Europaudvalget 2003
KOM (2003) 0067
Offentligt
1443897_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 19.2.2003
KOM(2003) 67 endelig
2003/0033(COD)
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS DIREKTIV
om beskyttelse af fodgængere og andre bløde trafikanter ved kollision med et
motorkøretøj og om ændring af direktiv 70/156/EØF
(forelagt af Kommissionen)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443897_0002.png
BEGRUNDELSE
1.
F
ORSLAGETS FORMÅL
Hvert år dræbes mere end 8 000 fodgængere og cyklister ved trafikulykker i
Fællesskabet, og 300 000 kvæstes. Formålet med dette forslag er gennem en ændring
af køretøjernes forparti at reducere antallet døde og kvæstede i forbindelse med
trafikulykker, der involverer fodgængere. I forslaget er der udformet krav til
motorkøretøjers konstruktion med henblik på at forbedre beskyttelsen af fodgængere
og andre bløde trafikanter, således at disses kvæstelser ved kollision med et
motorkøretøj gøres mindre alvorlige. Motorkøretøjers forparti må være således
konstrueret, at visse grænseværdier i tilfælde af kollision ikke overskrides.
De foreslåede foranstaltninger vedrører personbiler og lette varevogne. Da
personbilers konstruktion er omfattet af fællesskabslovgivningen ved det EF-
typegodkendelsessystem, der blev oprettet ved direktiv 70/156/EØF med ændringer,
skal de foreslåede ændringer også indarbejdes heri.
2.
R
ETSGRUNDLAG
I dette forslag fastlægges harmoniserede tekniske bestemmelser for typegodkendelse
af motorkøretøjer, hvad angår beskyttelse af fodgængere. De harmoniserede
bestemmelser er nødvendige med henblik på at sikre, at det indre marked fungerer
hensigtsmæssigt på dette område. Derfor er dette forslag baseret på artikel 95 i
traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab.
3.
L
OVGIVNINGSMÆSSIG FREMGANGSMÅDE
I løbet af 2001 lykkedes det Kommissionen at indgå aftaler med den europæiske, den
japanske og den koreanske bilfabrikantforening (ACEA, JAMA og KAMA) om
forpligtelser fra industriens side med hensyn til indførelse af foranstaltninger, der kan
øge beskyttelsen af fodgængere. Også køretøjer fra USA, som sælges i Fællesskabet,
er omfattet af ACEA's forpligtelse. Kommissionen præsenterede disse forpligtelser i
en meddelelse til Rådet og Europa-Parlamentet den 11. juli 2001 med henblik på at
indhente udtalelse fra disse om meddelelsen
1
.
Kommissionen udsatte sin endelige beslutning om, hvorvidt den skulle anerkende
industriens forpligtelser eller stille forslag om lovgivning på grundlag af indholdet af
disse forpligtelser, indtil Europa-Parlamentet og Rådet havde tilkendegivet deres
stillingtagen.
Efter høringen af Europa-Parlamentet
2
og Rådet
3
besluttede Kommissionen i juni
2002, at der bør stilles forslag om lovgivning, der opstiller de vigtigste mål og
fastlægger de grundlæggende tekniske krav, der skal overholdes.
1
2
3
KOM (2001) 389 endelig.
Europa-Parlamentets beslutning af 13.6.2002.
Rådets konklusioner (det indre marked) af 26.11.2001.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Følgelig fremlægges i dette forslag de grundlæggende krav, der med hensyn til
beskyttelse af fodgængere bør opfyldes ved udformningen af motorkøretøjers
forparti. De skal gælde for alle nye personbiler og lette varevogne, der markedsføres
i Fællesskabet. Kravene, der er baseret på industriens forpligtelse, er udformet som
prøver og grænseværdier, der er beskrevet i bilag I.
Forslaget opstiller en formel ramme om de relevante dele af den forpligtelse,
industrien har afgivet, og tilvejebringer dermed retssikkerhed vedrørende
iværksættelsen af foranstaltninger til sikring af fodgængere i tilfælde af kollision med
biler. Desuden betyder det foreslåede direktiv, at kravene heri indgår som en del af
EF-typegodkendelsessystemet, og medlemsstaternes myndigheder inddrages således
i gennemførelsen af bestemmelserne. Både Rådet og Europa-Parlamentet har
tilkendegivet, at de foretrækker at typegodkendelsesmyndighederne inddrages i
gennemførelsen af de påkrævede foranstaltninger.
De foreslåede grundlæggende krav vil blive udformet som detaljerede
prøvningsforskrifter, som Kommissionen træffer afgørelse om. På denne måde vil
direktivets tekst ikke blive besværliggjort af detaljerede tekniske redegørelser.
4.
F
ORLSLAGETS INDHOLD
Statistikken over trafikulykker viser, at en betydelig del af ulykkerne involverer
fodgængere og cyklister, som pådrager sig kvæstelser ved at blive ramt af et køretøj i
bevægelse, specielt personbilers forparti. De fleste ulykker sker i byområder, hvor
der forekommer alvorlige eller livsfarlige kvæstelser ved forholdsvis lav fart, navnlig
blandt børn.
Fodgængernes kvæstelser kan imidlertid gøres mindre alvorlige, hvis
motorkøretøjernes forparti forbedres. Muligheden for at mindske sådanne kvæstelser
er selvfølgelig begrænsede ved hastigheder over et vist niveau, men ved hastigheder
under ca. 40 km/h kan de kvæstelser, som fodgængere pådrager sig ved
frontalpåkørsel af personbiler og lette varevogne, gøres betydeligt mindre alvorlige.
