Europaudvalget 2003-04
EUU Alm.del Bilag 759
Offentligt
1465608_0001.png
PDF udgave (241 KB)
emmerne af Folketingets Europaudvalg
res stedfortrædere
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
15. april 2004
Med henblik på mødet i Folketingets Europaudvalg den 23. april 2004 – dagsordenspunkt
rådsmøde (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 26.-27. april 2004 – vedlægges
Udenrigsministeriets notat om de punkter, der forventes optaget på dagsordenen.
UDENRIGSMINISTERIET
Nordgruppen
EU-koordination, j.nr. 400.A.5-0-0
Den 15. april 2004
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465608_0002.png
Rådsmøde (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 26.-27. april 2004
Aktuelt notat
1.
2.
Status for arbejdet i de øvrige rådsformationer
Opfølgning på mødet i Det Europæiske Råd den 25.-26. marts 2004
(Evt.) Udvidelsen
EU-Rusland: Forberedelse af topmødet den 21. maj 2004
Mellemøsten
(side 3)
(side 3)
(side 4)
(side 4)
(side 4)
(side 5)
(side 6)
(side 6)
(side 7)
(side 8)
(side 9)
6.
Det vestlige Balkan
7.    Kina
8.    WTO/DOHA Development Agenda (DDA) - status
9.    Europæisk sikkerheds- og forsvarspolitik (ESDP)
10.  Opfølgning til Monterrey forpligtelserne
Forberedelse af gennemgangskonferencen i FN i 2005 af 2015-målene
12.
bomuld
Reform af den eksterne bistand
14.  Forberedelse af internationale udviklingskonferencer: UNCTAD, SIDS
og WSIS
15.  Revision af Cotonou-aftalen
Vedtagelse af Rådets fælles holdning vedr. fornyelse af restriktive tiltag overfor
Burma/Myanmar
Forberedelse af 21. samling i EØS-rådet
Råvarer og
(side 10)
(side 10)
(side 11)
(side 12)
(side 13)
(side 14)
2
18.
Verdenstopmødet om bæredygtig udvikling et år efter: Opfyldelse af vores
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465608_0003.png
(side 14)
Eventuelt
forpligtelser
3
1.   Status for arbejdet i de øvrige rådsformationer
Nyt notat.
Formandskabet  ventes  at  give  en  kort  status  for  arbejdet  i  Rådet  generelt,  herunder  i  de  øvrige
rådsformationer med henblik på at give et generelt overblik. Der har siden sidste rådsmøde (almindelige
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465608_0004.png
anliggender og eksterne forbindelser) den 22.-23. marts 2004 været afholdt en række rådsmøder, herunder
rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 22.-23. marts 2004 samt rådsmøde (retlige og indre anliggender) den
30. marts 2004. Punktet er fast på dagsordenen og er en opfølgning på Trumpf/Piris-rapporten om
effektivisering af Rådets arbejdsmetoder. Hensigten med punktet er at medvirke til at sikre kontinuitet i
arbejdet mellem de forskellige formationer, som Rådet mødes i.
Overvejelser  om  nærheds-  og  proportionalitetsprincippet  er  ikke  relevante  i  forbindelse  med  dette
dagsordenspunkt.
Folketingets Europaudvalg har tidligere modtaget aktuelt notat om sagen, senest forud for rådsmødet
(almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 22.-23. marts 2004.
2. Opfølgning på mødet i Det Europæiske Råd den 25.-26. marts 2004
Nyt notat.
På rådsmødet forventes formandskabet at redegøre for Det Europæiske Råd i Bruxelles den 25.-26. marts
2004 med særligt fokus på den videre procedure og tidsplan for regeringskonferencen. Der forventes
ingen substansdrøftelse.
Det fremgår af et brev af 8. april 2004 fra formanden for Det Europæiske Råd til EU’s stats- og
regeringschefer, at forhandlingerne i regeringskonferencen vil blive videreført af udenrigsministrene.
Drøftelserne i denne kreds vil blive forberedt  på højt embedsmandsniveau (såkaldte ”focal points”).
Første møde i dette format vil finde sted den 4. maj 2004.  
Hovedresultaterne af Det Europæiske Råds møde i Bruxelles den 25.-26. marts 2004 var fastsættelse af
Det Europæiske Råd i juni 2004 som måldato for afslutningen af regeringskonferencen, vedtagelsen af en
erklæring om bekæmpelse af terrorisme, herunder dels nye initiativer, dels fremskyndelse og styrkelse af
eksisterende tiltag, samt korte og fremadrettede konklusioner om Lissabon-strategien med fokus på dels
konkurrenceevne og jobskabelse, dels midtvejsevalueringen af strategien i 2005. Der blev herudover
vedtaget konklusioner om aktuelle udenrigs- og sikkerhedspolitiske spørgsmål, procedurekonklusioner
om de finansielle perspektiver (Dagsorden 2007) og konklusioner om Rådets overtagelse af bygningen
Residence Palace.
Overvejelser  om  nærheds-  og  proportionalitetsprincippet  er  ikke  relevante  i  forbindelse  med  dette
dagsordenspunkt.
