Europaudvalget 2003
KOM (2003) 0147
Offentligt
1443971_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 28.3.2003
KOM(2003) 147 endelig
2003/0059 (COD)
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS DIREKTIV
om støtteben på tohjulede motordrevne køretøjer
(kodificeret udgave)
(forelagt af Kommissionen)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443971_0002.png
BEGRUNDELSE
1.
I forbindelse med Borgernes Europa lægger Kommissionen stor vægt på at forenkle
fællesskabslovgivningen for at gøre den klarere og lettere tilgængelig for almindelige
borgere, således at de får nye muligheder og kan udnytte de specifikke rettigheder,
som fællesskabslovgivningen giver dem.
Dette mål kan ikke nås, så længe en lang række bestemmelser, som er blevet ændret
ved flere lejligheder, ofte ganske væsentligt, stadig ikke er samlet, men skal findes
dels i den oprindelige retsakt, dels i senere ændringsretsakter. Det er således
nødvendigt at foretage omfattende undersøgelser af mange forskellige dokumenter,
der skal sammenholdes, før det kan fastslås, hvilke regler der gælder.
Som følge heraf er det af afgørende betydning at bestemmelser, der ofte er blevet
ændret, kodificeres, hvis fællesskabslovgivningen skal være klar og gennemsigtig.
2.
Den 1. april 1987 besluttede Kommissionen
1
derfor at pålægge sine medarbejdere at
kodificere alle retsakter senest efter den tiende ændring af dem, idet den
understregede, at dette var et minimumskrav, og at tjenestegrenene skulle bestræbe
sig på at kodificere de tekster, de var ansvarlige for, med endnu kortere mellemrum
for at sikre, at fællesskabsreglerne var klare og lette at forstå.
Dette blev bekræftet i formandskabets konklusioner fra Det Europæiske Råd i
Edinburgh (december 1992)
2
, hvori det understreges, at en kodifikation er vigtig,
fordi den giver retlig sikkerhed med hensyn til, hvilke retsforskrifter der gælder
vedrørende et bestemt spørgsmål på et bestemt tidspunkt.
Kodifikationen skal foretages under fuldstændig overholdelse af Fællesskabets
normale lovgivningsprocedure.
Eftersom der ved kodifikation ikke må foretages nogen ændringer af indholdet i de
kodificerede retsakter, har Europa-Parlamentet, Rådet og Kommissionen i en
interinstitutionel aftale af 20. december 1994 fastsat, at der kan anvendes en
hasteprocedure til hurtig vedtagelse af de kodificerede retsakter
4.
Formålet med dette forslag er at foretage en kodifikation af Rådets
direktiv 93/31/EØF af 14. juni 1993 om støtteben på tohjulede motordrevne køretøjer
3
. Det nye direktiv træder i stedet for de forskellige retsakter, som er indarbejdet i
det
4
; forslaget ændrer ikke indholdet af de retsakter, der kodificeres, men er blot en
sammenskrivning af dem, og der foretages kun de formelle ændringer, der er
nødvendige af hensyn til selve kodifikationen.
3.
1
2
3
4
KOM(1987) PV 868.
Se bilag 3 til del A i konklusionerne.
Opført i lovgivningsprogrammet for 2002.
Bilag II, del A, til dette forslag.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443971_0003.png
5.
Forslaget til kodifikation er udarbejdet på grundlag af en foreløbig konsolidering på
alle de officielle sprog af direktiv 93/31/EØF og retsakterne om ændring heraf, som
er foretaget af Kontoret for De Europæiske Fællesskabers Officielle Publikationer
ved hjælp af et edb-system. Hvor artiklerne har fået nye numre, vises
sammenhængen mellem de gamle og de nye numre i en tabel i bilag III til det
kodificerede direktiv.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443971_0004.png
ê
93/31/EØF
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS DIREKTIV
af […]
om støtteben på tohjulede motordrevne køretøjer
(EØS-relevant tekst)
EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR -
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, særlig artikel 95,
under henvisning til Rådets direktiv 92/61/EØF af 30. juni 1992 om standardtypegodkendelse
af to- og trehjulede motordrevne køretøjer
1
,
under henvisning til forslag fra Kommissionen,
under henvisning til udtalelse fra Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg
2
,
efter proceduren i traktatens artikel 251
3
, og
ud fra følgende betragtning(er):
ê
(1)
Rådets direktiv 93/31/EØF af 14. juni 1993, om støtteben på tohjulede motordrevne
køretøjer
4
er blevet ændret væsentligt ved flere lejligheder
5
. Direktivet bør af klarheds-
og rationaliseringshensyn kodificeres.
