Skatteudvalget 2005-06
KOM (2003) 0822 Bilag 2
Offentligt
230959_0001.png
Samlenotat
Dagsordenspunkt:
Beskatning af grænseoverskridende salg af tjene-
steydelser til private (B2C) og virksomheder (B2B)
13. december 2005
KOM (2003) 822, KOM(2005) 334.
Resume: Kommissionens fremsatte den 23. december 2003 et forslag [KOM(2003)822] om
ændrede regler for, hvor momsen skal betales af grænseoverskridende handel i EU af ydelser
leveret mellem erhvervsdrivende (det såkaldte B2B forslag). For B2B leverancer foreslås, at ho-
vedreglen for beskatningsstedet ændres fra leverandørens land til kundens land. Der vil dog være
visse undtagelser herfra.
B2B forslaget blev i form af et formandskabskompromis behandlet på ECOFIN den 7. decem-
ber 2004. Forslaget blev støttet fra dansk side, men der blev ikke opnået enighed i ECOFIN.
Kommissionen har efterfølgende stillet ændringsforslag [KOM(2005)334], der udbygger det
oprindelige forslag med ændrede regler for beskatning af grænseoverskridende salg af tjenesteydel-
ser til private (B2C). Indholdet af ændringsforslaget uddybes i dette notat.
Overordnet vil B2C forslaget medføre at beskatningsstedet flyttes fra leverandørens land til for-
brugslandet. Kommissionen foreslår bl.a., at ydelser, der leveres via fjernsalg fremover skal mom-
ses i det land, hvor kunden er bosiddende. Det omfatter elektronisk leverede ydelser som radio- og
tv-spredningsydelser, teleydelser og fjernundervisning.
Kommissionen mener, at forslagene sikrer, at beskatningen tilfalder forbrugslandet i videst muligt
omfang.
Det kan ikke udelukkes at politisk enighed om sagen opnås indenfor nærmeste fremtid.
Baggrund
Kommissionen har stillet forslag om ændring af beskatning af grænseoverskriden-
de salg af tjenesteydelser til private (B2C) og virksomheder (B2B).
Under de nuværende regler for grænseoverskridende salg af tjenesteydelser til
afgiftspligtige personer (primært virksomheder) skal en ydelse som hovedregel
momses i oprindelseslandet. Øget samhandel og den teknologiske udvikling har
imidlertid ændret omfanget af og mønsteret for handel med tjenesteydelser, såle-
des at de eksisterende regler medfører grænsehandelsproblemer, tolkningsproble-
mer - der til tider løses ved domstolene - og væsentlige administrative byrder.
Kommissionens fremsatte den 23. december 2003 et forslag [KOM(2003)822] om
ændrede regler for, hvor momsen skal betales af grænseoverskridende handel i EU
af ydelser leveret mellem erhvervsdrivende (B2B). For B2B leverancer foreslås, at
hovedreglen for beskatningsstedet ændres fra leverandørens land til kundens land.
Der vil dog være visse undtagelser herfra. B2B forslaget blev i form af et for-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
mandskabskompromis behandlet på ECOFIN den 7. december 2004. Forslaget
blev støttet fra dansk side, men der blev ikke opnået enighed i ECOFIN. For de-
taljer om B2B-forslagets indhold, se bilag 1.
Kommissionen har efterfølgende – den 20. juli 2005 - stillet ændringsforslag
[KOM(2005)334], der udbygger det oprindelige forslag med ændrede regler for
beskatning af grænseoverskridende salg af tjenesteydelser til private (B2C). Ind-
holdet af ændringsforslaget uddybes nedenfor.
Kommissionen ønsker at sikre, at beskatning så vidt muligt tilfalder det land, hvor
forbruget finder sted. Da de fleste tjenesteydelser forbruges af private på det sted,
hvor de fysisk befinder sig, vil forbrugslandsbeskatning for de fleste ydelser finde
sted, når leverancerne momses i sælgers land. Det er imidlertid ikke tilfældet for
ydelser – som f.eks. teleydelser - der let kan fjernsælges fra en virksomhed i et land
til private, der opholder sig fysisk i et andet land. Ved disse ydelser kræves, at be-
skatningen indbetales til staten i kundens bopælsland for så vidt muligt at opnå
forbrugslandsbeskatning.
For at sikre yderligere forbrugslandsbeskatning foreslår Kommissionen primært
følgende ændringer i beskatningen af grænseoverskridende salg af tjenesteydelser
til private:
Ydelser, der kan leveres via fjernsalg fremover momses i kundes bopæls-
land. Det gælder især radio- og tv-spredningsydelser, teleydelser og fjernun-
dervisning.
Hovedparten af de allerede eksisterende undtagelser fra den gældende ho-
vedregel opretholdes
B2C forslagets indhold
For så vidt angår ændringer til de enkelte artikler forslås følgende i B2C-forslaget:
Artikel 9, stk. 2
Kommissionen foreslår, at hovedreglen for leveringssted ved leverancer til ikke–
afgiftspligtige personer (overvejende private, B2C-salg) forbliver uændret – nemlig
der, hvor leverandøren er etableret.
Kommissionen er af den opfattelse, at i de fleste tilfælde fører denne regel til be-
skatning på det faktiske forbrugssted. Det er naturligvis tilfældet, når ydelserne
præsteres lokalt. Reglen er desuden let at administrere for virksomhederne, som
blot behøver at kende eget lands momsregler, og ikke behøver at kende kundens
identitet.
