Europaudvalget 2003
KOM (2003) 0258
Offentligt
1444079_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 13.5.2003
KOM(2003) 258 endelig
BERETNING FRA KOMMISSIONEN TIL RÅDET
om TMA-2 i henhold til den fælles aktion om nye former for syntetisk narkotika
(97/396/RIA)
om 2C-I i henhold til den fælles aktion om nye former for syntetisk narkotika
(97/396/RIA)
om 2C-T-2 i henhold til den fælles aktion om nye former for syntetisk narkotika
(97/396/RIA)
om 2C-T-7 i henhold til den fælles aktion om nye former for syntetisk narkotika
(97/396/RIA)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
BERETNING FRA KOMMISSIONEN TIL RÅDET
om TMA-2 i henhold til den fælles aktion om nye former for syntetisk narkotika
(97/396/RIA)
1.
Den 8. april 2003 modtog Europa-Kommissionen en rapport fra Det Europæiske
Overvågningscenter for Narkotika og Narkotikamisbrug (EONN) vedrørende en
risikovurdering af TMA-2
(2,4,5-trimethoxiamfetamin).
Rapportens titel er "Report
on the Risk Assessment of TMA-2 in the Framework of the Joint Action on New
Synthetic Drugs". Risikovurderingsrapporten blev udarbejdet efter et møde den
31. marts-1. april 2003 i Det Videnskabelige Udvalg i EONN med deltagelse af
eksperter udpeget af medlemsstaterne og repræsentanter for Kommissionen, Europol
og Det Europæiske Agentur for Lægemiddelvurdering. Det var arbejdsgruppen
vedrørende narkotika generelt, der den 12. december 2002 inden for rammerne af
den fælles aktion om nye former for syntetisk narkotika af 16. juni 1997 havde
anmodet om, at der blev foretaget en risikovurdering. Ved tre lejligheder
(august 2001, juni 2002 og september 2002) blev der i medfør af artikel 3 i den
fælles aktion om nye former for syntetisk narkotika officielt afgivet indberetning om
TMA-2 som et nyt syntetisk stof.
I artikel 5 i den fælles aktion fastsættes det, at Rådet senest en måned efter
udarbejdelsen af rapporten kan forelægge et initiativ for at sikre, at det nye syntetiske
stof blive genstand for en række kontrolforanstaltninger, eller "hvis Kommissionen
ikke anser det for nødvendigt at forelægge et initiativ […..], begrunder den dette i en
rapport til Rådet".
I artikel 1 i den fælles aktion fastsættes det, at "formålet med denne fælles aktion er
at etablere en mekanisme for hurtig udveksling af oplysninger om nye former for
syntetisk narkotika og vurdering af de hermed forbundne risici med henblik på at
muliggøre, at de kontrolforanstaltninger, der i medlemsstaterne finder anvendelse på
psykotrope stoffer, ligeledes finder anvendelse på nye former for syntetisk
narkotika".
I artikel 4, stk. 1, i den fælles aktion fastsættes det, at "efter anmodning fra en
medlemsstat eller Kommissionen indkalder EONN til et særligt møde i Det
Videnskabelige Udvalgs regi med deltagelse af eksperter, som udpeges af
medlemsstaterne, og som repræsentanter for Kommissionen, EDU og Det
Europæiske Agentur for Lægemiddelvurdering indbydes til at overvære. Udvalget
vurderer de mulige risici, herunder sundhedsmæssige og sociale risici, som brug af
og handel med nye former for syntetisk narkotika kan indebære, samt eventuelle
følger af et forbud."
Kommissionen har overvejet rapportens konklusioner og bemærker følgende:
TMA-2 er et syntetisk stof, hvis synteseprotokol blev beskrevet af den amerikanske
kemiker, Shulgin. TMA-2 kan også fremstilles af det virksomme stof asaron, der
udvindes af rhisomet af planten
Acorus calamus.