1
2
3
4
5
EFT L 225 af 10.8.1992, s. 72. Direktivet er senest ændret ved Europa Parlamentets og Rådets
direktiv 2000/7/EF (EFT L 106 af 3.5.2000, s. 1).
EFT C af , s. .
EFT C af , s. .
EFT L 188 af 29.7.1993, s. 19. Direktivet er ændret ved Kommissionens direktiv 2000/72/EF
(EFT L 300 af 29.11.2000, s. 18).
Jf. bilag II, del A.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443971_0005.png
ê
93/31/EØF betragtning (1)
(2)
Det indre marked indebærer et område uden indre grænser med fri bevægelighed for
varer, personer, tjenesteydelser og kapital. Der skal vedtages de nødvendige
foranstaltninger med henblik herpå.
ê
93/31/EØF betragtning (2)
(3)
Tohjulede motordrevne køretøjer skal i alle medlemsstaterne opfylde visse tekniske
krav med hensyn til støtteben. Disse tekniske krav, som er fastsat ved ufravigelige
forskrifter, er forskellige fra den ene medlemsstat til den anden og udgør derved en
hindring for samhandelen inden for Fællesskabet.
ê
93/31/EØF betragtning (3)
(4)
Disse hindringer for det indre markeds funktion kan fjernes, hvis medlemsstaterne
indfører de samme forskrifter i stedet for deres nuværende nationale bestemmelser.
ê
93/31/EØF betragtning (4)
(tilpasset)
(5)
Gennemførelse af procedurerne i direktiv 92/61/EØF for standard-typegodkendelse og
typegodkendelse af alle typer tohjulede motordrevne køretøjer forudsætter
harmoniserede forskrifter for støtteben på disse køretøjer.
Ö
Direktivet erstattes af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2002/24/EF
6
med virkning fra den
9. november 2003.
Õ
ê
93/31/EØF betragtning (5)
(6)
I betragtning af henseende til omfanget og virkningerne af den foreslåede
foranstaltning i den berørte sektor er dette direktivs bestemmelser en absolut
forudsætning for virkeliggørelse af det tilstræbte mål, som er EF-typegodkendelse af
køretøjer. Dette mål kan ikke i tilstrækkelig grad nås af medlemsstaterne hver for sig.
ê
(7)
Nærværende direktiv bør ikke berøre medlemsstaternes forpligtelser med hensyn til de
i bilag II, del B, angivne frister for gennemførelse i national ret og anvendelse af
direktiverne
¾
6
EFT L 124 af 9.5.2002, s. 1.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443971_0006.png
ê93/31/EØF
UDSTEDT FØLGENDE DIREKTIV:
Artikel 1
Dette direktiv gælder for fastholdelsesanordninger for passagerer på alle tohjulede køretøjer
som fastlagt i artikel 1 i direktiv [92/61/EØF].
Artikel 2
Fremgangsmåden for meddelelse af typegodkendelse af et tohjulet motordrevet køretøj for så
vidt angår støtteben samt betingelserne for fri bevægelighed for nævnte køretøjer er de samme
som de i henholdsvis [kapitel II og III i direktiv 92/61/EØF] fastsatte.
Artikel 3
Ændringer, som er nødvendige for at tilpasse forskrifterne i bilag I til den tekniske udvikling,
vedtages efter fremgangsmåden i artikel 13 i Rådets direktiv 70/156/EØF
7
.
ê93/31/EØF
(tilpasset)
Artikel 4
Medlemsstaterne meddeler Kommissionen teksten til de vigtigste nationale retsforskrifter,
som de vedtager på det område, der er omfattet af dette direktiv.
ê
Artikel 5
Direktiv 93/31/EØF, som ændret ved det direktiv, der er nævnt i bilag II, del A, ophæves,
uden at dette berører medlemsstaternes forpligtelser med hensyn til de i bilag II, del B,
angivne frister for gennemførelse i national ret og anvendelse af direktiverne.
Henvisninger til det ophævede direktiv gælder som henvisninger til nærværende direktiv og
læses efter sammenligningstabellen i bilag III.