Forskrifterne i dette forslag er baseret på det videnskabelige arbejde, der er udført i
arbejdsgruppe 17 under Det Europæiske Udvalg for Eksperimentalkøretøjer (EEVC)
og i Europa-Kommissionens Fælles Forskningscenter.
For at overholde de foreslåede grænseværdier skal køretøjerne (personbiler og lette
varevogne) klare en række prøver. I den første fase, der begynder i 2005, skal nye
køretøjstyper gennemgå to prøver vedrørende beskyttelsen mod kvæstelser på hoved
og ben. I den anden fase, der begynder i 2010, stilles der for nye køretøjstyper krav
om beståelse af fire prøver vedrørende alvorligere kvæstelser, to for kvæstelser på
hoved og to for kvæstelser på ben. I løbet af fem år skal alle nye køretøjer overholde
disse prøvningskrav.
I Kommissionen er man bekendt med, at kun ganske få, eller måske slet ingen, af de
eksisterende køretøjskonstruktioner er i stand til at opfylde alle de foreslåede
tekniske forskrifter. Man mente derfor, at der bør bevilges en passende
indførelsestid, før de foreslåede bestemmelser finder anvendelse på nye køretøjstyper
og senere på alle nye køretøjer.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Man ville selvfølgelig opnå størst gavnlig virkning af mere fodgængervenlige
køretøjer, hvis alle køretøjstyper opfyldte disse tekniske forskrifter, men det må
erkendes, at tilsvarende regler for tunge køretøjer (lastbiler og busser) kun vil have
begrænset værdi og ikke nødvendigvis være teknisk hensigtsmæssige i den
nuværende form. Derfor er direktivets anvendelsesområde begrænset til personbiler
og personbilsbaserede varevogne på indtil 2,5 ton. Eftersom disse køretøjsklasser
udgør langt størstedelen af de køretøjer, der er i brug i dag, vil de foreslåede
foranstaltninger få så bred en virkning for nedbringelse af fodgængerskader, som det
i praksis er muligt at opnå.
Skønt det vil kræve væsentlige ændringer i køretøjernes konstruktion at opfylde de
tekniske forskrifter, betyder den lange frist og indførelsen i to faser, at ændringerne
kan indføres som led i udviklingen af nye køretøjer fremfor gennem bekostelige
ændringer af køretøjer, der i forvejen er i produktion.
I betragtning af den hast, hvormed udviklingen på dette område skrider frem, kan der
i henhold til forslaget udvikles foranstaltninger, der kan fungere som alternativer til
de krav, der er fastsat i forslaget. Inden den 1. juli 2004 gennemføres der derfor en
gennemførlighedsvurdering vedrørende de foreslåede bestemmelser om tekniske
prøver, herunder især andre foranstaltninger, der kan have mindst samme
beskyttelsesvirkning som de foreslåede. Hvis gennemførlighedsvurderingen viser, at
disse alternative foranstaltninger har mindst samme beskyttelsesvirkning, vil
Kommissionen overveje relevante ændringer til dette direktiv.
I de forpligtelser, fabrikantforeningerne for motorkøretøjer har indgået, påtager de
sig foruden indførelsen af foranstaltninger til forbedring af bilers forparti at indføre
følgende supplerende aktive og passive sikkerhedsforanstaltninger, som yderligere
vil kunne forbedre sikkerheden for fodgængere og andre trafikanter:
at forsyne alle nye motorkøretøjer med blokeringsfri bremsesystemer (ABS)
fra den 1. juli 2004
gradvist at indføre informations- og kommunikationsteknologi (IKT), der kan
forbedre den aktive sikkerhed
at udstyre alle nye motorkøretøjer med kørelys (Daytime Running Lights -
DRL) fra den 1. oktober 2003
ikke at forsyne nye motorkøretøjer med hårde safarigitre eller sælge disse som
reservedele.
Efter høring af Rådet og Europa-Parlamentet og ud fra hensynet til de nuværende
forskelle i national lovgivning om anvendelse af kørelys har Kommissionen besluttet
ikke at anbefale, at industrien indfører kørelys, før der er opnået harmonisering af
anvendelsen heraf på fællesskabsplan.
Med hensyn til afskaffelsen af hårde safarigitre har Kommissionen efter at have
noteret sig tilkendegivelserne fra Rådet og Europa-Parlamentet, der går ud på, at et
lovgivningstiltag bør omfatte ikke kun forhandlere af originaludstyr, men også det
uafhængige eftermarked, besluttet at stille forslag til et direktiv om
prøvningsmetoder for alle safarigitre og lignende udstyr på markedet.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Yderligere foranstaltninger (herunder vedrørende ABS og IKT-komponenter)
gennemføres og overvåges separat.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443897_0006.png
2003/0033(COD)
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS DIREKTIV
om beskyttelse af fodgængere og andre bløde trafikanter ved kollision med et
motorkøretøj og om ændring af direktiv 70/156/EØF
EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR -
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, særlig artikel 95,
under henvisning til forslag fra Kommissionen
1
,
under henvisning til udtalelse fra Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg
2
,
efter proceduren i traktatens artikel 251,
og ud fra følgende betragtninger:
(1)
For at nedbringe antallet af tilskadekomne ved trafikulykker i Europa må der vedtages
foranstaltninger, som giver fodgængere og andre bløde trafikanter bedre beskyttelse
mod kvæstelser ved kollision med forpartiet på motorkøretøjer.