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg. Folketingets Europaudvalg har dog
tidligere modtaget aktuelt notat om forberedelse af Det Europæiske Råd den 25.-26. marts 2004, senest
4
forud for rådsmødet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 23.-24. februar 2004 samt
rådsmødet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 22.-23. marts 2004.
3. (Evt.) Udvidelsen
Nyt notat.
Formandskabet ventes at give en sidste status for Kommissionens monitoreringsproces inden de ti landes
tiltrædelse den 1. maj og Rådet ventes at drøfte spørgsmål relateret hertil.
Overvejelser  om  nærheds-  og  proportionalitetsprincippet  er  ikke  relevante  i  forbindelse  med  dette
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465608_0005.png
dagsordenspunkt.
Folketingets Europaudvalg har tidligere modtaget aktuelt notat om sagen, senest forud for rådsmødet
(almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 22.-23. marts 2004.
4. EU-Rusland: Forberedelse af topmødet den 21. maj 2004
Nyt notat.
Formandskabet ventes at redegøre for forberedelsen af det næste topmøde mellem EU og Rusland. På
topmødets dagsorden ventes at stå konkretisering af samarbejdet indenfor de såkaldte fire fælles rum, der
omhandler økonomisk samarbejde, retlige og indre anliggender, international sikkerhed samt videnskab,
uddannelse og kultur.
Overvejelser  om  nærheds-  og  proportionalitetsprincippet  er  ikke  relevante  i  forbindelse  med  dette
dagsordenspunkt.
Folketingets Europaudvalg har ikke tidligere modtaget aktuelt notat om sagen.
5. Mellemøsten
Nyt notat.
På rådsmødet ventes en drøftelse af situationen i regionen, herunder erklæringerne fra mødet mellem
præsident Bush og premierminister Sharon den 14. april 2004. Sharon fik i Washington amerikansk
opbakning    til  sin  såkaldte  ’adskillelsesplan’,  som  indebærer  en  tilbagetrækning  af  tropper  og  alle
bosættelsers fra Gaza samt i mindre omfang på Vestbredden. Forslaget ventes sendt til vejledende
afstemning primo maj 2004 blandt det israelske Likud-partis knap 200.000 medlemmer.
Situationen  i  Mellemøsten  er  fortsat  alvorlig.  Der  forekommer  næsten  dagligt  sammenstød  mellem
5
israelere  og  palæstinensere,  herunder  i  forbindelse  med  protester  mod  den  fortsatte  opførelse  af
sikkerhedsmuren i de besatte områder. Den humanitære situation, herunder i Gaza, er forværret som
følge af israelske restriktioner, som bl.a. vanskeliggør gennemførelsen af humanitær bistand.
Ved et missilangreb den 22. marts 2004 dræbte israelsk militær Hamas’ åndelige leder, Sheik Ahmed
Yassin. Syv personer, der ledsagede Sheik Yassin, blev ligeledes dræbt under angrebet. Angrebet blev
efterfulgt af tre dages officiel palæstinensisk landesorg samt en appel fra 70 fremtrædende palæstinensere
om at fortsætte den palæstinensiske opstand med fredelige midler.
Israels offentlige anklager har anbefalet den israelske rigsadvokat at rejse tiltale mod premierminister
Sharon i en bestikkelsessag, der også omfatter Sharons søn, Gilad. Beslutningen om, hvorvidt der skal
rejses tiltale mod premierministeren, kan alene træffes af rigsadvokaten og ventes truffet inden for de
næste par måneder.
Overvejelser  om  nærheds-  og  proportionalitetsprincippet  er  ikke  relevante  i  forbindelse  med  dette
dagsordenspunkt.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465608_0006.png
Folketingets Europaudvalg har tidligere modtaget aktuelt notat om sagen, senest forud for rådsmødet
(almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 22. - 23. marts 2004.
6.
Det vestlige Balkan
Nyt notat.
Rådet ventes at have en kort drøftelse med overvejende fokus på situationen i Kosovo i kølvandet på de
uroligheder, der fandt sted i anden halvdel af marts 2004, og med sigte på et kommende besøg i Kosovo
af HR Solana og Kommissær Patten. Rådet kan forventes at gentage tidligere tilsagn om støtte til FN’s
generalsekretærs  særlige  repræsentant  og  ønsket  om  at  se  et  sikkert,  demokratisk,  multietnisk  og
velstående Kosovo indtage sin plads i Europa.
Situationen i Serbien, hvor en ny regering blev dannet i marts 2004 og valg til præsidentposten er blevet
berammet til 13. juni, ventes kort at blive berørt.
Rådet ventes uden debat at give Kommissionen bemyndigelse til at forhandle rammeaftaler med landene
på  det  vestlige  Balkan,  med  henblik  på  at  muliggøre  deres  deltagelse  i  fællesskabsprogrammer  i
overensstemmelse med beslutning herom på Det Europæiske Råd den 19.-20. juni 2003.
Rådet  ventes  uden  debat  at  godkende  udkast  til  protokol  til  den  pr.  1.  april  2004  ikrafttrådte
Stabiliserings- og Associeringsaftale med Makedonien, med henblik på at gøre de tiltrædende lande parter
i aftalen.
Overvejelser  om  nærheds-  og  proportionalitetsprincippet  er  ikke  relevante  i  forbindelse  med  dette
dagsordenspunkt.
