Europaudvalget 2003-04
EUU Alm.del Bilag 788
Offentligt
1465626_0001.png
PDF udgave (150 KB)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
Journalnummer
1
400.C.2-0
Kontor
EUK
20. april 2004
KOMITÉSAG
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Indenrigs- og
Sundhedsministeriets notat samt grundnotat om forslag til
kommissionsbeslutning om markedsføring i henhold til artikel 31 i direktiv
2001/83/EF af humanmedicinske lægemidler, som indeholder det virksomme
stof ”Etoricoxib”.
Kommissionen har oplyst, at medlemsstaternes stillingtagen skal være
formanden for forskriftskomitéen i hænde senest den 23. april 2004.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465626_0002.png
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
4.kt. J.nr. 2004-1307-59
SUM nr. 0382
Notat til Folketingets Europaudvalg om forslag til
kommissionsbeslutning om markedsføring i henhold til artikel 31 i
direktiv 2001/83/EF af humanmedicinske lægemidler, som
indeholder det virksomme stof ”Etoricoxib”
./.
Ovennævnte forslag er beskrevet i vedlagte grundnotat.
Forslaget  behandles  i  skriftlig  procedure,  og  Kommissionen  har  oplyst,  at
medlemsstaternes stillingtagen skal være formanden for forskriftskomitéen i hænde
senest den 23. april 2004.
Der er allerede i dag udstedt nationale markedsføringstilladelser til lægemidler, som
indeholder stoffet etoricoxib i samtlige medlemsstater.
Artikel  31  i  direktiv  2001/83/EF  kan  imidlertid  i  særlige  tilfælde  anvendes  af
medlemsstaterne, Kommissionen eller indehaveren af en markedsføringstilladelse til at
rejse en sag vedrørende en markedsføringstilladelse, såfremt en sag har interesse for
Fællesskabet. Spørgsmålet indbringes for agenturets ekspertudvalg CPMP (Comittee
for Proprietary Medicinal Products) for at få det behandlet med en begrundet udtalelse
efter proceduren i artikel 32, inden der træffes afgørelse om en markedsføringstilladelse
bør opretholdes, ændres, suspenderes eller inddrages.
I juli 2002 anmodede Frankrig CPMP om at fremsætte en udtalelse om hvorvidt
markedsføringstilladelserne for lægemidler indeholdende COX-2-hæmmere (celecoxib,
etoricoxib,  rofecoxib,  valdecoxib  og  parecoxib)  burde  opretholdes,  ændres,
suspenderes eller inddrages, i forbindelse med en revurdering af benefit/risk-forholdet
for denne klasse af produkter.
De   specifikke   spørgsmål   vedrørte   sikkerheden   for   mavetarmkanalen   og
hjertekarsystemet. I oktober 2002 fremsatte CPMP yderligere spørgsmål vedrørende
alvorlige overfølsomhedsreaktioner og alvorlige hudreaktioner under behandling med
COX-2 hæmmere.  
CPMP afgav en udtalelse den 20. november 2003.
Efter vurderingen af de fremlagte oplysninger om celecoxib, etoricoxib, rofecoxib,
valdecoxib  og  parecoxib  vedtog  CPMP  en  harmoniseret  ordlyd  til  indsættelse  i
produktresuméet for alle COX-2-hæmmere, som er omfattet af den indbragte sag eller
omfattet af den faglige vurdering. I sin begrundelse for ændringerne i produktresumeet
2
anfører CPMP følgende betragtninger:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465626_0003.png
Udvalget fandt ikke, at der burde tilføjes nye kontraindikationer i nogen af de
pågældende produktresuméer.
Udvalget  konkluderede,  at  der  skulle  tilføjes  en  advarsel  om  den
gastrointestinale sikkerhed af lægemidler indeholdende celecoxib, etoricoxib,
parecoxib,  rofecoxib  og  valdecoxib,  hovedsagelig  vedrørende  samtidig
anvendelse af acetylsalicylsyre.
Udvalget  konkluderede,  at  der  skulle  tilføjes  en  advarsel  om  den
kardiovaskulære sikkerhed af lægemidler indeholdende celecoxib, etoricoxib,
parecoxib,  rofecoxib  og  valdecoxib,  hovedsagelig  vedrørende  risikoen  for
blodprop i hjertet.
Udvalget konkluderede, at der skulle tilføjes/ændres en advarsel om mulige
alvorlige hudreaktioner og hypersensitivitetsreaktioner fremkaldt af lægemidler
indeholdende celecoxib, etoricoxib, parecoxib, rofecoxib og valdecoxib.
