Europaudvalget 2003
KOM (2003) 0148
Offentligt
1443972_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 27.3.2003
KOM(2003) 148 endelig
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN
TIL RÅDET, EUROPA-PARLAMENTET, DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE
OG SOCIALE UDVALG OG REGIONSUDVALGET
Tilpasning af e-business-politikker i et miljø i udvikling:
Status over digitaliseringsinitiativet og fremtidige udfordringer
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Indholdsfortegnelse
Indledning................................................................................................................................... 3
1.
1.1.
1.2.
1.3.
2.
2.1.
2.2.
2.3.
3.
EUROPÆISKE SMV'ERS ANVENDELSE AF IKT OG E-BUSINESS................... 4
Ikt-infrastruktur og indførelse af e-handel ................................................................... 4
Fra e-handel til e-business: en ny udfordring for SMV'er ........................................... 6
Behovet for omfattende e-business-indikatorer ........................................................... 7
EN NY TILGANG TIL E-BUSINESS-POLITIKKER – BEHOVET FOR AT
FASTSÆTTE KVANTITATIVE MÅL ...................................................................... 7
Mod bedre tilpassede og mere innovative e-business-politikker for SMV'er .............. 7
Behovet for bedre mål for e-business-politikkerne...................................................... 9
De nye udfordringer for e-business-politikker til fordel for SMV'er......................... 13
KONKLUSIONER .................................................................................................... 25
BILAG: Det statistiske billede ................................................................................................. 26
1. Eurostats "Fællesskabsundersøgelser af erhvervslivets anvendelse af ikt".......................... 26
2.
e-Business W@tch-undersøgelse
og resultattavle ................................................................ 28
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
I
NDLEDNING
Europa-Kommissionen iværksatte i 2001 digitaliseringsinitiativet med det formål at hjælpe
SMV'er med at gøre bedre brug af internettet som et forretningsværktøj. Denne meddelelse
gør status over den nuværende situation med hensyn til udbredelsen af informations- og
kommunikationsteknologier (ikt) og e-business blandt europæiske virksomheder, især
SMV'er, og de politikudfordringer, som følger af dette billede. Hvad har ændret sig i de
seneste år, og hvad bør der gøres i fremtiden for at hjælpe SMV'er med at "gå den digitale
vej"?
Selv om der er enighed om, at der bør gøres mere for at stimulere SMV'ers anvendelse af ikt,
er hovedpolitikudfordringen ikke længere at tilslutte SMV'er til internettet, men snarere en
effektiv og produktiv integrering af ikt i forretningsprocesserne. I den forbindelse sakker
SMV'er stadig bagud i forhold til større virksomheder med risiko for, at de mister terræn i
konkurrencemæssig henseende, og at den generelle produktivitetsvækst i økonomien
svækkes.
Med andre ord er tyngdepunktet i politikken flyttet fra e-handel til en mere holistisk tilgang til
e-business, som ikke kun omfatter det at købe og sælge over internettet, men også produktiv
anvendelse af ikt. Dette afspejles klart i
eEurope
2005-handlingsplanen, der indeholder
målsætningen om at skabe et gunstigt klima for e-business, idet e-business defineres som
omfattende både e-handel (køb og salg online) og omstrukturering af forretningsprocesser
med henblik på den bedst mulige udnyttelse af de digitale teknologier. Det nye mål er at
fremme indførelsen af e-business med det sigte at styrke europæisk erhvervslivs
konkurrenceevne og øge produktiviteten og væksten gennem investeringer i ikt. Dette ville
være et supplement til bestræbelserne for at integrere de europæiske markeder gennem
digitalisering af økonomien, som fortsat vil være et højt prioriteret anliggende.
Denne forskydning i politikorienteringen på EU-plan i retning af integrering af e-business i de
normale forretningsaktiviteter bør understøttes af de mange regionale og nationale e-business-
initiativer med henblik på at nå Lissabon-målsætningen om inden 2010 at blive verdens mest
konkurrencedygtige vidensbaserede økonomi. For at være effektive bør de foranstaltninger,
som hjælper SMV med at omstrukturere forretningsprocesserne, da også træffes på det
nationale og regionale for ikke at sige det lokale plan. Som led i digitaliseringsinitiativet er
mange af disse e-business-initiativer til fordel for SMV'er blevet analyseret og vurderet ud fra
forskellige effektivitetskriterier, hvilket har resulteret i kortlægningen af 19 eksempler på god
praksis for bevidsthedsskabende aktioner og fremme og lettelse af anvendelsen af internettet
blandt SMV'er. Skiftet til e-business rejser imidlertid nye udfordringer for SMV-politikkerne,
som skal tages op gennem fremtidige initiativer på dette område.
Denne meddelelse indeholder det senest tilgængelige statistiske materiale, hvad angår
SMV'ers anvendelse af ikt og e-business, og afdækker de vigtigste politikudfordringer på
nationalt og europæisk plan på e-business-området, idet den bygger på resultaterne fra
benchmarkingrapporten vedrørende regionale og nationale e-business-politikker og de mest
avancerede e-business-initiativer, der kunne findes. Målet er at fremme politikændringer på
nationalt og europæisk plan, idet der udstikkes politikrammer for fremtidige aktioner og
opstilles bedre egnede politikmål til opfyldelse af europæisk erhvervslivs behov for at
omorganisere forretningsprocesserne. Ved at tage disse spørgsmål op imødekommer
meddelelsen opfordringen fra Rådet (industri) til "at
intensivere dialogen, regelmæssigt at
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443972_0004.png
udveksle erfaringer, at fastlægge specifikke mål for e-business-politikker og at udveksle
bedste praksis"
1
.
1.
EUROPÆISKE SMV'ERS ANVENDELSE AF IKT OG E-BUSINESS
Da
eEurope
2002-handlingsplanen blev vedtaget, forelå der kun få statistiske oplysninger om
europæisk erhvervslivs e-handel og anvendelse af ikt, navnlig hvad angår SMV'er.
Digitaliseringshandlingsplanen
2
indeholdt derfor en specifik aktion vedrørende måling af
indførelsen af ikt og e-business. Denne aktion resulterede i udviklingen af
e-Business
W@tch
3
, der supplerer Eurostat-undersøgelserne om virksomhedernes e-handel og anvendelse
af ikt. Dette kapitel indeholder et sammendrag af de vigtigste resultater fra disse to statistiske
kilder, og resultaterne præsenteres mere detaljeret i bilaget.
1.1.
Ikt-infrastruktur og indførelse af e-handel
Den grundlæggende ikt-infrastruktur og adgangen til internettet udgør ikke længere nogen
hindring for udbredelsen af e-business i EU. Ifølge Eurostat anvender mere end 90 % af de
virksomheder, der beskæftiger over 10 ansatte, computere, og næsten 80 % af dem er
opkoblet til internettet, mens det samme er tilfældet for praktisk taget alle store virksomheder
(dvs. virksomheder med mere end 250 ansatte). Hertil kommer, at der ifølge
e-Business
W@tch
tegner sig det samme billede for små virksomheder (0-49 ansatte). I midten af 2002
anvendte mere end 90 % af disse virksomheder computere og mere end 80 % havde adgang til
internettet. I og med at virksomhederne nu for størstedelens vedkommende er opkoblet til
internettet, er brugen af e-mail og netsteder blevet næsten almindeligt udbredt i
forretningsverdenen. I den henseende findes der ikke længere nogen større kløft mellem store
virksomheder og SMV'er.
Grundlæggende konnektivitetsindikatorer viser, at der ikke længere er særlig store forskelle
mellem sektorer eller regioner. Der er dog fortsat visse regionale forskelle. Især sakker små
virksomheder i Italien, Spanien og Grækenland bagud med hensyn til internetadgang, selv om
de er ved at hale ind. Men hvad der er endnu vigtigere:
e-Business W@tch-data
viser, at der
stadig er store forskelle med hensyn til internettilslutningens kvalitet. Over en fjerdedel af de
små virksomheder er stadig opkoblet til internettet via et analogt opkaldsmodem. Store
virksomheder er på den anden side veludstyrede med faste netværksopkoblinger med større
båndbredde, og kun ca. halvdelen er opkoblet til internettet med mindre end 2 Mbps.
Procentdelen af virksomheder med en opkoblingshastighed på over 2 Mbps kunne således
udgøre et benchmark, der er nemt at overvåge med henblik på at sikre infrastrukturrelaterede
politikkers succes i fremtiden.
Tabel 1: Udbredelsesprocenter i SMV'er (10-249 ansatte) og i store virksomheder
(250+ ansatte) (2001-2002)
1
2
3
Konklusioner fra samlingen i Rådet (industri) den 6. juni 2002 (9938/02).
KOM(2001) 136 endelig af 13.3.2001: Meddelelse om "Hjælp til digitalisering af små og mellemstore
virksomheder", aktion 2: måling af indførelsen af IKT og e-business.
http://www.ebusiness-watch.org/marketwatch
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443972_0005.png
Anvender computere
% af
virksomhederne
2001
EU
SMV'er
Store
92
97
2002
92
99
Anvender internettet
2001
67
81
2002
79
97
Foretager e-handelskøb
2001
25
47
2002
25
37
Foretager e-
handelssalg
2001
17
42
2002
10
17
Mens brugen af grundlæggende ikt og internetadgangen er ved at nå et modenhedsniveau,
eksisterer skellet mellem nordlige og sydlige medlemsstater med hensyn til e-
handelsaktiviteter stadig og uddybes endda. Ifølge Eurostat-undersøgelser fra 2001 og 2002
har virksomhederne i de nordlige medlemsstater opretholdt et vækstmomentum. Især er
procentdelen af virksomheder, som foretager e-indkøb, i visse tilfælde næsten fordoblet. Mens
mere end 45 % af virksomhederne i disse lande køber online, anvender kun ca. 10 % af
virksomhederne i de sydlige medlemsstater internettet til denne simpleste, men meget
omkostningseffektive form for e-handel. Virksomheder fra de øvrige medlemsstater kommer
tættere på det nordiske mønster, om end med en langsommere vækst. Den mest
bemærkelsesværdige udvikling kan observeres i Østrig, for hvilket tallene vedrørende e-
handelsaktivitet er næsten fordoblet. Dette viser med al tydelighed, at der stadig er
vækstpotentiale for e-handel, som skal yderligere udnyttes af virksomhederne i størsteparten
af medlemsstaterne.
Udviklingen i e-handelen i EU følger ikke samme mønster. Generelt fordeler antallet af
virksomheder, der foretager e-indkøb, og antallet af virksomheder, der er involveret i e-
salgsaktiviteter, sig i forholdet godt 2 til 1. SMV'er anvender begge kanaler mindre end større
virksomheder, især i salgsøjemed. Det er dog vanskeligt at vurdere, i hvilken udstrækning
internettet kan anvendes som en ekstra distributionskanal. I 2002 deltog færre virksomheder i
onlinesalg end i 2001, hvilket viser vanskelighederne ved at implementere kommercielt
levedygtige forretningsmodeller. Det må erkendes, at mange produkter ikke egner sig for e-
handel, og at spirende konflikter mellem forskellige salgskanaler til tider er vanskelige at løse.