Folketingets Europaudvalg har tidligere modtaget aktuelt notat om sagen, senest forud for rådsmødet
(almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 22.-23. marts 2004.
6
7. Kina
Nyt notat.
Det Europæisk  Råd den  12. december 2003  anmodede Rådet  (almindelige anliggender  og eksterne
forbindelser) om at tage spørgsmålet om embargo på våbensalg til Kina op til fornyet overvejelse.
Våbenembargoen over for Kina er den eneste tilbageværende del af de sanktioner, som EU indførte
under  indtryk  af  begivenhederne  på  Tiananmen  Pladsen  i  1989,  og  omfatter  eksport  af  alle
”dødbringende våben” og ammunition. Våbenembargoen var en integreret del af den erklæring om Kina,
som  Det  Europæiske  Råd  vedtog  på  sit  møde  i  Madrid  d.  26.  –  27.  juni  1989.  Embargoen  er
implementeret nationalt af medlemsstaterne.
Gennem  de  senere  år  er  forholdet  mellem  EU  og  Kina  blevet  stadig  bedre  med  udbyggede
samarbejdsrelationer. Processens hidtidige kulmination kom i forbindelse med EU-Kina- topmødet i
Beijing den 30. oktober 2003, hvor parterne gensidigt bekræftede det strategiske partnerskab. Fra kinesisk
side argumenteres for, at en ophævelse af våbenembargoen vil være et naturligt led i det nye partnerskab.
På rådsmødet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 26.-27. januar 2004 var der en
første foreløbig drøftelse af sagen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465608_0007.png
Overvejelser  om  nærheds-  og  proportionalitetsprincippet  er  ikke  relevante  i  forbindelse  med  dette
dagsordenspunkt.
Folketingets Europaudvalg har tidligere modtaget aktuelt notat om sagen, senest forud for rådsmødet
(almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 26.-27. januar 2004.
8.
WTO/DOHA Development Agenda (DDA) - status
Nyt notat.
Kommissionen ventes, som led i den løbende orientering af Rådet efter WTO minister-konferencen i
Cancun,  at  give  en  statusorientering  for  Doha-Runden.  Gennemgangen  forventes  at  fokusere  på
følgende:
Aktuelt  ses  visse  tegn  på  snarlig  mulig  fremdrift  i  Doha-Runden.  Kommissionen  har  som  led  i
bestræbelserne efter Cancun arbejdet for at få genstartet forhandlingerne. Kommissionen/ Lamy har
således gennemført en række konsultationer med centrale WTO-medlemslande, herunder ikke mindst de
store udviklingslande i ”G20”. Hertil kommer, at forhandlings-processen i Genève er genstartet efter
udpegelse af nye formænd for de forhandlingsgrupper, de løbende drøftelser hidtil er foregået i.
EU har hidtil været den væsentligste drivkraft i Runden. EU har valgt at gå foran ved fortsat at udvise
fleksibilitet  i  forhandlingerne,  bl.a.  vedrørende  Singapore-emnerne  (investeringer,  konkurrence,
7
handelslettelser og offentlige indkøb). Fra EU’s side er desuden understreget nødvendigheden af, at også
andre aktører viser bevægelse.
Generelt vil Kommissionen formentlig understrege nødvendigheden af en fortsat aktiv indsats med
henblik på at sikre fornyet fremdrift i forhandlingerne og i den forbindelse signalere villighed til at udvise
fleksibilitet for at få Doha-runden tilbage på sporet.
Overvejelser  om  nærheds-  og  proportionalitetsprincippet  er  ikke  relevante  i  forbindelse  med  dette
dagsordenspunkt.
De danske prioriteter i WTO-forhandlingerne blev i forbindelse med Seattle-ministermødet den
30. november – 3. december 1999 forelagt Folketingets Europaudvalg til forhandlingsoplæg
forud  for  rådsmøde  (udenrigsministre)  den  11.-12.  oktober  1999.  Senest  har  Folketinget  i
vedtagelse V12 af den 6. november 2003 udtrykt sin holdning til WTO-forhandlingerne.
Folketingets Europaudvalg har tidligere modtaget aktuelt notat om sagen, senest forud for rådsmødet
(almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 8.-9. december 2003.
9.
Europæisk sikkerheds- og forsvarspolitik (ESDP)
Nyt notat.
Rådet  ventes  at  godkende  det  generelle  koncept  for  en  eventuelt  forestående  EU-operation  i
Bosnien-Herzegovina, der blandt andet vil indeholde et militært element.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465608_0008.png
EU har  tidligere erklæret sig  villig til at  efterfølge NATO’s  nuværende operation, SFOR,  i
Bosnien-Herzegovnia  (senest  på  EU-topmødet  den  12.-13.  december  2003).  En  formel
NATO-beslutning herom forventes truffet i forbindelse med Istanbul-topmødet til juni. EU’s
operation – EUFOR – vil i så fald kunne iværksættes omkring årsskifte 2004/5. NATO forventes
forsat at være tilstede i Bosnien-Herzegovnia med henblik på at løse enkelte opgaver (bl.a.
bistand  til  forsvarsreform  og  i  samarbejde  med  EUFOR  fortsætte  bestræbelserne  på  at
tilfangetage sigtede krigsforbrydere).
