Europaudvalget 2003-04
EUU Alm.del Bilag 760
Offentligt
1465610_0001.png
PDF udgave (54 KB)
Skatteministeriet
Den
J.nr. 2003-518-63
Spørgsmål 113 113
Til
Folketingets Skatteudvalg
Hermed fremsendes svar på spørgsmål nr.113 af den 2. december 2003.
(Alm. del - bilag 135).
Svend Erik Hovmand
/Lars Henry Nielsen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465610_0002.png
Spørgsmål:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen fra Bech-Bruun Dragsted Advokatfirma
vedrørende notat om EF-domstolens dom i Gambelli-sagen, jf. alm. del - bilag 134.
Svar:
I advokat Jon Iversens notat - der er udarbejdet efter anmodning fra den britiske
bookmaker-virksomhed Unibet - redegøres der bl.a. for
Den danske spillelovgivning, især for straffebestemmelserne i tipsloven
Gambelli-dommen og tidligere praksis fra EF-Domstolen samt
Gambelli-dommens betydning for den danske spillelovgivning.
Det er navnlig advokat Jon Iversens overordnede konklusioner, at
staten ikke kan fremkomme med en EU-retligt holdbar begrundelse for de
restriktioner, som den danske spillelovgivning udgør for etableringsfriheden og
den frie udveksling af tjenesteydelser,
restriktionerne strider mod det EU-retlige proportionalitetsprincip.
staten gennem Tipstjenesten ansporer og opmuntrer forbrugerne til at spille med
henblik på at generere profit til almennyttige formål, samt at
spillelovgivningen ikke har til formål at reducere spillemulighederne på en
sammenhængende og systematisk måde.
I notatet gennemgår advokat Jon Iversen desuden både de retsskridt, som spiludbydere
som Unibet vil kunne anvende med henblik på at få fastslået, at Tipstjenestens monopol i
relation til udbud af en række spil strider mod EU-retten, og de retsskridt, som
staten/Tipstjenesten vil kunne anvende med henblik på at håndhæve den eksisterende
spillelovgivning.
Det er i den henseende navnlig advokat Jon Iversens vurderinger, at
Unibet under et anerkendelsessøgsmål vil få medhold i, at Tipstjenestens monopol
strider mod EU-retten.
staten vil være erstatningsansvarlig, såfremt Unibet forhindres i at iværksætte
udbud, formidling eller markedsføring af spil i Danmark.
eventuelle straffesager mod Unibet og/eller fysiske eller juridiske personer, der
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465610_0003.png
formidler, markedsfører eller medvirker ved Unibets udbud af spil, vil falde ud til
frifindelse.
Unibets virksomhed i Danmark ikke vil kunne standses ved fysiske
foranstaltninger, herunder med politiets bistand.
fogedforbud mod Unibet mv. ikke vil kunne nedlægges, dels fordi tipslovens
straffebestemmelser udgør et tilstrækkeligt værn imod aktiviteter, der udøves i
strid med loven, dels fordi tipslovens forbudsbestemmelser under alle
omstændigheder strider mod EU-retten.
Hvad angår spørgsmålet om, i hvilket omfang den danske spillelovgivning strider mod
EU-retten, må jeg konstatere, at alle de synspunkter, som advokat Jon Iversen fremfører,
allerede har været vurderet i Kammeradvokatens notat, jf. bilag 132. Der er således intet
nyt i advokat Jon Iversens notat.
Kammeradvokatens samlede vurdering er, at den overordnede danske ordning, der blev
skabt med lotteriforbudsloven, og som løbende er blevet tilpasset samfundsudviklingen i
en række senere love, må anses for at være i overensstemmelse med EF-Domstolens
praksis på spilleområdet, således som denne praksis senest er kommet til udtryk i
Gambelli-sagen.
Den danske lovgivning er kendetegnet ved, at der på hele spilleområdet er indført
sammenhængende og systematiske begrænsninger i adgangen til at udbyde spil, idet
udgangspunktet på hele spilleområdet er, at spiludbud er forbudt, medmindre det sker på
grundlag af en forudgående tilladelse, og idet de tilladte spil er undergivet en
lovgivningsmæssig kontrol i form af krav til gevinstudbetalinger og kontrol af
udbyderne.