Artikel 9b
Kommissionen foreslår at opretholde reglen om at leveringsstedet for passagerbe-
fordring i forbindelse med salg mellem erhvervsdrivende (B2B) er det sted, hvor
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
befordringen finder sted opgjort udfra de tilbagelagte strækninger (gældende art. 9,
stk. 2, litra b), jf. bilag 1. Kommissionen har i ændringsforslaget foreslået, at den
tilsvarende regel også opretholdes ved passagerbefordring til private (B2C).
Selv om hovedreglen i de fleste tilfælde fører til moms på det faktisk forbrugssted,
så er der dog en række områder, hvor det er nødvendigt med specifikke regler for
at sikre, at momsen betales i forbrugslandet. Kommissionen har derfor foreslået
følgende:
Artikel 9f
Efter de gældende regler er der visse ydelser, der som en undtagelse fra hovedreg-
len om oprindelseslandsbeskatning, momses det sted, hvor ydelserne faktisk udfø-
res. Der er tale om virksomhed knyttet til transport, såsom lastning, losning og
lignende virksomhed, sagkyndig vurdering af løsøregenstande og arbejde udført
på løsøregenstande samt ydelser i forbindelse med virksomhed indenfor viden-
skab og undervisning.
Kommissionen foreslår, at også restaurant- og cateringvirksomhed fremover
momses det sted, hvor de udføres. (En undtagelse hertil er ydelser, der leveres om
bord på transportmidler, hvor beskatningsstedet foreslås at være afgangsstedet).
Årsagen er, at restaurantydelser leveres direkte til forbrug på et let identificerbart
sted og bør derfor momses der, hvor ydelsen faktisk præsteres. Ofte er dette sted
dér, hvor leverandøren er etableret og den gældende hovedregel for momsning
giver derfor forbrugslandsbeskatning i de fleste tilfælde. Men i forbindelse med
cateringydelser er der flere og flere tilfælde, hvor ydelsen leveres til forbrugere i et
andet EU-land og for at sikre forbrugslandsbeskatning i alle tilfælde foreslår
Kommissionen derfor, at ydelserne altid skal momses i det land, hvor ydelsen
faktisk udføres.
Kommissionen foreslår desuden, at langtidsudlejning eller –leasing af transport-
midler fremover momses i det land, hvor kunden er etableret/bosiddende. Årsa-
gen er, at det er relativt let at lease transportmidler ud til kunder i andre EU lande
og hovedreglen om momsbetaling i leverandørens land giver derfor ikke altid en
korrekt forbrugslandsbeskatning. Kommissionens forslag vil give ens regler uanset
om kunden er afgiftspligtig (B2B) eller privat (B2C).
Ved salg til private skal sælger herefter indbetale momsen i kundens land. Dette
kræver ved gældende momsregler, at sælgerne momsregistrerer sig i alle de lande,
hvor de har private kunder, hvilket er administrativt besværligt. Kommissionen
anfører imidlertid, at dette besvær i vid udstrækning kan undgås ved anvendelse af
en one stop mekanisme, hvor sælgerne kan angive alle salg til andre EU lande
gennem sine egne myndigheder (jf. Kommissionens forslag af 29.oktober 2004,
som er beskrevet ved grundnotat oversendt den 7. december 2004 og supplerende
grundnotat af 14. april 2005).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
230959_0004.png
4
For korttidsudlejning foreslås momsen betalt det sted, hvor transportmidlet i
praksis stilles til rådighed for kunden. Herved vil der være ens regler uanset om
kunden er afgiftspligtig eller privat, (jf. bilag 1 Formandskabets kompromisforslag
artikel 9d).
Artikel 9g i Kommissionens ændrede forslag
Elektronisk leverede ydelser, teletjenester, radio- og tv-spredningstjenester samt
fjernundervisning kan leveres og bliver leveret til private personer på afstand. Den
gældende regel om, at momsen skal betales i leverandørens land bevirker, at der
ved den grænseoverskridende handel ikke forbrugslandsbeskattes.
Kommissionen anfører, at da det er relativt let at levere disse ydelser over græn-
serne, er der stor risiko for, at leverandøren etablerer sin forretning i et land med
lav moms, når han skal sælge til private. På samme måde vil virksomheder uden
for EU vælge at blive etableret i et EU land med lav momssats.
Kommissionen anfører, at problemerne kan løses ved at beskatningsstedet for
denne type ydelser flyttes til det land, hvor forbrugeren er etableret/bosat.
Forbrugslandsbeskatning af de elektronisk leverede ydelser vil ved gældende
momsregler betyde, at sælgerne skal momsregistrere sig i alle kundernes hjemlan-
de, men det kan – jf. ovenfor - undgås ved indførelse af en one stop mekanisme,
hvor sælgerne kan angive alle salg til andre EU lande gennem sine egne myndig-
heder.
Der eksisterer allerede i dag en regel, hvorefter leverandører af e-handels ydelser
etableret i lande uden for EU skal betale moms i det EU land, hvor kunden er
etableret/bosiddende. For at undgå administrativt besvær for virksomhederne ved
at skulle momsregistreres m.v. i alle de EU lande, hvor deres kunder bor, er der
lavet en særlig one stop ordning. Ordningen betyder, at virksomhederne kan nøjes
med at momsregistrere sig i ét EU land og angive og betale al moms derigennem
(det pågældende EU land sender angivelser og momsbeløb videre til de øvrige
lande).
Særreglen og den særlige one stop ordning er dog midlertidig og ophører den 30.
juni 2006. Med Kommissionens nærværende forslag vil reglerne blive permanente.
For at skabe kontinuitet for virksomhederne uden for EU foreslår Kommissio-
nen, at de nye regler B2C træder i kraft den 1. juli 2006.
