Europaudvalget 2003
KOM (2003) 0145
Offentligt
1443969_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 27.3.2003
KOM(2003) 145 endelig
2003/0058 (COD)
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS DIREKTIV
om fastholdelsesanordninger for passagerer på tohjulede motordrevne køretøjer
(kodificeret udgave)
(forelagt af Kommissionen)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443969_0002.png
BEGRUNDELSE
1.
I forbindelse med "Borgernes Europa" lægger Kommissionen stor vægt på at
forenkle fællesskabslovgivningen for at gøre den klarere og lettere tilgængelig for
almindelige borgere, således at de får nye muligheder og kan udnytte de specifikke
rettigheder, som fællesskabslovgivningen giver dem.
Dette mål kan ikke nås, så længe en lang række bestemmelser, som er blevet ændret
ved flere lejligheder, ofte ganske væsentligt, stadig ikke er samlet, men skal findes
dels i den oprindelige retsakt, dels i senere ændringsretsakter. Det er således
nødvendigt at foretage omfattende undersøgelser af mange forskellige dokumenter,
der skal sammenholdes, før det kan fastslås, hvilke regler der gælder.
Som følge heraf er det af afgørende betydning at bestemmelser, der ofte er blevet
ændret, kodificeres, hvis fællesskabslovgivningen skal være klar og gennemsigtig.
2.
Den 1. april 1987 besluttede Kommissionen
1
derfor at pålægge sine medarbejdere at
kodificere alle retsakter senest efter den tiende ændring af dem, idet den
understregede, at dette var et minimumskrav, og at tjenestegrenene skulle bestræbe
sig på at kodificere de tekster, de var ansvarlige for, med endnu kortere mellemrum
for at sikre, at fællesskabsreglerne var klare og lette at forstå.
Dette blev bekræftet i formandskabets konklusioner fra Det Europæiske Råd i
Edinburgh (december 1992)
2
, hvori det understreges, at en kodifikation er vigtig,
fordi den giver retlig sikkerhed med hensyn til, hvilke retsforskrifter der gælder
vedrørende et bestemt spørgsmål på et bestemt tidspunkt.
Kodifikationen skal foretages under fuldstændig overholdelse af Fællesskabets
normale lovgivningsprocedure.
Eftersom der ved kodifikation ikke må foretages nogen ændringer af indholdet i de
kodificerede retsakter, har Europa-Parlamentet, Rådet og Kommissionen i en
interinstitutionel aftale af 20. december 1994 fastsat, at der kan anvendes en
hasteprocedure til hurtig vedtagelse af de kodificerede retsakter.
4.
Formålet med dette forslag er at foretage en kodifikation af Rådets
direktiv 93/32/EØF af 14. juni 1993 om fastholdelsesanordninger for passagerer på
tohjulede motordrevne køretøjer
3
. Det nye direktiv træder i stedet for de forskellige
retsakter, som er indarbejdet i det
4
; forslaget ændrer ikke indholdet af de retsakter,
der kodificeres, men er blot en sammenskrivning af dem, og der foretages kun de
formelle ændringer, der er nødvendige af hensyn til selve kodifikationen.
3.
1
2
3
4
KOM(1987) PV 868.
Se bilag 3 til del A i konklusionerne.
Opført i lovgivningsprogrammet for 2002.
Bilag II, del A, til dette forslag.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443969_0003.png
5.
Forslaget til kodifikation er udarbejdet på grundlag af en foreløbig konsolidering på
alle de officielle sprog af direktiv 93/31/EØF og retsakterne om ændring heraf, som
er foretaget af Kontoret for De Europæiske Fællesskabers Officielle Publikationer
ved hjælp af et edb-system. Hvor artiklerne har fået nye numre, vises
sammenhængen mellem de gamle og de nye numre i en tabel i bilag III til det
kodificerede direktiv.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443969_0004.png
ê
93/32/EØF
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS DIREKTIV 93/32/EØF
af […]
om fastholdelsesanordninger for passagerer på tohjulede motordrevne køretøjer
(EØS-relevant tekst)
EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
HAR —
under henvisning til Traktaten om oprettelse af Det Europæiske Økonomiske Fællesskab,
særlig artikel 95,
under henvisning til Rådets direktiv 92/61/EØF af 30. juni 1992 om standardtypegodkendelse
af to- og trehjulede motordrevne køretøjer
1
,
under henvisning til forslag fra Kommissionen,
under henvisning til udtalelse fra Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg
2
,
efter proceduren i traktatens artikel 251
3
, og
ud fra følgende betragtninger:
ê
(1)
Rådets direktiv 93/32/EØF af 14. juni 1993 om fastholdelsesanordninger for
passagerer på tohjulede motordrevne køretøjer
4
er blevet ændret væsentligt ved flere
lejligheder
5
. Direktivet bør af klarheds- og rationaliseringshensyn kodificeres.