De politiske beslutningstagere bør følgelig være meget forsigtige med at opstille mål for
onlinesalg. Men for onlineindkøb må det forventes, at praktisk taget alle virksomheder vil
kunne drage fordel af at involvere sig i e-handelsaktiviteter, især for så vidt angår MRO-
produkter og -tjenesteydelser (MRO - Maintenance, Repair & Operating).
Hvad angår business-to-business-transaktioner (B2B), ser det ud til, at fremvæksten af e-
markedspladser har en voksende betydning, specielt for SMV'er. Ulig individuelle
virksomheders klassiske e-handelsnetsteder skaber e-markedspladser kontakt mellem en lang
række købere og sælgere/leverandører. Ifølge
e-Business W@tch
anvendte ca. 5 % af de
europæiske virksomheder i de fire største EU-medlemsstater (Tyskland, Frankrig, Det
Forenede Kongerige og Italien) e-markedspladser i 2002, og mere end 3 % overvejer at gøre
det i 2003. Der er større sandsynlighed for, at store virksomheder anvender e-markedspladser,
men i mange tilfælde må SMV'erne nødvendigvis følge trop. Mens e-markedspladsernes
betydning generelt set stadig er forholdsvis ringe, er der visse sektorer, f.eks. kemiske
produkter, fremstilling af transportudstyr og ikt-tjenester, hvor B2B-e-markedspladser klart
har vundet frem. Det viser vigtigheden af en velfunderet sektoranalyse til udarbejdelse af e-
business-relaterede politikker til fordel for SMV'er.
Det økonomiske pres, der er på virksomhederne for at de skal tilpasse sig, varierer fra sektor
til sektor. I nogle sektorer, f.eks. Ikt-tjenester, forretningsservice, elektronik samt medier og
trykning er andelen af virksomheder, der køber online, allerede meget stor, og denne type
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
transaktion vil snart blive normen. Disse sektormæssige forskelle forklarer i vid udstrækning
de forskellige mønstre medlemsstaterne imellem med hensyn til indførelsen af e-handel. Det
generelle statistiske billede fortæller derfor ikke tilstrækkeligt om arten og betydningen af
eksisterende politikudfordringer. Virksomhederne konkurrerer på forskellige markeder og
med forskellig intensitet. For at være effektive bør e-business-politikkerne tackle disse sektor-
og regionsspecifikke problemer på målrettet vis.
1.2.
Fra e-handel til e-business: en ny udfordring for SMV'er
E-handelstransaktioner som f.eks. onlinesalg og –indkøb er vigtige led i e-business. Indtil for
nylig fokuserede statistikkerne på måling og beskrivelse af disse nye former for transaktioner.
For at identificere relevante politikforanstaltninger til forbedring af europæiske
virksomheders konkurrenceevne, bør analysen tage mere hensyn til, hvordan anvendelsen af
ikt bidrager til produktivitets- og effektivitetsforbedringer. I den henseende er det helt klart
ikke tilstrækkeligt kun at fokusere på e-handelsaktivitet.
Mens det generelt ser ud til, at SMV'er vinder ind, hvad angår ikt-gennemtrængning og
internetkonnektivitet, lader det stadig væk til, at de har vanskeligere ved at implementere nye
teknologier på rentabel vis end større virksomheder, som det fremgår af de relativt større
investering i human kapital og til vedligehold af IT-infrastrukturen og virksomhedens
websted. Statistikker fra
e-Business W@tch
viser, at kløften mellem små og store
virksomheder nu har flyttet sig til området med mere avancerede e-business-applikationer.
Ifølge disse statistikker har f.eks. under 10 % af de små virksomheder, der foretager
onlinesalg, gennemført en fuld integrering af ordreprocessen i den interne
forretningsorganisation, mens en tredjedel af de store virksomheder har gjort dette.
Statistikkerne viser også, at store virksomheder i dag er hovedbrugere af de mere avancerede
e-business-løsninger, der understøtter de elektroniske forretningsprocesser. Knap en tredjedel
af de store virksomheder har indført et elektronisk "Customer Relationship Management"-
system (CRM), mens mindre end 10 % af de små og ikke ret mange flere af de mellemstore
virksomheder har investeret i disse nye måder at drive forretning på elektronisk. Dertil
kommer, at 13 % af de store virksomheder anvender et elektronisk leverandørkædesystem
(SCM) sammenlignet med kun 3 % af SMV'erne.
Et vigtigt spørgsmål, der bør rejses i den forbindelse, er, om SMV'er i realiteten har behov for
at anvende sådanne sofistikerede elektroniske systemer, og om der findes alternative, mindre
omkostningsintensive løsninger, der kan sætte dem i stand til at integrere
forretningsprocesserne elektronisk.
Det ser således ud til, at truslen om et digitalt skel mellem større og mindre virksomheder,
hvad angår simpel internetadgang og –anvendelse, ikke længere er det vigtigste
politikspørgsmål. Spørgsmålet er snarere, i hvilket omfang SMV'er bør involvere sig i e-
business, i betragtning af at den kritiske faktor, der skal undersøges, er, hvorledes deres
konkurrenceevne kan forbedres gennem indførelse af e-business. Den fremtidige politikdebat
bør derfor fokusere på, hvorledes man bedst kan hjælpe SMV'er med at omdanne
virksomheden til en "e-virksomhed", snarere end på, hvorledes man kan fremme e-handel. I
arbejdet på at fremme e-business bør der tages behørigt hensyn til de økonomiske realiteter,
f.eks. de problemer SMV'er ofte støder på, når de skal kortlægge og omorganisere deres
interne processer, de større relative omkostninger, de må afholde i forbindelse med
investeringer i ikt, problemer i forbindelse med dels rekruttering af medarbejdere med
tilstrækkelig e-business-kompetence, dels forbedring af e-business-kompetencen hos deres
nuværende arbejdsstyrke.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443972_0007.png
1.3.
Behovet for omfattende e-business-indikatorer
Politikaktioner bør bygge på en velfunderet økonomisk analyse og en tydelig kortlægning af
de udfordringer, der skal løses. Derfor bør alle relevante statistiske data anvendes på en
sammenhængende måde for at tegne et fuldt billede. "E-business-indekset", der er inkluderet i
listen over
eEurope
2005-benchmarkingindikatorer
4
, har til formål at vurdere
virksomhedernes parathed til at indføre elektroniske virksomhedssystemer. Indekset
repræsenterer et koncept, der rækker langt ud over e-handel. Her refererer e-business til både
eksterne og interne forretningsprocesser og omfatter ikke kun eksterne kommunikations- og
transaktionsfunktioner, men også informationsstrømmene inden for virksomheden.
E-business-indekset bør betragtes som et første forsøg på at levere en bedre metode til at måle
udbredelsen af e-business på grundlag af tilgængeligheden, pålideligheden og
sammenligneligheden af relevante data. Målet skal være at afdække især de e-business-
elementer, der har en målelig indvirkning på produktivitet og vækst, og som dermed relaterer
sig direkte til Lissabon-målsætningen om inden 2010 at blive den mest konkurrencedygtige
vidensbaserede økonomi i verden. De første resultater af e-business-indekset vil foreligge i
andet halvår af 2003.
Hertil kommer, at nogle medlemsstater har iværksat deres egne initiativer til udvikling af
innovative indikatorer for "e-parathed", der kan anvendes til at udforme og benchmarke
politikker. Det britiske handels- og industriministerium har udviklet en sofistikeret
klassificering af e-business-relaterede aktiviteter inden for rammerne af "UK online for
business"-initiativet. Klassificeringen omfatter en række indikatorer for anvendelsen af ikt, og
der tildeles point afhængig af, med hvilken sofistikeringsgrad ikt anvendes inden for
virksomheden. Medlemsstaterne opfordres til at følge dette eksempel og at bidrage til
debatten om fastsættelse af egnede indikatorer og – følgelig – mål for e-business-politikker.
2.
EN NY TILGANG TIL E-BUSINESS-POLITIKKER – BEHOVET FOR AT
FASTSÆTTE KVANTITATIVE MÅL
I de seneste år er der iværksat en lang række e-business-politikinitiativer for at fremme
SMV'ers brug af internettet. I dag dukker der nye udfordringer op, som kræver, at de
eksisterende politikinitiativer tages op til revision, og at de nyorienteres mod hjælp til
strukturændringer. I dette øjemed bør der opstilles klare politikmål og om muligt kvantitative
mål for at sikre en øget effektivitet og en løbende overvågning af de opnåede resultater
2.1.
Mod bedre tilpassede og mere innovative e-business-politikker for SMV'er
De offentlige myndigheders rolle med hensyn til fremme af e-business består primært i at
sikre et gunstigt erhvervsklima for virksomhederne. Virksomhederne har størst gavn af et
troværdigt, stabilt og åbent erhvervsklima, der hjælper virksomhederne med at indføre e-
business-metoder. Et e-business-venligt klima bidrager til at sænke barrierne for
markedsadgang og omkostningerne og risiciene ved ikt-investeringer. SMV'er har navnlig
behov for:
stabile retlige og administrative rammer, især hvad angår grænseoverskridende
handel
4
Rådets resolution
(OR.en), 28.1.2003.
om
implementeringen
af
eEurope
2005-handlingsplanen,
5197/03
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443972_0008.png
fuld liberalisering af telekommunikationsmarkedet, som resulterer i lavere priser for
internetadgang og forbedrer internetopkoblingens kvalitet og hastighed
digitale
offentlige
tjenester,
der
reducerer
virksomhedernes
faste
administrationsomkostninger og dermed skaber et incitament til, at virksomhederne
involverer sig i e-business.
På såvel europæisk som nationalt plan er der taget mange af de nødvendige skridt til løsning
af disse grundlæggende politikudfordringer. De retlige rammer for e-handel er blevet bredt
etableret, og telekommunikationsmarkederne er hastigt ved at blive liberaliseret over hele
Europa.
eEuropa-initiativet
tjener som ramme for fremme af e-forvaltningstjenester og
bredbåndsinfrastruktur og -applikationer.
Ud over disse "horisontale" politikinitiativer er der behov for specifikke SMV-politikker, som
sigter mod at fremme anvendelsen af ikt og e-business blandt SMV'er med henblik på at
fremskynde den fulde integrering af ikt i forretningsprocesser i alle medlemsstater. Som det
understreges i meddelelsen om "Industripolitik i et udvidet Europa"
5
, er det afgørende for EU,
at ikt udbredes og anvendes effektivt inden for alle sektorer og tjenester inklusive SMV'er, der
er rygraden i europæisk økonomi. Indførelsen og udbredelsen af ikt blandt SMV'er er kritisk
for hele EU-økonomiens konkurrenceevne.
Det statistiske materiale viser, at de fleste europæiske virksomheder generelt er
opmærksomme på de udfordringer og muligheder, som de nye former for elektroniske
forretningsdrift frembyder. I mange tilfælde var det at være bevidst om og opkoblet til
internettet de første skridt, virksomhederne tog, efterfulgt af etableringen af elektroniske
kommunikationsforbindelser til kunder og forretningspartnere. Det næste skridt består nu i at
muliggøre interaktive forretningsprocesser, herunder e-handelstransaktioner. I sidste instans
vil det blive nødvendigt at omorganisere forretningsprocesserne som helhed for at
automatisere informationsstrømmen og oprette virtuelle netværk mellem virksomhederne.
