Europaudvalget 2003-04
EUU Alm.del Bilag 846
Offentligt
1465685_0001.png
PDF udgave (118 KB)
merne af Folketingets Europaudvalg
stedfortrædere
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
12. maj 2004
Med henblik på mødet i Folketingets Europaudvalg den 19. maj 2004 –
dagsordenspunkt rådsmøde (uddannelse, ungdom og kultur) den 27.-28. maj
2004 – vedlægges Kulturministeriets notat om de punkter, der forventes
optaget på dagsordenen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465685_0002.png
11
11. maj 2004
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465685_0003.png
Aktuelt notat til Folketingets Europaudvalg
Rådsmøde (Uddannelse, Ungdom og Kultur) den 27.-28. maj 2004
Kulturdelen
1.   Europæisk Kulturhovedstad –  side
1
a) Udpegning
– Europæisk Kulturhovedstad i 2007
– Europæisk Kulturhovedstad i 2008
b)    Forslag til medlemmer af udvælgelsesjury
c) Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse om ændring af afgørelse
1419/1999/EC  om  en  fællesskabsaktion  vedrørende  ”Den  europæiske
Kulturhovedstad 2005-2019”
– Politisk enighed
2.   Meddelelse  fra  Kommissionen:  At  give  borgerskabsbegrebet  reelt  indhold  –
fremme af europæisk kultur og mangfoldighed gennem programmer for ungdom,
kultur, det audiovisuelle område og borgernes deltagelse –
side 4
– Udveksling af synspunkter
3.   Meddelelse fra Kommissionen  om ”Den fremtidige europæiske lovgivningspolitik
på det audiovisuelle område”– side
5
–   Udveksling af synspunkter
Ad 1. Europæisk Kulturhovedstad
a)   Udpegning
–    Europæisk Kulturhovedstad 2007
–    Europæisk Kulturhovedstad 2008
b)  Forslag til medlemmer af udvælgelsesjury
c)   Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse om ændring af
afgørelse 1419/1999/EF om en fællesskabsaktion vedrørende ”Den
eruropæiske Kulturhovedstad 2005-2019”
KOM(2003) 700
–    Politisk enighed
Baggrund generelt til punkt 1
Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse nr. 1419/99/EF af 256. maj 1999
omfatter fællesskabsaktionen ”Den Europæiske Kulturhovedstad 2005-2019”.
Ifølge afgørelsen udpeger Rådet hvert år – efter et rotationsprincip mellem
medlemslandene  –  en  by  som  har  ansøgt  om  at  blive  Europæisk
Kulturhovedstad. Også byer i europæiske tredjelande kan deltage i aktionen.
3
Byerne udpeges normalt fire år, før de skal være kulturhovedstad. Valget sker
efter  henstilling  fra  Kommissionen  med  baggrund  i  en  indstilling  fra  en
bedømmelsesjury af syv uafhængige eksperter inden for det kulturelle område.
To  medlemmer  udpeges  af  Europa-Parlamentet,  to  af  Rådet,  to  af
Kommissionen og en af Regionsudvalget. Europa-Parlamentet har ret til at
afgive  en  udtalelse  om  juryens  indstilling.  De  to  medlemslande,  der  har
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465685_0004.png
formandskabet i løbet af et år, indstiller hver en person, som det følgende år skal
indtræde i juryen.
a.   Udpegning af Den Europæiske Kulturhovedstad for henholdsvis 2007 og
2008
Indhold
Ifølge  ovennævnte  rotationsprincip  skal  kulturhovedstaden  for  2007  være
Luxembourg og for 2008 Det Forenede Kongerige.  
For 2007 foreligger der ansøgninger fra Luxembourg og Sibiu/Hermannstadt i
Rumænien. For 2008 foreligger der ansøgninger fra Liverpool i Det forenede
Kongeringe og Stavanger i Norge. Med baggrund i juryens indstilling henstiller
Kommissionen,  at  Rådet  udpeger  de  nævnte  fire  byer  som  ”Europæisk
Kulturhovedstad” for 2007 og 2008.
b.   Forslag til medlemmer af udvælgelsesjury
Indhold
De to EU-formandskaber i 2003 (Irland og Holland) forventes at præsentere
sine forslag til medlemmer af juryen for valg af Europæiske Kulturhovedstad for
2009 ( i Østrig)
Fælles for punkt a) og b)
Høring
Forslagene omfatter en praktisk gennemførelse af en eksisterende retsakt og er
derfor ikke sendt i høring.
Lovgivnings-og statsfinansielle konsekvenser
Forslagene   indebærer   ingen   lovgivningsmæssige   eller   statsfinansielle
konsekvenser for Danmark
Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Der  er  tale  om    led  i  en  praktisk  gennemførelsesforanstaltning  af  allerede
vedtagne retsakter.