Artikel 9h
Når formidlere leverer ydelser til private bliver disse ydelser beskattet på det sted,
hvor den hovedtransaktion, som de er knyttet til beskattes. Denne regel er ikke
altid let at administrere, men Kommissionen har ikke fundet, at andre regler vil
være bedre/lettere. Kommissionen foreslår derfor reglen bibeholdt.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5
Ud over de ovennævnte ændringer indeholder Kommissionens ændrede forslag
en række tekniske konsekvensændringer.
Nærhedsprincippet
Kommissionen mener, at der er behov for de foreslåede EU-regler, idet de
vil sikre at ydelser i større omfang beskattes i forbrugslandet
vil mindske mulighederne for dobbelt påligning af moms eller utilsigtet ik-
ke-påligning af moms ved grænseoverskridende handel med ydelser
løser en række sammenhængende spørgsmål, f.eks. i forbindelse med ma-
terielle og immaterielle ydelser.
Regeringen vurderer, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Forslaget er baseret på traktatens art. 93, som kræver vedtagelse med enstemmig-
hed efter høring af Europa-Parlamentet.
Høring
Kommissionens oprindelige forslag vedrørende B2B ændringer blev sendt i hø-
ring i starten af 2004. Disse høringssvar gengives i bilag 2.
Det ændrede forslag, som ændrer reglerne for B2C, blev sendt i høring den 28.
august 2005 og nedenfor gengives de indkomne høringssvar:
Dansk Industri (DI) og Handel, Transport og Serviceerhvervenes Interesseorgani-
sation (HTS-I) støtter generelt forslaget, idet det vil forbedre danske virksomhe-
ders konkurrenceevne. Det understreges dog, at den øgede forbrugslandsbeskat-
ning vil give virksomhederne større administrative byrder, hvis der ikke samtidig
sker vedtagelse af Kommissionens forslag om et One-Stop system. Herudover
bemærkes:
DI og HTS-I anfører, at det er vigtigt med en klar definition af ”aftager”.
DI mener, at ”aftageren” skal knyttes til faktureringsadresse eller brugeren
– men ikke den juridiske ejer. Endvidere bør der laves klare regler for,
hvorledes ”pakke-løsninger” med flere slags ydelser skal behandles – spe-
cielt reglerne for leveringssted for elektroniske ydelser, dataforbindelser og
telekommunikation bør harmoniseres. HTS-I anfører, at det bør sikres, at
virksomheder ikke straffes for forkert afregning, når det er begrundet i
kundens momsspekulationer (f.eks. hvis en kunde oplyser et forkert bo-
pælsland).
DI ønsker en mere klar definition af udtrykket ”fast ejendom”.
DI støtter den foreslåede ændring af beskatningsstedet for udlejning af
transportmidler, således at udlejningen kommer til at skulle momses i for-
brugslandet. Man gør imidlertid opmærksom på, at dette vil betyde, at en
dansk virksomhed, der lejer transportmidler i f.eks. Tyskland skal momses
i DK og mister den momsgodtgørelse de i dag får fra Tyskland. DI anfø-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
230959_0006.png
6
rer, at det må sikres, at danske virksomheder ikke stilles ringere med nye
end gamle regler, hvilket eksempelvis kan ske ved at indrømme fradragsret
for dansk moms.
DI mener i særdeleshed, at en gennemførelse af de foreslåede ændringer af
godtgørelsesreglerne i 8. momsdirektiv er vigtig for virksomhederne.
DI mener, at der bør ske en harmonisering af reglerne for tab på debito-
rer.
IT-Branceforeningen (ITB) har erklæret sig enig med i holdningerne fremført af
HTS-I.
Bilfærgernes Rederiforening og Danmarks Rederiforening anfører, at forslaget om
at ændre leveringsstedet for restaurantydelser om bord på færger til afgangslandet
vil betyde, at der fremover skal betales moms af ydelserne i modsætning til i dag.
Foreningerne anfører, at dette vil betyde et tab for rederierne på over 100 mio. kr.
om året. [På baggrund af høringssvaret tog Skatteministeriet kontakt med forenin-
gerne og forklarede, at forslaget alene ændrer stedet for, hvor momsen skal beta-
les, hvis den skal betales. Efter gældende regler betales ikke moms af disse ydelser
(med hjemmel i 6. momsdirektiv artikel 8, stk. 1, litra c) og forslaget vil ikke ændre
dette. Skal der i fremtiden indføres momspligt for restaurantydelser om bord på
skibe vil dette kræve en særskilt beslutning af Rådet].
Advokatrådets Skatteudvalg har ikke bemærkninger til indholdet af forslaget, men
har påpeget to tilfælde af uhensigtsmæssig sprogbrug.
Landbrugsrådet har ikke bemærkninger til forslaget.
Kommissionens høring
Kommissionen sendte 3. februar 2005 et oplæg til ændringer af B2C reglerne i
høring. Der indkom over 70 skriftlige svar.
Høringssvarerne betød, at Kommissionen har udeladt nogle påtænkte ændringer.
Således opretholdes gældende regler for beskatningssted for personbefordring og
for formidlere.
De fleste af svarerne havde relation til den del af forslaget, der ændrer reglerne om
beskatningssted for ydelser leveret på afstand. Der blev påpeget af de ændrede
regler som betyder beskatning i kundens land vil øge de administrative byrder.
Biludlejnings- og leasingfirmaerne gik stærkt ind for, at der skal være samme regler
uanset om kunden er privat eller momsregistreret virksomhed. Sektoren aner-
kendte behovet for at differentiere mellem korttidsudlejning og langtidsleasing.
