Europaudvalget 2003-04
EUU Alm.del Bilag 916
Offentligt
1465753_0001.png
PDF udgave (398 KB)
emmerne af Folketingets Europaudvalg
res stedfortrædere
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
27. maj 2004
Med henblik på mødet i Folketingets Europaudvalg den 4. juni 2004 – dagsordenspunkt
rådsmøde (retlige og indre anliggender) samt møde i Det Blandede Udvalg med deltagelse af
Norge og Island på ministerniveau den 8. juni 2004 – vedlægges Integrationsministeriets notat
om de punkter, der forventes optaget på dagsordenen.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465753_0002.png
MINISTERIET FOR FLYGTNINGE,
INDVANDRERE OG INTEGRATION
Dato:
Kontor:
J. nr.:
26. maj 2004
Internationalt kontor
2004/4050-537
Bidrag til aktuelt notat til brug for rådsmødet (retlige og indre anliggender) samt mødet i det
Blandede Udvalg med Norge og Island på ministerniveau den 8. juni 2004
Dagsordenspunkt 15): Meddelelse om evaluering af Tampere-programmet
2
Dagsordenspunkt 16): Meddelelse fra Kommissionen til Rådet og Europa-Parlamentet om
fremlæggelse af et forslag til direktiv og to forslag til henstillinger, der skal lette
tredjelandsstatsborgeres indrejse med henblik på videnskabelig forskning i Det Europæiske
4
Fællesskab KOM(2004) 178 endelig
Dagsordenspunkt 17): Udkast til rådskonklusioner om forberedende handlinger til oprettelse af
et finansielt instrument på udsendelsesområdet
9
Dagsordenspunkt 18): Rådets beslutning om Den Europæiske Flygtningefond for perioden 2005
– 2010 (KOM (2004) 102 endelig)
12
Dagsordenspunkt 19): Kommissionens meddelelse til Rådet om en undersøgelse af, hvorledes
politikker om lovlig indvandring kan medvirke til bekæmpelsen af ulovlig indvandring
15
Dagsordenspunkt 20): Kommissionens meddelelse til Rådet om en styret indrejse i EU for
personer med behov for beskyttelse og kapacitetsopbygning i nærområder.
17
Dagsordenspunkt 21): Rådets beslutning om etablering af visuminforma-tionssystemet (VIS)
19
Dagsordenspunkt 22) Rådets forordning om standarder for sikkerhedselementer og biometriske
identifikatorer i EU-borgernes pas (KOM (2004) 116 endelig).
23
Dagsordenspunkt 23): Forslag til Rådets forordning om indførelse af en forpligtelse for
medlemsstaternes kompetente myndigheder til systematisk at stemple tredjelandsstatsborgeres
rejsedokumenter ved passage af medlemsstaternes ydre grænser og om ændring i den henseende
af konventionen om gennemførelse af Schengen-aftalen og Den Fælles Håndbog (KOM (2003)
28
664 endelig)
Dagsordenspunkt 24): Udkast til rådskonklusioner om en fornyet vurdering af juridisk grundlag,
format og anvendelse af EU rejsedokumentet
31
2
Dagsordenspunkt 15): Meddelelse om evaluering af Tampere-programmet
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465753_0003.png
1. Indledning
På sit møde den 15. – 16. oktober 1999 i Tampere udstak Det Europæiske Råd de politiske retningslinier
og delmål for udmøntning af Amsterdam-traktatens enkelte bestemmelser på hele området for retlige og
indre anliggender for etablering af et område med frihed, sikkerhed og retfærdighed.
Det  Europæiske Råd  drøftede  på  mødet  i  Laeken den  15.  –  16.  oktober 2001  gennemførelsen  af
Amsterdam-traktatens bestemmelser om indførelse af et område med frihed, sikkerhed og retfærdighed
på baggrund af en af formandskabet udarbejdet rapport og Kommissionens reviderede resultattavle
vedrørende gennemførelse af Tampere-konklusionerne. I konklusionerne for mødet bekræftede stats-og
regeringscheferne tilslutningen til Tampere-konklusionerne og fandt, at der var sket fremskridt, men at
der samtidig var brug for yderligere fremdrift på området.
Kommissionen forventes snarest at fremlægge en meddelelse om evaluering af Tampere-programmet og i
den forbindelse eventuelt også at fremkomme med overvejelser om fremtidige målsætninger.
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 8. juni 2004 forventes Kommissionen at præsentere
meddelelsen.
2. Indhold
Af konklusionerne fra Det Europæiske Råd i Tampere fremgår bl.a., at det er målet at etablere et fælles
europæisk asylsystem baseret på Geneve-konventionens regler, at etablere en samlet politik over for
lande, hvorfra flest asylansøgere og indvandrere indrejser i EU, at sikre en retfærdig behandling af
tredjelandsstatsborgere, der indrejser i EU, at bekæmpe fremmedhad og diskrimination samt at bekæmpe
ulovlig indvandring og menneskesmugling. Det fremgår endvidere af konklusionerne, at der skal arbejdes
for at sikre borgerne i EU bedre adgang til domstolene, at princippet om gensidig anerkendelse af
retsafgørelser  bør  være  hjørnestenen  i  det  retlige  samarbejde  mellem  medlemsstaterne,  at
kriminalpræventive foranstaltninger bør integreres i foranstaltninger til bekæmpelse af kriminalitet, og at
der bør ske en udbygning af samarbejdet om bekæmpelse af grænseoverskridende kriminalitet.
Kommissionen har løbende ført en resultattavle til overvågning af gennemførelsen af de nødvendige
foranstaltninger og overholdelse af tidsfrister fastsat i Amsterdam-traktaten for oprettelsen af et område
med frihed, sikkerhed og retfærdighed i EU.  
Kommissionens meddelelse forventes først og fremmest at indeholde en objektiv gennemgang af de
hidtil opnåede resultater. Det forventes, at Kommissionen vil anføre, at de i Tampere fastsatte mål stort
set er nået.
Kommissionens meddelelse forventes endvidere at indeholde de første overvejelser om målsætninger for
anden fase af oprettelsen af et område med frihed, sikkerhed og retfærdighed, den såkaldte Tampere
II-dagsorden. På rådsmødet forventes Kommissionen at redegøre for disse målsætninger med henblik på
en hel overordnet drøftelse i Rådet.
Samtidig  forventes  Det  Europæiske  Råd  på  sit  møde  den  17.  –  18.  juni  2004  at  blive  forelagt
Kommissionens meddelelse med henblik på eventuel anerkendelse af de hidtil opnåede resultater. Det
Europæiske Råd forventes at opfordre til, at debatten om de fremtidige mål for området for retlige og
indre anliggender iværksættes.
1. Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamarbejdet og
Specialudvalget for politimæssigt og retligt samarbejde
Sagen har været drøftet i Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamarbejdet (SPAIS) den 24.
maj 2004 og i Specialudvalget for politimæssigt og retligt samarbejde den 25. maj 2004.
Nyt notat.
3
3. Europa-Parlamentet
Europa-parlamentet skal ikke høres i denne sag.
4. Nærhedsprincippet
Nærhedsprincippet har ikke relevans for sagen.
5. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Kommissionens meddelelse vil ikke i sig selv have lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
2. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg, Folketingets Udvalg for
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465753_0004.png
Udlændinge- og Integrationspolitik og Folketingets Retsudvalg
Opfølgningen på gennemførelse af konklusionerne fra Det Europæiske Råds møde i Tampere den 15. –
16. oktober 1999 har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg og Folketingets Retsudvalg forud
for rådsmøderne (retlige og indre anliggender samt civilbeskyttelse) den 29. oktober 1999, den 2. – 3.
december 1999, den 27. marts 2000, den 30. november 2000, den 28. maj 2001 og den 16. november
2001. Endvidere blev et notat vedrørende gennemførelsen af Det Europæiske Råds møde i Tampere
oversendt til udvalgene forud for Det Europæiske Råds møde i Laeken den 14. – 15. december 2001.  
Sagen har i øvrigt ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg, Folketingets Udvalg for
Udlændinge- og Integrationspolitik og Folketingets Retsudvalg
4
Dagsordenspunkt 16): Meddelelse fra Kommissionen til Rådet og Europa-Parlamentet om
fremlæggelse af et forslag til direktiv og to forslag til henstillinger, der skal lette
tredjelandsstatsborgeres indrejse med henblik på videnskabelig forskning i Det Europæiske
Fællesskab KOM(2004) 178 endelig
Revideret notat. Ændringer er markeret med kursiv.
3. Indledning
Kommissionen
fremlagde den 24. marts 2004
en meddelelse ledsaget af et forslag til Rådets direktiv om
betingelserne for tredjelandsstatsborgeres indrejse og ophold med henblik på forskning og et forslag til
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465753_0005.png
Rådets henstilling med henblik
af ensartet
forskeres indrejse
og et forslag til
forskere fra tredjelande,
af
rejser inden fo
medlemsstaternes udstedelse
på at lette
visa til kortvarigt ophold for
Rådets henstilling om lettelse
som
Europæiske Fællesskab med henblik på videnskabelig forskning
KOM (2004)178 endelig.
