Europaudvalget 2003
KOM (2003) 0242
Offentligt
1444065_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 8.5.2003
KOM(2003) 242 endelig
2003/0095 (COD)
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING
om finansielle kvartalsregnskaber for den offentlige forvaltning og service
(forelagt af Kommissionen)
kom (2003) 0242 - Ingen titel
1444065_0002.png
BEGRUNDELSE
Formålet med denne forordning er fra og med 2005 at udarbejde et komplet sæt finansielle
konti for den offentlige forvaltning og service.
Vedlagte forordning følger i et vist omfang strukturen i Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EF) nr. 1221/2002 om ikke-finansielle kvartalsregnskaber for den offentlige
forvaltning og service. Dette gælder især tidsplanen, hvorefter der vil foreligge nationale data
for alle medlemsstater af tilstrækkelig god kvalitet i løbet af 2005. Næsten alle definitioner er
baseret på Rådets forordning (EF) nr. 2223/96 af 25. juni 1996 om det europæiske national-
og regionalregnskabssystem i Det Europæiske Fællesskab (ENS 95), og der gøres rede for de
kilder og metoder, som har været anvendt til udarbejdelse af kvartalsdata.
Betragtning 1, 3 og 4 indeholder punkter, som er særligt relevante for den offentlige
forvaltning og services finansielle konti: det hensigtsmæssige i at anvende definitionerne i
ENS 95, det generelle behov for data om det offentliges finansielle transaktioner og
statuskonti til støtte for den monetære politik og det specifikke behov for data vedrørende
relationerne mellem sektorerne med henblik på en detaljeret analyse af det offentliges
finansiering og finansielle investeringer efter modsektor og finansielt instrument. Disse
betragtninger tager udgangspunkt i, at medlemsstaterne altid har anført, at de udarbejder og
udbreder kvartalsdata om offentlige finansielle konti med henblik på at udarbejde et komplet
sæt sektorkonti for den offentlige forvaltning og service og styrke den statistiske basis i et
integreret system af finansielle konti, fortrinsvis på EU-plan, til brug for den monetære politik
og skattepolitikken.
I Det Økonomiske og Finansielle Udvalgs specialrapport, som blev godkendt af Rådet
(økofin) den 18. januar 1999, understreges betydningen af kvartalsdata til overvågning og
koordinering af økonomiske politikker i forbindelse med tredje fase af Den Europæiske
Monetære Union og gennemførelsen af det indre marked. I rapporten lægges der særlig vægt
på kortfristede finansielle statistikker, eftersom de er nødvendige for en nøjagtig definition og
overvågning af den økonomiske politik, og især er de et centralt element i politikkerne
vedrørende ØMU. Det fremgår også klart heraf, at den endelige målsætning var udarbejdelse
af komplette kvartalsregnskaber inden for en rimelige tidsfrist (senere fastsat til tre måneder),
men afviklet i etaper.
I artiklerne (den dispositive del) fastlægges rammerne for indberetningen af data (artikel 1 og
3-7), herunder let tilgængelige oplysninger om de kilder og metoder, der anvendes til at
udarbejde kvartalsdata (artikel 8), og om bestemte kvalitetsaspekter (artikel 2 og 9). De
dataserier, som skal indberettes, er beskrevet i artikel 3-5. I artikel 3 anføres de forskellige
kategorier af finansielle instrumenter, således som de er defineret og kodificeret i ENS 95,
mens artikel 4 omhandler sektoren offentlig forvaltning og service og dennes delsektorer, for
hvilke der skal indberettes kvartalsdata. I artikel 5 er det fastsat, at der kun skal indberettes
konsoliderede data for alle delsektorer under den offentlige forvaltning og service, men
konsoliderede og ikke-konsoliderede data for sektoren som helhed. Endelig indeholder denne
artikel også bestemmelser om de kvartalsdata, som indberettes som oplysninger om relationer
mellem sektorerne. Bilaget til denne forordning indeholder en detaljeret liste over disse
specifikke data. Ved hjælp af disse data vil det være muligt at foretage en omfattende analyse
af, hvem der finansierer hvem og med hvilket beløb og hvilke finansielle instrumenter.
I henhold til forordningen skal dataene så vidt muligt baseres på oplysninger, som gives
direkte af kilder inden for den offentlige forvaltning og service. Forordningen udelukker
således ikke muligheden for at anvende skøn, men disse bør kun undtagelsesvis anvendes og
2
kom (2003) 0242 - Ingen titel
må kun have begrænset indvirkning på tallene. Der gøres imidlertid en undtagelse for data om
ikke-børsnoterede aktier og andre ejerandelsbeviser, hvis der er alvorlige vanskeligheder i
nogle lande, og interpolation eller ekstrapolation anses for at være acceptable alternativer til
kvartalsdata.
