Skatteudvalget 2005-06
KOM (2003) 0822 Bilag 1
Offentligt
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
4 oktober 2005
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Skatteministeriets
reviderede grundnotat om forslag til Rådets direktiv om ændring af direktiv
77/388/EØF vedrørende moms på grænseoverskridende salg af tjeneste-
ydelser, KOM(2003) 822 og ændringsforslag KOM(2005) 334.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
207363_0002.png
2
SKATTEMINISTERIET
Departementet
Afgiftsområdet
3. oktober 2005
J.nr. 03-221-25
Revideret grundnotat
om
Forslag til Rådets direktiv om ændring af direktiv 77/388/EØF vedrørende
moms på grænseoverskridende salg af tjenesteydelser, KOM (2003) 822 og
ændringsforslag KOM(2005) 334.
Resumé
I overensstemmelse med momsstrategien fra 2000, som er ajourført i 2003,
fremlagde Kommissionen den 23. december 2003 et forslag om ændrede
regler for, hvor momsen skal betales af grænseoverskridende handel i EU af
ydelser leveret mellem erhvervsdrivende (det såkaldte B2B forslag). Ifølge
dette forslag bliver hovedreglen for beskatningsstedet ændret fra leverandø-
rens land (oprindelseslandet) til kundens land (forbrugslandet). Der vil dog
være visse undtagelser herfra.
B2B forslaget blev i form af et formandskabskompromis fremlagt for Rådet
(ECOFIN) den 7. december 2004. Der blev imidlertid ikke opnået enighed.
Kommissionen har den 20. juli 2005 fremlagt et ændret forslag, som udbyg-
ger det oprindelige (B2B) forslag med ændrede regler for beskatning i de
tilfælde, hvor kunden dels er bosiddende i et andet EU land dels er en ikke
afgiftspligtig person (privat) (B2C handel). De ændrede B2C- regler beskri-
ves i dette notats punkt 4.
Kommissionen foreslår, at den nuværende generelle regel om, at B2C leve-
rancer momses i leverandørens land opretholdes. I dag findes visse undta-
gelser fra den generelle regel og ud over at foreslå hovedparten af disse op-
retholdt foreslår Kommissionen, at ydelser der leveres via fjernsalg frem-
over skal momses i det land, hvor kunden er etableret. Disse ydelser er elek-
tronisk leverede ydelser, radio- og tv-spredningstjenester, teleydelser og
fjernundervisning.
Kommissionen mener, at de foreslåede regler på linie med de tidligere fore-
slåede ændringer af B2B reglerne sikrer, at beskatningen tilfalder forbrugs-
landet i videst muligt omfang.
1. Baggrund
Under de nuværende regler for grænseoverskridende salg af tjenesteydelser til af-
giftspligtige personer (primært virksomheder) skal en ydelse som hovedregel mom-
ses i oprindelseslandet. Øget samhandel og den teknologiske udvikling har imidler-
tid ændret omfanget af og mønsteret for handel med ydelser, således at de eksiste-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
207363_0003.png
3
rende regler medfører grænsehandelsproblemer, tolkningsproblemer - der til tider
løses ved domstolene - og væsentlige administrative byrder.
Hovedreglen om momsbetaling i oprindelseslandet giver desuden særligt store pro-
blemer i forbindelse med ydelser, der relativt let kan sælges til private forbrugere i
andre EU lande. De private forbrugere kan ikke fratrække momsen, som derfor
bliver en indtægt i det land den forfalder. Når momsen skal betales i sælgers land,
og køber bor i et andet EU land, tilfalder momsindtægten derfor ikke forbrugslan-
det.
De væsentligste problemer vedrører:
Fradragsret
Hovedreglen om at momsen skal indbetales af leverandøren i oprindelseslandet
betyder, at afgiftspligtige købere fra andre lande ikke kan fratrække momsen i deres
regnskab med egne myndigheder, men må anmode om tilbagebetaling af momsen
fra myndighederne i oprindelseslandet gennem 8. eller 13. momsdirektiv. Disse
regler for godtgørelse af købsmoms er så administrativt omfattende, at mange virk-
somheder enten ikke anmoder om godtgørelsen eller sammen med leverandøren
bliver enige om (imod gældende regler) at bruge omvendt betalingspligt således, at
køber indbetaler og fradrager momsen i eget land.
Udlejning af motorkøretøjer
Gældende regler er således, at beskatningsstedet for udlejning af ”transportmidler”
er oprindelseslandet. Forskellige regler for fradragsret for biler i medlemslandene
giver anledning til spekulation hos afgiftspligtige personer i nogle medlemslande
(herunder Østrig og Danmark) med ingen eller lille fradragsret, idet de lejer (ofte
som langtidsleje) køretøjer i lande med høj fradragsret. Herefter kan de via 8.
momsdirektiv få momsen tilbagebetalt efter de favorable regler i udlejers land.
Momsregistrering i andre medlemslande
I visse tilfælde, f.eks. arbejde på løsøregenstande, skal momsen betales
der, hvor arbejdet udføres, uden at der er obligatorisk brug af reglerne
om omvendt betalingspligt. Det kan betyde, at virksomheder der udfø-
rer arbejde på løsøregenstande, skal momsregistreres i alle de lande,
hvor de udfører arbejde, hvilket er en betydelig administrativ belast-
ning for virksomhederne.
Fortolkning af undtagelser i art. 9, stk. 2, litra e
I denne bestemmelse er listet en række ydelser, hvor beskatningsstedet er kundens
land, og hvor der er obligatorisk brug af omvendt betalingspligt. I praksis har defi-
nitionen af disse specifikke ydelser været uklar og det er derfor blevet stadig vanske-
ligere for såvel myndigheder som virksomheder at administrere reglerne. Således
afgøres spørgsmål om beskatningssted for ydelser ofte af domstolene. De komplek-
se regler kan føre til, at en ydelse utilsigtet momses to gange eller slet ikke pålignes
moms.