Det indre marked omfatter et område uden indre grænser med fri bevægelighed for
varer, personer, tjenesteydelser og kapital; i dette øjemed er der gennemført et EF-
typegodkendelsessystem for motorkøretøjer. De tekniske krav i forbindelse med
typegodkendelse af motorkøretøjer, hvad angår beskyttelse af fodgængere, bør
harmoniseres med henblik på at undgå, at der i medlemsstaterne vedtages forskellige
krav, og med henblik på at sikre, at det indre marked fungerer hensigtsmæssigt.
Målene for beskyttelse af fodgængere kan opnås ved aktive og ved passive
sikkerhedsforanstaltninger. Anbefalingerne fra Det Europæiske Udvalg for
Eksperimentalkøretøjer (EEVC) fra juni 1999 er almindeligt anerkendte på dette
område. Disse anbefalinger indeholder præstationsforskrifter for forpartiet af visse
klasser af motorkøretøjer, som skal nedsætte disse køretøjers skadevoldende
egenskaber. I dette direktiv angives prøver og grænseværdier, der er baseret på EEVC-
anbefalingerne.
På baggrund af den hastige teknologiske udvikling på dette område vil der fra
industriens side kunne foreslås alternative foranstaltninger, der tilfredsstiller
minimumskravene i dette direktiv, herunder foranstaltningerne vedrørende aktiv
sikkerhed. Disse foranstaltninger skal inden den 1. juli 2004 gøres til genstand for en
(2)
(3)
(4)
1
2
EFT C [], [], s. []
EFT C [], [], s. []
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443897_0007.png
gennemførlighedsvurdering. Indførelsen af alternative foranstaltninger med mindst
den samme beskyttelsesvirkning vil kræve en ændring af dette direktiv.
(5)
På grund af den igangværende forskning og de tekniske fremskridt inden for
beskyttelsen af fodgængere er det påkrævet at indføre et mål af fleksibilitet på dette
område. Derfor fastlægger direktivet de grundlæggende bestemmelser for
fodgængerbeskyttelse i form af prøver, der skal anvendes på nye køretøjstyper og nye
køretøjer. Kommissionen træffer beslutning om de tekniske specifikationer for
gennemførelsen af disse prøver.
Den europæiske, den japanske og den koreanske bilfabrikantforening har indgået
forpligtelser om at begynde at anvende EEVC-anbefalingerne vedrørende
grænseværdier og prøver - eller vedtagne alternative foranstaltninger, der har mindst
samme virkning - fra 2010, om at tage et udsnit af disse grænseværdier og prøver i
anvendelse på nye køretøjer fra 2005 og om at anvende dette første sæt prøver på 80 %
af alle nye køretøjer fra den 1. juli 2010, på 90 % af alle nye køretøjer fra den 1. juli
2011 og på alle nye køretøjer fra den 31. december 2012.
Bestemmelserne i dette direktiv skal også bidrage til et højt beskyttelsesniveau i
forbindelse med den internationale harmonisering af lovgivningen på dette område,
der påbegyndtes med FN/ECE-aftalen (1998) om etablering af globale tekniske
forskrifter for hjulkøretøjer samt udstyr og dele, som kan monteres og/eller benyttes på
hjulkøretøjer.
Dette direktiv er et af de særdirektiver, hvis krav skal være opfyldt, for at køretøjerne
opfylder kravene ved den EF-typegodkendelsesprocedure, der er fastlagt ved direktiv
70/156/EØF af 6. februar 1970 om tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning om
godkendelse af motordrevne køretøjer og påhængskøretøjer, senest ændret ved
Kommissionens direktiv 2001/116/EF
3
.
Direktiv 70/156/EØF bør følgelig ændres i overensstemmelse hermed -
(6)
(7)
(8)
(9)
UDSTEDT FØLGENDE DIREKTIV:
Artikel 1
1.
Dette direktiv finder anvendelse på køretøjers frontflade. Ved "køretøj" forstås i dette
direktiv som defineret i artikel 2 og bilag II til direktiv 70/156/EØF ethvert køretøj
under klasse M1, som har en tilladt totalmasse på højst 2,5 tons, og ethvert køretøj,
som tilhører klasse N1 og er afledt af køretøjer i klasse M1, og som har en tilladt
totalmasse på højst 2,5 tons.
Formålet med dette direktiv er at mindske de kvæstelser, som fodgængere og andre
"bløde" trafikanter pådrager sig, når de rammes af frontfladen af de i stk. 1 angivne
køretøjer.
2.
3
EFT L 18 af 21.1.2002, s. 1.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Artikel 2
1.
Fra den 1. januar 2004 kan medlemsstaterne ikke af grunde, der vedrører beskyttelse
af fodgængere:
nægte EF-typegodkendelse eller national typegodkendelse af en køretøjstype
eller
forbyde indregistrering, salg eller ibrugtagning af køretøjer,
forudsat at køretøjerne overholder de tekniske bestemmelser i bilag I, punkt 3.1 eller
punkt 3.2.
2.
Fra den 1. oktober 2005 må medlemsstaterne ikke længere bevilge:
EF-typegodkendelse eller
national typegodkendelse
til en køretøjstype af grunde, som vedrører beskyttelse af fodgængere, medmindre
bestemmelserne i artikel 8, stk. 2, i direktiv 70/156/EØF påberåbes, hvis kravene i de
tekniske bestemmelser i bilag I, punkt 3.1. eller 3.2., ikke er overholdt.
3.
Stk. 2 finder ikke anvendelse på køretøjer, der ikke med hensyn til væsentlige
aspekter ved karosseriets konstruktion og udformning foran A-stolperne adskiller sig
fra køretøjstyper, der er bevilget EF-typegodkendelse eller national typegodkendelse
før den 1. oktober 2005, og som ikke allerede er godkendt i henhold til dette direktiv.
