Europaudvalget 2003-04
EUU Alm.del Bilag 761
Offentligt
1465597_0001.png
PDF udgave (222 KB)
mmerne af Folketingets Europaudvalg
stedfortrædere
Journalnummer
Kontor
400.C.2-0
EUK
15. april 2004
Med henblik på mødet i Folketingets Europaudvalg den 23. april 2004 – dagsordenspunkt rådsmøde
(retlige og indre anliggender) den 29.-30. april 2004 – vedlægges Integrationsministeriets notat om de
punkter, der forventes optaget på dagsordenen.
Holbergsgade 6Telefon: + 45 33 92 33 80E-post: [email protected]
DK-1057  København KTelefax: + 45 33 11 12 39Hjemmeside: www.inm.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465597_0002.png
Udenrigsministeriet
Asiatisk Plads 2
1448 København K
Dato: 14. april 2004
Kontor: Internationalt kontor
J. nr.: 2004/4050-520
Sagsbeh.
pbm
Fil-navn:
Oversendelse FEU
INM0188
Med henblik på oversendelse til Folketingets Europaudvalg sendes bidrag til samlet aktuelt notat vedrørende
rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 29. – 30. april 2004 for så vidt angår Integrationsministeriets
område.
Med venlig hilsen
Bertel Haarder
/Pernille B. Mikkelsen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465597_0003.png
MINISTERIET FOR FLYGTNINGE,
INDVANDRERE OG INTEGRATION
Dato:
13. april 2004
Kontor: Internationalt kontor
J. nr.:
2004/4050-520
INM0188
Bidrag til aktuelt notat til brug for rådsmødet (retlige og indre anliggender) samt mødet i det
Blandede Udvalg med Norge og Island på ministerniveau den 29. – 30. april 2004
Dagsordenspunkt 18): Rådets direktiv om minimumsstandarder for procedurer i
medlemsstaterne for tildeling og fratagelse af flygtningestatus (KOM (2002)
326 endelig)
2
Dagsordenspunkt 19) Forslag til Rådets forordning om indførelse af en forpligtelse for
medlemsstaternes kompetente myndigheder til systematisk at stemple tredjelandsstatsborgeres
rejsedokumenter ved passage af medlemsstaternes ydre grænser og om ændring i den henseende
af konventionen om gennemførelse af Schengen-aftalen og Den Fælles Håndbog (KOM (2003)
664 endelig)
Dagsordenspunkt 20): Udkast til rådskonklusioner om indledende aktiviteter til oprettelse af et
finansielt instrument på udsendelsesområdet
Dagsordenspunkt 21): Rådets beslutning om oprettelse af et sikkert, webbaseret informations-
og koordinationsnet for medlemsstaternes indvandringsmyndigheder, KOM (2003) 727 endelig
11
Dagsordenspunkt 22): Kommissionens forslag om etablering af et selvstændigt agentur for
grænsekontrol (Kom (2003) 687 endelig)
12
6
9
3
Dagsordenspunkt 18): Rådets direktiv om minimumsstandarder for procedurer i
medlemsstaterne for tildeling og fratagelse af flygtningestatus (KOM (2002) 326
endelig
)
Revideret notat. Ændringer er markeret med kursiv.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465597_0004.png
1. Indledning
fremsatte den 26. oktober 2000 forslag til rådsdirektiv om
Kommissionen
minimumsstandarder for procedurer i medlemsstaterne for tildeling og
fratagelse af flygtningestatus, (KOM (2000) 578 endelig).
Kommissionens direktivforslag er fremsat med hjemmel i afsnit IV i Traktaten
om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, artikel 63, stk. 1, nr. 1, litra d.
Direktivet skal i henhold til Traktatens artikel 67, nr. 1, vedtages med
enstemmighed efter høring af Europa-Parlamentet.
Forslaget blev præsenteret af Kommissionen på rådsmødet (retlige og indre
anliggender) den 28. september 2000.
På baggrund af forhandlingssituationen opfordrede Det Europæiske Råd på sit
møde i Laeken den 14. - 15. december 2001 Kommissionen til senest den 30.
april 2002 at fremsætte et revideret direktivforslag om asylprocedurer.