Sammensatte leverancer
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
207363_0004.png
4
Delydelser, der ved leveringen er samlet til én ydelse, kan være omfat-
tet af forskellige regler. I praksis søger de afgiftspligtige personer – til
tider uretmæssigt - at anvende regler (f.eks. art. 9, stk. 2, litra e), hvor
leveringsstedet er kundens land og hvor der kan bruges omvendt beta-
lingspligt.
Ydelser, der kan præsteres på afstand
Hovedreglen om moms i leverandørens land medfører ikke forbrugslandsbeskat-
ning i de tilfælde, hvor ydelser sælges til kunder i andre lande. Visse ydelser,
bl.a. teleydelser, er lette at sælge til kunder i andre lande. Specielt når der sælges
til private forbrugere uden fradragsret for momsen betyder momssatsens niveau
meget. Dette tilskynder leverandører til at etablere sig i et land med lav moms-
sats, når de skal sælge ydelser til private kunder i lande med højere momssatser.
2. B2B forslagets indhold
For at løse problemerne foreslås en grundlæggende ændring af reglerne om beskat-
ningssted ved grænseoverskridende salg af ydelser mellem afgiftspligtige personer
(B2B). Kommissionen anfører, at enhver ændring i reglerne om beskatning af ydel-
ser i videst muligt omfang bør resultere i, at ydelserne momses i det land, hvor for-
bruget reelt finder sted. Det er desuden vigtigt, at der er balance mellem administra-
tionernes behov for kontrol og de erhvervsdrivendes administrative forpligtelser.
Kommissionens ændrede forslag ændrer ikke det oprindelige forslag for så vidt
angår B2B.
Leveringsstedsregler
Ændringerne i forslaget vedrører leverancer mellem afgiftspligtige personer (B2B-
leverancer). Nedenfor er en uddybning af de enkelte dele af den nye artikel 9, som
omfatter hovedreglerne for leveringssted og dermed beskatningssted:
Artikel 9
Det foreslås, at
hovedreglen
for salg mellem afgiftspligtige personer (B2B-salg) bliver,
at leveringsstedet fastlægges ud fra, hvor kunden er etableret. Reglen kombineres
med brug af omvendt betalingspligt, således at kunden er betalingspligtig for mom-
sen og leverandøren ikke skal momsregistreres i kundens land. (Jf. forslaget til æn-
dring af artikel 21, stk. 1, litra b).
En ”afgiftspligtig person” defineres som en enhed, der udfører aktiviteter omfat-
tet af momsloven. Af hensyn til administrativ forenkling foreslås, at en ”afgifts-
pligtig person” er underlagt hovedreglen for alle dennes aktiviteter (både moms-
pligtige og momsfri), undtagen når ydelserne er beregnet til eget (privat) brug
eller til virksomhedens personale.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5
Artikel 9a
Reglen i gældende art. 9, stk. 2, litra a opretholdes, således at leveringsstedet for
ydelser vedrørende fast ejendom er det sted, hvor ejendommen er beliggende. Det
vurderes, at det generelt fører til beskatning der, hvor ydelsen forbruges.
Artikel 9b
Reglen i gældende art. 9, stk. 2, litra b opretholdes, således at leveringsstedet for
passagerbefordring er det sted, hvor befordringen finder sted opgjort udfra de til-
bagelagte strækninger. Kommissionen er opmærksom på vanskelighederne ved
administrationen af denne bestemmelse.
Artikel 9c
Reglen i art. 9, stk. 2, litra c opretholdes, således at leveringsstedet for ydelser i for-
bindelse med kulturelle aktiviteter, sport, kunst, underholdning mv. er det sted,
hvor ydelsen reelt udføres. Bestemmelsen fører generelt til beskatning der, hvor
ydelsen forbruges. Dog ændres leveringsstedet til virksomheder (B2B) for ydelser
inden for videnskab og undervisning således, at disse fremover beskattes i købers
land med mulighed for omvendt betalingspligt.
Artikel 9d
Som en væsentlig undtagelse fra hovedreglen for B2B-leveringer om beskatning i
købers hjemland foreslås, at leveringsstedet for ”materielle ydelser” til afgiftspligtige
personer er oprindelseslandet. Ved ”materielle ydelser” forstås ydelser:
som præsteres i det land, hvor leverandøren er etableret, og
hvor kunden og leverandøren er fysisk til stede, og
hvor ydelsen leveres direkte til forbrug.
Det gælder f.eks. måltider på en restaurant og hårklipning. Reglen vil bevirke, at
disse ydelser beskattes, hvor de reelt forbruges.
Langtidsudlejning eller –leasing af løsøregenstande er udtrykkeligt ikke omfattet af
denne bestemmelse, og vil i stedet være omfattet af de generelle bestemmelse i art.
9. Langtidsudlejning eller -leasing er defineret som udleje/leasing i en periode på
over 30 dage.
Artikel 9k (artikel 9j i det ændrede forslag)
Medlemslandene har efter gældende regler visse muligheder for – ved handel med
lande uden for EU - at flytte beskatningsstedet til det faktiske forbrugsland, hvis
reglerne om oprindelseslandsbeskatning medfører en risiko for dobbelt påligning
eller ikke-påligning af moms eller hvis reglerne medfører konkurrenceforvridning. I
dag gælder disse regler kun for visse leveringer til ikke-afgiftspligtige personer (B2C)
og alle transportydelser, men det foreslås, at de kommer til at gælde for leveringer
til både afgiftspligtige og ikke-afgiftspligtige personer.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
207363_0006.png
6
Udvidelse af momsinformationssystemet VIES
VIES-systemet indeholder i dag oplysninger om leveringer af varer til afgiftspligtige
personer i EU, hvor køber indbetaler moms. Afgiftspligtige personer, der foretager
leveringer af varer inden for Fællesskabet, skal hvert kvartal indberette om leverin-
gerne til deres nationale skattemyndigheder. Oplysningerne sendes herefter til skat-
teadministrationen i købers land, som derefter kan kontrollere om køber anvender
reglerne for omvendt betalingspligt korrekt og om køber har momsangivet varerne.