Restaurant- og cateringsektoren støttede hovedsageligt Kommissionens ændrin-
ger.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
230959_0007.png
7
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Momsloven skal ændres i overensstemmelse med de foreslåede ændringer i 6.
momsdirektiv.
Samfundsøkonomiske, administrative og statsfinansielle konsekvenser
For så vidt angår konsekvenserne som følge af B2B ændringerne henvises til bilag
3.
For så vidt angår B2C ændringerne fremgår de skønnede økonomiske konsekven-
ser af nedenstående skema:
Tabel 1 – Provenumæssige konsekvenser ved de foreslåede B2C ændringer
Forslag
Provenumæssige konsekvenser
Restaurant- og catering-
Forslaget får ingen provenumæssige konsekvenser.
ydelser om bord på ski-
For øjeblikket momses disse ydelser ikke, og beskat-
be, fly og tog
ningsstedet får først reel betydning, hvis momsfrihe-
den ophører. Spørgsmålet om, hvorvidt ydelserne skal
momses afventer i første omgang en rapport fra
Kommissionen om problemstillingen (jf. Artikel 8,
litra c).
Øvrige restaurant- og
cateringydelser
Forslaget forventes at give en mindre provenugevinst,
da omfanget af leverancer af sådanne restaurant- og
cateringydelser til Danmark fra andre EU-lande er
større end leverancer til andre EU-lande fra Danmark.
Efterspørgslen efter disse ydelser leveret fra andre
EU-lande forventes dog at være meget begrænset pga.
af transportomkostninger m.v.
Forslaget vedrørende transportmidler forventes ikke
at få væsentlige provenumæssige konsekvenser, da
færdselsloven som udgangspunkt kræver, at personer,
der er bosat i Danmark, kun må køre i dansk indregi-
strerede biler.
Udlejning af transport-
midler
Der vil dog kunne komme en mindre provenugevinst,
da der er flere personer bosat i Danmark, der langtids-
leaser biler i andre EU-lande, end der er personer
bosat i andre EU-lande, som langtidsleaser biler i
Danmark.
Ydelser der kan præsteres Provenueffekten ved at lægge dansk moms på de
på afstand (teleydelser og ydelser, hvor der i dag betales moms i et andet EU-
lignende)
land forventes at være relativt begrænsede ved det
nuværende niveau – sandsynligvis under 20 mio. kr.
for telefoni, internetforbrug og - abonnement.
Skatteministeriet har dog ikke skønnet over provenu-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
230959_0008.png
8
effekterne fra andre ydelser pga. mangel på statistisk
grundlag. ”Andre ydelser” kunne eksempelvis være:
(momspligtig) fjernundervisning, informations- og
nyhedsformidling, film, musik, porno, computerspil
og software leveret fra et andet land via internettet
eller lignende. Men hver krone (målt i forbrugerpri-
ser), der flyttes til afgiftsbelægning i Danmark vil give
20 øre mere i moms til staten. Bruger danskerne ek-
sempelvis for 50 mio. kr. (inkl. dansk moms) på ydel-
ser, der skal afgiftspålægges i Danmark, vil provenu-
gevinsten således være 10 mio. kr.
Hvis der ikke lægges dansk moms på dette område,
kan der dog forventes væsentligt større provenueffek-
ter. I teorien er det muligt at flytte leveringen og der-
med momsbetalingen af telefoni, internet og andre
ydelser til et andet EU-land. Såfremt al telefoni, inter-
netforbrug og -abonnement flyttes til andre EU-lande,
vil det med det nuværende omfang og prisniveau give
et provenutab på over 2 mia. kr. Et tab på denne stør-
relse vil dog kræve, at samtlige kunder uanset alder
m.v. ville skifte til udenlandsk etablerede selskaber.
Det forekommer hverken sandsynligt på kort eller
mellemlangt sigt, selv om der formentlig kan forven-
tes en betydelig vækst. Desuden forekommer det
sandsynligt, med en betydelig vækst i forbruget af
”andre ydelser” inden for en relativ kort periode som
følge af teknologisk udvikling og udbredelse.
Da der ikke sker ændringer – men kun præciseringer –
af de nuværende regler, forventes forslaget ikke at
have provenumæssige konsekvenser.
Ydelser præsteret af for-
midlere
Anm.: Alle provenueffekter er opgjort som varige årlige direkte ændringer af momsindtægterne
ved forslaget.
Administrative og økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
De administrative og økonomiske konsekvenser for erhvervslivet ved indførelse
af det oprindelige B2B-forslag er præsenteret i bilag 4.
For så vidt angår B2C-forslaget øges de administrative byrder for de virksomhe-
der, der sælger teleydelser mv. til private kunder i udlandet, da de fremover vil
skulle etablere og indbetale moms i kundernes hjemland.
Forslaget indebærer at det bliver mere attraktivt for de danske virksomheder at
operere på de udenlandske markeder, hvor momssatserne er lavere end i Dan-
mark, og det forventes som følge heraf, at flere virksomheder vil få eller øge deres
udenlandske salg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9
Der er foretaget en vurdering af de administrative omkostninger, virksomhederne
vil få som følge af en vedtagelse af B2C under forudsætning af et One Stop sy-
stem, som foreslået af Kommissionen. I givet fald vil de årlige administrative om-
kostninger beløbe sig til ca. 1,8 mio.kr. for de omfattede virksomheder.