Det Europæiske Råd opfordrede på sit møde i Sevilla i juni 2002 Rådet til at
godkende det reviderede direktivforslag inden december 2003.
Kommissionen fremsatte det reviderede forslag til Rådets direktiv om
asylprocedurer (KOM (2002) 326 endelig) den 19. juni 2002.
Ifølge artikel 1 i Protokollen om Danmarks Stilling deltager Danmark ikke i
Rådets vedtagelse af foranstaltninger, der foreslås i henhold til afsnit IV i
EF-traktaten, og ifølge protokollens artikel 2 er ingen af de foranstaltninger, der
er vedtaget i henhold til dette afsnit, bindende for eller finder anvendelse i
Danmark.
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 5. – 6. juni 2003 blev der med
få undtagelser opnået politisk enighed om artiklerne 1 – 22.
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 2. – 3. oktober 2003 var der
politisk enighed om udarbejdelse af en fællesminimums liste over sikre
oprindelseslande.
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 29. - 30. april 2004 ventes en drøftelse af
udestående spørgsmål med henblik på at opnå politisk enighed og om muligt vedtage direktivet.
2. Indhold
4
Direktivforslaget fastlægger minimumsgarantier for asylansøgeren under
asylsagen og fastlægger minimumsstandarder for behandling af en asylsag i
første og anden instans. Direktivet er bygget op på den måde, at kapitel I
omhandler direktivets formål og anvendelsesområde, kapitel II omhandler
grundlæggende principper for asylsagsbehandlingen og ansøgerens rettigheder.
Kapitel III omhandler rammerne for asylsagsbehandlingen i første instans og
kapitel IV indeholder bestemmelser for inddragelse af status. Endelig fastsætter
kapitel V standarder for behandling af en klage, og kapitel VI angår afsluttende
bestemmelser om blandt andet ikrafttræden.
Kapitel II om minimumsgarantier for asylproceduren fastslår blandet andet, at
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465597_0005.png
afgørelser skal træffes individuelt, objektivt og upartisk, og at negative
afgørelser skal begrundes og indeholde en klagevejledning. Ansøgeren skal
have adgang til juridisk bistand under asylsagen. Under klagesagsbehandlingen
skal denne bistand som udgangspunkt være gratis. I kapitel III fastlægges fælles
standarder for anvendelse af begreberne ”uantagelige ansøgninger”, ”åbenbart
grundløse ansøgninger” og ”første asylland”. Endvidere fastsættes fælles
standarder for ”sikkert oprindelsesland” og ”sikkert tredjeland”.
Endvidere foreslås en procedure for vedtagelse af en fælles liste over sikre
oprindelseslande. En forudsætning for at anse et land som sikkert
oprindelsesland
på den fælles liste
er, at landet opfylder en række kriterier i
direktivforslagets anneks II. Der må således ikke generelt finde forfølgelse eller
omstændigheder, der kan begrunde subsidiær beskyttelse, sted i det pågældende
land.
Forslagets kapitel IV omhandler inddragelse af flygtningestatus. En sag om
inddragelse kan indledes, når nye oplysninger giver anledning til at undersøge,
om ansøgeren skal anerkendes som flygtning. Ansøgeren skal underrettes om, at
en sådan sag indledes, og skal have mulighed for at fremkomme med
bemærkninger.
Efter forslagets kapitel V skal der være ret til at klage over afslag på asyl og
afslag på en anmodning om at genoptage asylsagen efter, at der er truffet
afgørelse i sagen, samt over en afgørelse om afvisning. Endvidere skal der være
klageadgang ved en afgørelse om inddragelse af status.
Direktivet fastsætter, at klageinstansen skal være et effektivt retsmiddel, og kan
således blandt andet være en domstol eller et tribunal. Retningslinier for, hvilke
organer, der ifølge EU-retten kan karakteriseres som sådan, fremgår af
EF-domstolens praksis. Der lægges herefter vægt på, at organet er stiftet ved
lov, har permanent karakter, virker som en obligatorisk retsinstans, anvender en
kontradiktorisk sagsbehandling, træffer afgørelse på grundlag af retsregler, samt
om det er uafhængigt af administrationen.
