Europaudvalget 2003
KOM (2003) 0566
Offentligt
1444374_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 25.9.2003
KOM(2003) 566 endelig
2003/222 (COD)
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING
om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 2320/2002
om fastsættelse af fælles bestemmelser om sikkerhed inden for civil luftfart
.
(forelagt af Kommissionen)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444374_0002.png
BEGRUNDELSE
Efter de tragiske begivenheder den 11. september 2001 fremsatte Kommissionen hurtigt et
forslag til rammeforordning om fastsættelse af fælles bestemmelser om sikkerhed inden for
civil luftfart. Forordningen blev vedtaget
1
som nummer 2320/2002 den 16. december 2002 og
trådte i kraft den 19. januar 2003.
Siden den trådte i kraft har medlemsstaterne underrettet Kommissionen om, at visse tekniske
krav med meget ringe betydning for det sikkerhedsniveau, forordningen kræver, i bedste fald
er meget vanskelige at gennemføre på en måde, der ikke generer de operationelle procedurer
for lufthavne og luftfartsselskaber.
Derfor foreslår Kommissionen, at der foretages en teknisk ændring af forordning
(EF) 2320/2002 for at afhjælpe de operationelle problemer, den ved en fejltagelse har
forårsaget.
I forordningens artikel 4, stk. 3, tillades det, at der anvendes sikkerhedsbestemmelser
svarende til dem, der udtrykkelig er fastsat i retsforskrifter for lufthavne, der kun benyttes af
små fly, til general aviation eller kun benyttes sjældent, med den begrundelse, at det ville
være urimeligt at investere i dyrt sikkerhedsudstyr. De fleste kommercielle lufthavne - selv de
meget store - har særskilte faciliteter, der udelukkende benyttes af små fly og general aviation.
De fungerer i praksis som selvstændige flyvepladser. Men forordningen tillader ikke, at de
betragtes som sådanne. Kommissionen foreslår, at der indsættes et nyt stk. 3 a, i artikel 4,
hvor det tillades medlemsstaterne at udpege delområder af store lufthavne som selvstændige
små lufthavne i sikkerhedsmæssig henseende. Dette er betinget af, at der indføres en
anmeldelsesprocedure for flyvninger, der afgår fra sådanne demarkerede områder, så det
sikres, at sikkerhedsniveauet ikke forringes i ankomstlufthavne. Der indsættes også en ny
definition af demarkerede områder i lufthavne.
Med en sådan ændring fastholdes det høje sikkerhedsniveau i Den Europæiske Union, som
forordning 2320/2002 foreskriver, men det gøres lettere at håndhæve det effektivt i
lufthavnsområder, der benyttes af små fly.
Samtidig benyttes lejligheden til at foretage fire ændringer af den eksisterende tekst for at
rette følgende småfejl:
1)
I artikel 4, stk. 3, er et af kriterierne for definitionen af en lille lufthavn, at den har "et
årligt gennemsnit på to kommercielle flyvninger pr. dag". Her skulle naturligvis have
stået "et årligt gennemsnit på højst to kommercielle flyvninger pr. dag", for med den
nuværende formulering udelukkes lufthavne med et gennemsnit på under to
flyvninger pr. dag, og det er ikke hensigten med den artikel.
Artikel 7 i forordningen handler om kontrol med overholdelsen. Nede i artiklen er
terminologien uheldig, idet ordet 'kontrol' har en særlig betydning inden for luftfart.
For at undgå tvetydighed og misforståelser bør termen 'kontrol' med varianter
erstattes med 'tilsyn' med varianter.
2)
1
EFT L 355 af 30.12.2002, s. 1.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3)
I bilaget til forordning 2320/2002, punkt 6.3, nr. 1, litra b, og punkt 7.3, nr. 1, litra b,
fastsættes der krav om undersøgelse af henholdsvis fragt og post for at sikre, at de
ikke indeholder forbudte genstande. Desværre er teksten i de to artikler ikke
formuleret ens. Da kravet om at hindre forsendelse af forbudte genstande som
luftfragt og luftpost er det samme, bør punkt 6.3, nr. 1, litra b, og punkt 7.3, nr. 1,
litra b, udformes ens. Det foreslås derfor at kravene i punkt 6 gentages i punkt 7.
Ligeledes i bilaget, punkt 4.1, nr. 3, og punkt 4.3, nr. 2, tillades det de relevante
myndigheder at fritage visse kategorier af passagerer for screening
(f.eks. VIP-passagerer). Dette bygger på den europæiske civile luftfartskonferences,
ECAC's, dokument 30 om luftfartssikkerhedsnormer. Desværre undlod man at
medtage den tilsvarende fritagelse i punkt 5 for indskrevet bagage tilhørende sådanne
fritagne passagerer. Af hensyn til en konsekvent anvendelse af reglerne bør denne
fejl rettes.