Men de fleste virksomheder, såvel store som små, er stadig langt fra at fuldføre dette endelige
scenario.
E-business-politikkerne vil også nødvendigvis skulle bevæge sig op ad skalaen sammen med
virksomheder, der udgør målgruppen. Indtil for nylig var hovedsigtet for mange e-business-
politikker for SMV'er f.eks. at bevidstgøre om vigtigheden af at blive tilsluttet internettet. Nu
da dette mål i vid udstrækning er nået i mange regioner, er det også nødvendigt, at SMV-
politikkerne tilpasses. Bevidstgørelse kan stadig have sin berettigelse i særlige tilfælde, f.eks.
med henblik på fremme af SMV'ers effektive udnyttelse af e-markedspladser og offentlige e-
indkøb, men det er langt fra tilstrækkeligt, hvis man skal kunne fjerne de barrierer og
hindringer, der ligger i vejen for en mere produktiv anvendelse af ikt. Budskabet vil ikke
længere være "at blive opkoblet til internettet", men snarere bestå i at understrege
betydningen af e-business-integration.
5
KOM(2002) 714 af 11.12.2002: Meddelelse fra Kommissionen til Rådet, Europa-Parlamentet,
Det Økonomiske og Sociale Udvalg og Regionsudvalget om "Industripolitik i et udvidet Europa".
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443972_0009.png
Figur 1: Fra bevidstgørelse til omorganisering – e-modenhedsskalaen
e
-
business-modenhed og tilpasning af politikker
e-Business Maturity and Adaptation of
Policies
Opkobling
Connect
Connect
Bevidstgørelse
Awareness
Awareness
Publicering
Publish
Publish
Samspil
Interact
Interact
Omorgani-
Transform
seri
ng
Transform
Størstedelen af de nuværende e-business-
Majority of e -Business activity
aktiviteter i
in most Member States
today
hovedparten af
medlemsstaterne
Mest
successful
Most
succesrige
nuværende e-
current e-business
business-politikker
Muliggør et
Allow advanced
samarbejde
to
businesses
mellem
collaborate
avancerede
virksomheder
policies
Hovedparten af e-
Majority of
business-politikkerne
near future
i den nærmeste
e
fremtid
-business policies
Det er vigtigt at understrege, at der er afvigelser SMV'erne imellem med hensyn til "e-
modenhed" i de forskellige medlemsstater, regioner og erhvervssektorer, hvilket det statistiske
billede klart viser. Politikkerne bør være tilstrækkeligt specifikke til at afspejle situationen for
de virksomheder, der danner målgruppe. Politikaktioner, der egner sig for regioner, som er
kendetegnet ved en mindre grad af "e-modenhed", vil højst sandsynligt ikke være
formålstjenlige i mere udviklede regioner. Mens de forskellige udviklingstrin gør det
vanskeligt at udforme politikker, der kan anvendes i hele EU, giver det et enormt potentiale
for at lære af eksempler på god praksis, f.eks. ved at kopiere politikforanstaltninger, der har
vist sig at være succesrige i en anden medlemsstat eller region.
De politiske beslutningstagere i medlemsstaterne og regionerne opfordres derfor til at knytte
kontakt til kolleger i andre regioner og aktivt undersøge, hvilke yderligere modeller der kan
overtages. E-business-politikker, der er udviklet af de nordiske lande, kunne f.eks. snart blive
interessante for de sydlige lande, hvis man tager hensyn til den tidsmæssige forskydning i
indførelsen af e-business i EU. For at stimulere dialogen mellem medlemsstaterne er
Kommissionen i færd med at oprette et europæisk e-business-støttenetværk for SMV'er
6
.
Målet er at skabe et forum for politiske beslutningstagere inden for e-business-politik på
europæisk, nationalt og regionalt plan med henblik på at fremme udvekslingen af erfaringer
og oplysninger og styrke politikkoordineringen på basis af fælles vedtagne prioriteringer for
e-business-politikker. Medlemsstaterne opfordres til at støtte dette initiativ ved at fremme den
aktive deltagelse af alle relevante politikinitiativer på nationalt og regionalt plan i dette
netværk.
2.2.
Behovet for bedre mål for e-business-politikkerne
Det har vist sig, at opstillingen af specifikke, målelige, opnåelige og aktuelle mål formentlig
er en af de vanskeligste udfordringer, således som det fremgår af benchmarkingundersøgelsen
af nationale og regionale e-business-politikker. Den første bølge af SMV-politikker til
fremme af anvendelsen af ikt og e-business var først og fremmest baseret på generelle mål,
f.eks. "antallet af SMV'er, der skal opkobles til internettet", "antallet af ansatte, der skal
videreuddannes" eller "antallet af rådgivningsdage, der skal tildeles SMV'er". I takt med at
politikkerne forskydes i retning af at fremme en mere sofistikeret anvendelse af e-business og
i sidste instans en fuld integrering af e-business i de daglige forretningsaktiviteter, bliver det
6
Det europæiske e-business-støttenetværk for SMV'er udgør et led i
eEurope
2005-handlingsplanen.
Nærmere oplysninger findes på adressen:
http://europa.eu.int/comm/enterprise/ict/policy/e-bus-
snfsme.htm
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443972_0010.png
vanskeligere, men samtidig også mere relevant, at opstille e-business-politikmål og
hensigtsmæssige kvantitative og kvalitative mål.
De mest avancerede e-business-politikker, som f.eks. dem, der er blevet iværksat i en række
medlemsstater, bekræfter skiftet fra generel fremme af anvendelsen af ikt og e-business-
værktøjer til det at hjælpe SMV'er med at udnytte ikt fuldt ud, med det formål at omlægge,
automatisere og strømline forretningsprocesser. Dette kræver ofte, at der anvendes mere
sofistikerede politikinstrumenter, f.eks. hjælp til SMV'er med udarbejdelse af e-business
implementeringsplaner eller fremme adgangen til ikt-løsninger, der imødekommer specifikke
SMV-behov. Ideelt set bør sådanne "andengenerationspolitikker" til fordel for SMV'er baseres
på præcise mål, for at man kan evaluere resultaterne og sikre, at de opfylder SMV'ernes
behov. Men at opstille mål for politikkerne er ingen nem opgave, i betragtning af
kompleksiteten af det, der står på spil, og manglen på erfaring, hvad angår fremme af
e-business, så at det når ud over blot at være tale om internetkonnektivitet. Målene må
nødvendigvis bestå i en blanding af kvantitative og kvalitative mål, som snarere er rettet mod
sofistikeringsgraden af de e-business-løsninger, der indføres, end mod simpel konnektivitet
eller elektronisk handel.
I det dynamiske miljø, som e-business repræsenterer, skal politikkerne være fleksible, og der
er således behov for, at målene løbene tilpasses. Det lader f.eks. til, at manglen på generel
bevidstgørelse ikke længere giver anledning til større bekymring. De fleste SMV'er er til fulde
opmærksomme på, at e-business allerede nu er eller snart bliver et vigtigt element i
virksomheden, især i forbindelserne til store virksomheder. Følgelig vil det nok være
nødvendigt at omdefinere målene for bevidstgørelseskampagner og uddannelse, så de
modsvarer mere sofistikerede behov, såsom opmærksomhed over for mulighederne og
risiciene ved at deltage i e-markedspladser, og fokuserer på uddannelse af ledelsen.
Det generelle e-business-miljø ændrer sig konstant. På baggrund af denne udvikling og under
hensyntagen til de mest avancerede medlemsstaters praktiske erfaringer er det bl.a. følgende
e-business-politikudfordringer for SMV'er, der skal tages op i fremtiden:
øge SMV-ledelsens forståelse for e-business og dens kompetence på området
gøre SMV-venlige e-business-løsninger bedre tilgængelige
fremme SMV'ers effektive
forretningsnetværk.
deltagelse
i
elektroniske
markedspladser
og
Det vil formentlig være således, at ikke alle medlemsstater, tiltrædelseslande og
kandidatlande vil kunne løse disse politikudfordringer samtidig og på samme måde. Målet
med en fælles politikramme (som beskrevet nedenfor) er at lette omlægningen af e-business-
politikkerne, således at disse modsvarer ændringerne i virksomhedernes behov. Kun ved at
øge effektiviteten af SMV-politikkerne til fordel for e-business på EU-plan kan man i
tilstrækkelig grad bidrage til opfyldelsen af Lissabon-målsætningen. Ifølge meddelelsen om
de europæiske økonomiers produktivitet og konkurrenceevne
7
er den utilstrækkelige
anvendelse af ikt i forretningsprocesser en af hovedårsagerne til, at EU fremviser dårligere
resultater med hensyn til vækst i arbejdskraftproduktiviteten i sammenligning med USA.
Dette skulle stimulere koordinerede aktioner til støtte for en produktiv anvendelse af ikt.
7
KOM(2002) 262 endelig af 21.5.2002: Meddelelse fra Kommissionen til Rådet og Europa-Parlamentet
om "Produktivitet: nøglen til konkurrenceevne for EU's økonomier og virksomheder".
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443972_0011.png
Figur 2: En ramme for SMV-specifikke e-business-politikker – Udfordringer og mål
Generel udfordring
Stimulere og støtte SMV'er med
indførelse af e-business
Udfordring 1
Forbedre ledelsens forståelse
for e-business og dens
kompetence på området
Udfordring 2
Gøre e-business-løsninger bedre
tilgængelige for SMV'er
Udfordring 3
Fremme SMV'ers effektive
deltagelse i e-business-netværk
Mål 1.1.
Forbedre vidensoverførslen til
SMV'er
Mål 2.1.
Omsætte
forskningsresultaterne til e-
business-teknologier
Mål 3.1.
Fremme SMV'ers deltagelse
i B2B-e-markedspladser
Mål 1.2.
Fremme og udbrede "god-e-
business-praksis
Mål 2.2.
Fremme regionale klynger
mellem IKT-tjenesteydbydere
og SMV'er
Mål 3.2.
Fremme SMV'ers deltagelse i
offentlige e-indkøb
Mål 1.3.
Forbedre SMV'ers e-business
kompetence
Mål 2.3.
Fremme e-business-
interoperabilitet via nationale
testbeds
Mål 3.3.
Fremme virtuelle SMV-
samarbejdsnetværk
Den åbne koordinationsmetode, der blev indført af Det Europæiske Råd i Lissabon, tilsigter,
at Kommissionen og medlemsstaterne samarbejder, lærer af den bedste praksis og udvikler en
bedre politik i lyset af alle relevante omstændigheder. Resultaterne af de første kollektive
bestræbelser på at fastsætte en række kvantitative mål på det bedst egnede geografiske niveau
i virksomhedspolitikken afspejles i meddelelsen om bedre erhvervsklima
8
. Nogle
medlemsstater har også vedtaget sådanne mål (i tabel 2 nedenfor) for politikker til forbedring
af adgangen til ikt, og dette skal hilses velkommen. Imidlertid befinder mange af disse mål sig
stadig på det generelle plan og modsvarer derfor ikke til fulde ændringerne i e-business-
miljøet.
8
KOM(2002) 610 endelig af 7.11.2002: Meddelelse fra Kommissionen til Rådet og Europa-Parlamentet
om "Bedre erhvervsklima".
