Miljø- og Planlægningsudvalget 2005-06
KOM (2003) 0644 Bilag 9
Offentligt
293884_0001.png
1
A 1386/medborger/miljø/næring
Udvalgsforslag
om at styrke substitutionsprincippet i EU’s kemikalie-
lovgivning, REACH
(Fremlagt af Medborger- og Forbrugerudvalget, Miljø- og Naturresurseudvalget og Nærings-
udvalget i Nordisk Råd)
1.
Udvalgenes forslag
Medborger- og Forbrugerudvalget, Miljø- og Naturresurseudvalget og Næringsudvalget fore-
slår, at
Nordisk Råd rekommanderer Danmarks, Finlands og Sveriges regeringer og Nordisk Mini-
sterråd
at
landene hver for sig og sammen arbejder for en styrkelse af substitutionsprincippet
som vedtaget af EU-Parlamentet med henblik på en snarlig vedtagelse af REACH som
et led i målsætningen om at fremme miljø, sundhed og forbrugerindsyn i forbindelse
med kemikalieanvendelse
2.
Baggrund
Nordisk Råd rekommanderede i maj 2005 de nordiske landes regeringer og Nordisk Minister-
råd at arbejde for en styrkelse og vedtagelse af EU’s kemikalielovgivning, REACH. Der henvi-
ses til fremstilling 9/2005 og den bagved liggende betænkning fra Medborger- og Forbruger-
udvalget, Miljø- og Naturresurseudvalget samt Næringsudvalget.
De tre udvalg anbefaler på baggrund af ministerrådets meddelelse herom, at man betragter
fremstilling 9/2005 som færdigbehandlet for rådets vedkommende.
3.
REACH er endnu ikke færdigbehandlet i EU
Den 17. november 2005 blev der foretaget afstemning i EU-Parlamentet. Et vigtigt spørgs-
mål var, at Parlamentet fastholdt princippet om substitution; dvs. at de mest sundhedsfarlige
stoffer ikke kan godkendes, såfremt der findes et uskadeligt eller mindre skadeligt alternativ.
Desuden blev forsigtighedsprincippet (duty
of care)
genindført. Det vil sige, at det er virk-
somhederne, der bærer ansvaret for at håndtere kemiske stoffer på en forsvarlig måde. Par-
lamentet besluttede på den anden side at svække kravene til, at industrien skal levere op-
lysninger om alle stoffer, for at kunne opnå godkendelse. Det vil sige, at princippet ”no
data
– no market”
blev svækket – navnlig for stoffer, der produceres i mængder på under 10 tons
per år.
På et ekstraordinært møde i EU-Ministerrådet i december 2005 nåede rådet til politisk enig-
hed om REACH på baggrund af et kompromisforslag fra det daværende britiske formand-
skab. Den største ændring i forhold til EU-Parlamentets vedtagelse blev, at substitutionsprin-
cippet blev svækket, så det kun gælder de allerfarligste stoffer (det vil sige stoffer, der ikke
nedbrydes i naturen og kemikalier, som ophobes i kroppen). Øvrige giftige stoffer kan god-
kendes, selv om der findes ikke-farlige alternativer.
Herefter skal sagen behandles i EU-Parlamentet på ny.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
A 1386/medborger/miljø/næring
4.
Udvalgenes synspunkter
Udvalgene anerkender, at det er et betydeligt fremskridt, at de ikke-nedbrydelige stoffer og
de stoffer, der ophobes i kroppen i fremtiden skal udskiftes med mindre farlige alternativer.
Men udvalgene må påpege, at det – ud fra en forbrugerpolitisk og miljøpolitisk vurdering –
ikke synes rimeligt at begrænse substitutionsforpligtelsen til disse stoffer som princip-
besluttet af EU-Ministerrådet. Der er ingen miljøfaglige eller sundhedsmæssige begrundelser
for ikke at lade substitutionspligten omfatte
alle
farlige stoffer under godkendelsesordningen.
Norden har en historisk og mangeårig tradition og kultur for en stærk miljøprofil i det inter-
nationale samarbejde. Udvalgene ser gerne denne rolle videreført og styrket fremover;
blandt andet i forbindelse med den fortsatte EU-behandling af REACH. Udvalgene er bekendt
med, at Finland er udpeget til at huse et kommende EU-agentur på kemikalieområdet, og at
det må antages, at Finland skal varetage EU-formandskabet i afgørende og kritiske faser af
det videre arbejde frem mod en beslutning om EU’s kemikalielovgivning.
Det nordiske regeringssamarbejde kunne i REACH-sagen indebære, at de nordiske regeringer
når til enighed om en holdning og strategi, og at de involverede ministre fra de tre medlems-
lande i fællesskab og hver for sig arbejder for at samle opbakning for et styrket substituti-
onsprincip blandt øvrige landes regeringsrepræsentanter.
Det er således de tre udvalgs indstilling, at de tre nordiske EU-medlemslande bør arbejde in-
tensivt for en gennemførsel af REACH, der inddrager de ovenfor nævnte synspunkter.
5.
Konklusion
Målsætningen med rekommandationen er at opfordre til, at de nordiske EU-landes ministre
sammen arbejder for at substitutionsprincippet bliver styrket i den endelige udformning af
REACH med henblik på at opnå en stringent og stærk kemikalielovgivning i EU, der tager ud-
gangspunkt i sundhed og miljø.
På denne baggrund foreslår Medborger- og Forbrugerudvalget, Miljø- og Naturresurseudval-
get og Næringsudvalget, at
Nordisk Råd rekommanderer Danmarks, Finlands og Sveriges regeringer og Nordisk Mini-
sterråd
at
landene hver for sig og sammen arbejder for en styrkelse af substitutionsprincippet
som vedtaget af EU-Parlamentet med henblik på en snarlig vedtagelse af REACH som
et led i målsætningen om at fremme miljø, sundhed og forbrugerindsyn i forbindelse
med kemikalieanvendelse
Stockholm, den 26. april 2006
Bendiks H. Arnesen (A)
Hans Frode Asmyhr (FrP)
Ásta R. Jóhannesdóttir (A)
Lennart Axelsson (s)
Sinikka Bohlin (s)
Erling Bonnesen (V)
Marianne Carlström (s)
Drífa Hjartardóttir (Sj), formand Næring
Raija-Liisa Eklöw (Lib)
Sigrun Eng (A)
Joan Erlandsen (V)
Reynoldh Furustrand (s)
Rolf Gunnarsson (m)
May Elisabeth Hansen (SV)
Agne Hansson (c)
Hanna-Leena Hemming (saml), viceordf. Miljø
Kári P. Højgaard (Sjfl.)
Lene Jensen (S)
Per Kaalund (S), næstformand Medborger
Kjartan Ólafsson (Sj.)
Ivar Kristiansen (H)
Asmund Kristoffersen (A), leder Miljø
Anne Margrethe Larsen (V)
Elina Linna (v)
Pehr Löv (dv), ordförande Medborger
Allan Niebuhr (KF)
Thore A. Nistad (FrP)
Johan Lund Olsen (IA)
Runar Patriksson (fp)
Marion Pedersen (V)
Lyly Rajala (saml)
Aulis Ranta-Muotio (cent)
Inger René (m)
Reidar Sandal (A)
Steingrímur J. Sigfússon (VG), næstf. Næring
Gunilla Tjernberg (kd)
Kristen Touborg (SF)