Europaudvalget 2003
KOM (2003) 0125
Offentligt
1443953_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 20.3.2003
KOM(2003) 125 endelig
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL RÅDET OG EUROPA-
PARLAMENTET
Implementering af Det nye edb-baserede forsendelsessystem (NCTS)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Indholdsfortegnelse
1.
2.
2.1.
2.2.
2.3.
3.
3.1.
3.2.
3.3.
4.
4.1.
4.2.
4.3.
5.
Resumé og vigtigste konklusioner ............................................................................... 3
Indledning .................................................................................................................... 4
Historisk baggrund ....................................................................................................... 4
NCTS og de økonomiske operatører............................................................................ 5
NCTS fremover............................................................................................................ 5
NCTS-projektet og dets implementering i EU-medlemsstaterne................................. 6
Udvikling af NCTS-projektet....................................................................................... 6
Implementering af NCTS i EU-medlemsstaterne ........................................................ 7
Vurdering ................................................................................................................... 10
Implementeringen af NCTS i de øvrige lande ........................................................... 11
Hos de kontraherende parter i konventionen om en fælles forsendelsesprocedure ... 11
Implementering af NCTS i andre lande ..................................................................... 12
Vurdering ................................................................................................................... 13
Konklusioner.............................................................................................................. 15
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443953_0003.png
1. R
ESUMÉ OG VIGTIGSTE KONKLUSIONER
Det nye edb-baserede forsendelsessystem (NCTS) skal som vedtaget af Europa-
Parlamentet og Rådet i deres beslutning nr. 105/2000/EF af 17. december 1999
1
være
fuldt operationelt den 30. juni 2003.
Ifølge artikel 1, nr. 3), litra b), i samme afgørelse skal Kommissionen orientere
Europa-Parlamentet og Rådet om alle forsinkelser, der måtte opstå i forbindelse med
iværksættelsen af NCTS.
Denne meddelelse går endnu videre end ovennævnte krav og har en omfattende
oversigt over, hvor langt implementeringen af NCTS er nået ikke blot i EU-
medlemsstaterne, men også hos de kontraherende parter i konventionen om en fælles
forsendelsesprocedure og hos de øvrige kandidatlande.
Det fremhæves også, hvilket væsentligt bidrag der blev ydet af de fire lande, der
hjalp med at lancere NCTS den 10. maj 2000 (Spanien, Italien, Tyskland og
Schweiz), ved at de udviklede deres egne applikationer og startede den internationale
udveksling af meddelelser.
På fællesskabsniveau er alle medlemsstater forpligtede til at overholde de frister, som
Europa-Parlamentet og Rådet har fastsat. Kommissionen kan dog konstatere, at
Belgien, Finland, Frankrig, Irland og Portugal har meget stramme tidsplaner for at
kunne overholde fristen, og har sine tvivl med hensyn til gennemførelsen af NCTS i
Østrig, Grækenland og Luxembourg i betragtning af de opgaver, som
administrationerne i disse lande endnu mangler at udføre.
Som led i konventionen om en fælles forsendelsesprocedure har Norge og Schweiz
koblet alle deres toldsteder til NCTS, og Den Tjekkiske Republik vil blive fuldt
tilkoblet inden udgangen af marts 2003. Sandsynligvis vil Ungarn og Den Slovakiske
Republik gå i gang inden deres tiltrædelse. Kommissionen har dog visse tvivl med
hensyn til implementeringen af NCTS i Polen.
De øvrige kandidatlande, som ikke er med i konventionen om en fælles
forsendelsesprocedure, skal opfylde de betingelser, der er sat i forbindelse med
udvidelsen. I den forbindelse vil situationen i Letland kræve en nærmere
overvågning.
1
EFT L 13 af 19.1.2000, s. 1.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443953_0004.png
2. I
NDLEDNING
2.1.
Historisk baggrund
I december 1995 besluttede Europa-Parlamentet på sit plenarmøde på grundlag af et
forslag fra Formandskonferencen at nedsætte et undersøgelsesudvalg, der skal
undersøge påstande om overtrædelser eller om fejl eller forsømmelser i forbindelse
med fællesskabsforsendelsesordningen
2
.
Med offentliggørelsen af beslutning 210/97/EF af 19. december 1996
3
krævede
Europa-Parlamentet og Rådet eksplicit, at der skulle indføres edb for
fællesskabsforsendelse, og 1998 blev sat som sidste frist for implementeringen heraf.
Beretningen fra det midlertidige undersøgelsesudvalg og dets henstillinger blev
fremlagt den 20. februar 1997 (Dok. PE 220.895/fin).