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443972_0012.png
Tabel 2: Kvantitative mål for politikker, der tjener til at fremme adgangen til ikt
M
EDLEMS
-
STAT
I
NDIKATOR
S
TATUS
(
ÅR
)
M
ÅL
(
ÅR
)
Tyskland
Tyskland
Spanien
Spanien
Frankrig
Frankrig
Irland
Irland
Irland
Neder-
landene
Portugal
Portugal
Portugal
SMV'er med en e-strategi, % af samlede
antal
Internetbrugere, % af befolkningen
Virksomheder (med over 10 ansatte) med
92 % (2001)
internetadgang
Adgang til bredbånd
SMV'er med internetadgang, % af samlede
antal
Husstande med adgang til bredbånd, i %
Virksomheder med internetadgang, % af
samlede antal
Erhvervstelefontakster, vedrørende OECD-
landene
Husstande med adgang til bredbånd
SMV'er med onlinetransaktioner, % af
samlede antal
Portugisisk information på internettet
Antal personer med grundlæggende ikt-
færdigheder
Husstande med adgang til en pc
2,07 % (2002)
65 %
5%
90 % (2000)
20 % (2005)
70 % (2005)
97 % (2006), 99 %
(2010)
13,75 %
(2006),
22 % (2010)
90 % (2006)
25 % (2006)
95 % (2006)
Øverste kvartil
Øverste decil (2006)
(2002)
0 % (2000)
5 % (2006)
66 % (2005)
Gange 10 (2006)
2 mio. (2006)
50 % (2003)
På e-business-området står SMV'erne over for andre problemer end for nogle år siden. Denne
meddelelse indbyder medlemsstaterne til at tage deres e-business-politikker op til revision og
på frivillig basis vedtage nye mål på politikplanet samt finjustere specifikke politikinitiativer
til støtte for e-business. Mens politikmålene bør indføjes i
resultattavlen for
erhvervspolitikken
og overvåges med jævne mellemrum i henhold til vedtagne procedurer, er
det primært meningen, at mere detaljerede resultatkriterier, jf. nedenfor, skal tjene til at
forbedre effektiviteten af specifikke aktioner. De er imidlertid vigtige med henblik på at lette
afdækningen af god offentlig praksis på dette område og gøre det muligt bedre at vurdere den
praktiske effekt af e-business-politikker gennem en efterfølgende evaluering.
Medlemsstaterne har forpligtet sig til at fastsætte mål for e-business-politikker, hvor dette er
meningsfuldt og muligt. Dette afspejles i konklusionerne fra samlingen i Rådet (industri)
9
,
hvori medlemsstaterne og Kommissionen opfordres til "at
intensivere dialogen, regelmæssigt
at udveksle erfaringer, at fastlægge specifikke mål for e-business-politikker og at udveksle
bedste praksis"
og "at
sikre, at der findes effektive koordinationsordninger både på nationalt
og på europæisk plan og at sætte specifikke mål for politikker og aktioner til støtte for e-
business i overensstemmelse med eEurope 2005".
Opstillingen af disse mål skal ske på
forskellige niveauer:
9
Konklusioner fra samlingen i Rådet (industri) den 6. juni 2002 (9938/02).
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443972_0013.png
På politikplanet i form af generelle mål - for at lette og fremme
omstruktureringsprocessen i retning af vidensøkonomien. Det førnævnte mål for
Tyskland, nemlig
"at 20 % af SMV'erne skal have en e-strategi inden 2005",
er et
godt eksempel på et sådant politisk mål. Det er klart, at opnåelsen af dette mål ikke
kan relateres direkte til et eller flere public policy-initiativer, men at det snarere er
afhængig af en række forskellige faktorer og markedstrends. Disse mål bør tage
behørigt hensyn til de politiske pejlemærker, som er vedtaget af Rådet, Europa-
Parlamentet, Regionsudvalget og Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg i
relation til digitaliseringsinitiativet og Kommissionens meddelelse om e-økonomiens
indvirkning på europæisk erhvervsliv
10
.
På det operationelle plan - for så vidt muligt at anvende SMART-princippet på
specifikke SMV-politikker til støtte for e-business. Målene bør være specifikke,
målelige, opnåelige, realistiske og tidsrelaterede (Specific, Measurable, Attainable,
Realistic and Time-related). Desuden bør de knyttes direkte til specifikke
politikaktiviteter. Dette adskiller dem klart fra politikmål på det generelle plan, der
påvirkes af mange forskellige faktorer. Et godt eksempel på SMART-mål opstillet på
regionalt plan er det finske case "South Karelia eBusiness for SMEs" (se nedenfor):
Tabel 3: Det finske case "South Karelia eBusiness for SMEs"
Kvantitative mål
Antal deltagende personer
heraf kvinder
Nye e-business-applikationer iværksat
SMV'ers e-business-planer i database
Dec. 2003
950
300
600
1 000
Allerede nået (januar 2003)
549
372
380
680
Kilde: Indlæg på workshopen "Setting targets for e-business policies", 16.-17. januar 2003
2.3.
De nye udfordringer for e-business-politikker til fordel for SMV'er
Den generelle e-business-politikramme, der er beskrevet i figur 2, skulle lette opstillingen af
nye og mere ambitiøse mål for specifikke foranstaltninger til støtte for SMV'er uden at det på
forhånd bestemmes, hvilke foranstaltninger der bør træffes, og hvilke mål medlemsstaterne og
regionerne bør opstille. Denne ramme bør tilpasses forskellige omstændigheder og finjusteres
med hensyn til de konkrete mål, der skal forfølges. Den tjener således primært som
referencepunkt for yderligere drøftelser om mulige fremtidige mål for e-business-politikker til
fordel for SMV'er. Hertil kommer, at der skal tages fuldt ud hensyn til det generelle princip
om at fremme grænseoverskridende transaktioner.
10
Meddelelse om "E-økonomiens indvirkning på europæisk erhvervsliv: økonomisk analyse og politiske
konsekvenser" [KOM(2001) 711]; meddelelse om "Hjælp til digitalisering af små og mellemstore
virksomheder" [KOM(2001) 136]; konklusioner fra samlingen i Rådet (industri) den 6. juni 2002
(9938/02); Europa-Parlamentets betænkning om meddelelse om "E-økonomiens indvirkning på
europæisk erhvervsliv" [Endelig A5-0434/2002]; udtalelse fra Regionsudvalget om meddelelsen om
"Hjælp til digitalisering af små og mellemstore virksomheder" [KOM-6/032]; udtalelse fra Det
Økonomiske og Sociale Udvalg om meddelelsen "Hjælp til digitalisering af små og mellemstore
virksomheder" [INT/106].
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443972_0014.png
Udfordring 1: Forbedre ledelsens forståelse for e-business og dens kompetence på
området
Nøglen til en succesrig implementering af e-business i en virksomhed ligger i en korrekt
integrering af alle e-business-elementer, som leder i retning af et automatiseret
informationsbehandlingssystem. For mange virksomheder og specielt SMV'er kræver dette, at
de eksisterende forretningsprocesser tages op til revision, tilpasses og optimeres, hvilket klart
er en ledelsesopgave. E-business-aktiviteternes indvirkning på forskellige erhvervssektorer er
primært afhængig af erhvervsledernes visionære evner og de efterfølgende strategiske
beslutninger om, hvorledes teknologien skal anvendes. Ikt- og e-business-aktiviteternes
økonomiske indvirkning på virksomhederne bestemmes ikke kun af den forhåndenværende
teknologi, men – hvad der er endnu vigtigere – af, hvorledes virksomhederne omorganiseres
med henblik på at udnytte de muligheder, e-business frembyder.
Mens mindre virksomheder normalt mangler større virksomheders ikt-ekspertise, har de den
fordel, at de er langt mere fleksible med hensyn til at træffe beslutninger og gennemføre dem.
Men for at udnytte denne fordel og fremme informerede beslutninger vedrørende integrering
af ikt og e-business i de daglige forretningsprocesser kræver det den rette forståelse fra
ledelsens side for, hvad der står på spil. Eftersom det er godtgjort, at dette udgør en væsentlig
succesfaktor for en effektiv implementering af e-business i europæiske SMV'er, bør de
offentlige politikker anvende instrumenter, der bidrager til at udvikle, fremme og forbedre
ledelsens forståelse for e-business-anliggender. Dette indbefatter viden både om de
teknologier, der anvendes til e-business-formål, og om den nødvendige omlægning af
forretningsprocesserne, men også en korrekt og realistisk forståelse for den økonomiske effekt
af integreringen af disse teknologier i hele værdikæden.
Hertil kommer, at SMV løbende bør ajourføre de ansattes faglige færdigheder for at tackle de
nye ikt- og e-business-relaterede spørgsmål og de organisatoriske ændringer, disse medfører.
SMV'er har imidlertid normalt vanskeligere ved at etablere efteruddannelsesordninger for de
ansatte, da uddannelsesudgifter og tilhørende skyggeomkostninger ofte anses for ubetalelige
for dem. Små virksomheder tyr derfor for det meste til læring på jobbet og
selvlæringsaktiviteter for de ansatte. Således bliver tilgængeligheden af egnede e-
læringsteknikker og –applikationer, som kan supplere traditionelle læringsmetoder, særlig
betydningsfuld for SMV'er, når det gælder om at opfylde de ansattes kompetencebehov.
E-business-politikaktioner kan tage hånd om disse spørgsmål ved at lette adgangen til
vidensressourcer, der kan være til praktisk hjælp for virksomhederne. Dette inkluderer f.eks.
tiltag, hvor man forbedrer vidensoverførslen fra erfarne erhvervsfremmeorganisationer til
SMV'er, ansporer SMV'er til at gøre brug af professionelle IT- og e-business-tjenester,
udstiller eksempler på god praksis og hjælper SMV'er med at forbedre de ansattes e-business-
færdigheder.
Mål 1.1:
Forbedre vidensoverførslen til SMV'er gennem SMV-støttenetværk
E-business-politikker for SMV'er bør således helst kanaliseres via betroede mellemled og
formidlere,
f.eks.
handelskamre,
erhvervssammenslutninger,
SMV-støttenetværk,
euroinfocentre, ekspertcentre eller andre særinstitutioner. Disse organisationer har nemt ved at
nå målgruppen, da de nyder SMV'ernes tillid og er effektive med hensyn til at formidle
oplysninger om markedsudviklingen.
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Disse SMV-støttenetværk tjener normalt som kvikskranker for SMV'er, hvor disse kan
indhente oplysninger om praktisk taget alle de områder, der er relevante for deres
forretningsaktiviteter, herunder information eller rådgivning om retlige, tekniske og
markedsmæssige emner. Selv om ikt- og e-business-spørgsmål indtager en stadig mere
fremtrædende rolle i deres rådgivningsaktiviteter, kan de ikke forventes at erstatte
professionelle it- og e-business-tjenester, når det gælder om at hjælpe SMV'er med at opstille
og gennemføre deres individuelle e-business-strategi. På det tidspunkt, SMV'er når dette
modenhedsniveau, bør de indse, at e-business kan indebære en betydelig omorganisering af
deres forretningsprocesser, for at de kan drage fordel af ny teknologi og blive mere
produktive og konkurrencedygtige.