I henhold til forordningens artikel 6, stk. 3, kan Kommissionen (Eurostat) bevilge udsættelse
for så vidt angår første indberetning af data vedrørende sektorerne statslig forvaltning og
service og kommunal forvaltning og service, dog højst to år (mellem medio-2003 og
medio-2005). De kvartalsdata, der skal indberettes, skal omfatte historiske data fra første
kvartal 1999 for så vidt angår transaktioner og fra fjerde kvartal 1998 for så vidt angår data
om statuskonti som anført i artikel 7. Om nødvendigt kan historiske data baseres på "bedste
skøn".
Som angivet i artikel 8 sender medlemsstaterne i forbindelse med første indberetning medio-
2003 Kommissionen (Eurostat) en beskrivelse af de kilder og metoder, der har været anvendt
til at udarbejde kvartalsdataene. Sideløbende hermed forelægger Kommissionen (Eurostat)
senest ved udgangen af 2005 en rapport for Europa-Parlamentet og Rådet indeholdende en
vurdering af pålideligheden af medlemsstaternes kvartalsdata.
Forordningsforslaget blev udarbejdet i fællesskab mellem Eurostat og Den Europæiske
Centralbank med bistand fra nationale eksperter. Siden februar 2000 har en fælles
Eurostat/ECB taskforce vedrørende finansielle kvartalsregnskaber for den offentlige
forvaltning og service afholdt regelmæssige møder. Taskforcen fik af Udvalget for Penge-,
Kreditmarkeds- og Betalingsbalancestatistik overdraget den opgave at udarbejde finansielle
kvartalsregnskaber for den offentlige forvaltning og service og dennes delsektorer for EU-
medlemsstaterne. Desuden har taskforcen foretaget forskellige testdataindberetninger af
nationale finansielle kvartalsregnskaber fra EU-medlemsstaterne til Eurostat og ECB.
Såfremt de data, som medlemsstaterne regelmæssigt indberetter fra og med medio 2003, er
tilstrækkeligt dækkende, vil det være muligt at opstille finansielle transaktionskonti og
statuskonti for euroområdet og EU, i første omgang for den offentlige forvaltning og service
og de sociale kasser og fonde, senere for delsektorer under den offentlige forvaltning og
service. Disse data om specifikke delsektorkonti for euroområdet vil kunne integreres i ECB’s
finansielle kvartalsregnskaber for Den Monetære Union.
Ved at kombinere de to forordninger - forordningen om ikke-finansielle kvartalsregnskaber
for den offentlige forvaltning og service og forordningen om finansielle kvartalsregnskaber
for den offentlige forvaltning og service - vil det være muligt at inddrage opsparing og ikke-
finansielle investeringer, men også andre reale variabler som det offentliges forskellige
indtægts- og udgiftskomponenter. Dette vil i sidste ende munde ud i en meget omfattende
analyse, som inddrager både finansielle og ikke-finansielle aspekter, og som sætter den
offentlige forvaltning og service i stand til at foretage en detaljeret vurdering af skattepolitiske
initiativer, af specifikke virkninger af ECB's monetære politik for den offentlige forvaltning
og service samt af indkomst- og formuevirkninger i forbindelse hermed. Inddragelse af reale
og finansielle variabler også for andre sektorer ville imidlertid kræve mere omfattende
finansielle og ikke-finansielle regnskaber for de enkelte sektorer. Dette indgår imidlertid i
ECB's og Kommissionens (Eurostat) handlingsplan om statistikkrav i ØMU.
3
kom (2003) 0242 - Ingen titel
1444065_0004.png
2003/0095 (COD)
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING
om finansielle kvartalsregnskaber for den offentlige forvaltning og service
(EØS-relevant tekst)
EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR -
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, særlig artikel 285,
under henvisning til forslag fra Kommissionen
1
,
under henvisning til udtalelse fra Den Europæiske Centralbank
2
,
efter proceduren i traktatens artikel 251
3
, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
Rådets forordning (EF) nr. 2223/96 af 25. juni 1996 om det europæiske national- og
regionalregnskabssystem i Det Europæiske Fællesskab
4
(ENS 95) udgør
referencerammen for de fælles standarder, definitioner, klassifikationer og
regnskabsregler, der skal anvendes ved udarbejdelse af medlemsstaternes regnskaber
til opfyldelse af Fællesskabets statistiske behov, således at der kan opnås resultater,
der er sammenlignelige medlemsstaterne imellem.
