Europaudvalget 2003-04
EUU Alm.del INFO-note I 50
Offentligt
1455957_0001.png
PDF udgave (49 KB)
Europaudvalget
(Info-note I 50)
(Offentligt)
Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg, Sundhedsudvalg,
Kommunaludvalg og Europaudvalg
Christiansborg, den 9. januar 2004
EU-chefkonsulenten
Til
udvalgenes medlemmer og stedfortrædere
Kommissionen ønsker at ændre reglerne i
arbejdstidsdirektivet
Kommissionen har offentliggjort en meddelelse
1
vedrørende behovet for en
revision af reglerne i arbejdstidsdirektivet. Meddelelsen fremkommer blandt
andet på baggrund af den af EF -Domstolen nyligt afsagte Jaeger-dom, der –
såfremt den tages for pålydende – får v oldsomme økonomiske konsekvenser
for især visse medlemslandes hospitalssektorer, idet det her vil være nødven-
digt at ansætte et meget stort antal læger for at respektere direktivets regler
om arbejds- og hviletid.
Meddelelsen lægger op til en debat om behovet for en revision af arbejds-
tidsdirektivets regler. Høringsfristen er sat til den 31. marts 2004.
Arbejdsmarkedsudvalget og Sundhedsudvalget afholdt et fælles samråd
med beskæftigelsesministeren og indenrigs- og sundhedsministeren om Jae-
ger-dommen den 5. november 2003, hvor ministrene tilkendegav, at udvalgene
løbende vil blive orienteret om udviklingen på området.
Baggrund
EU vedtog i 1993 direktivet om ”visse aspekter i forbindelse med tilrettelæg-
gelsen af arbejdstiden”. Siden vedtagelsen i 1993 er direktivet blevet ændret
og en konsolideret udgave af direktivet er udarbejdet
2
. Direktivet indebærer, at
der i EU er fælles minimumsregler for arbejdstid.
Det er overordnede formål med direktivet er at sikre arbejdstagernes sikke r-
hedsmæssige, hygiejnemæssige og sundhedsmæssige vilkår under arbejde. Det
grundlæggende princip i direktivet er derfor, at alle arbejdstagere bør have
passende hvileperioder – dagligt, ugentligt og årligt, ligesom der bør være et
1
2
KOM (2003) 843 af 30. december 2003
Direktiv 2003/88/EF af 4. november 2003.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1455957_0002.png
loft for den ugentlige arbejdstid. Visse aspekter af natarbejde er også reguleret
i direktivet.
Efter direktivet har en arbejdstager
som minimum
krav på fø lgende:
Hviletid på 11 timer for hver 24 timers periode
En pause når arbejdsdagen er mere end 6 timer lang
Mindst en hviledag om ugen
En arbejdsuge på højst 48 timer i gennemsnit beregnet på grundlag af en
referenceperiode på højst 4 måneder
4 ugers betalt ferie
Højst 8 timers natarbejde i en 24 timers periode.
Direktivets regler finder i øvrigt ikke anvendelse i det omfang, der eksister
andre EU-regler på området. Samtlige medlemsstater har implementeret d irek-
tivet.
Hvorfor en revision af arbejdstidsdirektivet ?
Med sin meddelelse af 30. december 2003 vedrørende en revision af arbejds-
tidsdirektivet
3
lægger Kommissionen op til en debat om behovet for eventuel-
le ændringer i direktivet. Der er i henhold til meddelelsen flere årsager til, at
Kommissionen på nuværende tidspunkt ønsker at starte en sådan d ebat.
Revision indbygget i direktivet
De fremgår direkte af direktivet, at bestemmelsen vedrørende m uligheden for
– på visse nærmere betingelser - at forlænge referenceperioden for beregnin-
gen af den gennemsnitlige ugentlige arbejdstid til op til 12 måneder, skal t a-
gets op til revision inden udgangen af 2003
4
. Tilsvarende fremgår det af d i-
rektivet, at medlemslandenes mulighed for at
undlade
at anvende direktivets
bestemmelse om en maksimal ugentlig arbejdstid på 48 timer (”optout muli g-
heden”) skal tages op til revision inden udgangen af 2003
5
.
EF-domstolens retspraksis vedrørende begrebet ”arbejdstid”
Meddelelsen indeholder en kort gennemgang af to skelsættende domme vedrø-
rende fortolkningen af begrebet ”arbejdstid” i arbejdstidsdirektivet, nemlig
3
4
KOM (2003) 843 af 30. december 2003
Helt præcist inden den 23. november 2003 jf. artikel 19, 3. afsnit.
