Europaudvalget 2003-04
EUU Alm.del Bilag 993
Offentligt
1465826_0001.png
PDF udgave (131 KB)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
Journalnummer
1
400.C.2-0
Kontor
EUK
15. juni 2004
Med henblik på mødet i Folketingets Europaudvalg den 18. juni 2004 –
dagsordenspunkt rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 21.-22. juni 2004 –
vedlægges Fødevareministeriets revideret notat vedrørende dagsordenspunkt 5.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465826_0002.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
8. kontor
14. juni 2004
FVM 203
REVIDERET AKTUELT NOTAT
Rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 21. – 22. juni 2004
5.
Meddelelse  fra  Kommissionen  til  Rådet  og  Europa-Parlamentet:
Europæisk  Aktionsplan  for  økologiske  fødevarer  og  økologisk
landbrug.
KOM (2004) 415
Åben debat
Side 2
REVIDERET NOTAT OM RÅDSMØDE (LANDBRUG OG
FISKERI)
den 21. – 22. juni 2004
5.
Meddelelse fra Kommissionen til Rådet og
Europa-Parlamentet: Europæisk Aktionsplan for økologiske
fødevarer og økologisk landbrug
KOM (2004) 415
Revideret genoptryk af aktuelt notat af 10. juni 2004. Ændringerne er markeret i marginen.
Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2004) 415 af  9. juni 2004 fremlagt meddelelse
Rådet og Europa-Parlamentet: Europæisk Aktionsplan for økologiske fødevarer
og økologisk landbrug.
Meddelelsen er  oversendt til Rådet den 10. juni 2004.
I forlængelse af konklusionerne vedtaget på rådsmødet (landbrug) den 19. juni 2001
iværksatte Kommissionen arbejdet med udformning af en Europæisk Aktionsplan om
økologisk landbrug.
Under det italienske formandskab blev der på rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 17.
2
–   19.   december   2003   vedtaget   konklusioner   vedrørende   anbefalinger   til
Kommissionens videre arbejde med udformning af aktionsplanen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465826_0003.png
Kommissionen  afholdt  den  22.  januar  2004  en  høring  om  Den  Europæiske
Aktionsplan for Økologi.
Kommissionen forventes på rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 21. - 22. juni 2004 at
fremlægge den endelige aktionsplan til en åben drøftelse.
Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Da aktionsplanen alene har karakter af en række hensigtserklæringer fra Kommissionen
vedrørende fremtidig iværksættelse af en række mere specifikke initiativer, er der ikke
p.t. redegjort for nærheds- og proportionalitetsprincippet.
Formål og indhold
Aktionsplanen indeholder følgende aktionspunkter:
Aktion 1
Ændringer  af  Rådets  forordning  (EF)  nr.  2826/2000  (oplysningskampagner  og
salgsfremstød på det indre marked), som giver Kommissionen større muligheder for
direkte at sætte ind på at tilrettelægge informationskampagner og salgsfremstød for
økologisk landbrug.
Iværksættelse af en flerårig informations- og reklamekampagne, der omfatter hele EU,
for  at  informere  forbrugere,  kantiner  i  offentlige  institutioner,  skoler  og  andre
nøgleaktører  i  fødevarekæden  om  fordelene  ved  økologisk  landbrug,  især  på
miljøområdet, og skabe større bevidsthed om og anerkendelse af økologiske produkter
hos forbrugerne, herunder anerkendelse af EU-logoet.
Iværksættelse af målrettede informations- og reklamekampagner for bestemte typer
forbrugere,  såsom  lejlighedsvise  forbrugere  og  offentlige  kantiner.  Forøgelse  af
Kommissionens  indsats,  når  det  gælder  samarbejde  med  medlemsstater  og
erhvervsorganisationer  om  at  udvikle  en  strategi  for  kampagnerne.
Aktion 2
Oprettelse og vedligeholdelse af en internet-database, der angiver de forskellige private
og nationale normer (herunder internationale normer og nationale normer på store
eksportmarkeder) i forhold til EU-normen.
Aktion 3
Forbedring af indsamlingen af statistiske data både for produktionen af og markedet
for økologiske produkter.
Aktion 4
Mulighed for medlemsstaterne for at supplere EU-støtten til producentorganisationer i
frugt- og grønsagssektoren, der er involveret i økologisk produktion.
3
Aktion 5
Kommissionen vil udvikle en web-baseret oversigt over alle EU-foranstaltninger, der
kan anvendes af den økologiske sektor i forbindelse med produktion, markedsføring
og information.