På internettet findes der opskrifter
på, hvordan asaron udvindes og TMA-2 fremstilles, samt advarsler vedrørende
kontraindikationer. På nuværende tidspunkt anvendes TMA-2 ikke i lægemidler eller
industrielt.
2
2.
3.
4.
5.
5.1.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5.2.
5.3.
Der er ikke rapporteret om dødsfald eller tilfælde af forgiftning uden dødelig udgang
i forbindelse med TMA-2.
Ingen af medlemsstaterne ligger inde med oplysninger, der viser, at der foregår
storstilet fremstilling, distribution og/eller handel med TMA-2, eller at organiseret
kriminalitet spiller en rolle i forbindelse med disse aktiviteter. Én medlemsstat
rapporterede i 1999 om et tilfælde af fremstilling af en begrænset mængde TMA-2 i
et lille køkkenlaboratorium. En anden medlemsstat har rapporteret om ét tilfælde af
international handel, der involverede én medlemsstat.
Én medlemsstat har rapporteret om beslaglæggelse af en lille mængde TMA-2.
Denne beslaglæggelse vedrørte det køkkenlaboratorium, der er nævnt under 5.3.
Herudover er TMA-2 blevet identificeret i fire andre medlemsstater. Det seneste fund
af TMA-2 skete i 2002.
På nuværende tidspunkt findes der ingen data for dyr eller mennesker om stoffets
generelle toksicitet, reproduktive toksicitet, neurotoksicitet eller mutagenicitet og
potentielle kræftfremkaldende virkning.
Der findes på nuværende tidspunkt hverken beviser for negative sociale følger eller
særlige beviser for følgerne af brugen af TMA-2, der kan forbindes med forstyrrelser
af den offentlige ro og orden, berigelsesforbrydelser eller vold.
På grundlag af alene risikovurderingsrapporten om TMA-2 og proportionalitets-
princippet konkluderer Kommissionen, at det ikke er hensigtsmæssigt at fremsætte
forslag til et initiativ til Rådet med henblik på at få TMA-2 underkastet
kontrolforanstaltninger på EU-plan, jf. artikel 5, stk. 1, i den fælles aktion om nye
former for syntetisk narkotika. Kommissionen vil dog opfordre EONN og Europol til
fortsat at holde øje med tendenserne for så vidt angår ulovlig brug af TMA-2 som en
del af den ordning for hurtig underretning, der er omhandlet i den fælles aktion, og at
informere arbejdsgruppen vedrørende narkotika generelt, hvis de finder nye
elementer, navnlig bevis for, at stoffet udgør en trussel mod folkesundheden eller en
social risiko.
5.4.
5.5.
5.6.
6.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
BERETNING FRA KOMMISSIONEN TIL RÅDET
om 2C-I i henhold til den fælles aktion om nye former for syntetisk narkotika
(97/396/RIA)
1.
Den 8. april 2003 modtog Europa-Kommissionen en rapport fra Det Europæiske
Overvågningscenter for Narkotika og Narkotikamisbrug (EONN) vedrørende en
risikovurdering af 2C-I
(2,5-dimethoxi-4-iodofenethylamin).
Rapportens titel er
"Report on the Risk Assessment of 2C-I in the Framework of the Joint Action on
New Synthetic Drugs". Risikovurderingsrapporten blev udarbejdet efter et møde den
31. marts-1. april 2003 i Det Videnskabelige Udvalg i EONN med deltagelse af
eksperter udpeget af medlemsstaterne og repræsentanter for Kommissionen, Europol
og Det Europæiske Agentur for Lægemiddelvurdering. Det var arbejdsgruppen
vedrørende narkotika generelt, der den 12. december 2002 inden for rammerne af
den fælles aktion om nye former for syntetisk narkotika af 16. juni 1997 havde
anmodet om, at der blev foretaget en risikovurdering. I maj 2002 blev der i medfør af
artikel 3 i den fælles aktion om nye former for syntetisk narkotika officielt afgivet
indberetning om 2C-I som et nyt syntetisk stof.
