Europaudvalget 2003-04
EUU Alm.del Bilag 857
Offentligt
1465691_0001.png
PDF udgave (109 KB)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
Journalnummer
1
400.C.2-0
Kontor
EUK
13. maj  2004
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Ministeriet for
Videnskab, Teknologi og Udviklings notat om dansk svar til
Europa-kommissionen vedr. Kommissionens arbejdspapir om interoperabilitet
for interaktive digitale tv-tjenester.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465691_0002.png
Dansk svar til Europa-kommissionen vedr. Kommissionens arbejdspapir
om interoperabilitet for interaktive digitale tv-tjenester
Indledning
Kommissionen har den 18. marts sendt et arbejdspapir i høring vedr. interoperabilitet for
interaktive digitale tv-tjenester.
Baggrunden herfor er Kommissionens opfølgning på rammedirektivets artikel 18(3)
1
.
Arbejdspapiret er første fase i den proces, og formålet hermed er at gennemføre en åben
høringsproces om navnlig de faktuelle spørgsmål, som Kommissionens har stillet, jf.
nedenfor.
Generelt bakker den danske regering op om Kommissionens initiativ, herunder at få
spørgsmålet vedrørende interoperabilitet om digitalt tv sat på den EU-politiske dagsorden,
og har på baggrund af arbejdspapiret iværksat en høringsproces blandt de relevante
ministerier. I den følgende er der således redegjort for den danske regerings holdning.
Foreløbige danske synspunkter
Ad spørgsmål 1 a) - Om interoperabilitet for interaktivt digitalt tv er opnået i
Danmark.
Simpel interoperabilitet
I Danmark  modtages digitalt  tv alene  ved hjælp  af set  top bokse,  da integrerede
modtagere ikke udbydes på det danske marked. Modtagelse af ukrypterede tjenester
sker  i  dag  kun  i  begrænset  omfang,  hovedsagelig  i  form  af  ukrypteret  satellit-tv.
Videnskabsministeriet og Kulturministeriet er ikke bekendt med problemer med simpel
interoperabilitet i forbindelse med modtagelse af disse tjenester ud over, hvad der er en
følge af de teknologisk betingede  forskelle mellem digitalt satellit-tv, kabel- tv  og
jordbaseret tv.
Indholdsmæssig interoperabilitet
Der benyttes to forskellige og indbyrdes inkompatible platforme på satellit-tv beregnet
for det danske marked. Platformene udbydes af to operatører, der er i stærk indbyrdes
konkurrence. Der benyttes ligeledes to forskellige platforme på kabel-tv-området af de
to store konkurrerende operatører på det danske marked. Det er indtil videre planlagt
at benytte MHP
2
 til jordbaseret digitalt tv.
Hovedstations-interoperabilitet
Videnskabsministeriet  og  Kulturministeriet  har  ikke  modtaget  oplysninger  om,
hvorvidt der mangler interoperabilitet.
Gensidige operatøraftaler
Videnskabsministeriet  og  Kulturministeriet  har  ikke  kendskab  til  eksistensen  af
gensidige operatøraftaler om adgang til flere operatørers programudbud over én og
samme set top boks. Der har ikke været indbragt klager over manglende aftaler af
2
denne  art  mellem  danske  operatører.  Behovet  for  adgang  til  flere  operatørers
programudbud  kan  med  den  nuværende  inkompatibilitet  kun  løses  gennem
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465691_0003.png
husstandenes  anskaffelse  af  flere  set  top  bokse,  som  et  led  i  de  indgåede
abonnementsforhold.
Det er over for de danske myndigheder oplyst, at der mellem de nordiske broadcastere,
netoperatører m.v. er forsøgt opnået en frivillig aftale om migration fra de nuværende
systemer til MHP-standarden, den såkaldte NorDig-aftale. Videnskabsministeriet og
Kulturministeriet er ikke orienteret om den aktuelle status for aftalens implementering,
men må konstatere, at aftalen frem til i dag ikke har resulteret i den ønskede migration.
Ad spørgsmål 1 b) – Om markedskræfternes rolle
Kan markedskræfterne sikre interoperabilitet?