Ansvaret for at gennemføre en omlægning af forretningsprocesserne beror i sidste ende hos
SMV'erne selv. E-business-centre kan imidlertid bidrage til at fremme udbredelsen af
avancerede e-business-løsninger. I den forbindelse kan støttenetværk også fungere som
mellemled mellem SMV'er og ikt-tjenesteudbydere. De kan hjælpe SMV'er med at opstille en
optimal forretningsstrategi ved om nødvendigt at henvise dem til mere specialiserede
konsulenter.
For at kunne yde denne form for vejledning skal SMV-støttenetværkene selv have et godt
kendskab til IKTog e-business-området samt gode organisatoriske færdigheder i at anvende
supplerende ressourcer eller i at henvise SMV'erne til dem, der har denne viden.
Støttenetværkene har en meget vigtig funktion med hensyn til klart og tydeligt at orientere
SMV'er om, hvad der står på spil, og om, hvilke muligheder der foreligger, og endelig med
hensyn til at rådgive SMV'er om, hvor de i givet fald kan søge yderligere hjælp, hvad angår
mere detaljeret information eller rådgivning. Denne form for rådgivende arbejde skal
varetages af e-business-vejledere eller –rådgivere, der er særligt uddannede til at forstå mindre
virksomheders behov, og dermed kan yde praktisk bistand. Løbende "train-the-trainer"-
ordninger er vigtige med henblik på at sikre, at denne kompetence er til rådighed
kontinuerligt.
Desuden udfolder visse medlemsstater og regioner bestræbelser på at bistå SMV'er med at
integrere e-business-processer ved at motivere SMV'er til at søge professionel rådgivning fra
it- og e-business-konsulenter efter eget valg, som hjælper virksomhederne med at gennemføre
en e-business-strategi. Disse incitamenter til at bruge professionel ekspertise spænder fra at
tilbyde SMV'er en refusion på 50
%
af udgifterne til en et begrænset antal rådgivningsdage
hos en erhvervskonsulent til at yde særlige skatteincitamenter til e-business-relaterede
rådgivningstjenester. I denne forbindelse bør det offentlige dog være yderst varsom med ikke
at interferere med markedet ved f.eks. at tilbyde gratis forretningsservice, som allerede
tilbydes på det kommercielle marked, eller ved at favorisere bestemte e-business-konsulenter i
forhold til konkurrenterne på markedet. Hertil kommer, at der skal tages behørigt hensyn til
konkurrencereglerne.
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443972_0016.png
Aktiviteter
·
·
·
·
Potentielle
mål
·
·
·
·
·
·
·
Oprette og opretholde et veldefineret SMV-støttenetværk under hensyntagen til
SMV'ernes sektorspecifikke og regionale behov.
Fremme oprettelsen af netværk og udvekslingen af erfaringer mellem e-business-
ekspertcentre på regionalt, nationalt og europæisk plan.
Iværksætte et e-business-relateret "train-the-trainer"-program inden for rammerne af
SMV-støttenetværkene med det formål at uddanne e-business-vejledere.
Etablere en finansiel incitamentsmekanisme med henblik på at fremme SMV'ers
overgang til e-business, idet disse sættes i stand til at anvende professionelle it-e-
business-virksomheders tjenester.
Antal eller procentdel af SMV'er, der forventes at anvende tilskudsberettiget
professionel forretningsservice.
Antal eller procentdel af e-business-rådgivere i SMV-støttenetværk, der forventes at
deltage i et "train-the-trainer"-program.
Antal eller procentdel af SMV'er, der forventes at kontakte støttenetværket og
rådgives og vejledes om e-business-spørgsmål.
Antal eller procentdel af SMV, der forventes at deltage i e-business-arrangementer,
som afholdes af støttenetværket.
Antal eller procentdel af SMV'er, der forventes at begynde at anvende e-
handelsapplikationer som følge af samråd med SMV-støttenetværk.
Antal eller procentdel af SMV'er, der forventes at udarbejde en e-business-
omorganiseringsplan som følge af samråd med SMV-støttenetværk.
Antal e-business-ekspertcentre, der forventes at deltage i det europæiske e-business-
støttenetværk for SMV'er med regional eller national støtte.
Mål 1.2:
Fremme og udbrede god e-business-praksis blandt SMV'er
For at SMV'er kan træffe informerede beslutninger om deres e-business-strategier, er det
vigtigt, at de har tilstrækkelige og korrekte oplysninger om e-business-aktiviteternes
indvirkning, herunder en realistisk costbenefitanalyse af en eventuel omlægning til e-business.
De oplysninger, der i dag foreligger om bedste praksis, vedrører hovedsagelig store
virksomheder. Mange af de foreliggende e-business-eksempler og –casestudier stammer fra
store virksomheder – ofte også globale aktører – der formentlig vil blive fravalgt af små
virksomheder som irrelevante. Casestudier har normalt en langt større anerkendelse, hvis de
vælges fra samme sektor, region eller land samt virksomhedsstørrelse.
Hertil kommer, at store virksomheder sædvanligvis er pionerer på e-business-området, lige
som det er tilfældet med indførelsen af anden ny teknologi; det vil sige, at de tager flere risici,
men at de sandsynligvis også vil drage størst fordel af en eventuel gevinst. Risikohensyn og
utilstrækkelige oplysninger hindrer ofte mindre virksomheder i at forfølge e-business-
strategier, som de ellers ville vælge. Ud fra disse betragtninger kan det fremføres, at
casestudier med eksempler på god praksis, der er hentet fra mindre virksomheder, og som
forklarer hvorledes den succesrige praksis er opnået, kan bevidstgøre og ideelt set udløse en
beslutning om at følge eksemplet. Eksemplerne bør afspejle de seneste konstateringer af, hvad
der udgør en succesrig integration af e-business-applikationer, og de bør være så specifikke
som muligt med hensyn til beskrivelsen af, hvorledes en virksomhed har realiseret sine mål.
Benchmarkingundersøgelsen af nationale og regionale e-business-politikker for SMV'er har
vist, at fremme af god praksis, f.eks. gennem udstilling af eksempler i forbindelse med
arrangementer, gennem prisoverrækkelser eller blot ved at distribuere informationsmateriale,
fortsat er en vigtig bestanddel af politikkerne til fremme af e-business. Dette gælder uanset
det enkelte lands eller den enkelte regions udviklingsniveau i e-økonomien. Det foreslås
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443972_0017.png
imidlertid, at de relevante politikinitiativer iværksætter et tættere samarbejde, bl.a. via
netværk, hvor der udveksles gode e-business-praksisser og erfaringer på tværs af grænserne.
Aktiviteter
·
·
·
Potentielle
mål
·
·
Indsamle eksempler på god praksis, som er taget fra SMV'er, og formidle dem bredt
(via internettet og i trykt form).
Styrke netværkssamarbejdet og udvekslingen af eksempler på god praksis på tværs
af grænserne mellem forskellige e-business-politikker.
Arrangere e-business-workshopper for SMV'er, hvor der præsenteres udvalgte
eksempler på god praksis, og hvor der er e-business-rådgivere til stede.
Antal SMV'er, der forventes at deltage i arrangementer for formidling af eksempler
på god praksis blandt SMV'er.
Antal SMV'er, der forventes at besøge netsteder med eksempler på gode e-business-
praksisser for SMV'er.
Mål 1.3:
Forbedre SMV'ers e-business-kompetence
Sammenlignet med store virksomheder har SMV'er generelt vanskeligere ved dels at
rekruttere ikt- og e-business-specialister til at tage sig af de tilhørende organisatoriske
ændringer, dels at få deres ansatte ordentligt oplært i de færdigheder, der kræves for at
gennemføre disse ændringer. En kritisk faktor for en succesrig gennemførelse af e-strategier i
virksomhederne består i forbedringen af den almindelige arbejdsstyrkes e-færdigheder. Der
findes forskellige metoder til opnåelse af dette mål, men i de fleste tilfælde vil en kombination
af forskellige læringsmetoder (eller "blandet læring"), både formelle og uformelle, være det
mest effektive; det består typisk i traditionel uddannelse, selvlæring og læring på jobbet.
Store virksomheder har ofte indført særlige it-undervisningsordninger med henblik på
videreuddannelse enten ved at tilrettelægge egne programmer eller ved at sende
medarbejderne på it-kurser, som afholdes af uddannelsesinstitutioner. Mindre virksomheder
kan ofte ikke tilbyde sådanne muligheder og må ty til læring på jobbet og
selvlæringsaktiviteter for de ansatte. E-læringsteknikker og –applikationer som supplement til
traditionelle læringsmetoder kan således antage en særlig betydning for SMV'er, når det
gælder om at opfylde medarbejdernes behov for e-business-færdigheder.
Der er iværksat et stort antal initiativer og programmer i alle medlemsstater for at tackle
kompetenceudfordringen og forbedre arbejdsstyrkens kompetencebasis
11
. Supplerende
politikaktioner vil kunne bidrage med yderligere støtte til livslang læring for SMV'er, f.eks.
ved at lette SMV-medarbejderes deltagelse i særlige it- og e-business-ledelseskurser i kraft af
klippekort eller ved at støtte udviklingen af og bevidstgørelsen omkring e-læringsteknologier
og –applikationer. Hertil kommer, at en dialog mellem alle relevante interessenter om
certificering af de færdigheder, der er erhvervet gennem uformel uddannelse og læring på
jobbet, bør fremmes. Der skal tages behørigt hensyn til konkurrencereglerne.
11
Kommissionen oprettede i 2001 "ICT Skills Monitoring Group", som var sammensat af eksperter i e-
kompetence fra medlemsstaterne; gruppen analyserede spørgsmålet om en e-kompetence-kløft og
kortlagde og beskrev politikresponser på nationalt plan. Dette arbejde udmundede i en endelig rapport
om "E-business and ICT skills in Europe"
http://europa.eu.int/comm/enterprise/ict/policy/ict-skills/es-
br.pdf
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443972_0018.png
Aktiviteter
·
·
·
·
·
Potentielle
mål
·
·
Tilskynde SMV'er til at deltage i ikt-relaterede videreuddannelsesprogrammer.
Bevidstgøre om de fordele, e-læringsteknologier frembyder for SMV'ernes ansatte.
Tilvejebringe incitamenter, der ansporer SMV'er til at iværksætte e-læringsmetoder
til uddannelse af deres ansatte.
Fremme et tættere samarbejde mellem universiteter, uddannelsesinstitutioner, e-
læringstjenesteudbydere og SMV'er med henblik på at øge forståelsen for SMV'ers
e-læringsbehov, et samarbejde, der resulterer i udviklingen af egnede e-
læringsapplikationer.
Fremme en kontinuerlig udvikling af e-business-færdigheder inden for SMV'er
gennem uformel læring, bedste praksis og udveksling af viden.
Antal eller procentdel af SMV'er, der forventes at deltage i e-færdighedsrelaterede
uddannelsesaktiviteter.
Antal eller procentdel af SMV'er, der forventes at anvende e-læringsmetoder.