1
2
3
4
5
EFT L 225 af 10.8.1992, s. 72. Direktivet er senest ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2000/7/EF (EFT L 106 af 3.5.2000, s. 1).
EFT C af , s. .
EFT C af , s. .
EFT L 188 af 29.7.1993, s. 28. Direktivet er ændret ved Kommissionens direktiv 1999/24/EF
(EFT L 104 af 21.4.1999, s. 16).
Jf. bilag II, del A.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443969_0005.png
ê
93/32/EØF betragtning (1)
(2)
Det indre marked indebærer et område uden indre grænser med fri bevægelighed for
varer, personer, tjenesteydelser og kapital. Der skal vedtages de nødvendige
foranstaltninger med henblik herpå.
ê
93/32/EØF betragtning (2)
(3)
Tohjulede motordrevne køretøjer skal i alle medlemsstaterne opfylde visse tekniske
krav med hensyn til fastholdelsesanordninger for passagerer. Disse tekniske krav, som
er fastsat ved ufravigelige forskrifter, er forskellige fra den ene medlemsstat til den
anden og udgør derved en hindring for samhandelen inden for Fællesskabet.
ê
93/32/EØF betragtning (3)
(4)
Disse hindringer for det indre markeds funktion kan fjernes, hvis medlemsstaterne
indfører de samme forskrifter i stedet for deres nuværende nationale bestemmelser.
ê
93/32/EØF betragtning (4)
(tilpasset)
(5)
Gennemførelse af procedurerne i direktiv 92/61/EØF for standardtypegodkendelse og
typegodkendelse af alle typer tohjulede motordrevne køretøjer forudsætter
harmoniserede forskrifter for fastholdelsesanordninger for passagerer på disse
køretøjer.
Ö
Direktivet
erstattes
af
Europa-Parlamentets
og
Rådets
6
direktiv 2002/24/EF med virkning fra den 9. november 2003.
Õ
ê
93/32/EØF betragtning (5)
(6)
I betragtning af henseende til omfanget og virkningerne af den foreslåede
foranstaltning i den berørte sektor er dette direktivs bestemmelser en absolut
forudsætning for virkeliggørelse af det tilstræbte mål, som er EF-typegodkendelse af
køretøjer. Dette mål kan ikke i tilstrækkelig grad nås af medlemsstaterne hver for sig.
ê
(7)
Nærværende direktiv bør ikke berøre medlemsstaternes forpligtelser med hensyn til de
i bilag II, del B, angivne frister for gennemførelse i national ret og anvendelse af
direktiverne
¾
6
EFT L 124 af 9.5.2002, s. 1.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443969_0006.png
ê
93/32/EØF
UDSTEDT FØLGENDE DIREKTIV:
Artikel 1
Dette direktiv gælder for fastholdelsesanordninger for passagerer på alle tohjulede køretøjer
som fastlagt i artikel 1 i direktiv [92/61/EØF].
Artikel 2
Fremgangsmåden for meddelelse af typegodkendelse af et tohjulet motordrevet køretøj for så
vidt angår fastholdelsesanordninger for passagerer og betingelserne for fri bevægelighed for
nævnte køretøjer er de samme som de i [henholdsvis kapitel II og III i direktiv 92/61/EØF]
fastsatte.
Artikel 3
Ændringer, som er nødvendige for at tilpasse forskrifterne i bilag I til den tekniske udvikling,
vedtages efter fremgangsmåden i artikel 13 i Rådets direktiv 70/156/EØF
7
.
ê
93/32/EØF (tilpasset)
Artikel 4
Medlemsstaterne meddeler Kommissionen teksten til de vigtigste nationale retsforskrifter,
som de vedtager på det område, der er omfattet af dette direktiv.
7
EFT L 42 af 23.2.1970, s. 1.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443969_0007.png
ê
Artikel 5
Direktiv 93/32/EØF, som ændret ved de i bilag II, del A ophæves, uden at dette berører
medlemsstaternes forpligtelser med hensyn til de i bilag II, del B, angivne gennemførelse i
national ret og anvendelse af direktiverne.
Henvisninger til det ophævede direktiv gælder som henvisninger til nærværende direktiv og
læses efter sammenligningstabellen i bilag III.
Artikel 6
Dette direktiv træder i kraft
Den Europæiske Unions Tidende
tyvendedagen
efter
offentliggørelsen
i
ê
93/32/EØF artikel 5
Artikel 7
Dette direktiv er rettet til medlemsstaterne.
Udfærdiget i Bruxelles, den [...]
På Europa-Parlamentets vegne
Formand
[...]
På Rådets vegne
Formand
[...]
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443969_0008.png
ê
93/32/EØF Bilag
BILAG I
1.
