tilskud
over De Europæiske Fællesskabers almindelige budget, som hentes fra bevillin-
gerne  til  programmet  "Intelligent  Energi  -  Europa".  I  nærværende  foreløbige
forslag  til  ændringsbudget  foreslår  Kommissionen,  at  der  indføres  en  ny  bud-
getpost 06 01 04 30 "Forvaltningsorganet for Intelligent Energi", hvorunder der
kan opføres bevillinger til driftstilskud til organet. Den nye budgetpost beløber
sig i 2004 til 2,77 mio. euro.
2. Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Da der er tale om et forslag i relation til EU’s budget, kan det kun behandles på
fællesskabs-niveau, og det er derfor i overensstemmelse med nærheds- og pro-
portionalitetsprincippet.
3. Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser
En vedtagelse af forslaget vil ikke have lovgivningsmæssige konsekvenser.
Da  der  er  taget  højde  for  etableringen  af  "Forvaltningsorganet  for  Intelligent
Energi"  i  det  vedtagne budget for 2004, indebærer en vedtagelse af ændrings-
budget nr. 6 til budgettet for 2004 ikke danske merudgifter til EU’s budget.
4. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.  
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465580_0004.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt.
fejl.
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 741)
økonomi- og finansministerråd
(Offentligt)
Finansministeriet
Skatteministeriet
2. april 2004
f12  
Aktuelt notat
Dagsordenspunkt: Skat - direktivforslag om ændring
/royaltydirektivet (KOM(2004)243)
1. Baggrund
Rente-/royalty-direktivet (2003/49/EF) skal begrænse skattemæssige hindringer for samarbejde
mellem foretagender på tværs af lande-grænserne, især i form af dobbeltbeskatning. Direktivet går
ud på, at et EU-land ikke må opkræve kildeskat af renter og royalties, der betales fra et selskab i
dette land til et forbundet selskab i et andet EU-land (eller et fast driftssted i et andet EU-land af
et selskab i et EU-land). Direktivet blev vedtaget som et led i den samlede skattepakke den 3. juni
2003 og trådte i kraft med virkning fra 1. januar 2004.
Grækenland,  Portugal  og  Spanien  har  dog  overgangsordninger,  så  de  alligevel  kan  opkræve
kildeskat af rente- og royaltybetalinger fra selskaber i disse lande. De tre lande skal først anvende
direktivet   fra   ikrafttrædelsen   af   rentebeskatningsdirektivet   (2003/48/EF)
1
.   Derefter   kan
Grækenland og Portugal fortsat opkræve kildeskat af renter og royalties, men skatten må højst
være 10% de første 4 år og højst 5 % de næste 4 år, ligesom Spanien kan opkræve kildeskat på
højst 10% af royalties i seks år.
Letland, Litauen, Polen, Tjekkiet og Slovakiet har oplyst, at de vil få budgetmæssige problemer,
hvis de skal overholde rente-/royalty-direktivet fra 1. maj 2004.  
Kommissionen har  derfor  fremsat  forslag  til  direktiv om  ændring  af  rente-/royalty-direktivet,
hvorefter de fem lande får overgangsordninger på op til seks år, jf. afsnit 2. Forslaget til ændring
af direktivet vil således indebære, at de fem nævnte tiltrædende medlemslande får overgangsord-
ninger  på  linje  med  dem,  som  Grækenland,  Portugal  og  Spanien  allerede  har  i  medfør  af  det
eksisterende direktiv.  
Ændringsdirektivet skal træde i kraft 1. maj 2004. Det skal derfor vedtages hurtigst muligt.
Direktivet skal vedtages med hjemmel i traktatens artikel 94.
af
rente-
1
Rentebeskatningsdirektivet skal træde i kraft fra og med 1. januar 2005, forudsat at der på samme tidspunkt sker
ikrafttrædelse af aftaler om rentebeskatning med dels Schweiz og visse andre tredjelande og dels visse afhængige og
associerede territorier. Senest den 1. juli 2004 skal ECOFIN med enstemmighed træffe beslutning om, hvorvidt disse
betingelser vedrørende tredjelande og tilknyttede områder er opfyldt, således at direktivet kan træde i kraft den 1.
januar  2005.  Hvis  dette  ikke  er  tilfældet,  skal  ECOFIN  med  enstemmighed  beslutte  en  ny  dato  for  direktivets
ikrafttrædelse.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465580_0005.png
2. Indhold
Kommissionen har fremsat forslag til ændring af rente-/royaltydirektivet, hvorefter Letland, Li-
tauen, Tjekkiet, Polen og Slovakiet får overgangsordninger, så disse lande i en periode efter 1. maj
2004 kan opkræve kildeskat af betalinger fra selskaber i disse lande til associerede selskaber i an-
dre EU-lande.