Medlemmerne af det midlertidige undersøgelsesudvalg havde haft lejlighed til at
gennemgå grundprincipperne (Doc. DGXXI/2128/95 Rev 2) i Kommissionens
NCTS-projekt og understregede i deres henstillinger, at NCTS var en meget
afgørende betingelse for, at fællesskabsforsendelsesordningen og ordningen for
fælles forsendelse kunne bringes under kontrol, og at det burde iværksættes
omgående.
Senere henviste Europa-Parlamentet og Rådet i beslutning nr. 105/2000/EF af 17.
december 1999
4
om ændring af beslutning nr. 210/97/EF specielt til NCTS, og i
anerkendelse af forsinkelserne med indførelse af edb for systemet blev den 30. juni
2003 fastsat som ny dato for implementeringen heraf.
Ud over at indføre edb for forsendelse rettede det midlertidige undersøgelsesudvalg
henstillinger om at forbedre og forenkle lovgivningen vedrørende
fællesskabsforsendelse og fælles forsendelse.
I den forbindelse trådte reformen af lovgivningen om fællesskabsforsendelse
(Kommissionens forordning (EF) nr. 2787/2000
5
) og fælles forsendelse (afgørelse nr.
1/2000
6
truffet af Den Blandede EF-EFTA-Kommission) i kraft den 1. januar 2001.
Ved reformen af forsendelseslovgivningen blev der blandt andet indført en ny
struktur for retsgrundlaget, ordningerne for fællesskabsforsendelse og fælles
forsendelse blev gjort mere homogene, og sikkerhedsstillelsessystemet blev ændret.
Alle de ændringer, der blev indført med reformen, er også blevet implementeret i
systemspecifikationerne for NCTS.
2
3
EFT C 7 af 12.1.1996, s. 1.
EFT L 33 af 4.2.1997, s. 24.
4
EFT L 13 af 19.1.2000, s. 1.
5
EFT L 330 af 27.12.2000, s. 1.
6
EFT L 9 af 12.1.2001, s. 1.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443953_0005.png
2.2.
NCTS og de økonomiske operatører
Med denne reform af fællesskabsforsendelse/fælles forsendelse og ifølge
Kommissionens forordning (EF) nr. 993/2001
7
skal godkendte virksomheder
8
være
elektronisk tilkoblet NCTS senest 31. marts 2004. Det forventes, at dette retskrav vil
bevirke, at virksomhederne bliver tilkoblet systemet hurtigst muligt.
På det 9. møde i ‘Forsendelseskontaktgruppen’ (toldvæsen og operatører), der blev
afholdt i Bruxelles den 13. december 2002, blev funktionaliteten i NCTS, som det er
beskrevet i Functional Transit System Specification, præsenteret for deltagerne og
forklaret i detaljer med udgangspunkt i praktiske eksempler på forsendelser.
Formålet med præsentationen var at minde repræsentanterne for
virksomhedssammenslutningerne om alle de muligheder, der er med NCTS, og at
påpege de fordele, som erhvervslivet kan få ved at tilkoble sig det edb-baserede
forsendelsessystem.
Virksomhederne var alle enige om, at funktionsspecifikationerne fuldt ud imødekom
deres ønsker. De påpegede dog, at eftersom implementeringen af NCTS på nationalt
plan var de nationale administrationers ansvar, var grænsefladen mellem toldvæsen
og erhvervsliv forskellig fra land til land.
2.3.
NCTS fremover
Oprindeligt var NCTS-projektet begrænset til forsendelsesprocedurer. Men med de
muligheder, som systemet giver med hensyn til udveksling af oplysninger mellem
toldadministrationerne, og den seneste udvikling hvad angår kravene til kontrol ved
udførsel, det amerikanske Container Security Initiative (CSI), behovet for at
overvåge punktafgiftspligtige varers bevægelse og Kommissionens plan om at
udvikle projektet ‘Elektronisk Told’ er NCTS blevet rygraden for alle disse
projekter. Faktisk kan filosofien bag NCTS sammen med den struktur, der er
udviklet herfor, og den måde, der udveksles oplysninger på mellem
administrationerne, tjene som grundlag for alle disse projekter. NCTS er således ved
at bane vejen for, at de forskellige europæiske toldadministrationer kan arbejde på en
ny
måde.
7
8
EFT L 141 af 28.5.2001, s. 1.
Revision af klausul for godkendte modtagere i overensstemmelse med EF-forordning 993/2001.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3. NCTS-
PROJEKTET OG DETS IMPLEMENTERING I
EU-
MEDLEMSSTATERNE
3.1.