I Det Monetære Udvalgs rapport om statistikkrav, der blev godkendt af Rådet
(økonomi og finans) den 18. januar 1999, understregedes det, at effektiv overvågning
og koordinering af de økonomiske politikker er af overordentlig stor betydning for et
velfungerende indre marked og en økonomisk og monetær union, og at dette kræver et
omfattende statistisk informationssystem, som kan forsyne de politiske
beslutningstagere med de nødvendige data som grundlag for deres beslutningstagning.
Det anførtes endvidere i denne rapport, at det er nødvendigt at prioritere kortfristede
statistikker over medlemsstaternes offentlige finanser, især de medlemsstater, som
deltager i Den Økonomiske og Monetære Union, og at målsætningen var etapevist at
udarbejde finansielle kvartalsregnskaber for sektoren offentlig forvaltning og service.
De kvartalsvise nationale data fra de finansielle konti (transaktioner og statuskonti) for
den offentlige forvaltning og service dækker en stor del af alle finansielle transaktioner
og finansielle statuskonti i euroområdet og tilvejebringer vigtige oplysninger til støtte
for gennemførelsen af den monetære politik. I denne forbindelse og til eget formål har
Styrelsesrådet for Den Europæiske Centralbank vedtaget forordninger og retningslinjer
(2)
(3)
1
2
EUT , , s. .
EUT , , s. .
3
EFT C , , s. .
4
EFT L 310 af 30.11.96, s. 1.
4
kom (2003) 0242 - Ingen titel
1444065_0005.png
for at sikre, at der flere gange om året kan indberettes data vedrørende finansstatistik
og nationale finansielle regnskaber til Den Europæiske Centralbank.
(4)
For at kunne foretage en omfattende analyse af den offentlige forvaltning og services
finansierings- og investeringsaktivitet efter modsektor og efter finansielt instrument er
det nødvendigt at råde over modsektoroplysninger om det offentliges finansielle
transaktioner og statuskonti.
I Kommissionens forordning 264/2000 af 3. februar 2000 og Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EF) nr. 1221/2002 af 10. juni 2002 er det angivet, hvilke ikke-
finansielle kvartalsdata for den offentlige forvaltning og service medlemsstaterne skal
indberette til Kommissionen (Eurostat).
Det fremgår af artikel 2 og 3 i forordning (EF) nr. 2223/96 af 25. juni 1996, i hvilke
tilfælde Kommissionen kan foretage ændringer i metodologien i ENS 95 for at
præcisere og forbedre indholdet. Udarbejdelsen af finansielle regnskaber for den
offentlige forvaltning og service vil kræve yderligere ressourcer i medlemsstaterne og
kan derfor ikke ske på grundlag af en beslutning fra Kommissionen, men vil
nødvendiggøre en specifik forordning vedtaget af Europa-Parlamentet og Rådet.
Udvalget for Det Statistiske Program, der er nedsat ved Rådets afgørelse 89/382/EØF,
Euratom,
5
og Udvalget for Penge-, Kreditmarkeds- og Betalingsbalancestatistik, der er
nedsat ved Rådets afgørelse 91/115/EØF,
6
har afgivet positiv udtalelse om udkastet til
denne forordning -
(5)
(6)
(7)
UDSTEDT FØLGENDE FORORDNING:
Artikel 1
Formål
Formålet med denne forordning er at anføre og definere hovedbestanddelene i de kategorier i
det europæiske nationalregnskabssystem (ENS 95), som vedrører finansielle transaktioner og
finansielle aktiver og passiver for den offentlige forvaltning og service og for hver delsektor
inden for den offentlige forvaltning og service, for hvilke der etapevis skal indberettes
kvartalsdata til Kommissionen (Eurostat).
Artikel 2
Udarbejdelse af kvartalsdata: kilder og metoder
1.
For at sikre statistikker af høj kvalitet bør kvartalsdata om finansielle transaktioner
og finansielle aktiver og passiver så vidt muligt baseres på oplysninger, som er
direkte tilgængelige inden for den offentlige forvaltning og service. Kvartalsdata om
offentlige enheders ikke-børsnoterede aktier (AF.512) og andre ejerandelsbeviser
(AF.513) som defineret og kodet i ENS 95 kan imidlertid beregnes ved interpolering
og ekstrapolering af oplysninger om de respektive årlige data.
5
6
EFT L 181 af 28.6.89, s. 47.
EFT L 59 af 6.3.91, s. 19.
5
kom (2003) 0242 - Ingen titel
2.