Fra den 01.9.2010 må medlemsstaterne ikke længere bevilge:
EF-typegodkendelse eller
national typegodkendelse
4.
til en køretøjstype af grunde, som vedrører beskyttelse af fodgængere, medmindre
bestemmelserne i artikel 8, stk. 2, i direktiv 70/156/EØF påberåbes, hvis kravene i de
tekniske bestemmelser i bilag I, punkt 3.2., ikke er overholdt.
5.
Fra den 31. december 2012:
skal medlemsstaterne anse typeattester, som ledsager nye køretøjer i henhold til
bestemmelserne i direktiv 70/156/EØF, for ugyldige til det i samme direktivs
artikel 7, stk. 1, omhandlede formål
skal medlemsstaterne nægte registrering, salg og ibrugtagning af nye køretøjer,
hvis de ikke er ledsaget af en typeattest som omhandlet i direktiv 70/156/EØF
af grunde som vedrører fodgængerbeskyttelse, hvis kravene i de tekniske
bestemmelser i bilag I, punkt 3.1 eller 3.2, ikke er overholdt.
6.
Med virkning fra 5 år efter den dato, der er fastsat i artikel 2, stk. 4:
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
skal medlemsstaterne anse typeattester, som ledsager nye køretøjer i henhold til
bestemmelserne i direktiv 70/156/EØF, for ugyldige til det i samme direktivs
artikel 7, stk. 1, omhandlede formål
skal medlemsstaterne nægte registrering, salg og ibrugtagning af nye køretøjer,
hvis de ikke er ledsaget af en typeattest som omhandlet i direktiv 70/156/EØF
af grunde som vedrører fodgængerbeskyttelse, hvis kravene i de tekniske
bestemmelser i bilag I, punkt 3.2, ikke er overholdt.
Artikel 3
Med forbehold af bestemmelserne i artikel 2, skal medlemsstaterne sikre, at de prøver, der er
fastsat i bilag I, punkt 3.1 og 3.2, udføres i overensstemmelse med de tekniske forskrifter,
Kommissionen træffer beslutning om.
Artikel 4
Godkendelsesmyndighederne i alle medlemsstater sender hver måned Kommissionen en kopi
af typegodkendelsesattesten, for hvilken modellen er fastsat i tillæg 2 til bilag II, for hvert
køretøj, de i løbet af måneden har godkendt i henhold til dette direktiv.
Artikel 5
1.
På grundlag af relevante oplysninger afgivet af godkendelsesmyndigheder og
interesserede parter og ud fra uafhængige undersøgelser overvåger Kommissionen
industriens fremskridt med hensyn til beskyttelse af fodgængere og udfører den 1.
juli 2004 en gennemførlighedsvurdering angående bestemmelserne i bilag I, punkt
3.2, og navnlig eventuelle alternative foranstaltninger, der som minimum er
ækvivalente (har samme beskyttelsesvirkning).
Kommissionen aflægger regelmæssigt rapport til Europa-Parlamentet og Rådet om
resultaterne af den i stk. 1 nævnte overvågning.
Artikel 6
Direktiv 70/156/EØF ændres som følger:
1.
I bilag I indsættes punkt 9.[23] og 9.[23].1:
“9.[23]
9.[23].1
Fodgængerbeskyttelse
En detaljeret beskrivelse med fotografier og/eller tegninger af køretøjet
med hensyn til konstruktion, dimensioner, relevante referencelinjer og
materialesammensætning for køretøjets forparti (indvendigt og
udvendigt) skal forelægges. Denne beskrivelse skal, hvor dette er
relevant, omfatte detaljer vedrørende alle installerede aktive
beskyttelsessystemer."
2.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443897_0010.png
2.
I bilag III, afsnit A, indsættes punkt 9.[23] og 9.[23].1:
“9.[23]
9.[23].1
Fodgængerbeskyttelse
En detaljeret beskrivelse med fotografier og/eller tegninger af køretøjet
med hensyn til konstruktion, dimensioner, relevante referencelinjer og
materialesammensætning for køretøjets forparti (indvendigt og
udvendigt) skal forelægges. Denne beskrivelse skal, hvor dette er
relevant, omfatte detaljer vedrørende alle installerede aktive
beskyttelsessystemer."
3.
Et nyt punkt [58] og fodnoter hertil indsættes i bilag IV, del I, som følger:
Emne
Direktiv nr.
Henvisning til
EF-Tidende
Anvendelsesområde
M
1
M
2
M
3
N
1
X
(6, 7)
N
2
N
3
O
1
O
2
O
3
O
4
“[58]. Fodgænger-
beskyttelse
(6)
(7)
[…./…/EF]
EFT L […] af X
(6)
[…], s. […].
med tilladt totalmasse på højst 2,5 tons.
afledt af køretøjsklasse M1".
4.
Pun
kt
Et nyt punkt [58] indsættes i bilag XI, tillæg 1, som følger:
Emne
Direktiv nr.
[…./…/EF]
M
1
£
2 500
(
1
) kg
X”
M
1
>
2 500
(
1
) kg
M
2
M
3
“[58] Fodgænger-
beskyttelse
5.
Pun
kt
Et nyt punkt [58] indsættes i bilag XI, tillæg 2, som følger:
Emne
Direktiv nr.
[…./…/EF]”
M
1
M
2
M
3
N
1
N
2
N
3
O
1
O
2
O
3
O
4
“[58] Fodgænger-
beskyttelse
6.
Pun
kt
Et nyt punkt [58] indsættes i bilag XI, tillæg 3, som følger:
Emne
Direktiv nr.