Udvikling af NCTS-projektet
NCTS-projektet dækker alle de forsendelsesprocedurer, der udføres på grundlag af
SAD-angivelsen (det administrative enhedsdokument) - uafhængigt af den benyttede
transportmåde - herunder de forenklede procedurer, der anvendes ved afgangssteder
og bestemmelsessteder. Det betyder, at for øjeblikket vedrører NCTS-projektet
hovedsageligt transport ad landevej. For andre transportmåder (ad jernbane og i store
containere, ad luftvejen, ad søvejen, i rørledninger) gælder der således andre
specifikke procedurer, som ikke er baseret på SAD: om de er forenelige med NCTS,
vil blive vurderet, når den tid kommer.
Det er Kommissionen, der har ledet NCTS-projektet og overvåget implementeringen
heraf, og der er:
– etableret de fornødne udvalgsrammer til beslutningstagning og gennemførelse
– foreslået de fornødne juridiske og administrative forbedringer
– defineret de nødvendige systemspecifikationer
– sørget for kommunikation mellem de parter, der er involveret i projektet
(helpdesk, telefonmøder, workshopper)
– opstillet en ‘Liste over toldsteder’, som løbende vedligeholdes; og afprøvet
værktøjer for de nationale administrationer
– sikret et teknisk samarbejde og udviklet en Minimal Common Core (MCC), som
er en forsendelsesapplikation; og
– sørget for samordning af og støtte til de lande, der deltager i projektet.
Først blev NCTS implementeret med et begrænset antal toldsteder og med begrænset
funktionalitet (fire lande, Tyskland, Italien, Spanien og Schweiz startede den 10. maj
2000, derpå fulgte Nederlandene, Norge og Den Tjekkiske Republik senere i 2000 og
2001), derefter blev funktionaliteten udvidet, og den geografiske udvidelse begyndte
den 3. december 2001. Indtil nu er der behandlet omkring 200 000 forsendelser i
systemet, og på det seneste er der et gennemsnit på 7500 forsendelser om ugen. Der
er nu 868 (27 % af samtlige) toldsteder, der er tilkoblet NCTS.
En spørgeundersøgelse blandt de nationale administrationer, som Kommissionen
foretog i anden halvdel af 2001, viste, at halvdelen af toldadministrationerne i EU
gjorde gode fremskridt med hensyn til at implementere NCTS, hvorimod
projektplanerne for andre tydede på, at der for dem ville være betydelige
forsinkelser.
For at undgå yderligere forsinkelser med implementeringen af NCTS har
Kommissionen derfor:
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443953_0007.png
– skrevet til medlemsstaternes finansministre den 28. februar 2002 for at gøre
opmærksom på, at der kunne være problemer med medlemsstater, som ikke
overholdt fristen medio 2003 for fuld implementering af NCTS
– i et indlæg på mødet i Rådet (det indre marked) den 1. marts 2002 igen gjort
opmærksom på, at der kunne blive alvorlige problemer, fordi nogle medlemsstater
endnu ikke havde indført den nødvendige infrastruktur til at implementere NCTS
– skrevet til formanden for Europa-Parlamentet og til formanden for COCOBU den
12. april 2002 for at gøre dem opmærksomme på forsinkelserne med den
planlagte implementering af NCTS i nogle af medlemsstaterne.
I løbet af anden halvdel af 2002 blev situationen forbedret. Situationen, som den så
ud i januar 2003 med hensyn til implementering af NCTS i EU-medlemsstaterne, er
beskrevet i det følgende.
3.2.
Implementering af NCTS i EU-medlemsstaterne
På grundlag af indlæg fra delegationerne på det seneste møde i NCTS-
Styringsudvalget den 6. december 2002 set i forhold til de synspunkter, som
erhvervslivet havde fremsat på det seneste møde i Forsendelseskontaktgruppen den
13. december 2002, og oplysninger, som Kommissionen råder over, kan situationen i
EU-medlemsstaterne sammenfattes som følger:
ØSTRIG
– Har udviklet sin egen applikation. Softwaren er klar og er for øjeblikket
ved at blive afprøvet. Østrig vil tilkoble det første toldsted i andet kvartal 2003 og vil
inden 30. juni 2003 tilkoble alle deres toldsteder, inklusive dem, som vil blive berørt
af udvidelsen.