Ifølge forslaget får Letland og Litauen en overgangsordning på seks år for både renter og royal-
ties.  Disse  overgangsperioder  skal  regnes  fra  ikrafttrædelsen  af  rentebeskatningsdirektivet.  I  de
seks år kan de to lande opkræve en kildeskat på højst 10% af royalties, som selskaber i de to lande
betaler til associerede selskaber i andre EU-lande. I de første fire år kan de to lande opkræve kil-
deskat på højst 10% af renter, som selskaber i de to lande betaler til associerede selskaber i andre
EU-lande. I de næste to år må kildeskatten af sådanne rentebetalinger højst være på 5%.  
Ifølge  forslaget  får  Tjekkiet  og  Polen en  overgangsordning  på  seks  år  kun  for  royalties.  Disse
overgangsperioder skal også regnes fra ikrafttrædelsen af rentebeskatningsdirektivet. I de seks år
kan Tjekkiet og Polen opkræve kildeskat på højst 10% af royalties, som selskaber i de to lande
betaler til associerede selskaber i andre EU-lande.  
Ifølge forslaget får Slovakiet en overgangsordning, så landet først skal anvende direktivet for roy-
alties fra 1. maj 2006.  
Forslaget  medfører,  at  Letland,  Litauen,  Tjekkiet,  Polen  og  Slovakiet  dog  ikke  må opkræve en
højere kildeskat af rente- og royalty-betalinger, end landene har ret til at opkræve efter deres dob-
beltbeskatningsoverenskomster med de lande, hvor det modtagende selskab er hjemmehørende.
Danmarks  gældende  dobbeltbeskatningsoverenskomster  med  de  fem  lande  medfører  følgende
for renter og royalties, som et dansk selskab modtager fra et selskab i et af disse lande:
Letland og Litauen må beskatte rentebetalinger med højst 10% (der er dog undtagelser, så de to
lande ikke må beskatte bl.a. renter vedr. kreditsalg), ligesom de må beskatte royaltybetalinger med
højst 10%, dog 5% for royaltybetalinger vedr. leasing af industrielt udstyr m.v.  
Tjekkiet og Slovakiet må ikke beskatte rentebetalinger, hvorimod de må beskatte royaltybetalinger
med højst 5%.  
Polen må beskatte rentebetalinger med højst 5% (der er dog undtagelser, så landet ikke må be-
skatte bl.a. renter vedr. kreditsalg), ligesom landet må beskatte royaltybetalinger med højst 5%.  
En gennemførelse af direktivforslaget vil medføre, at et dansk selskab, der modtager renter og
royalties fra associerede selskaber i Letland, Litauen, Tjekkiet, Polen eller Slovakiet, fortsat skal
betale skat til det pågældende land. Skatten er den mindste af skattesatserne efter direktivudkastet
eller Danmarks dobbeltbeskatningsoverenskomst med landet. Selskabet kan få dets danske skat af
betalingen nedsat med den skat, som de nævnte lande kan opkræve i overgangsperioden.
En  gennemførelse  af  direktivforslaget  vil  ikke  medføre  ændringer  i  forhold  til  den  nuværende
retstilstand inden ikrafttrædelsen af rente-/royalty-direktivet for de ny EU-lande.  
Gennemførelsen vil ikke medføre en skattebetaling for et dansk selskab, der modtager renter eller
royalties fra de fem lande, der er højere end i den nuværende retstilstand.  
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465580_0006.png
3. Nærheds- og proportionalitet
(Løbenr. 15290)
Ændring af rente-/royalty-direktivet kan kun ske ved regler fastsat af fællesskabet, hvorfor forsla-
get skønnes at være i overensstemmelse med nærheds- og proportionalitet.
4. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle virkninger
En  gennemførelse af direktivforslaget om ændring af rente-/royalty-direktivet vil ikke medføre
ændring af danske skatteregler.  
En gennemførelse af direktivforslaget ventes ikke at medføre nævneværdige statsfinansielle virk-
ninger.  
5. Høring
Direktivforslaget er netop fremlagt den 2. april 2004 og har derfor ikke været i høring.  
6. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen om ændring af rente-/royaltydirektivet har ikke tidligere været forelagt Folketingets Euro-
paudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465580_0007.png
(Løbenr. 15290)
Dagsordenspunkt: Forslag til direktiver om ændring af direktiv 2003/96/EF hvad angår
visse medlemslandes mulighed for at anvende midlertidige afgiftsfritagelser eller –
lempelser for energiprodukter og elektricitet (KOM(2004) 42 og KOM(2004) 185).
1. Baggrund og indhold
Rådet  traf  den  27.  oktober  2003
beslutning om vedtagelse af et nyt rammedirektiv for energibeskatning
2
. Direktivet indebærer en
fælles struktur og minimumssatser for beskatning af alle energiprodukter, herunder mineralolier,
naturgas, kul og elektricitet. Direktivet trådte i kraft den 1. januar 2004, men indeholder dog en
række forskellige overgangsordninger.
Kommissionen har den 28. januar 2004 stillet forslag (KOM(2004) 42) til ændring af energibe-
skatningsdirektivet, så de nye medlemslande gives forskellige overgangsordninger til at tilpasse sig
energibeskatningsdirektivet. Kommissionen har efterfølgende den 26. marts 2004 fremsat et sup-
plerende forslag (KOM(2004) 185), som vedrører overgangsordninger for Cypern (som ikke er
omfattet  af  førstnævnte  forslag)  Direktiverne  er  fremsat  med  hjemmel  i  Traktatens  artikel  93
vedrørende indirekte skatter, som kræver vedtagelse med enstemmighed. Kommissionens forslag
til overgangsordninger for de enkelte lande fremgår af skemaet i bilag I, sammen med tilsvarende
overgangsordninger for de eksisterende medlemslande og overgangsordninger for de nye med-
lemslande i medfør af tiltrædelsestraktaten, fremgår af skemaet i bilag I.  
De foreslåede overgangsordninger er baseret på Kommissionens vurderinger af de nye medlems-
landenes ansøgninger og bygger i det store hele på de principper, som gælder for de nuværende
medlemslande i energibeskatningsdirektivet. Ifølge disse principper er de foreslåede overgangspe-
rioder begrænsede, idet de ikke varer længere end til 2012, og indeholder, hvor det er relevant,
udfasning af overgangsperioderne, det vil sige gradvis tilpasning op til de fælles minimumssatser.
Herudover, i tilfælde af at ingen overgangsperioder er vedtaget i Tiltrædelsestraktaten, skal mini-
mumssatserne i det tidligere Direktiv 92/82/EEC (mineraloliedirektivet) implementeres inden 1.
maj 2004.  
2. Gældende lovgivning
Det gældende EU-direktiv om energibeskatning (2003/96/EF) indeholder i artikel 18 en række
overgangsordninger.  
Generelt  gives  en  overgangsperiode  indtil  den  1.  januar  2007  for  tilpasninger  til  de  nye  mini-
mumssatser,  for  de  medlemslande,  som  har  særlige  vanskeligheder  hermed.  Danmark  benytter
ikke denne overgangsordning.  
Medlemslandene gives endvidere indtil den 31. december 2006 mulighed for fortsat at anvende
en  række  særlige  afgiftsnedsættelser,  som  er  blevet  bemyndiget  af  Rådet  ved  enstemmighed  i
henhold til det tidligere mineraloliedirektivs artikel 8, stk. 4. Danmark har 9 sådanne undtagelser,
herunder bl.a. for køretøjer, der anvendes til lokal offentlig transport og privatflyvning.  
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465580_0008.png
2
EUT L 283, 31.10.2003, s. 51.
(Løbenr. 15290)
Endelig gives der en række nye overgangsordninger for særskilte medlemslande. Danmark er ikke
omfattet af disse.  
3. Høring
Forslaget  (KOM(2004)  42)  er  sendt  i  høring  den  2.  marts  2004  blandt  relevante  interessenter,
herunder repræsentanter fra erhvervene og miljøet.  
Dansk Transport og Logistik (DTL) har understreget vigtigheden af, at rammerne for afgiftsfrita-
gelser og lempelser fastlægges snarest og inden 1. maj 2004, idet det er vigtigt, at alle EU-lande,
gamle som nye, opfylder de til enhver tid gældende minimumssatser. Forslaget (KOM(2004) 42)
har herudover ikke givet anledning til bemærkninger. Forslaget vedrørende overgangsordninger
for Cypern (KOM(2004) 185) har ikke været sendt i høring.
4. Lovgivningsmæssige og administrative konsekvenser
Sagen skønnes ikke at have nogen lovgivningsmæssige eller administrative konse-
kvenser.  