[…../…/EF]”
M
2
M
3
N
1
N
2
N
3
O
1
O
2
O
3
O
4
“[58] Fodgængerbeskyttelse
Artikel 7
1.
Medlemsstaterne sætter de nødvendige love og administrative bestemmelser i kraft
for at efterkomme dette direktiv senest den 31. december 2003. De underretter straks
Kommissionen herom.
De anvender disse bestemmelser fra den 1. januar 2004.
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Disse love og bestemmelser skal ved vedtagelsen indeholde en henvisning til dette
direktiv eller skal ved offentliggørelsen ledsages af en sådan henvisning. De nærmere
regler for henvisningen fastsættes af medlemsstaterne.
2.
Medlemsstaterne meddeler Kommissionen teksten til de vigtigste nationale
retsforskrifter, som de udsteder på det område, der er omfattet af dette direktiv.
Artikel 8
Dette direktiv træder i kraft dagen efter offentliggørelsen i
De Europæiske Fællesskabers
Tidende.
Artikel 9
Dette direktiv er rettet til medlemsstaterne.
Udfærdiget i Bruxelles, den .
På Europa-Parlamentets vegne
Formand
På Rådets vegne
Formand
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
BILAG I
TEKNISKE BESTEMMELSER
1.
OMRÅDE
Dette direktiv finder anvendelse på køretøjers frontflade. Ved "køretøj" forstås i dette
direktiv som defineret i artikel 2 og bilag II til direktiv 70/156/EØF ethvert køretøj
under klasse M1, som har en tilladt totalmasse på højst 2,5 tons, og ethvert køretøj,
som tilhører klasse N1 og er afledt af køretøjer i klasse M1, og som har en tilladt
totalmasse på højst 2,5 tons.
2.
DEFINITIONER
I dette direktiv forstås ved:
2.1
2.2
'A-stolpe'
den forreste og yderste tagstøtte, som går fra chassiset til køretøjets tag.
'kofanger'
køretøjets forreste, underste, yderste struktur. Hertil hører alle strukturer,
som er bestemt til at beskytte køretøjet, når det indblandes i en frontalkollision ved
lav fart med et andet køretøj, samt eventuelt tilbehør monteret på disse strukturer.
'hjelmforkant'
den forreste, øverste, yderste opbygning bestående af fronthjelm og
skærme, forlygterandens over- og sidedel og eventuelt andet påmonteret udstyr.
'hjelmoverside'
den ydre struktur, som omfatter den øvre overflade af alle
udvendige strukturer bortset fra vindspejl, A-stolper og strukturerne bagud for disse.
Hjelmoversiden indbefatter således, men er ikke begrænset til, hjelm, skærme,
forbræt, viskeraksel og vindspejlsrammens nederste del.
'Belastningsindeks for
hoved (HPC)'
beregnes over et foreskrevet tidsrum ud fra den maksimale
resulterende acceleration registreret under anslaget.
'forrude'
køretøjets forreste glasparti, som opfylder alle de relevante krav i bilag I til
direktiv 77/649/EØF.
'køretøjstype'
en køretøjsklasse, der med hensyn til partiet foran A-stolperne ikke
frembyder væsentlige forskelle med hensyn til:
struktur
hoveddimensioner
de materialer, køretøjets ydre flader består af
komponenternes (indre eller ydre) placering i forhold til hinanden
2.3
2.4
2.5
2.6
i det omfang, de kan betragtes som havende en negativ indvirkning på resultaterne af
de i dette direktiv foreskrevne slagprøver.
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3.
3.1.
3.1.1.
BESTEMMELSER VEDRØRENDE PRØVER
Følgende prøver skal udføres, idet de grænseværdier, der er fastsat i punkt 3.1.3. og
3.1.4. dog kun tjener overvågningsformål.
Benattrap-kofangerprøve:
En af følgende to benattrap-prøver skal udføres:
3.1.1.1
Underbenattrap-kofanger:
Prøven udføres med en anslagshastighed på 40 km/h.
Den maksimale dynamiske knæbøjningsvinkel må ikke overstige 21,0°, den
maksimale forskydningsdeformation af knæet må ikke overstige 6,0 mm, og
accelerationen, målt ved skinnebenets øvre ende, må ikke overstige 200 g.
3.1.1.2
Lårattrap-kofanger:
Prøven udføres med en anslagshastighed på 40 km/h. Den
øjeblikkelige sum af anslagskræfterne må ikke være over 7,5 kN, og attrappen må
ikke påføres et bøjende moment på over 510 Nm.
3.1.2.
Barneattraphoved/lille voksenattraphoved-hjelmoverside:
Prøven udføres med en
anslagshastighed på 35 km/h under anvendelse af en attrap, der vejer 3,5 kg.
Belastningsindekset for hoved (HPC) må ikke overstige 1000 for to tredjedele af
prøvningsområdet på hjelmen og 2000 for den resterende tredjedel af
prøvningsområdet på hjelmen.
Lårattrap-hjelmforkantprøver:
Prøven udføres med en anslagshastighed på indtil
40 km/h. Den øjeblikkelige sum af anslagskræfterne må ikke være over 5,0 kN, og
det bøjende moment, der påføres attrappen, skal registreres og relateres til
referenceværdien 300 Nm.
Voksenattraphoved-forrude:
Prøven udføres med en anslagshastighed på 35 km/h
under anvendelse af en attrap, der vejer 4,8 kg. Belastningsindekset for hoved (HPC)
skal registreres og relateres til referenceværdien 1000.
Følgende prøver skal udføres.