Hovedparten af de østrigske toldsteder vil blive berørt af tiltrædelsen af Den
Tjekkiske Republik, Den Slovakiske Republik, Ungarn og Slovenien. Ca. 1300 km af
Østrigs nuværende ydre grænse til disse lande vil nemlig blive indre EU-grænse fra
1. maj 2004, og de fleste af de toldsteder, der er beliggende langs denne grænse, vil
kunne lukkes.
Virksomheder: Det østrigske toldvæsen og erhvervslivet arbejder nært sammen, og
der er ikke meldt om større problemer med at få indført NCTS. De små virksomheder
melder dog om flere vanskeligheder som følge af problemer i tilknytning til
udvidelsen.
BELGIEN –
Har implementeret MCC. Toldstedet i Antwerpen bliver det første, der
tilkobles i begyndelsen af 2003, og alle andre toldsteder i Antwerpen-toldregionen
vil blive tilkoblet inden udgangen af marts. De resterende toldsteder vil blive
tilkoblet inden udgangen af maj 2003.
Virksomheder: Det nuværende toldbehandlingssystem skal tilpasses til NCTS,
således at virksomhederne får et enkelt indgangssted for alle applikationer.
Der er for øjeblikket ved at blive udarbejdet en retsakt, hvor der stilles krav om, at
virksomhederne skal benytte elektroniske midler til at starte forsendelser med fra 1.
juli 2003.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443953_0008.png
DANMARK –
Har implementeret MCC. Danmark startede driften den 2. december
2002, og alle toldsteder fungerer mest som bestemmelsessteder. Det er nu i stigende
grad disse toldsteder, der står for forsendelser.
Virksomheder: En del af de danske virksomheder er nu tilkoblet systemet, og det
danske toldvæsen vil tilskynde den øvrige del til at tilkoble sig NCTS.
FINLAND
– Har udviklet sin egen applikation. Softwaren er klar og er for
øjeblikket ved at blive afprøvet. Tilkoblingen af toldsteder vil snart starte og skal
være afsluttet midt i 2003.
Virksomheder: Finland har meddelt, at kontakten til erhvervslivet er positiv. De
første forsøg med virksomhedernes software forventes i juni 2003.
FRANKRIG
– Har udviklet sin egen applikation. Softwaren er klar og ved at blive
afprøvet, og den skal efter planen implementeres på alle toldsteder fra maj til juni
2003. Det franske toldvæsen er overbevist om, at tidsfristen for at få alle toldsteder
tilkoblet inden udgangen af juni 2003 nok skal blive overholdt.
Virksomheder: Frankrig har meddelt, at der er gode arbejdsforbindelser med
erhvervslivet, og at det er hensigten at give virksomhederne adgang til NCTS fra
slutningen af maj 2003. Forskellige operatører er ved at se på, hvordan de kan
tilpasse deres system til NCTS, og det skulle de være klar med senest i løbet af andet
kvartal af 2003.
TYSKLAND
– Har udviklet sin egen applikation. For øjeblikket er der 111
toldsteder, der er tilkoblet NCTS. I løbet af første halvdel af 2003 vil der hver måned
blive tilkoblet 60 toldsteder, således at alle tyske toldsteder senest midt i juni vil være
tilkoblet NCTS. Tyskland var blandt de fire lande, der startede den 10. juni 2000, og
landet har spillet en nøglerolle i NCTS-projektet såvel som under den første
internationale testkampagne.
Virksomheder: Der er mange softwarevirksomheder, der har certificeret deres
forsendelsesapplikationer for virksomheder. Det forventes, at et stort antal godkendt
afsendere og godkendte modtagere vil tilkoble sig NCTS i nær fremtid.
GRÆKENLAND
– Er ved at udvikle sin egen applikation. Det græske toldvæsen er
i færd med at overføre alle toldprocedurer til edb, og toldstederne og deres
integrerede toldsystem skulle være fuldt ud implementeret inden udgangen af 2003.
Hvad angår NCTS startede udviklingen af applikationen i anden halvdel af 2002, og
ifølge toldvæsenet vil afprøvningen heraf starte i marts 2003, og alle græske
toldsteder vil blive tilkoblet inden fristen midt i 2003. Denne plan er meget ambitiøs,
da kun er kort tid til rådighed til at fuldføre den, og der er derfor en betydelig risiko
for, at den ikke bliver overholdt.
Virksomheder: Det græske toldvæsen er for øjeblikket ved at lægge en plan for
tilkoblingen af virksomhederne, således at de kan blive tilkoblet senest første kvartal
2004.
IRLAND –
Har implementeret MCC. Det første irske toldsted vil blive tilkoblet
NCTS i marts 2003, og efterhånden vil alle de øvrige 40 toldsteder blive tilkoblet
inden fristen den 30. juni 2003.
