Europaudvalget 2003-04
EUU Alm.del Bilag 980
Offentligt
1465815_0001.png
PDF udgave (116 KB)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
Journalnummer
1
400.C.2-0
Kontor
EUK
14. juni 2004
Med henblik på mødet i Folketingets Europaudvalg den 18. juni 2004 –
dagsordenspunkt rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 21.-22. juni 2004 –
vedlægges Udenrigsministeriets supplerende notat vedrørende dagsordenspunkt
13.
NOTITS
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465815_0002.png
Udenrigsministeriet
Nordgruppen
Til:
Folketingets Europaudvalg
CC:
Fra:
Emne:
Udenrigsministeriet
Rådet  (landbrug  og  fiskeri)  den
21.-22.  juni  2004:  Supplerende
aktuelt
notat vedr.
rådskonklusioner
om
rammebetingelser   for   EU’s
regulerende  organer  (agenturer)
(a-pkt.)
J.nr.:
Bilag:
Dato:
400.B.1-12
14. juni 2004
1. Baggrund og indhold:
Rådskonklusioner  om   Kommissionens   meddelelse   om  rammebetingelser   for
regulerende  organer  (agenturer)  forventes  behandles  som  a-punkt  på  Rådsmødet
(landbrug  og  fiskeri)  den  21.-22.  juni  2004  med  henblik  på  vedtagelse  af
rådskonklusioner herom.
Kommissionen præsenterede den 11. december 2002 meddelelse om rammebetingelser
for europæiske reguleringsorganer (KOM (2002) 718). EP har siden hen i januar 2004
vedtaget en betænkning om spørgsmålet. Formandskabets hensigt med vedtagelse af
rådskonklusioner på nuværende tidspunkt er at give Kommissionen tilkendegivelser
om  Rådets  overordnede  syn  på  sagen.  På  dette  grundlag  vil  Kommissionen  –
forventeligt  før  udløbet  af  Prodi-kommissionens  embedsperiode  –  fremlægge  et
konkret forslag til retsakt vedrørende fremtidig, tværgående regulering af agenturer.
Denne retsakt vil skulle behandles i Rådet og Europa-Parlamentet.
Kommissionen  foreslår  i  sin  meddelelse  af  11.  december  2002,  at  der  fastsættes
rammer for anvendelsen af organer med
særlig fokus på reguleringsorganer , som
henhører
under EF-traktaten. Behovet herfor begrundes
dels
med, at der pga. store forskelle ikke
kan fastsættes ensartede rammer for alle mulige organer,  dels at det anses for at være
nødvendigt at sikre større
ensartethed
og
gennemsigtighed
ifm. oprettelse, drift og kontrol af
reguleringsorganer ift.  den  nuværende  situation, og  endelig
 at
 det vil  være  nyttigt  at
fastsætte kriterier, som integrerer organerne i traktatens grundlæggende principper.
Kommissionen foreslår i meddelelsen, at reguleringsorganer skal
oprettes  ved  en  særlig
retsakt,
og
at retsakten skal være baseret på den bestemmelse i traktaten, som danner retsgrund
,
den politik
det pågældende organ anmodes om at deltage i gennemførelsen af. Organet
skal være en
juridisk person
og
retsakten om oprettelse af organer skal fastsætte organets hovedsæde. 
Sidstnævnte har hidtil ikke været tilfældet.
Kommissionen foreslår, at de beslutningstagende agenturer skal kunne
træffe individuelle
afgørelser,
dog ikke om normgivende foranstaltninger, som finder generel anvendelse.
Opbygningsmæssigt skal  den
administrative bestyrelse
fastlægge de generelle retningslinjer
for organets drift (arbejdsprogram, forretningsorden, budget, udnævnelse af direktøren
2
og af medlemmerne i organets øvrige instanser). Sammensætningen bør afspejle, at
agenturet indgår som led i den udøvende myndighed på fællesskabsplan, samtidig med
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465815_0003.png
at der
Agenturets direktør
tages hensyn til ekspertise inden for medlemsstaternes udøvende myndigheder
og under visse omstændigheder til de berørte parters synspunkter.
bør
være ansvarlig  for  de  praktiske opgaver  (vedtage  individuelle  afgørelser, udfærdige
udtalelser  og  undersøgelser,  repræsentere  organet,  sørge  for  relationerne  til
fællesskabsinstitutionerne).  Direktøren  kan  i  forbindelse  med  varetagelsen  af  sine
opgaver alt efter omstændighederne få bistand fra agenturets personale, en begrænset
ledende  bestyrelse  eller  et  rådgivende  udvalg,  som  kan  få  i  opdrag  at  udarbejde
uafhængige  tekniske  eller  videnskabelige  udtalelser.  Direktøren  bør  alt  efter
omstændighederne  udnævnes  af  den  administrative  bestyrelse  eller  Kommissionen.