Benattrap-kofangerprøve:
En af følgende to benattrap-prøver skal udføres:
3.2.1.1
Underbenattrap-kofanger:
Prøven udføres med en anslagshastighed på 40 km/h.
Den maksimale dynamiske knæbøjningsvinkel må ikke overstige 15,0°, den
maksimale forskydningsdeformation af knæet må ikke overstige 6,0 mm, og
accelerationen, målt ved skinnebenets øvre ende, må ikke overstige 150 g.
3.2.1.2
Lårattrap-kofanger:
Prøven udføres med en anslagshastighed på 40 km/h. Den
øjeblikkelige sum af anslagskræfterne må ikke være over 5,0 kN, og attrappen må
ikke påføres et bøjende moment på over 300 Nm.
3.2.2.
Barneattraphoved-hjelmoverside:
Prøven udføres med en anslagshastighed på 40
km/h under anvendelse af en attrap, der vejer 2,5 kg. Belastningsindekset for hoved
(HPC) må ikke overstige 1000 for hele prøvningsområdet på hjelmen.
3.1.3.
3.1.4.
3.2.
3.2.1.
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3.2.3
Lårattrap-hjelmforkant:
Prøven udføres med en anslagshastighed på indtil
40 km/h. Den øjeblikkelige sum af anslagskræfterne må ikke være over 5,0 kN, og
attrappen må ikke påføres et bøjende moment på over 300 Nm.
Voksenattraphoved-hjelmoverside:
Prøven udføres med en anslagshastighed på 40
km/h under anvendelse af en attrap, der vejer 4,8 kg. Belastningsindekset for hoved
(HPC) må ikke overstige 1000 for hele prøvningsområdet på hjelmen.
3.2.4
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
BILAG II
ADMINISTRATIVE BESTEMMELSER FOR TYPEGODKENDELSE
1.
1.1
ANSØGNING OM EF-TYPEGODKENDELSE
Ansøgninger i henhold til artikel 3, stk. 4, i direktiv 70/156/EØF om EF-
typegodkendelse af en køretøjstype, hvad angår beskyttelse af fodgængere, indgives
af køretøjets fabrikant.
I tillæg 1 findes en model for oplysningsskemaet.
Et køretøj, som er repræsentativt for den køretøjstype, der søges godkendt, skal
indleveres til den tekniske tjeneste, der forestår godkendelsesprøvningen.
MEDDELELSE AF EF-TYPEGODKENDELSE
Hvis de i bilag I nævnte prøver udføres i overensstemmelse med specifikationerne i
dette bilag og med de tekniske bestemmelser, som er nævnt i artikel 3, meddeles der
EF-typegodkendelse i henhold til artikel 4, stk. 3, og i givet fald artikel 4, stk. 4, i
direktiv 70/156/EØF.
En model for EF-typegodkendelsesattesten findes i tillæg 2.
Hver godkendt køretøjstype tildeles et nummer i henhold til bilag VII til direktiv
70/156/EØF. Den samme medlemsstat må ikke tildele en anden køretøjstype det
samme nummer.
I tvivlstilfælde skal der ved efterprøvning af køretøjets overensstemmelse med
prøvningsforskrifterne tages hensyn til alle oplysninger og prøvningsresultater, som
forelægges af fabrikanten, og som kan tages i betragtning ved vurdering af den
godkendelsesprøvning, som er foretaget af den godkendende myndighed.
ÆNDRING AF TYPE OG ÆNDRING AF GODKENDELSEN
Enhver ændring af køretøjet, som berører den almindelige form af køretøjets forparti,
og som efter myndighedens skøn vil få mærkbar indvirkning på resultaterne af
prøvningen, skal medføre gentagelse af prøven.
For ændring af en køretøjstype, der er godkendt i henhold til dette direktiv, finder
bestemmelserne i artikel 5 i direktiv 70/156/EØF anvendelse.
PRODUKTIONENS OVERENSSTEMMELSE
Der skal træffes foranstaltninger til sikring af produktionens overensstemmelse efter
forskrifterne i artikel 10 i direktiv 70/156/EØF.
Tillæg 1 til bilag II
15
1.2
1.3
2.
2.1
2.2
2.3
2.4
3.
3.1
3.2
4.
4.1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443897_0016.png
Oplysningsskema nr. ............
i henhold til bilag I til Rådets direktiv 70/156/EØF
vedrørende EF-typegodkendelse af et køretøj hvad angår
Fodgængerbeskyttelse
Følgende oplysninger skal i de relevante tilfælde indsendes i tre eksemplarer og omfatte en
indholdsfortegnelse. Eventuelle tegninger skal forelægges i en passende målestok på A4-ark
eller foldet til denne størrelse. Eventuelle fotos skal være tilstrækkeligt detaljerede.
Hvis systemer, komponenter eller separate tekniske enheder omfatter elektronisk styrede
funktioner, anføres relevante funktionsspecifikationer.
0
0.1
0.2
0.3
0.3.1
0.4
0.5
0.8
1.
1.1
1.6
9.
9.1
9.2
9.[23]
GENERELT
Fabriksmærke (firmabetegnelse):...............................................................................
Type og almindelig(e) handelsbetegnelse(r):.............................................................
Typeidentifikationsmærker som markeret på køretøjet: ............................................
Mærkets anbringelsessted: .........................................................................................
Køretøjets klasse: .......................................................................................................
Fabrikantens navn og adresse: ...................................................................................
Adresse på samlefabrik(ker): .....................................................................................
KØRETØJETS ALMINDELIGE SPECIFIKATIONER
Fotografier og/eller tegninger af et repræsentativt køretøj: .......................................
Motorens placering og arrangement: .........................................................................