Den  forestående  krisestyringsindsats  forventes  at  blive  EU’s  hidtil  største  og  mest  sammensatte
operation. Det militære bidrag alene forventes at være på ca. 7-8000 mand. Operationen vil bygge på
EU’s mangeartede krisestyringsinstrumenter, herunder såvel militære som civile elementer. Operationen
vil ske inden for rammerne af et Berlin+ arrangement (samarbejdsaftale mellem NATO og EU), hvilket
bl.a. vil indebære anvendelse af NATO’s planlægningskapacitet (SHAPE), brug af NATO-aktiver og med
DSACEUR som strategisk commander. Storbritannien har tilbudt at stå i spidsen for EUFOR.
Rådet ventes at vedtage det generelle koncept (”General Concept”) for operationen, der overordnet
angiver rammerne for den kommende operation, herunder de militære og politiske strategiske optioner,
kommando-forhold, præcisering af operationens opgaver m.m.
Som følge af det danske forsvarsforbehold vil Danmark ikke kunne deltage i den militære del af EU’s
8
forestående operation. Formodentligt vil Danmark fortsat kunne bidrage til den civile del af operationen,
men endelig stillingtagen herom vil først kunne ske i lyset af bl.a. den konkrete juridiske udformning af
den ”fælles aktion”, der opretter EU’s indsats.
Overvejelser  om  nærheds-  og  proportionalitetsprincippet  er  ikke  relevante  i  forbindelse  med  dette
dagsordenspunkt.
Folketingets Europaudvalg har tidligere modtaget aktuelt notat om sagen, senest forud for rådsmødet
(almindelige  anliggender  og  eksterne  forbindelser)  den  22.-23.  marts  2004,  men  har  ikke  tidligere
modtaget aktuelt notat om den forestående EU-operation i Bosnien-Herzegovina.
10.
Opfølgning til Monterrey forpligtelserne
KOM (2004) 150
Nyt notat.
Rådet ventes på baggrund af en meddelelse fra Kommissionen at drøfte gennemførelsen af forpligtelserne
fra den internationale konference om udviklingsfinansiering i Monterrey i 2002.
EU-landene  forpligtede  sig  på  Det  Europæiske  Råd  i  Barcelona  i  marts  2002  forud  for
Monterrey-konferencen til at gøre fremskridt på en række punkter, herunder fremskridt mod opfyldelsen
af FN’s målsætning om at yde 0,7 pct. af BNI i statslig udviklingsbistand, harmonisering, afbinding,
styrket bistand inden for handel og udvikling, en international udredning vedr. globale offentlige goder,
fortsat  overvejelse  over  nye  finansieringskilder  samt  styrkelse  af  udviklingslandenes  stemme  i  den
internationale økonomiske beslutningsproces.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465608_0009.png
EU-landene gav i Monterrey tilsagn om kollektivt at opnå et EU-gennemsnit på 0,39 pct. af BNI i
udviklingsbistand i 2006, med individuelle bidrag på mindst 0,33 pct. Ifølge Kommis-sionens meddelelse
er det udvidede EU med en forventet bistandsprocent på 0,42 pct. i 2006 godt på vej til at opfylde
målsætningen.
EU-landene  forpligtede  sig  til  tage  konkrete  initiativer  indenfor  koordination  af  politikker  og
harmonisering  af  procedurer  inden  2004  på  linie  med  internationale  retningslinier,  herunder
OECD/DAC’s anbefalinger. Kommissionen foreslår i meddelelsen igangsat en række konkrete tiltag, der
skal styrke EU-koordinationen i bistandssammenhæng, herunder bl.a. udarbejdelsen af fælles sektor og
tematiske retningslinier, fælles positioner i internationale debatter, fælles minimumskrav til procedurer
evt. i form af et direktiv; og drøftelse af arbejdsdeling mellem EU-landene.
Rådet  forventes  bl.a.  at  nå  til  enighed  om  at  hilse  fremskridtene  i  gennemførelsen  af
Monterrey-forpligtelserne velkommen, opfordre alle medlemslande, der endnu ikke har gjort det, til at
opstille tidsplaner for opfyldelsen af FN’s målsætning om at yde 0,7 pct. af BNI i udviklingsbistand, og at
understrege vigtigheden af at arbejde videre med koordination og harmonisering.
9
Overvejelser  om  nærheds-  og  proportionalitetsprincippet  er  ikke  relevante  i  forbindelse  med  dette
dagsordenspunkt.
Folketingets Europaudvalg har tidligere modtaget aktuelt notat om sagen, senest forud for rådsmødet
(almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 19.-20. maj 2003.
11.
Forberedelse af gennemgangskonferencen i FN i 2005 af 2015-målene
Nyt notat.
Rådet forventes på baggrund af et oplæg fra Kommissionen at træffe beslutning om, at EU bidrager med
fælles rapportering til FN-konferencen i 2005 om gennemførelsen af 2015-målene.
I 2000 vedtog stats- og regeringscheferne på FN’s Generalforsamling ”Årtusinderklæringen”.
Erklæringen bekræfter det internationale samfunds enighed om grundlæggende principper for
fred, frihed, demokrati, sikkerhed, nedrustning og udvikling. Generalsekretærens drejebog for
gennemførelse af erklæringen opstiller bl.a. otte mål på udviklingsområdet – 2015-målene - som
Danmark støtter gennem såvel det bilaterale bistandssamarbejde som i den multilaterale indsats.
