Europaudvalget 2003-04
EUU Alm.del Bilag 935
Offentligt
1465769_0001.png
PDF udgave (108 KB)
mmerne af Folketingets Europaudvalg
stedfortrædere
Journalnummer
Kontor
400.C.2-0
EUK
3. juni 2004
Med henblik på mødet i Folketingets Europaudvalg den 4. juni 2004 – dagsordenspunkt rådsmøde
(retlige og indre anliggender) samt møde i Det Blandede Udvalg med deltagelse af Norge og Island
på ministerniveau den 8. juni 2004 - vedlægges Integrationsministeriets supplerende notat
vedrørende dagsordenspunkterne 25 og 26.
MINISTERIET FOR FLYGTNINGE,
INDVANDRERE OG INTEGRATION
Dato:
Kontor:
J. nr.:
2. juni 2004
Internationalt kontor
2004/4050-537
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465769_0002.png
Supplerende bidrag til aktuelt notat til brug for rådsmødet (retlige og indre anliggender) samt
mødet i det Blandede Udvalg med Norge og Island på ministerniveau den 8. juni 2004
Dagsordenspunkt 25): Udkast til resolution vedrørende indførelse af EU-pas i de
nye medlemsstater
2
Dagsordenspunkt 26): Rådets beslutning om ændring af del V i de fælles konsulære instrukser og
del I i Den Fælles Håndbog
4
2
Dagsordenspunkt 25): Udkast til resolution vedrørende indførelse af EU-pas i de
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465769_0003.png
nye medlemsstater
Nyt notat.
1. Indledning
Udkast til resolution vedrørende indførelse af pas med et ensartet udseende vedtaget af medlemsstaternes
ministre forsamlet i Rådet (retlige og indre anliggender) den 8. juni 2004 som supplement til resolutionerne
af 23. juni 1981, 30. juni 1982, 14. juli 1986 og 10. juli 1995 er fremsat af det irske formandskab den 27.
maj 2004.
Da resolutionsforslaget skal vedtages af repræsentanterne for  medlemsstaternes  regeringer forsamlet i
Rådet, henvises der ikke til et hjemmelsgrundlag i Traktaterne.
Resolutionsforslaget forventes vedtaget af medlemsstaternes ministre i margin af rådsmødet (retlige og
indre anliggender) den 8. juni 2004.
2. Indhold
Forslaget er fremsat med henblik på de nye medlemsstaters udstedelse af det ensartede EU-pas senest den
1.  januar  2007  i  overensstemmelse  med  indholdet af  tidligere  resolutioner  om  udformningen  af  det
ensartede pas, resolutionerne af 23. juni 1981, 30. juni 1982, 14. juli 1986 og 10. juli 1995.
Herudover fastlægger resolutionen, at alle medlemsstaternes pas senest den 1. januar 2007 skal indeholde
visse informationer på alle de nye medlemsstaters sprog: tjekkisk, estisk, lettisk, litauisk, ungarsk, maltesisk,
polsk, slovensk og slovakisk.   
3. Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamarbejdet
Sagen har været sendt i skriftlig høring i Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamarbejdet
(SPAIS) den 1. juni 2004.
4. Europa-Parlamentet
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Nærhedsprincippet har ikke relevans for sagen.
6. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Forslaget til resolution har hverken lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
Udgifterne til at gennemføre de foreslåede ændringer i Danmark skønnes med stor usikkerhed at udgøre
0,2 –  0,5  millioner  kroner, der  vil  kunne  afholdes  inden  for  politiets  eksisterende bevillingsmæssige
rammer.
7. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg
for Udlændinge- og Integrationspolitik
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg eller for Folketingets Udvalg for
Udlændinge- og Integrationspolitik.
3
Dagsordenspunkt 26): Rådets beslutning om ændring af del V i de fælles konsulære
instrukser og del I i Den Fælles Håndbog
Nyt notat.
8. Indledning
Forslag til Rådets beslutning (vedrørende fælles underholdsbeløb i forbindelse med visumudstedelse og
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465769_0004.png
indrejse) om at ændre del V i de fælles konsulære instrukser og del I i Den Fælles Håndbog blev fremsat af
Frankrig den 20. januar 2004.