5
Direktivforslaget indeholder endelig bestemmelser om opsættende virkning af
en klage.
3. Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamarbejdet
Sagen har været drøftet i Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamarbejdet (SPAIS) den 11.
september 2000, den 5. september 2001, den 13. november 2001, den 24. september 2002, den 19. maj
2003, den 11. september 2003, den 16. oktober 2003, den 10. november 2003, den 30. januar 2004, den
12. marts 2004, samt
den 2. april 2004.
4. Europa-Parlamentet
Europa-Parlamentet godkendte den 20. september 2001 med en række
ændringsforslag Kommissionens oprindelige forslag til direktiv om
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465597_0006.png
asylprocedurer.
Europa-Parlamentet har oplyst, at de med ændringsforslagene har ønsket at
styrke asylansøgernes status og sikre medlemsstaternes efterlevelse af
Flygtningekonventionen og den Europæiske Menneskerettighedskonvention.
Forslagene indeholder bestemmelser vedrørende forbedret adgang til juridisk
assistance under asylsagen, forbedret information af asylansøgeren og dennes
juridiske rådgiver, krav på en personlig samtale om asylmotivet, en
begrænsning af kriterierne for at frihedsberøve asylansøgere, en begrænsning af
mulighederne for at afvise asylansøgninger som ubegrundede, skærpede
betingelser for at udpege et land som et sikkert tredjeland samt en udvidelse af
anvendelsen af opsættende virkning af påklage.
På baggrund af blandt andet Europa-Parlamentets ændringsforslag fastlægger
det reviderede direktivforslag om asylprocedurer på visse områder et højere
niveau af minimumsgarantier for asylproceduren.
Da det reviderede direktivforslag har taget Europa-Parlamentets bemærkninger i
betragtning, vil en fornyet høring af Europa-Parlamentet ikke finde sted.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen har i det oprindelige direktivforslag som begrundelse for at
indføre fællesskabsretlig regulering på området anført, at situationen med
hensyn til proceduregarantier for asylansøgere, kravene til beslutningstagning
og standarderne for anvendelse af begreber og praksis, for eksempel
fremskyndede procedurer, varierer betydeligt fra medlemsstat til medlemsstat.
Fastsættelsen af minimumsstandarder på fællesskabsplan vil være medvirkende
til at begrænse asylansøgeres sekundære bevægelser som følge af forskellige
6
procedurer i medlemsstaterne.
Kommissionen har ikke gentaget begrundelsen for fremsættelsen af forslaget i
det reviderede direktivforslag, hvorfor det antages, at ovennævnte begrundelse
fortsat er gældende.
Det skønnes, at direktivforslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
6. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Det reviderede forslag til direktiv om asylprocedurer har hverken lovgivningsmæssige eller statsfinansielle
konsekvenser, da Danmark efter Protokollen om Danmarks Stilling ikke deltager i vedtagelsen.
Såfremt tilsvarende regler ønskes gennemført i dansk ret, vil det kræve ændringer i udlændingeloven,
ligesom en gennemførelse i dansk ret vil medføre visse statsfinansielle konsekvenser som det dog på
nuværende tidspunkt ikke er muligt at skønne endeligt over.
1. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg
for Udlændinge- og Integrationspolitik
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465597_0007.png
Folketingets  Europaudvalg og  Folketingets  Udvalg for  Udlændinge-  og Integrationspolitik  er  blevet
orienteret om sagen forud for rådsmøderne (retlige og indre anliggender) den 28. september 2000, den 27.
– 28. september 2001 og 6. – 7. december 2001, den 14. – 15. oktober 2002, den 5. – 6. juni 2003, den 2.
– 3. oktober 2003, den 6. november 2003, den 27. – 28. november 2003, den 19. februar 2004
og den 30.
marts 2004.
Grundnotat om Kommissionens oprindelige forslag til Rådet direktiv om
asylprocedurer blev sendt til Folketingets Europaudvalg og Folketingets
Retsudvalg den 18. juni 2001.
