Europaudvalget 2003-04
EUU Alm.del Bilag 998
Offentligt
1465835_0001.png
PDF udgave (92 KB)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
g deres stedfortrædere
Bilag
Journalnummer
Kontor
400.C.2-0
EUK
16. juni 2004
Med henblik på mødet i Folketingets Europaudvalg den 18. juni 2004 – dagsordenspunkt
rådsmøde (miljøministre) den 28. juni 2004 – vedlægges Integrationsministeriets supplerende
notat vedrørende dagsordenspunkt 13.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465835_0002.png
MINISTERIET FOR FLYGTNINGE,
INDVANDRERE OG INTEGRATION
Dato:
Kontor:
J. nr.:
15. juni 2004
Internationalt kontor
2003/4050-552
Bidrag til aktuelt notat til brug for rådsmødet (miljø) den 28. juni 2004
Dagsordenspunkt 13): Henstilling med henblik på Rådets afgørelse om
bemyndigelse af Kommissionen til at føre forhandlinger om udkastet til
europæisk konvention om bekæmpelse af menneskehandel, SEK (2004) 519
Nyt notat.
1. Indledning
Kommissionen  har  den  30.  april  2004  fremlagt  et  udkast  til  en  henstilling  med  henblik  på  at
bemyndige Kommissionen til at føre forhandlinger om et udkast til en konvention i Europarådsregi
om  bekæmpelse  af  menneskehandel  for  så  vidt  angår  de  bestemmelser  i  konventionen,  hvor
Fællesskabet har beføjelser.
Rådet skal i overensstemmelse med TEF artikel 300 træffe afgørelse om bemyndigelsen.
Der er tale om en blandet aftale. Fællesskabet har blandt andet kompetence til at forhandle dele af
konventionen  omfattende  regler  om  udstedelse  af  tidsbegrænset  opholdstilladelse  til  ofre  for
organiseret  ulovlig  indvandring  eller  menneskehandel,  der  samarbejder  med  de  kompetente
myndigheder (offerdirektivet). Dette er omfattet af det danske forbehold.
Ifølge artikel 1 i Protokollen om Danmarks Stilling deltager Danmark ikke i Rådets vedtagelse af
foranstaltninger, der foreslås i henhold til afsnit IV i EF-traktaten, og ifølge protokollens artikel 2 er
ingen af de foranstaltninger, der er vedtaget i henhold til dette afsnit, bindende for eller finder
anvendelse i Danmark.
Der er lagt op til en stram tidsplan med henblik på vedtagelsen af bemyndigelsen, idet den ad hoc
komité, der er nedsat under Europarådet til at behandle konventionen, mødes næste gang den 29.
juni  –  2.  juli  2004  med  henblik  på  en  anden  –  og  måske  sidste  –  læsning  af  de  relevante
bestemmelser.
På rådsmødet forventes rådsafgørelsen vedtaget.
2. Indhold
I forhandlingsmandatet bemyndiges Kommissionen til at forhandle udkastet til en konvention om
bekæmpelse af menneskehandel for så vidt angår de bestemmelser, hvor Fællesskabet har udnyttet
sin  kompetence,  herunder  særlig  offerdirektivet.  Kommissionen  skal  under  forhandlingerne
konsultere med medlemslandene.
Udkastet til mandat lægger op til, at konventionen skal være forenelig med bestemmelser i retsakter,
som bygger på EF-traktaten, eller lade disse bestemmelser uforandret. Endvidere skal konventionen
forstærke  og  udbygge  FN’s  konvention  om  bekæmpelse  af  grænseoverskridende  organiseret
kriminalitet  og  tillægsprotokollerne  om  forebyggelse,  bekæmpelse  og  retsforfølgning  af
menneskehandel, særlig handel med kvinder og børn.
Konventionen skal endvidere indeholde bestemmelser, der fastlægger ofrenes stilling for på den ene
side at tilskynde dem til at samarbejde med de kompetente myndigheder med henblik på bekæmpelse
2
af menneskehandel og på den anden side at forberede deres tilbagevenden.
Konventionen   må   ikke   berøre   de   forpligtelser,   som   medlemslandene   har   efter
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465835_0003.png
flygtningekonventionen,   herunder   navnlig   forpligtelsen   til   at   overholde   princippet   om
non-refoulement.
Forhandlingsmandatet lægger derudover op til, at der i konventionen skal være mulighed for, at
Fællesskabet kan tilslutte sig konventionen, og at Fællesskabet kan vedtage mere gunstige regler.
3. Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamarbejdet
Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamarbejdet (SPAIS) er blevet skriftligt hørt over
forslaget.
4. Europa-Parlamentet
Europa-Parlamentet har ikke været hørt over sagen.
5. Nærhedsprincippet
Bekæmpelse af menneskehandel er et internationalt problem, som de enkelte lande ikke kan løse
individuelt. Nærhedsprincippet ses således respekteret.
6. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Rådsafgørelsen har hverken lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser, da Danmark efter
Protokollen om Danmarks Stilling ikke deltager i vedtagelsen.
3
1. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg og Folketingets
Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg eller for Folketingets Udvalg
for Udlændinge- og Integrationspolitik.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465835_0004.png
4
Forslaget er fremsat helt eller delvist med hjemmel i TEF, afsnit IV. Protokollen om Danmarks Stilling,
der er knyttet til Amsterdam-traktaten, finder derfor anvendelse.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465835_0005.png