Den samlede gevinst ved at indføre One Stop Systemet og B2C/B2B-forslagene
kan – for de ca. 4000 berørte virksomheder – opgøres til en reduktion af de admi-
nistrative omkostninger på knap 12 mio.kr. De administrative omkostninger for-
bundet med den nuværende lovgivning beløber sig til 17, 7 mio.kr., mens om-
kostninger under et One Stop System vil beløbe sig til ca. 5,9 mio.kr.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Grundnotat om Kommissionens oprindelige forslag (B2B) blev oversendt til Fol-
ketingets Europaudvalg den 16. januar 2004 og supplerende grundnotat blev over-
sendt den 14. april 2004. Desuden blev det oprindelige forslag forelagt til forhand-
lingsoplæg forud for Rådsmødet (ECOFIN) 7. december 2004.
Et revideret grundnotat om Kommissionens ændrede forslag (B2B og B2C) blev
oversendt til udvalget den 5. oktober 2005.
Holdning
Dansk holdning
Fra dansk side støttes både B2B og B2C forslagene, der sikrer, at beskatningen i
videst muligt omfang tilfalder forbrugslandet.
Andre landes holdninger
Bortset fra et land kunne alle lande tiltræde B2B-forslaget, da det blev behandlet
på ECOFIN den 7. december 2004.
Hovedparten af medlemslandene har udtrykt generel støtte til hovedlinierne i
B2C-forslaget, mens enkelte lande indtil videre har taget et generelt forbehold.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10
Bilag 1
For at løse problemerne foreslås en grundlæggende ændring af reglerne om be-
skatningssted ved grænseoverskridende salg af ydelser mellem afgiftspligtige per-
soner (B2B). Kommissionen anfører, at enhver ændring i reglerne om beskatning
af ydelser i videst muligt omfang bør resultere i, at ydelserne momses i det land,
hvor forbruget reelt finder sted. Det er desuden vigtigt, at der er balance mellem
administrationernes behov for kontrol og de erhvervsdrivendes administrative
forpligtelser. Kommissionens ændrede forslag ændrer ikke det oprindelige forslag
for så vidt angår B2B.
Leveringsstedsregler
Ændringerne i forslaget vedrører leverancer mellem afgiftspligtige personer (B2B-
leverancer). Nedenfor er en uddybning af de enkelte dele af den nye artikel 9, som
omfatter hovedreglerne for leveringssted og dermed beskatningssted:
Artikel 9
Det foreslås, at
hovedreglen
for salg mellem afgiftspligtige personer (B2B-salg) bli-
ver, at leveringsstedet fastlægges ud fra, hvor kunden er etableret. Reglen kombi-
neres med brug af omvendt betalingspligt, således at kunden er betalingspligtig for
momsen og leverandøren ikke skal momsregistreres i kundens land. (Jf. forslaget
til ændring af artikel 21, stk. 1, litra b).
En ”afgiftspligtig person” defineres som en enhed, der udfører aktiviteter om-
fattet af momsloven. Af hensyn til administrativ forenkling foreslås, at en ”af-
giftspligtig person” er underlagt hovedreglen for alle dennes aktiviteter (både
momspligtige og momsfri), undtagen når ydelserne er beregnet til eget (privat)
brug eller til virksomhedens personale.
Artikel 9a
Reglen i gældende art. 9, stk. 2, litra a opretholdes, således at leveringsstedet for
ydelser vedrørende fast ejendom er det sted, hvor ejendommen er beliggende. Det
vurderes, at det generelt fører til beskatning der, hvor ydelsen forbruges.
Artikel 9b
Reglen i gældende art. 9, stk. 2, litra b opretholdes, således at leveringsstedet for
passagerbefordring er det sted, hvor befordringen finder sted opgjort ud fra de
tilbagelagte strækninger. Kommissionen er opmærksom på vanskelighederne ved
administrationen af denne bestemmelse.
Artikel 9c
Reglen i art. 9, stk. 2, litra c opretholdes, således at leveringsstedet for ydelser i
forbindelse med kulturelle aktiviteter, sport, kunst, underholdning mv. er det sted,
hvor ydelsen reelt udføres. Bestemmelsen fører generelt til beskatning der, hvor
ydelsen forbruges. Dog ændres leveringsstedet til virksomheder (B2B) for ydelser
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11
inden for videnskab og undervisning således, at disse fremover beskattes i købers
land med mulighed for omvendt betalingspligt.
Artikel 9d
Som en væsentlig undtagelse fra hovedreglen for B2B-leveringer om beskatning i
købers hjemland foreslås, at leveringsstedet for ”materielle ydelser” til afgiftsplig-
tige personer er oprindelseslandet. Ved ”materielle ydelser” forstås ydelser:
som præsteres i det land, hvor leverandøren er etableret, og
hvor kunden og leverandøren er fysisk til stede, og
hvor ydelsen leveres direkte til forbrug.
Det gælder f.eks. måltider på en restaurant og hårklipning. Reglen vil bevirke, at
disse ydelser beskattes, hvor de reelt forbruges.
Langtidsudlejning eller –leasing af løsøregenstande er udtrykkeligt ikke omfattet af
denne bestemmelse, og vil i stedet være omfattet af de generelle bestemmelse i art.
9. Langtidsudlejning eller -leasing er defineret som udleje/leasing i en periode på
over 30 dage.
Artikel 9k (artikel 9j i det ændrede forslag)
Medlemslandene har efter gældende regler visse muligheder for – ved handel med
lande uden for EU - at flytte beskatningsstedet til det faktiske forbrugsland, hvis
reglerne om oprindelseslandsbeskatning medfører en risiko for dobbelt påligning
eller ikke-påligning af moms eller hvis reglerne medfører konkurrenceforvridning.