2015-målene er meget ambitiøse, men de kan nås inden 2015, hvis alle yder deres bidrag. Der er
tale om otte konkrete mål, nemlig:
1.   Halvere fattigdommen
2.   Sikre skolegang for alle børn
3.   Sikre kvinder ligestilling
4.   Nedbringe børnedødeligheden med to tredjedele
5.   Nedbringe dødeligheden blandt gravide og fødende kvinder med tre fjerdedele
6.   Stoppe spredningen af hiv/aids og andre smitsomme sygdomme
7.   Sikre et bæredygtigt miljø
8.   Skabe et globalt partnerskab for udvikling
Realisering af målene er et fælles ansvar, som FN’s medlemslande har påtaget sig, og for specielt
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465608_0010.png
Afrikas vedkommende er der brug for en helt særlig indsats, hvis målene skal nås. Den danske
regering  forfølger  allerede  målene  i  udviklingssamarbejdet  –  både  bilateralt  og  multilateralt.
Danmark  har  som  hidtil  eneste  land  udarbejdet  en  national  rapport  om  opfyldelsen  af
forpligtelserne  i  Mål  8,  herunder  til  bistandens  omfang  og  kvalitet,  markedsadgang  for
udviklingslandenes produkter og gældseftergivelse.
I  efteråret  2005  vil  der  i  tilknytning  til  FN’s  generalforsamling  blive  afholdt  en
gennemgangskonference  om  de  foreløbige  resultater  af  arbejdet  med  gennemførelse  af
2015-målene.
Danmark agter såvel i efteråret 2004 som forud for gennemgangskonferencen i 2005 at udarbejde
en ny national rapport om gennemførelsen af forpligtelserne i Mål 8. En række af forpligtelserne
10
ifølge  Mål  8,  bl.a.  afskaffelse  af  landbrugssubsidier  og  handelsrestriktioner,  er  underkastet
fællesskabskompetence.
Overvejelser  om  nærheds-  og  proportionalitetsprincippet  er  ikke  relevante  i  forbindelse  med  dette
dagsordenspunkt.
Folketingets Europaudvalg har ikke tidligere modtaget aktuelt notat om sagen.
12.
Råvarer og bomuld
KOM (2004) 89
KOM (2004) 87
Nyt notat.
Rådet forventes at drøfte situationen for de råvareafhængige udviklingslande, herunder om bomuld, samt
hvorledes EU igennem en EU-handlingsplan kan støtte disse udviklingslande.     
En EU-handlingsplan vil være en flersporet indsats og bl.a. omfatte:
støtte  til  udvikling  og  gennemførelse  af  råvarestrategier  inden  for  rammerne  af  landenes
udviklingsstrategier med henblik på at sikre en bæredygtig udvikling   
støtte til diversificering igennem udvikling af landenes produktive sektorer
støtte til udvikling af markedsbaserede prisstabiliserende mekanismer for råvareproducenter  
støtte fra EU i WTO med henblik på at sikre de råvareproducerende udviklingslande forbedrede
handelsbetingelser,  bl.a.  gennem  øget  markedsadgang  og  afskaffelse  af  handelsforvridende
støtteordninger  
Overvejelser om nærheds- og proportionalitetsprincippet er ikke relevante i forbindelse
med dette dagsordenspunkt.
Folketingets Europaudvalg har tidligere modtaget aktuelt notat om sagen, senest forud for rådsmødet
(almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 17.-18. november 2003.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465608_0011.png
13.
Reform af den eksterne bistand
Nyt notat.
Rådet forventes som opfølgning på orienteringsdebatten om effektiviteten af EU’s optræden udadtil på
11
mødet i Rådet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 26.-27. januar 2004 kort at gøre
status for bestræbelserne på at reformere Fællesskabsbistanden.
Kommissionen har i de seneste år gennemført en reform af forvaltningen af Fællesskabs-bistanden med
det formål at forbedre kvaliteten af indsatserne, sikre en hurtigere gennem-førelse af bistanden samt
forbedre procedurerne for forvaltningen. Som led i reformerne har Kommissionen iværksat en række
tiltag,  herunder  1)  øget  fokus  på  det  strategiske  grundlag  for  bistanden  med  indførelse  af
landestrategipapirer og bedre koordination med medlemslandene og andre donorer, 2) forbedringer i
kvalitetssikringen med udvikling af indikatorer, etablering af en kvalitetssikringsgruppe og oprettelse af en
ny projektdatabase, 3) decentralisering af projektforvaltningen til Kommissionens delegationer, og 4)
forbedringer i Kommissionens økonomistyring.
Overvejelser  om  nærheds-  og  proportionalitetsprincippet  er  ikke  relevante  i  forbindelse  med  dette
dagsordenspunkt.
Folketingets Europaudvalg har ikke tidligere modtaget aktuelt notat om sagen. Folketingets Europaudvalg
har  tidligere  modtaget  aktuelt  notat  om  gennemførelsen  af  orienteringsdebatten  på  rådsmødet
(almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 26.-27. januar 2004 og i forbindelse med drøftelsen
af Fællesskabets udviklingspolitik på rådsmødet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den
17.-18. november 2003.