KARROSSERI
Karrosseriets art: ........................................................................................................
Materialer og konstruktion:........................................................................................
Fodgængerbeskyttelse
En detaljeret beskrivelse med fotografier og/eller tegninger af køretøjet med hensyn
til konstruktion, dimensioner, relevante referencelinjer og materialesammensætning
for køretøjets forparti (indvendigt og udvendigt) skal forelægges. Denne beskrivelse
skal, hvor dette er relevant, omfatte detaljer vedrørende alle installerede aktive
beskyttelsessystemer.
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443897_0017.png
Tillæg 2 til bilag II
MODEL
(største format: A4 (210 x 297 mm)
EF-TYPEGODKENDELSESATTEST
EF-STEMPEL
Typegodkendende
myndighed
Meddelelse vedrørende:
EF-typegodkendelse
(1)
udvidelse af EF-typegodkendelse (1)
afslag på EF-typegodkendelse (1)
inddragelse af EF-typegodkendelse (1)
for en type køretøj /i henhold til direktiv .../.../EF, senest ændret ved direktiv .../.../EF
Typegodkendelse nr.
Begrundelse for udvidelse
AFSNIT I
0.1
0.2
0.2.1.
0.3
0.3.1
0.4
0.5
0.8
Fabriksmærke (firmabetegnelse):...............................................................................
Type: ..........................................................................................................................
Eventuel(le) handelsbetegnelse(r):.........................................................................
Typeidentifikationsmærker som markeret på køretøjet .............................................
Mærkets anbringelsessted: .........................................................................................
Køretøjets klasse: .......................................................................................................
Fabrikantens navn og adresse:.........................................................................
Navne og adresse på samlefabrik(ker): ......................................................................
(1)
Det ikke gældende overstreges.
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443897_0018.png
AFSNIT II
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Eventuelle supplerende oplysninger (se addendum)
Teknisk tjeneste, der forestår prøvningen: .................................................................
Prøvningsrapportens dato:..........................................................................................
Prøvningsrapportens nummer: ...................................................................................
Eventuelle bemærkninger (se addendum)
Sted: ...........................................................................................................................
Dato:...........................................................................................................................
Underskrift: ................................................................................................................
Indholdsfortegnelsen til den informationspakke, der er indgivet til den godkendende
myndighed, og som kan fås ved henvendelse dertil, er vedlagt.
_________
Addendum
til EF-typegodkendelsesattest nr. ............
om EF-typegodkendelse af et køretøj hvad angår
direktiv … / … /EF
1
1.1
1.2
1.3
1.4
Supplerende oplysninger
Kort beskrivelse af køretøjstypen med hensyn til konstruktion, dimensioner, linjer og
materialesammensætning: ..........................................................................................
Motorens placering: front- / hæk- / center-
(1)
Forhjulstræk / baghjulstræk
(1)
Masse af det køretøj, som er indleveret til prøvning -
På foraksel:.................................................................................................................
På bagaksel:................................................................................................................
Total: ..........................................................................................................................
1.5
Prøvningsresultater i henhold til punkt 3.1/3.2 i bilag I (det ikke gældende
overstreges):
Det ikke gældende overstreges.
(1)
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443897_0019.png
1.5.1.
Prøvning i henhold til bilag I, punkt 3.1
Prøve
Registreret værdi
Bestået/ikk
e bestået
2
grader
mm
G
Underbenattrap-
kofanger
(hvis udført)
Bøjningsvinkel
Forskydningsdeformat
ion
Acceleration ved
skinnebenets øvre
ende
Lårattrap-hjelmforkant
Sum af anslagskræfter
Bøjende moment
kN
Nm
kN
Nm
____(3)
____(3)
Lårattrap-kofanger
(hvis udført)
Barneattraphoved/lille
voksenattraphoved (3,5
kg)-hjelmoverside
Sum af anslagskræfter
Bøjende moment
HPC-værdier i zone A
(mindst 12 værdier)
HPC-værdier i zone B
(mindst 6 værdier)
Voksenattraphoved (4,8
kg)-forrude
HPC-værdier (mindst
5 værdier)
____(3)
(2)
(3)
I henhold til de i bilag I, punkt 3.1, til direktiv [...] EF om beskyttelse af fodgængere angivne værdier.
Kun til overvågningsformål.
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443897_0020.png
1.5.2.
Prøvning i henhold til bilag I, punkt 3.2
Prøve
Registreret værdi
Bestået/ikk
e bestået
4
Grader
Mm
G
Underbenattrap-
kofanger
(hvis udført)
Bøjningsvinkel
Forskydningsdeformat
ion
Acceleration ved
skinnebenets øvre
ende
Lårattrap-hjelmforkant
Sum af anslagskræfter
Bøjende moment
KN
Nm
KN
Nm
Lårattrap-kofanger
(hvis udført)
Barneattraphoved (2,5
kg)-hjelmoverside
Barneattraphoved (4,8
kg)-hjelmoverside
Sum af anslagskræfter
Bøjende moment
HPC-værdier (mindst
9 værdier)
HPC-værdier (mindst
9 værdier)
1.6
Bemærkninger: (f.eks.: gælder for venstrestyrede og højrestyrede køretøjer)
…………………………………………………………………………………
(4)
I henhold til de i bilag I, punkt 3.2, til direktiv [...] EF om beskyttelse af fodgængere angivne værdier.