Kommissionens direktivforslag og henstillingen om lettelse af tredjelandsstatsborgeres indrejse i Det
Europæiske Fællesskab med henblik på videnskabelig forskning er fremsat med hjemmel i afsnit IV i
Traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, artikel 63, stk. 3, litra a, og artikel 63, stk. 4.
Direktivet skal i henhold til EF-traktatens artikel 67, nr. 1, vedtages med enstemmighed efter høring af
Europa-Parlamentet.
Henstillingen om medlemsstaternes udstedelse af ensartede visa til kortvarige ophold for forskere fra tredjelande
inden for Det Europæiske Fællesskab med henblik på videnskabelig forskning har hjemmel i afsnit IV i EF- trakta
artikel 62, nr. 2, litra b, nr. ii.
Ifølge  artikel  1  i  Protokollen  om  Danmarks  Stilling  deltager  Danmark  ikke  i  Rådets  vedtagelse  af
foranstaltninger, der foreslås i henhold til afsnit IV i EF-traktaten, og ifølge protokollens artikel 2 er ingen
af de foranstaltninger, der er vedtaget i henhold til dette afsnit, bindende for eller finder anvendelse i
Danmark.
I det omfang Rådet har truffet afgørelse om et forslag om eller initiativ til udbygning af Schengen-regle
bestemmelserne i afsnit IV i EF-traktaten, træffer Danmark i henhold til artikel 5 i Protokollen om Danmarks Stil
inden seks måneder afgørelse om, hvorvidt det vil gennemføre denne afgørelse i sin nationale lovgivning. Hvis D
beslutter sig herfor, vil afgørelsen skabe en folkeretlig forpligtelse mellem Danmark og de øvrige medlemsstater.
Det fremgår af præambelen til henstillingen om medlemsstaternes udstedelse af ensartede visa til kortvarige opho
forskere fra tredjelande, som rejser inden for Det Europæiske Fællesskab med henblik på videnskabelig forskning
forslag udgør en udbygning af Schengen-reglerne.
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den
8. juni 2004 forventes der at blive opnået politisk enighed om
Rådets henstilling om lettelse af tredjelandsstatsborgeres indrejse i Det Europæiske Fællesskab med henb
videnskabelig forskning.
Det bemærkes, at direktivforslaget og henstillingen om medlemsstaternes udstedelse af ensartede visa til kortvari
forskere fra tredjelande, som rejser inden for Det Europæiske Fællesskab, ikke skal drøftes på mødet.
4. Indhold
Kommissionens meddelelse indeholder såvel et direktiv om tredjelandsstatsborgeres indrejse og ophold
med henblik på forskning som to forslag til Rådets henstillinger med henblik på at lette forskeres indrejse
og
at effektivisere og forenkle udstedelsen af visa til forskere.
Direktivforslaget har til formål at fastsætte regler for tredjelandsstatsborgeres indrejse og ophold
med  henblik  på  forskning,  når  der  er  indgået  en  værtsaftale  mellem  forskeren  og  en
forskningsinstitution.
Efter direktivets artikel 4 skal en forskningsinstitution godkendes af medlemsstatens myndigheder
som en institution, der kan indgå værtsaftaler med forskere. For at kunne opnå godkendelse skal
5
forskningsinstitutionen  dokumentere,  at  institutionen  rent  faktisk  udfører  forskning,  og
forskningsinstitutionen skal også påtage sig det finansielle ansvar for de forskere, som de indgår
værtsaftaler med, både for så vidt angår udgifter under opholdet som udgifter i forbindelse med
hjemrejsen.
Artikel 5 fastsætter, at forskningsinstitutionen og forskeren skal indgå en værtsaftale. Betingelserne for, at
der kan indgås en værtsaftale, er, at forskningsprojektet er godkendt i forskningsinstitutionen, og at de
nødvendige finansielle ressourcer er tilvejebragt. Forskeren skal dokumentere at have de fornødne faglige
kvalifikationer i forhold til forskningsprojektet. Forskeren skal råde over tilstrækkelige midler til ikke at
blive en byrde for det sociale system i medlemsstaten og skal aflønnes på tilsvarende vilkår som andre
forskere. Endelig skal forskeren råde over en sygeforsikring.
Artikel 6 fastslår, at når der er indgået en værtsaftale, skal den pågældende forsker have udstedt en
opholdstilladelse,  hvis  den  pågældende  har  gyldige  rejsedokumenter,  har  en  erklæring  fra
forskningsinstitutionen vedrørende de finansielle forhold, og hvis forskeren ikke er til fare for den
offentlige orden og sikkerhed.
Efter artikel 12 skal forskeren under sit ophold ligebehandles med medlemsstatens egne statsborgere for så vidt a
anerkendelse af eksamensbeviser, arbejdsvilkår, social sikring, skattefordele og adgang til samt levering a
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465753_0006.png
tjenesteydelser, som står til rådighed for offentligheden.
Efter artikel 13 skal en forsker, der har fået udstedt en opholdstilladelse efter direktivet som forsker i en
medlemsstat, have mulighed for på grundlag af opholdstilladelsen og gyldige rejsedokumenter at tage
ophold i en anden medlemsstat med henblik på at udføre en del af forskningsprojektet dér. Den anden
medlemsstat kan alene nægte indrejse og ophold, hvis den pågældende forsker efter denne medlemsstats
vurdering udgør en fare for den offentlige orden og sikkerhed.
Rådet henstilling om lettelse af tredjelandsstatsborgeres indrejse i Det Europæiske Fællesskab med henblik på at
videnskabelig forskning opfordrer medlemsstaterne til forud for direktivets vedtagelse at fremme forskeres indrej
Der opfordres blandt andet til, at medlemsstaterne fremmer sagsbehandlingen af ansøgninger om opholdstilladel
henblik på videnskabelig forskning mest muligt, og at medlemsstaterne involverer forskningsinstitutionerne
sagsbehandlingen. Medlemsstaterne opfordres endvidere til at fremme indrejse og ophold for familiemedlemmer
vilkår, herunder at overveje muligheden for at give familiemedlemmer adgang til arbejdsmarkedet.
Rådets henstilling om medlemsstaternes udstedelse af ensartede visa til kortvarige ophold for forskere fra tredjel
rejser inden for Det Europæiske Fællesskab med henblik på videnskabelig forskning,
har til formål at effektiviser
forenkle udstedelsen af visa til forskere. Der opfordres til, at muligheden for at få visum til flere indrejser
fremmes, at der ikke tages gebyr for udstedelse af visa til forskere, og at det lokale konsulære samarbejde
styrkes på dette område.
5. Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamarbejdet
Sagen har senest været drøftet i Specialudvalget vedrørende Asyl- og
Indvandringssamarbejdet (SPAIS) den 24. maj 2004
Sagen  har  endvidere  været  sendt  i  skriftlig  høring  hos  EF-Specialudvalget  for  forskning.  Ved
høringsfristens udløb den 21. april 2004 var der indkommet følgende svar:
Akademikernes Centralorganisation (AC), som noterer sig, at Danmark ikke
deltager i vedtagelsen af direktivet, og at det ikke vil blive anvendt i Danmark, er
principielt af den holdning, at der i videst muligt omfang skal være mulighed for,
at videnarbejdere fra tredjelande tager ophold og arbejder i Danmark. AC peger
på, at akademikerarbejdsløsheden er stor i Danmark, og at problemet ikke synes
at være mangel på forskere, men mangel på midler til at ansætte forskere i faste
6
stillinger. Man peger på, at der ikke må opstå en kategori af forskere, som det er
attraktivt for institutionerne at ansætte, fordi de er billigere eller mere fleksible.
Der peges endvidere på, at forskningsorganisationerne efter direktivforslaget
binder sig til at påtage sig det finansielle ansvar for de forskere, som
forskningsorganisationerne indgår aftaler med, hvilket kan give
forskningsinstitutionerne økonomiske vilkår, som kan være usikre at vurdere. I
relation til godkendelse af de forskningsorganisationer, som kan indgå
værtsaftaler, foreslår AC, at et organ inden for Lov om Forskningsrådgivning
bruges som høringsorgan.
Den  Kgl.  Veterinær-  og  Landbohøjskole  har  den  opfattelse,  at  såfremt  Danmark  skulle  vælge  at
gennemføre tilsvarende regler i dansk ret, vil det medføre et udvidet ansvar for forskningsorganisationer
ved  ansættelse  af  gæsteforskere  fra  tredjelande,  som  økonomisk  vil  kunne  være  uoverskueligt  for
forskningsorganisationen, hvis gæsteforskeren bliver syg. Højskolen finder ligeledes, at det i forhold til
dansk retspraksis er ualmindeligt, at en forskningsorganisation kan blive holdt økonomisk ansvarlig for en
gæsteforskers ulovlige handlinger, eksempelvis ulovligt ophold i landet.