Udvalget  fandt  som  følge  heraf,  at  benefit/risk-forholdet  for  lægemidler
indeholdende celecoxib, etoricoxib, parecoxib, rofecoxib og valdecoxib fortsat
er gunstigt.
Det  er  Lægemiddelstyrelsens  opfattelse,  at  forslaget  udgør  en  forbedring  af
sundhedsbeskyttelsen, idet nogle vigtige informationer om lægemidlernes sikkerhed for
mavetarmkanal, hjertekarsystem og hud nu er præciseret i produktinformationen.
Det er Lægemiddelstyrelsens vurdering, at de pågældende lægemidler fortsat fuldt ud
lever op til de krav, der stilles til lægemidlers effekt, sikkerhed og kvalitet. Det er
Lægemiddelstyrelsens opfattelse, at ændringerne  i markedsføringstilladelserne til de
pågældende lægemidler vil indebære behandlingsmæssige fordele.
Regeringen kan på denne baggrund støtte Kommissionens forslag.
3
Grundnotat til Folketingets Europaudvalg om forslag til
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465626_0004.png
kommissionsbeslutning om markedsføring i henhold til artikel 31
direktiv 2001/83/EF af humanmedicinske lægemidler som
indeholder det virksomme stof "Etoricoxib"
1. Indledning
Kommissionens forslag (EMEA/H/A-31/503) til den ovenfor nævnte beslutning er
fremsendt til medlemsstaterne den 23. marts 2004.
Forslaget har som retsgrundlag artikel 10, stk. 2, i Rådets forordning 2309/93 om
fastlæggelse af fællesskabsprocedurer for godkendelse og overvågning af human- og
veterinærmedicinske  lægemidler  og  om  oprettelse  af  et  europæisk  agentur  for
lægemiddelvurdering.
Forslaget  behandles  i  skriftlig  procedure,  og  Kommissionen  har  oplyst,  at
medlemsstaternes stillingtagen til forslaget skal være formanden for forskriftskomitéen
i hænde senest den 23. april 2004.
Der  er  allerede  i  dag  udstedt  nationale  markedsføringstilladelser  til  lægemidler
indeholdende etoricoxib i de fleste medlemsstater.
Artikel  31  i  direktiv  2001/83/EF  kan  imidlertid  i  særlige  tilfælde  anvendes  af
medlemsstaterne, Kommissionen eller indehaveren af en markedsføringstilladelse til at
rejse en sag vedrørende en markedsføringstilladelse, såfremt en sag har interesse for
Fællesskabet. Spørgsmålet indbringes for agenturets ekspertudvalg CPMP (Comittee
for Proprietary Medicinal Products) for at få det behandlet med en begrundet udtalelse
efter proceduren i artikel 32, inden der træffes afgørelse om en markedsføringstilladelse
bør opretholdes, ændres, suspenderes eller inddrages.
I juli 2002 anmodede Frankrig CPMP om at fremsætte en udtalelse om hvorvidt
markedsføringstilladelserne for lægemidler indeholdende COX-2-hæmmere (celecoxib,
etoricoxib,  rofecoxib,  valdecoxib  og  parecoxib)  burde  opretholdes,  ændres,
suspenderes eller inddrages, i forbindelse med en revurdering af benefit/risk-forholdet
for denne klasse af produkter.
4
De   specifikke   spørgsmål   vedrørte   sikkerheden   for   mavetarmkanalen   og
hjertekarsystemet. I oktober 2002 fremsatte CPMP yderligere spørgsmål vedrørende
alvorlige overfølsomhedsreaktioner og alvorlige hudreaktioner under behandling med
COX-2 hæmmere.  
CPMP afgav en udtalelse den 20. november 2003. Indholdet er nærmere beskrevet i
afsnit 2 i dette notat.
Kommissionens beslutning træffes efter forvaltningsproceduren i Det Stående Udvalg
for  Humanmedicinske  Lægemidler.  Hvis  der  er  kvalificeret  flertal  for  forslaget,
vedtager  Kommissionen  forslaget.  Opnås  der  ikke  kvalificeret  flertal,  forelægger
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465626_0005.png
Kommissionen forslaget for Rådet, der træffer afgørelse med kvalificeret flertal. Rådet
kan forkaste forslaget ved simpelt flertal.
Har Rådet ikke inden for en frist på 3 måneder truffet nogen afgørelse, vedtager
Kommissionen forslaget.