14.
Forberedelse af internationale udviklingskonferencer: UNCTAD, SIDS og WSIS
KOM (2003) 371
Nyt notat.
Rådet forventes med udgangspunkt i et oplæg fra formandskabet at gøre status for forberedelsen af en
række internationale udviklingskonferencer, herunder UNCTAD XI (FN’s konference om handel og
udvikling) i Sao Paulo den 13.-18. juni 2004, Det internationale Møde for 10-års gennemgangen af
Barbados Handlingsprogrammet for små udviklingsøstater (Small Islands Developing States – SIDS) i
Mauritius den  30.  august–3. september  2004, og  Verdenstopmødet om  informationssamfundet den
16.-18. november 2005 i Tunis.
UNCTAD (FN’s konference om handel og udvikling)
Hvert fjerde år afholdes en UNCTAD konference med henblik på at beslutte hovedprioriteterne og
retningslinjerne  for  UNCTAD’s  arbejde  de  efterfølgende  fire  år.  Hovedtemaet  for  UNCTAD  XI
konferencen er styrket sammenhæng mellem udviklingslandenes nationale udviklingsstrategier og den
globale økonomiske udvikling. Konferencen vil fokusere på, hvorledes handel kan bruges til at skabe
vækst og reducere fattigdom, bl.a. igennem forbedring af udviklingslandenes konkurrencedygtighed og
kapacitetsopbygning i de produktive sektorer.  
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465608_0012.png
SIDS  Generalforsamling  besluttede  i  efteråret  2002  på  opfordring  fra  Johannesburg-topmødet  om
FN’s (små ø-stater)
bæredygtig  udvikling,  at  Det  internationale  Møde  til  evaluering  af  Barbados-handlingsplanen  for
bæredygtig udvikling i små udviklingsøstater (SIDS) skal finde sted på Mauritius i 2004. Handlingsplanen
12
blev vedtaget i april 1994 på Barbados-konferencen, som var det første møde, der efter Rio-konferencen
om miljø og udvikling tog sigte på implementering af Agenda 21 i en specifik landekreds.
WSIS (Verdenstopmødet om informationssamfundet)
FN’s  generalforsamling  gav  den  21.  december  2001  med  resolution  56/183  Den  Internationale
Telekommunikation Union (ITU) til opgave at forberede et verdenstopmøde om informationssamfundet
(World Summit on the Information Society – WSIS). Resolutionen peger blandt andet på behovet for at
udnytte det store videnmæssige og teknologiske potentiale til at fremme de mål, som blev fastsat i
sluterklæringen  fra  FN’s  Årtusinde-topmøde  i  New  York  i  2000.  I  resolutionen  opfordres  såvel
regeringer, civilsamfund og den private sektor til at deltage aktivt i forberedelsesprocessen.
WSIS er planlagt til at finde sted i to faser, den første fase med topmødet i Genève, som fandt sted den
10.-12. december 2003 og den anden fase i Tunis den 16.-18. november 2005.
Topmødeforberedelsen har løbende været på dagsordenen for it- og teleministrenes møder i Rådet, senest
drøftet på rådsmødet (transport, telekommunikation og energi) den 8. marts 2004.
Rådet ventes som led i drøftelserne at nå til enighed om at understrege EU’s positive engagement i
forberedelsen  af  Verdenstopmødet  om  informationssamfundet,  og  anmode  Kommissionen  om  at
udarbejde et kort strategipapir, som redegør for EU’s tilgang til forberedelsesprocessens forskellige
aspekter.
Overvejelser  om  nærheds-  og  proportionalitetsprincippet  er  ikke  relevante  i  forbindelse  med  dette
dagsordenspunkt.
Folketingets Europaudvalg modtog aktuelt notat om formandskabets forslag til et orienterende notat om
EU's holdninger til forhandlingerne i forbindelse med forberedelserne til Det internationale Møde for
10-års gennemgangen af Barbados handlingsprogrammet for små udviklingsøstater forud for rådsmødet
(retlige og indre anliggender) den 30. marts 2004. Folketingets Europaudvalg er endvidere løbende blevet
orienteret om forberedelsen af Verdenstopmødet om informationstopmødet, senest forud for rådsmødet
(transport, telekommunikation og energi) den 8. marts 2004.
15.
Revision af Cotonou-aftalen
Nyt notat.
Rådet  forventes  at  træffe  beslutning  om  forhandlingsmandat  til  Kommissionen  for  de  kommende
forhandlinger  om  en  revision  af  Cotonou-aftalen  mellem  AVS-landene  (udviklingslande  i  Afrika,
Vestindien og Stillehavs-området) og EU.
Cotonou-aftalen blev underskrevet den 23. juni 2000 og trådte i kraft den 1. april 2003. Aftalen fastlægger
rammerne for Fællesskabets bistandssamarbejde og handelsmæssige relationer med AVS-landene.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465608_0013.png
13
Cotonou-aftalen er indgået for 20 år med mulighed for revision af aftalen hvert femte år. Parterne har
underrettet hinanden om ønskede ændringer. Forhandlinger skal indledes i maj måned og være afsluttet
inden den 1. marts 2005. Forhandlingerne vil også skulle omfatte en ny finansprotokol for perioden
2005-2010, med mindre der som led i forhandlingerne om de finansielle perspektiver efter 2007 træffes
beslutning om indbudgettering af Den Europæiske Udviklingsfond i EU-budgettet. Forhandlingerne om
et fremtidigt handelsregime med regionale økonomiske partnerskabsaftaler er ikke omfattet af revisionen.