København Universitet (KU) anfører, at det må være i dansk interesse at fremme forskermobiliteten og
forbedre  universiteternes  stilling  i  den  tiltagende  internationale  konkurrence.  Mere  enkle  regler  og
procedurer vil harmonere med den nye universitetslov og set ud fra et universitetssynspunkt, kan der kun
være interesse for, at Danmark gennemfører regler, der svarer til de regler, det endelige direktiv kommer
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465753_0007.png
til at indeholde. KU er betænkelig ved en ordning, hvor forskningsorganisationen skal garantere at ville
påtage sig ansvaret for forskerens opholds-, sundheds- og hjemrejseudgifter, men lægger dog til grund, at
”opholdsudgifterne” er dækket af en almindelig overenskomstmæssig løn, ligesom sygeforsikring må være
dækket af  den almindelige  danske sygesikringsordning.  KU finder  det ønskeligt,  at ordningen  også
kommer til at omfatte gæstelærere, uden at disse indgår i et forskningsprojekt.
Syddansk Universitetet støtter direktivet og rådshenstillingerne og finder, at Danmark snarest muligt bør
gennemføre  anbefalingerne  i  rådshenstillingerne.  Universitetet  hilser  det  især  velkommen,  at
opholdstilladelsen efter direktivforslaget skal udstedes højest 30 dage efter ansøgning og at der ikke skal
søges særskilt arbejdstilladelse. Ligeledes anses det for glædeligt, at der tages skridt til at lette rejser til et
eller  flere  EU-lande  under  gæsteopholdet,  og  at  opholdstilladelsen  kan  forlænges  uendeligt  under
hensyntagen til værtsaftalen.
Aalborg Universitet støtter direktivet og henstiller, at Danmark i videst mulig omfang følger direktivets
formål,  selvom  direktivet  er  omfattet  af  det  danske  forbehold.  Universitetet  peger  på,  at
forskningsorganisationen ikke kan gribe ind over for en forsker, der ikke overholder modtagelsesaftalen,
men anfører samtidig, at man i den henseende ikke har oplevet problemer i praksis. Universitetet finder,
at det ville være en forbedring, hvis opholdstilladelsen kunne gives for mere end ét år ad gangen. Det
findes positivt, at der lægges op til en sagsbehandlingstid på 30 dage, og at indrejse og ophold for
familiemedlemmer efter rådshenstillingerne skal lettes.
1. Europa-Parlamentet
Europa-Parlamentet er endnu ikke kommet med sin udtalelse
.
6. Nærhedsprincippet
Kommissionen har i sit forslag anført, at betingelserne for tredjelandsstatsborgeres indrejse og ophold
med henblik på forskning i dag er forskellige fra medlemsstat til medlemsstat. Hovedformålet med
direktivet er at fastlægge en harmoniseret retlig ramme for tredjelandsstatsborgernes indrejse og ophold
7
med henblik på forskning for at sikre, at Europa fortsat kan tiltrække højtkvalificerede forskere og nå
målsætningen  om,  at  medlemsstaterne  skal  investere  3  %  af  bruttonationalproduktet  i  forskning.
Direktivforslaget  fastsætter  kun  hovedprincipperne  og  på en  række  områder  overlades  det  til
medlemsstaterne  at  vælge,  hvordan  direktivet  bedst  kan  gennemføres  i  de  enkelte  medlemsstaters
lovgivning.
Det skønnes, at direktivforslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Da henstillingerne ikke er en bindende retsakt for medlemsstaterne, er nærhedsprincippet ikke relevant.
2. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Forslaget  til  direktiv  og  de  to  forslag  til  Rådets  henstillinger  har  hverken  lovgivningsmæssige  eller
statsfinansielle  konsekvenser,  da  Danmark  efter  Protokollen  om  Danmarks  Stilling  ikke  deltager  i
vedtagelsen.
Såfremt tilsvarende regler ønskes gennemført i dansk ret, skønnes dette på det foreliggende grundlag ikke
at medføre statsfinansielle konsekvenser. Det kan ikke på nuværende tidspunkt vurderes, hvorvidt en
gennemførelse i dansk ret vil kunne medføre lovgivningsmæssige konsekvenser.
3. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg
for Udlændinge- og Integrationspolitik
Sagen har været forelagt for Folketingets Europaudvalg
forud for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 30.
marts 2004 og forud for rådsmødet (konkurrenceevne) den 17. – 18. maj 2004 og for Folketingets Udva
Udlændinge- og Integrationspolitik forud for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 30. marts 2004.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465753_0008.png
8
Dagsordenspunkt 17): Udkast til rådskonklusioner om forberedende handlinger til oprettelse af
et finansielt instrument på udsendelsesområdet
Nyt notat.
4. Indledning
0 Det Europæiske Råd opfordrede på dets møde i Bruxelles den 12. december
2003 Kommissionen til at forelægge et forslag til et finansielt instrument, der skal
støtte en fælles tilgang inden for tilbagesendelsespolitikken.
2 På den baggrund har det irske formandskab udarbejdet et udkast til
rådskonklusioner om forberedende handlinger til oprettelse af et finansielt
instrument på udsendelsesområdet.
4 Udkastet til rådskonklusioner er fremsat under henvisning til artikel 63, stk. 3,
litra b.
6 Rådskonklusioner har ikke form af en retsakt, og de forventes efter deres
indhold ikke at have retlig bindende virkning. Konklusionerne er derfor ikke
omfattet af det danske forbehold vedrørende retlige og indre anliggender.
7 På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 8. juni 2004 forventes udkastet til rådskonklusioner
vedtaget
.
6. Indhold
Udkastet til rådskonklusioner vedrører forberedende handlinger til oprettelse af et finansielt instrument
på udsendelsesområdet. Det forventes, at der for årene 2005 – 2006 vil blive afsat 30 mio. Euro af
fællesskabsmidlerne til dækning af udsendelsesaktiviteter.
Udkastet til rådskonklusioner indeholder retningslinierne for, hvilke forberedende handlinger inden for
udsendelsesområdet de forventede fællesskabsmidler skal anvendes til.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465753_0009.png
Udkastet til rådskonklusioner er opdelt i fem sektioner, som omhandler formålet med de forberedende
handlinger:
Det  fremgår  af  formålsbeskrivelsen,  sektion  I,  at  de  forberedende  handlinger  inden  for
udsendelsesområdet  skal  fastlægges  med  henblik  på  en  bedre  styring  af  udsendelsen  af  ulovlige
indvandrere til deres oprindelseslande, tidligere opholds- eller transitlande. Sådanne aktiviteter skal særligt
sigte  på  at  lette  samarbejdet  mellem  medlemsstaterne  og  fremme  udarbejdelsen  af  samlede
udsendelsesplaner.
Herudover  fremgår  det,  at  implementeringen  af  de  samlede  planer  for  udsendelse  skal  ske  i  tæt
partnerskab med de berørte lande.
Det fremgår af sektion II, at der skal foretages en vurdering af, om de foreslåede aktiviteter supplerer
andre  fællesskabsinstrumenter  på  området,  herunder  eksempelvis  Flygtningefonden,  ARGO  eller
AENEAS, og om aktiviteterne kan støttes mere effektivt gennem et andet instrument.
Videre  fremgår  det  af  sektion  III,  at  der  skal  gives  fællesskabsstøtte  til  etablering  af  samlede
udsendelsesplaner om udsendelse af personer, der opholder sig ulovligt i EU, til deres oprindelsesland
eller tidligere opholds- eller transitland. Endvidere kan der gives Fællesskabsstøtte til udsendelse af
ulovlige indvandrere, der opholder sig i transit-lande, til deres oprindelsesland eller tidligere opholdsland.   
For så vidt angår tvangsmæssig udsendelse kan udgifter til transport for den udsendte samt eskorte
støttes. I relation til frivillig udsendelse kan der ydes støtte til råd og vejledning, rejseudgifter samt
9
transport  af  personlige  ejendele,  og  for  så  vidt  angår  ulovlige  indvandrere  i  transitlande  nævnes
midlertidig bolig i transitlandet forud for udsendelse.
For at sikre bæredygtigheden af udsendelse kan der endvidere gives støtte til modtagelse af tilbagevendte
personer i deres oprindelseslande, tidligere opholds- eller transitlande samt til aktiviteter til at sikre varig
reintegration af den pågældende. For så vidt angår tvangsmæssig udsendelse nævnes rejseomkostninger
samt transport til den endelige destination i modtagerlandet. For så vidt angår frivillig udsendelse nævnes
tillige midlertidig bolig i de første dage efter ankomst, de første udgifter efter tilbagevenden, træning og
støtte i relation til beskæftigelse, en begrænset opstartsydelse samt bistand og råd efter tilbagevenden.