Europa-Parlamentet bør inddrages i udnævnelsesprocessen for at give organet større
autoritet.
Herudover  foreslås  det,  at
appelkamre
 bør  indgå  i  de  beslutningstagende  organers
interne  opbygning  med  henblik  på  en  første  intern  kontrol,  som  dog  skal  være
uafhængig af organernes afgørelser. Mht. de  finansielle
og budgetmæssige aspekter 
indeholder
artikel 185 i den nye finansforordning vedrørende det almindelige budget en række
bestemmelser,  som  finder  direkte  anvendelse.  Endvidere  skal  der  tages  hensyn  til
agenturernes rammefinansforordning, som Kommissionen vedtager. Derudover bør
der  indføres  en  enkel  procedure  for  opstilling  af  organets  budget.  Budgettets
indtægtsside  bør  omfatte  støtte,  finansieret  over  De  Europæiske  Fællesskabers
almindelige budget, og i givet fald indtægter i form af betalinger for service, som
organerne yder berørte aktører. Samtidig skal det sikres, at agenturerne ikke bliver
"afhængige" af disse betalinger. Bidrag fra medlemsstaterne kan også komme på tale i
særlige tilfælde.
Visse
principper og regler for forsvarlig administration
(ret til høring og kontradiktion for de
berørte aktører, forpligtelse til at begrunde foranstaltninger, aktindsigt, beskyttelse af
personlige data og diskretionspligt, beskyttelse af Fællesskabets finansielle interesser,
bekæmpelse  af  svig  og  korruption,  sprogordning)  bør  også  finde  anvendelse  på
agenturerne.
For at sikre en ensartet indsats fra reguleringsagenturernes side ifm. varetagelsen af
Fællesskabets udøvende magt vurderer Kommissionen, at det er nødvendigt at indføre
bestemmelser om særlige forbindelser mellem Kommissionen og agenturerne.
Udover de forslag, der allerede er nævnt (direkte deltagelse i direktørens udnævnelse og
i  vedtagelsen  af  visse  foranstaltninger  af  større  betydning,  deltagelse  i  bestyrelsen,
revision), foreslår Kommissionen også, at det bør sikres, at den kan varetage sin rolle
som fællesskabsrettens vogter og leve op til sit generelle ansvar for gennemførelsen af
fællesskabsbudgettet. Således bør agenturerne omfattes af  administrativ
kontrol
fra den
europæiske ombudsmands side;  politisk
kontrol
fra Europa-Parlamentets og Rådets side
(høring af direktør, aktivitetsrapporter); samt  finansiel
 kontrol
fra Revisionsrettens og
Europa-Parlamentets   side.   Herudover   skal   bestemmelserne   om   OLAF's
undersøgelsesbeføjelser  også  finde  anvendelse  på  agenturerne  uden  restriktioner.
Endelig bør agenturernes bindende akter også omfattes af
juridisk kontrol
i den forstand,
3
at medlemsstaterne, institutionerne og berørte tredjeparter har mulighed for at anlægge
sag med påstand om ophævelse. Berørte tredjeparter bør endvidere kunne anlægge
passivitetssøgsmål, herunder om erstatning for skader, der forvoldes som følge af deres
handlinger.
Formandskabets udkast til rådskonklusioner skal – som anført ovenfor – ses som
ønske  om  et  første  Rådsindspil  til  et  forventet  udkast  til  retsakt  om  rammer  for
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465815_0004.png
agenturer, som forventes præsenteret inden udgangen af den nuværende Kommissions
embedsperiode. Formandskabets udkast indeholder følgende:
Rådet  noterer  Kommissionens  intention  om  at  præsentere  forslag  til
rammebetingelser for europæiske  reguleringsorganer. Rammebetingelser skal
bidrage til bl.a. sammenhæng, gennemsigtighed, legitimitet, bedre regulering og
omkostningseffektivitet  ifm.  de  regulerende  organers  virke.  Kommissionen
anmodes om klart at definere agenturer.
Rådet finder, at rammebetingelser kun skal gælde for organer, der oprettes efter
ikrafttræden  af  rammebetingelser.  På  baggrund  af  erfaringerne  med
rammebetingelserne,  kan  man  fra  Rådets  side,  på  baggrund  af  forslag  fra
Kommissionen,  undersøge  muligheden  for  at  udstrække  rækkevidden  til
allerede eksisterende organer.