Artikel 6
Dette direktiv træder i kraft
Den Europæiske Unions Tidende
tyvendedagen
efter
offentliggørelsen
i
7
EFT L 42 af 23.2.1970, s. 1.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443971_0007.png
ê93/31/EØF
artikel 5
Artikel 7
Dette direktiv er rettet til medlemsstaterne.
Udfærdiget i Bruxelles, den [...]
På Europa-Parlamentets vegne
Formand
[...]
På Rådets vegne
Formand
[...]
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443971_0008.png
ê93/31/EØF
Bilag
BILAG I
1.
DEFINITIONER
I dette direktiv forstås ved:
1.1.
1.2.
1.3.
"støtteben", en anordning, der er solidt fastgjort til køretøjet, og som kan holde
køretøjet stående opret (eller næsten opret), når føreren efterlader det holdende
"sidestøtteben", et støtteben, som, når det klappes ned eller drejes ud, kun
understøtter køretøjet til den ene side, idet begge hjul hviler på jorden
"centralstøtteben", et støtteben, som, når det klappes ned, understøtter køretøjet via
en eller flere berøringsflader mellem køretøjet og understøtningsfladen på begge
sider af køretøjets midterplan i længderetningen
"hældning i tværretningen (ht)", den procentvise hældning af den faktiske
understøtningsflade, når skæringslinjen mellem køretøjets midterplan i
længderetningen og understøtningsfladen er vinkelret på den linje, der har størst
hældning (figur 1)
"hældning i længderetningen (hl)", den procentvise hældning af den faktiske
understøtningsflade, når køretøjets midterplan i længderetningen er parallelt med den
linje, der har størst hældning (figur 2)
"køretøjets midterplan i længderetningen", køretøjets baghjuls symmetriplan i
længderetningen.
ALMINDELIGE FORSKRIFTER
Alle tohjulede køretøjer skal være forsynet med mindst ét støtteben, som holder det
stabilt ved stilstand (f.eks. parkering), når det ikke fastholdes i statisk tilstand af en
person eller en genstand. Køretøj med tvillinghjul behøver ikke at være forsynet med
støtteben; det skal dog opfylde kravene i punkt 6.2.2, når det er parkeret (med
parkeringsbremsen trukket an).
Støttebenet kan være et sidestøtteben eller et centralstøtteben, eller der kan være et af
hver.
Er støttebenet hængslet omkring køretøjets nederste del eller under køretøjet, skal
dets frie ende(r) vende bagud i opklappet stilling.
SÆRFORSKRIFTER
Sidestøtteben
Sidestøtteben skal:
8
1.4.
1.5.
1.6.
2.
2.1.
2.2.
2.3.
3.
3.1.
3.1.1.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3.1.1.1. uanset om understøtningsfladen er vandret eller hældende, kunne understøtte
køretøjet stabilt i sideretningen, så det hverken let får større hældning (og dermed
vælter omkring støttebenets understøtningspunkt), eller let bringes op til og forbi
lodret stilling (og dermed vælter til den side modsat støttebenet)
3.1.1.2. kunne understøtte køretøjet, så det står stabilt på en hældende flade i
overensstemmelse med punkt 6.2.2
3.1.1.3. automatisk kunne klappe op i bagudvendende stilling:
3.1.1.3.1. når køretøjet indtager normal kørselsstilling (lodret), og
3.1.1.3.2. når køretøjet bevæger sig fremad på førerens direkte foranledning
3.1.1.4. uanset bestemmelserne i punkt 3.1.1.3 være konstrueret og udført på en sådan måde,
at det ikke automatisk klapper op, hvis hældningsvinklen ændres utilsigtet (f.eks. ved
at tredjemand skubber let til køretøjet eller ved vindtrykket fra et forbikørende
køretøj):
3.1.1.4.1. når det er klappet ud eller i parkeringsstilling
3.1.1.4.2. når køretøjet hældes til siden for at bringe støttebenets frie ende i berøring med
jorden, og
3.1.1.4.3. når køretøjet efterlades parkeret uden opsyn.
3.1.2.
3.2.
3.2.1.
Kravene i punkt 3.1.1.3 gælder ikke for et køretøj, der er således konstrueret, at
motoren ikke kan trække det fremad, når støttebenet er i nedklappet stilling.