Forslaget er fremsat under henvisning til Rådets forordning (EF) nr. 789/2001 af 24. april 2001 om at
forbeholde Rådet gennemførelsesbeføjelserne vedrørende visse detailbestemmelser og konkrete procedurer
i forbindelse med behandling af visumansøgninger samt til Rådets forordning (EF) nr. 790/2001 af 24.
april 2001 om at forbeholde Rådet gennemførelsesbeføjelserne vedrørende visse detailbestemmelser og
konkrete procedurer i forbindelse med grænsekontrol og grænseovervågning, der begge er vedtaget med
hjemmel i EF-traktatens afsnit IV, artikel 62.
Forslaget skal vedtages med enstemmighed uden høring af Europa-Parlamentet.
Ifølge  artikel  1  i  Protokollen  om  Danmarks  Stilling  deltager  Danmark  ikke  i  Rådets  vedtagelse  af
foranstaltninger, der foreslås i henhold til afsnit IV i EF-traktaten, og ifølge protokollens artikel 2 er ingen
af de foranstaltninger, der er vedtaget i henhold til dette afsnit, bindende for eller finder anvendelse i
Danmark.
I det omfang Rådet har truffet afgørelse om et forslag om eller initiativ til udbygning af Schengen-reglerne
efter bestemmelserne i afsnit IV i EF-traktaten, træffer Danmark i henhold til artikel 5 i Protokollen om
Danmarks Stilling inden seks måneder afgørelse om, hvorvidt det vil gennemføre denne afgørelse i sin
nationale lovgivning. Hvis Danmark beslutter sig herfor, vil afgørelsen skabe en folkeretlig forpligtelse
mellem Danmark og de øvrige medlemsstater.
Det fremgår af beslutningens præambel, at der er tale om et forslag til udbygning af Schengen-reglerne.
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 8. juni 2004 forventes rådsbeslutningen vedtaget som et
a-punkt. Forslaget skal endvidere drøftes i Det Blandede Udvalg med Norge og Island på ministerniveau.
4
9. Indhold
Formålet med  forslaget er at  foretage en  harmonisering af  de beløb,  medlemslandene kræver, at  en
udlænding er i besiddelse af med henblik på sit underhold i forbindelse med et kortvarigt ophold på op til
90 dage på Schengen området.
I forslaget fastsættes et referencebeløb, der skal ligge mellem 40 og 60 euro per dag. Dette beløb kan
dokumenteres blandt andet ved kontanter, rejsecheques eller kreditkort.
I forbindelse med vurderingen af, om den pågældende har tilstrækkelige midler til sit underhold, skal der
tages hensyn til længden og formålet med opholdet i den eller de medlemsstater, der skal besøges.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465769_0005.png
Herudover  eller en  erklæring  fra  en  herboende  reference,  om  at  denne for  eksempel  en  forudbetalt
pakkerejse  skal  der  tages  hensyn  til  individuelle  omstændigheder  som  påtager  sig ansvaret for  den
pågældendes underhold. Endelig skal der tages hensyn til tilfælde, hvor der er tale om humanitære grunde
for indrejsen.   
10. Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamarbejdet
Sagen har været sendt i skriftlig høring i Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamarbejdet
(SPAIS) den 1. juni 2004.
11. Europa-Parlamentet
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
12. Nærhedsprincippet
Forslaget er fremsat med henblik på at nærme medlemsstaternes visumpraksis til hinanden. En sådan
tilnærmelse opnås kun gennem fælles EU-regler.
13. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Forslaget til beslutning har hverken lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser, da Danmark
efter Protokollen om Danmarks Stilling ikke deltager i vedtagelsen.
En   tilknytning   til   rådsbeslutningen   på   mellemstatsligt   grundlag,   skønnes   hverken   at   have
lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
14. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg
for Udlændinge- og Integrationspolitik
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg eller for Folketingets Udvalg for
Udlændinge- og Integrationspolitik.
5
Forslaget er fremsat helt eller delvist med hjemmel i TEF, afsnit IV. Protokollen om Danmarks Stilling, der er
knyttet til Amsterdam-traktaten, finder derfor anvendelse.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465769_0006.png