VIES omfatter ikke ydelser. At udvide VIES med ydelser kan give et kontrolred-
skab for de B2B-leveringer, der skal momses ved omvendt betalingspligt i købers
land. Det vil dog medføre mere administrativt arbejde for både myndigheder og
købervirksomheder. Dertil kommer, at det eksisterende system ikke fungerer opti-
malt, da det er langsomt og til tider upræcist.
Kommissionen foreslog i det oprindelige B2B forslag, at VIES udvides til også at
omfatte salg af ydelser fra 1. januar 2008, (jf. artikel 22, stk. 6, litra b (art. 28h)).
Kommissionen ville i den mellemliggende tid undersøge hvordan VIES teknisk set
kan forbedres samt fremsætte forslag til nødvendige ændringer af forordningen om
administrativt samarbejde.
I det ændrede forslag anfører Kommissionen, at tekniske undersøgelser viser,
at det teknisk kan lade sig gøre, at lade informationsudveksling om ydelser
indgå i det nuværende VIES. Kommissionen foreslår derfor datoen for,
hvornår denne informationsudveksling skal starte fastsat til samme dato, som
resten af forslaget træder i kraft – nemlig den 1. juli 2006.
Virksomhedsinterne ydelser
Kommissionen foreslår artikel 6, stk. 6 præciseret, således at det tyde-
liggøres, at ydelser mellem forskellige filialer af en virksomhed eller
mellem en filial og hovedsæde normalt falder uden for momsens an-
vendelsesområde, forudsat at de pågældende filialer m.v. er en del af
samme retlige enhed. Det er tilfældet uanset om forretningsstederne er
beliggende i samme medlemsstat eller i flere medlemslande.
3. Formandskabets kompromisforslag vedr. B2B
Forhandlingerne i EU om B2B forslaget startede i januar 2004. På arbejdsgruppeni-
veau har forslaget været behandlet flere gange.
I det kompromisforslag, der blev fremlagt til Rådsmødet i november 2004, var fore-
taget en række tekniske ændringer af Kommissionens forslag, hvoraf de vigtigste
var:
Artikel 9, stk. 1.
Kommissionens forslag er udvidet således, at også alle leverancer til en
ikke-afgiftspligtig juridisk person (f.eks. en kommune), som i forvejen
er momsregistreret for en eller flere momspligtige aktiviteter, skal an-
ses for B2B-leverancer. Disse ”personer” er dermed omfattet af hoved-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
207363_0007.png
7
reglen om at leveringssted er forbrugslandet og anvendelsen af om-
vendt betalingspligt.
Artikel 9c
Kommissionens forslag er ændret så omfanget af artiklen begrænses
således, at det ikke er alle ydelser vedrørende f.eks. kulturelle, kunst-
neriske, sportslige og videnskabelige arrangementer, der omfattes af
bestemmelsen om forbrugslandsbeskatning, men kun moms af ad-
gangsbetaling og dertil knyttede ydelser (som garderobe- og toiletbe-
taling) til arrangementerne. Bestemmelsen betyder at disse adgangs-
ydelser m.v. momses samme sted uanset om køber er en afgiftspligtig
eller en ikke-afgiftspligtig person (privat). Øvrige B2B-leverancer i for-
bindelse med arrangementerne momses i det land, hvor køber er etab-
leret.
Artikel 9d
Kommissionens forslag er under forhandlingerne blevet begrænset så-
ledes, at bestemmelsen kun omfatter følgende tilfælde:
Korttidsudlejning momses i det land, hvor køretøjet stilles til rådighed (of-
test udlejers land)
Restaurant- og cateringydelser momses i det land, hvor ydelserne fysisk ud-
føres.
Herudover er forslaget om ændring af 6. momsdirektivs artikel 6 om en regel for
momsbehandlingen af virksomhedsinterne ydelser udgået. Kommissionens forslag
til denne ændring er ikke blevet anset for en væsentlig del af selve forslaget og drøf-
telserne heraf skal føres videre i anden sammenhæng.
Desuden foreslås det, at bankydelser, finansielle ydelser samt forsik-
rings- og genforsikringsydelser ikke omfattes af VIES (artikel 21).
Endelig foreslås en delt ikrafttræden for forslaget, således at bestemmelsen om
langtidsleasing træder i kraft den 1. januar 2006 og resten af forslaget den 1. januar
2007.
4. B2C forslagets ind hold
A rtikel 9, stk. 2
Kommissionen foreslår, at hovedreglen for leveringssted ved leverancer til
ikke–afgiftspligtige personer (overvejende private, B2C-salg) forbliver uæn-
dret – nemlig der, hvor leverandøren er etableret.
Kommissionen er af den opfattelse, at i de fleste tilfælde fører denne regel til
beskatning på det faktiske forbrugssted. Det er naturligvis tilfældet, når ydel-
serne præsteres lokalt. Reglen er desuden let at administrere for virksomhe-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
207363_0008.png
8
derne, som blot behøver at kende eget lands momsregler, og ikke behøver at
kende kundens identitet.
Artikel 9b
Som omtalt i dette notats punkt 2 foreslår Kommissionen, at reglen i gældende art.
9, stk. 2, litra b opretholdes, således at leveringsstedet for passagerbefordring i for-
bindelse med salg mellem erhvervsdrivende (B2B) er det sted, hvor befordringen
finder sted opgjort udfra de tilbagelagte strækninger. Kommissionen har i ændrings-
forslaget foreslået, at den tilsvarende regel også opretholdes ved passagerbefor-
dring til private (B2C).