Tidligere forelæggelse for Europaudvalget
4
Forslagene  har  ikke  tidligere  været  forelagt  Europaudvalget,  men  aktionen
”Europæiske  Kulturhovedstad” har  været  forelagt  Europaudvalget  ved  flere
tidligere lejligheder, senest til orientering på mødet den 2. maj 2003 forud for
rådsmøde (uddannelse, ungdom og kultur) den 5.-6. maj 2003 med fremsendelse
af notat af  24. april 2003.
c.   Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse om ændring af afgørelse
1419/1999/EF om en fællesskabsaktion ”Den europæiske Kulturhovedstad
2005-2019”
KOM(2003)700
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465685_0005.png
– Politisk enighed
Baggrund, formål og indhold
Ifølge den gældende retsakt gælder rotationsprincippet for valg af Europæiske
Kulturhovedstad kun de hidtidige 15 og ikke de nye 10 medlemslande. Efter
drøftelse med de nye lande har Kommissionen med baggrund i TEF art. 151
fremlagt en ændring til den hidtidige afgørelse. Det eneste formål med denne
ændring  er  hurtigst  muligt  at  inddrage  disse  lande  i  rotationsprincippet.
Ændringen indebærer, at der fra 2009 hvert år kan nomineres byer fra både et
gammel og et nyt medlemsland.
Høring
Forslaget har ikke været i høring, specielt fordi der er tale om en teknisk ændring
med henblik på at inddrage de nye medlemslande i fællesskabsaktionen.
Europa-Parlamentet
Europa-Parlamentet  vedtog  i  sin  første  læsning  den  22.  april  2004  fem
ændringsforslag til Kommissionens forslag:
En henstilling i betragtningerne om, at der på rimelig vis tages økonomisk
højde for muligheden for støtte til to byer pr. år
Tre  ændringsforslag  som  vil  indebære,  at  medlemslande  fremover  skal
nominere mindst to byer
Et   ændringsforslag   pålægger   Kommissionen   at   udarbejde   en
evalueringsrapport om forudgående års kulturhovedstad.
Kommissionens holdning efter forhandlingerne i rådsregi kan resummeres som
følger:
Formålet med det foreliggende ændringsforslag til den gældende afgørelse
har alene været hurtigst muligt at inddrage de nye medlemslande i aktionen
Andre  mulige  ændringer  til  den  gældende  retsakt  bør  afvente  den  i
igangværende evaluering af aktionen. Kommissionen kan derfor ikke p.t.
acceptere de fire ændringsforslag til selve teksten.
Ændringsforslaget til betragtningerne kan Kommissionen acceptere, fordi
5
der allerede inden for de fastsatte bevillingsrammer gennem omdisponering
er muligt at yde støtte til en eller flere byer.
Lovgivnings- og statsfinansielle konsekvenser
Forslaget indebærer ingen lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser
for Danmark.
Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Forslaget omtaler ikke disse principper. Efter regeringens opfattelse er forslaget i
overensstemmelse med principperne, fordi der i lyset af udvidelsen er tale om en
teknisk ændring til en allerede vedtaget retsakt.
Tidligere forelæggelse for Europaudvalget
Forslaget har ikke tidligere været forelagt udvalget, men aktionen ”Europæiske
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465685_0006.png
Kulturhovedstad” til orientering på mødet den 2. maj 2003 forud for rådsmøde
lejligheder, senest  har  været  forelagt  Europaudvalget  ved  flere  tidligere
(uddannelse, ungdom og kultur) den 5. – 6. maj 2003 med  fremsendelse af notat
af  24. april 2003.
Ad 2. Meddelelse fra Kommissionen: At give borgerskabsbegrebet reelt indhold
–  fremme  af  europæisk  kultur  og  mangfoldighed  gennem  programmer  for
ungdom, kultur, det audiovisuelle område samt borgernes deltagelse
KOM(2004) 154
– Udveksling af synspunkter
Baggrund og indhold
Kommissionen har fremlagt en meddelelse ”At give borgerskabsbegrebet reelt
indhold – fremme af europæisk kultur og mangfoldighed gennem programmer
for  ungdom,  kultur,  det  audiovisuelle  område  samt  borgernes  deltagelse”.
Baggrunden for  meddelelsen er,  at de  gældende  programmer på  kultur- og
av-området (”Kultur 2000”-programmet og MEDIA-programmer.ne) udløber
med  udgangen  af  2006.  Meddelelsen  tager  endvidere  udgangspunkt  i
Kommissionens nyligt fremlagte politik- og finansieringsplan for det udvidede
EU 2007-20213, hvor en af de tre grundpiller er unionsborgerskab med konkret
indhold.
Meddelelsen skitserer kort Kommissionens foreløbige tanker om hovedformål
med og overordnet indhold i de forslag til kommende programmer, som den
forventes  at  fremlægge  i  løbet  af  2004  i  lyset  af  offentlige  høringer  og
evalueringer. De foreløbige tanker tyder på forslag om et nyt MEDIA-program,
der stort set vil svare til de eksisterende programmer om støtte til uddannelse,
udvikling, distribution og markedsføring inden for av/film-området samt et nyt
kulturstøtteprogram, hvor der i forhold til det eksisterende, detaljerede ”Kultur
6
2000” program lægges op til et egentligt rammeprogram. Endelig lægges der op
til en mere simpel og brugervenlig ansøgnings- og behandlingsproces.
Høring
Meddelelsen  er  ikke  sendt  i  høring,  fordi  man  fortsat  befinder  sig  på
undersøgelses-  og  overvejelsesstadiet.  Kommende  konkrete  forslag  til  nye
programmer vil blive sendt i bred dansk høring.
Lovgivnings- og statsfinansielle konsekvenser
Meddelelsen   indebærer   ingen   lovgivningsmæssige   eller   statsfinansielle
konsekvenser for Danmark.
Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Meddelelsen omtaler ikke disse principper. Efter regeringens opfattelse er den i
overensstemmelse med principperne, fordi formålet er undersøgelser og dialog
forud for forslag til afløsning af eksisterende retsakter.
Tidligere forelæggelse for Europaudvalget
Meddelelsen har ikke tidligere været forelagt Europaudvalget, men Kultur 2000-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465685_0007.png
programmet og MEDIA-programmerne har været forelagt udvalget ved flere
tidligere lejligheder, senest til orientering på mødet den 21. november 2003
forud for rådsmøde (uddannelse, ungdom og kultur) den 24.-25. november 2003
med fremsendelse af notat af  13. november 2003.
Ad  3.  Meddelelse  fra  Kommissionen  om  ”Den  fremtidige  europæiske
lovgivningspolitik på det audiovisuelle område”
KOM(2003) 784
– Udveksling af synspunkter
Baggrund og indhold
På  baggrund  af  Kommissionens  meddelelse  om  ”Den  fremtidige  europæiske
lovgivningspolitik  på  det  audiovisuelle  område”  (KOM(2003)  784  endelig)  har
formandskabet  fremlagt  et  diskussionspapir  med  en  række  emner  vedrørende  en
fremtidig revision af direktivet om ”tv uden grænser”.
Kommissionens meddelelse er udarbejdet i lyset af konsultationer og høringssvar. Der
er tale om en status over Kommissionens foreløbige tanker om en mulig kommende
revision af tv-direktivet og om mulige prioriterede områder inden for av-politikken på
mellemlangt sigt. Politikken skal beskytte visse almene interesser som f.eks. kulturel
mangfoldighed,   retten   til   information,   beskyttelse   af   mindreårige   og
forbrugerbeskyttelse.  En  række  emner  som  detaljeringsgraden  i  lovgivningen  om
reklame, kravet om kvoter for europæiske programmer og muligheden for co- og
selvregulering på av-området skal undersøges nærmere gennem diskussion i særlige
fokusgrupper og gennem undersøgelser iværksat af Kommissionen. Resultaterne af
7
disse tiltag kan føre til forslag om ændringer af direktivet ”tv uden grænser”
Formandskabet ønsker særlig, at diskussionen på rådsmødet skal dreje sig om følgende
emner:
-
-
-
-
-
-
Rækkevidden af et revideret direktiv set i lyset af den flydende grænse mellem tv og
informationssamfundstjenester
Tv’s rolle i forbindelse med kulturel og sproglig mangfoldighed
Muligheden for fortsat at have effektiv national regulering
Udfordringerne i forbindelse med nye reklameteknikker
Adgang for handicappede til tv-programmer
Co-  og  selvregulerings  mulighed  for  at  spille  en  rolle  i  en  fremtidig
lovgivningspolitik.
Høring
Diskussionspapiret har ikke været sendt i høring, fordi man fortsat befinder sig på
undersøgelses- og overvejelsesstadiet.
Evt. lovændringer eller statsfinansielle konsekvenser
Papiret indebærer ingen lovændringer eller statsfinansielle konsekvenser for Danmark.
Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Formandskabspapiret og Kommissionens meddelelse omtaler ikke disse principper.
Efter  regeringens  opfattelse  er  det  i  overensstemmelse  med  principperne,  fordi
formålet er undersøgelser og dialog forud for en mulig revision af en eksisterende
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465685_0008.png
retsakt.
Tidligere forelæggelse for Europaudvalget
Papiret har ikke tidligere været forelagt Europaudvalget, men tv-direktivet har færet
forelagt udvalget ved flere tidligere lejligheder, senest til orientering på mødet den 2.
maj 2003 forud for rådsmøde (uddannelse, ungdom og kultur) den 5.-6. maj 2003 med
fremsendelse af notat af 24. april 2003.