Europaudvalget 2003-04
EUU Alm.del Bilag 94
Offentligt
1464948_0001.png
PDF udgave (142 KB)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg og deres
stedfortrædereBilagJournalnummerKontor1400.C.2-0EUK29. oktober 2003
Med henblik på mødet i Folketingets Europaudvalg den 31. oktober 2003 -
dagsordenspunkt rådsmøde (retlige og indre anliggender) samt møde i Det Blandede
Udvalg på ministerniveau med deltagelse Norge og Island den 6. november 2003 -
vedlægges Justitsministeriets revideret samt supplerende  notat vedrørende
dagsordenspunkterne 2 og 30.
Kære<DOCUMENT_START> udenrigsminister.
Vedlagt sender jeg revideret samt supplerende aktuelt notat vedrørende de sager inden for
Justitsministeriets samt Indenrigs- og Sundhedsministeriets ansvarsområder, der forventes
behandlet på rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 6. november 2003, idet jeg skal
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464948_0002.png
anmode om, at materialet oversendes til Folketingets Europaudvalg.
Det bemærkes at det reviderede samt supplerende aktuelt notat ligeledes vil blive oversendt
til Folketingets Retsudvalg.
Med venlig hilsen
<DOCUMENT_START>
Revideret samt supplerende aktuelt notat vedrørende de sager inden for Justitsministeriets
samt  Indenrigs-  og  Sundhedsministeriets  ansvarsområder,  der  forventes  behandlet  på
rådsmødet (retlige og indre anliggender) og mødet i Det Blandede Udvalg på ministerniveau
med deltagelse af Norge og Island den 6. november 2003.
Side
2-5Dagsordenspunkt
2Rådets afgørelse om bemyndigelse af medlemsstaterne til i Det
Europæiske  Fællesskabs  interesse  at  ratificere  eller  tiltræde  konventionen  om  retternes
kompetence,  lovvalg,  anerkendelse  og  fuldbyrdelse  af  retsakter  samt  om  samarbejde
vedrørende  forældremyndighed  og  foranstaltninger  til  beskyttelse  af  mindreårige
(Haagerkonventionen af 1996) (KOM(2003) 348 endelig af 17. juni 2003).*
(Revideret del.
Erstatter side 19-22 i tidligere aktuelt notat vedrørende rådsmødet den 6. november
2003)6-23Dagsordenspunkt
30Rådets direktiv om erstatning til ofre for forbrydelser (KOM
(2002) 562 endelig udgave af 21. oktober 2002).
(Supplerende del)
Dagsordenspunkt 2: Rådets afgørelse om bemyndigelse af medlemsstaterne til i Det
Europæiske Fællesskabs interesse at ratificere eller tiltræde konventionen om
retternes kompetence, lovvalg, anerkendelse og fuldbyrdelse af retsakter samt om
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464948_0003.png
samarbejde vedrørende forældremyndighed (KOM(2003) 348 endelig af 17. juni
mindreårige (Haagerkonventionen af 1996) og foranstaltninger til beskyttelse af
2003).*
Revideret notat. Ændringer er markeret med kursiv.
1. Baggrund
Den 19. oktober 1996 vedtog Haagerkonferencen om International Privatret en konvention
om retternes  jurisdiktion, lovvalg, anerkendelse,  fuldbyrdelse og samarbejde  vedrørende
forældreansvar og beskyttelsesforanstaltninger i forhold til børn (Haagerkonventionen af
1996).
Australien,  Monaco,  Den  Tjekkiske  Republik,  Slovakiet,  Marokko,  Estland,  Letland  og
Equador er medlemmer af konventionen, der trådte i kraft den 1. januar 2002 (dog senere
for visse af medlemmerne). Derudover har Polen og Schweiz samt alle EU-medlemsstater, jf.
nedenfor, undertegnet, men ikke ratificeret konventionen.
Den 29. maj 2000 vedtog Rådet forordning nr. 1347 om kompetence og om anerkendelse og
fuldbyrdelse af retsafgørelser i ægteskabssager samt i sager vedrørende forældremyndighed
over ægtefællernes fælles børn (Bruxelles II-forordningen).