Selv om hovedreglen i de fleste tilfælde fører til moms på det faktisk forbrugssted, så er der
dog en række områder, hvor det er nødvendigt med specifikke regler for at sikre, at momsen
betales i forbrugslandet. Kommissionen har derfor foreslået følgende:
Artikel 9f
Efter de gældende regler er der visse ydelser, der som en undtagelse fra ho-
vedreglen om oprindelseslandsbeskatning, momses det sted, hvor ydelserne
faktisk udføres. Der er tale om virksomhed knyttet til transport, såsom last-
ning, losning og lignende virksomhed, sagkyndig vurdering af løsøregenstan-
de og arbejde udført på løsøregenstande samt ydelser i forbindelse med virk-
somhed indenfor videnskab og undervisning.
Kommissionen foreslår, at også restaurant- og cateringvirksomhed - bortset
fra, når disse ydelser leveres om bord på transportmidler, hvor beskatnings-
stedet foreslås at være afgangsstedet - fremover momses det sted, hvor de
udføres. Årsagen er, at restaurantydelser leveres direkte til forbrug på et let
identificerbart sted og bør derfor momses der, hvor ydelsen faktisk præsteres.
Ofte er dette sted dér, hvor leverandøren er etableret og den gældende ho-
vedregel for momsning giver derfor forbrugslandsbeskatning i de fleste til-
fælde. Men i forbindelse med cateringydelser er der flere og flere tilfælde,
hvor ydelsen leveres til forbrugere i et andet EU-land og for at sikre for-
brugslandsbeskatning i alle tilfælde foreslår Kommissionen derfor, at ydel-
serne altid skal momses i det land, hvor ydelsen faktisk udføres.
Kommissionen foreslår desuden, at langtidsudlejning eller –leasing af trans-
portmidler fremover momses i det land, hvor kunden er etable-
ret/bosiddende. Årsagen er, at det er relativt let at lease transportmidler ud til
kunder i andre EU lande og hovedreglen om momsbetaling i leverandørens
land giver derfor ikke altid en korrekt forbrugslandsbeskatning. Kommissio-
nens forslag vil give ens regler uanset om kunden er afgiftspligtig (B2B) eller
privat (B2C).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
207363_0009.png
9
I modsætning til B2B leverancer, hvor den afgiftspligtige køber kan indbetale
momsen i eget land, vil det ved salg til private være sælger, der skal indbetale
momsen i kundens land. Dette kræver ved gældende momsregler, at sælgerne
momsregistrerer sig i alle de lande, hvor de har private kunder, hvilket er ad-
ministrativt besværligt. Kommissionen anfører imidlertid, at dette besvær i
vid udstrækning kan undgås ved anvendelse af en one stop mekanisme, hvor
sælgerne kan angive alle salg til andre EU lande gennem sine egne myndighe-
der (jf. Kommissionens forslag af 29.oktober 2004, som er beskrevet ved
grundnotat oversendt den 7. december 2004 og supplerende grundnotat af
14. april 2005).
For korttidsudlejning foreslås momsen betalt det sted, hvor transportmidlet i prak-
sis stilles til rådighed for kunden. Herved vil der være ens regler uanset om kunden
er afgiftspligtig eller privat, jf. formandskabets kompromisforslag til artikel 9d be-
skrevet i punkt 3.
Artikel 9g i Kommissionens oprindelige forslag
Artiklen vedrørte elektronisk leve-
rede ydelser til private, men be-
stemmelsen udgår, da der foreslås
ændrede regler for både disse ydel-
ser og øvrige ydelser, som kan le-
veres på afstand. Forslaget til de
nye regler findes i den nye artikel
9g.
Artikel 9g i Kommissionens ændrede forslag
Elektronisk leverede ydelser, teletje-
nester,
radio-
og
tv-
spredningstjenester samt fjernunder-
visning kan leveres og bliver leveret til
private personer på afstand. Den gæl-
dende regel om, at momsen skal beta-
les i leverandørens land bevirker, at
der ved den grænseoverskridende handel ikke forbrugslandsbeskattes.
Kommissionen anfører, at da det er relativt let at levere disse ydelser over grænser-
ne, er der stor risiko for, at leverandøren etablerer sin forretning i et land med lav
moms, når han skal sælge til private. På samme måde vil virksomheder uden for EU
vælge at blive etableret i et EU land med lav momssats.
Kommissionen anfører, at problemerne kan løses ved at beskatningsstedet for den-
ne type ydelser til det land, hvor forbrugeren er etableret/bosat.
Forbrugslandsbeskatning vil ved gældende momsregler betyde, at sælgerne skal
momsregistrere sig i alle de lande, hvor de har private kunder, hvilket er administra-
tivt besværligt. Kommissionen anfører imidlertid, at dette besvær i vid udstrækning
kan undgås ved anvendelse af en one stop mekanisme, hvor sælgerne kan angive
alle salg til andre EU lande gennem sine egne myndigheder.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
207363_0010.png
10
Der eksisterer i dag en regel, hvorefter leverandører af e-handels ydelser etableret i
lande uden for EU skal betale moms i det EU land, hvor kunden er etable-
ret/bosiddende. For at undgå administrativt besvær for virksomhederne ved at
skulle momsregistreres m.v. i alle de EU lande, hvor deres kunder bor, er der lavet
en særlig one stop ordning. Ordningen betyder, at virksomhederne kan nøjes med
at momsregistrere sig i ét EU land og angive og betale al moms derigennem (det
pågældende EU land sender angivelser og momsbeløb videre til de øvrige lande).
Særreglen og den særlige one stop ordning er dog midlertidig og ophører den 30.
juni 2006. Med Kommissionens nærværende forslag vil reglerne blive permanente.