Ifølge udkastets sektion IV opfordres Kommissionen til i tæt samarbejde med medlemsstaterne årligt at
udarbejde samlede udsendelsesplaner, der enten kan vedrøre bestemte grupper eller lande.
Endelig  fremgår  det  af  udkastet  til  konklusioner,  sektion  V,  at  Kommissionen  i  samarbejde  med
medlemsstaterne  er  ansvarlig  for  udarbejdelsen  af  rammerne  for  forvaltningen  af  de  samlede
udsendelsesplaner.
7. Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamarbejdet
Sagen har været drøftet i Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamarbejdet (SPAIS) den 2.
april 2004 og den 24. maj 2004.
7. Europa-Parlamentet
Europa-Parlamentet skal ikke høres i denne sag.
8. Nærhedsprincippet
Da  der  ikke  er  tale  om  en  retsakt,  har  nærhedsprincippet  ikke  relevans  for
nærværende sag.
8. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Rådskonklusionerne   skønnes   hverken   at   have   lovgivningsmæssige   eller
statsfinansielle konsekvenser.
Ved  anvendelsen  af  fællesskabsmidler  til  de  i  konklusionerne  omhandlede
udsendelsesaktiviteter,  kan  det  ikke  udelukkes,  at  der  vil  blive  krævet  en  vis
medfinansiering  fra  de  medlemsstater,  der  måtte  ønske  at  deltage  i  konkrete
aktiviteter.  
9. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg
for Udlændinge- og Integrationspolitik
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465753_0010.png
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg eller for Folketingets Udvalg for
Udlændinge- og Integrationspolitik.
10
Dagsordenspunkt 18): Rådets beslutning om Den Europæiske Flygtningefond for
)
perioden 2005 – 2010 (KOM (2004) 102 endelig
Nyt notat.
10. Indledning
Kommissionen  fremsatte  den  12.  februar  2004  et  forslag  til  rådsbeslutning  om  Den  Europæiske
Flygtningefond for perioden 2005 – 2010. Forslaget er fremsat med hjemmel i EF-traktatens afsnit IV,
artikel 63, stk. 2, litra b. Beslutningsforslaget skal vedtages af Rådet med enstemmighed efter høring af
Europa-Parlamentet, jf. art. 67, stk. 1
Forslaget til Rådets beslutning om Den Europæiske Flygtningefond for perioden 2005 – 2010 skal ses i
forlængelse af Rådets beslutning af 28. september 2000 om oprettelse af Den Europæiske Flygtningefond
(2000/596/EF), der oprettede Flygtningefonden for perioden 1. januar 2000 til 31. december 2004. Det
er besluttet, at Rådets beslutning af 28. september 2000 tages op til revision senest den 31. december
2004.
Ifølge  artikel  1  i  Protokollen  om  Danmarks  Stilling  deltager  Danmark  ikke  i  Rådets  vedtagelse  af
foranstaltninger, der foreslås i henhold til afsnit IV i EF-traktaten, og ifølge protokollens artikel 2 er ingen
af de foranstaltninger, der er vedtaget i henhold til dette afsnit, bindende for eller finder anvendelse i
Danmark.
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 8. juni 2004 ventes en drøftelse af forslaget
med henblik på at opnå politisk enighed og om muligt vedtage forslaget.
11. Indhold
Forslaget  angår  oprettelse  af  Flygtningefonden  for  perioden  1.  januar  2005  til  31.  december  2010.
Forslagets kapitel 1 fastsætter fondens formål og opgaver. Formålet med fonden er, som ved den
nuværende flygtningefond, at støtte og fremme medlemsstaternes indsats med hensyn til modtagelse af
flygtninge og fordrevne og følgerne heraf.
Målgruppen er fortsat konventionsflygtninge og subsidiært beskyttede personer, der har lovligt ophold i
en af medlemsstaterne. Endvidere er målgruppen udvidet til at omfatte tredjelandsstatsborgere eller
statsløse, som har fået opholdstilladelse indenfor rammerne af en genbosættelsesordning samt personer
omfattet af flygtningedefinitionsdirektivet.
Foranstaltninger,  der  kan  ydes  støtte  til  fra  Flygtningefonden,  omfatter  modtagelsesforhold,
asylprocedurer, integration og repatriering. Med den nye flygtningefond tages højde for den nu vedtagne
fællesskabsret  på  området.  Fonden  skal  således  navnlig  støtte  gennemførelsen  af  Eurodac-  og
Dublinforordningerne  samt  direktiverne  om  midlertidig  beskyttelse,  modtagelse  af  asylansøgere  og
familiesammenføring. Endelig er en del af fondens midler afsat til nødforanstaltninger i tilfælde af behov
for midlertidig beskyttelse i medfør af direktivet herom. Kommissionen får desuden en større rolle end i
forbindelse med den nuværende fond, og bidrag til Kommissionens projekter hæves fra 5 % til 10 % af
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465753_0011.png
fondens midler.
Ifølge kapitel II om gennemførelse og forvaltning af fondens midler skal Kommissionen formulere de
langsigtede retningslinjer og overvåge, at den nationale forvaltning af fondens midler sker effektivt og
korrekt. Kommissionen bistås af et udvalg bestående af repræsentanter for medlemsstaterne. Ifølge
forslaget skal udvalget træffe beslutninger efter rådgivningsproceduren. Medlemsstaterne skal udpege en
myndighed til at varetage en række opgaver, herunder indkalde forslag til projekter samt høre berørte
parter.
Forslagets kapitel III omhandler flerårige programmer, hvilket afspejler den langsigtede planlægning af
11
udmøntningen af fondens midler. Perioden 2005 – 2010 inddeles i to delperioder fra 2005 til 2007 og fra
2008 til 2010.  For hver af de  to delperioder skal der  fastlægges et flerårigt program.  Dette er en
nyskabelse  i  forhold  til  den  nuværende  fond,  som  blandt  andet  skal  gøre  det  muligt  at  benytte
Flygtningefonden mere strategisk.
Som i den nuværende flygtningefond modtager medlemsstater, der er medlem af fonden, et fast årligt
beløb. Det foreslås, at det faste beløb udgør 300.000 euro årligt. De tiltrædende lande vil dog i 2005 –
2007 modtage en årlig bevilling på 500.000 euro. Til sammenligning kan nævnes, at det faste årlige beløb i
den nuværende Flygtningefond i 2000 udgjorde 500.000 euro, og blev for hvert år nedsat med 100.000,
således at beløbet i 2004 var 100.000 euro. Herudover fordeles de disponible midler efter antallet af
asylansøgere  og  personer,  der  har  brug  for  international  beskyttelse,  og  som  reelt  modtages  i
medlemsstaterne.
Kapitel IV indeholder bestemmelser om finansiel styring og kontrol. Flygtningefondens midler skal alene
supplere de nationale udgifter. Midlerne fra Flygtningefonden kan ikke overstige 50 % af udgifterne. Hvis
foranstaltningerne er  særligt nyskabende eller  indgår i tværnationale  partnerskaber, kan  bidraget fra
Flygtningefonden under visse betingelser hæves op til 75 %. Der er ligeledes fastlagt pligter for så vidt
angår finansiel kontrol, og Kommissionen kan suspendere udbetalingen af forskud eller restbeløb, hvis en
foranstaltning ikke gennemføres.
Endelig fastlægger kapitel V bestemmelser om overvågning, evaluering og rapporter. Rådets beslutning
skal tages op til revision senest den 31. december 2010.
9. Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamarbejdet
Sagen har været drøftet i Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamarbejdet (SPAIS) den 24.
maj 2004.
10. Europa-Parlamentet
Europa-Parlamentets fremsatte den 7. april 2004 en række ændringsforslag. Europa-Parlamentet lægger
blandt andet vægt på, at der er åbenhed omkring aktiviteter støttet af fonden, og at resultaterne formidles
til offentligheden. Europa-Parlamentet foreslår at fjerne kravet om, at integrationsforanstaltninger alene
skal angå personer, hvis ophold i medlemsstaten har varig/ og eller stabil karakter, men foreslår, at
fonden bør yde støtte til aktiviteter med henblik på indslusning på arbejdsmarkedet, hjælp til jobsøgning
og tilegnelse af sproget.
For så vidt angår den administrative procedure foreslås oprettelsen af et nationalt rådgivende udvalg, der
skal   bestå  af   repræsentanter   for   regeringen,  lokale   myndigheder,   frivillige   organisationer,
arbejdsmarkedets parter, UNHCR og universitetsinstitutioner. Hermed sigtes der mod en dialog i lande,
der traditionelt ikke konsulterer sådanne organer i særlig høj grad.
11. Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører i forslaget, at kravet om balance mellem de forskellige medlemsstaters indsats i
forbindelse med etableringen af et fælles europæisk asylsystem fordrer, at der gøres en finansiel indsats
for på den ene side at lette presset på de medlemsstater, der er mest påvirket, og på den anden side at
forbedre  forholdene  i  de  medlemsstater,  hvor  infrastrukturerne  og  tjenesterne  på  asylområdet  er
utilstrækkelige. Det forudsætter, at EU påtager sig en fordelingsrolle, som medlemsstaterne ikke kan klare
enkeltvis.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465753_0012.png
Denne vurdering kan tilsluttes.
12. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Efter protokollen om Danmarks stilling deltager Danmark ikke i Rådets vedtagelse af foranstaltninger,
12
der foreslås i henhold til afsnit IV i EF-traktaten.
Rådsbeslutningen  vil  således  ikke  have  lovgivningsmæssige  eller  statsfinansielle  konsekvenser  for
Danmark, idet beslutningen ikke får virkning her i landet.
12. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg
for Udlændinge- og Integrationspolitik
Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik er
ikke tidligere blevet orienteret om sagen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465753_0013.png
13
Dagsordenspunkt 19): Kommissionens meddelelse til Rådet om en undersøgelse
af, hvorledes politikker om lovlig indvandring kan medvirke til bekæmpelsen af
ulovlig indvandring
Nyt notat.
13. Indledning
Det  Europæiske  Råd  bekræftede  på  sit  møde  den  16.  -  17.  oktober  2003,  at  de  enkelte
medlemsstater selv er ansvarlige for det antal lovlige indvandrere, der får adgang til deres område i
henhold   til   deres   lovgivning   og   under   hensyn   til   deres   specifikke   forhold,   herunder
arbejdsmarkedsforholdene, men noterede sig samtidig, at Kommissionen har iværksat en undersøgelse af
forholdet mellem lovlig og ulovlig indvandring, og det opfordrede alle medlemsstater, tiltrædende stater
og kandidatlande til fuldt ud at samarbejde med Kommissionen herom.
Kommissionen  forventes  på  denne  baggrund  snarest  at  fremlægge  en  meddelelse  til  Rådet  om  en
undersøgelse af, hvorledes politikker om lovlig indvandring kan medvirke til bekæmpelsen af ulovlig
indvandring.
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 8. juni 2004 forventes Kommissionen at præsentere
meddelelsen.
14. Indhold
Kommissionens forslag  forventes  at indeholde  en  gennemgang af  nogle af  de  politikker om  lovlig
indvandring,  som  visse  af  medlemsstaterne  har  anvendt  i  forbindelse  med  bekæmpelse  af  ulovlig
indvandring.
Der forventes blandt andet en gennemgang af visse medlemsstaters brug af årlige indvandringskvoter og
en analyse af visse medlemsstaters anvendelse af legalisering af ulovlige indvandrere.
Endelig må det antages, at Kommissionen vil komme med helt overordnede vurderinger af, hvorvidt
målrettede politikker på EU-plan om lovlig indvandring kan anvendes som et led i bekæmpelsen af den
ulovlige indvandring.
15. Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamarbejdet
Sagen har været drøftet i Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamarbejdet (SPAIS) den 24.
maj 2004.
16. Europa-Parlamentet
Europa-Parlamentet skal ikke høres i denne sag.
17. Nærhedsprincippet
Nærhedsprincippet har ikke relevans for nærværende sag.
18. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Sagen skønnes hverken at have lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
13. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg
for Udlændinge- og Integrationspolitik
Folketingets  Europaudvalg  og  Folketingets  Udvalg  for  Udlændinge-  og  Integrationspolitik  er  ikke
tidligere blevet orienteret om sagen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465753_0014.png
14
Dagsordenspunkt 20): Kommissionens meddelelse til Rådet om en styret indrejse i
EU for personer med behov for beskyttelse og kapacitetsopbygning i nærområder.
Nyt notat.
19. Indledning
Det Europæiske Råd anmodede i Thessaloniki i juni 2003 Kommission om at undersøge alle parametre
for at sikre en mere velordnet og styret indrejse i EU af personer, der har behov for international
beskyttelse, og undersøge, hvordan beskyttelseskapaciteten i hjemregionerne kan styrkes med henblik på
inden juni 2004 at forelægge Rådet en samlet rapport med forslag til de foranstaltninger, der skal træffes,
herunder deres retlige konsekvenser. På den baggrund ventes Kommissionen snarest at fremlægge en
meddelelse herom.
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 8. juni 2004 forventes Kommissionen at præsentere den
ventede meddelelse.
20. Indhold
Kommissionens meddelelse ventes at tage udgangspunkt i et ønske om at sikre en mere styret indrejse og
hurtig  beskyttelse  for  personer  med  behov  herfor,  hvorved  sekundære  bevægelser  og  brug  af
menneskesmuglere bekæmpes.
Der  ventes  en  skitsering  af  rammerne  for  en  mulig  fælles  europæisk  genbosætningsordning
(kvote-ordning), herunder udvælgelseskriterier og procedurer, samt af forholdet til allerede eksisterende
kvote-ordninger i medlemslandene og inddragelse af UNHCR. Meddelelsen ventes at lægge vægt på, at en
genbosætningsordning  skal  eksistere  sideløbende  med  medlemsstaternes  normale  sagsbehandling  af
asylansøgninger, at den skal udarbejdes i samarbejde med tredjelandet, og at der skal være ikke-bindende
måltal frem for egentlige kvoter.
Endvidere  ventes  en  udbygning  af  tidligere  meddelelser  om  samarbejdet  med  tredjelande  og
kapacitetsopbygning i nærområder, herunder en analyse af mulighederne for at forbedre indsatsen overfor
lande,  der  befinder  sig  i  nærområder  til  flygtningeproducerende  lande,  vedrørende  modtagelse  og
beskyttelse af flygtninge. Der forventes blandt andet anført en målestok for en standard for effektiv
beskyttelse, som værtslandene skal sigte mod. Meddelelsen ventes at inddrage elementer som national
lovgivning, registrering af asylansøgere og flygtninge, modtagelsesforhold, selvforsørgelse og integration.
Endelig  ventes  meddelelsen  at  inddrage  perspektiver  i  forhold  til  længerevarende  flygtningekriser.
Kommissionen  ventes  at  pege  på  tiltag  over  for  relevante  lande  til  forbedring  af  infrastrukturen,
integration af personer med behov for international beskyttelse samt tilbagetagelse af statsborgere eller
personer, der tidligere har haft ophold i tredjelandet. Der ventes en understregning af, at UNHCR skal
inddrages i sådanne ordninger.
21. Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamarbejdet
Sagen har været drøftet i Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamarbejdet (SPAIS) den 24.
maj 2004.
22. Europa-Parlamentet
Europa-Parlamentet skal ikke høres i denne sag.
23. Nærhedsprincippet
Nærhedsprincippet har ikke relevans for nærværende sag.
24. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465753_0015.png
Sagen skønnes hverken at have lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
25. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg
for Udlændinge- og Integrationspolitik
Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg for Udlændinge- og
Integrationspolitik er ikke tidligere blevet orienteret om sagen.
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465753_0016.png
Dagsordenspunkt 21): Rådets beslutning
visuminforma-tionssystemet (VIS)
Nyt notat.
om
etablering
af
5. Indledning
Kommissionen  har  den  13.  februar  2004  fremsat  forslag  til  Rådets  beslutning  om  indførelse  af
visuminformationssystemet (VIS).
Forslaget er fremsat under henvisning til EF-traktatens artikel 66, og det skal efter 1. maj 2004 ifølge en
erklæring til Nice-traktaten vedtages med kvalificeret flertal efter høring af Europa-Parlamentet.
Det Europæiske Råd i Laeken den 14. – 15. december 2001 anmodede Rådet og medlemsstaterne om at
træffe de nødvendige foranstaltninger til at indføre et fælles visumidentifikationssystem (VIS).
Det Europæiske Råd bekræftede dermed opfordringen, som Rådet (retlige og indre anliggender samt
civilbeskyttelse) rettede til Kommissionen i punkt 26 i konklusionerne af 20. september 2001 om at
forelægge forslag med henblik på etablering af et net til udveksling af oplysninger om udstedte visa.
Rådet (retlige og indre anliggender) vedtog den 5. – 6. juni 2003 et sæt konklusioner, hvori vigtigheden af
skabelsen af et fælles visuminformationssystem (VIS) blev understreget, og hvorefter Rådet senest i
december 2003 ville forelægge de nødvendige politiske retningslinjer vedrørende grundelementerne i
visuminformationssystemet.
