Europaudvalget 2003-04
EUU Alm.del Bilag 85
Offentligt
1464940_0001.png
PDF udgave (62 KB)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
Journalnummer
1
400.C.2-0
Kontor
EUK
27. oktober 2003
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Ministeriet for
Videnskab, Teknologi og Udviklings grundnotat om meddelelse fra
EU-Kommissionen til Rådet og Europa-Parlamentet om ”Betydningen af
Digital Forvaltning for Europas fremtid” (The Role of eGovernment for
Europe’s Future), KOM(2003) 567 final.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464940_0002.png
Grundnotat til Folketingets Europaudvalg
Meddelelse fra EU-Kommissionen til Rådet og Europa-Parlament om ”Betydningen af
Digital Forvaltning for Europas fremtid”
(The Role of eGovernment for Europe’s
Future).
KOM(2003) 567 final.
Resumé:
I meddelelsen redegør Kommissionen for muligheder og udfordringer for
Fællesskabet og for de enkelte landes offentlige administrationer ved at anvende
informations- og kommunikationsteknologierne. Mulighederne omfatter bl.a. effektivisering
og etableringen af nye servicetilbud til borgere og virksomheder. Udfordringerne ligger
bl.a. i behovet for organisationsudvikling og tilretning af forretningsgange og regelsæt.
Meddelelsen lister en bred vifte af indsatsområder, hvor rigtig anvendelse af teknologierne
kan bidrage til en bedre og mere effektiv opgaveløsning.
Der peges også på en række initiativer,” an eGovernment Roadmap”, som vil kræve en
vedtagelse i Rådet, eller som påhviler Kommissionen. Initiativer som vil fjerne hindringer
for eller stimulere udviklingen af Digital Forvaltning i medlemsstaterne og på europæisk
niveau.
Baggrund og indhold
eGovernment kan defineres som
”anvendelsen af informations- og
kommunikationsteknologierne indenfor den offentlige sektor i sammenhæng med
organisationsudvikling og nye kompetencer til at forbedre offentlig tjenester og
demokratiske processer samt styrke udmøntningen af politiske mål for sektoren.”
Eller sagt kortere: eGovernment er værktøjet til at skabe en bedre og mere effektiv offentlig
administration. Både på nationalt niveau og på europæisk niveau.
Meddelelsen gennemgår en række korte eksempler på de kommende års udfordringer for
den offentlige sektor:
1. Internationaliseringen stiller nye krav.
2. En fortsat udvikling af det indre marked med større bevægelighed på tværs af
landegrænser stiller nye krav.
3. Borgerne stiller større krav til frihed, til retfærdighed og til sikkerhed.
4. Og borgerne forventer bl.a. som konsekvens af internettet en høj grad af åbenhed og
mulighed for deltagelse i beslutningsprocesser.
5. Udviklingen til et EU med 25 medlemsstater vil stille særlige krav.
Hertil kommer stadig større forventninger til den offentlige sektor fra både borgere og
virksomheder. Forventninger, der skal opfyldes, med begrænsede budgetter.
Digital Forvaltning er under udvikling i alle medlemsstater. Der er gode eksempler på,
hvorledes nye tjenester til borgerne skaber højere livskvalitet. Nye tjenester til
virksomhederne skaber grundlag for et mere konkurrencedygtigt Europa. Tjenester på tværs
af administrationer og landegrænser styrker et samarbejdende Europa.
Meddelelsen lister og beskriver herefter 18 indsatsområder med henblik på at fjerne
hindringer for eller stimulere udviklingen af Digital Forvaltning i medlemsstaterne og på
europæisk niveau.
Det skal bemærkes, at flere af Kommissionens initiativer ikke når at blive fremlagt i 2003
men skubbes til 2004.
2
6. Multiplatformadgang til offentlige tjenester skal indarbejdes i nationale strategier og
støttes af bred erfaringsudveksling.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464940_0003.png
Rådskonklusioner på Rådsmøde november 2003.
7. Nye former for interaktive tjenester, der udnytter mulighederne i bredbånd og
multiplatformadgang, skal have fokus i de europæiske forsknings- og
udviklingsprogrammer og programmer til støtte af pilotprojekter.
Initiativ fra Kommissionen i 2004.
8. Teknologier til beskyttelse af fortrolighed (privacy) skal fremmes gennem relevante
EU-programmer.
Rådsbeslutning om ”The role of eGovernment” og initiativ fra Kommissionen i 2003.
9. Strategier for Digital Forvaltning skal fremme troværdighed i og tillid til offentlige
tjenester og til demokratiske processer på nettet.
Rådsbeslutning 2004.
10. Rammer for håndtering af identifikation af borgere og virksomheder indenfor
fællesskabet skal afklares både i forhold til krav til teknisk sammenhæng og til
fremtidige krav med udgangspunkt i de forskellige administrative og kulturelle
traditioner og indenfor rammerne af EU’s bestemmelser for databeskyttelse. Projektet
foreslås støttet af fællesskabsprogrammerne 6. rammeprogram, eTEN og IDA.