Da retsgrundlaget for Bruxelles II-forordningen er EF-traktatens artikel 65, jf. artikel 61, litra
c, deltog Danmark ikke i vedtagelsen af forordningen, der således ikke er bindende for eller
finder anvendelse i Danmark, jf. protokollen om Danmarks Stilling, der er knyttet som bilag
til Amsterdam-traktaten (forbeholdet vedrørende retlige og indre anliggender).
Med vedtagelsen af Bruxelles II-forordningen fik Fællesskabet såkaldt ”ekstern kompetence”
på de retsområder, der dækkes af forordningen. Dette indebærer bl.a., at Fællesskabet i
forhold til de omfattede medlemsstater fik enekompetence til at indgå forpligtelser med
tredjelande, som berører reglerne i Bruxelles II-forordningen.
Haagerkonventionens  bestemmelser  om  retternes  kompetence  og  om  anerkendelse  og
fuldbyrdelse af retsafgørelser på det familieretlige område berører Bruxelles II-forordningen
og er således omfattet af Fællesskabets enekompetence, mens Haagerkonventionens øvrige
regler henhører under medlemslandenes kompetence.
Haagerkonventionen  af  1996  er  kun  åben  for  ratifikation  af  stater,  og  derfor  kan
Fællesskabet  som  sådan  ikke  tilslutte  sig  konventionen,  men  må  handle  gennem  sine
medlemsstater.
På den baggrund besluttede Rådet den 19. december 2002 at bemyndige medlemsstaterne til
at undertegne konventionen i Fællesskabets interesse. Medlemsstaterne, med undtagelse af
Holland,  der  tidligere  havde  undertegnet  konventionen,  undertegnede  konventionen
samtidig i Haag den 1. april 2003. I forbindelse med undertegnelsen afgav medlemsstaterne
en erklæring om, at domme, der afsiges i EU-medlemsstaterne skal anerkendes og fuldbyrdes
ved anvendelse af de relevante interne fællesskabsregler frem for konventionens regler.
Kommissionen har den 17. juni 2003 fremsat et forslag til Rådets afgørelse om bemyndigelse
af medlemsstaterne til i Fællesskabets interesse at ratificere eller tiltræde konventionen, idet
medlemsstaterne samtidig skal fremsætte en erklæring, der svarer til den erklæring, der blev
fremsat i forbindelse med undertegnelsen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464948_0004.png
Da Fællesskabets kompetence er baseret på en forordning, som Danmark ikke
deltager i, deltager Danmark heller ikke i vedtagelsen af Rådets afgørelse om
bemyndigelse til medlemsstaterne.
Danmark handler således fortsat på egne vegne i forhold til Haagerkonventionen
af 1996, idet den danske holdning dog fastlægges i kontakt med Fællesskabet.
Det bemærkes, at Danmark ligeledes undertegnede konventionen den 1. april 2003 og i
forbindelse hermed har afgivet en erklæring svarende til de øvrige medlemsstaters om, at
domme, der afsiges i EU-medlemsstaterne, skal anerkendes og fuldbyrdes ved anvendelse af
de relevante interne fællesskabsregler. Erklæringen er fremsat i forbindelse med Danmarks
undertegnelse, idet det efter Haagerkonventionen ikke er muligt at fremsætte den på et
senere tidspunkt. Erklæringen er dog uden virkning for Danmark, da de relevante interne
fællesskabsregler   (Bruxelles   II-forordningen   og   den   kommende   forordning   om
forældreansvar) er omfattet af det danske forbehold vedrørende retlige og indre anliggender,
jf. punkt 2 ovenfor.
Rådets afgørelse om bemyndigelse af medlemsstaterne til at ratificere eller tiltræde
Haager-konventionen af 1996 i Fællesskabets interesse forventes vedtaget på
Rådsmødet den
6. november 2003
eller på et senere rådsmøde.