For at skabe kontinuitet for virksomhederne uden for EU foreslår Kommissionen,
at de nye regler B2C træder i kraft den 1. juli 2006.
Artikel 9h
Når formidlere leverer ydelser til private bliver disse ydelser beskattet
på det sted, hvor den hovedtransaktion, som de er knyttet til beskattes.
Denne regel er ikke altid let at administrere, men Kommissionen har
ikke fundet, at andre regler vil være bedre/lettere. Kommissionen fore-
slår derfor reglen bibeholdt.
Ud over de ovennævnte ændringer indeholder Kommissionens ændre-
de forslag en række konsekvensændringer.
5. Retsgrundlag
Forslaget er baseret på traktatens art. 93, som kræver vedtagelse med enstemmighed
efter høring af Europa-Parlamentet.
6. Høring
Kommissionens oprindelige forslag vedrørende B2B ændringer blev sendt i høring i
starten af 2004. Disse høringssvar gengives nedenfor.
Høringssvarerne til B2B forslaget:
Af de organisationer der har afgivet høringssvar har Dansk Industri, Finansrådet og
Foreningen af Statsautoriserede Revisorer (FSR) givet udtryk for en positiv hold-
ning til principperne i forslagets ændring af leveringsstedsreglerne og anført, at for-
slaget vil lette mange virksomheders hverdag, blandt andet ved øget anvendelse af
omvendt betalingspligt og færre undtagelser fra hovedreglen. Både Finansrådet og
FSR er desuden meget positive over for den foreslåede præcisering omkring virk-
somhedsinterne ydelser i tilfælde, hvor forretningssteder ligger i mere end et land.
De anfører, at det ligeledes bør præciseres, at der også er tale om virksomhedsinter-
ne ydelser hvis et af forretningsstederne samtidig indgår i en fælles moms-
registrering med en anden virksomhed.
Advokatrådet og Registrerede Revisorer har ingen bemærkninger.
Handel, Transport og Serviceerhvervene (HTS) er samlet imod Kommissionens
forslag.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
207363_0011.png
11
HTS, Amtsrådsforeningen, Danske Busvognmænd, Brancheforeningen Dansk Kol-
lektiv Trafik og HUR finder det problematisk, at leveringsstedet for langtidsleasing
af køretøjer ændres fra at være leasingfirmaets land til at være kundens land, idet
momsfordelen ved finansiel og operationel leasing i andre EU lande bortfalder. Det
anføres, at de fleste busser til rutekørsel i dag leases i andre EU-lande med lavere
moms og mere fordelagtige fradragsretsregler end Danmark. Forslaget vil betyde, at
leasingydelsen skal momses i forbrugslandet og forbrugslandets fradragsretsregler
bruges. Dansk Kollektiv Trafik har skønnet meromkostningerne for denne del af
forslaget at ligge på ca. 300 mio. kr. Omkostninger vil blive væltet over på amter,
kommuner og HUR, idet buserhvervet vil være afhængig af fuld kompensation.
Amtsrådsforeningen og Kommunernes Landsforening anfører, at man vil kræve
økonomisk kompensation (DUT) og HUR anfører, at meromkostningerne vil bety-
de nye ekstraordinære takststigninger og/eller yderligere nedskæringer i busdriften.
Amtsrådsforeningen anfører desuden, at ændring af leveringssted for leasingydelser
vil betyde administrative merudgifter i forbindelse med genforhandling af kontrak-
ter – disse udgifter kan undgås, hvis der laves en lang (6 år) overgangsordning. Skat-
teministeren tilkendegav i foråret 2004, at regeringen har besluttet, at der skal gives
kompensation for de forøgede momsudgifter i forbindelse med rutekørsel med bus
som følge af direktivændringen.
Dansk Industri anfører, at virksomheder der har leaset hvidpladebiler i et andet
EU-land også vil få øgede omkostninger, idet der skal beregnes dansk moms og
bruges de ufordelagtige danske fradragsretsregler.
Dansk Industri, Finansrådet, FSR og HTS anfører, at en udvidelse af VIES til at
omfatte ydelser, vil påføre virksomhederne administrative byrder. I høringssvarerne
stilles spørgsmålstegn ved kontrolnytten af VIES. Finansrådet understreger, at æn-
dringen i hvert fald ikke bør gælde momsfri ydelser og foreslår i øvrigt at der laves
en bagatelgrænse på f.eks. 10.000 euro for, hvornår VIES skal bruges (hvis overho-
vedet).
Herudover anfører Dansk Industri, at definitionen af ”materielle ydelser” er uklar
og at forslaget ikke løser problemet med salg af ”pakke-løsninger”, hvor de enkelte
dele i pakken har forskelligt leveringssted.
Foreningen af Statsautoriserede Revisorer (FSR) mener, at ydelser vedr. messer og
udstillinger bør omfattes af hovedreglen for leveringssted og ikke den nye art. 9c.
Både Dansk Industri og FSR anfører, at teleoperatører m.fl. selv efter forslaget
fortsat vil have et problem med, at begrebet tjenester vedr. fast ejendom kan fortol-
kes forskelligt.
Det ændrede forslag, som ændrer reglerne for B2C, blev sendt i høring den 28. au-
gust 2005 og nedenfor gengives de indtil nu indkomne høringssvar:
Dansk Industri (DI) og Handel, Transport og Serviceerhvervenes Interesseorgani-
sation (HTS-I) støtter generelt forslaget, idet det vil forbedre danske virksomheders
konkurrenceevne. Det understreges dog, at den øgede forbrugslandsbeskatning vil
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
207363_0012.png
12
give virksomhederne større administrative byrder, hvis der ikke samtidig sker ved-
tagelse af Kommissionens forslag om et One-Stop system. Herudover bemærkes:
DI og HTS-I anfører, at det er vigtigt med en klar definition af ”aftager”.
