Miljø- og Planlægningsudvalget 2005-06
KOM (2003) 0644 Bilag 6
Offentligt
223416_0001.png
J.nr. M
Den
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål 56 (alm. del) stillet af Folketingets
Miljø- og Planlægningsudvalg den 23. november 2005.
Spørgsmål nr. 56:
Ministeren bedes give en uddybende redegørelse for den foreslåede udsky-
delse af overholdelse af grænseværdierne for visse partikler med op til fem
år i forbindelse med Kommissionens forslag til direktiv om luftkvalitet.
Svar:
Kommissionen har den 21. september 2005 fremlagt et forslag til nyt direktiv
om luftkvalitet. Med det fremlagte forslag vil Kommissionen samle 4 eksiste-
rende direktiver om luftkvalitet og én Rådsbeslutning i ét direktiv. Derved op-
nås en forenkling af lovgivningen på området samtidig med, at begreberne i
de 5 retsakter bringes i gensidig overensstemmelse. Forslaget indeholder
følgende substantielle ændringer: 1) ophævelse af de indikative grænse-
værdier for luftens indhold af PM
10
i 2010 som erstattes med 2) indførelse af
nye grænseværdier for luftens indhold af PM
2.5
, og 3) mulighed for udskydel-
se af overholdelse af grænseværdierne for NO2, benzen, PM2,5, SO2, kulil-
te, bly og PM10 med op til 5 år.
I relation til sidstnævnte er en forudsætning for udskydelsen, at landene har
opfyldt en række direktiver og udarbejder planer for overholdelse af de på-
gældende grænseværdier inden for de fem år, samt at landene notificerer
deres planer i Kommissionen.
Kommissionens forslag om mulighed for udskydelse skal ses på baggrund
af, at en række medlemslande – herunder Danmark – har vanskeligt ved at
overholde grænseværdierne indenfor de oprindelige frister. Dette skyldes i
vid udstrækning, at Kommissionen ikke i tide har fremsat forslag til de nød-
vendige reguleringer på EU-niveau, der skal bidrage til at nedbringe luftforu-
reningen indenfor de målsatte områder.
Jeg er positiv over for Kommissionens forslag, fordi det vil give mulighed for,
at de tiltag til reduktion af luftforureningen som Kommissionen har fremsat
eller vil fremsætte, får en større effekt, således at det bliver muligt at over-
holde grænseværdierne. Desuden vil det give landene mulighed for på en
omkostningseffektiv måde at gennemføre de nødvendige tiltag. Jeg vil end-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
videre understrege, at eftersom medlemslandene skal have deres planer, og
dermed udskydelsen af overholdelsen, godkendt af Kommissionen, vil artik-
len ikke friholde landene for at reducere deres udslip af luftforurening.
I relation til den af Kommissionen foreslåede nye grænseværdi for de fine
partikler, PM
2,5
, for 2010 kan jeg oplyse, at i dag måles luftens indhold af
PM
2,5
kun rutinemæssigt på 3 stationer i Danmark: En på H.C. Andersens
Boulevard i København, en i et bybaggrundsområde i København og en i et
baggrundsområde på Sjælland. De to sidstnævnte steder er målingerne først
begyndt i 2005. Målingerne på H.C. Andersens Boulevard er de eneste, der
på nuværende tidspunkt kan sammenlignes med Kommissionens forslag om
en grænseværdi på 25 µg/m
3
i 2010.
Målingerne på H.C. Andersens Boulevard viser et årsgennemsnit på mellem
24 µg/m
3
– 27 µg/m3, det vil sige omkring og noget over den foreslåede
grænseværdi på 25µg/m
3
. Selvom H. C. Andersens Boulevard er en af de
mest trafikerede gader i Danmark, kan det ikke på forhånd udelukkes, at der
vil være andre steder grænseværdien også overskrides.
Det er generelt anerkendt, at PM
2,5
-partikler er karakteriseret ved, at de kan
transporteres over store afstande, og det er DMU’s vurdering, at for niveauet
på H.C. Andersens Boulevard udgør den langtransporterede del omkring
75% af de PM
2,5
-partikler, der måles, mens bidraget fra trafikkens udstød-
ning på H.C. Andersens Boulevard kun udgør 15%. Resten udgøres af op-
hvirvlet støv og andre trafikrelaterede bidrag. I de såkaldte bybaggrundsom-
råder vurderer DMU, at op til 90% af niveauet af PM
2,5
skyldes langtranspor-
teret forurening.
En række tiltag vil bidrage til, at PM
2,5
-niveauet vil reduceres over en årræk-
ke. Det gælder de nye EURO-4 krav, der indføres fra 2006 for både lette og
tunge køretøjer, kommende EURO-5 krav for person- og varebiler, indførel-
se af miljøzoner, ligesom Kommissionens oplæg til en luftstrategi frem til
2020 med de konkrete tiltag, der må forventes at følge heraf, vil give et væ-
sentligt bidrag til forbedring af situationen. Flere af de tiltag, vi allerede ken-
der, forventes kun at kunne nå at få begrænset effekt i 2010. Hvis de yderli-
gere nødvendige tiltag på EU-niveau ikke snarest fremlægges af Kommissi-
onen, kan det ganske enkelt være umuligt at overholde grænseværdien for
de små partikler i 2010. En udskydelse af fristen til 2015 kan derfor blive
nødvendig.
Det er på denne baggrund, at Danmark lægger vægt på, at Kommissionen
snarest fremlægger de nødvendige forslag til emissionsreducerende tiltag på
EU-niveau, som muliggør en overholdelse af grænseværdien for de små
partikler, men såfremt dette ikke er tilfældet, at tidspunktet for overholdelse
udskydes fra 2010 til 2015.