Virksomheder: Eftersom det nuværende system til indførelse af data ikke er egnet til
at håndtere NCTS, har det irske toldvæsen indledt udvikling af en ny grænseflade for
virksomheder i januar 2003. Reaktionerne fra virksomhederne på denne udvikling er
positive.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443953_0009.png
ITALIEN
– Har implementeret sin egen applikation. Alle italienske toldsteder er
tilkoblet NCTS. Italien var blandt de fire lande, der startede den 10. juni 2000, og
landet har spillet en nøglerolle i udviklingen af NCTS-projektet og står for øjeblikket
for en stor del af forsendelserne i systemet (40 % af samtlige).
Virksomheder (som ikke anvender forenklede procedurer) har haft mulighed for at
indgive forsendelsesangivelser online siden juli 2002. Der er ved at blive udført test
af applikationen for godkendte modtagere og afsendere, som skulle kunne sættes i
drift inden udgangen af april 2003.
LUXEMBOURG –
Belgien og Luxembourg vil dele MCC-platformen. Luxembourg
er for øjeblikket ved at analysere denne løsning med bistand fra Kommissionen.
Ifølge planen skal Luxembourg tilkoble alle toldstederne til NCTS mellem april og
juni 2003. Det ser ud til at blive mere og mere vanskeligt at overholde planen.
Virksomhederne vil blive tilkoblet NCTS via det nuværende toldsystem.
NEDERLANDENE –
Har implementeret MCC. I Nederlandene har systemet været
i drift siden slutningen af 2000, men står til nu kun for få forsendelser, omkring
1,4 % af samtlige. Med undtagelse af ni toldsteder i Rotterdam, som vil blive
tilkoblet i marts 2003, er alle nederlandske toldsteder tilkoblet NCTS.
Virksomheder: Der er for øjeblikket tilkoblet fem virksomheder til NCTS, og seks
softwarevirksomheder har udviklet NCTS-applikationer, som er på markedet. Det
forventes derfor, at antallet af tilkoblede virksomheder vil stige stærkt i nær fremtid.
PORTUGAL
– Har implementeret MCC og er for øjeblikket ved at uddanne
personale. Ifølge den nationale plan skal det første toldsted være tilkoblet NCTS den
1. april 2003, og tilkoblingen af de resterende toldsteder skulle være fuldført inden
udgangen af juni 2003.
Virksomheder: Toldvæsenet er ved at se på, hvordan det kan bistå virksomhederne
med at forelægge angivelser med forskellige tekniske midler.
SVERIGE –
Har implementeret MCC. Alle svenske toldsteder var tilkoblet NCTS
den 2. januar 2003.
Virksomheder: Der er et nært samarbejde med forhandlere, speditører og
softwarevirksomheder, og den første EDI-meddelelse vil blive udvekslet i marts
2003. Inden udgangen af 2003 skal en stor del af angivelserne forelægges ved EDI.
SPANIEN
– Har udviklet sin egen applikation. Alle spanske toldsteder er tilkoblet
NCTS. Spanien har været en forløberne i hele implementeringen af NCTS og har
haft en afgørende rolle for succesen med projektet. For øjeblikket står Spanien for en
stor del af forsendelserne i systemet (40 % af samtlige).
Virksomheder: Alle spanske godkendte afsendere og godkendte modtagere er
tilkoblet NCTS.
DET FORENEDE KONGERIGE –
Har implementeret MCC. De første seks
toldsteder blev tilkoblet den 6. januar 2003, og alle de resterende toldsteder forventes
at blive tilkoblet inden udgangen af juni 2003.
Virksomhederne vil kunne tilkoble sig til NCTS via e-mail fra april 2003.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3.3.
Vurdering
Generelt
Som tidligere nævnt har planerne for Belgien, Finland, Frankrig, Irland og Portugal
alle stramme tidsplaner for at kunne overholde den frist, der blev sat af Europa-
Parlamentet og Rådet for fuld implementering af NCTS. De pågældende
toldadministrationer er fuldt ud klar over situationen og har meddelt, at de har truffet
de nødvendige foranstaltninger for at overholde fristerne.