Kvartalsdataene vedrørende finansielle transaktioner og finansielle aktiver og
passiver skal udarbejdes i henhold til reglerne i ENS 95, især hvad angår
sektorklassificeringen af de institutionelle enheder, konsolideringsreglerne,
klassificeringen af de finansielle transaktioner og finansielle aktiver og passiver,
registreringstidspunktet og reglerne for værdiansættelse.
Kvartalsdataene og de tilsvarende årlige data, der indberettes til Kommissionen i
overensstemmelse med forordning 2223/96, skal være indbyrdes konsistente.
Kvartalsdataene vedrørende de finansielle aktiver og passiver refererer til
beholdningerne af finansielle aktiver og passiver ved udgangen af hvert kvartal.
Artikel 3
3.
4.
Indberetning af kvartalsdata om finansielle transaktioner, finansielle aktiver og passiver
1.
Medlemsstaterne indberetter til Kommissionen (Eurostat) kvartalsdata om finansielle
transaktioner (F.) og finansielle aktiver og passiver (AF.) for følgende finansielle
instrumenter, således som de er defineret og kodet i ENS 95:
a) monetært guld og særlige trækningsrettigheder (SDR) (F.1 og AF.1)
b) sedler og mønt samt indskud (F.2 og AF.2)
c) kortfristede værdipapirer undtagen aktier, ekskl. finansielle derivater (F.331 og
AF.331)
d) langfristede værdipapirer undtagen aktier, ekskl. finansielle derivater (F.332 og
AF.332)
e) finansielle derivater (F.34 og AF.34)
f) kortfristede lån (F.41 og AF.41)
g) langfristede lån (F.42 og AF.42)
h) aktier og andre ejerandelsbeviser (F.5 og AF.5)
i) husholdningernes nettoformue i livsforsikrings- og pensionskassereserver (F.61 og
AF.61)
j) præmie- og erstatningsreserver (F.62 og AF.62)
k) andre forfaldne ikke-betalte mellemværender (F.7 og AF.7).
2.
Endvidere indberetter medlemsstaterne til Kommissionen (Eurostat) følgende
kvartalsdata vedrørende delsektoren statslig forvaltning og service (S.1311) som
omtalt i artikel 4:
a) børsnoterede aktier (F.511 og AF.511), som indgår i transaktioner med finansielle
aktiver samt finansielle aktiver
6
kom (2003) 0242 - Ingen titel
b) sedler og mønt (F.21 og AF.21), som indgår i transaktioner med passiver samt
passiver.
Artikel 4
Dækning af sektoren offentlig forvaltning og service og dennes delsektorer
Medlemsstaterne indberetter kvartalsdata vedrørende sektoren offentlig forvaltning og service
og dens delsektorer, som defineret og kodet i ENS 95, som offentlig forvaltning og service
(S.13) omfattende:
statslig forvaltning og service (S.1311)
offentlig forvaltning og service på delstatsniveau (S.1312)
kommunal forvaltning og service (S.1313)
sociale kasser og fonde (S.1314).
Artikel 5
Arten af de kvartalsdata, der skal indberettes
1.
2.
De kvartalsdata, som er omtalt i artikel 3, indberettes i form af konsoliderede data for
de delsektorer under den offentlige forvaltning og service, som er omtalt i artikel 4.
De kvartalsdata, som er omtalt i artikel 3, indberettes både i form af konsoliderede og
ikke-konsoliderede data for sektoren den offentlige forvaltning og service (S.13),
som er omtalt i artikel 4.
Kvartalsdata opdelt efter modsektor indberettes for delsektorerne statslig forvaltning
og service (S.1311) og sociale kasser og fonde (S.1314), som er omtalt i artikel 4 og
beskrevet i bilaget til denne forordning.
Artikel 6
Tidsfrister for indberetning af kvartalsdata
1.
2.
3.
De kvartalsdata, som er omtalt i artikel 3, 4 og 5 indberettes til Kommissionen
(Eurostat) senest tre måneder efter udgangen af det kvartal, som dataene vedrører.
Eventuelle reviderede kvartalsdata for tidligere kvartaler indberettes samtidigt.
Den første indberetning af de kvartalsdata, som er omtalt i artikel 3, med undtagelse
af andre forfaldne ikke-betalte mellemværender (F.7 og AF.7), 4 og 5, sker efter
følgende tidsplan:
a)
for delsektoren statslig forvaltning og service (S.1311) og delsektoren sociale
kasser og fonde (S.1314) senest den 30. juni 2003
3.