7
Dagsordenspunkt 19) Forslag til Rådets forordning om indførelse af en forpligtelse
for medlemsstaternes kompetente myndigheder til systematisk at stemple
tredjelandsstatsborgeres rejsedokumenter ved passage af medlemsstaternes ydre
grænser og om ændring i den henseende af konventionen om gennemførelse af
Schengen-aftalen og Den Fælles Håndbog (KOM (2003) 664 endelig)
Nyt notat.
1. Indledning
Kommissionen  fremsatte den  6.  november 2003  forslag  til Rådets  forordning  om indførelse  af  en
forpligtelse   for   medlemsstaternes   kompetente   myndigheder   til   systematisk   at   stemple
tredjelandsstatsborgeres rejsedokumenter ved passage af medlemsstaternes ydre grænser og om ændring i
den henseende af konventionen om gennemførelse af Schengen-aftalen og Den Fælles Håndbog.
Forslaget  er blandt  andet  fremsat på  baggrund  af Rådets  konklusioner  fra 19.  december  2002 om
indførelse af systematisk stempling af udlændinges rejsedokumenter i forbindelse med kontrollen af de
ydre grænser, der opfordrede Kommissionen til at overveje forslag, som kunne føre til en harmonisering
af gældende praksis vedrørende stempling af rejsedokumenter og undersøge følgerne af  manglende
indrejsestempling.
Forordningsforslaget  er  fremsat  med  hjemmel  i  artikel  62,  nr.  2,  litra  a,  og  skal  vedtages  med
enstemmighed efter høring af Europa-Parlamentet.
Ifølge  artikel  1  i  Protokollen  om  Danmarks  Stilling  deltager  Danmark  ikke  i  Rådets  vedtagelse  af
foranstaltninger, der foreslås i henhold til afsnit IV i EF-traktaten, og ifølge protokollens artikel 2 er ingen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465597_0008.png
af de foranstaltninger, der er vedtaget i henhold til dette afsnit, bindende for eller finder anvendelse i
Danmark.
I  det  omfang  Rådet  har  truffet  afgørelse  om  et  forslag  om  eller  initiativ  til  udbygning  af
Schengen-reglerne efter bestemmelserne i afsnit IV i EF-traktaten, træffer Danmark i henhold til artikel 5
i Protokollen om Danmarks Stilling inden seks måneder afgørelse om, hvorvidt det vil gennemføre denne
afgørelse i sin nationale lovgivning. Hvis Danmark beslutter sig herfor, vil afgørelsen skabe en folkeretlig
forpligtelse mellem Danmark og de øvrige medlemsstater.
Det fremgår af forordningsforslagets præambel, at der er tale om et forordningsforslag til udbygning af
Schengen-reglerne.
På rådsmødet den 29. – 30. april 2004 forventes en drøftelse af forordningsforslaget med henblik på at
opnå hel eller delvis politisk enighed om forslaget og om muligt vedtagelse heraf. Forslaget skal drøftes i
Det Blandede Udvalg.
2. Indhold
I overensstemmelse med Rådets opfordring foreslår Kommissionen, at man ændrer konventionen om
gennemførelse af  Schengen-aftalen og den  Fælles Håndbog for  at præcisere  og styrke reglerne  for
personers passage af EU’s ydre grænser.
Efter  Schengen-reglerne  kan  en  tredjelandsstatsborger,  der  er  lovligt  indrejst  på  medlemsstaternes
områder, frit færdes i Schengen-området i højst tre måneder i løbet af en seksmåneders periode regnet fra
datoen for første indrejse, for så vidt den pågældende opfylder de gældende betingelser.
Forordningsforslagets har til formål i højere grad at muliggøre kontrol af, om en tredjelandsstatsborger,
der antræffes på medlemsstaternes områder, overholder den tidsmæssige betingelse for kortvarigt ophold.