2. Indhold
I henhold til Kommissionens forslag til rådsafgørelse bemyndiger Rådet
medlemsstaterne med undtagelse af Danmark til at ratificere eller tiltræde
Haagerkonventionen af 1996 i Fællesskabets interesse, idet hver enkelt
medlemsstat i den forbindelse afgiver en erklæring om, at domme, der afsiges i
EU-medlemsstaterne, skal anerkendes og fuldbyrdes ved anvendelse af de
relevante interne fællesskabsregler frem for konventionens regler.
Det  er  endvidere  fastsat,  at  medlemsstaterne  skal  ratificere  eller  tiltræde  konventionen
samtidig, og at dette skal ske inden for en nærmere angiven frist.
3. Europa-Parlamentet
Forslaget  er  behandlet   i  henhold  til  proceduren  i   EF-traktatens  artikel  300.
Europa-Parlamentet  er  derfor  ikke  blevet  hørt  i  forbindelse  med  medlemsstaternes
undertegnelse af Haagerkonventionen af 1996.
Europa-Parlamentet  skal  derimod  høres  over  forslaget  om  medlemsstaternes
ratifikation eller tiltrædelse af konventionen. Europa-Parlamentet har den 22. oktober
2003 vedtaget en udtalelse, hvor Parlamentet tilslutter sig forslag til Rådets afgørelse
om bemyndigelse af medlemsstaterne til i Det Europæiske Fællesskabs interesse at
ratificere eller tiltræde konventionen om retternes kompetence, lovvalg, anerkendelse
og fuldbyrdelse af retsakter samt om samarbejde vedrørende  forældremyndighed og
foranstaltninger  til  beskyttelse  af  mindreårige  (Haagerkonventionen  af  1996).
Udtalelsen indeholder dog en række ændringsforslag, der navnlig har til formål at
fremskynde medlemsstaternes ratifikation eller tiltrædelse.
4. Høring
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464948_0005.png
Forslaget har ikke været sendt i høring.
5. Specialudvalget for politimæssigt og retligt samarbejde
Sagen har
senest
været forelagt Specialudvalget for politimæssigt og retligt samarbejde den  21.
oktober 2003.
6. Subsidiaritetsprincippet
Forslaget ses ikke at være i strid med subsidiaritetsprincippet.
7. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Som anført under punkt 1, er forslaget til Rådets afgørelse omfattet af det danske forbehold
vedrørende retlige og indre anliggender.
Danmark deltager således ikke i en kommende vedtagelse af afgørelsen, der ikke vil være
bindende for eller finde anvendelse i Danmark.
Danmark handler derfor fortsat på egne vegne i relation til Haagerkonventionen af 1996,
idet den danske holdning dog fastlægges i kontakt med Fællesskabet.
8. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg og Retsudvalg
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg og Retsudvalg forud for rådsmødet
(retlige og indre anliggender) den 2.-3. oktober 2003.
Dagsordenspunkt 30: Rådets direktiv om erstatning til ofre for forbrydelser (KOM (2002) 562
endelig udgave af 21. oktober 2002).
Nyt notat.
1. Resumé
Europa-Kommissionens forslag til Rådets direktiv om erstatning til ofre for forbrydelser
(KOM (2002) 562 endelig udgave af 21. oktober 2002) har til formål at sikre, at EU-borgere
og personer, der er lovligt bosiddende i EU, kan få en passende erstatning for de tab, de
måtte lide, hvis de bliver ofre for en forbrydelse i EU.
Direktivforslaget  bygger  på  Europa-Kommissionens  grønbog  om  erstatning  til  ofre  for
forbrydelser (KOM (2001) 536 endelig udgave af 28. september 2001). Der henvises herved
til Justitsministeriets grundnotat af 18. januar 2002 om grønbogen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464948_0006.png
Forslaget indeholdergennemgang af af hidtidige foranstaltningerofreinitiativer på området
samt en overordnet en beskrivelse den nuværende adgang for og til erstatning fra staterne
i EU. På grundlag af denne gennemgang konstaterer Kommissionen, at der er store forskelle i
ofres retsstilling afhængigt af, i hvilken medlemsstat forbrydelsen er begået. Kommissionen
vurderer, at den nævnte forskel i retsstillingen ikke er forenelig med målet om i EU at skabe
et område med frihed, sikkerhed og retfærdighed for alle.