Baggrunden for de lovændringer, der har muliggjort en udvidelse af Tipstjenestens
spiludbud, har været, at det er blevet vurderet, at den almindelige samfundsudvikling og
udviklingen i forbrugernes spillemuligheder ”udenom” de tilladte spil, har indebåret, at
der ikke længere forelå en tilstrækkelig begrundelse for at opretholde de samme snævre
rammer for Tipstjenestens spiludbud. De pågældende lovændringer er derfor ikke udtryk
for, at lovgivningsmagten ikke længere har fundet behov for et system, der indebærer en
begrænsning af spillemulighederne og en hensyntagen til forbrugernes interesser i kraft
af, at spiludbud kun er lovligt inden for de kontrollerede spiludbyderes rammer.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465610_0004.png
Der er således ikke grundlag for at antage, at den danske ordning ikke reelt er begrundet i
hensyn til forbrugerne samt hensyn til begrænsning af ludomani og økonomisk
kriminalitet.
Hensynet til at begrænse den private indtjening fra spil om penge og kanalisere
hovedparten til almennyttige formål har således alene spillet en rolle i forhold til den
nærmere organisering, regulering og beskatning af de spilleformer, som Folketinget har
tilladt inden for den danske ordning. EF-Domstolen har udtrykkeligt anerkendt - bl.a. i
Gambelli-dommen - at hensynet til, at indtægter ved spillevirksomhed kommer
almennyttige formål til gode, er et hensyn, som medlemsstaterne lovligt kan tage ved
udformningen af spillelovgivningen, når blot dette hensyn ikke udgør den reelle
begrundelse for begrænsningerne i spiludbuddet mv.
Når advokat Jon Iversen når til et andet resultat end Kammeradvokaten, har det
sammenhæng med, at han fejlfortolker Gambelli-dommen på i hvert fald to væsentlige
punkter:
Han lægger for det første til grund, at den vedrører et italiensk monopol på spiludbud.
Men det gør den ikke. Problemet i den italienske sag var tværtimod, at den italienske stat
gav en lang række virksomheder - mere end 1000 - adgang til at udbyde spil for at øge
statens indtægter. Herom fastslår dommen, at hvis et medlemsland vælger at foretage
udbud, skal alle have lige adgang. I Danmark er der som bekendt ikke tale om, at der er
givet en lang række nye spiludbydere adgang til markedet med henblik på at øge statens
indtægter.
Selv om den italienske stat med den ene hånd væsentligt slækkede begrænsningerne i
relation til spiludbud, opretholdt staten med den anden hånd en række restriktioner, der
oven i købet i nogle henseender var direkte diskriminerende over for udenlandske
spiludbydere. Problemet med den italienske lovgivning var altså, at man påberåbte sig
hensynet til at begrænse spillemulighederne, men i praksis samtidig gennemførte en
lovgivning, der fundamentalt stred imod dette hensyn, og som tværtimod var begrundet i
et ønske om at øge statens indtægter.
Som det fremgår af Kammeradvokatens notat, er Gambelli-dommen netop ikke til hinder
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465610_0005.png
for et monopol på spilleområdet.
Tværtimod bekræfter dommen den hidtidige retspraksis, som går ud på, at det ligger
inden for medlemslandenes skøn i relation til spillelovgivningen at opretholde et
monopol, når dette begrundes i tvingende almene hensyn. Det følger heraf bl.a., at
medlemslandene kan sikre, at spil foregår under kontrollerede former inden for rammerne
af et monopol, og at spil dirigeres hen til monopolet.
Advokat Jon Iversen lægger for det andet til grund, at Gambelli-dommen reelt forhindrer
Dansk Tipstjeneste i at markedsføre sine spil.
Der er også her tale om en fejlfortolkning, idet dommens præmis 69 om, at staten ikke
kan opretholde restriktioner for den frie adgang til spiludbud mv., hvis staten samtidig
ansporer eller opmuntrer forbrugerne til deltagelse i spil med henblik på at de offentlige
finanser kan drage fordel heraf på det økonomiske plan, skal læses i lyset af faktum i den
konkrete sag. Den italienske stat havde således direkte i lovforarbejderne anført, at den
betydelige udvidelse af markedet og den samtidige stramning af straffebestemmelserne i
lovgivningen skete med henblik på at opnå flere indtægter til statskassen.
Den præmis i Gambelli-dommen, som advokat Jon Iversen bygger sin fortolkning på, kan
derfor ikke tages til indtægt for, at et nationalt spilmonopol ikke må udbyde nye spil og
markedsføre sine spil over for forbrugerne.
Advokat Jon Iversens fortolkning ville i realiteten hindre varetagelsen af det hensyn, som
ligger til grund for den danske ordning, om at begrænse spiludbuddet og kanalisere
spillelysten ind i ordnede rammer. Dette hensyn, som EF-Domstolen udtrykkeligt har
anerkendt berettigelsen af, kan kun varetages ved, at Dansk Tipstjeneste i et rimeligt
omfang, bl.a. gennem markedsføring, ansporer og opmuntrer danskerne til at spille hos
Tipstjenesten.