Forordningsforslagets artikel 2 ændrer konventionen om gennemførelse af Schengen-aftalen, således at
8
medlemsstaterne  vil  være  forpligtet  til  systematisk  at  indrejsestemple  tredjelandsstatsborgeres
rejsedokumenter ved passage af medlemsstaternes ydre grænser. Endvidere begrænses de situationer,
hvor  der  vil  kunne  indføres  lempelse  af  kontrolforanstaltningerne,  til  særlige  og  uforudsete
omstændigheder, der kræver øjeblikkelige foranstaltninger. Berørte medlemsstater skal hurtigst muligt
underrette Rådet og Kommissionen herom. Manglende indrejsestempel i en tredjelandsstatsborgeres
rejsedokument vil medføre en formodning om, at vedkommende har overskredet den tilladte varighed af
det kortvarige ophold. Denne formodning vil vedkommende kunne afkræfte ved at fremlægge beviser og
oplysninger om opholdets faktiske varighed, herunder eksempelvis transportbilletter.
Forordningsforslagets  artikel  3  ændrer  den  Fælles  Håndbog,  således  at  princippet  om  systematisk
stempling fastslås, og således at det nærmere angives under hvilke særlige og uforudsete omstændigheder
kontrollen  ved  landegrænserne  kan  lempes.  I  tilfælde  hvor  grænsekontrollen  lempes,  er
grænsekontrolmyndighederne  forpligtede  til  på  anmodning  at  stemple  tredjelandsstatsborgeres
rejsedokumenter.
Forordningsforslagets artikel 5 foreskriver, at forordningen skal anvendes fra 1. maj 2004, som er datoen
for de nye medlemsstaters tiltrædelse.
2. Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamarbejdet
Sagen har været drøftet i Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamarbejdet (SPAIS) den 2.
april 2004.
3. Europa-Parlamentet
Sagen er sendt i høring i Europa-Parlamentet, der endnu ikke har afgivet høringssvar.
4. Nærhedsprincippet
Forordningsforslaget er en videreudvikling af Schengen-reglerne. Det er kun muligt at nå forslagets
formål, som er at fastslå forpligtelser, der allerede er pålagt medlemsstaterne hvad angår stempling af
tredjelandsstatsborgeres rejsedokumenter, ved at vedtage fællesskabsforanstaltninger.
5. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Forslaget til forordning har hverken lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser, da Danmark
efter Protokollen om Danmarks Stilling ikke deltager i vedtagelsen.
En  tilknytning  til  forordningsforslaget  på  mellemstatsligt  grundlag  skønnes  hverken  at  have
lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465597_0009.png
3. Tidligere forelæggelser for Folketingets Udvalg for Udlændinge- og
Integrationspolitik og Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg eller for Folketingets Udvalg for
Udlændinge- og Integrationspolitik.
9
Dagsordenspunkt 20): Udkast til rådskonklusioner om indledende aktiviteter til
oprettelse af et finansielt instrument på udsendelsesområdet
Nyt notat.
1. Indledning
Udkastet til rådskonklusioner er fremsat under henvisning til artikel 63, stk. 3, litra b.
Rådskonklusioner har ikke form af en retsakt, og de forventes efter deres indhold
ikke at have retlig bindende virkning. Konklusionerne er derfor ikke omfattet af det
danske forbehold vedrørende retlige og indre anliggender.
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 29. – 30. april 2004 forventes
udkastet til rådskonklusioner vedtaget
.
2. Indhold
Udkastet til rådskonklusioner vedrører indledende aktiviteter til oprettelse af et finansielt instrument på
udsendelsesområdet, og det fremgår af udkastet, at der for årene 2005 – 2006 forventes afsat 30 mio.
euro af fællesskabsmidlerne til dækning heraf.
Udkastet til rådskonklusioner indeholder retningslinierne for, hvilke indledende aktiviteter inden for
udsendelsesområdet de forventede fællesskabsmidler skal anvendes til.
Målgruppen for de indledende aktiviteter er personer, der opholder sig ulovligt i EU.
Udkastet til rådskonklusioner er opdelt i fire sektioner, som omhandler formålet med de indledende
aktiviteter,  sektion  I,  elementer  i  de  samlede  udsendelsesplaner,  sektion  II,  vedtagelse  samt
implementering af de samlede udsendelsesplaner, sektion III og IV.