4)
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444374_0004.png
2003/222 (COD)
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING
om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 2320/2002
om fastsættelse af fælles bestemmelser om sikkerhed inden for civil luftfart
(EØS-relevant tekst)
EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR -
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, særlig
artikel 80, stk. 2,
under henvisning til forslag fra Kommissionen
2
,
under henvisning til udtalelse fra Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg
3
,
under henvisning til udtalelse fra Regionsudvalget
4
,
efter proceduren i traktatens artikel 251
5
, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
(2)
I Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) 2320/2002 fastsættes der
harmoniserede fælles sikkerhedsregler for civilluftfarten
6
.
Under anvendelsen af forordningen har det vist sig, at der er brug for at foretage
tekniske ændringer i den. Ændringerne har ikke til formål at ændre forordningens
rækkevidde, og de forringer ikke på nogen måde sikkerheden for passagerer i civil
luftfart.
Forordningen giver mulighed for at fastsætte andre, men tilstrækkelige sikkerhedsni-
veauer i de mindste lufthavne. Det vil være i overensstemmelse hermed at tillade de
samme tilstrækkelige sikkerhedsniveauer ved både start- og landingslufthavn for en
flyvning.
Forordning (EØF) nr. 2320/2002 bør ændres i overensstemmelse hermed.
(3)
(4)
2
3
4
5
6
EUT C […] af […], s. […].
EUT C […] af […], s. […].
EUT C […] af […], s. […].
EUT C […] af […], s. […].
EFT L 355 af 30.12.2002, s. 1.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444374_0005.png
UDSTEDT FØLGENDE FORORDNING :
Artikel 1
Forordning (EF) 2320/2002 ændres således:
1.
I artikel 2 indsættes følgende definition:
"4)
2.
"demarkeret område": et område, der er adskilt fra andre security-beskyttede
områder i en lufthavn ved hjælp af adgangskontrol."
Artikel 4, stk. 3, affattes således:
"3.
Den kompetente myndighed i en medlemsstat kan på grundlag af en lokal
risikovurdering, og hvor de sikkerhedsforanstaltninger, der er præciseret i
bilaget til denne forordning, kan være uforholdsmæssige eller ikke kan an-
vendes af praktiske, objektive grunde, vedtage nationale sikkerhedsforanstalt-
ninger for at tilvejebringe et passende beskyttelsesniveau i lufthavne:
a)
b)
c)
med et årligt gennemsnit på højst to kommercielle flyvninger pr. dag
eller
hvor der udelukkende foregår general aviation, eller
hvor den kommercielle aktivitet begrænses til luftfartøjer med en
startvægt på under 10 tons eller under 20 sæder,
idet sådanne mindre lufthavnes særegenheder tages i betragtning.
Den pågældende medlemsstat underretter Kommissionen om sådanne foran-
staltninger."
3.
I artikel 4 indsættes følgende stykke:
"3a. Stykke 3 kan desuden i andre lufthavne finde anvendelse på demarkerede
områder:
hvor der udelukkende foregår general aviation, eller
hvor den kommercielle aktivitet er begrænset til luftfartøjer med en startvægt på
under 10 tons eller under 20 sæder.
Et demarkeret område skal være angivet i lufthavnens sikkerhedsprogram.
For hver flyvning fra et demarkeret område i en lufthavn skal destinationslufthavnen
orienteres om dette forhold, før flyvningens ankomst."
4.
I artikel 7 ændres ordene "kontrolleres", "Denne kontrol", "kontrolpersonale" og
"kontrolrapport" til henholdsvis "underkastes tilsyn", "Dette tilsyn",
"tilsynspersonale" og "tilsynsrapporter".
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5.
I bilagets punkt 5.2 indsættes følgende:
"3.
Fritagelser
Indskrevet bagage tilhørende personer som nævnt i punkt 4.1, nr. 3, kan underkastes
særlige screeningforanstaltninger eller fritages for screening."
6.
I bilagets punkt 7.3, nr. 1, litra b, affattes den afsluttende sætning således:
"således at det med rimelighed kan sikres, at den ikke indeholder forbudte genstande,
jf. punkt iv) og v) i tillæg A, medmindre det er deklareret og har været behørigt
underkastet gældende sikkerhedsforanstaltninger, og".
Artikel 2
Denne forordning træder i kraft på tyvendedagen efter offentliggørelsen i
Den Europæiske
Unions Tidende.
Denne forordning er bindende i alle enkeltheder og gælder direkte i alle medlemsstater.
Udfærdiget i Bruxelles, den […].
På Europa-Parlamentets vegne
Formand
På Rådets vegne
Formand
6