Europaudvalget 2003-04
EUU Alm.del Bilag 791
Offentligt
1465629_0001.png
PDF udgave (96 KB)
edlemmerne af Folketingets Europaudvalg
deres stedfortrædere
ag
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
21. april 2004
Med henblik på mødet i Folketingets Europaudvalg 23. april  2004 – dagsordenspunkt
rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 26.-27. april 2004 – vedlægges Miljøministeriets
supplerende notat vedrørende dagsordenspunkt 13.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465629_0002.png
MILJØ
styrelsen
20. april 2004
Jord  &  Affald
SCA/3
Departementet
J.nr. D 024-0078
Miljøpolitisk område/EU-K
TC/15,
GRUNDNOTAT
Forslag til ændring af EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS DIREKTIV
2002/96/EF om affald af elektrisk og elektronisk udstyr (WEEE-direktivet).
KOM(2004) 214 endelig udgave
1. Status
WEEE-direktivet har hjemmel i artikel 175 i TEF og ændringsforslaget skal derfor
vedtages i Rådet med kvalificeret flertal efter proceduren om fælles beslutningstagen i
artikel 251 i TEF.
Der er ikke tidligere oversendt grundnotat om forslaget til Folketingets Europaudvalg.
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om sagen.
2. Formål og indhold.
Europa-Parlamentet og Rådet opnåede den 11. oktober 2002 forlig om direktiv
2002/96/EF og direktivet trådte i kraft den 13. februar 2003.
WEEE-direktivet indeholder foranstaltninger med sigte på indsamling og miljøvenlig
behandling af affald af elektrisk og elektronisk udstyr. Direktivet er baseret på
producentansvar, hvilket indebærer, at det er producenterne af elektrisk og elektronisk
udstyr, som skal finansiere indsamling, genbrug, behandling og miljøvenlig bortskaffelse
af WEEE.
I forbindelse med forhandlingerne i Rådet af direktivet om affald af elektrisk og elektronisk udstyr,
WEEE-direktivet, 2002/96/EF blev det fra Grækenland og Irlands side anført, at de to medlemsstater
som  følge  af  deres  generelt  utilstrækkelige  genanvendelsesinfrastruktur,  geografiske  forhold,  lave
befolkningstæthed og lave forbrug af elektrisk og elektronisk udstyr, er ude af stand til at efterleve de i
direktivets artikel 5, stk. 5 fastsatte indsamlingsmål på 4 kg/person/år, eller de nyttiggørelsesprocenter
der er fastsat i artikel 7, stk. 2 indenfor de fastsatte tidsterminer. De fastsatte terminer blev på denne
baggrund forlænget med 24 måneder for de to medlemsstaters vedkommende.
2
Ligeledes har Estland, Letland, Litauen, Den Tjekkiske Republik, Ungarn og Slovakiet først i 2004 –
med samme begrundelse som Irland og Grækenland - fået forlænget fristerne for efterlevelse af de to
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465629_0003.png
artikler med 24 måneder og Slovenien med 12 måneder.
Med henvisning til artikel 55 i tiltrædelsestraktaten af 2003 har Republikken Cypern, Republikken
Malta og Republikken Polen anmodet om at fristerne for deres efterlevelse af de to artikler forlænges
med  24  måneder.  De  nævnte  fremtidige  medlemsstater  har  fremført  samme  begrundelse  som
Grækenland og Irland.
Kommissionens forslag tilgodeser ønskerne fra Cypern, Malta og Polen om en fristforlængelse for
efterlevelse af de to artikler med 24 måneder.
3. Nærhedsprincippet & proportionalitetsprincippet
Forslaget forventes kun at medføre en minimal fordrejning på det indre marked, grundet reducerede
omkostninger i forbindelse bortskaffelse af det elektriske og elektroniske affald for de berørte nye
medlemsstater  i  den  begrænsede  periode.  Det  vurderes  således,  at  forslaget  opfylder
proportionalitetsprincippet.
4. Konsekvenser for Danmark
Lovgivningsmæssige konsekvenser:
Ændringsforslaget indebærer ikke lovgivningsmæssige konsekvenser for Danmark.
Økonomiske og administrative konsekvenser :
Ændringsforslaget indebærer ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for producenter,
kommuner og amter eller staten.
Beskyttelsesniveau:
Ændringsforslaget  vil  medføre,  at  den  forventede  reduktion  af  belastningen  af  Østersøen  med
miljøfremmede stoffer fra deponierne i Republikken Polen vil blive forsinket med to år. Da alle de
berørte  medlemsstater  er  beliggende  syd  for  Danmark,  forventes  langdistanceforureningen  fra
forbrænding af det kasserede elektriske og elektroniske udstyr ikke at få betydning for Danmark.
Samlet set vurderes forslaget at have en neutral indvirkning på beskyttelsesniveauet i Danmark.
5. Høring
I forbindelse med høringen af det eksisterende WEEE-direktiv var der ingen bemærkninger til
de  forlængede  tidsfrister  for  implementering  der  blev  bevilget  Irland  og  Grækenland.
Nærværende forslag vil ikke blive sendt i almindelig høring.
Forslaget blev den 16. april 2004 forelagt EU-Specialudvalget (miljø) i skriftlig procedure. Der er
modtaget   høringssvar   fra   Foreningen   af   Forhandlere   og   Importører   af   Elektriske
Husholdningsapparater (FEHA), som tilslutter sig at Danmark støtter forslaget.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465629_0004.png