Direktivforslaget indeholder minimumsstandarder for erstatningen til ofre for forbrydelser
(afsnit 1) samt regler om adgangen til erstatning i sager med grænseoverskridende aspekter
(afsnit 2).
Retsgrundlaget  for  direktivforslaget  er  ifølge  Kommissionen  artikel  308  i  traktaten  om
oprettelse af Det Europæiske Fællesskab.
Formandskabet har den 30. juni 2003 - i lyset af drøftelserne i Rådets Civilretlige Komité i
løbet af det første halvår af 2003 - fremlagt en revideret udgave af direktivforslaget.
Der er endvidere indhentet en udtalelse fra Rådets Juridiske Tjeneste om direktivforslagets
hjemmelsgrundlag.
Formandskabet har for ganske nylig meddelt, at direktivforslaget vil blive behandlet på RIA-
rådsmøde den 6. november 2003. Formandskabet har foreløbigt tilkendegivet, at
drøftelserne formentlig vil dreje sig om, hvilke typer forbrydelser, der skal være omfattet af
direktivet, betalingskilder og erstatningens størrelse. Formandskabet lægger alene op til en
orienterende debat i Rådet.
2. Formål og baggrund
Direktivforslaget har til formål at sikre, at EU-borgere og personer, der er lovligt bosiddende
i EU, kan få en passende erstatning for de tab, de måtte lide, hvis de bliver offer for en
forbrydelse i EU.
Kommissionen fremhæver, at EU med Amsterdam-traktatens ikrafttræden står over for den
udfordring at skulle garantere, at alle kan udøve deres ret til at bevæge sig frit overalt i EU på
sikre og retfærdige vilkår. Direktivforslaget er en del af bestræbelserne herpå, og det skal
samtidig være led i EU’s svar på terrorbegivenhederne i USA i 2001.
Kommissionen henviser i den forbindelse bl.a. til Rådets og Kommissionens handlingsplan,
for hvorledes Amsterdam-traktatens bestemmelser om indførelse af et område med frihed,
sikkerhed  og  retfærdighed  bedst  kan  gennemføres  (Wien-handlingsplanen),  som  Rådet
vedtog den 3. december 1998.
Endvidere  henviser  Kommissionen  til  konklusionerne  fra  Det  Europæiske  Råd  i
Tammerfors  i  1999,  hvor  formandskabet  opfordrede  til,  at  der  blev  udarbejdet
minimumsstandarder  for  beskyttelse  af  ofre  for  forbrydelser,  herunder  om  ret  til
skadeserstatning.
Direktivforslaget  er  udarbejdet  bl.a.  på  baggrund  af  de  positive  reaktioner  på
Kommissionens grønbog om erstatning til ofre for forbrydelser.
Kommissionen henviser desuden bl.a. til Den europæiske konvention fra 1983 om erstatning
til ofre for voldsforbrydelser. Konventionen, der opstiller visse minimumsstandarder for
offererstatning, er alene ratificeret af 10 medlemsstater - herunder Danmark. Kommissionen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464948_0007.png
nævner endvidereRammeafgørelsen, som er baseret på 2001 om ofres stilling i forbindelse
med straffesager. Rådets rammeafgørelse af 15. marts afsnit VI i EU-traktaten (Søjle 3),
forpligter medlemsstaterne til at sikre, at ofre for forbrydelser som led i straffesagen kan
opnå en retsafgørelse om erstatning fra gerningsmanden.  
Herudover henviser Kommissionen til sin grønbog om erstatning til ofre for forbrydelser
samt det arbejde, der ligger til grund for grønbogen - herunder konklusionerne fra en
konference  i  Umeå  i  Sverige  i  oktober  2000,  som  var  opfølgning  på  en  omfattende
undersøgelse om ofrenes stilling i EU.
I grønbogen opstillede Kommissionen 3 målsætninger for et eventuelt fællesskabsinitiativ: