Europaudvalget 2003-04
EUU Alm.del Bilag 961
Offentligt
1465797_0001.png
PDF udgave (119 KB)
mmerne af Folketingets Europaudvalg
stedfortrædere
Journalnummer
Kontor
400.C.2-0
EUK
9. juni 2004
KOMITÉSAG
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Miljøministeriets notat samt grundnotat
om forslag til Kommissionens beslutning om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2002/95/EF med henblik på at fastsætte de maksimale koncentrationsværdier for visse farlige
stoffer i elektrisk og elektronisk udstyr.
Forslaget til Kommissionens beslutning er sat på dagsordenen for den tekniske komité vedrørende
affaldsspørgsmål den 10. juni 2004 med henblik på afstemning.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465797_0002.png
MILJØ
styrelsen
Kemikalier
Miljøministeriet
Ledelsessekretariatet, EU-K
8. juni 2004
J. nr.: D 302-0004
beb/MST,sca/MIM
NOTAT til  FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Forslag til Kommissionens beslutning om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2002/95/EF med henblik på at fastsætte de maksimale koncentrationsværdier for
visse farlige stoffer i elektrisk og elektronisk udstyr
Kommissionen har den 7. maj 2004 fremsendt ovennævnte forslag til medlemslandene.
Forslaget har hjemmel i artikel 5, stk. 1 litra a) i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2002/95/EF af 27. januar 2003 om begrænsning af anvendelsen af visse farlige stoffer i
elektrisk og elektronisk udstyr (RoHS). Herefter vedtages efter forskriftsproceduren tolerable
maksimale koncentrationsværdier for de farlige stoffer, som er omfattet af stofforbudet i
RoHS-direktivet. Kommissionsbeslutningen skal rette op på direktivets manglede
grænseværdier for urenheder i de anvendte materialer.
Kommissionens forslag fastsætter grænseværdier for indhold af bly, kviksølv, cadmium, hexavalent chrom
og de bromerede flammehæmmere PBB og PBDE på 0,1 vægtprocent og for indhold af cadmium på 0,01
vægtprocent i homogene materialer i elektrisk og elektronisk udstyr.
Forslaget har en positiv indvirkning på beskyttelsesniveauet for så vidt angår indholdet af hexavalent
chrom og de bromerede flammehæmmere PBB og PBDE i elektrisk og elektronisk udstyr. Derimod vil
forslagets grænseværdi på 0,1 vægtprocent for indholdet af bly og kviksølv i elektrisk og elektronisk udstyr
afløse  bly-  henholdsvis  kviksølvbekendtgørelsens  lavere  grænseværdi  på  0,01  %  og  dermed  påvirke
beskyttelsesniveauet negativt.
Det er Danmarks erfaring, at producenter kan leve op til grænseværdier på 0,01 vægtprocent
for bly, kviksølv og cadmium. En forøgelse af grænseværdien med en faktor 10 og dermed en
forringelse af den danske bly- og kviksølvregulering på visse punkter er ikke forenelig med
dansk kemikaliepolitik. Danmark har ikke fået argumenter for, hvorfor det skulle være
nødvendigt med så høje grænseværdier. På denne baggrund kan Danmark ikke støtte
forslaget.
Forslaget til Kommissionens beslutning er sat på dagsordenen for den tekniske komité vedrørende
affaldsspørgsmål den 10. juni 2004 med henblik på afstemning.
Regeringen agter at stemme imod forslaget.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465797_0003.png
MILJØ
styrelsen
Kemikalier
Miljøministeriet
Ledelsessekretariatet, EU-K
8. juni 2004
J. nr.: D 302-0004
beb/MST,sca/MIM
GRUNDNOTAT  til  FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Forslag til Kommissionens beslutning om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2002/95/EF med henblik på at fastsætte de maksimale koncentrationsværdier for
visse farlige stoffer i elektrisk og elektronisk udstyr
1. Status
Medlemslandene modtog den 7. maj 2004 forslaget til Kommissionens beslutning.
Forslaget har hjemmel i artikel 5, stk. 1 litra a) i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2002/95/EF af 27. januar 2003 om begrænsning af anvendelsen af visse farlige stoffer i
elektrisk og elektronisk udstyr (RoHS). Herefter vedtages efter forskriftsproceduren tolerable
maksimale koncentrationsværdier for de farlige stoffer, som er omfattet af stofforbudet i
RoHS-direktivet. Direktivet manglede at angive grænseværdier for urenheder i de anvendte
materialer, hvilket kommissionsbeslutningen nu skal rette op på.
Forslaget til Kommissionens beslutning er sat på dagsordenen for den tekniske komité vedrørende
affaldsspørgsmål den 10. juni 2004 med henblik på afstemning.
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
2. Formål og indhold
I Kommissionens forslag fastsættes  grænseværdier for indhold af  bly, kviksølv, cadmium, hexavalent
chrom og de bromerede flammehæmmere PBB og PBDE på 0,1 vægtprocent og for indhold af cadmium
3
på  0,01  vægtprocent  i  homogene  materialer  i  elektrisk  og  elektronisk  udstyr.  Grænseværdierne  skal
anvendes fra den 1. juli 2006, når forbudet mod markedsføring af elektrisk og elektronisk udstyr, der
indeholder  disse  stoffer,  får  virkning  ifølge  artikel  4,  stk.  1  i  RoHS-direktivet  (2002/95/EF).
Grænseværdierne indsættes som en note i bilaget til RoHS-direktivet. Dette bilag indeholder undtagelser
fra stofforbudet. De grænseværdier, som allerede er fastsat i dette bilag for visse anvendelser af bly og
kviksølv, berøres ikke af Kommissionens beslutning.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465797_0004.png
Kommissionen anfører, at de foreslåede grænseværdier er baseret på den gældende fællesskabslovgivning
om kemikalier, og de anses for at være de mest hensigtsmæssige til at opnå en høj grad af beskyttelse.
3. Nærhedsprincippet & proportionalitetsprincippet
Kommissionen redegør ikke for nærheds- og proportionalitetsprincippet i forbindelse med
dette forslag. Der er tale om en teknisk tilpasning af en allerede vedtagen retsakt
(RoHS-direktivet).
4. Konsekvenser for Danmark
Lovgivningsmæssige konsekvenser:
Der er allerede i dag fastsat grænseværdier i de danske bekendtgørelser om forbud mod bly,
kviksølv, cadmium og de bromerede flammehæmmere penta- og octa-BDE
1
. Disse regler
omfatter bl.a. elektrisk og elektronisk udstyr. Fremover skal grænseværdier for bly, kviksølv,
cadmium, hexavalent chrom og de bromerede flammehæmmere PBB og PBDE i elektrisk og elektronisk
udstyr  gennemføres  i  dansk  ret  ifølge  Kommissionens  forslag.  For  tiden  udarbejdes  en
bekendtgørelse, der skal gennemføre RoHS-direktivet (2002/95/EF) senest den 13. august
2004. Det er nærliggende at indarbejde Kommissionens beslutning i denne bekendtgørelse.
Bekendtgørelsen vil blive udstedt med hjemmel i lov om kemiske stoffer og produkter. Indtil
den nye bekendtgørelses stofforbud får virkning fra den 1. juli 2006, forbliver de gældende
danske regler, for så vidt de omhandler elektrisk og elektronisk udstyr, i kraft.
Økonomiske og administrative konsekvenser:
Forslaget vurderes ikke at have økonomiske eller administrative konsekvenser for stat, amter
eller kommuner.
Beskyttelsesniveau:
Forslaget skal ses i sammenhæng med gennemførelsen af RoHS-direktivet, der indfører
visse forbud mod bly, kviksølv, cadmium, hexavalent chrom og de bromerede flammehæmmere PBB og
PBDE i elektrisk og elektronisk udstyr.
Der findes ikke i dag et dansk forbud mod hexavalent chrom i elektrisk og elektronisk udstyr. Der findes
heller ikke i de danske kemikalieregler et så vidtrækkende forbud mod bromerede flammehæmmere i
elektrisk  og  elektronisk  udstyr,  som  det  bliver  tilfældet  med  forbudet  mod  PBB  og  PBDE  efter
RoHS-direktivet, idet også deca-BDE er omfattet af dette. På disse områder vil selve RoHS-direktivet med
den  foreslåede  grænseværdi  på  0,1  vægtprocent  have  en  positiv  indvirkning  på
beskyttelsesniveauet i Danmark, idet der hidtil ingen regulering har været.
Den foreslåede grænseværdi for cadmiumindhold på 0,01 vægtprocent vurderes ikke at påvirke
beskyttelsesniveauet mærkbart, om end den danske cadmiumbekendtgørelse, der allerede
4
omfatter RoHS-direktivets cadmiumforbud, fastsætter en lidt lavere grænseværdi på 0,0075
vægtprocent.
Hvad  angår  grænseværdien  for  bly  og  kviksølv  i  elektrisk  og  elektronisk  udstyr,  vil  den  foreslåede
grænseværdi på 0,1 % afløse bly- hhv. kviksølvbekendtgørelsens lavere grænseværdi på 0,01 %. Dvs. at der
i elektrisk og elektronisk udstyr fremover vil kunne findes en 10 gange så stor forurening af materialerne
med bly og kviksølv. I disse tilfælde vurderes dette forslags grænseværdi på 0,1 % at påvirke det danske
beskyttelsesniveau  negativt.  Derimod  er  selve  RoHS-direktivets  blyforbud  mere  omfattende  end  de
gældende danske regler på visse områder. Dette gælder fx bly i elkabler (der indgår i produkter) og i
loddemateriale, som ikke er reguleret i den danske blybekendtgørelse. Her vil selve RoHS-direktivet (med
en grænseværdi på 0,1 %) have en positiv indvirkning på det danske beskyttelsesniveau, idet der ikke er
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465797_0005.png
nogen regulering efter de gældende danske regler.
Selve RoHS-direktivet (uanset hvilke grænseværdier der vedtages med denne tekniske
tilpasning) vil have en positiv indvirkning på det danske beskyttelsesniveau. Ses der imidlertid
isoleret på forslaget om grænseværdier, vil det have en negativ indvirkning på det danske
beskyttelsesniveau.
Tilsvarende vil selve RoHS-direktivet (uanset hvilke grænseværdier der vedtages med denne
tekniske tilpasning) generelt forbedre beskyttelsesniveauet i EU, da der kun i Holland og
Sverige findes regler om forbud mod kviksølv i elektrisk og elektronisk udstyr. Ses der isoleret
på forslaget om grænseværdier, vil det kun have en meget begrænset negativ indvirkning på
Holland og Sverige, der i et vist omfang allerede har en regulering med lavere grænseværdier
af kviksølv i elektrisk og elektronisk udstyr.
5. Høring
Forslaget har været udsendt i høring til EU-Specialudvalget (miljø), hvor der er fremkommet
bemærkninger fra Danmarks Naturfredningsforening, Forbrugerrådet, Funktionærernes og
Tjenestemændenes Fællesråd, LO, Specialarbejderforbundet Danmark og Det Økologiske Råd.
Alle de høringsparter, som har fremsendt bemærkninger, finder at Danmark bør stemme imod
forslaget, idet organisationerne lægger afgørende vægt på at de danske grænseværdier for
tungmetaller ikke forringes. Danmarks Naturfredningsforening, Forbrugerrådet, Funktionærernes
og  Tjenestemændenes  Fællesråd,  LO  og  Det  Økologiske  Råd  støtter  forslagets  forbud  imod
deca-BDE i elektronik. Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd og LO mener ikke at der er
argumenter for at hæve grænseværdierne, idet producenter af elektrisk og elektronisk udstyr
er i stand til at opfylde de i Danmark gældende strammere grænseværdier. Endelig opfordrer
Danmarks Naturfredningsforening og Det Økologiske Råd Danmark til at bruge
miljøgarantien, såfremt der er kvalificeret flertal for forslaget.
5
Bekendtgørelse nr. 1199 af 23. december 1992 om forbud mod salg, import og fremstilling af cadmiumholdige
produkter; bekendtgørelse nr. 1012 af 13. november 2000 om forbud mod import og salg af produkter, der
indeholder bly; bekendtgørelse nr. 627 af 1. juli 2003 om forbud mod import, salg og eksport af kviksølv og
kviksølvholdige produkter; bekendtgørelse nr. 76 af 9. februar 2004 om begrænsning af import, salg og
anvendelse af penta- og octabromdiphenylether.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465797_0006.png