Erfaringer  vedrørende  interoperabilitet  på  det  danske  marked  for  tv  vedrører
hovedsagelig markedet for direkte modtagelse af satellit-tv. Der er to store operatører
på det danske marked. Deres tjenester har kun i en kortere periode været interoperable
i  form  af  multicrypt-løsninger  på  nogle  af  de  daværende,  analoge  set  top  bokse.
Interoperabiliteten er imidlertid ophørt efter overgangen til digital satellitdistribution.
Det er nærliggende at antage, at markedskræfterne i det konkrete tilfælde ikke har
kunnet  sikre  interoperabilitet  på  det  danske  marked  for  satellit-tv  beregnet  på
enkelthusstande. De foreliggende erfaringer er jf. ovenfor dog begrænsede.
Kan markedet frembringe en universal set top boks?
I det ovenfor beskrevne eksempel frembragte markedet en række analoge set top bokse
med common interface (fælles grænseflade) og/eller indlejrede dekodere. Boksene blev
imidlertid  uanvendelige  efter  overgangen  til  digital  distribution.  Der  er  ikke
efterfølgende  blevet  markedsført  tilsvarende  universelle  set  top  bokse  til  digitalt
satellit-tv. Efter det oplyste ønsker den ene operatør ikke at medvirke til fremstilling af
common interface-moduler (fællesgrænseflade-moduler) til det adgangsstyringssystem,
der anvendes, og markedet har efter det foreliggende ikke frembragt andre former for
universelt anvendelige set top bokse. En ny aftale er efter det oplyste ikke indgået
mellem operatørerne.
Ud fra disse meget begrænsede erfaringer må det antages, at markedskræfterne kun kan
forventes at  frembringe  universelle  set  top bokse,  hvis  operatørerne  på  markedet
medvirker til, at sådanne bokse kan anvendes. Det skal dog i relation til interaktivt tv
tilføjes, at det ikke er givet, at det danske marked er tilstrækkelig stort til at sikre, at
avancerede set top bokse til interaktivt digitalt tv med fuld funktionalitet inden for flere
platforme kan sælges i så store styktal, at en markedsføring af sådanne bokse bliver
rentabel. Også andre lande anvender teknologierne, hvorfor afgrænsning til det danske
marked formentlig ikke er relevant.
3
Om CENELEC’s resultater og opfølgende standardiseringsmandat kan sikre
tilstrækkelig interoperabilitet inden for EU’s forskellige markeder ?
Videnskabsministeriet  og  Kulturministeriet  har  ikke  på  nuværende  tidspunkt
tilstrækkelig baggrund for at fremkomme med en udtalelse om dette spørgsmål.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465691_0004.png
Ad spørgsmål 1c) - Om myndighedernes rolle
Myndighedernes støtte til interoperabilitet i forskellige teknologifaser
IT- og Telestyrelsen støtter interoperabilitet gennem opfordring til branchens aktører
om anvendelse af åbne standarder. Et krav om brug af åbne standarder må forventes at
indgå i forbindelse med etablering af jordbaserede digitale tv-sendenet i Danmark.
Spørgsmålet om yderligere støtte i forskellige teknologifaser har frem til i dag ikke
været aktuelt i en dansk sammenhæng, hvorfor de danske myndigheder ikke - ud over
de nævnte forhold - har en afklaret holdning til problemstillingen.
Vil adgangsregler kunne sikre fri information, mediepluralisme mv.?
Kommissionen anfører i sit arbejdspapir (3.1.4.), at teknisk standardisering letter, men
ikke  garanterer  adgang  og  interoperabilitet.  Kommissionen  henviser  i  stedet  til
teledirektivpakkens  adgangsbestemmelser,  hvorefter  myndighederne  i  tilfælde  af
manglende effektiv konkurrence kan indføre passende foranstaltninger – herunder
tvungen adgang til faciliteter tilhørende operatører med betydelig markedsposition. Det
kan ikke afvises, at en sådan regulering kan vise sig tilstrækkelig. Imidlertid synes
forholdene på satellitområdet at indikere, at tekniske forhold p.t. reelt blokerer for, at
husstande nemt kan få adgang til programmer fra forskellige programudbydere, idet
dette i dag kræver anskaffelse af flere set top bokse.