I artikel 5 i den fælles aktion fastsættes det, at Rådet senest en måned efter
udarbejdelsen af rapporten kan forelægge et initiativ for at sikre, at det nye syntetiske
stof blive genstand for en række kontrolforanstaltninger, eller "hvis Kommissionen
ikke anser det for nødvendigt at forelægge et initiativ […..], begrunder den dette i en
rapport til Rådet".
I artikel 1 i den fælles aktion fastsættes det, at "formålet med denne fælles aktion er
at etablere en mekanisme for hurtig udveksling af oplysninger om nye former for
syntetisk narkotika og vurdering af de hermed forbundne risici med henblik på at
muliggøre, at de kontrolforanstaltninger, der i medlemsstaterne finder anvendelse på
psykotrope stoffer, ligeledes finder anvendelse på nye former for syntetisk
narkotika".
I artikel 4, stk. 1, i den fælles aktion fastsættes det, at "efter anmodning fra en
medlemsstat eller Kommissionen indkalder EONN til et særligt møde i Det
Videnskabelige Udvalgs regi med deltagelse af eksperter, som udpeges af
medlemsstaterne, og som repræsentanter for Kommissionen, EDU og Det
Europæiske Agentur for Lægemiddelvurdering indbydes til at overvære. Udvalget
vurderer de mulige risici, herunder sundhedsmæssige og sociale risici, som brug af
og handel med nye former for syntetisk narkotika kan indebære, samt eventuelle
følger af et forbud."
Kommissionen har overvejet rapportens konklusioner og bemærker følgende:
Syntesen for 2C-I beskrives af den amerikanske kemiker, Shulgin, i bogen
"PIHKAL". Der er tale om en omstændelig metode, hvortil der kræves specialudstyr
og et passende miljø. På nuværende tidspunkt anvendes 2C-I ikke i lægemidler eller
industrielt.
Der er ikke rapporteret om dødsfald eller tilfælde af forgiftning uden dødelig udgang
i forbindelse med 2C-I.
4
2.
3.
4.
5.
5.1.
5.2.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5.3.
Der findes ingen oplysninger, der viser, at der foregår storstilet fremstilling,
distribution og/eller handel med 2C-I, eller at organiseret kriminalitet spiller en rolle
i forbindelse med disse aktiviteter. To medlemsstater rapporterede begge i 1999 om
et tilfælde af fremstilling af begrænsede mængder af 2C-I i små køkkenlaboratorier.
Fire medlemsstater har rapporteret om beslaglæggelser af 2C-I, som var meget små
både i antal og mængde. To af beslaglæggelserne vedrørte det køkkenlaboratorium,
der er nævnt under 5.4. Den sidste beslaglæggelse fandt sted i 2002.
På nuværende tidspunkt findes der ingen data for dyr eller mennesker om stoffets
generelle toksicitet, reproduktive toksicitet, neurotoksicitet eller mutagenicitet og
potentielle kræftfremkaldende virkning.
Der findes på nuværende tidspunkt hverken beviser for negative sociale følger eller
særlige beviser for følgerne af brugen af 2C-I, der kan forbindes med forstyrrelser af
den offentlige ro og orden, berigelsesforbrydelser eller vold.
På grundlag af alene risikovurderingsrapporten om 2C-I og proportionalitets-
princippet konkluderer Kommissionen, at det ikke er hensigtsmæssigt at fremsætte
forslag til et initiativ til Rådet med henblik på at få 2C-I underkastet
kontrolforanstaltninger på EU-plan, jf. artikel 5, stk. 1, i den fælles aktion om nye
former for syntetisk narkotika. Kommissionen vil dog opfordre EONN og Europol til
fortsat at holde øje med tendenserne for så vidt angår ulovlig brug af 2C-I som en del
af den ordning for hurtig underretning, der er omhandlet i den fælles aktion, og at
informere arbejdsgruppen vedrørende narkotika generelt, hvis de finder nye
elementer, navnlig bevis for, at stoffet udgør en trussel mod folkesundheden eller en
social risiko.