2. Forslagets formål og indhold
Vedtagelse af kommissionens forslag til beslutning indebærer, at de 15 medlemslande,
her i blandt Danmark, som er omfattet af artikel 31 proceduren, efterkommer denne
beslutning senest 30 dage efter meddelelsen heraf. Medlemslandene underretter straks
Kommissionen og CPMP herom.
Beskrivelse af proceduren og CPMP’s udtalelse
COX-2 hæmmerne celecoxib, etoricoxib, rofecoxib, parecoxib og valdecoxib er en
forholdsvis ny gruppe stoffer, hvis fælles farmakologiske virkning er selektiv hæmning
af enzymet cyclooxygenase-2. Lægemidlerne er dermed en videreudvikling af de ældre
”gigtmidler” (NSAIDs), som både hæmmer cyclooxygenase 1 (COX-1) og 2 (COX-2).  
COX-2  hæmmere  anvendes  især  til  behandling  af  patienter  med  kroniske
inflammatoriske degenerative ledsygdomme som leddegigt og slidgigt. Nogle COX-2
hæmmere er desuden godkendt til akutte smerter og menstruationssmerter. Valdecoxib
er godkendt efter, at artikel 31 proceduren blev indledt. Parecoxib, der er et prodrug til
valdecoxib, er godkendt til korttidsbehandling af postoperative smerter ved intravenøs
eller intramuskulær indgift. Anvendelsesområdet er dermed næsten sammenfaldende
med de ældre NSAIDs.
På grund af  COX-2 hæmmernes bedre  sikkerhedsprofil med  hensyn til risiko  for
blødning, sår og perforation i mavesækken har forbruget været meget stort, og der
foreligger  en  omfattende  mængde  toksikologiske,  farmakologiske,  kliniske  og
epidemiologiske data.
Ved den første godkendelse forelå der ikke tilstrækkelige data til dokumentation af
lægemidlernes  virkning  og  sikkerhed  på  længere  sigt  ved  behandling  af  kroniske
ledsygdomme  sammenlignet  med  de  ældre  NSAIDs.  Desuden  havde  man  kun
begrænset kendskab til sikkerheden af COX-2-hæmmere under normal brug, dvs. uden
5
for kliniske undersøgelser, som det er tilfældet med alle nye lægemidler, der indføres i
klinisk praksis. Der er udført store kliniske undersøgelser (VIGOR: rofecoxib versus
naproxen, CLASS: celecoxib versus diclofenac eller ibuprofen) med anvendelse af høje
doser, og resultaterne er publiceret og omhandler specielt sikkerheden for mavesækken.  
I sin vurdering udtaler CPMP, at virkningen af etoricoxib ved kroniske ledsygdomme,
smerte ved urinsyre gigt er større end placebos og svarer til virkningen af klassiske
NSAIDs (diclofenac, naproxen, ibuprofen) i sammenlignende kliniske undersøgelser
med ækvipotent dosering og samme behandlingsvarighed.
Hvad angår lægemidlets sikkerhed, finder CPMP ikke, at der er blevet påvist væsentlige
og vedvarende fordele med hensyn til bivirkninger for mavetarmkanalen af COX-2
hæmmere sammenlignet med konventionelle NSAIDs. Det er almindeligt kendt, at
forskellige  NSAIDs  ikke  har  kvantitative  risiko  for  maveblødning.  De  kliniske
oplysninger, der blev forelagt specielt for etoricoxib, var forenelige med, at stoffet har
fordele sammenlignet med naproxen med hensyn til gastrointestinal påvirkning. Der
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465626_0006.png
forelå  kun  begrænsede  data  for  etoricoxib  sammenlignet  med  ibuprofen  eller
diclofenac. Der kunne derfor ikke konkluderes noget entydigt om etoricoxibs relative
sikkerhed i forhold til de mest ”sikre” ældre NSAIDs.
CPMP besluttede derfor, at der for alle COX-2-hæmmere tilføjes en generel udtalelse
om patienter med risiko for at udvikle gastrointestinale komplikationer i forbindelse
med NSAIDs i produktresuméets afsnit 4.4 “Særlige advarsler og forsigtighedsregler
vedrørende brugen” og 5.1 “Farmakodynamiske egenskaber”.
CPMP  vurderede  også  sikkerheden  af  kombinationen  af  COX-2  hæmmere  og
acetylsalicylsyre  (ASA).  ASA  anvendes  i  en  lille  dosis  hyppigt  til  at  forebygge
blodpropper, idet stoffet hæmmer blodpladernes evne til at klumpe sammen. Klassiske
NSAIDs hæmmer COX-1, som findes i blodplader, og har dermed en vis om end
mindre virkning end ASA mod dannelse af blodprop. COX-2 findes ikke i blodplader,
og  derfor  har  COX-2  hæmmere  ingen  forebyggende  virkning  mod  blodpropper.
COX-2 hæmmernes fordele, at bevirke mindre risiko for mavesår og mindre risiko for
blødning, har været et argument for især at anvende disse midler til ældre personer,
som synes at have størst risiko for komplikationer fra mavesækken. Til gengæld har
ældre  personer  hyppigere  hjertekarsygdomme  med  risiko  for  blodprop  og  bruger
hyppigere ”hjertemagnyl”.
CPMP  konkluderede,  at  det  er  uvist  om  den  gastrointestinale  toksicitetsprofil  af
COX-2-hæmmere  anvendt  sammen  med  ASA  er  ringere  end  af  konventionelle
NSAIDs anvendt sammen med ASA, men intet tyder på, at den skulle være bedre. På
grundlag af den nuværende viden om etoricoxib er produktresuméet blevet ajourført
med  tilføjelse  af  muligheden  for  større  gastrointestinal  toksicitet  end  af
COX-2-hæmmere eller acetylsalicylsyre anvendt hver for sig.
Som beskrevet ovenfor har COX-2-hæmmere, herunder etoricoxib, ingen hæmmende
virkning på blodplader  i terapeutisk  dosering. Forskellen  i virkning  på blodplader
mellem COX-1-hæmmende NSAIDs og selektive COX-2-hæmmere kan have klinisk
betydning for patienter med risiko for udvikling af blodpropper. Databasen om den
6
kliniske sikkerhed af etoricoxib er lille, men der foreligger en klar tendens i retning mod
en højere samlet kardiovaskulær risiko i tilknytning til anvendelsen af etoricoxib i
sammenligning med naproxen. COX-2-hæmmere kan anses for at have lidt større
kardiovaskulær risiko end konventionelle NSAIDs.
Derfor skal produktresuméet for alle COX-2-hæmmere, herunder etoricoxib, ændres, i
afsnit 4.4 “Særlige advarsler og forsigtighedsregler vedrørende brugen” ved tilføjelse af
en advarsel for patienter med tidligere hjertekarsygdom og patienter, som anvender
ASA i lav dosering til forebyggelse af blodpropper.
For etoricoxib er der i de kliniske undersøgelser og i det første år efter markedsføring
iagttaget et beskedent antal hudreaktioner eller overfølsomhedsreaktioner.
Der er endvidere indberettet enkeltstående tilfælde af mere alvorlige hudreaktioner
(Stevens-Johnsons  syndrom og  toksisk  epidermal  nekrolyse)  i  forbindelse  med  de
øvrige  COX-2  hæmmere,  hvorfor  disse  ikke  kan  udelukkes  for  etoricoxib.
Hyppigheden ser ikke ud til at være anderledes end for konventionelle NSAIDs.
Derfor besluttede CPMP, at der for samtlige COX-2-hæmmere indsættes/ændres en
generel redegørelse om hypersensitivitet og alvorlige hudreaktioner i produktresuméets
afsnit 4.4 “Særlige advarsler og forsigtighedsregler vedrørende brugen”.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465626_0007.png
Efter vurderingen af de fremlagte  CPMP  en om celecoxib, etoricoxib, rofecoxib,
valdecoxib  og  parecoxib  vedtog oplysninger  harmoniseret  ordlyd  til  indsættelse  i
produktresuméet for alle COX-2-hæmmere, som er omfattet af den indbragte sag eller
omfattet af den faglige vurdering.
I  sin  begrundelse  for  ændringerne  i  produktresumeet  anfører  CPMP  følgende
betragtninger:
Udvalget fandt ikke, at der burde tilføjes nye kontraindikationer i nogen af de
pågældende produktresuméer.
Udvalget  konkluderede,  at  der  skulle  tilføjes  en  advarsel  om  den
gastrointestinale sikkerhed af lægemidler indeholdende celecoxib, etoricoxib,
parecoxib,  rofecoxib  og  valdecoxib,  hovedsagelig  vedrørende  samtidig
anvendelse af acetylsalicylsyre.