Udfordring 2: Gøre e-business-løsninger bedre tilgængelige for SMV'er
Hovedudfordringen for mange virksomheder i de kommende år og især for SMV'er vil bestå i
at integrere e-business yderligere i deres forretningsprocesser. Målsætningen er, at e-business
ikke længere betragtes som adskilt fra den overordnede virksomhedsstrategi. E-business bør
snarere udgøre en integrerende del af de normale forretningsprocesser, som i stigende grad vil
blive understøttet af digitale informations- og kommunikationsteknologier og udført på
elektroniske netværk.
Specielt for SMV'er er dette en vanskelig opgave at løse, da udgifterne til gennemførelse og
vedligeholdelse af de nødvendige applikationer er betragtelige. Selv om startinvesteringen i
ikt-udstyr er faldet i de senere år, er vedligeholdelses- og serviceomkostningerne kritiske for
mange SMV'er. Usikkerhed omkring afkastet af startinvesteringen og de stigende
omkostninger ved vedligeholdelsesservice kan mindske SMV'ernes lyst til at gennemføre de
nødvendige investeringer. Hertil kommer, at SMV'er må være indstillet på at outsource ikt-
tjenester og være forberedt på de organisatoriske ændringer, e-business kræver. Imidlertid vil
sådanne specialiserede ikt-tjenester muligvis ikke være tilgængelige i alle regioner til en
rimelig pris.
Små og mellemstore virksomheder har andre behov, hvad angår ikt-applikationer til e-
business, end store virksomheder. De behøver omkostningseffektive løsninger, der kan sættes
i drift hurtigt, og som er skalerbare, interoperable og overkommelige i pris. Selv om
leverandørerne af ikt-applikationer normalt tilbyder enklere moduler af deres løsninger
beregnet for mindre virksomheder, som kræver mindre kompleks og branchespecifik
funktionalitet af deres it-løsninger, er omkostningsbarrieren og de organisatoriske
udfordringer i forbindelse med implementeringen af disse løsninger stadig betragtelige.
Mål 2.1: Sikre en bedre omsætning af forskningsresultaterne til e-business-teknologier
Mange SMV'er står over for et dilemma. Implementeringen af softwaren til e-business-styring
bør være hurtig og læringskurven brat, men omkostningerne må ikke være større, end at der er
tale om en tilstrækkeligt begrundet investering i nuet. Spørgsmålet er, om der for SMV'er vil
være tilstrækkeligt mange økonomisk overkommelige løsninger, der opfylder almindelige
virksomhedsbehov som f.eks. styring af forbindelserne til kunder/leverandører, regnskab,
rapportering og logistik, og som er interoperable med leverandørernes og kundernes e-
business-løsninger. Disse it-løsninger skal være sikre, pålidelige og interoperable og skal også
overholde de retlige rammer, der gælder for området.
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443972_0019.png
Selv om politiktiltag kun har en begrænset indflydelse på, hvilken type it-løsninger der
tilbydes på markedet, kan forskning hjælpe med til at fremme udviklingen af SMV-specifikke
moduler, gennem udvikling af brugervenlige, økonomisk overkommelige og interoperable
tekniske løsninger for SMV'er. SMV'er kan især høste fordele ved at deltage som
teknologibrugere i e-business-forskningsprogrammer, idet de har mulighed for at samarbejde
med store ikt-virksomheder omkring fastsættelsen af brugerkrav og testning af de udviklede
teknologier og for til fulde at udnytte disse i det virkelige forretningsmiljø.
I Det Europæiske Fællesskabs sjette rammeprogram (FP6) for forskning, teknologisk
udvikling og demonstration lægges der stor vægt på små og mellemstore virksomheders
deltagelse. Mindst 15
%
af budgettet for de syv prioriterede tematiske programområder i
særprogrammet "Integration og styrkelse" (1 700 mio. EUR) vil blive allokeret til SMV'er.
Yderligere 430 mio. EUR vil blive allokeret til horisontale forskningsaktiviteter, der
involverer SMV'er. Det betyder et samlet beløb på knap 2 200 mio. EUR over de næste fire
år, hvilket repræsenterer det største finansielle instrument til støtte for SMV-forskning og
-innovation i verden.
En anden del af FP6-budgettet vil blive allokeret som støtte til udvikling af "open source
software" (OSS) og interoperable e-business-løsninger. Denne aktivitet skulle forbedre
økonomien i forbindelse med gennemførelse af e-business-løsninger og sænke
adgangsbarriererne. SMV'er bør være dem, der i første række får gavn af sådanne åbne og
interoperable løsninger, som også vil fremme integrationen af SMV'er inden for e-business-
netværk og elektronisk udveksling.
Det positive eksempel, der er sat af Det Europæiske Fællesskabs sjette rammeprogram, med
hensyn til at tillægge udviklingen af SMV-venlige ikt-løsninger en høj prioritet, bør følges op
af medlemsstaternes forskningsprogrammer. Der bør dog sikres en bedre formidling af
resultaterne af forskningen til SMV'er. I den forbindelse bør man søge at fremme et bedre
samarbejde mellem forskningsprogrammer på nationalt og europæisk plan og SMV-
støttenetværk for bedre at slå bro mellem videnskab og erhvervsliv.
Aktiviteter
·
·
Iværksætte FTU-projekter vedrørende anvendelsen af e-business-løsninger i SMV'er
og SMV-formidlerorganisationer.
Fremme overførslen af resultater fra FTU-projekter ved bl.a. at udvikle specifikke
mekanismer og ordninger for vidensoverførsel og uddannelse med henblik på at
sætte en SMV-arbejdsstyrke i stand til at anvende/udnytte ikt-teknologier på en
hurtig og omkostningseffektiv måde.
Mobilisere eksisterende SMV-støttenetværk og –formidlere med det formål at støtte
overførslen af resultater (teknologi og viden) stammende fra FTU-projekter gennem
en bred formidling, som bygger på bedste praksis og målrettede uddannelsestiltag.
Antal eller procentdel af SMV'er, der forventes at deltage i FTU-projekter i
egenskab af brugere.
Antal eller procentdel af SMV'er (af dem, der har deltaget i FTU-projekter), som
forventes at udnytte resultaterne af FTU-projekter i det egentlige virksomhedsmiljø
efter demonstrationsfasens afslutning.
·
Potentielle
mål
·
·
Mål 2.2:
Fremme regionale klynger mellem ikt-tjenesteudbydere og SMV'er
Ikt-leverandørsektoren har en vigtig rolle at spille med hensyn til at hjælpe SMV'er med at gå
den digitale vej. De fleste europæiske SMV'er anvender lokale ikt-leverandører. Der er dog
noget, der tyder på, at det ofte ikke lykkes for ikt-leverandørerne at opfylde mindre
virksomheders specifikke behov. Dette skyldes mange SMV'ers manglende forståelse for,
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443972_0020.png
hvad e-business indebærer, og hvorledes fordelene udnyttes, samt ikt-leverandørernes
manglende indsigt i SMV'ernes e-business-behov og forventninger, navnlig hvis der er tale
om specialiserede sektorer.
I visse europæiske regioner er der skabt effektive mekanismer til fremme af kontakten mellem
SMV'er og ikt-tjenesteudbydere gennem oprettelse af netværk og etablering af en konstruktiv
dialog mellem dem. Med udgangspunkt i denne positive erfaring bør der iværksættes
yderligere bestræbelser på at fremhjælpe regionale klynger mellem SMV'er og ikt-
tjenesteudbydere. Der skal tages behørigt hensyn til konkurrencereglerne.
Aktiviteter
·
Fremme et tættere samarbejde mellem ikt-tjenesteudbydere, SMV'er og SMV-
formidlerorganisationer med henblik på at anspore til netværkssamarbejde og
udveksling af viden og erfaringer, hvad angår udviklingen af e-business-løsninger,
der er tilpasset SMV'er.
Antal SMV'er og ikt-tjenesteudbydere, der forventes at deltage i regionale eller
lokale netværksarrangementer.
Antal SMV'er, der forventes at have en bedre forståelse for ikt's muligheder som
følge af netværksarrangementerne.
Antal ikt-leverandører, der forventes at tilbyde specialudviklede løsninger som følge
af netværksarrangementerne.
Potentielle
mål
·
·
·
Mål 2.3: Fremme e-business-interoperabilitet via nationale test-beds
Visionen om fuldt automatiserede udbuds- og efterspørgselskæder kan kun virkeliggøres,
såfremt SMV'erne deltager. Men det er nok de færreste SMV'er, der har midlerne til at holde
trit med den tekniske udvikling, og da slet ikke til at beslutte at foretage en test af dyre og ofte
eksperimentelle tekniske løsninger, uden at der foreligger et bevis for konceptets effektivitet
og klare indikationer om afkastet af investeringerne. Virksomheder, især SMV'er, har brug for
en forretningskøreplan og brugsklare eksempler på praktiske e-business-løsninger.
En national test-bed eller - endnu bedre - et netværk af nationale national test-beds for
e-business, primært baseret på OSS-løsninger (open source software solutions), ville være et
praktisk mødested for SMV'er til at udvikle deres e-business-processer. Formålet skulle være
at skabe fællesskaber med fuldt operationelle e-business-net af offentlige og private
erhvervsvirksomheder, som kunne være en model for andre fællesskaber. Hvis det blev udført
med succes og blev dokumenteret i læringsøjemed, ville et sådant initiativ forøge tilliden til e-
business og levere en køreplan, som også kunne bruges af andre.
Kun en holistisk tilgang, som involverer alle de væsentlige byggeklodser i e-business, kan
vise de virkelige fordele ved e-business. Der er primært den private sektors ansvar at
gennemføre en så ambitiøs opgave, og det skal ske med støtte fra erhvervsorganisationer og
standardiseringsorganer. De regionale og nationale regeringer kan imidlertid spille en vigtig
rolle ved at samle de forskellige økonomiske aktører og stimulere konsensusopbygningen. I
den forbindelse bør der tages tilstrækkeligt hensyn til den grænseoverskridende dimension af
elektroniske transaktioner med henblik på undgå en fragmentering af markederne som følge
af forskellige interoperabilitetssystemer på nationalt niveau. Derfor bør de forskellige
interoperabilitets-test-beds arbejde tæt sammen på europæisk plan med henblik på at udveksle
erfaringer og opbygge fælles forretningspraksisser, som skal følges så bredt som muligt af
både den private sektor og de offentlige myndigheder.
20
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443972_0021.png
Aktiviteter
·
·
·
Potentielle
mål
·
·
Udvælge regionale eller nationale test-beds, baseret på open source software, med
henblik på at oprette større e-business-fællesskaber, som kan tjene som bevis for
konceptets effektivitet over for virksomheder og offentlige myndigheder med
henblik på anvendelse.
Udvikle en fællesskabssmodel for e-business sammensat af de respektive
byggeklodser, som er nødvendige.
Udvikle en vurderingsmetodologi, som sætter virksomhedsfællesskaber i stand til at
evaluere deres e-business-modenhed og træffe beslutning om, hvilke foranstaltninger
der er behov for at træffe for at blive et e-business-fællesskab.
Antal eller procentdel af virksomheder, som forventes at deltage i regionale eller
nationale interoperabilitets-test-beds.
Antal eller procentdel af virksomheder, som forventes at anvende elektronisk
underskrift, aflevere selvangivelse elektronisk eller foretage e-indkøb.