Disse forhandlinger har allerede siden efteråret 2002 fundet sted i særligt regi.
Rådet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) traf den 23.-24. februar beslutning om de emner,
som ønskes forhandlet fra EU’s side. Det er især områder, hvor gennemførelsen af bistanden vil kunne
effektiviseres. Bl.a. fleksibilitet i ressourcefordelingen, afbinding af bistanden og lettelse af procedurerne
for regionalt samarbejde og fleksibilitetsmuligheder i forbindelse med finansiering af konflikthåndtering.
Som  nye  emner  foreslås  indsat  bestemmelser  i  aftalen  om  indsatsen  mod  terrorisme  og
masseødelæggelsesvåben samt anerkendelse af Den Internationale Straffedomstol.
AVS-landene har uden uddybende begrundelse meddelt især at ønske forhandling om samarbejdets
politiske  dimension  herunder  om  konsultationer  og  bilæggelse  af  tvister,  om  information  og
kommunikation, om beskyttelse af intellektuelle ejendomsrettigheder samt om humanitær bistand og
nødhjælp.
Forhandlingsmandatet   til   Kommissionen   må   forventes   eventuelt   at   skulle   justeres   under
forhandlingsforløbet.
Overvejelser  om  nærheds-  og  proportionalitetsprincippet  er  ikke  relevante  i  forbindelse  med  dette
dagsordenspunkt.
Folketingets  Europaudvalg  har  ikke  tidligere  modtaget  aktuelt  notat  om  sagen,  men  Folketingets
Europaudvalg har tidligere modtaget et aktuelt notat om de forhandlingsemner, der blev foreslået fra
EU’s side, forud for rådsmødet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 23.- 24. februar
2004.
16.
Vedtagelse af Rådets fælles holdning vedr. fornyelse af restriktive tiltag overfor
Burma/Myanmar
Nyt notat.
Den 30. august 2003 lancerede det burmesiske militærstyre en 7-punkts køreplan for demokrati. Planen
indeholder reetablering af det nationale konvent (suspenderet siden 1996) til udarbejdelse af en ny
forfatning, der skal danne basis for et nyt parlamentsvalg. Militærstyret har netop meddelt, at konventet
indledes  den  17.  maj  2004.  Det  er  fortsat  uvist  under  hvilke  betingelser  oppositionen  og  etniske
minoriteter vil deltage i det genindkaldte konvent, og hvorvidt dette har potentiale til at indlede en
egentlig demokratiserings- og forsoningsproces. Aung San Suu Kyi er fortsat i husarrest.
På den baggrund ventes Rådet at vedtage en forlængelse af EU’s fælles holdning vedrørende Burma med
12  måneder.  EU  fastholder  p.t.  et  sanktionsregime  mod  Burma,  som  først  og  fremmest  består  i
indrejseforbud  og  indefrysning  af  økonomiske  midler  i  EU  for  medlemmerne  af  det  burmesiske
militærstyre samt andre, der nyder godt af regimets politik. EU opretholder desuden en våbenembargo
mod landet. Der ydes ikke udviklingsbistand til Burma.  
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465608_0014.png
14
EU er rede til at reagere med stramninger/lempelser i sanktionsregimet, når der sker væsentlige ændringer
i situationen. Den seneste stramning fandt sted i juni 2003 på foranledning af Danmark som reaktion på
fængslingen af Aung San Suu Kyi og andre oppositionsledere. Der er ikke siden hen sket bevægelse i
situationen,  som  tilsiger  yderligere  stramning  eller  lempelse.Overvejelser  om  nærheds-  og
proportionalitetsprincippet er ikke relevante i forbindelse med dette dagsordenspunkt.
Folketingets Europaudvalg har tidligere modtaget aktuelt notat om sagen, senest forud for rådsmødet
(almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 16.-17. juni 2003.
17.
Forberedelse af 21. samling i EØS-rådet
Nyt notat.
Rådet vil skulle vedtage den fælles EU holdning til den 21. samling i EØS-rådet, som vil blive afholdt i
forlængelse af rådsmødet den 26.-27. april 2004.
På mødet forudses der en generel drøftelse af status for EØS aftalens funktion samt en orienterende
drøftelse vedrørende EU’s nye naboskabspolitik.
Overvejelser  om  nærheds-  og  proportionalitetsprincippet  er  ikke  relevante  i  forbindelse  med  dette
dagsordenspunkt.
Folketingets Europaudvalg har ikke tidligere modtaget aktuelt notat om sagen.
18.
Verdenstopmødet om bæredygtig udvikling et år efter: Opfyldelse af vores forpligtelser
KOM (2003) 829
Nyt notat.
Med udgangspunkt i Kommissionens meddelelse ”Verdenstopmødet om bæredygtig
udvikling et år efter: opfyldelse af vores forpligtelser”, forventes Rådet at vedtage
rådskonklusioner, der udstikker retningslinjer om opfølgningen på Verdenstopmødet med
særligt fokus på den udviklingsrettede eksterne dimension af opfølgningen.