5
Helt præcist inden den 23. november 2003 jf. artikel 22.1, sidste afsnit.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1455957_0003.png
SIMAP
6
- og Jaeger-dommene (Jaeger-dommen er gennemgået i vedlagte EU -
note E 15 af 15.september 2003
7
). Begge domme konstaterer, at direktivet kun
indeholder to kategorier ”tid”, henholdsvis ”arbejdstid” og ”hviletid”. De to
kategorier udelukker gensidigt hinanden og et medlemsland har derfor ikke
mulighed for at have mellemliggende kategorier i sin lovgivning, såsom
”standby-tid” eller ”rejsetid” – enten er man på arbejde ellers også har man
fri!
Disse domme har derfor stor økonomisk betydning for de medlemslande, der
traditionelt har arbejdet med sådanne mellemliggende kategorier, og/eller e k-
sempelvis ikke betragtede tid, hvor en læge er på vagt og skal opholde sig et
bestemt sted (typisk hospitalet), som ”arbejdstid”. Således har den tyske reg e-
ring tilkendegivet, at den tyske sundhedssektors personalebehov vil stige med
24 %, samt at mellem 15.000 til 27.000 læger skal ansættes svarende til en
omkostning på 1.75 Milliarder EURO. England har tilkendegivet, at der vil
blive behov for at ansætte mellem 6.250 og 12.550 læger m.m. svarende til en
udgift på mellem £380 og £780 millioner. Holland har tilkendegivet, a t der vil
være behov for 10.000 nye ansættelser svarende til en ekstraudgift på 400 mi l-
lioner EURO. Alle 3 lande har tilkendegivet, at uanset om de økonomiske res-
sourcer måtte kunne tilvejebringes eller ej, vil det ikke være muligt at a nsætte
det ønskede antal læger m.m., da der simpelt hen ikke er nok uddannede på
området.
Selv om konsekvensen af domstolens retspraksis på området ikke kun angår
hospitalssektoren, er det dog denne sektor, der ifølge Kommissionen rammes
hårdest af dommene, idet det er no rmalt her at organisere en del af arbejdet
ved forskellige typer af vagtordninger med krav om tilstedeværelse på a r-
bejdspladsen (”on call-duty” m.m). Arbejdstidsdirektivets betydning for ho-
spitalssektoren vil i øvrigt blive endnu større, når direktivets a nvendelsesom-
råde den 1. august 2004 udvides til også at omfatte læger under uddannelse.
Sammenhæng mellem arbejdsliv og familieliv
Kommissionen konstaterer endvidere i sin meddelelse, at medlemsstaterne en-
ten allerede har eller overvejer at indføre ordninger indeholdene et eller flere
af følgende elementer :
6
7
C 303/98 SIMAP
C 151/02. Arbejdsmarkedsudvalget og Sundhedsudvalget afholdt et fælles samråd med beskæf ti-
gelsesministeren og indenrigs- og sundhedsministeren om Jaeger-dommen den 5. november 2003,
hvor ministrene tilkendegav, at udvalgene løbende vil blive orienteret om udviklingen på omr å-
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1455957_0004.png
det.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1455957_0005.png
4
-5-
Mulighed for at tilpasse eller reducere arbejdstiden for at kunne tage sig af
syge familiemedlemmer, herunder terminalt syge familiemedlemmer
Lettelse af muligheden for at arbejde på deltid
Øgede muligheder for at tilpasse sin arbejdstid til partnerens arbejdstid
Etablering af mulighed for at ”opspare” fritid til senere brug (time credit
system)
Mulighed for at nedtrapppe arbejdstiden for ældre arbejdstagere .
Kommissionen tilkendegiver derfor i denne sammenhæng, at en revision af
arbejdstidsdirektivet bør tage fornøden hensyn til disse tendenser.
Afsluttende bemærkninger
Kommissionen ønsker med sin meddelelse, at lægge op til en debat, hvor
meddelelsens adressater
8
kan tilkendegive deres vurdering af behovet for at
revidere reglerne i det eksisterende arbejdstidsdirektiv. Kommissionen finder,
at særligt 5 forhold bør give anledning til debat :
Direktivets muligheder for at ændre referenceperioden for beregning af den
ugentlig arbejdstid
Domstolens praksis vedrørende begrebet arbejdstid
Direktivets bestemmelse vedrørende mulighed for at et medlemsland ”op-
ter out” for så vidt angår kravet om en maksimal arbejdstid på 48 uger.
Tiltag, der skal styrke forholdet mellem arbejdsliv og familieliv
Balancen mellem disse forskellige tiltag
Høringsfristen er sat til 31. marts 2004
Med venlig hilsen
Christian Dubois
(3611 – [email protected])
8
Meddelelsens adressater er primært Europa-Parlamentet , Rådet, ØSU, Regionsudvalget og ar-
bejdsmarkedets parter. Alle interesserede organisationer opfordres imidlertid til at komme med
indlæg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1455957_0006.png
(Løbenr. 8058)