Udfordring 3: Fremme SMV'ers effektive deltagelse i e-business-netværk
Gennemførelse af elektroniske transaktioner via specialiserede e-markedspladser for
erhvervslivet – de såkaldte B2B-e-markedspladser – kan udgøre en effektiv og rentabel form
for handel med varer og tjenester både på nationalt og internationalt plan. Ved at skabe
onlinefællesskaber af købere og sælgere kan e-markedspladser fremme transaktioner inden for
store geografiske områder og med hidtil ukendte forretningspartnere og derved medføre
omkostningsbesparelser gennem en øget markedsgennemsigtighed og en mere effektiv
transaktionsproces. Mange SMV'er er stadig skeptiske med hensyn til at anvende
e-markedspladser og deltage i virtuelle samarbejdsnetværk.
I nogle tilfælde har SMV'er ikke valget mellem deltagelse og ikke-deltagelse, da større
virksomheder gennemføre stadig flere transaktioner udelukkende ad elektronisk vej. Desuden
anvender offentlige myndigheder i stigende grad elektroniske midler til køb af varer og
tjenesteydelser. SMV'er bør derfor være såvel mentalt som teknologisk beredte på at deltage i
e-markedspladser, herunder e-auktioner, og at drage fordel af et bedre netværkssamarbejde
via elektroniske midler. SMV-politikker kan bidrage til at bevidstgøre og sikre en bedre
information om, hvorledes man mest effektivt kan anvende internetværktøjerne under behørig
hensyntagen til SMV'ers økonomiske, tekniske og retlige barrierer.
Mål 3.1: Fremme SMV'ers deltagelse i B2B-e-markedspladser
B2B-e-markedspladser kan ofte give SMV'er gode muligheder for adgang til nye markeder og
for at finde nye forretningspartnere. Navnlig kan anvendelsen af e-markedspladser for
onlineindkøb gå hen at blive normen for mange produkter. Inden for visse erhvervssektorer,
hvor store virksomheder opretter e-markedspladser til indkøb af varer og tjenester, kan
SMV'er og deres leverandører blive tvunget til at deltage i disse markedspladser for fortsat at
kunne gøre forretninger.
SMV'er benytter generelt internetplatforme, som drives af store virksomheder eller
uafhængige operatører. De har følgelig behov for neutrale og objektive informationer om
eksisterende B2B-e-markedspladser med pålidelige data om deres økonomiske betydning og
relevante handelsregler for at kunne afgøre, hvilken løsning der er den mest fordelagtige for
dem. Desuden er tilliden til elektroniske transaktioner af største betydning, når det gælder om
21
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443972_0022.png
at fremme SMV'ers deltagelse i B2B-e-markedspladser. I den forbindelse ser det ud til, at
omvendte auktioner vækker stor bekymring hos mange SMV'er
12
.
Selvregulering skal spille en større rolle med hensyn til at fremme fair og pålidelige
forretningspraksisser i det nye elektroniske miljø. Udviklingen af adfærdskodekser er pr.
definition markedsaktørernes ansvar. Kodekserne bør være rummelige og afspejle konsensus
mellem alle relevante berørte parter og bør fortrinsvis udarbejdes på europæisk plan og
således bidrage til gennemførelsen af det indre marked. For at fremme grænseoverskridende
elektroniske transaktioner bør nationale erhvervsorganisationer og e-business-støttenetværk
bevidstgøre om de gældende retsregler under behørig hensyntagen til de eksisterende EU-
initiativer på området.
Aktiviteter
·
·
·
·
Potentielle
mål
·
·
·
Fremme bevidsthedsskabende kampagner og uddannelse, der specifikt fokuserer på
risici og fordele ved SMV'ers deltagelse i B2B-e-markedspladser.
Bevidstgøre om B2B-e-markedspladser gennem tilvejebringelse af neutral
information om B2B-e-markedspladser, forretningspartnere, "business cases",
retsregler og adfærdskodekser for fair forretningspraksis på B2B-e-markedspladser.
Anspore til udvikling af feedbackmekanismer, som f.eks. hotlines for at gøre det
muligt for SMV'er at klage over illoyal adfærd på B2B-e-markedspladser, og til
ydelse af passende bistand til behandling af sådanne klager.
Lette grænseoverskridende elektroniske transaktioner ved at informere SMV'er om
retsregler vedrørende e-business i alle medlemsstater.
Antal SMV'er der forventes at deltage i målrettede bevidstgørelseskampagner og
uddannelse vedrørende B2B-e-markedspladser.
Antal SMV'er, der forventes at anvende de informationstjenester om
B2B-e-markedspladser, som er etableret i kraft af offentligt finansierede e-business-
initiativer.
Antal nationale/regionale e-business-initiativer, der forventes at indeholde links til
europæiske initiativer vedrørende informationstjenester for e-business såsom e-
business-lovportalen – ELEAS-projektet
13
.
Mål 3.2: Fremme SMV'ers deltagelse i offentlige e-indkøb
Mange medlemsstater er allerede begyndt at anvende offentlige e-indkøbsteknikker på
nationalt plan. Med lovgivningspakken med direktiver om offentlige indkøb, som skal
vedtages senere i år, vil der blive opstillet klare regler på europæisk plan for elektronisk
udførelse af indkøbsprocedurer. Dette vil sætte nyt skub i de elektroniske offentlige
indkøbsaktiviteter over hele Europa.
Indførelse af systemer for offentlige e-indkøb vil få en enorm effekt på både efterspørgslen og
den måde, hvorpå den offentlige sektor foretager indkøb. Elektroniske udbud, elektroniske
markedspladser og auktioner er nogle af de nye elementer, som i stigende grad vil blive
anvendt også af de offentlige myndigheder, efterhånden som de bliver involveret i e-business-
aktiviteter. Potentielt tilbyder elektroniske offentlige indkøb øgede muligheder for SMV'er på
regionalt, nationalt og europæisk plan. SMV'er, der traditionelt leverer til den offentlige
sektor, eller som er interesseret i at komme ind på dette marked, skal tilpasse sig dette nye
miljø og lære, hvordan man bruger de nye værktøjer. Hvis de ikke bliver fortrolige med de
12
13
Kommissionens interne arbejdsdokument om "B2B Internet trading platforms: Opportunities and
barriers for SMEs – A first assessment [SEC(2002) 1217]".
http://europa.eu.int/comm/enterprise/ict/policy/legal-portal/eleas-proposal.pdf
22
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443972_0023.png
nye procedurer og den tekniske infrastruktur, der er nødvendig for at sætte dem i stand til
afgive deres tilbud, risikerer de at gå glip af de muligheder, der ligger i at deltage i offentlige
indkøb.
Offentlige politikker har en meget vigtig rolle at spille. For det første ved at oprette ordninger,
som er gennemsigtige, pålidelige og effektive, og som ikke forskelsbehandler SMV'er. For det
andet ved at iværksætte særlige bevidstgørelses- og uddannelseskampagner med det formål
specielt at informere og vejlede SMV'er, således at disse reelt kan deltage i sådanne
e-indkøbsaktiviteter. Særlig opmærksomhed bør være henvendt på industrier, som traditionelt
er sakket agterud med hensyn til e-færdigheder og derfor måske synes, at det er vanskeligere
at tilpasse sig det nye miljø. Desuden er det vigtigt, at e-indkøbssystemerne er udformet på en
sådan måde, at de giver virksomhederne mulighed for at tilpasse sig det nye miljø gradvist.
Aktiviteter
·
At iværksætte specifikke bevidsthedsskabende kampagner og etablere en dialog med
SMV'erne, med henblik på at få gennemført de kommende retlige rammer
vedrørende e-indkøb, for bedre at kunne fastlægge den tekniske infrastruktur, som er
nødvendig for, at SMV'er kan deltage i offentlige e-indkøb, og optimere
mulighederne for og fordelene ved digitalisering af indkøbsprocessen.
Iværksætte
særlige
uddannelsesprogrammer
i
samarbejde
med
erhvervsorganisationer, sammenslutninger af SMV'er, SMV-støttenetværk osv. for at
støtte SMV'ers bestræbelser for at blive fortrolige med offentlige e-indkøb og
deltage aktivt i de nye elektroniske forretningsaktiviteter.
Antal eller procentdel af SMV'er, der forventes at blive oplært i teknologien og
systemerne bag offentlige e-indkøb.
Antal eller procentdel af SMV'er, der forventes at være fortrolige med reglerne for
offentlige e-indkøb.
Procentdel af SMV'ers andel i offentlige e-indkøb.
·
Potentielle
mål
·
·
·
Mål 3.3:
Fremme virtuelle SMV-samarbejdsnetværk
E-business-applikationer giver SMV'er nye muligheder for at oprette samarbejdsnetværk.
Inden for visse sektorer er SMV'er, der er specialiseret i forskellige dele af produktionskæden,
begyndt at oprette samarbejdsnetværk, hvorved de opnår generelle omkostningsbesparelser i
kraft af stordriftsfordele og en øget effektivitet.
Ikt-støttede samarbejdsnetværk vil spille en vigtig rolle i fremtidige SMV-forretningmodeller
og for deres muligheder for at forblive konkurrencedygtige. SMV-samarbejdsnetværk kan
optræde som virtuelle forretningsenheder på e-markedspladser både i indkøbs- og
salgsøjemed. De kan også være meget effektive, når en virksomhed skal finde frem til
offentlige e-indkøbsmarkeder. Eksempler på samarbejdsnetværk findes f.eks. i
træforarbejdningsindustrien i Norditalien og Østrig, hvor en række virksomheder er gået
sammen i netværk for i fællesskab at markedsføre deres tjenester.
Mange af disse samarbejdsnetværk har en regional karakter og bygger på et tæt samarbejde
mellem tidligere konkurrenter, og de opererer som en ny enhed på markedet. Det kræver, at
SMV'erne overvinder deres indgroede modstand mod at dele deres viden med andre. Det har
desuden altid været en del af forretningsstrategien, specielt inden for traditionel handel og
håndværk, at gennemføre hele produktionen internt, herunder også produktionen af
komponenter, frem for at outsource dele af den. Dette kan udgøre en hindring for
samarbejdsnetværk, der normalt oprettes for at sætte små virksomheder i stand til at
specialisere sig. Mindre virksomheder kan således opleve et sammenstød mellem den mere
23
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443972_0024.png
traditionelle iværksætterorienterede selvforståelse og den rolle, de indtager i et e-business-
netværk.
Politikaktioner kan yde støtte til etablering af e-business-netværk for SMV'er, f.eks. ved
finansielt at støtte pilotprojekter, på basis af hvilke mindre virksomheder kan teste, hvordan
de kan drage nytte af samarbejdsnetværk uden at løbe for stor en risiko. Dette bør imidlertid
ikke resultere i, at der interfereres med markedet ved, at et virksomhedfællesskab favoriseres i
forhold til et andet, eller ved at der ydes indirekte støtte til visse markedspladser. Der skal
tages behørigt hensyn til konkurrencereglerne.
Aktiviteter
·
·
Potentielle
·
mål
·
Fremme samarbejdsplatforme for SMV'er med henblik på onlineindkøb og –salg.
Iværksætte pilotprojekter for SMV-samarbejdsnetværk.
Antal af SMV'er, der forventes at anvende SMV-samarbejdsplatforme til
onlineindkøb og -salg som følge af offentlig støtte.