Aktion 6
Kommissionen anbefaler på det kraftigste medlemsstaterne, at de inden for deres
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465826_0004.png
programmer for udvikling af landdistrikterne fuldt ud udnytter de instrumenter, der er
til rådighed for støtte til økologisk landbrug, for eksempel ved at udvikle nationale eller
regionale aktionsplaner med fokus på
at stimulere efterspørgselssiden ved anvendelse af de nye kvalitetsordninger,
at indføre foranstaltninger for at bevare fordelene for miljø- og naturbeskyttelsen
på lang sigt,
at udvikle incitamenter for økologiske landmænd til at omlægge hele bedriften og
ikke kun en del af den,
at  sørge  for,  at  økologiske  landmænd  har  samme  muligheder  for  at  få
investeringsstøtte  som  ikke-økologiske  landmænd,
at udvikle incitamenter for producenterne til at lette distribution og markedsføring
ved at integrere produktionskæden ved hjælp af (kontraktlige) ordninger mellem
aktørerne,
at støtte konsulenttjenesterne,
at  indføre  uddannelse  og  undervisning  af  alle  erhvervsdrivende  i  økologisk
landbrug  omfattende  produktion,  forarbejdning  og  afsætning,  og
at satse på økologisk landbrug som den foretrukne forvaltningsform i miljømæssigt
følsomme  områder  (uden  derved  at  begrænse  økologisk  landbrug  til  disse
områder).
Aktion 7
Styrkelse  af  forskningen  i  økologisk  landbrug  og  økologiske  produktionsmetoder.
Aktion 8
Større  gennemskuelighed  i  forordningen  ved  fastlæggelse  af  grundprincipperne  i
økologisk  landbrug.
Aktion 9
Sikring  af  økologisk  landbrugs  integritet  ved  en    styrkelse  af  normerne  og  opretholdelse
af  de  forudsete  slutdatoer  for  overgangsperioderne.
Aktion 10
Fuldstændiggørelse  og  yderligere  harmonisering  af  normerne  med  hensyn  til
tilsætningsstoffer til animalske produkter, forbedre normer for dyrevelfærd, overveje
normer for økologiske vine og behovet for at udvide anvendelsesområdet til andre
områder, såsom akvakultur  samt overveje behovet for  at forbedre miljønormerne
(energiudnyttelse, biodiversitet, landskab osv.)
Aktion 11
4
Oprettelse af et uafhængigt ekspertpanel til teknisk rådgivning.
Aktion 12
Optagelse af bestemmelser i Rådets forordning (EØF) nr. 2092/91, der gør det klart at
produkter, der er mærket som indeholdende GMO, ikke må mærkes som økologiske
og at de generelle mærkningstærskler svarer til tærsklerne for utilsigtet forekomst af
GMO i produkter (bortset fra såsæd), der anvendes i økologisk landbrug. Spørgsmålet
om, hvorvidt det er nødvendigt at fastsætte særlige tærskler for såsæd, der anvendes i
økologisk landbrug, behandles stadig af Kommissionen.
Aktion 13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465826_0005.png
Forbedring af kontrolorganernes og kontrolmyndighedernes udførelse af kontrollen
gennem indførelse af en risikobaseret kontrolmetode rettet mod de erhvervsdrivende,
der udgør den største risiko med hensyn til brug af svigagtige metoder, og gennem krav
om krydskontrol i henhold til Rådets forordning (EØF) nr. 2092/91.
Aktion 14
Fortsættelse af det igangværende arbejde i Det Fælles Forskningscenter (FFC) med
udvikling af analyse- og prøvetagningsmetoder, som kan benyttes inden for økologisk
landbrug.
Aktion 15
Medlemsstaterne  bør  undersøge  muligheden  for  at  anvende  den  form  for
markidentifikation,  der  benyttes  i  forvaltningen  af  den  fælles  landbrugspolitik,  til
lokalisering og overvågning af økologiske landbrugsarealer.
Aktion 16
Sikring  af  en  bedre  koordinering  mellem  kontrolorganerne  indbyrdes  og  mellem
kontrolorganerne  og  håndhævelsesmyndighederne  gennem  forordning  (EØF)  nr.
2092/91.
Aktion 17
Udvikling af et specifikt akkrediteringssystem for kontrolorganer under forordning
(EØF) nr. 2092/91.