EU’s strategi for bæredygtig udvikling blev vedtaget på det Europæiske Råds møde i Gøteborg i juni
2001, hvor Rådet også tilføjede miljødimensionen til Lissabon-strategien. På Det Europæiske Råds møde
i marts 2003 blev det besluttet at føje yderligere elementer til strategien for bæredygtig udvikling, i form af
specifik fokus på EU’s opfølgning på verdenstopmødet om bæredygtig udvikling. Baseret på de her
prioriterede områder, gør Kommissionens meddelelse status over EU’s opfølgning indenfor den meget
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465608_0015.png
brede dagsorden fra Johannesburg-topmødet.
Johannesburg-topmødet blev afholdt den 24. august til 4. september 2002 med deltagelse af stats- og
regeringschefer og resulterede i dels vedtagelse af en politisk erklæring og en handlingsplan, dels indgåelse
af  partnerskaber.  Tre  af  de  mest  markante  partnerskabsinitiativer  er  EU’s  initiativer  på  vand-  og
energiområdet samt initiativet til bekæmpelse af handel med ulovligt hugget tømmer. For så vidt angår
vandinitiativet besluttede Rådet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 22.-23. marts
2004, at man ønsker at afsætte 500 mio. euro til en EU-AVS vandfacilitet. Den endelige beslutning om
oprettelse af faciliteten skal træffes på EU-AVS-ministermødet i maj 2004. For at sikre den videre
fremdrift  i  de  tre  initiativer  forventes  Rådet  at  understrege  betydningen  af  forstærket  indsats  fra
medlemslandene og Kommissionen.
Rådet forventes desuden at bekræfte EU’s forpligtelser til at leve op til de mål, der blev vedtaget i
Johannesburg. Disse anses – sammen med EU-forpligtelserne fra Monterrey-konferencen og arbejdet for
et positivt resultat af handelsforhandlingerne i Doha-udviklingsrunden – for at udgøre en essentiel del af
EU’s bidrag til det globale partnerskab for opnåelse af 2015-målene. Kommissionens meddelelse anses
desuden for at være et vigtigt bidrag i EU’s forberedelse af det FN-møde, der i 2005 skal gøre status over
implementeringen af 2015-målene og forpligtelserne fra andre større FN-konferencer.
Rådet forventes også at bekræfte EU’s ønske om et positivt og bæredygtigt resultat af Doha-runden og at
bekræfte  EU’s  vilje  til  at  fremme  handelssamarbejdets  bidrag  til  bæredygtig  udvikling.  I  denne
sammenhæng fremhæves betydningen af handelsrelateret bistand til især de mindst udviklede lande. Rådet
forventes  at  byde  Kommissionens  Trade  Helpdesk  rettet  mod  eksportører  fra  udviklingslandene
velkommen.
Rådet  forventes  at  understrege,  at  sundhed  og  de  sundhedsrelaterede  2015-mål  er  nøglefaktorer  i
bæredygtig udvikling. Rådet finder ikke dette tilstrækkeligt reflekteret i Kommissionens meddelelse. Det
samme  gælder  bæredygtig  forvaltning  af  naturressourcer  og  biodiversitet,  som  Rådet  anser  for  en
forudsætning  for  fattigdomsbekæmpelse.  Rådet  forventes  desuden  at  understrege,  at  yderligere
anstrengelser er påkrævede for at sikre god regeringsførelse og deltagelse.
Overvejelser om nærhedsprincippet og proportionalitetsprincippet er ikke skønnet relevante i forhold til
dette dagsordenspunkt.
Folketinget  har  tidligere  modtaget  aktuelle  notater  om  den  eksterne  dimension  af  EU’s
bæredygtighedsstrategi samt  forberedelsen af og  opfølgningen på Johannesburg-topmødet  forud for
rådsmødet (miljø) den 7. marts 2001, rådsmødet (udvikling) den 31. maj 2001,  rådsmødet (miljø) den 7.
juni 2001, Det Europæiske Råd i Göteborg den 15.-16. juni 2001, rådsmødet (udvikling) den 8. november
2001, rådsmødet (udenrigsministre) den 18.-19. februar 2002, rådsmødet (miljø) den 4. marts 2002,
rådsmødet (udenrigsministre) den 11.-12. marts 2002, Det Europæiske Råd i Barcelona 15.-16. marts
2002,  rådsmødet  (udenrigsministre)  den  13.  maj  2002,  rådsmødet  (udvikling)  den  30.  maj  2002,
rådsmødet (ECOFIN) den 4. juni 2002, rådsmødet (udenrigsministre) den 17. juni 2002, Det Europæiske
Råd i Sevilla den 21.-22. juni 2002, rådsmødet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den
22.-23. juli 2002, rådsmødet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 30. september –
1.oktober 2002, rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 14.-15. oktober 2002 og rådsmødet (miljø) den 17.
oktober 2002, rådsmødet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 18.-19. november 2002,
samt  rådsmødet  (miljø)  den  22.  december  2003.  Aktuelt  notat  om  Kommissionens  meddelelse  er
16
oversendt den 2. marts 2004.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465608_0016.png