Det fremgår af formålsbeskrivelsen, sektion I, at de indledende aktiviteter inden for udsendelsesområdet
skal  fastlægges  med  henblik  på  en  bedre  styring  af  udsendelsen  af  ulovlige  indvandrere  til  deres
oprindelseslande, tidligere opholds- eller transitlande. Sådanne aktiviteter skal særligt sigte på at lette
samarbejdet mellem medlemsstaterne og at fremme udarbejdelsen af samlede udsendelsesplaner.
Herudover  fremgår  det,  at  implementeringen  af  de  samlede  planer  for  udsendelse  skal  ske  i  tæt
partnerskab med de berørte lande.
Videre fremgår det af sektion II, at de samlede udsendelsesplaner skal skabe rammerne for, at der kan
ydes fællesskabsstøtte til blandt andet frivillig og tvangsmæssig udsendelse, modtagelse af tilbagevendte
personer  i  deres  oprindelseslande,  tidligere  opholds-  eller  transitlande  samt  bæredygtigheden  af
udsendelse og varig reintegration.
Det fremgår endvidere af udkastet, hvilke særlige foranstaltninger der især skal støttes, herunder – i
relation til frivillig udsendelse – råd og vejledning, rejseudgifter, transport af personlige ejendele, dækning
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465597_0010.png
af de første udgifter efter tilbagevenden, træning og støtte i relation til beskæftigelse samt en begrænset
opstartsydelse.
De samlede udsendelsesplaner skal ifølge udkastet – i overensstemmelse med de finansielle bestemmelser
– indeholde en begrundelse for det særlige behov for fællesskabsstøtte til den udvalgte gruppe, der er
omfattet af planen, en vurdering af gennemførligheden af udsendelsen for den pågældende gruppe, en
arbejdsplan  vedrørende  de  særlige  foranstaltninger,  der  skal  iværksættes,  en  tidsplan  for
implementeringen,  varigheden  af  udsendelsesplanen,  det  maksimale  behov  for  ressourcer  samt
udsendelsesplanens forudsatte resultat.
Endelig fremgår det af udkastet til konklusioner, sektion III og IV, at Kommissionen i tæt samarbejde
med eksperter fra medlemsstaterne skal udarbejde de samlede udsendelsesplaner, samt at Kommissionen
er ansvarlig for implementeringen af disse.
3. Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamarbejdet
Sagen har været drøftet i Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamarbejdet (SPAIS) den 2.
10
april 2004.
4. Europa-Parlamentet
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Nærhedsprincippet skønnes ikke at have relevans for sagen.
6. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Rådskonklusionerne   skønnes   hverken   at   have   lovgivningsmæssige   eller
statsfinansielle konsekvenser.
Ved anvendelsen af de 30 mio. euro, der forventes afsat af fællesskabsmidler til de i
konklusionerne  omhandlede  udsendelsesaktiviteter,  vil  der  formodentlig  blive
krævet  en  vis  medfinansiering  fra  medlemsstaternes  side  ved  deltagelse  i
aktiviteterne..  
4. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg
for Udlændinge- og Integrationspolitik
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg eller for Folketingets Udvalg for
Udlændinge- og Integrationspolitik.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465597_0011.png
11
Dagsordenspunkt 21): Rådets beslutning om oprettelse af et sikkert, webbaseret
informations- og
koordinationsnet for medlemsstaternes
indvandringsmyndigheder, KOM (2003) 727 endelig
Supplerende aktuelt notat følger.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465597_0012.png
12
Dagsordenspunkt 22): Kommissionens forslag om etablering af et selvstændigt
agentur for grænsekontrol (Kom (2003) 687 endelig)
Revideret notat. Ændringer er markeret med kursiv.
7. Indledning
Kommissionen fremsatte den 11. november 2003 forslag til Rådets forordning vedrørende etablering af
et europæisk agentur for forvaltning af operativt samarbejde ved de ydre grænser. 
Forslaget er fremsat på baggrund af Det Europæiske Råd i Thessaloniki den 19. - 20. juni 2003 og Det
Europæiske Råd i Bruxelles den 16. - 17. oktober 2003, der opfordrede Kommissionen til at fremsætte
forslag om etablering af et selvstændigt agentur for grænsekontrol, således at det vil være muligt at opnå
politisk enighed om hovedelementerne heri inden udgangen af 2003.