Aktion 18
Kommissionen vil offentliggøre den årlige rapport fra medlemsstaterne om tilsynet
med  de  godkendte  kontrolorganer,  inklusive  statistikker  over  type  og  antal
overtrædelser.
Aktion 19
Øget indsats for at optage tredjelande på ligestillingslisten, herunder vurderinger på
stedet. Ændring af Rådets forordning (EØF) nr. 2092/91 om økologisk landbrug for at
erstatte den nuværende nationale undtagelse for import med et nyt permanent system,
der gør brug af tekniske ligestillingsvurderinger foretaget af organer, som EU har
udvalgt hertil. Det kan efter relevante konsultationer omfatte opstilling af en enkelt og
permanent EU-liste over kontrolorganer, der er anerkendt som ligestillede for deres
5
aktiviteter i tredjelande, som endnu ikke er optaget på ligestillingslisten. Fortsat sikring
af, at  der  ved  definitionen  af ligestilling  tages  højde  for  de  forskellige klima-  og
landbrugsforhold  samt  det  udviklingsstade,  som  udviklingslandenes  økologiske
landbrug befinder sig på Når systemet træder i kraft, skal alle importerede økologiske
produkter kunne mærkes med EU-logoet.
Aktion 20
Systematisk  sammenligning  mellem  EU-normerne  for  økologisk  landbrug,  Codex
Alimentarius-vejledningen og IFOAM-normerne (se også aktion 2). Øget indsats for
verdensomspændende   harmonisering   og   udvikling   af   et   multilateralt
ligestillingskoncept  baseret  på  Codex  Alimentarius-vejledningen  i  samarbejde  med
medlemsstater,  tredjelande  og  den  private  sektor.  Støtte  til  kapacitetsopbygning  i
udviklingslandene som led i EU’s udviklingspolitik gennem bedre information om
mulighederne for at udnytte mere generelle støtteinstrumenter til gavn for økologisk
landbrug. Yderligere foranstaltninger for at lette handelen med økologiske produkter
1
.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465826_0006.png
Aktion 21
Sørge for at EU-normer og –kontrolordninger opnår større anerkendelse i tredjelande
ved at få et forhandlingsmandat fra Rådet.
Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig.
Gældende dansk ret
Økologiområdet reguleres ved Rådets forordning (EØF) nr. 2092/91 af 24. juni 1991
(Økologiforordningen)  med  senere  ændringer  samt  lov  nr.  118  af  3.  marts  1999
(Økologiloven) med tilhørende bekendtgørelser.
Konsekvenser
Offentliggørelsen  af  aktionsplanen  forventes  ikke  at  have  lovgivningsmæssige,
samfundsøkonomiske eller statsfinansielle konsekvenser.
Høring
Meddelelsen  er  sendt  i  høring  i  §2-udvalget  (landbrug),  Det  Rådgivende
Fødevareudvalg  og  Det  Økologiske  Fødevareråd.
Før  meddelelsen  blev  offentliggjort  var  sagen  i  høring  i  §2-udvalget  (landbrug).
Landbrugsraadet så frem til præsentationen af planen, som man havde støttet fra første
færd. Landbrugsraadet udtrykte støtte til de forventede elementer, men var dog kritisk
overfor tanken om frivillige initiativer til oprettelse af områder i landdistrikterne, hvor
særlige  produktionsformer  og  produkter  kan  fremmes,  herunder  de  økologiske.
Økologi skulle kunne eksistere side om side sammen med konventionelt landbrug.
Økologisk  Landsforening/Ø-gruppen    så  ligeledes  frem  til  at  modtage  planen  og
udtrykte glæde over,  at økologi er på dagsordenen i EU.
6
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Der er oversendt aktuelt notat den 10. juni 2004 om sagen før meddelelsen blev
offentliggjort.
Folketingets  Europaudvalg  er  senest  den  20.  februar  2004  i  forbindelse  med
forelæggelse af rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 24. februar 2004, jf. aktuelt notat af
13. februar 2004 blevet orienteret om arbejdet med den Europæiske Aktionsplan for
Økologi.
Folketingets Europaudvalg blev endvidere orienteret om arbejdet med aktionsplanen
den 12. december 2003 i forbindelse med forelæggelse af rådsmøde (landbrug og
fiskeri) den 17-19. december 2003, jf. aktuelt notat af 4. december 2003.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465826_0007.png
7
Ifølge artikel 12 i WTO-aftalen om tekniske handelshindringer yder medlemmerne de
udviklingslande, der er medlemmer af denne aftale, sær- og fortrinsbehandling.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465826_0008.png