20
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
KONSEKVENSANALYSE
FORSLAGETS KONSEKVENSER FOR VIRKSOMHEDERNE, HERUNDER ISÆR
SMÅ OG MELLEMSTORE VIRKSOMHEDER (SMV'ER)
F
ORSLAGETS TITEL
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om beskyttelse af fodgængere og andre
bløde trafikanter ved kollision med et motorkøretøj og om ændring af direktiv 70/156/EØF
D
OKUMENTETS REFERENCENUMMER
ENTR/2002/1610
F
ORSLAGET
1.
Hvorfor er der i betragtning af nærhedsprincippet behov for en EF-lovgivning på
området, og hvad er hovedformålet?
Statistikken over trafikulykker viser, at en betydelig del af ulykkerne involverer
fodgængere og cyklister, som pådrager sig kvæstelser ved at blive ramt af et køretøj i
bevægelse, specielt personbilers forparti. Formålet med forslaget er at fastlægge krav
til motorkøretøjers konstruktion med henblik på at forbedre beskyttelsen af
fodgængere, således at kvæstelser på fodgængere og andre bløde trafikanter ved
kollision med et motorkøretøj gøres mindre alvorlige.
Harmoniserede bestemmelser på fællesskabsplan er nødvendige med henblik på at
sikre, at det indre marked fungerer hensigtsmæssigt på dette område. De foreslåede
foranstaltninger vedrører hovedsagelig personbilers konstruktion, som er omfattet af
fællesskabslovgivningen om EF-typegodkendelsessystemet; de foreslåede
foranstaltninger vil også indgå i dette regelsystem.
K
ONSEKVENSER FOR VIRKSOMHEDERNE
2.
Hvem berøres af forslaget?
Forslaget, der vedrører udformningen af motorkøretøjers forparti, vil først og
fremmest få betydning for fabrikanter af motorkøretøjer, der fremstilles i store serier.
På nuværende tidspunkt falder ingen af de berørte aktører ind under kategorien små
og mellemstore virksomheder.
3.
Hvilke foranstaltninger skal virksomhederne træffe i henhold til forslaget?
For opfylde kravene i forslaget skal køretøjerne gennemgå en række prøver
vedrørende udformningen af deres forpartier. I den første fase, der påbegyndes i
2005, kræves det, at to prøver bestås. I den anden fase, der påbegyndes i 2010,
kræves det, at fire prøver (baseret på anbefalingerne fra Det Europæiske Udvalg for
Eksperimentalkøretøjer, EEVC, og almindeligt kendte som "EECV-prøverne")
21
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443897_0022.png
bestås, eller at der anvendes andre foranstaltninger med mindst samme
beskyttelsesvirkning (fastlægges inden juli 2004).
4.
Hvilke økonomiske virkninger forventes forslaget at få?
Selv om overholdelsen af de foreslåede foranstaltninger er forbundet med store
omkostninger for industrien, vil de gavnlige virkninger for samfundet som helhed
være betragtelige. Det skønnes, at "fodgængervenlige biler" vil kunne bidrage til, at 2
000 færre fodgængere og cyklister dræbes i EU
1
. Desuden medfører kollisioner med
køretøjer skader for 300 000 fodgængere om året.
5.
Indeholder forslaget foranstaltninger, der tager højde for SMV'ernes særlige situation
(lempeligere eller særlige krav)?
Forslaget indeholder ingen specifikke foranstaltninger rettet mod SMV'er, da dets
bestemmelser først og fremmest vedrører større aktører.
H
ØRING AF DE BERØRTE KREDSE
6.
Liste over organisationer, som er hørt om forslaget, og en kortfattet redegørelse for
deres væsentligste synspunkter.
I sin meddelelse af 20. december 2000 fremlagde Kommissionen muligheden for at
bruge en frivillig forpligtelse fra industriens side til at indføre nye foranstaltninger til
forbedring af køretøjers forparti med hensyn til beskyttelse af fodgængere. Dette
spørgsmål og de mulige foranstaltninger blev diskuteret på en høring tilrettelagt af
Kommissionen den 6. februar 2001, hvor alle interesserede parter, herunder
bilfabrikanterne (European Automobile Manufacturers Association, Japan
Automobile Manufacturers Association og Korea Automobile Manufacturers
Association) og forbrugerorganisationerne (European Transport Safety Council,
Bureau Européen des Unions de Consommateurs) var repræsenteret.
Som et resultat af denne høring indledte Kommissionen forhandlinger med den
europæiske, den japanske og den koreanske bilfabrikantforening med henblik på at
opnå enighed om en frivillig forpligtelse fra industriens side vedrørende
fodgængerbeskyttelse. Efter i juli 2001 at være nået til enighed med den europæiske
industri om en forpligtelse vedtog Kommissionen en meddelelse til Europa-
Parlamentet og Rådet, hvori den fremlagde indholdet af industriens forpligtelse for
lovgiverne og bad om deres mening.
Både Europa-Parlamentet og Rådet afgav positive udtalelser om forpligtelsens
indhold. Dog bad Parlamentet Kommissionen om at stille forslag til lovgivning
vedrørende de elementer af forpligtelsen, der vedrører udformningen af køretøjers
forparti. Dette forslag er udarbejdet som svar på denne anmodning.
Forslaget svarer indholdsmæssigt til den forpligtelse, de europæiske, de japanske og
de koreanske bilfabrikanter afgav i 2001. Forslaget har også taget hensyn til
reaktionerne fra forbrugerorganisationerne, der foretrak lovgivning frem for frivillige
1
Iflg. "Study on Cost and Benefits of research into pedestrian protection", 28. april 1998, MIRA, jfr.
Communication to the Commission on Pedestrian Protection, den 21. december 2000 - SEC(2000)2283
22
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
forpligtelser på dette område, og som havde bedt om at få inddraget "EEVC-
prøverne" som et krav i forslaget.
23