I dag gælder disse regler kun for visse leveringer til ikke-afgiftspligtige personer
(B2C) og alle transportydelser, men det foreslås, at de kommer til at gælde for
leveringer til både afgiftspligtige og ikke-afgiftspligtige personer.
Udvidelse af momsinformationssystemet VIES
VIES-systemet indeholder i dag oplysninger om leveringer af varer til afgiftspligti-
ge personer i EU, hvor køber indbetaler moms. Afgiftspligtige personer, der fore-
tager leveringer af varer inden for Fællesskabet, skal hvert kvartal indberette om
leveringerne til deres nationale skattemyndigheder. Oplysningerne sendes herefter
til skatteadministrationen i købers land, som derefter kan kontrollere om køber
anvender reglerne for omvendt betalingspligt korrekt og om køber har momsan-
givet varerne.
VIES omfatter ikke ydelser. At udvide VIES med ydelser kan give et kontrolred-
skab for de B2B-leveringer, der skal momses ved omvendt betalingspligt i købers
land. Det vil dog medføre mere administrativt arbejde for både myndigheder og
købervirksomheder. Dertil kommer, at det eksisterende system ikke fungerer op-
timalt, da det er langsomt og til tider upræcist.
Kommissionen foreslog i det oprindelige B2B forslag, at VIES udvides til også at
omfatte salg af ydelser fra 1. januar 2008, (jf. artikel 22, stk. 6, litra b (art. 28h)).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
12
Kommissionen ville i den mellemliggende tid undersøge hvordan VIES teknisk
set kan forbedres samt fremsætte forslag til nødvendige ændringer af forordnin-
gen om administrativt samarbejde.
I det ændrede forslag anfører Kommissionen, at tekniske undersøgelser viser, at
det teknisk kan lade sig gøre, at lade informationsudveksling om ydelser indgå i
det nuværende VIES. Kommissionen foreslår derfor datoen for, hvornår denne
informationsudveksling skal starte fastsat til samme dato, som resten af forslaget
træder i kraft – nemlig den 1. juli 2006.
Virksomhedsinterne ydelser
Kommissionen foreslår artikel 6, stk. 6 præciseret, således at det tydeliggøres, at
ydelser mellem forskellige filialer af en virksomhed eller mellem en filial og hoved-
sæde normalt falder uden for momsens anvendelsesområde, forudsat at de pågæl-
dende filialer m.v. er en del af samme retlige enhed. Det er tilfældet uanset om
forretningsstederne er beliggende i samme medlemsstat eller i flere medlemslande.
Formandskabets kompromisforslag vedr. B2B
Forhandlingerne i EU om B2B forslaget startede i januar 2004. På arbejdsgruppe-
niveau har forslaget været behandlet flere gange.
I det kompromisforslag, der blev fremlagt til Rådsmødet i november 2004, var
foretaget en række tekniske ændringer af Kommissionens forslag, hvoraf de vig-
tigste var:
Artikel 9, stk. 1.
Kommissionens forslag er udvidet således, at også alle leverancer til en ikke-
afgiftspligtig juridisk person (f.eks. en kommune), som i forvejen er momsregistre-
ret for en eller flere momspligtige aktiviteter, skal anses for B2B-leverancer. Disse
”personer” er dermed omfattet af hovedreglen om at leveringssted er forbrugs-
landet og anvendelsen af omvendt betalingspligt.
Artikel 9c
Kommissionens forslag er ændret så omfanget af artiklen begrænses således, at det
ikke er alle ydelser vedrørende f.eks. kulturelle, kunstneriske, sportslige og viden-
skabelige arrangementer, der omfattes af bestemmelsen om forbrugslandsbeskat-
ning, men kun moms af adgangsbetaling og dertil knyttede ydelser (som gardero-
be- og toiletbetaling) til arrangementerne. Bestemmelsen betyder at disse adgangs-
ydelser m.v. momses samme sted uanset om køber er en afgiftspligtig eller en ik-
ke-afgiftspligtig person (privat). Øvrige B2B-leverancer i forbindelse med arran-
gementerne momses i det land, hvor køber er etableret.
Artikel 9d
Kommissionens forslag er under forhandlingerne blevet begrænset således, at
bestemmelsen kun omfatter følgende tilfælde:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
13
Korttidsudlejning momses i det land, hvor køretøjet stilles til rådighed (of-
test udlejers land)
Restaurant- og cateringydelser momses i det land, hvor ydelserne fysisk
udføres.
Herudover er forslaget om ændring af 6. momsdirektivs artikel 6 om en regel for
momsbehandlingen af virksomhedsinterne ydelser udgået. Kommissionens forslag
til denne ændring er ikke blevet anset for en væsentlig del af selve forslaget og
drøftelserne heraf skal føres videre i anden sammenhæng.
Desuden foreslås det, at bankydelser, finansielle ydelser samt forsikrings- og gen-
forsikringsydelser ikke omfattes af VIES (artikel 21).
Endelig foreslås en delt ikrafttræden for forslaget, således at bestemmelsen om
langtidsleasing træder i kraft den 1. januar 2006 og resten af forslaget den 1. januar
2007.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14
Bilag 2. Høringssvar til B2B forslaget
Af de organisationer der har afgivet høringssvar har Dansk Industri, Finansrådet
og Foreningen af Statsautoriserede Revisorer (FSR) givet udtryk for en positiv
holdning til principperne i forslagets ændring af leveringsstedsreglerne og anført,
at forslaget vil lette mange virksomheders hverdag, blandt andet ved øget anven-
delse af omvendt betalingspligt og færre undtagelser fra hovedreglen. Både Fi-
nansrådet og FSR er desuden meget positive over for den foreslåede præcisering
omkring virksomhedsinterne ydelser i tilfælde, hvor forretningssteder ligger i mere
end et land. De anfører, at det ligeledes bør præciseres, at der også er tale om virk-
somhedsinterne ydelser hvis et af forretningsstederne samtidig indgår i en fælles
moms-registrering med en anden virksomhed.