Grækenland
Grækenland er indstillet på at overholde fristen den 30. juni 2003. Men efter
gentagne ændringer i projektstrategien og styringen heraf var Grækenland ikke i
stand til at starte udviklingen af sin forsendelsesapplikation før anden halvdel af
2002. Derfor er Kommissionen ikke sikker på, at den græske plan for
implementering af NCTS er realistisk. Den græske nationale plan om at tilkoble det
første toldsted den 30. maj 2003 og de øvrige en måned senere ser overordentlig
optimistisk ud, især da applikationen endnu ikke er fuldt udviklet. I betragtning af
hvor lang tid der er nødvendig for at færdiggøre udviklingen af en sådan applikation,
de forskellige testfaser, som kræves i den forbindelse, uddannelse af personalet og
lokal implementering af applikationen, vil den græske plan være yderst vanskelig at
gennemføre.
Østrig
Østrig er indstillet på at overholde fristen den 30. juni 2003 for alle deres toldsteder,
inklusive dem, der vil blive berørt af udvidelsen. Men den handlingsplan, der er
vedtaget for at nå dette mål, er yderst snæver i lyset af alt det, der stadig skal
gennemføres, og hvor der ikke er plads til uforudsete hændelser.
Luxembourg
Luxembourg har ligeledes givet udtryk for, at de er indstillet på at overholde fristen
den 30. juni 2003, og de er for øjeblikket ved at undersøge, hvordan de kan nå
fristen. Men planlægningen er yderst snæver i betragtning af det, der mangler at blive
gennemført indtil juni 2003, og det vil højst sandsynligt føre til, at der udvikles en
udbygning til NCTS i Belgien. Desuden er der i Luxembourgs planlægning knap nok
eller slet ikke plads til uforudsete vanskeligheder i forbindelse med opstillingen af
deres
NCTS-system.
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443953_0011.png
4. I
MPLEMENTERINGEN AF
NCTS
I DE ØVRIGE LANDE
4.1. Hos de kontraherende
forsendelsesprocedure
parter
i
konventionen
om
en
fælles
Implementeringen af NCTS hos de øvrige kontraherende parter i konventionen om
en fælles forsendelsesprocedure kan kort beskrives således:
SCHWEIZ
– Har udviklet sin egen applikation. Alle schweiziske toldsteder er
tilkoblet NCTS. Der er allerede nu tilkoblet mange virksomheder til NCTS, og det
forventes, at antallet vil stige, fordi der er blevet certificeret og kommet mange
softwarepakker på markedet.
Undersøgelsesudvalget gjorde i sin beretning opmærksom på de vanskeligheder, der
var forbundet med det administrative samarbejde med Schweiz, og anmodede
Kommissionen om at tage det til efterretning.
Schweiz har spillet en nøglerolle ved udformningen af NCTS-projektet og ved
implementeringen af NCTS. Der har været et meget nært samarbejde med
Kommissionen og de andre nationale toldadministrationer for at for indført NCTS
med kort varsel og på bedste vilkår. Schweiz var et af de første lande, der startede
den 10. juni 2000. Desuden har Schweiz givet det centrale projektteam uvurderlig
støtte ved aktivt at deltage i den internationale testfase, og det har afholdt en
resultatrig evalueringsworkshop. Det har også deltaget aktivt i alle møder og
vurderingsseancer, der har været afholdt vedrørende NCTS.
Endvidere har de schweiziske toldmyndigheder for nylig meddelt deltagerne i Den
Blandede Komité EF-Schweiz (Chiasso, oktober 2002), at de havde planer om at
udvikle toldinfrastrukturen i Chiasso (ved den schweizisk-italienske grænse) med
henblik på at øge antallet af opmarchfelter og gøre fuldt ud brug af NCTS-
oplysninger for at optimere forvaltningen af toldanlægget. Denne plan skulle give en
hurtigere toldbehandling for ca. 5000 lastbiler om dagen og vil dermed fjerne den
nuværende flaskehals for nord-sydtrafikken i Europa.
NORGE –
Har implementeret MCC. Alle norske toldsteder er tilkoblet NCTS, og
hovedparten af de norske virksomheder er tilkoblet. Det norske toldvæsen har brugt
MCC til deres nationale forsendelsestransaktioner og har behandlet i titusindvis af
forsendelser uden vanskeligheder.
ISLAND –
Har en begrænset rolle inden for forsendelse. Island afslutter kun et
meget lille antal forsendelser.
For øjeblikket har Island ikke forelagt en plan for implementeringen af NCTS. Ifølge
uformelle oplysninger vil Island koble de få toldsteder, der er i landet, til det norske
NCTS-system.
DEN TJEKKISKE REPUBLIK
– Har udviklet sin egen applikation. Der er for
øjeblikket ni toldsteder, der er tilkoblet NCTS, og tilkoblingen af de resterende
toldsteder skal være færdig inden udgangen af første kvartal 2003.