5.4.
5.5.
5.6.
6.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
BERETNING FRA KOMMISSIONEN TIL RÅDET
om 2C-T-2 i henhold til den fælles aktion om nye former for syntetisk narkotika
(97/396/RIA)
1.
Den 8. april 2003 modtog Europa-Kommissionen en rapport fra Det Europæiske
Overvågningscenter for Narkotika og Narkotikamisbrug (EONN) vedrørende en
risikovurdering af 2C-T-2
(2,5-dimethoxi-4-ethyltiofenetylamin).
Rapportens titel er
"Report on the Risk Assessment of 2C-T-2 in the Framework of the Joint Action on
New Synthetic Drugs". Risikovurderingsrapporten blev udarbejdet efter et møde den
31. marts-1. april 2003 i Det Videnskabelige Udvalg i EONN med deltagelse af
eksperter udpeget af medlemsstaterne og repræsentanter for Kommissionen, Europol
og Det Europæiske Agentur for Lægemiddelvurdering. Det var arbejdsgruppen
vedrørende narkotika generelt, der den 12. december 2002 inden for rammerne af
den fælles aktion om nye former for syntetisk narkotika af 16. juni 1997 havde
anmodet om, at der blev foretaget en risikovurdering. Ved tre lejligheder (marts
1998, januar 1999 og september 2002) blev der i medfør af artikel 3 i den fælles
aktion om nye former for syntetisk narkotika officielt afgivet indberetning om 2C-T-
2 som et nyt syntetisk stof.
I artikel 5 i den fælles aktion fastsættes det, at Rådet senest en måned efter
udarbejdelsen af rapporten kan forelægge et initiativ for at sikre, at det nye syntetiske
stof blive genstand for en række kontrolforanstaltninger, eller "hvis Kommissionen
ikke anser det for nødvendigt at forelægge et initiativ […..], begrunder den dette i en
rapport til Rådet".
I artikel 1 i den fælles aktion fastsættes det, at "formålet med denne fælles aktion er
at etablere en mekanisme for hurtig udveksling af oplysninger om nye former for
syntetisk narkotika og vurdering af de hermed forbundne risici med henblik på at
muliggøre, at de kontrolforanstaltninger, der i medlemsstaterne finder anvendelse på
psykotrope stoffer, ligeledes finder anvendelse på nye former for syntetisk
narkotika".
I artikel 4, stk. 1, i den fælles aktion fastsættes det, at "efter anmodning fra en
medlemsstat eller Kommissionen indkalder EONN til et særligt møde i Det
Videnskabelige Udvalgs regi med deltagelse af eksperter, som udpeges af
medlemsstaterne, og som repræsentanter for Kommissionen, EDU og Det
Europæiske Agentur for Lægemiddelvurdering indbydes til at overvære. Udvalget
vurderer de mulige risici, herunder sundhedsmæssige og sociale risici, som brug af
og handel med nye former for syntetisk narkotika kan indebære, samt eventuelle
følger af et forbud."
Kommissionen har overvejet rapportens konklusioner og bemærker følgende:
Syntesen for 2C-T-2 beskrives af den amerikanske kemiker, Shulgin, i bogen
"PIHKAL". Der er tale om en omstændelig metode, hvortil der kræves specialudstyr
og et passende miljø. På nuværende tidspunkt anvendes 2C-T-2 ikke i lægemidler
eller industrielt.
2.
3.
4.
5.
5.1.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5.2.
5.3.
2C-T-2 er ikke sat i forbindelse med dødsfald eller tilfælde af forgiftning uden
dødelig udgang.