Det Europæiske Råd i Thessaloniki den 19. – 20. juni 2003 fandt det nødvendigt, at der snarest muligt
fastlægges  retningslinjer  vedrørende  planlægningen  af  systemets  udvikling,  retsgrundlaget  for  dets
oprettelse og tildelingen af de nødvendige finansielle midler inden for rammerne af de finansielle overslag.
Det blev tillige anført, at der i den forbindelse er brug for en sammenhængende strategi i EU med hensyn
til biometrisk identifikation og biometriske data, idet målet må være harmoniserede løsninger for så vidt
angår tredjelandsstatsborgeres rejsedokumenter, EU-borgeres pas og informationssystemerne (VIS og SIS
II).
Det Europæiske Råd i Bruxelles den 16. – 17. oktober 2003 udtrykte tilfredshed med, at Kommissionen
hurtigt agter at fortsætte undersøgelserne af den påtænkte bevilling for perioden 2004-2006 til dækning af
blandt andet udviklingen af visuminformationssystemet og opfordrede samtidig Rådet (retlige og indre
anliggender) til at træffe de nødvendige afgørelser om udvikling af VIS og SIS II.
Endelig tilskyndede Det Europæiske Råd den 25. – 26. marts 2004 Kommissionen og Rådet til at fremme
arbejdet  med  visuminformationssystemet  i  overensstemmelse  med  det  sæt  rådskonklusioner  om
etablering af VIS, der blev vedtaget af Rådet (retlige og indre anliggender) i februar 2004.
Ifølge  artikel  1  i  Protokollen  om  Danmarks  Stilling  deltager  Danmark  ikke  i  Rådets  vedtagelse  af
foranstaltninger, der foreslås i henhold til afsnit IV i EF-traktaten, og ifølge protokollens artikel 2 er ingen
af de foranstaltninger, der er vedtaget i henhold til dette afsnit, bindende for eller finder anvendelse i
Danmark.
I  det  omfang  Rådet  har  truffet  afgørelse  om  et  forslag  om  eller  initiativ  til  udbygning  af
Schengen-reglerne efter bestemmelserne i afsnit IV i EF-traktaten, træffer Danmark i henhold til artikel 5
i Protokollen om Danmarks Stilling inden seks måneder afgørelse om, hvorvidt det vil gennemføre denne
afgørelse i sin nationale lovgivning. Hvis Danmark beslutter sig herfor, vil afgørelsen skabe en folkeretlig
forpligtelse mellem Danmark og de øvrige medlemsstater.
Det fremgår af forslagets præambel, at der er tale om et forslag til udbygning af Schengen-reglerne.
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 8. juni 2004 forventes forslaget til beslutning vedtaget.
Forslaget skal endvidere drøftes i Det Blandede Udvalg med Norge og Island på ministerniveau.
6. Indhold
Beslutningen er fremsat med henblik på at give Kommissionen mandat til at forberede den tekniske
17
udvikling af VIS og for at skabe det nødvendige retlige grundlag for indføjelsen af bevillingerne til
udvikling af VIS i Fællesskabets budget og gennemførelse af denne del af budgettet.
Det fremgår af forslaget, at der er afsat 30 mio. euro til udviklingen af første fase af VIS i årene
2004-2006. Det vil sige udviklingen af et system, der indeholder digitaliserede fotos og alfanumeriske
oplysninger, herunder oplysninger om visumansøger, visumtyper, status på visa og standardbegrundelser
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465753_0017.png
for afslag. af forslaget, at VIS skal udvikles af Kommissionen, og at de nationale infrastrukturer
Det fremgår
udvikles af medlemsstaterne.
Der gives en kort beskrivelse af VIS’s samlede struktur, det vil sige en centraliseret arkitektur med et
centralt informationssystem, et forbindelsesled (interface), der sikrer kommunikationen med VIS, i hver
medlemsstat og en kommunikationsinfrastuktur mellem den centrale del og interfacene.
Herudover opregnes de nødvendige foranstaltninger, der skal foretages for at udvikle VIS, herunder
udformning af systemets fysiske arkitektur samt testning og installation af systemet.
Kommissionen skal bistås af det udvalg, der er nedsat med henblik på udviklingen af SIS II (et udvidet
Schengeninformationssystem, der sikrer de nye medlemslandes deltagelse), og udvalget arbejder efter
forvaltningsproceduren fastlagt i Rådets afgørelse om fastsættelse af de nærmere vilkår for udøvelsen af
de gennemførelsesbeføjelser, der tillægges Kommissionen (1999/468/EF).
Endelig  skal  Kommissionen  forelægge  Europa-Parlamentet  og  Rådet  en  årlig  statusrapport  om
udviklingen af VIS, første gang i slutningen af det år, der følger underskriften af en kontrakt med henblik
på udviklingen af VIS.
7. Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamarbejdet
Sagen har været drøftet i Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamarbejdet (SPAIS) den 24.
maj 2004.
8. Europa-Parlamentet
Forslaget blev sendt i høring i Europa-Parlamentet den 23. februar 2004.
Europa-Parlamentets  plenarsamling  den  19.  –  21.  april  2004  forkastede  forslaget  og  foreslog
Kommissionen  at  trække  sit  forslag  tilbage  med  henblik  på  en  samlet  forelæggelse  for
Europa-Parlamentet af et forslag,  der beskriver de nærmere funktioner  i VIS, herunder indeholder
nærmere oplysninger om konsekvenserne af gennemførelsen af VIS.
9. Nærhedsprincippet
Kommissionen har i sit forslag anført, at forslaget skal være grundlaget for anvendelsen af Fællesskabets
budget med henblik på at udvikle et fælles visumsystem, hvortil også Island og Norge skal tilknyttes.
Denne  målsætning  kan  medlemsstaterne  ikke  selv  opfylde,  og  på  grund  af  aktionens  omfang  og
virkninger kan den bedre udføres på fællesskabsplan.
Danmark kan tilslutte sig dette synspunkt.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Forslaget til beslutning har hverken lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser, da Danmark
efter protokollen om Danmarks stilling ikke deltager i vedtagelsen.
En eventuel tilknytning til beslutningen på mellemstatsligt grundlag skønnes ikke i sig selv at have
lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser. Disse vil først følge af Danmarks tilknytning til en
kommende forordning om de grundlæggende elementer i VIS.
Etablerings-  og  driftsudgifterne  til  tilpasning  af  det  nationale  visumsystem  dækkes  af  de  enkelte
medlemsstater.  Afhængig  af  den  endelige  udformning  af  de  tekniske  kravspecifikationer  mv.  kan
implementeringen  og  driften  af  visuminformationssystemet  medføre  betydelige  statsfinansielle
18
konsekvenser, som det på nuværende tidspunkt ikke er muligt at fastlægge.
Der er i april 2004 nedsat en styregruppe med Integrationsministeriet som formand og deltagelse af de
berørte myndigheder. Styregruppen vil med den nødvendige bistand udarbejde en redegørelse for de
forventede lovgivningsmæssige, administrative, tekniske og statsfinansielle konsekvenser i forbindelse
med implementeringen af VIS-systemet og finansieringen af disse. Styregruppen vil som et led i sit
arbejde tage stilling til, hvorledes det nuværende visumregister og Visuminformationssystemets krav til
relevante myndigheders – herunder navnlig Udenrigsministeriets - kommunikationsnet skal evalueres.
Analyser af disse og andre emner vil i sagens natur være af foreløbig karakter, så længe de endelige
oplysninger  om  Visuminformationssystemet  ikke  foreligger.  Resultaterne heraf  forelægges  i  relevant
omfang for regeringen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465753_0018.png
Der forventes at være behov for konsulentbistand i forbindelse med gennemførelsen af VIS, herunder til
beregningen af de statsfinansielle konsekvenser.
På nuværende tidspunkt, hvor de tekniske krav ikke er kendt, er det derfor alene muligt at give en
indikation om, på hvilke områder VIS skønnes at indebære statsfinansielle konsekvenser.
VIS må forventes at indebære behov for udskiftning af PC-udstyr hos såvel Udenrigsministeriet som hos
Udlændingestyrelsen, Integrationsministeriet og Rigspolitiet. Hertil kommer investeringer i teknologisk
apparatur til optagelse og kontrol af biometriske kendetegn på de danske repræsentationer i udlandet og i
de danske udlændingemyndigheder.
Der vil være behov for systemtilpasninger i det nationale visumsystem og hos Rigspolitiet, og der kan
forventes betydelige udgifter til nye og kraftigere kommunikationslinjer. Herudover forventes udgifter til
bygningsmæssige  ændringer  på  ambassader  og  konsulater  med  henblik  på  optagelse  af  biometriske
kendetegn.
Endelig må der påregnes øgede driftsudgifter til sagsbehandling og videreuddannelse af personale på
ambassader,  konsulater,  i  Udlændingestyrelsen,  Integrationsministeriet  og  Rigspolitiet  samt  øgede
driftsudgifter til kommunikation og vedligeholdelse.