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443953_0012.png
Virksomheder: Der vil snart være syv softwarepakker tilgængelige på markedet.
Toldvæsenet i Den Tjekkiske Republik har besluttet at gøre NCTS obligatorisk for
alle forsendelser, som åbnes af godkendte virksomheder, fra 1. juli 2003.
UNGARN –
Vil implementere MCC. Der skulle være installeret hardware og
software på alle toldsteder i februar 2003. Installeringen af CCN/CSI-portalen i
Ungarn vil finde sted i juni 2003. Tilkoblingen af toldstederne er planlagt til midt i
2003.
Virksomheder: EDI-specifikationerne blev udleveret til erhvervslivet i november
2002. De godkendte afsendere skal være tilkoblet NCTS fra juni 2003, mens alle de
resterende virksomheder skal være tilkoblet NCTS senest i marts 2004.
POLEN –
Vil implementere MCC. CCN/CSI-portalen skulle være installeret i juni
2003. For nylig har Polen meddelt, at der er forsinkelser med projektet. Det vil derfor
ikke være operationelt midt i 2003, men først senere på året. Ifølge den nationale
projektplan vil alle polske toldsteder være tilkoblet NCTS på tidspunktet for
tiltrædelsen.
Virksomheder: Polen har ikke for øjeblikket en plan over tilkobling af virksomheder.
Men ifølge projektplanen skulle virksomhederne være tilkoblet NCTS på tidspunktet
for tiltrædelsen.
DEN SLOVAKISKE REPUBLIK
– Er i færd med at udvikle sin egen applikation,
som omfatter andre funktionaliteter end forsendelse. Testningen af denne applikation
vil starte efter installeringen af CCN/CSI-portalen, hvilket for øjeblikket er planlagt
til juni 2003. Ifølge den nationale plan skulle alle toldsteder være tilkoblet NCTS
midt i 2003.
Virksomheder: To leverandører er for øjeblikket ved at udvikle softwareapplikationer
til grænsefladen for virksomheder, og de skulle være tilgængelige fra maj 2003.
4.2.
Implementering af NCTS i andre lande
CYPERN –
har planer om at installere MCC som en 'stand alone'-løsning.
Installeringen af CCN/CSI-portalen vil finde sted i september 2003. De cypriotiske
myndigheder er overbeviste om, at NCTS vil være fuldt operationelt på tidspunktet
for tiltrædelsen.
Virksomheder: Cypern vil ikke tilkoble virksomheder til NCTS på grund af det
meget lille antal forsendelser, de har hvert år.
ESTLAND
– De estiske toldmyndigheder er i færd med at udvikle en national
applikation og vil installere MCC som en reservemulighed. CCN/CSI-portalen vil
blive installeret i juni 2003. Alle estiske toldsteder har edb og er tilkoblet det
nationale net. Der er ved at blive udviklet en forsendelsesmodul til dette system, og
den skulle være klar til afprøvning i løbet af fjerde kvartal i 2003. De estiske
toldmyndigheder er overbeviste om, at forsendelsesmodulen vil være operationel på
tidspunktet for tiltrædelsen.
Virksomheder: Offentliggørelsen af specifikationen for virksomheder er planlagt til
maj 2003. Virksomhederne skulle være tilkoblet på tidspunktet for tiltrædelsen.
LETLAND –
Der har været adskillige strategiændringer i projektet. Letland vil i maj
2003 beslutte, om der skal udvikles en national forsendelsesapplikation, eller om de
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
vil anvende MCC. Ifølge den plan, som Letland har indsendt, vil alle toldsteder være
tilkoblet på tidspunktet for tiltrædelsen.
LITAUEN –
Vil implementere MCC. Litauen arbejder for øjeblikket med de
funktionelle og tekniske specifikationer forud for implementeringen. De litauiske
myndigheder er overbeviste om, at NCTS vil være fuldt operationelt på tidspunktet
for tiltrædelsen. I tilfælde af vanskeligheder på tidspunktet for tiltrædelsen kan
NCTS-applikationen anvendes (midlertidigt) som en 'stand alone'-løsning.
MALTA –
På tidspunktet for tiltrædelsen vil det maltesiske toldvæsen implementere
et nyt integreret toldsystem, som skal omfatte NCTS (modul baseret på MCC).
SLOVENIEN –
Vil implementere MCC. På operationelt plan har toldvæsenet
indført en organisationsstruktur, som vil være i stand til at forvalte den fælles
forsendelsesprocedure. Alle slovenske toldsteder vil være tilkoblet på tidspunktet for
tiltrædelsen. Slovenien vil sørge for at få tilkoblet deres virksomheder inden
tidspunktet for tiltrædelsen.