Kommissionens forslag er fremsat med hjemmel i EF-traktatens afsnit IV, artikel 66.
Ifølge  artikel  1  i  Protokollen  om  Danmarks  Stilling  deltager  Danmark  ikke  i  Rådets  vedtagelse  af
foranstaltninger, der foreslås i henhold til afsnit IV i EF-traktaten, og ifølge protokollens artikel 2 er ingen
af de foranstaltninger, der er vedtaget i henhold til dette afsnit, bindende for eller finder anvendelse i
Danmark.
I  det  omfang  Rådet  har  truffet  afgørelse  om  et  forslag  om  eller  initiativ  til  udbygning  af
Schengen-reglerne efter bestemmelserne i afsnit IV i EF-traktaten, træffer Danmark i henhold til artikel 5
i Protokollen om Danmarks Stilling inden seks måneder afgørelse om, hvorvidt det vil gennemføre denne
afgørelse i sin nationale lovgivning. Hvis Danmark beslutter sig herfor, vil afgørelsen skabe en folkeretlig
forpligtelse mellem Danmark og de øvrige medlemsstater.
Kommissionens forslag til etablering af et selvstændigt agentur udgør en udbygning af Schengen-reglerne.
På et kommende rådsmøde forventes Kommissionens forslag vedtaget.
8. Indhold
Kommissionens forslag indebærer etablering af et agentur for grænsekontrol med egen juridisk status og
budget på maksimalt 15 mio. EURO per år i 2005 og 2006. Agenturet indtægter opnås gennem ydelser
fra Fællesskabet, tredjelandes (Norges og Islands) bidrag, gebyrer for visse ydelser samt frivillige bidrag
fra medlemslandene.  
Agenturets personale forventes at blive fastlagt til omkring 30 personer. Agenturets bestyrelse, der blandt
andet skal udpege agenturets direktør, skal vedtage det årlige arbejdsprogram, forretningsorden og budget
samt godkende en årlig rapport om agenturets arbejde, skal bestå af 12 repræsentanter fra de deltagende
lande samt to repræsentanter fra Kommissionen. Der vil først på et senere tidspunkt blive taget stilling til
agenturets geografiske beliggenhed.
Agenturet skal
koordinere en række operationelle opgaver, herunder navnlig i forhold til de allerede
etablerede ad-hoc centre vedrørende kontrol ved lande-, sø- og luftgrænser samt de tematiske centre
vedrørende risikoanalyse, uddannelse og teknisk udstyr. Disse centre, der i dag koordineres af den Fælles
Grænsekontrolinstans, er placeret i forskellige medlemslande, men alle interesserede lande kan deltage i
centrenes arbejde. Agenturet skal træffe beslutning om at nedsætte, evaluere og koordinere nye forslag fra
medlemslandene eller agenturet selv vedrørende fælles operationer og pilotprojekter. De deltagende
medlemslande skal som udgangspunkt selv gennemføre disse fælles operationer eller pilotprojekter, men
agenturet vil kunne nedsætte såkaldte særlige afdelinger i medlemslandene med henblik på, at disse
afdelinger gennemfører fælles operationer og pilotprojekter.
Agenturet  skal  endvidere  sikre  en  opfølgning  på  relevant  forskning  og  forestå  en  registrering  af
medlemslandenes tekniske udstyr til brug for grænsekontrol, som medlemslandene på frivillig  basis
ønsker at stille til rådighed for andre medlemslande i en midlertidig periode.
Derudover skal
agenturet koordinere fælles udsendelsesforanstaltninger, og agenturet vil i den forbindelse
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465597_0013.png
13
kunne gøre brug af eksisterende finansielle midler til udsendelse under Fællesskabets budget. Agenturet
skal kunne udvikle bedste praksis for udstedelse af rejsedokumenter og udsendelse.
Agenturet skal ikke
erstatte den nationale grænsekontrol, og agenturet får ikke udøvende kompetencer,
hvorfor agenturet ikke vil kunne udføre grænsekontrollen. Der er alene lagt op til, at agenturet skal kunne
yde to eller flere medlemslande teknisk bistand eller ekspertbistand med henblik på at håndtere konkrete
situationer ved medlemslandenes eksterne grænser. Eksperterne vil i disse tilfælde alene få en rådgivende
rolle.