Dansk Tipstjenestes markedsadfærd kan nemlig ikke ses isoleret. Udviklingen af ny
grænseoverskridende teknologi, hvorved muligheden for at spille døgnet rundt på spil,
der efter dansk ret ikke lovligt kan udbydes her i landet, er blevet kraftigt forøget. Det gør
det stadig vigtigere at udvikle attraktive danske tilbud af hensyn til at undgå en erodering
af den danske ordning.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465610_0006.png
Men hertil kommer, at der under alle omstændigheder ikke er belæg for at karakterisere
Dansk Tipstjenestes markedsføring som særligt aggressiv. Som nævnt i
Kammeradvokatens notat, så vurderede Rigsrevisionen i sin beretning om Dansk
Tipstjeneste af 6. februar 2003, at Dansk Tipstjeneste har markedsføringsomkostninger
af en størrelsesorden, som målt på spilleomsætningen procentuelt er beskeden.
Samlet set
er det min opfattelse, at advokat Jon Iversens vurdering, hvorefter den danske
spillelovgivning strider mod EU-retten, er uholdbar.
Hvad angår advokat Jon Iversens vurderinger af, hvad der vil være resultatet af retssager
mv. på området, så forudsætter alle disse vurderinger, at han har ret i, at den danske
spillelovgivning strider mod EU-retten. Men denne forudsætning anser jeg som nævnt for
uholdbar.
Skulle en retssag om Tipstjenestens monopol mod forventning falde ud til, at domstolene
anser den danske spillelovgivning for at være i strid med EU-retten, vil det ikke
indebære, at staten - som antaget af advokat Jon Iversen - bliver erstatningsansvarlig over
for f.eks. udenlandske spiludbydere, der er blevet forhindret i at udøve deres virksomhed
her i landet.
Som Kammeradvokatens notat viser, er der nemlig i det mindste en sådan tvivl om,
hvorvidt den danske spillelovgivning strider mod EU-retten, at en eventuel tilsidesættelse
af EU-retten ikke kan anses for "kvalificeret", hvilket efter EU-retten er en forudsætning
for, at medlemsstaterne ifalder erstatningsansvar for at have handlet i strid med
EU-retten. Under disse omstændigheder ses heller ikke almindelige danske
erstatningsretlige principper (culpa) at kunne begrunde et erstatningsansvar.
Videre bemærkes, at jeg ikke kan tiltræde advokat Jon Iversens vurdering, hvorefter det
vil være umuligt at få nedlagt forbud mod f.eks. en udenlandsk spiludbyder, der
tilsidesætter tipslovens bestemmelser.
Advokat Jon Iversen anfører herom, for det første, at fogedretten vil være forpligtet til at
vurdere, om lovgivningen strider mod EU-retten. Det er korrekt, men selv hvis
fogedretten nærer nogen tvivl herom, vil det ikke være tilstrækkeligt til at begrunde, at en
forbudsbegæring afvises. I retspraksis er det således fastslået, at selv i et tilfælde, hvor
Østre Landsret fandt, at det var nødvendigt at forelægge præjudicielle spørgsmål for
EF-Domstolen for at få afklaret retstilstanden, kunne denne tvivl ikke begrunde, at forbud
ikke blev nedlagt.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465610_0007.png
Advokat Jon Iversen anfører for det andet, at fogedretten må forventes at afvise en
eventuel forbudsbegæring med henvisning til, at tipslovens straffebestemmelser udgør et
tilstrækkeligt værn mod en ulovlig adfærd. Men hvis en udenlandsk spiludbyder f.eks.
vælger at udbyde sine spil i Danmark, så er det jo netop et bevis for, at de pågældende
straffebestemmelser ikke udgør et tilstrækkeligt værn mod den ulovlige adfærd.
Det bemærkes, at nedlægges der et forbud, og viser dette sig senere at have været
uberettiget, gælder der efter retsplejeloven en regel om objektivt ansvar for
forbudsrekvirenten. I netop denne situation er det altså korrekt, at staten vil kunne
pådrage sig et erstatningsansvar, hvis spillelovgivningen anses for at stride mod
EU-retten.
Endelig vil jeg gerne på ny henvise til, at der i Kammeradvokatens notat redegøres
detaljeret for spørgsmålet om spillelovgivningens forenelighed med EU-retten.