DI mener, at ”aftageren” skal knyttes til faktureringsadresse eller brugeren –
men ikke den juridiske ejer. Endvidere bør der laves klare regler for, hvor-
ledes ”pakke-løsninger” med flere slags ydelser skal behandles –specielt reg-
lerne for leveringssted for elektroniske ydelser, dataforbindelser og tele-
kommunikation bør harmoniseres. HTS-I anfører, at det bør sikres, at virk-
somheder ikke straffes for forkert afregning, når det er begrundet i kundens
momsspekulationer (f.eks. hvis en kunder oplyser et forkert bopælsland).
DI ønsker en mere klar definition af udtrykket ”fast ejendom.
DI støtter den foreslåede ændring af beskatningsstedet for udlejning af
transportmidler, således at udlejningen kommer til at skulle momses i for-
brugslandet. Man gør imidlertid opmærksom på, at dette vil betyde, at en
dansk virksomhed, der lejer transportmidler i f.eks. Tyskland skal momses i
DK og mister den momsgodtgørelse de i dag får fra Tyskland. DI anfører,
at det må sikres, at danske virksomheder ikke stilles ringere med nye end
gamle regler, hvilket eksempelvis kan ske ved at indrømme fradragsret for
dansk moms.
DI mener i særdeleshed, at en gennemførelse af de foreslåede ændringer af
godtgørelsesreglerne i 8. momsdirektiv er vigtig for virksomhederne.
DI mener, at der bør ske en harmonisering af reglerne for tab på debitorer.
IT-Branceforeningen (ITB) har erklæret sig enig med i holdningerne fremført af
HTS-I.
Bilfærgernes Rederiforening og Danmarks Rederiforening anfører, at forslaget om
at ændre leveringsstedet for restaurantydelser om bord på færger til afgangslandet
vil betyde, at der fremover skal betales moms af ydelserne i modsætning til i dag.
Foreningerne anfører, at dette vil betyde et tab for rederierne på over 100 mio. kr.
om året. [På baggrund af høringssvaret tog Skatteministeriet kontakt med forenin-
gerne og forklarede, at forslaget alene ændrer stedet for, hvor momsen skal betales,
hvis den skal betales. Men realiteten er, at der i dag ikke betales moms af disse ydel-
ser (med hjemmel i 6. momsdirektiv artikel 8, stk. 1, litra c) og forslaget vil ikke
ændre dette. Skal der i fremtiden indføres momspligt for restaurantydelser om bord
på skibe vil denne beslutning skulle tages direkte af Rådet og ikke skjult i en æn-
dring af leveringsstedet].
Advokatrådets Skatteudvalg har ikke bemærkninger til indholdet af forslaget, men
har påpeget to tilfælde af uhensigtsmæssig sprogbrug.
Landbrugsrådet har ikke bemærkninger til forslaget.
Kommissionens høringer
Kommissionen sendte den 7. maj
2003 et oplæg til ændringer af B2B
reglerne i høring. Der indkom 57 hø-
ringsbidrag. Af disse bidrag kom 33
fra nationale og europæiske forenin-
ger og sammenslutninger, 22 kom fra
erhvervslivet, og 2 fra enkeltpersoner.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
207363_0013.png
13
Hovedparten af bidragene støttede den foreslåede ramme for reglerne, som indebæ-
rer en ændring fra oprindelsesprincip til bestemmelsesprincip hvad angår beskat-
ningsstedet for B2B leverancer af ydelser. Der var dog en række forbehold over for
de foreslåede undtagelser fra den generelle regel.
Enkelte mente oprindelsesprincippet skal bevares kombineret med et system til
omfordeling af momsen, så den overføres til den medlemsstat, hvor kunden er
etableret.
Af dem, der forholdt sig til udvidelsen af VIES, var langt hovedparten imod denne
idé, idet systemet ikke blev anset for et effektivt værktøj til bekæmpelse af svig.
Kommissionen sendte 3. februar 2005 et oplæg til ændringer af B2C reglerne i hø-
ring. Der indkom over 70 skriftlige svar.
Høringssvarerne betød, at Kommissionen har udeladt nogle påtænkte ændringer.
Således opretholdes gældende regler for beskatningssted for personbefordring og
for formidlere.
De fleste af svarerne havde relation til den del af forslaget, der ændrer reglerne om
beskatningssted for ydelser leveret på afstand. Der blev påpeget af de ændrede reg-
ler som betyder beskatning i kundens land vil øge de administrative byrder.
Biludlejnings- og leasingfirmaerne gik stærkt ind for, at der skal være samme regler
uanset om kunden er privat eller momsregistreret virksomhed. Sektoren anerkendte
behovet for at differentiere mellem korttidsudlejning og langtidsleasing.
Restaurant- og cateringsektoren støttede hovedsageligt Kommissionens ændringer.
7. Danmarks og andre landes holdning
Formandskabets kompromisforslag vedrørende Kommissionens oprindelige
B2B forslag blev drøftet på et Rådsmøde (ECOFIN) den 7. december 2004.
Der blev imidlertid ikke opnået enighed.
På Rådsmødet fremsatte Danmark sammen med Sverige – og støttet af en række
andre lande (Finland, Irland, Belgien, Slovakiet, Slovenien, Tjekkiet og UK) - en
erklæring om, at øget grænseoverskridende handel B2C med bl.a. teleydelser gør det
nødvendigt, at Kommissionen hurtigt fremsætter forslag om ændrede regler for,
hvor ydelser, der kan leveres på afstand, skal momses.
Hovedparten af medlemslandene udtrykte generel støtte til hovedlinierne i
forslaget vedrørende B2C handel, men enkelte lande har indtil videre taget
generelt forbehold.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14
8. Nærhedsprincippet
Kommissionen mener, at der er behov for de foreslåede EU-regler, idet de
vil sikre at ydelser i større omfang beskattes i forbrugslandet
vil mindske mulighederne for dobbelt påligning af moms eller utilsigtet ik-
ke-påligning af moms ved grænseoverskridende handel med ydelser
løser en række sammenhængende spørgsmål, f.eks. i forbindelse med mate-
rielle og immaterielle ydelser.