7
kom (2003) 0242 - Ingen titel
b)
for delsektoren offentlig forvaltning og service på delstatsniveau (S.1312) og
delsektoren kommunal forvaltning og service (S.1313):
i) senest den 30. juni 2003 for de transaktioner med passiver og passiver,
som er omhandlet i artikel 3, stk.1; kræver de nationale statistiske
systemer større tilpasninger, kan Kommissionen udsætte fristen for første
indberetning af disse data med indtil højst to år
ii) senest den 30. juni 2005 for transaktionerne med finansielle aktiver og
aktiver, som er omhandlet i artikel 3, stk. 1.
c)
4.
for sektoren offentlig forvaltning og service (S.13) senest den 30. juni 2005.
Den første indberetning til Kommissionen (Eurostat) af kvartalsdata for andre
forfaldne ikke-betalte mellemværender (F.7 og AF.7) for sektoren offentlig
forvaltning og service (S.13) og dens delsektorer som omtalt i artikel 4 skal ske
senest den 30. juni 2005.
Artikel 7
Indberetning af historiske data
1.
De i artikel 6 omtalte data omfatter historiske data for finansielle transaktioner fra
første kvartal af 1999 og finansielle statuskonti fra fjerde kvartal af 1998 efter den
tidsplan, som er angivet i artikel 6 (stk. 3 og 4) for den første indberetning af data.
Om nødvendigt kan de historiske data udarbejdes på basis af "bedste skøn" under
overholdelse af især bestemmelserne i artikel 2 (stk. 2 og 3).
Artikel 8
Gennemførelse
2.
1.
Medlemsstaterne sender Kommissionen (Eurostat) en beskrivelse af de kilder og
metoder, der anvendes til udarbejdelse af de kvartalsdata, som er omtalt i artikel 3
(oprindelig beskrivelse), samtidig med at de påbegynder indberetningen af
kvartalsdata efter den tidsplan, der er fastlagt i artikel 6 (stk. 3 og 4).
Medlemsstaterne underretter Kommissionen (Eurostat) om eventuelle ændringer i
deres oprindelige beskrivelse, når de indberetter de reviderede data.
Kommissionen (Eurostat) holder Udvalget for Det statistiske Program og Udvalget
for Penge-, Kreditmarkeds- og Betalingsbalancestatistik underrettet om de kilder og
metoder, som hver medlemsstat anvender.
Artikel 9
Rapport
2.
3.
På basis af de data, der er omtalt i artikel 3, 4, and 5, og efter at have hørt Udvalget for Det
statistiske Program og Udvalget for Penge-, Kreditmarkeds- og Betalingsbalancestatistik
8
kom (2003) 0242 - Ingen titel
forelægger Kommissionen senest den 31. december 2005 en rapport for Europa-Parlamentet
og Rådet, som indeholder en evaluering af pålideligheden af medlemsstaters kvartalsdata.
Artikel 10
Ikrafttræden
Denne forordning træder i kraft på tyvendedagen efter offentliggørelsen i
Den Europæiske
Unions Tidende.
Denne forordning er bindende i alle enkeltheder og gælder umiddelbart i hver medlemsstat.
Udfærdiget i Bruxelles, den.
På Europa-Parlamentets vegne
Formand
På Rådets vegne
Formand
9
kom (2003) 0242 - Ingen titel
1444065_0010.png
BILAG
Opdeling efter modsektor
7
Statslig forvaltning og services
(S.1311) og
sociale kasser og fondes
(S.1314)
finansielle transaktioner og finansielle statuskonti
8
Modsektor / moddelsektor
Ikke-
finansielle
selskaber
(S.11)
Finansielle selskaber
(S.12)
Husholdnin-
ger, herunder
non-profit
institutioner
rettet mod
huseholdnin-
ger
(S.14+S.15)
Udlan-
det
(S.2)
Kategori / underkategori
I alt
Forsikrings-
selskaber og
pensionskas-
ser (S.125)
Finansielle aktiver
Kortfristede værdipapirer undtagen
aktier, ekskl. finansielle derivater
(F.331 og AF.331)
Langfristede værdipapirer undtagen
aktier, ekskl. finansielle derivater
(F.332 og AF.332)
Kortfristede lån
(F.41 og AF.41)
Langfristede lån
(F.42 and AF.42)
Aktier og andre ejerandelsbeviser
(F.5 og AF.5)
Passiver
Kortfristede lån
(F.41 og AF.41)
Langfristede lån
(F.42 og AF.42)
7
8
De indrammede felter angiver, hvilke data der skal indberettes.
De anvendte koder er ENS 95-koder: S: sektorer/delsektorer; F: finansielle transaktioner; og AF: finansielle
statuskonti.
10
kom (2003) 0242 - Ingen titel
11