Udvalget  konkluderede,  at  der  skulle  tilføjes  en  advarsel  om  den
kardiovaskulære sikkerhed af lægemidler indeholdende celecoxib, etoricoxib,
parecoxib,  rofecoxib  og  valdecoxib,  hovedsagelig  vedrørende  risikoen  for
blodprop i hjertet.
Udvalget konkluderede, at der skulle tilføjes/ændres en advarsel om mulige
alvorlige hudreaktioner og hypersensitivitetsreaktioner fremkaldt af lægemidler
indeholdende celecoxib, etoricoxib, parecoxib, rofecoxib og valdecoxib.
Udvalget  fandt  som  følge  heraf,  at  benefit/risk-forholdet  for  lægemidler
indeholdende celecoxib, etoricoxib, parecoxib, rofecoxib og valdecoxib fortsat
er gunstigt.
3. Nærheds- og proportionalitetsprincippet
7
Der er tale om en gennemførelsesforanstaltning for en allerede vedtagen retsakt.  
4. Udtalelser
Europaparlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
5. Forslagets konsekvenser for Danmark
COX-2  hæmmerne  har  efter  den  oprindelige  godkendelse  fået  en  meget  stor
markedsandel, selv om de klassiske NSAIDs fortsat udgør over 70% af det samlede
forbrug af ”gigtmidler” i Danmark. CPMP’s samlede faglige vurdering ændrer ikke på
de godkendte indikationsområder, idet udvalget finder, at virkningen er ligeværdig med
de ældre NSAIDs. Udvalget finder heller ikke grund til specifikt at udelukke nye
patientpopulationer fra at blive behandlet med de i forslaget nævnte lægemidler ud fra
de nævnte sikkerhedsoplysninger.
Alligevel indeholder CPMP’s samlede faglige vurdering en række betragtninger. For det
første synes der ikke at være væsentlige og vedvarende fordele med hensyn til at undgå
bivirkninger  for  mavetarmkanalen  af  COX-2  hæmmere  sammenlignet  med
konventionelle NSAIDs, det gælder især, når man sammenligner med de mest sikre
NSAIDs, ibuprofen og diclofenac.
For  det  andet  foreligger  der  en  tendens  til  større  risiko  for  blodprop  i  hjertet  i
forbindelse med etoricoxib end med NSAIDs. COX-2-hæmmere kan anses at have lidt
større kardiovaskulær risiko end konventionelle NSAIDs.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465626_0008.png
I  betragtning  af  at  COX-2  hæmmerne  især  er  markedsført  og  anvendt  som
førstevalgspræparater til ældre mennesker, som er i særlig risiko for komplikationer fra
mavetarmkanalen,  men  som  også  hyppigst  har  behov  for  behandling  med
acetylsalicylsyre pga. risiko for blodprop, er det spørgsmålet om de to kontrasterende
udsagn i produktresumeet vedrørende kombinationen af acetylsalicylsyre og COX-2
hæmmere, hvor et fravalg af acetylsalicylsyre betyder øget risiko for blodprop og et
tilvalg øget risiko for blødning, sår eller perforation i mavesækken, i fremtiden kan
begrunde  at  COX-2  hæmmere  skulle  foretrækkes  frem  for  klassiske  NSAIDs  til
behandling af ældre patienter.
Forslaget udgør en forbedring af sundhedsbeskyttelsen, idet visse vigtige informationer
om  lægemidlernes  sikkerhed  for  mavetarmkanal,  hjertekarsystem  og  hud  nu  er
præciseret i produktinformationen.
Det er Lægemiddelstyrelsens vurdering, at de pågældende lægemidler fortsat fuldt ud
lever op til de krav, der stilles til lægemidlers effekt, sikkerhed og kvalitet. Det er
Lægemiddelstyrelsens opfattelse, at ændringerne  i markedsføringstilladelserne til de
pågældende lægemidler vil indebære behandlingsmæssige fordele.
Forslaget vil ikke have statsfinansielle konsekvenser.
En vedtagelse af Kommissionens forslag vil ikke kræve lovgivning, men indebærer pligt
8
for administrationen til at anerkende den pågældende beslutning som bindende for
Danmark.
6. Høring
Ansøgninger    om    markedsføringstilladelser    til    lægemidler    foreligger
Lægemiddelstyrelsen ikke for andre myndigheder eller organisationer, da disse sager
med    ledsagende    dokumentationsmateriale    indeholder    oplysninger    om
forretningshemmeligheder af sensitiv karakter.
7. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465626_0009.png