Grænsekontrolposterne og politikredsene skal have mulighed for at søge i VIS, og de skal gøres i stand til
at aflæse, registrere og udveksle biometriske kendetegn i overensstemmelse med standarderne i VIS.
14. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg
for Udlændinge- og Integrationspolitik
Forud  for  rådsmødet  (retlige  og  indre  anliggender)  den  13.  juni  2002  blev  Folketingets
Europaudvalg og Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik orienteret om
Rådets retningslinjer til Kommissionen med henblik på udarbejdelse af en rapport om indførelse
af et visuminformationssystem (VIS).
Forud for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 5. – 6. juni 2003 blev Folketingets Europaudvalg
og Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik orienteret om Kommissionens rapport om
indførelse af et visuminformationssystem (VIS).
Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik blev endvidere
orienteret om konklusioner om udviklingen af visuminformationssystemet forud for rådsmødet (landbrug
og fiskeri) den 16. – 19. december 2003 og forud for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 19.
februar 2004.
19
Dagsordenspunkt  22)  Rådets  forordning  om  standarder  for  sikkerhedselementer  og  biometriske
identifikatorer i EU-borgernes pas (KOM (2004) 116 endelig)
.
Nyt notat.
26. Indledning
På nuværende tidspunkt er det såkaldte ”europæiske pas”, herunder det danske pas, baseret på en række
resolutioner om indførelse af et ensartet pas. Baggrunden for at indføre et ensartet pas var et ønske om at
lette bevægeligheden for medlemsstaternes statsborgere og fremme alt, hvad der kunne styrke følelsen
hos medlemsstaternes borgere af at tilhøre ét og samme fællesskab. Ved resolutionerne er det således bl.a.
fastsat, hvilket format et pas skal have, sidetal samt indholdet af den første side, kontrolsiden og de
efterfølgende sider. I oktober 2000 blev der vedtaget en resolution om minimumssikkerhedsstandarder
for pas.
På baggrund af begivenhederne den 11. september 2001 er der i EU vedtaget en række forordninger om
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465753_0019.png
ensartetpersoner, der af visa ogat få adgang til EU’s område ved hjælp af forfalskede officielle dokumenter.
afsløre udformning forsøger opholdstilladelser til tredjelandsstatsborgere med henblik på at kunne
På RIA-ministrenes uformelle møde i Veria den 28. og 29. marts 2003 opfordrede medlemsstaterne
Kommissionen til at udarbejde et forslag om at integrere biometriske identifikatorer i det ensartede
udformede visum og opholdstilladelse til tredjelandsstatsborgere.
Det Europæiske Råd bekræftede på sit møde i Thessaloniki den 19. og 20. juni 2003, at der var
brug for ”en sammenhængende strategi i EU med hensyn til biometrisk identifikation eller
biometriske  data,  idet  målet  må  være  harmoniserede  løsninger  for  tredjelandsstatsborgeres
rejsedokumenter,   EU-borgeres   pas   og   informationssystemerne   (VIS   og   SIS   II)
[Visuminformationssystemet  og  Schengen-informationssystemet]”,  og  Rådet  opfordrede
Kommissionen ”til at udarbejde passende forslag, i første omgang vedrørende visa”.
Kommissionen har allerede gennemført den første etape, idet den i september 2003 fremsatte to forslag
om integration af biometriske identifikatorer i visummet og opholdstilladelsen for tredjelandsstatsborgere.
På anmodning af Det Europæiske Råd i Bruxelles nåede Rådet til enighed om en fælles strategi i
november 2003, og samtidig fik det tekniske udvalg, som er nedsat ved artikel 6 i Rådets forordning
1683/95/EF af 29. maj 1995 om ensartet udformning af visa (EFT L 164 af 14.7.1995, s.1-4), mandat til
at begynde arbejdet med at udvikle måder, hvorpå disse foranstaltninger kan gennemføres.
Den 12. december 2003 opfordrede Det Europæiske Råd i Bruxelles ”Kommissionen til, når tiden er
inde, at forelægge et forslag om indførelse af biometriske identifikatorer i pas”.
På denne baggrund har Kommissionen den 18. februar 2004 fremsat et forslag til Rådets forordning om
standarder for sikkerhedselementer og biometriske identifikatorer i EU-borgernes pas med henblik på at
nå frem til en harmoniseret strategi, så man undgår, at de enkelte medlemsstater udarbejder deres egne
løsninger.
Kommissionen har endvidere anført, at en fælles strategi også er nødvendig af hensyn til den
amerikanske lovgivning, der bl.a. kræver indførelse af biometriske pas som forudsætning for
indrejse  til  USA  fra  visumfritagne  lande  efter  den  26.  oktober  2004.  Det  bemærkes  i  den
forbindelse, at  den  amerikanske regering  i april  2004 har  anmodet Kongressen  om,  at der
tilvejebringes lovgivning, der kan udskyde den amerikanske frist for krav om biometri i pas som
forudsætning for indrejse til USA fra visumfritagne lande til den 30. november 2006.
På et møde om bekæmpelse af terrorisme den 25. – 26. marts 2004 vedtog Det Europæiske Råd en
erklæring,  hvoraf  bl.a.  fremgår,  at  Rådet  skal  vedtage  Kommissionens  forslag  om  standarder  for
sikkerhedselementer og biometriske identifikatorer i EU-borgernes pas inden udgangen af 2004.
20
Forordningsforslaget er fremsat under henvisning til artikel 62, nr. 2), litra a) i afsnit IV i TEF og skal
vedtages med enstemmighed efter høring af Europaparlamentet, jf. TEF artikel 67, stk. 2, 1. led.
Ifølge  artikel  1  i  Protokollen  om  Danmarks  Stilling  deltager  Danmark  ikke  i  Rådets  vedtagelse  af
foranstaltninger, der foreslås i henhold til afsnit IV i EF-traktaten, og ifølge protokollens artikel 2 er ingen
af de foranstaltninger, der er vedtaget i henhold til dette afsnit, bindende for eller finder anvendelse i
Danmark (forbeholdet vedrørende retlige og indre anliggender).
Da  forslaget  til  forordningen  er  en  retsakt,  som  sigter  mod  at  udbygge  Schengen-reglerne  efter
EF-traktatens afsnit IV, træffer Danmark i henhold til artikel 5 i Protokollen om Danmarks Stilling inden
6 måneder afgørelse om, hvorvidt det vil gennemføre denne afgørelse i sin nationale lovgivning. Hvis
Danmark beslutter sig herfor, vil afgørelsen skabe en folkeretlig forpligtelse mellem Danmark og de
øvrige lande.
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 8. juni 2004 ventes en drøftelse af forslaget for så vidt
angår spørgsmålet om, hvilke biometriske identifikatorer forslaget skal omfatte.
27. Indhold
Formålet med forslaget er at gøre passet mere sikkert ved at pålægge medlemsstaterne pligt til at indføre
minimumsstandarder  for  harmoniserede  sikkerhedselementer  for  de  pas,  de  udsteder,  og  samtidig
fastsætte de biometriske identifikatorer, der skal anvendes for at etablere en pålidelig sammenhæng
mellem dokumentet og dets indehaver. Den praktiske gennemførelse, herunder behandlingen af de
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465753_0020.png
biometriske data, overlades til medlemsstaterne i overensstemmelse med de tekniske specifikationer, som
fastsættes af et særligt udvalg.
Ved forordningsforslaget fastsættes dels sikkerhedsstandarder, der vedrører passet som helhed
(materiale, trykteknikker, nummerering og udfærdigelsesprocedurer), dels forskrifter for de data,
der skal optages i persondatasiden i pas. Ifølge forslaget skal passet indeholde et maskinlæsbart
lagringsmedium,  som  kan  indeholde  en  biometrisk  oplysning  i  form  af  et  ansigtsbillede.
Herudover kan medlemsstaterne frit vælge, om de vil medtage en sekundær biometrisk oplysning,
som kan være fingeraftryk. Hvis medlemsstaterne vælger at medtage fingeraftryk, skal de gøre det
i interoperable formater, således at de kan anvendes af alle medlemsstater.
Herudover skal medlemsstaterne installere registreringsudstyr på det sted, hvor dataene skal produceres
og installere verifikationssystemer ved grænseovergangsstederne.
28. Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamarbejdet
Sagen har været drøftet i Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamarbejdet (SPAIS) den 24.
maj 2004.
Justitsministeriet har endvidere sendt forslaget til rådsforordning i høring hos Foreningen af Politimestre i
Danmark, Politiforbundet i Danmark, Politifuldmægtigforeningen, Advokatrådet, Danmarks Rejsebureau
Forening, Foreningen af Rejsearrangører i Danmark, Turistvognmændenes Arbejdsgiverforening, Dansk
Flygtningehjælp, Rådet for Etniske Minoriteter, Dansk Røde Kors, Institut for Menneskerettigheder og
Amnesty International.