Advokatrådet og Registrerede Revisorer har ingen bemærkninger.
Handel, Transport og Serviceerhvervene (HTS) er samlet imod Kommissionens
forslag.
HTS, Amtsrådsforeningen, Danske Busvognmænd, Brancheforeningen Dansk
Kollektiv Trafik og HUR finder det problematisk, at leveringsstedet for langtids-
leasing af køretøjer ændres fra at være leasingfirmaets land til at være kundens
land, idet momsfordelen ved finansiel og operationel leasing i andre EU lande
bortfalder. Det anføres, at de fleste busser til rutekørsel i dag leases i andre EU-
lande med lavere moms og mere fordelagtige fradragsretsregler end Danmark.
Forslaget vil betyde, at leasingydelsen skal momses i forbrugslandet og forbrugs-
landets fradragsretsregler bruges. Dansk Kollektiv Trafik har skønnet merom-
kostningerne for denne del af forslaget at ligge på ca. 300 mio. kr. Omkostninger
vil blive væltet over på amter, kommuner og HUR, idet buserhvervet vil være
afhængig af fuld kompensation. Amtsrådsforeningen og Kommunernes Landsfor-
ening anfører, at man vil kræve økonomisk kompensation (DUT) og HUR anfø-
rer, at meromkostningerne vil betyde nye ekstraordinære takststigninger og/eller
yderligere nedskæringer i busdriften. Amtsrådsforeningen anfører desuden, at
ændring af leveringssted for leasingydelser vil betyde administrative merudgifter i
forbindelse med genforhandling af kontrakter – disse udgifter kan undgås, hvis
der laves en lang (6 år) overgangsordning. Skatteministeren tilkendegav i foråret
2004, at regeringen har besluttet, at der skal gives kompensation for de forøgede
momsudgifter i forbindelse med rutekørsel med bus som følge af direktivændrin-
gen.
Dansk Industri anfører, at virksomheder der har leaset hvidpladebiler i et andet
EU-land også vil få øgede omkostninger, idet der skal beregnes dansk moms og
bruges de ufordelagtige danske fradragsretsregler.
Dansk Industri, Finansrådet, FSR og HTS anfører, at en udvidelse af VIES til at
omfatte ydelser, vil påføre virksomhederne administrative byrder. I høringssvarer-
ne stilles spørgsmålstegn ved kontrolnytten af VIES. Finansrådet understreger, at
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
15
ændringen i hvert fald ikke bør gælde momsfri ydelser og foreslår i øvrigt at der
laves en bagatelgrænse på f.eks. 10.000 euro for, hvornår VIES skal bruges (hvis
overhovedet).
Herudover anfører Dansk Industri, at definitionen af ”materielle ydelser” er uklar
og at forslaget ikke løser problemet med salg af ”pakke-løsninger”, hvor de enkel-
te dele i pakken har forskelligt leveringssted.
Foreningen af Statsautoriserede Revisorer (FSR) mener, at ydelser vedr. messer og
udstillinger bør omfattes af hovedreglen for leveringssted og ikke den nye art. 9c.
Både Dansk Industri og FSR anfører, at teleoperatører m.fl. selv efter forslaget
fortsat vil have et problem med, at begrebet tjenester vedr. fast ejendom kan for-
tolkes forskelligt.
Kommissionens høring
Kommissionen sendte den 7. maj 2003 et oplæg til ændringer af B2B reglerne i
høring. Der indkom 57 høringsbidrag. Af disse bidrag kom 33 fra nationale og
europæiske foreninger og sammenslutninger, 22 kom fra erhvervslivet, og 2 fra
enkeltpersoner.
Hovedparten af bidragene støttede den foreslåede ramme for reglerne, som inde-
bærer en ændring fra oprindelsesprincip til bestemmelsesprincip hvad angår be-
skatningsstedet for B2B leverancer af ydelser. Der var dog en række forbehold
over for de foreslåede undtagelser fra den generelle regel.
Enkelte mente oprindelsesprincippet skal bevares kombineret med et system til
omfordeling af momsen, så den overføres til den medlemsstat, hvor kunden er
etableret.
Af dem, der forholdt sig til udvidelsen af VIES, var langt hovedparten imod den-
ne idé, idet systemet ikke blev anset for et effektivt værktøj til bekæmpelse af svig.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
230959_0016.png
16
Bilag 3. Samfundsøkonomiske, administrative og statsfinansielle
konsekvenser
For så vidt angår konsekvenserne som følge af B2B ændringerne henvises til bilag
3.
Da Danmark har begrænset fradragsret for biler samt momsfritaget personbefor-
dring og dermed ingen fradragsret på transportmidler er der i dag en stor mængde
biler, busser og tog der langtidsleases i andre EU-lande med mere favorable fra-
dragsregler. Forslaget vil betyde, at danske virksomheders langtidsleasing af trans-
portmidler skal momses i Danmark og virksomhederne vil dermed kun få fra-
dragsret efter danske regler.
Samlet set skønnes statens varige momsprovenu – med stor usikkerhed - at stige
med ca. 282 mio. kr. om året før skat. Heraf vil ca. 279 mio. kr. komme fra ekstra
momsbetalinger fra operatører inden for momsfritaget kollektiv trafik og anden
offentlig finansieret persontransport.