BULGARIEN, RUMÆNIEN
og
TYRKIET
deltager som observatører i
workshopper om NCTS og forbereder sig på at implementere NCTS på et senere
tidspunkt.
4.3.
Vurdering
Der må udvises særlig opmærksomhed over for kandidatlandene. Eftersom NCTS
falder ind under EF-retten, er den fulde implementering heraf et krav til
kandidatlandene.
På et tidligt stade i NCTS-projektet blev det besluttet, at kandidatlandene skulle
implementere NCTS og tilslutte sig konventionen om en fælles
forsendelsesprocedure et år inden deres tiltrædelse af EU. Men eftersom der har
været en ændring både i kalenderen for den fulde implementering af NCTS blandt
EU-medlemsstaterne og i tidsplanen for tiltrædelsen, er kravene til kandidatlandene
blevet ændret. De skal nu på tidspunktet for deres tiltrædelse have:
– implementeret NCTS
– tilkoblet alle deres toldsteder
– tilkoblet alle deres godkendte virksomheder.
Ud af de ti kandidatlande, hvoraf fire er medlemmer af konventionen om en fælles
forsendelsesprocedure, har Den Tjekkiske Republik allerede startet driften på ni
toldsteder. Ungarn og Den Slovakiske Republik vil implementere NCTS fuldt ud
inden deres tiltrædelse.
Til situationen i de resterende syv kandidatlande er der følgende bemærkninger:
Polen
Der har været adskillige ændringer i organisationen af det polske toldvæsen, især
inden for det personale, der tager sig af NCTS-projektet. Det er vanskeligt at få et
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
præcist billede af, hvordan situationen reelt ser ud med hensyn til udvikling af
NCTS-projektet. Kommissionen følger nøje udviklingen af situationen i landet.
Letland
Der har været adskillige strategiændringer i projektet. Letland vil i maj 2003 beslutte,
om de vil udvikle en national forsendelsesapplikation eller benytte MCC, men det
forventes, at det vil blive MCC, der skal benyttes. På grund af de nuværende
forsinkelser og ud fra tidligere erfaring er der stor risiko for, at Letland ikke vil være
operationel
tidspunktet
for
tiltrædelsen.
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5. K
ONKLUSIONER
Takket være den samordnede indsats fra de tre institutioner - Rådet, Europa-
Parlamentet og Kommissionen - har EU-medlemsstaterne taget de nødvendige skridt
til at overholde deres forpligtelser, og situationen ser ud til at være tilfredsstillende,
under den forudsætning at Østrig, Grækenland og Luxembourg tager de vigtige
skridt, der er nødvendige for dem, hvis de skal være klar til tiden.
Det anbefales, at udviklingen af situationen i Østrig, Grækenland og Luxembourg
følges nøje, og hvad angår NCTS at erhvervslivet opfordres til at koble sig til det
edb-baserede forsendelsessystem.
Hvad angår de kontraherende parter i konventionen om en fælles
forsendelsesprocedure forventes der ikke at være nogen problemer med Schweiz og
Norge, eftersom alle deres toldsteder er tilkoblet NCTS. Tilsvarende forventes der
heller ingen problemer med Den Tjekkiske Republik, eftersom alle deres toldsteder
vil blive tilkoblet om kort tid, eller med Island, eftersom dette land kun har en
begrænset betydning for forsendelse.
Sandsynligvis vil Den Slovakiske Republik og Ungarn gå i gang inden deres
tiltrædelse af EU. Men for Polens vedkommende kan der allerede konstateres
potentielle vanskeligheder, som må overvåges nøje.
De øvrige kandidatlande skal, selv om de ikke er med i konventionen om en fælles
forsendelsesprocedure, opfylde de betingelser, der er sat for udvidelsen. Derfor vil
Kommissionen nøje følge alt, hvad der gøres i forbindelse med implementeringen af
NCTS. Situationen i Letland må særligt overvåges.
For at kunne bevare fordelene ved NCTS for de fuldt operationelle
toldadministrationer og deres virksomheder påtænker Kommissionen endelig om
nødvendigt at anmode de toldadministrationer, der ikke er fuldt operationelle, om at
indføre ad hoc-foranstaltninger, således at forsendelser, der startes under NCTS, vil
kunne afsluttes uden forsinkelser, selv om forsendelserne ophører ved et toldsted,
som ikke er tilkoblet NCTS.
15