Ingen af medlemsstaterne ligger inde med oplysninger, der viser, at der foregår
storstilet fremstilling, distribution og/eller handel med 2C-T-2, eller at organiseret
kriminalitet spiller en rolle i forbindelse med disse aktiviteter. Én medlemsstat har
rapporteret om en begrænset fremstilling af 2C-T-2 i et lille køkkenlaboratorium i
1999. En medlemsstat har rapporteret om international handel via postvæsenet.
Fire medlemsstater har rapporteret om beslaglæggelser af 2C-T-2, som var meget
små både i antal og mængde. De sidste beslaglæggelser fandt sted i 2001. Herudover
er 2C-T-2 blevet identificeret i én anden medlemsstat i 2002.
På nuværende tidspunkt findes der ingen data for dyr eller mennesker om stoffets
generelle toksicitet, reproduktive toksicitet, neurotoksicitet eller mutagenicitet og
potentielle kræftfremkaldende virkning.
Der findes på nuværende tidspunkt hverken beviser for negative sociale følger eller
særlige beviser for følgerne af brugen af 2C-T-2, der kan forbindes med forstyrrelser
af den offentlige ro og orden, berigelsesforbrydelser eller vold.
grundlag
af
alene
risikovurderingsrapporten
om
2C-T-2
og
proportionalitetsprincippet konkluderer Kommissionen, at det ikke er
hensigtsmæssigt at fremsætte forslag til et initiativ til Rådet med henblik på at få 2C-
T-2 underkastet kontrolforanstaltninger på EU-plan, jf. artikel 5, stk. 1, i den fælles
aktion om nye former for syntetisk narkotika. Kommissionen vil dog opfordre
EONN og Europol til fortsat at holde øje med tendenserne for så vidt angår ulovlig
brug af 2C-T-2 som en del af den ordning for hurtig underretning, der er omhandlet i
den fælles aktion, og at informere den arbejdsgruppen vedrørende narkotika generelt,
hvis de finder nye elementer, navnlig bevis for, at stoffet udgør en trussel mod
folkesundheden eller en social risiko.
5.4.
5.5.
5.6.
6.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
BERETNING FRA KOMMISSIONEN TIL RÅDET
om 2C-T-7 i henhold til den fælles aktion om nye former for syntetisk narkotika
(97/396/RIA)
1.
Den 8. april 2003 modtog Europa-Kommissionen en rapport fra Det Europæiske
Overvågningscenter for Narkotika og Narkotikamisbrug (EONN) vedrørende en
risikovurdering af 2C-T-7
(2,5-dimethoxi-4-propyltiofenetylamin).
Rapportens titel er
"Report on the Risk Assessment of 2C-T-7 in the Framework of the Joint Action on
New Synthetic Drugs". Risikovurderingsrapporten blev udarbejdet efter et møde den
31. marts-1. april 2003 i Det Videnskabelige Udvalg i EONN med deltagelse af
eksperter udpeget af medlemsstaterne og repræsentanter for Kommissionen, Europol
og Det Europæiske Agentur for Lægemiddelvurdering. Det var arbejdsgruppen
vedrørende narkotika generelt, der den 12. december 2002 inden for rammerne af
den fælles aktion om nye former for syntetisk narkotika af 16. juni 1997 havde
anmodet om, at der blev foretaget en risikovurdering. I februar 2001 blev der i
medfør af artikel 3 i den fælles aktion om nye former for syntetisk narkotika officielt
afgivet indberetning om 2C-T-7 som et nyt syntetisk stof.
I artikel 5 i den fælles aktion fastsættes det, at Rådet senest en måned efter
udarbejdelsen af rapporten kan forelægge et initiativ for at sikre, at det nye syntetiske
stof blive genstand for en række kontrolforanstaltninger, eller "hvis Kommissionen
ikke anser det for nødvendigt at forelægge et initiativ […..], begrunder den dette i en
rapport til Rådet".