Centralstøtteben
Centralstøtteben skal:
3.2.1.1. på stabil måde kunne understøtte køretøjet med et eller begge hjul eller ingen af
hjulene hvilende på understøtningsfladen:
3.2.1.1.1. på en vandret understøtningsflade
3.2.1.1.2. på en hældende understøtningsflade
3.2.1.1.3. på en skrånende understøtningsflade i overensstemmelse med punkt 6.2.2
3.2.1.2. automatisk kunne klappe op i bagudvendende stilling:
3.2.1.2.1. når køretøjet bevæger sig fremad, så støttebenet ikke længere er i berøring med
understøtningsfladen.
3.2.2.
Kravene i punkt 3.2.1.2 gælder ikke for et køretøj, der er således konstrueret, at
motoren ikke kan trække det fremad, når støttebenet er i nedklappet stilling.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4.
4.1.
ANDRE FORSKRIFTER
Køretøjet kan desuden være udstyret med en kontrollampe, der er klart synlig for
føreren i kørestilling, og som, når tændingen sluttes til, tændes og lyser, indtil
støttebenet er klappet op.
Støtteben skal være forsynet med et system, der fastholder det i opklappet stilling. Et
sådant system kan bestå i:
enten to uafhængige anordninger, såsom to adskilte fjedre eller en fjeder og en
clip
eller
en enkelt anordning, som skal kunne fungere fejlfrit mindst:
10 000 gange, hvis køretøjet er forsynet med to støtteben, eller
15 000 gange, hvis køretøjet kun er forsynet med ét støtteben.
4.2.
5.
5.1.
5.2.
5.2.1.
5.2.2.
5.2.3.
5.2.4.
5.2.5.
5.3.
5.3.1.
5.4.
5.4.1.
5.4.2.
5.4.3.
STABILITETSPRØVER
Til bestemmelse af, om køretøjet kan understøttes stabilt som anført i punkt 3 og 4,
udføres følgende prøver:
Køretøjets tilstand
Køretøjet skal fremstilles i køreklar stand.
Dækkene skal være oppumpet til det af fabrikanten anbefalede tryk.
Transmissionen skal være i frigear, eller hvis der er tale om automatisk transmission,
i "parkering"-stilling, hvis en sådan forefindes.
Hvis køretøjet er forsynet med parkeringsbremse, skal den være trukket an.
Styreapparatet skal være i låst stilling. Kan styreapparatet låses, både når det er drejet
til højre og til venstre, udføres prøven i begge stillinger.
Prøveplads
Til prøven i punkt 6.1 benyttes en plan vandret plads med hård, tør og ren overflade.
Prøvemateriel
Til prøven i punkt 6.2 skal der benyttes en parkeringsplatform.
Parkeringsplatformen skal bestå af en stiv plan rektangulær flade, som kan bære
køretøjet uden væsentlig nedbøjning.
Parkeringsplatformens overflade skal være så skridsikker, at køretøjet ikke glider på
overfladen under hældningsprøven.
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443971_0011.png
5.4.4.
Parkeringsplatformen skal være således konstrueret, at den kan indtage de i punkt
6.2.2 foreskrevne hældninger i tværretningen (ht) og i længderetningen (hl).
PRØVEPROCEDURE
Stabilitet på vandret understøtningsflade (prøve for kravene i punkt 3.1.1.4)
Med køretøjet på prøvepladsen klappes sidestøttebenet ud, og man lader køretøjet
hvile på støttebenet.
Køretøjet løftes således, at vinklen mellem køretøjets midterplan i længderetningen
og understøtningsfladen øges med 3° (køretøjet bringes mod lodret stilling).
Under denne bevægelse må støttebenet ikke automatisk klappe op.
Stabilitet på hældende flade (prøve for kravene i punkt 3.1.1.1, 3.1.1.2, 3.2.1.1.2
og 3.2.1.1.3)
Køretøjet anbringes på parkeringsplatformen med sidestøttebenet, henholdsvis
centralstøttebenet, klappet ud, og man lader køretøjet hvile på støttebenet.
6.
6.1.
6.1.1.
6.1.2.
6.1.3.
6.2.
6.2.1.
ê
2000/72/EF artikel1
6.2.2.