Initiativ fra Kommissionen i 2004.
11. Hurtig vedtagelse og gennemførelse af direktivet om genanvendelse og kommerciel
udnyttelse af den offentlige sektors dokumenter. Pilotprojekter skal bidrage til at fjerne
barrierer på tværs af grænser og formidle erfaringer indenfor fællesskabet.
Vedtagelse af direktiv om brug af offentlig sektor information i Parlamentet og i Rådet
oktober 2003.
12. Forslag til en omfattende 3-års handlingsplan for udvikling af nye rammer for offentlige
udbud og indkøb via internettet (e-Procurement).
Initiativ fra Kommissionen i 2004.
13. Fremme af udvikling af tjenester på nettet, der umiddelbart er tilgængelige for brugere i
andre lande.
Rådsbeslutning 2004.
14. Fælles ansvar for medlemslandene og for de europæiske institutioner for identifikation,
udvikling og implementering af relevante tværeuropæiske tjenester.
Rådsbeslutning om ”The role of eGovernment” og initiativ fra Kommissionen i 2003.
15. Vedtagelse af IDAbc programmet til støtte for udvikling af paneuropæiske tjenester til
brug for de nationale administrationer.
Beslutninger i Parlamentet og i Rådet i 2003/2004
16. Hurtig vedtagelse af ændringer af de finansielle rammer for eTEN programmet
(Projektstøtte op til 30%) med henblik på støtte til paneuropæiske tjenester til den
offentlige sektor i Europa.
3
Beslutninger i Parlamentet og i Rådet inden juli 2004.
17. Udveksling af erfaringer mellem offentlige administrationer om anvendelsen af åbne
standarder og open source programmel.
Initiativ fra Kommissionen i 2003.
18. Rammer for sammenhæng (interoperability) til støtte for paneuropæiske tjenester til
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464940_0004.png
borgere og virksomheder som angivet i eEurope 2005 skal vedtages i en første udgave.
Vil bl.a. omfatte fælles netværk til udveksling af data, fælles beskrivelse af relevante
data og nødvendig organisatorisk sammenhæng.
Initiativ fra Kommissionen i 2003.
19. EU’s 6. rammeprogram skal støtte forskning og udvikling med sammenkædning af
teknologisk og organisatorisk udvikling i offentlig administration og med sigte på at
skabe et europæisk forskningsdomæne omkring digital forvaltning.
Initiativ fra Kommissionen i 2003.
20. Nyt oplæg omkring sammenlignende målinger af og forskning i økonomien knyttet til
digital forvaltning med henblik på udvikling af bedre metoder til vurdering og
evaluering.
Rådsbeslutning om eGovernment og initiativ fra Kommissionen i 2003.
21. Udvikling af en ny ramme for erfaringsudveksling om digital forvaltning med henblik
på mere effektiv formidling af erfaringerne.
Initiativ fra Kommissionen i 2003.
22. Første fase af et ”one-stop shopping” initiativ for Kommissionens aktiviteter omkring
udvikling af digital forvaltning. Målet er at skabe bedre sammenhæng mellem bl.a.
eGov aktiviteter i 6. rammeprogram, eTEN programmet og IDA programmet.
Initiativ fra Kommissionen i 2003.
23. Undersøgelse af muligheder for fælles projekter med deltagelse af flere medlemslande
med henblik på mere effektiv investering i digital forvaltning.
Rådsbeslutning og initiativ fra Kommissionen i 2003.
Afsluttende markerer Kommissionen nødvendigheden af politisk lederskab og engagement
baseret på visionen om den offentlige sektors bidrag til Europa i informationssamfundet.
Meddelelsen fra Kommissionen blev vedtaget af Kommissionen den 26. september 2003 og
blev fremlagt for Rådet den 1. oktober 2003.
Meddelelsen vil blive drøftet i Rådets arbejdsgruppe for telekommunikation og
informationssamfundets tjenester med henblik på forberedelse af en resolution til vedtagelse
på Rådsmøde (transport og telekommunikation) den 20. november 2003.
Europa-Parlamentets udtalelse
Der foreligger ikke en udtalelse fra Europa-Parlamentet.
4
Nærhed og proportionalitet
Det vurderes, at meddelelsen er i overensstemmelse med principperne om nærhed og
proportionalitet, idet udviklingen af paneuropæisk digital forvaltning ikke kan gennemføres
af medlemsstaterne hver for sig.
Gældende dansk ret
Der er ingen dansk lovgivning på området.
Dansk høring
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464940_0005.png
Videnskabsministeriet udsender meddelelsen i høring medio oktober med svarfrist den 31.
oktober 2003.
Statsfinansielle og lovgivningsmæssige konsekvenser
Meddelelsen har ikke lovgivningsmæssige konsekvenser. Meddelelsen har ikke
statsfinansielle konsekvenser.
Tidligere forelæggelser
Meddelelsen har ikke tidligere været forelagt Folketinget Europaudvalg.