Justitsministeriet  har  modtaget  bemærkninger  fra  Advokatrådet,  Politiforbundet  i  Danmark,  Dansk
Flygtningehjælp og Rådet for Etniske Minoriteter.
I det følgende gengives det væsentligste indhold af disse høringssvar:
Advokatrådet har påpeget, at forslaget forudsætter en senere oprettelse af et fælles register over samtlige
pas  udstedt  i  EU.  Det  foreslåede  register  vil  blive  særdeles  omfattende.  Advokatrådet  har  i  den
forbindelse anført, at det bør overvejes, hvorvidt en så omfattende registrering er påkrævet.
21
Politiforbundet i Danmark har anført, at man ikke har bemærkninger til forslaget og har tilføjet, at det er
af afgørende betydning, at det udstyr, der skal understøtte en sådan øget sikkerhedskontrol, har en sådan
udformning, at det ikke i sig selv udgør en arbejdsmiljømæssig belastning for de medarbejdere, der skal
betjene udstyret.
Dansk Flygtningehjælp har anført, at man ikke har bemærkninger til forslaget.
Rådet  for  Etniske  Minoriteter har  anført,  at  man  ønsker  at  påpege  vigtigheden  af,  at  borgerens
grundlæggende rettigheder og friheder respekteres, herunder at det sikres, at de data, der bliver gemt, kun
kan læses af relevante personer, idet der kan være tale om meget personfølsomme oplysninger.
15. Europa-parlamentet
Forslaget er forelagt Europa-Parlamentet til udtalelse.
29. Nærhedsprincippet og proportionalitetsprincippet
Kommissionen har anført, at eftersom forslaget vedrører kontrollen ved de ydre grænser og også har
forbindelse med visumpolitikken, bør det betragtes som en udbygning af Schengen-reglerne, hvilket vil
sikre en harmoniseret anvendelse i alle de medlemsstater, der anvender Schengen-reglerne. Derfor har
man valgt forordningsformen.
Harmoniseringen af dokumenternes udformning og deres sikkerhedselementer udgør en garanti mod
efterligning. Ved at forebygge forfalskning og efterligning af rejsedokumenter ønsker Kommissionen at
øge  det  høje  sikkerhedsniveau  yderligere,  hvilket  er  et  mål,  som  både  er  fastsat  i  traktaten  og  i
konklusionerne fra Det Europæiske Råd i Thessaloniki. Dette harmoniseringsniveau kan kun nås ved
handling fra Fællesskabets side, hvilket også fremgår af, at der allerede er vedtaget en række andre
instrumenter, der skal gøre dokumenter sikrere.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465753_0021.png
Kommissionen  at  forslaget  vedrørerat hovedårsagen til, at man har foretrukket en forordning frem for
et  direktiv,  er, har endvidere anført,  en  fuldstændig  harmonisering  af  minimumsstandarder  for
sikkerhedselementer i disse dokumenter og deres biometriske identifikatorer, således at der ikke kan
overlades nogen skønsbeføjelser til medlemsstaterne.
Fra  dansk  side  vurderes  forslaget  at  være  i  overensstemmelse  med  nærhedsprincippet  og
proportionalitetsprincippet.
30. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Danmark deltager ikke i en kommende vedtagelse af rådsforordningen, der således ikke vil være bindende
for eller finde anvendelse i Danmark.
Rådsforordningen  vil  derfor  ikke  have  lovgivningsmæssige  eller  statsfinansielle  konsekvenser  for
Danmark, idet forordningen ikke får virkning her i landet.
Danmark vil dog efterfølgende på mellemstatsligt grundlag kunne tilslutte sig en sådan retsakt, idet den
vedrører udbygning af Schengen-reglerne, jf. artikel 5 i Protokollen om Danmarks Stilling.
En  eventuel  tilslutning  til  rådsforordningen  på  mellemstatsligt  niveau  skønnes  ikke  at  have
lovgivningsmæssige konsekvenser.
Hvis forordningen gennemføres i dansk ret, vil dette efter omstændighederne kunne have statsfinansielle
konsekvenser i form af merudgifter til pasproduktionen på skønnet i størrelsesordenen 20 mio. kr. årligt,
hvortil kommer udgifter til etablering af registrerings- og verifikationsudstyr, som det på nuværende
tidspunkt ikke er muligt at skønne over. Et samlet skøn over de forventede merudgifter må afvente den
nærmere fastlæggelse af de tekniske specifikationer i EU-regi.
16. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg, Folketingets Udvalg for
Udlændinge- og Integrationspolitik og Folketingets Retsudvalg
22
Sagen har forud for RIA-rådsmødet den 19. februar 2004 været forelagt Folketingets Europaudvalg den
4. februar 2004 og Folketingets Retsudvalg den 5. februar 2004. Et grundnotat er henholdsvis den 19. maj
2004 og 24. maj 2004 sendt til Folketingets Europaudvalg og Retsudvalg.
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465753_0022.png
23
Dagsordenspunkt 23): Forslag til Rådets forordning om indførelse af en
forpligtelse for medlemsstaternes kompetente myndigheder til systematisk at
stemple tredjelandsstatsborgeres rejsedokumenter ved passage af
medlemsstaternes ydre grænser og om ændring i den henseende af konventionen
om gennemførelse af Schengen-aftalen og Den Fælles Håndbog (KOM (2003) 664
endelig)
Revideret notat. Ændringer er markeret med kursiv.
1. Indledning
Kommissionen  fremsatte den  6.  november 2003  forslag  til Rådets  forordning  om indførelse  af  en
forpligtelse   for   medlemsstaternes   kompetente   myndigheder   til   systematisk   at   stemple
tredjelandsstatsborgeres rejsedokumenter ved passage af medlemsstaternes ydre grænser og om ændring i
den henseende af konventionen om gennemførelse af Schengen-aftalen og Den Fælles Håndbog.
Forslaget  er blandt  andet  fremsat på  baggrund  af Rådets  konklusioner  fra 19.  december  2002 om
indførelse af systematisk stempling af udlændinges rejsedokumenter i forbindelse med kontrollen af de
ydre grænser, der opfordrede Kommissionen til at overveje forslag, som kunne føre til en harmonisering
af gældende praksis vedrørende stempling af rejsedokumenter og undersøge følgerne af  manglende
indrejsestempling.
Forordningsforslaget  er  fremsat  med  hjemmel  i  artikel  62,  nr.  2,  litra  a,  og  skal  vedtages  med
enstemmighed efter høring af Europa-Parlamentet.
Ifølge  artikel  1  i  Protokollen  om  Danmarks  Stilling  deltager  Danmark  ikke  i  Rådets  vedtagelse  af
foranstaltninger, der foreslås i henhold til afsnit IV i EF-traktaten, og ifølge protokollens artikel 2 er ingen
af de foranstaltninger, der er vedtaget i henhold til dette afsnit, bindende for eller finder anvendelse i
Danmark.
I  det  omfang  Rådet  har  truffet  afgørelse  om  et  forslag  om  eller  initiativ  til  udbygning  af
Schengen-reglerne efter bestemmelserne i afsnit IV i EF-traktaten, træffer Danmark i henhold til artikel 5
i Protokollen om Danmarks Stilling inden seks måneder afgørelse om, hvorvidt det vil gennemføre denne
afgørelse i sin nationale lovgivning. Hvis Danmark beslutter sig herfor, vil afgørelsen skabe en folkeretlig
forpligtelse mellem Danmark og de øvrige medlemsstater.
Det fremgår af forordningsforslagets præambel, at der er tale om et forordningsforslag til udbygning af
Schengen-reglerne.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465753_0023.png
På rådsmødet den
8. juni
2004 forventes en drøftelse af forordningsforslaget med henblik på at opnå hel
eller delvis politisk enighed om forslaget og om muligt vedtagelse heraf. Forslaget skal drøftes i Det
Blandede Udvalg.
2. Indhold
I overensstemmelse med Rådets opfordring foreslår Kommissionen, at man ændrer konventionen om
gennemførelse af  Schengen-aftalen og den  Fælles Håndbog for  at præcisere  og styrke reglerne  for
personers passage af EU’s ydre grænser.
Efter  Schengen-reglerne  kan  en  tredjelandsstatsborger,  der  er  lovligt  indrejst  på  medlemsstaternes
områder, frit færdes i Schengen-området i højst tre måneder i løbet af en seksmåneders periode regnet fra
datoen for første indrejse, for så vidt den pågældende opfylder de gældende betingelser.
Forordningsforslagets har til formål i højere grad at muliggøre kontrol af, om en tredjelandsstatsborger,
der antræffes på medlemsstaternes områder, overholder den tidsmæssige betingelse for kortvarigt ophold.
Forordningsforslagets artikel 2 ændrer konventionen om gennemførelse af Schengen-aftalen, således at