Rådet finder, at rammebetingelser skal identificere kriterier for oprettelse af
regulerende organer, herunder at oprettelse og fastholdelse af disse baseres på
særligt en behovsvurdering, cost/benefit-analyse, tilstedeværelsen af relevant
ekspertise og en konsekvensvurdering.
Rådet anerkender, at disse organers ansvarsområder er under udvikling. Det vil
derfor  være  passende  at  undersøge  forskellige  optioner  for  bestyrelsernes
sammensætning  og  andre  relevante  spørgsmål  vedrørende  agenturernes
struktur.  De  forskellige  optioner  skal  afspejle  blandt  andet  de  pågældende
organers kompetencer og opgaver.
Rådet finder, at afklaring af sæde for organer skal afklares hurtigst muligt ifm.
behandlingen af etablering af organer – under hensyntagen til den eksisterende
praksis  for  denne  type  beslutninger.  Rådet  henviser  herudover  til
formandskabets konklusioner fra Det Europæiske Råd den 12.-13. december
2003  (vedrørende  nye  medlemslandes  forrang  ved  placering  af  fremtidige
EU-agenturer). Rådet noterer endvidere, at Rådets konklusioner ikke foregriber
igangværende drøftelser om oprettelser af organer.  
2. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet (EP) afgav den 13. januar 2004 betænkning (ordfører Theresa
Almeida Garrett (PPE, Port)) om Kommissionens meddelelse.
4
Heri konstaterer EP bl.a., at organerne er omfattet af aktindsigt, at rationalisering og
harmonisering af organernes strukturer er uomgængelig, at der er behov for kontrol
med de nuværende organer, og at man kan støtte oprettelse af nye organer ud fra en
række  kriterier  (bl.a.  relevans).  Desuden  finder  EP,  at  forskrifter  fra  organer  bør
forelægges  de  lovgivende  myndigheder  i  EU  på  samme  vilkår,  som  der  gælder
Kommissionens  gennemførelsesbestemmelser.  EP  understreger  videre  Unionens
grundlæggende principper og anmoder Kommissionen om, at en rammeforordning
først  fremsættes  efter  indgåelse  af  en  interinstitutionel  aftale,  som  fastlægger
retningslinierne på området.
Fsva.
oprettelse  af  organer
lægger EP vægt på følgende: Oprettelse bør finde sted ved
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465815_0005.png
anvendelse af fælles beslutningsprocedure, artikel 308 bør begrænses til særlige tilfælde;
regulerende  organer  skal  kontrolleres  politisk  af  EP  indenfor  rammerne  af  EP’s
beføjelser; hjemsted bør være en del af retsakten; oprettelse bør begrundes ud fra en
række  kriterier,  herunder  en  cost/benefit-analyse;  mulighed  for  anvendelse  af
begrænset levetid; man lægger vægt på at gældende finansielle og personalemæssige
forordninger gælder for organerne.
Fsva.
organernes  drift
 lægger  EP  vægt  på  følgende:  Man  støtter  harmonisering,  men
fremtidige  organers  struktur  kan  differentieres  ifht.  emnet;  foretrækker  i  de  fleste
tilfælde et administrerende organ og et retningsgivende (bestyrelsen); Kommissionen
bør have ansvar for det administrerende organ, EP skal høres om forslag til direktør;
fsva. bestyrelsen foretrækkes begrænset størrelse og balanceret sammensætning, der er
flere  mulige  optioner;  rådgivende  udvalg  bestående  af  fagekspertise  fra  alle
medlemslande kan oprettes.
Fsva.
kontrol med organerne
lægger EP vægt på følgende: Den årlige decharge-procedure
skal suppleres af periodiske eksterne evalueringer og mulighed for Domstolsprøvelse,
jf. Traktatens artikel 230; Herudover vil EP intensivere sin kontrol med organet og
udarbejde overordnet status herfor.
Afslutningsvis opfordrer EP Kommissionen til at gennemgå alle eksisterende organer
mhp. at tilpasse dem de fremtidige rammebetingelser.       
3. Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Overvejelser om nærheds- og proportionalitetsprincippet er ikke relevante i forbindelse
med udkastet til rådskonklusioner.
4. Høring
Udkastet  til  rådskonklusioner  har  været  sendt  i  høring  i  Specialudvalget  for
institutionelle spørgsmål.
5. Statsfinansielle og lovgivningsmæssige konsekvenser
5
Udkastet   til   rådskonklusioner   vurderes   ikke   at   have   statsfinansielle   eller
lovgivningsmæssige konsekvenser.
Folketingets Europaudvalg har ikke tidligere modtaget aktuelt notat om sagen.
Udenrigsministeriet
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465815_0006.png