Ad spørgsmål 1 d) - Om virkningerne af, at MHP bliver medtaget på
listen over frivillige standarder
Bliver MHP ibrugtaget af markedets aktører ?
Videnskabsministeriet og Kulturministeriet er alene bekendt med konkrete planer om
at anvende MHP i forbindelse med det kommende jordbaserede digitale tv-sendenet i
Danmark. Sendenettet omfatter ét multipleks. Aktørerne på sendenettet er DR og TV
2.
Hvornår er det passende at gøre op, om standarderne er anvendt i tilstrækkeligt omfang?
Videnskabsministeriet og Kulturministeriet har ikke umiddelbart kommentarer til dette
spørgsmål, men kan alene konstatere, at der i Danmark ikke er udsigt til en samlet, frivillig
4
migration til MHP på kabel- og satellitområdet.
Ad spørgsmål 2: - Om fordelene ved at gøre anvendelsen af MHP-standarden obligatorisk i
OJ
I betragtning af, at der ikke frem til i dag har været klager til Videnskabsministeriet og
Kulturministeriet over manglende interoperabilitet på det danske marked for tv-distribution,
er det nærliggende at konkludere, at interoperabilitet gennem en obligatorisk forskrift om
brug af MHP vil være ønskværdig, men næppe for enhver pris.
Interoperabilitet vil være ønskværdig for forbrugerne, der herved kan få adgang til et bredt
programudbud gennem massefabrikerede, billige set top bokse. Det vil endvidere være
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465691_0005.png
særdeles ønskværdigt for broadcasterne, der undgår at skulle lave flere versioner af de
samme tjenester til et lille marked som det danske.
Hvis MHP-standarden skal gøres obligatorisk, bør dette i givet fald ske på alle platforme for
at opnå de ovennævnte fordele.
På det danske tv-marked er der aktuelt ca. 300.000 set top bokse i brug til satellit-tv og ca.
50.000 set top bokse i brug til kabel-tv. Omkostningerne til et evt. teknologiskift må antages
at skulle afholdes af forbrugerne, enten direkte eller gennem et abonnement. De danske
operatører i 2003 og 2004 har udskiftet alle analoge set top bokse med nye, digitale bokse.
Ad spørgsmål 3: - Om der skal tilføjes yderligere API-relaterede standarder og
specifikationer på Kommissionens liste over standarder ?
Der er ikke fra Videnskabsministeriets og Kulturministeriets side en konkret interesse for at
tilføje MHEG5 til listen, da der i Danmark alene tilskyndes til brug af MHP-standarden.
Generelt støtter Videnskabsministeriet og Kulturministeriet en vidtgående, løbende
standardiseringsproces på broadcastområdet, herunder også den nødvendige standardisering
med henblik på en udfasning af eksisterende teknologi i forbindelse med indførelsen af ny,
standardiseret teknologi.
De danske myndigheders positive holdning til standardisering på dette område er dog
betinget af, at der ikke efterfølgende opkræves urimeligt høje patentafgifter i forbindelse
med udnyttelsen af de standarder, der evt. gøres obligatoriske gennem optagelse på
Kommissionens liste.
5
1
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2002/21/EF af 7. marts 2002 om fælles
rammebestemmelser for elektroniske kommunikationsnet og –tjenester (rammedirektivet)
artikel 18 Interoperabilitet mellem digitale interaktive tv-tjenester, 18(3) Senest et år efter den i artikel
28,stk. 1, andet afsnit nævnte iværksættelsesdato undersøger Kommissionen virkningerne af denne
artikel. Såfremt interoperabilitet og forbrugernes frie valg ikke er sikret på rimelig vis i en eller flere
medlemsstater, træffer Kommissionen foranstaltninger i overensstemmelse med artikel 17, stk. 3 og 4.
2
MHP Multimedia Home Platform
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465691_0006.png