5. Samfundsøkonomiske og statsfinansielle konsekvenser
Med det gældende EU-direktiv om beskatning af energi fik medlemslandene bedre
muligheder for at omstrukturere deres nationale skatte- og afgiftssystemer med hen-
blik på at opfylde beskæftigelses-, miljø-, transport- og energipolitiske målsætninger
samtidig med at det indre markeds funktion forbedres gennem sikring af mere lige
konkurrencevilkår.  
Den fælles harmoniserede og udvidede minimumsbeskatning på energiområdet til-
skynder endvidere til energibesparelser og dermed til opfyldelsen af målsætningerne
indenfor miljø- transport- og energipolitikken på en omkostningseffektiv måde.  
For Danmark forbedrer den øgede minimumsbeskatning på energiområdet konkur-
rencevilkårene for danske erhverv i forhold til virksomheder i de medlemslande,
som i dag ikke beskatter erhvervenes energiforbrug eller foretager en relativt lempe-
lig beskatning, herunder ikke mindst de nye medlemslande. Endelig sikres provenuet
fra den danske energibeskatning.
Med de af Kommissionen foreslåede overgangsordninger for de nye medlemslande
forsinkes energibeskatningsdirektivets positive effekter for den danske konkurren-
ceevne. På den anden side undgås de negative effekter, som en hurtig implemente-
ring af EU minimumsniveau for energibeskatning i de nye medlemslande kan med-
føre.
Det konkrete danske tab forbundet med overgangsordningerne er vanskeligt at gøre
op, især for så vidt angår brændsler anvendt til erhvervsmæssig produktion.  
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465580_0009.png
Dieselsalg i Danmark til kørsel til Østeuropa, Balkan og Italien, dvs. positiv grænse-
handel, udgjorde ca. 25 mio. l. i 2001. Stiger afgiften i disse områder, vil det have en
positiv, beskeden effekt på dieselsalget i Danmark.
(Løbenr. 15290)
Afgiften på svovlfattig dieselolie udgør i Danmark 2,75 DKK per liter inkl. CO2-
afgift. Minimumssatsen for diesel udgør ca. 2,3 DKK (0,302 EUR per liter) fra 2004
og ca. 2,5 DKK (0,330 EUR per liter) fra 2010.  
Under forslaget (KOM(2004) 42) gives Polen tilladelse til at anvende en overgangs-
ordning indtil 1. januar 2011 for at nå op på 0,302 EUR og indtil den 1. januar 2013
til at nå op på 0,330 EUR (de generelle minimumssatser er 0,302 EUR fra 2004 og
0,330 EUR fra 2010). Polen har således en overgangsperiode på 7 år for at nå op på
den nuværende minimumssats. Ud fra den nuværende polske afgiftssats er der en
forskel på ca. 0,4 DKK op til minimumssatsen på 0,302 EUR.  
Med gennemførelsen af energibeskatningsdirektivets minimumssatser for dieselolie i
de nye medlemslande, som tidligere vedtaget, kan der på den baggrund forventes en
beskeden stigning i grænsehandlen i dansk favør.  
Med nærværende forslag udskydes denne beskedne positive effekt som følge af
overgangsordningerne. Nærværende forslag fra Kommissionen skønnes derfor at
have en beskeden negativ virkning på de offentlige finanser.
Det bemærkes i øvrigt, at den negative effekt fra nærværende forslag må ventes
styrket af en øget indførelse af billig diesel fra primært Polen, men også Tjekkiet,
især som følge af Tysklands ophævelse af tidligere kvantitative restriktioner for ind-
føring af diesel den 1. maj 2004, hvilket med betydelig usikkerhed skønnes at have
en negativ dansk provenueffekt på mellem 5 og 10 mio. liter, svarende til et prove-
nutab på mellem 15 og 30 mill. kr. Indførelsen af diesel fra Polen og Tjekkiet vil
dog fortsat kun ske i relativt begrænsede mængder, hvorfor en betydelig grænsehan-
del i dansk favør, alt andet lige, fortsat vil eksistere.
6. Nærheds- og proportionalitetsprincippet
I sin begrundelse for det gældende energibeskatningsdirektiv fremførte Kommissio-
nen, at direktivet ville give medlemslandene mulighed for at gøre større brug af be-
skatning af energiprodukter af miljøhensyn og et større spillerum til omstrukturering
af nationale afgiftssystemer til fordel for beskæftigelsen, indenfor rammerne af reg-
lerne om det indre marked. Direktivet ville give medlemslandene en forbedret ram-
me for deres egne politiske initiativer, i overensstemmelse med nærheds- og propor-
tionalitetsprincippet. Samme begrundelse vurderes også at gælde for nærværende
forslag, som således skønnes at være i overensstemmelse med nærheds- og propor-
tionalitetsprincippet.  
7. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465580_0010.png
Grundnotat vedr. (KOM(2004) 42) er oversendt til Folketingets Europaudvalg den 4.
marts 2004.
(Løbenr. 15290)
Bilag I
Tabel oversigt over forslag til overgangsordninger for de nye medlemsstater
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465580_0011.png
Nye
MS
Overgangsordning ifølge Kommissionens forslag (dokument FISC 18)
Overgangs-
ordninger   jfr.
tiltrædelses-
traktat
Diesel m.v. til
vejbrug
Blyfri benzin
Energibeskatningsdirektiv
Diverse
Olie
Naturgas
El
CY
---
---
---
---
Kul og
andre
faste
brænds
ler
---
Fjernvarme
---
---
---
Fritagelse for
mineralolier
til
cementfremsti
lling til
30.4.2005.
Fritagelse   for
lokal kollektiv-
trafik
til
30.4.2005.
Cement udenfor direktivets
anvendelsesområde
Fritagelse  for  lokal  kollektivtrafik
GR, F, IRL, I, LUX, P, UK 31.1.2.
CZ
----
---
---
Fritage
lse til
1.1.200
8
EE
---
---
---
Fritage
lse til
1.1.201
0
Faste
brænds
ler:
-
fritagel
se til
1.1.200
8
Skiffer
olie:
-
fritagel
se til
1.1.200
9
-
reducer
et sats
til
1.1.201
3
(dog
mindst
50 %
af
minim
um fra
1.1.201
1)
Kul og
koks:
-
fritagel
se til
1.1.200
9
(dog
mindst
50 %
af
minim
um
1.1.200
7)
Kul,
koks
og
Naturgas til
1.1.2008
-----
---
Fritagelse for el:  
IRL - 1.1.2008;  
GR/P - 1.1.2010.
Skifferolie:
-fritagelse
til 1.1.2010
(dog mindst
50 % af
minimum
fra
1.1.2007)
330 euro
1.1.2010 (dog
mindst 245
euro
1.5..2004).
359 euro
1.1.2010
(dog mindst
287 euro
1.1.2004).
Diesel til vejbrug:
-302 euro per 1000 l.
1.1. 2007 A, B, E;
1.1. 2009 LUX, P; 1.1.2010 GR;
-330 euro per 1000 l.
1.1.2012 A, B, E, GR, LUX, P ;
-370 euro per 1000 l. (Kommerciel
1.1.2005 I;
-380 euro per 1000 l. (Kommerciel
1.1.2005 F;
LV
Lokal
offentlig
passagerb
efordring:
-fritagelse
til
31.12.
2006
---
---
Fritage
lse til
1.1.201
0
(dog
mindst
50 %
af
minim
um
1.1.200
7)
Tung
fyringsolie:
-fritagelse
til 1.1.2010
(dog mindst
50 % av
minimum
fra
1.1.2007)
Diesel og
kerosen:
-302 euro per
1000 l.
1.1.2011
-330 euro per
1000 l.
1.1.2013
(dog mindst
245 euro
1.5.2004 og
274 euro
1.1.2008)
359 euro 1.1.
2011
(dog mindst
287 euro
1.5. 2004 og
323 euro
1.1.2008)
---
Fritagelse for lokal kollektivtrafik:
Diesel til vejbrug: se EE
LT
Orimulsio
n (til
andet end
---
Fritagelse
til 1.1.2010
Fritage
lse til
1.1.201
---
Diesel og
kerosen:
-302 euro per
359 euro 1.1.
2011
(dog mindst
---
Diesel til vejbrug: se EE
Naturgas: jfr. art. 15.1 g.
El: se CZ
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465580_0012.png
el- eller
varme-
produktio
n)
-fritagelse
til
1.1.2010
0
brunku
l: -
fritagel
se til
1.1.200
7
1000 l.
1.1.2011
-330 euro per
1000 l.
1.1.2013
(dog mindst
245 euro
1.5.2004 og
274 euro
1.1.2008)
El,
naturgas,
kul og koks
---
287 euro
1.5. 2004 og
323 euro
1.1.2008)
(Løbenr. 15290)
---
---
H
---
---
---
Kul og
koks:
-
---
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465580_0013.png
(Løbenr. 15290)