I artikel 1 i den fælles aktion fastsættes det, at "formålet med denne fælles aktion er
at etablere en mekanisme for hurtig udveksling af oplysninger om nye former for
syntetisk narkotika og vurdering af de hermed forbundne risici med henblik på at
muliggøre, at de kontrolforanstaltninger, der i medlemsstaterne finder anvendelse på
psykotrope stoffer, ligeledes finder anvendelse på nye former for syntetisk
narkotika."
I artikel 4, stk. 1, i den fælles aktion fastsættes det, at efter anmodning fra en
medlemsstat eller Kommissionen indkalder EONN til et særligt møde i Det
Videnskabelige Udvalgs regi med deltagelse af eksperter, som udpeges af
medlemsstaterne, og som repræsentanter for Kommissionen, EDU og Det
Europæiske Agentur for Lægemiddelvurdering indbydes til at overvære. Udvalget
vurderer de mulige risici, herunder sundhedsmæssige og sociale risici, som brug af
og handel med nye former for syntetisk narkotika kan indebære, samt eventuelle
følger af et forbud."
Kommissionen har overvejet rapportens konklusioner og bemærker følgende:
Det formodes, at 2C-T-7 første gang blev syntetiseret i 1986 af den amerikanske
kemiker, Shulgin, der beskrev den syntetiske protokol i bogen "PIHKAL". Der er
tale om en omstændelig metode, hvortil der kræves specialudstyr og et passende
miljø. På nuværende tidspunkt anvendes 2C-T-7 ikke i lægemidler eller industrielt.
2.
3.
4.
5.
5.1.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5.2.
Der er registreret et dødsfald i USA, hvor det blev bekræftet, at 2C-T-7 var
involveret; der er ikke rapporteret om dødsfald i Europa. Der er ingen bekræftede
tilfælde af forgiftninger uden dødelig udgang.
Ingen af medlemsstaterne ligger inde med oplysninger, der viser, at der foregår
storstilet fremstilling, distribution og/eller handel med 2C-T-7, eller at organiseret
kriminalitet spiller en rolle i forbindelse med disse aktiviteter. En medlemsstat har
rapporteret om en begrænset fremstilling af 2C-T-7 i et lille køkkenlaboratorium i
1999.
Fire medlemsstater har rapporteret om beslaglæggelser af 2C-T-7, som var meget
små både i antal og mængde. Beslaglæggelserne i den ene af disse medlemsstater
vedrørte det køkkenlaboratorium, der blev beslaglagt, jf. 5.3. Den seneste
registrerede beslaglæggelse fandt sted i 2001. To andre medlemsstater identificerede
2C-T-7 i 2000.
På nuværende tidspunkt findes der ingen data for dyr eller mennesker om stoffets
toksicitet, reproduktive toksicitet, neurotoksicitet eller mutagenicitet og potentielle
kræftfremkaldende virkning.
Der findes på nuværende tidspunkt hverken beviser for negative sociale følger eller
særlige beviser for følgerne af brugen af 2C-T-7, der kan forbindes med forstyrrelser
af den offentlige ro og orden, berigelsesforbrydelser eller vold.
På grundlag af alene risikovurderingsrapporten om 2C-T-7 og proportionalitets-
princippet konkluderer Kommissionen, at det ikke er hensigtsmæssigt at fremsætte
forslag til initiativ til Rådet med henblik på at få 2C-T-7 underkastet
kontrolforanstaltninger på EU-plan, jf. artikel 5, stk. 1, i den fælles aktion om nye
syntetiske narkotika. Kommissionen vil dog opfordre EONN og Europol til fortsat at
holde øje med tendenserne for så vidt angår ulovlig brug af 2C-T-7 som en del af den
ordning for hurtig underretning, der er omhandlet i den fælles aktion, og at informere
arbejdsgruppen vedrørende narkotika generelt, hvis de finder nye elementer, navnlig
bevis for, at stoffet udgør en trussel mod folkesundheden eller en social risiko.
5.3.
5.4.
5.5.
5.6.
6.
9