Regeringen vurderer, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
9. Samfundsøkonomiske, administrative og statsfinansielle konsekven-
ser
For så vidt angår konsekvenserne som følge af B2B ændringerne kan
oplyses:
Da Danmark har begrænset fradragsret for biler samt momsfritaget personbefor-
dring og dermed ingen fradragsret på transportmidler er der i dag en stor mængde
biler, busser og tog der langtidsleases i andre EU-lande med mere favorable fra-
dragsregler. Forslaget vil betyde, at danske virksomheders langtidsleasing af trans-
portmidler skal momses i Danmark og virksomhederne vil dermed kun få fradrags-
ret efter danske regler.
Samlet set skønnes statens varige momsprovenu – med stor usikker-
hed - at stige med ca. 282 mio. kr. om året før skat. Heraf vil ca. 279
mio. kr. komme fra ekstra momsbetalinger fra operatører inden for
momsfritaget kollektiv trafik og anden offentlig finansieret person-
transport.
Det forventes, at DSB´s udgifter til dansk moms øges med 28 mio. kr. før skat.
Desuden må ekstraudgifterne til moms for andre operatører, der udfører momsfri-
taget kollektiv trafik forventes at medføre et udgiftspres på den samlede offentlige
sektor. Især skal det nævnes, at busvognmændene har genforhandlingsklausuler i
deres kontrakter.
Provenukonsekvenserne for operatørerne inden for momsfritaget kollektiv trafik er
før-skat-beregninger. Det vil sige, at det er operatørernes direkte udgifter. Disse
udgifter vil altid være større end operatørernes nettobelastning. Forskellen er af-
hængig af, om de øgede omkostninger kan overvæltes i operatørernes priser. Ved
fuld overvæltning (og uændret adfærd) vil operatørernes nettobelastning være 0 kr.
Uden overvæltning vil operatørernes nettobelastning også være mindre end før-
skat-beregningerne, da de øgede udgifter vil give større skattemæssige fradrag. For-
skellen på før-skat- og efter-skat-provenuet kan maksimalt blive 30 pct. af før-skat-
provenuet – svarende til 84 mio. kr. for momsfritaget kollektiv trafik. Dermed vil
den skønnede efter-skat belastning ved fuldt fradrag og uden overvæltning i priser-
ne være knap 200 mio.kr.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
207363_0015.png
15
Tabel 1. Skøn for momsbetalinger som følge af forslaget (B2B), varige konse-
kvenser
Ekstra momsudgifter personbiler, før skat
Ekstra momsudgifter tog, før skat
Busser, før skat
Statens direkte momsprovenu i alt
Statens provenu i alt (efter fuldt fradrag på 30 pct.)
Endelig skønnes ændringerne ikke at have statsfinansielle konsekvenser af betyd-
ning for afgiftspligtige virksomheder med normal fuld fradragsret, idet de vil have
fradragsret for den moms, der betales her i landet.
En udvidet brug af omvendt betalingspligt skønnes at give en administrativ bespa-
relse for told- og skattemyndighederne, idet der undgås nogle af de relativt ressour-
cekrævende anmodninger om tilbagebetalinger efter 8. og 13. momsdirektiv. End-
videre undgås administrative omkostninger forbundet med momsregistrering af en
række virksomheder fra andre EU-lande.
Udvidelsen af VIES med ydelser vil isoleret set betyde en lille administrativ byrde
for ToldSkat, idet flere oplysninger skal udveksles med de øvrige EU-lande. An-
vendelsen af VIES derimod giver myndighederne mulighed for at foretage en kon-
trol af leveringerne, som er væsentlig mindre ressourcekrævende end den kontrol,
der udføres under reglerne for administrativt samarbejde.
Mio. kr
3
46
233
282
ca.200
For så vidt angår B2C ændringerne fremgår de skønnede økonomiske
konsekvenser af nedenstående skema:
Tabel 2 -- Provenumæssige konsekvenser ved de fore-
-
slåede B2C ændringer
Forslag
Restaurant- og catering-
ydelser om bord på skibe,
fly og tog
Provenumæssige konsekvenser
Forslaget får ingen provenumæssige konsekvenser.
Øvrige restaurant- og
cateringydelser
For øjeblikket momses disse ydelser ikke, og be-
skatningsstedet får først reel betydning, hvis
momsfriheden ophører. Spørgsmålet om, hvorvidt
ydelserne overhovedet skal momses afventer i før-
ste omgang en rapport fra Kommissionen om
problemstillingen (jf. Artikel 8, litra c, hvor det
fremgår, at rapporten egentlig skulle have været
fremlagt i 1993).
Forslaget vil give en mindre provenugevinst fra ikke
momspligtige, der får leveret sådanne restaurant- og
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
207363_0016.png
16
cateringydelser i Danmark fra andre EU-lande. Efter-
spørgslen efter disse ydelser leveret fra andre EU-lande
forventes dog at være meget begrænset pga. af trans-
portomkostninger m.v.
Udlejning af transport- Forslaget vedrørende transportmidler forventes ikke at
midler
få væsentlige provenumæssige konsekvenser, da færd-
selsloven som udgangspunkt kræver, at personer, der er
bosat i Danmark, kun må køre i dansk indregistrerede
biler.
Der vil dog kunne komme en mindre provenugevinst
fra personer, der er bosat i Danmark, som langtidslea-
ser dansk indregistrerede biler i andre EU-lande.