UK og Irland deltager ikke i vedtagelsen af forordningen og ikke bliver bundet heraf, idet UK og Irland
ikke  deltager  i  Schengen-samarbejdet  for  så  vidt  angår  den  ydre  grænsekontrol.  UK  og  Irland  får
mulighed for at deltage med observatørstatus i agenturets bestyrelse og at deltage i agenturets arbejde for
så vidt angår udsendelsespolitikken. UK og Irland får endvidere mulighed for at deltage i konkrete
operationer for så vidt angår den ydre grænsekontrol, der er omfattet af Schengen-reglerne, såfremt
agenturets bestyrelse træffer beslutning herom.
Norge og Island vil som følge af disse landes deltagelse i Schengen-samarbejdet skulle deltage i agenturets
virke.
Agenturet iværksættes den 1. januar 2005.
9. Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamarbejdet
Sagen har været drøftet i Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamarbejdet (SPAIS) den 16.
oktober 2003, den 10. november 2003 og den 12. marts 2004.
10. Europa-Parlamentet
Europa-Parlamentet  vedtog  den  9.  marts  2004  en  betænkning  om  forslaget,  der  generelt  støtter
oprettelsen af et uafhængigt agentur med egen juridisk status, da dette vil indebære en egentlig EU-indsats
for forvaltning af de ydre grænser. Europa-Parlamentet er dog imod, at agenturet skal beskæftige sig med
udsendelse af tredjelandsborgere med ulovligt ophold i medlemsstaterne.
11. Nærhedsprincippet
Kommissionen har i sin begrundelse for forslaget anført, at medlemslandenes administrationer ikke hver
for sig er i stand til at sikre et overordnet og integreret europæisk samarbejde på det operative plan
vedrørende medlemslandenes ydre grænser. Kommissionen finder, at en fællesskabsretlig struktur er
nødvendig  for  at  forbedre  det  operationelle  samarbejde.  Medlemslandene  skal  fortsat  selv  forestå
gennemførelsen af konkrete operationer og projekter.   
Det skønnes, at forordningsforslaget er i overensstemmelse med
nærhedsprincippet.
1. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Forslaget til etablering  af et  selvstændigt agentur  for grænsekontrol har  hverken
lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser, da Danmark efter Protokollen
om Danmarks Stilling ikke deltager i vedtagelsen.
En  tilknytning  til  forslaget  på  mellemstatsligt  grundlag  skønnes  ikke  at  have
lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.  
5. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg
for Udlændinge- og Integrationspolitik
Folketingets  Europaudvalg og  Folketingets  Udvalg for  Udlændinge-  og Integrationspolitik  er  blevet
orienteret om sagen forud for rådsmøderne (retlige og indre anliggender) den 2. – 3. oktober 2003, den 6.
november 2003
og den 30. marts 2004.
Forud for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 27. – 28. november 2003 blev sagen forelagt
Folketingets  Europaudvalg  til  forhandlingsoplæg  og  Folketingets  Udvalg  for  Udlændinge-  og
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465597_0014.png
14
Integrationspolitik til orientering.
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465597_0015.png
Forslaget er fremsat helt eller delvist med hjemmel i TEF, afsnit IV. Protokollen om Danmarks Stilling, der er
knyttet til Amsterdam-traktaten, finder derfor anvendelse.
Forslaget er fremsat helt eller delvist med hjemmel i TEF, afsnit IV. Protokollen om Danmarks Stilling, der er
knyttet til Amsterdam-traktaten, finder derfor anvendelse.
Forslaget er fremsat helt eller delvist med hjemmel i TEF, afsnit IV. Protokollen om Danmarks Stilling, der er
knyttet til Amsterdam-traktaten, finder derfor anvendelse.
Forslaget er fremsat helt eller delvist med hjemmel i TEF, afsnit IV. Protokollen om Danmarks Stilling, der er
knyttet til Amsterdam-traktaten, finder derfor anvendelse.