Europaudvalget 2003-04
EUU Alm.del INFO-note I 97
Offentligt
1456002_0001.png
PDF udgave (35 KB)
Europaudvalget
(Info-note I 97)
(Offentligt)
_____________________________________________
ERU, Alm. del - bilag 359
Folketingets Europaudvalg
Christiansborg, den 19. marts 2004
Folketingets repræsentant ved EU
Til
udvalgets medlemmer og stedfortrædere
Kompromis mellem Europa-Parlamentet og Rådet
om intellektuelle ejendomsrettigheder
Europa-Parlementet og Rådet se r nu endelig ud til at være blevet enige om et
omstridt forslag om håndhævelse af intellektuelle ejendomsrettigheder. Det
blev fastslået, da Europa -Parlamentet den 9. marts vedtog en betænkning i
Strasbourg om et Kommissionsforslag
1
.
Kommissionens forslag tager sigte på at harmonisere medlemsstaternes lo v-
givninger om bekæmpelse af kopiering og varemærke forfalskning og dækker
over en bred vifte af produkter, såsom lejetøj, medicin, musik, film. Parlame n-
tets vedtagne tekst er resultatet af et kompromis mellem fire af Parlamentets
politiske grupper
2
og Rådet. Det betyder, at behandlingen af forslaget kan a f-
sluttes ved første behandling inden udgangen af denne valgperiode. Kommis-
sionen vurderer, at på trods af en række vigtige ændringer, så formår Europa -
Parlamentet at opretholde den overordnede balance mellem de forskellige in-
teresser (forbrugere, mellemmænd, rettighedshavere og kommercielle bruge-
re).
Kritik af hasteproceduren og ordførerens habilitet
1
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om foranstaltninger og procedurer til sikring af
overholdelsen af intellektuelle ejendomsrettigheder KOM (2003) 46. Det er et led i et større lovgiv-
ningskompleks på området, som blev sat i gang i 1998 med Kommissionens grønbog om bekæmpe l-
se af varemærke forfalskning og piratkopiering i det indre marked (af 15 oktober 1998, KOM
(1998)596. Møde i Europaudvalget den 3. marts 2004.
2
Den konservative gruppe, den liberale gruppe, den socialdemokratiske gruppe og Gruppen unionen for
nationernes Europa
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1456002_0002.png
-2-
Der er blevet arbejdet hårdt for at få aftalen i stand me llem Rådet og Parl a-
mentet i dette parlaments valgperiode, og inden udvidelsen træder i kraft, for-
klarede den franske konservative ordfører, Janelly Fourtou. Men under debat-
ten blev den anvendte hasteprocedure og uformelle forhåndsaftale med Rådet,
inden første behandlingen i Parlamentet, kritiseret for manglende gennemsig-
tighed. Parlamentarikere fra adskillige af de politiske grupper beklagede at
skulle vedtage kompromisforslaget mellem Parlamentets fire politiske grupper
og Rådet uden at kunne komme med æn dringsforslag.
Et andet aspekt, der gav anledning til diskussion, var Janelly Fourtous habili-
tet i sagen, fordi hendes mand er generaldirektør for et stort fransk pladesel-
skab
3
. Derfor mente gruppen De Grønne, at der er tale om interessekonflikter.
Gruppen appellerede til at få en generel afklaring af habilitetsspørgsmål i E u-
ropa-parlamentet. Forslaget berører meget mere end udelukkende plade- eller
musik-branchen, svarede ordføreren, som tilføjede, at netop disse brancher
havde udtrykt utilfredshed med kompromiset.
Bredere anvendelsesområde
Mens Kommissionens oprindelige forslag var tiltænkt udelukkende at gælde
for beskyttelse af de intellektuelle ejendomsrettigheder, der er reguleret af fæl-
lesskabsretlige retsakter, som er nævnt i et bilag til direktivforslaget, så vælger
Rådet og Parlamentet et bredere anvendelsesområde: Direktivet skal omfatte
alle intellektuelle ejendomsrettigheder, som er fastsat i fællesskabsretten og
medlemsstaternes nationale ret.
Derudover anvender kompromiset en bredere definition af intellektuelle ejen-
domsrettigheder end Kommissionens oprindelig forslag. Industrielle ejen-
domsrettigheder (dvs. patenter og varemærker) defineres eksplicit som en del
af intellektuelle ejendomsrettigheder og beskyttes på samme måde.
Nogle parlamentarikere fremførte under debatten, at indførelsen af beskyttel-
sesmekanismer for patenter kunne opfattes som en måde at indføre en eur opæ-
isk patentlov af bagdøren, før de mere specifikke lovgivningsforslag på omr å-
det er blevet vedtaget
4
.
Er privatkopiering af musik inkluderet?
3
4
Vivendi Universal
Forslag til forordning om EF-patenter KOM (2000)412
(Løbenr. 13624)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1456002_0003.png
-3-
Forslagets betydning for private forbrugeres kopiering af musik blev ligeledes
diskuteret under debatten. Ordføreren forsikrede, at kompromisforslaget ikke
vil kriminalisere private forbrugere, men understregede, at det er vigtigt, at
forbrugerne får en øget bevidsthed om, at vareforfalskning og kopiering ikke
er forbrydelser uden ofre. Der er i den forbindelse blevet foretaget ændringer i
forhold til Kommissionens forslag, som modificerer definitionen af grænsen
mellem strafbare og tolererede handlinger. Kommissionens forslag definerede
de handlinger, som er begået i 'kommerciel øjemed' som strafbare, mens E u-
ropa-Parlamentet vælger at bruge udtrykket ”kommerciel målestok” og ti lfø-
jer, at det normalt udelukker handlinger, der udføres af forbrugerne, når de
handler i god tro”.
Ingen strafferetlige sanktioner
Direktivforslagets formål er at sikre, at medlemsstaterne indfører effektive, a f-
skrækkende og proportionelle foranstaltninger og sanktioner til at bekæmpe
piratkopiering og forfalskning, inden to år efter direktivet er vedtaget.
Det vedtagne kompromis pålægger medlemsstaterne at fastlægge civilretlige
og administrative sanktioner og imødekommer Rådets ønske om ikke at in d-
drage strafferetlige sanktioner. I forslaget overlades det til medlemstaterne at
vælge, om de vil anvende strafferetlige sanktioner. Kommissionens forslag
havde i modsætning hertil taget strafferetlige sanktioner med i tilfælde af al-
vorlige krænkelser begået i kommercielt øjemed, eller som har påført retti g-
hedshaveren et væsentligt tab.
Med venlig hilsen
Alexandra Kiil-Nielsen
(Løbenr. 13624)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1456002_0004.png
-4-
(Løbenr. 13624)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1456002_0005.png