Ydelser der kan præsteres Provenueffekten ved at lægge dansk moms på de ydel-
på afstand (teleydelser og ser, hvor der i dag betales moms i et andet EU-land
lignende)
forventes at være relativt begrænsede ved det nuværen-
de niveau – sandsynligvis under 20 mio. kr. for telefoni,
internetforbrug og - abonnement.
Skatteministeriet har dog ikke skønnet over provenuef-
fekterne fra andre ydelser pga. mangel på statistisk
grundlag. ”Andre ydelser” kunne eksempelvis være:
(momspligtig) fjernundervisning, informations- og ny-
hedsformidling, film, musik, porno, computerspil og
software leveret fra et andet land via internettet eller
lignende. Men hver krone (målt i forbrugerpriser), der
flyttes til afgiftsbelægning i Danmark vil give 20 ører
mere i moms til staten. Bruger danskerne eksempelvis
for 50 mio. kr. (inkl. dansk moms) på ydelser, der skal
afgiftspålægges i Danmark, vil provenugevinsten såle-
des være 10 mio. kr.
Hvis praksis
ikke
ændres på dette område, kan der dog
forventes væsentligt større provenueffekter. I teorien er
det muligt at flytte leveringen og dermed momsbetalin-
gen af telefoni, internet og andre ydelser til et andet
EU-land. Såfremt al telefoni, internetforbrug og -
abonnement flyttes til andre EU-lande, vil det med det
nuværende omfang og prisniveau give et provenutab på
over 2 mia. kr. Et tab på denne størrelse vil dog kræve,
at samtlige kunder uanset alder m.v. ville skifte til uden-
landsk etablerede selskaber. Det forekommer hverken
sandsynligt på kort eller mellemlangt sigt, selv om der
formentlig kan forventes en betydelig vækst. Desuden
forekommer det sandsynligt, med en betydelig vækst i
forbruget af ”andre ydelser” inden for en relativ kort
periode som følge af teknologisk udvikling og udbre-
delse.
Ydelser præsteret af for- Da der ikke sker ændringer – men kun præciseringer –
midlere
af de nuværende regler, forventes forslaget ikke at have
provenumæssige konsekvenser.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
207363_0017.png
17
Anm.: Alle provenueffekter er opgjort som varige årlige direkte ændringer af momsindtægter-
ne ved forslaget. De samlede effekter på de offentlige finanser vil være lidt mindre, hvis for-
brugerne finder pengene til differencen mellem dansk og udenlandsk moms ved at reducere
andet forbrug, der i forvejen er belagt med danske afgifter.
10. Administrative og økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
Beregninger af ændringerne der vedrører B2C vil blive foretaget hurtigst muligt.
Det skønnes, at B2C forslaget isoleret set vil øge virksomhedernes administrative
byrder, men at en samtidig vedtagelse af Kommissionens forslag til et one stop sy-
stem vil betyde, at de administrative byrder ikke øges væsentligt.
For så vidt angår B2B kan følgende oplyses:
Virksomheder der i dag langtidsleaser transportmidler i andre EU-lande med for-
delagtige fradragsregler vil få en økonomisk meromkostning på størrelse med sta-
tens merprovenu ca. 282 mio. kr. mio. om året før skat, jf. tidligere.
Hertil kan komme administrative udgifter til eventuelle genforhandling af leasing-
kontrakter. Kontrakterne løber typisk 4 – 6 år og Amtsrådsforeningen skønner, at
der alene på deres område skal genforhandles ca. 200 kontrakter ved en umiddelbar
gennemførelse af forslaget.
En test foretaget af Erhvervs- og Selskabsstyrelsen på 419 virksomhe-
der viser, at 31 - ca. 7% - forventes at blive berørt af forslaget. Blandt
disse forventer 25 virksomheder (ca. 81%) at forslaget vil give admini-
strative konsekvenser.
Tabellen nedenfor viser de væsentligste administrative konsekvenser
for de berørte virksomheder – samlet tal for byrder og lettelser:
Tabel 3. Virksomheder, der forventer administrative omkostninger
Antal Andel af alleGennemsni
spurgte
virk-ventet byrd
somheder (Pct.) de, der for
byrde.
Intern administration, omstillingsbyrder
8
25
18
Intern administration, løbende byrder årligt
15
48
16
10
32
9.5
Ekstern bistand, omstillingsbyrder
2
6
7.5
Ekstern bistand, løbende byrder årligt
5
16
6.3
Uddannelse, omstillingsbyrder
Kilde: Erhvervs- og selskabsstyrelsen.
De fleste af de 8 virksomheder, der har anført kategorien ”omstillings-
byrder”, og de 15 virksomheder, der har anført ”løbende administrative
byrder”, oplyser at byrderne er forbundet med de forventede indberet-
ninger til VIES-systemet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
207363_0018.png
18
Forslaget vil betyde, at nogle virksomheder, der leverer ydelser til afgiftspligtige
personer i andre EU-lande, vil undgå at skulle søge om tilbagebetalinger af moms i
andre lande. I testen har en enkelt virksomhed angivet at den samlet set forventer
en løbende administrativ lettelse, idet den ikke længere skal søge momsrefusion i
udlandet. Herudover vil nogle virksomheder på grund af udvidet anvendelse af om-
vendt betalingspligt undgå omkostninger, som de i dag har til momsregistreringer i
andre lande – i testen oplyste 4 virksomheder, at de i dag er momsregistreret i et
andet EU-land.
11. Lovgivningsmæssige konsekvenser
Momsloven skal ændres i overensstemmelse med de foreslåede ændringer i 6.
momsdirektiv.
12. Tidligere forelæggelser
Grundnotat om Kommissionens oprindelige forslag blev oversendt til Folketingets
Europaudvalg den 16. januar 2004 og supplerende grundnotat blev oversendt den
14. april 2004. Desuden blev det oprindelige forslag forelagt til forhandlingsoplæg
forud for Rådsmødet (ECOFIN) 7. december 2004.