Det forventes, at DSB´s udgifter til dansk moms øges med 28 mio. kr. før skat.
Desuden må ekstraudgifterne til moms for andre operatører, der udfører moms-
fritaget kollektiv trafik forventes at medføre et udgiftspres på den samlede offent-
lige sektor. Især skal det nævnes, at busvognmændene har genforhandlingsklausu-
ler i deres kontrakter.
Provenukonsekvenserne for operatørerne inden for momsfritaget kollektiv trafik
er før-skat-beregninger. Det vil sige, at det er operatørernes direkte udgifter. Disse
udgifter vil altid være større end operatørernes nettobelastning. Forskellen er af-
hængig af, om de øgede omkostninger kan overvæltes i operatørernes priser. Ved
fuld overvæltning (og uændret adfærd) vil operatørernes nettobelastning være 0 kr.
Uden overvæltning vil operatørernes nettobelastning også være mindre end før-
skat-beregningerne, da de øgede udgifter vil give større skattemæssige fradrag.
Forskellen på før-skat- og efter-skat-provenuet kan maksimalt blive 30 pct. af før-
skat-provenuet – svarende til 84 mio. kr. for momsfritaget kollektiv trafik. Der-
med vil den skønnede efter-skat belastning ved fuldt fradrag og uden overvæltning
i priserne være knap 200 mio.kr.
Tabel 2. Skøn for momsbetalinger som følge af forslaget (B2B), varige kon-
sekvenser
Mio. kr.
Ekstra momsudgifter personbiler, før skat
3
Ekstra momsudgifter tog, før skat
46
Busser, før skat
233
Statens direkte momsprovenu i alt
282
Statens provenu i alt (efter fuldt fradrag på 30 pct.)
ca.200
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
17
Regeringen har besluttet at kompensere for de forøgede momsudgifter i forbin-
delse med rutekørsel med bus. Regeringen har indtil videre ikke lagt sig nærmere
fast på den nærmere udformning af kompensationen.
Endelig skønnes ændringerne ikke at have statsfinansielle konsekvenser af betyd-
ning for afgiftspligtige virksomheder med normal fuld fradragsret, idet de vil have
fradragsret for den moms, der betales her i landet.
En udvidet brug af omvendt betalingspligt skønnes at give en administrativ bespa-
relse for told- og skattemyndighederne, idet der undgås nogle af de relativt res-
sourcekrævende anmodninger om tilbagebetalinger efter 8. og 13. momsdirektiv.
Endvidere undgås administrative omkostninger forbundet med momsregistrering
af en række virksomheder fra andre EU-lande.
Udvidelsen af VIES med ydelser vil isoleret set betyde en lille administrativ byrde
for ToldSkat, idet flere oplysninger skal udveksles med de øvrige EU-lande. An-
vendelsen af VIES derimod giver myndighederne mulighed for at foretage en
kontrol af leveringerne, som er væsentlig mindre ressourcekrævende end den kon-
trol, der udføres under reglerne for administrativt samarbejde.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
230959_0018.png
18
Bilag 4. Administrative og økonomiske konsekvenser for erhvervs-
livet
Virksomheder der i dag langtidsleaser transportmidler i andre EU-lande med for-
delagtige fradragsregler vil få en økonomisk meromkostning på størrelse med sta-
tens merprovenu ca. 282 mio. kr. mio. om året før skat, jf. tidligere.
Hertil kan komme administrative udgifter til eventuel genforhandling af leasing-
kontrakter. Kontrakterne løber typisk 4 – 6 år og Amtsrådsforeningen skønner, at
der alene på deres område skal genforhandles ca. 200 kontrakter ved en umiddel-
bar gennemførelse af forslaget.
En test foretaget af Erhvervs- og Selskabsstyrelsen på 419 virksomheder viser, at
31 - ca. 7 pct. - forventes at blive berørt af forslaget. Blandt disse forventer 25
virksomheder (ca. 81 pct.) at forslaget vil give administrative konsekvenser.
Tabellen nedenfor viser de væsentligste administrative konsekvenser for de berør-
te virksomheder – samlet tal for byrder og lettelser:
Tabel 3. Virksomheder, der forventer administrative omkostninger
Antal Andel af alle
Gennemsnitlig for-
spurgte virk-
ventet byrde, blandt
somheder (Pct.) de, der forventer en
byrde.
Intern administration, omstillingsbyrder
8
25
18 timer
Intern administration, løbende byrder årligt
15
48
16 timer
Ekstern bistand, omstillingsbyrder
10
32
9.500 kr.
Ekstern bistand, løbende byrder årligt
2
6
7.500 kr.
Uddannelse, omstillingsbyrder
5
16
6.300 kr.
Kilde: Erhvervs- og selskabsstyrelsen.
De fleste af de 8 virksomheder, der har anført kategorien ”omstillingsbyrder”, og
de 15 virksomheder, der har anført ”løbende administrative byrder”, oplyser at
byrderne er forbundet med de forventede indberetninger til VIES-systemet.
Forslaget vil betyde, at nogle virksomheder, der leverer ydelser til afgiftspligtige
personer i andre EU-lande, vil undgå at skulle søge om tilbagebetalinger af moms
i andre lande. I testen har en enkelt virksomhed angivet at den samlet set forven-
ter en løbende administrativ lettelse, idet den ikke længere skal søge momsrefusi-
on i udlandet. Herudover vil nogle virksomheder på grund af udvidet anvendelse
af omvendt betalingspligt undgå omkostninger, som de i dag har til momsregistre-
ringer i andre lande – i testen oplyste 4 virksomheder, at de i dag er momsregistre-
ret i et andet EU-land.