Europaudvalget 2003-04
EUU Alm.del Bilag 82
Offentligt
1464937_0001.png
PDF udgave (92 KB)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
Journalnummer
1
400.C.2-0
Kontor
EUK
27. oktober 2003
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Økonomi- og
Erhvervsministeriets grundnotat om forslag til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning om statistikker om informationssamfundet, jf. KOM(2003) 509 og
2003/0199 (COD).
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464937_0002.png
8. oktober 2003
Danmarks Statistik/MLU, SSA
/-DEP
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om
statistikker om informationssamfundet, jf. KOM(2003) 509 og
2003/0199 (COD).
1
Baggrund og indhold
Kommissionen har d. 25. august 2003 fremsat ovennævnte forslag til forordning om
statistikker om informationssamfundet.
Forslagets retsgrundlag er traktatens artikel 285 om fællesskabsstatistik-ker. Forslaget
skal vedtages efter proceduren om fælles beslutningstagen (co-decision) i henhold til
traktatens artikel 251.
Der  foreligger  endnu  ingen  udtalelse  fra  Europa-Parlamentets  første  læsning  af
forslaget.
Forslaget har endnu ikke været behandlet i Rådet. Det første møde om sagen i Rådets
arbejdsgruppe (Statistik) afholdes d. 8. oktober 2003.
Formål
Forslagets  formål  er  at  sikre  en  regelmæssig  indsamling  af  pålidelige  og
sammenlignelige årlige data  om informationssamfundet. Der er  to primære behov
herfor: For det første til udarbejdelse af de strukturelle indikatorer, der anvendes i den
årlige  forårsrapport  til  Det  Europæiske  Råd.  For  det  andet  til  benchmarking  af
medlemslandene i forhold til handlingsplanen eEurope 2005 ved hjælp af indikatorer.
Forordningsudkastet omfatter statistik om it-anvendelse på to områder: Virksomheder
og  husholdninger.  På  begge  områder  eksisterer  i  dag  et  frivilligt  samarbejde  om
lignende undersøgelser.
Baggrund
Informations-  og  kommunikationsteknologier  (ikt)  har  voksende  økonomisk  og
samfundsmæssig betydning, hvorfor der er opstået behov for statistikker om en lang
række emner inden for ”informationssamfundet”.
2
I juni 2002 godkendte Det Europæiske Råd handlingsplanen eEurope 2005, hvori der
fastsættes en række mål, der skal nås inden udgangen af 2005, og som ligger inden for
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464937_0003.png
rammerne  af  den  overordnede  målsætning,  som  blev  fastsat  på  EU-topmødet  i
Lissabon.
I  planen  indgår  benchmarking  ved  hjælp  af  indikatorer:  "For  at  øge  kvaliteten
[sammenlignet med eEurope 2002] bør indikatorerne under eEurope 2005 i højere grad
gøre brug af de officielle statistikker fra de nationale statistikkontorer og Eurostat. For
at sikre en regelmæssig indsamling af sammenlignelige data i medlemsstaterne er der
behov for et retsgrundlag for statistikker om informationssamfundet"
1
.
Indhold
Der er tale om en rammeforordning, der i to bilag (moduler) fastlægger de overordnede
rammer og krav til de statistiske informationer, der skal leveres om hhv. virksomheder
og  husholdninger.  De  præcise  krav  fastlægges  senere  ved  komitéprocedure
(forskriftsprocedure).
Modulerne  indeholder  en  fortegnelse  over  de  emner,  som  kan  blive  omfattet  af
gennemførelsesforanstaltninger og dermed krav om statistik. For virksomhederne er
der er tale om emner  som fx brug af it og  internettet, e-handel, it-kompetencer,
barrierer  for  brug  af  it,  forbrug  og  investeringer  i  it  og  it-sikkerhed.  For
husholdningerne er tale om emner som fx adgang til it, brug af internet, it-sikkerhed,
it-kompetence og barrierer for brug af it.
Gennemførelse
De  nærmere  gennemførelsesbestemmelser,  herunder  opdeling  af  undersøgelsens
variable  i  årlige  og  kvartalsvise  vil  blive  fastsat  ved  kommissionsforordninger
(forskriftsprocedure) i henhold til komitologi-bestemmelserne, jf. Rådets beslutning
(1999/468/EF). Det er op til medlemsstaterne selv at beslutte, hvordan statistikkerne
skal indsamles.
2.
Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Kommissionen   anfører,   at   "I   overensstemmelse   med   subsidiaritets-   og
proportionalitetsprincippet, jf. traktatens artikel 5, kan målene for denne forordning,
nemlig fastlæggelse af fælles rammer for systematisk udarbejdelse af EF-statistikker om
informationssamfundet, ikke i tilstrækkelig grad opfyldes af medlemsstaterne og kan
derfor  på  grund  af  handlingens  omfang  eller  virkninger  bedre  gennemføres  på
fællesskabsplan. Denne forordning går ikke ud over, hvad der er nødvendigt for at nå
disse mål."
Det er regeringens vurdering, at Kommissionens forslag er i overensstemmelse med
begge principper.
3
3.
Gældende dansk lovgivning
Der er ingen særskilt dansk lovgivning på området. Oplysningerne til statistik om
informationssamfundet  indsamles  i  henhold  til  lov  om  Danmarks  Statistik,  jf.
lovbekendtgørelse nr. 599 af 22. juni 2000.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464937_0004.png
4.
Høring
Medlemmerne  af  Det  Rådgivende  Udvalg  for  Erhvervsstatistik,  hvori  indgår
repræsentanter for væsentlige brugere af statistik om informationssamfundet, vil blive
orienteret om sagen.
Herudover   er   der   iværksat   særskilt   høring   blandt   følgende:   Dansk
Arbejdsgiverforening,  Dansk  Industri,  Dansk  Handel  &  Service,  Håndværksrådet,
Dansk Byggeri, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd
Analyseinstituttet, ITEK, It-brancheforeningen, Den Digitale Taskforce, Økonomi- og
Erhvervsministeriets  departement  samt  Ministeriet  for  Videnskab,  Teknologi  og
Udvikling.
Høringssvar  vil  blive  eftersendt  i  et  supplerende  notat,  hvis  der  rejses  væsentlige
indvendinger mod eller nye synspunkter på forslaget.
5.
Administrative, lovgivningsmæssige og statsfinansielle
konsekvenser
Danmarks Statistik skal indarbejde de ændringer, som forslaget indebærer, i de berørte
statistikker om informationssamfundet. Konsekvenserne er af mindre betydning for
Danmark, da Danmarks Statistik allerede har en udbygget statistisk dækning af såvel
virksomhedernes som befolkningens it-anvendelse.
Forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Da det foreliggende forslag i stor udstrækning er en kodificering af nuværende praksis,
vil  forslaget  samlet  set  ikke  indebære  meromkostninger.  Danmarks  Statistiks
omkostninger til udarbejdelse af statistik om informationssamfundet dækkes p.t. delvis
af eksterne finansieringstilskud fra Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling.
4
6.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget skønnes ikke at ville få samfundsøkonomiske konsekvenser. Den samlede
svarbyrde for deltagerne i undersøgelserne forventes ikke at blive påvirket.
7.
Forelæggelse i Folketinget
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464937_0005.png
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
5
1
"eEurope 2005: Et informationssamfund for alle" - En handlingsplan som oplæg til Det
Europæiske Råds møde i Sevilla, juni 2002.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464937_0006.png