Parkeringsplatformens hældning ændres først i tværretningen (ht) og dernæst — fra
vandret — i længderetningen (hl) i overensstemmelse med nedenstående tabel:
Hældning
Sidestøtteben
Knallert
ht (venstre og højre)
hl fremad
hl bagud
Se figur 1a, 1b og 2.
5%
5%
6%
Motorcykel
6%
6%
8%
Centralstøtteben
Knallert
6%
6%
12 %
Motorcykel
8%
8%
14 %
ê
93/31/EØF
6.2.3.
Hvis et køretøj med centralstøtteben kan blive stående på den hældende
parkeringsplatform med kun et af hjulene i berøring med understøtningsfladen, og
køretøjet opfylder de øvrige krav i dette punkt, skal den ovenfor beskrevne prøve kun
gennemføres med baghjulet hvilende på understøtningsfladen.
Med parkeringsplatformen hældende med de foreskrevne hældninger og under
iagttagelse af ovenstående forskrifter, skal køretøjet forblive stabilt.
6.2.4.
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6.2.5.
I stedet for den omhandlede procedure kan køretøjet anbringes på
parkeringsplatformen, efter at den er bragt i hældende stilling i overensstemmelse
med de foreskrevne værdier.
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443971_0013.png
Figur 1a
Hældning i tværretningen
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443971_0014.png
Figur 1b
Hældning i tværretningen
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443971_0015.png
Figur 2
Hældning i længderetningen
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Tillæg 1
Oplysningsskema vedrørende støtteben til en type tohjulede motordrevne køretøjer
(vedlægges ansøgningen om typegodkendelse, hvis denne ikke indgives samtidig med
ansøgningen om standardtypegodkendelse af køretøjet)
Løbenummer (tildelt af ansøgeren): ………………………………………………………….
Ansøgning om typegodkendelse af en type tohjulet køretøj for så vidt angår støtteben skal
ledsages af de oplysninger, der er nævnt bilag II til direktiv 92/61/EØF):
afsnit A, punkt:
0.1
0.2
0.4 til 0.6
2.1
2.1.1
afsnit B, punkt:
1.3.1.
_____________
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443971_0017.png
Tillæg 2
_____________
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443971_0018.png
é
BILAG II
Del A
Ophævet direktiv med ændringer
(jf. artikel 5)
Rådets direktiv 93/31/EØF
(EFT L 188 af 29.7.1993, s. 19)
(EFT L 300 af 29.11.2000, s. 18)
Kommissionens direktiv 2000/72/EF
Del B
Lister over frister for gennemførelse i national ret og anvendelse
(jf. artikel 5)
Direktiv
93/31/EØF
2000/72/EF
Gennemførelsesfrist
14. december 1994
31. december 2001
_____________
Anvendelsesdato
14. juni 1995
1
1. januar 2002
2
1
2
I overensstemmelse med artikel 4, stk. 1, tredje afsnit, i direktiv 93/31/EØF:
Fra datoen i første afsnit kan medlemsstaterne ikke af grunde, der vedrører støtteben, forbyde den første
ibrugtagning af køretøjer, der opfylder kravene i dette direktiv.
I overensstemmelse med artikel 2 i direktiv 2000/72/EF:
"1. Fra 1. januar 2002 kan medlemsstaterne ikke af grunde, som vedrører støtteben:
- nægte EF-typegodkendelse af en type tohjulet motordrevet køretøj
- forbyde registrering, salg eller ibrugtagning af tohjulede motordrevne køretøjer,
hvis støttebenet (-benene) opfylder kravene i direktiv 93/31/EØF, som ændret ved nærværende
direktiv.
2. Fra 1. juli 2002 nægter medlemsstaterne EF-typegodkendelse af en ny type tohjulet motordrevet
køretøj af grunde, som vedrører støttebenet (-benene), hvis kravene i direktiv 93/31/EØF, som
ændret ved nærværende direktiv, ikke er opfyldt."
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443971_0019.png
BILAG III
S
AMMENLIGNINGSTABEL
Direktiv 93/31/EØF
Artikel 1 – 3
Artikel 4, stk. 1
Artikel 4, stk. 2
Artikel 5
Bilag
Tillæg 1
Tillæg 2
Artikel 1 - 3
Artikel 4
Artikel 5
Artikel 6
Artikel 7
Bilag I
Tillæg 1
Tillæg 2
Bilag II
Bilag III
_____________
Nærværende direktiv
19