ALMINDELIGE FORSKRIFTER
Hvis køretøjet er beregnet til transport af en passager, skal det være udstyret med en
fastholdelsesanordning for passageren. Den kan bestå af en strop eller en eller flere
håndbøjler.
ê
1999/24/EF artikel 1
1.1.
Strop
Stroppen skal være således monteret på sadlen eller andre dele, som er forbundet til
stellet, at den let kan benyttes af passageren. Stroppen skal være således udformet og
fastgjort, at den uden brud kan modstå en lodret statisk trækkraft på 2 000 N, idet
trykpåvirkningen midt på stroppens gribeflade er højst 2 MPa.
ê
93/32/EØF
1.2.
Håndbøjle
Består fastholdelsesanordningen af en håndbøjle, skal denne være monteret i
nærheden af sadlen symmetrisk med køretøjets midterplan i længderetningen.
En sådan håndbøjle skal være således udformet, at den uden brud kan modstå en
lodret statisk trækkraft på 2 000 N, idet trykpåvirkningen midt på bøjlens gribeflade
er højst 2 MPa.
Består fastholdelsesanordningen af to håndbøjler, skal disse være monteret
symmetrisk med én på hver side.
Sådanne håndbøjler skal være således udformet, at de uden brud kan modstå en
lodret statisk trækkraft på 1 000 N, idet trykpåvirkningen midt på bøjlernes
gribeflade er højst 1 MPa.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443969_0009.png
Tillæg 1
Oplysningsskema vedrørende fastholdelsesanordning for passagerer på en type tohjulet
motordrevet køretøj
(vedlægges ansøgningen om typegodkendelse, hvis denne ikke indgives samtidig med
ansøgningen om standardtypegodkendelse af køretøjet)
Løbenummer (tildelt af ansøgeren): ............................................................................................
Ansøgning om typegodkendelse af en type tohjulet motordrevet køretøj for så vidt angår
fastholdelsesanordning for passagerer skal ledsages af de oplysninger, der er nævnt i bilag II
til direktiv 92/61/EØF:
afsnit A, punkt:
0.1
0.2
0.4 til 0.6
ê
1999/24/EF artikel 1
afsnit B, punkt:
1.4 til og med 1.4.2.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443969_0010.png
ê
93/32/EØF
Tillæg 2
_____________
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443969_0011.png
é
BILAG II
Del A
Ophævet direktiv med ændringer
(jf. artikel 5)
Rådets direktiv 93/32/EØF
(EFT L 188 af 29.7.1993, s. 28)
(EFT L 104 af 21.4.1999, s. 16)
Kommissionens direktiv 1999/24/EF
Del B
Liste over frister for gennemførelse i national ret og anvendelse
(jf. artikel 5)
Direktiv
93/32/EØF
1999/24/EF
Gennemførelsesfrist
14. december 1994
31. december 1999
_____________
Anvendelsesdato
14. juni 1995
1
1. januar 2000
2
1
2
I overensstemmelse med artikel 4, stk. 1, tredje afsnit, i direktiv 93/32/EØF.
Fra datoen i første afsnit kan medlemsstaterne ikke af grunde, der vedrører fastholdelsesanordninger for
passagerer, forbyde den første ibrugtagning af køretøjer, der opfylder kravene i dette direktiv.
I overensstemmelse med artikel 2 i direktiv 1999/24/EF:
1. Fra 1. januar 2000 kan medlemsstaterne ikke af grunde, som vedrører fastholdelsesanordningen til
passagerer:
-
nægte EF-typegodkendelse af en type tohjulet motordrevet køretøj eller en type
fastholdelsesanordning til passagerer
-
forbyde registrering, salg eller ibrugtagning af tohjulede motordrevne køretøjer eller salg eller
ibrugtagning af fastholdelsesanordninger til passagerer
hvis fastholdelsesanordningerne til passagerer opfylder kravene i direktiv 93/32/EØF, som ændret ved
nærværende direktiv.
2. Fra 1. juli 2000 nægter medlemsstaterne EF-typegodkendelse af en ny type tohjulede motordrevne
køretøjer af grunde, som vedrører fastholdelsesanordningen til passagerer, eller til nogen
fastholdelsesanordning til passagerer, hvis kravene i direktiv 93/32/EØF, som ændret ved nærværende
direktiv, ikke er opfyldt.
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443969_0012.png
BILAG III
S
AMMENLIGNINGSTABEL
Direktiv 93/32/EØF
Artikel 1 – 3
Artikel 4 (1)
Artikel 4 (2)
Artikel 5
Bilag
Tillæg 1
Tillæg 2
Nærværende direktiv
Artikel 1 – 3
Artikel 4
Artikel 5
Artikel 6
Artikel 7
Bilag I
Tillæg 1
Tillæg 2
Bilag II
Bilag III
_____________
12