Antal af SMV'er, der forventes at deltage i pilotaktioner vedrørende SMV-
samarbejdsnetværk.
24
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3.
KONKLUSIONER
Denne meddelelse vedrører behovet for at nyorientere e-business-politikkerne mod nye
udfordringer. Medlemsstaterne og regionerne opfordres til at tage deres e-business-strategier
for støtte til SMV'er op til revision, idet de opstiller nye og mere innovative mål på området.
For det første – på det politiske plan – bør de kvantitative mål for ikt og e-business,
som er et resultat af den åbne koordinationsproces, og som er offentliggjort i
resultattavlen for erhvervspolitikken,
udbygges og om nødvendigt revideres af
medlemsstaterne. Generelle henvisninger til SMV'ers adgang til internettet bør om
muligt specificeres, så de afspejler behovet for at fremme europæiske virksomheders
anvendelse af en mere avanceret infrastruktur og en mere produktiv brug af ikt. I den
forbindelse er de vigtigste udfordringer, der skal tackles, forbedringen af ledelsens
kompetence inden for e-business, tilgængeligheden af SMV-venlige e-business-
løsninger og en bedre udnyttelse af avancerede e-business-applikationer blandt
SMV'er. Medlemsstaterne opfordres derfor til at tage deres politiske mål i relation til
ikt og e-business op til revision, idet de baserer sig på oplysningerne i "e-business-
indekset", der er inkluderet i listen over
eEurope
2005-benchmarkingindikatorer.
For det andet – på det operationelle plan - bør specifikke e-business-initiativer i
videst muligt omfang baseres på klare, kvantitative eller kvalitative mål, som skal
gøre det muligt at måle deres effekt i praksis. For at de kan være effektive skal
medlemsstaterne overvåge sådanne aktioner nøje og regelmæssigt vurdere dem ud
fra forud fastsatte resultatindikatorer. Da e-business-miljøet er i konstant forandring,
er det ligeledes nødvendigt at e-business-politikkerne for SMV'er tilpasser sig for på
fyldestgørende vis at kunne tackle de nye udfordringer.
For det tredje vil en bedre udveksling af erfaringer mellem medlemsstaterne og
regionerne gøre e-business-politikkerne mere effektive. Det europæiske e-business-
støttenetværk for SMV'er, som Kommissionen har etableret som et led i
eEurope
2005-handlingsplanen, vil tjene som platform for et forum af regionale, nationale og
europæiske e-business-initiativer med henblik på fremme af udvekslingen af
erfaringer og frivillige aftaler om fremtidige politikprioriteter og –mål.
Medlemsstaterne opfordres til at give deres fulde opbakning til dette initiativ gennem
udveksling af informationer og ekspertise på e-business-politikområdet.
Denne meddelelse bør betragtes som endnu et skridt i retning af at fremme udviklingen hen
imod det ambitiøse mål, som blev opstillet af Det Europæiske Råd i Lissabon i marts 2003 om
inden 2010 at gøre EU til verdens mest konkurrencedygtige vidensbaserede økonomi. For at
dette mål skal kunne nås, kræves der en yderligere indsats i alle medlemsstater for at øge
effektiviteten af e-business-politikker til fordel for SMV'er. Opstillingen af klare og ambitiøse
mål er afgørende for, om det skal lykkes at forbedre de europæiske virksomheders
konkurrenceevne.
Som opfølgning på denne meddelelse vil Kommissionen inden udgangen af 2004 udarbejde
en rapport om, hvilke fremskridt der er gjort til fremme af e-business i SMV'er. Der vil
navnlig blive gjort rede for, hvilke mål medlemsstaterne har opstillet med hensyn til
yderligere at fremme indførelsen af e-business, og hvilke fremskridt der gjort i den
henseende. Det er desuden planen at analysere, i hvilken udstrækning der er sket en stigning i
udbredelsen af succesfulde e-business-strategier som følge af samarbejdet i det europæiske e-
business-støttenetværk.
25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443972_0026.png
BILAG: Det statistiske billede
1. E
UROSTATS
"F
ÆLLESSKABSUNDERSØGELSER
14
IKT
"
AF ERHVERVSLIVETS ANVENDELSE AF
Tabel 1: Udbredelsesprocenter i SMV'er (10-249 ansatte) og i store virksomheder
(250+ ansatte) (2001-2002)
Anvender computere
% af
virksomhederne
2001
B
SMV'er
Store
DK
SMV'er
Store
D
SMV'er
Store
EL
SMV'er
Store
E
SMV'er
Store
F
SMV'er
Store
IRL
SMV'er
Store
I
SMV'er
Store
L
SMV'er
Store
86
99
a
a
Anvender internettet
(har internetadgang)
2001
2002
i.o.
i.o.
86
99
a,b
a,b
c
c
Foretager e-handelskøb
(se bemærkning 2)
2001
2002
i.o.
i.o.
36
66
a,b
a,b
c
c
Foretager e-handelssalg
(se bemærkning 2)
2001
2002
i.o.
i.o.
27
46
a,b
a,b
c
c
2002
i.o.
i.o.
95
a,b
a,b
c
c
98
a
a
95
a
a
45
80
38
40
a
a
a
a
24
36
a
a
100
96
96
100
94
100
83
98
a
a
67
77
a
a
35
51
5
8
9
28
48
6
16 a
17
a
100
89
99
95
84
98
91
100
50
84
66
97
68
96
82
98
i.o.
i.o.
64
96
a
a
a
a
12
26
6
15
i.o.
i.o.
10
60
a
a
a
a
10
16
2
7
i.o.
i.o.
9
32
a
a
a
a
13
6
24
100
i.o.
i.o.
88
97
95
100
97
97
a
a
a
a
20
66
94
a
a
74
95
10
21
a
a
7
14
3
8
a
a
4
7
90
99
54
70
78
96
18
28
23
22
8
27
12
12
14
a
b
c
d
e
f
g
h
Med aktiv støtte fra Kommissionen iværksatte Eurostat i 2001 en pilotundersøgelse med det formål at
måle europæiske virksomheders anvendelse af e-handel og IKT. Undersøgelsen blev gennemført i
samarbejde med de enkelte EU-medlemsstaters nationale statistiske tjenester og blev koordineret med
det relevante arbejde i OECD-regi. I forbindelse med undersøgelsen blev der taget kontakt til mere end
100 000 europæiske virksomheder i 13 medlemsstater (og Norge), og responsraten var tæt på 50%.
Undersøgelsen blev gentaget i 2002 i alle 15 medlemsstater (med en stikprøvestørrelse på over 135 000
virksomheder) og vil blive gennemført med jævne mellemrum i de kommende år.
= ekskl. NACE J (pengeinstitutter, finansierings- og forsikringsvirksomhed)
= inkl. NACE F (bygge- og anlægsvirksomhed) og 93 (anden servicevirksomhed)
= alene NACE G (engroshandel og detailhandel) og H (hotel- og restaurationsvirksomhed)
= inkl. NACE F (bygge- og anlægsvirksomhed)
= alene små virksomheder (10-49)
= mellemstore og store virksomheder (50+)
= gennemsnit af alle lande, for hvilke der foreligger oplysninger, vægtet i forhold til antallet af SMV'er
= gennemsnit af alle lande, for hvilke der foreligger oplysninger, vægtet i forhold til antallet af
virksomheder med over 250 ansatte.
26
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443972_0027.png
Anvender computere
% af
virksomhederne
2001
NL
SMV'er
Store
A
SMV'er
Store
P
SMV'er
Store
FIN
SMV'er
Store
S
SMV'er
Store
UK
SMV'er
Store
EU
SMV'er
Store
93
94
92
100
89
99
98
a,d
a,d
e
f
Anvender internettet
(har internetadgang)
2001
77
88
76
91
72
94
91
97
a,d
a,d
e
f
Foretager e-handelskøb
(se bemærkning 2)
2001
38
47
14
30
11
21
34
45
a,d
a,d
e
f
Foretager e-handelssalg
(se bemærkning 2)
2001
36
39
11
26
6
19
13
26
a,d
a,d
e
f
2002
i.o.
i.o.
93
100
i.o.
i.o.
99
a
a
2002
i.o.
i.o.
84
100
i.o.
i.o.
96
a
a
2002
i.o.
i.o.
31
56
i.o.
i.o.
51
70
a
a
2002
i.o.
i.o.
21
29
i.o.
i.o.
16
27
a
a
100
100
99
100
95
96
100
92
d
d
90
99
62
90
d
d
31
37
32
50
d
d
58
83
28
36
25
37
g
h
11
19
16
35
d
d
13
27
11
17
10
17
g
h
100
88
98
92
99
g
h
100
71
94
79
97
g
h
100
92
97
67
81
25
47
17
42
Kilde:
Det Europæiske Fællesskabs pilotundersøgelser af virksomhedernes anvendelse af e-handel og ikt i 2001.
Fællesskabets undersøgelse af anvendelsen af ikt i 2002 (data fra
Eurostat
pr.
4.3.2003).
Bemærkninger:
1. NACE-sektorerne DGHIJK,
medmindre andet er anført (D - Fremstillingsvirksomhed, G - Engroshandel og detailhandel,
H - Hotel- og restaurationsvirksomhed, I - Transport, oplagringsvirksomhed og kommunikation, J - Pengeinstitutter,
finansierings- og forsikringsvirksomhed, K - Fast ejendom, udlejning og forretningsservice).
I 2001:
Sektor
H
(hotel- og restaurationsvirksomhed) = NACE 55.1 … 55.5. (55.1 = hoteller; 55.2 = campingpladser og
andre faciliteter til korttidsophold, 55.3 = restaurationsvirksomhed, 55.4 = beværtninger, 55.5 = kantiner og
cateringvirksomhed).
I 2002:
Sektor
H
(hotel- og restaurationsvirksomhed) = NACE 55.1 … 55.2 (55.1 = hoteller og moteller med restauration;
55.2 = campingpladser og andre faciliteter til korttidsophold).
I 2001:
Sektor
J
(pengeinstitutter, finansierings- og forsikringsvirksomhed) = NACE 65 …67 (65 = bank- og
finansieringsvirksomhed undtagen forsikring og pensionsforsikring, 66 = forsikring og pensionsforsikring bortset fra
lovpligtig socialforsikring, 67 = servicevirksomhed i forbindelse med pengeinstitutter, finansierings- og
forsikringsvirksomhed).
I 2002:
Sektor
J
(pengeinstitutter, finansierings- og forsikringsvirksomhed) = NACE 67 (servicevirksomhed i forbindelse
med pengeinstitutter, finansierings- og forsikringsvirksomhed).
2.
I
2001:
Salg/indkøb via internettet
eller
andre netværk. I
2002: alene
salg/indkøb via internettet, som følge af ændringer i
undersøgelsesspørgeskemaet fra 2001 til 2002.
3.
Procenterne er virksomhedsvægtet – dvs. "...% af virksomhederne …"
4.
Foreligger der ingen data for en bestemt periode eller et bestemt land, efterlades cellen tom. Forkortelsen "i.o." angiver, at
der endnu ikke foreligger oplysning.
27
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443972_0028.png
2.
E
-B
USINESS
W@
TCH
-
UNDERSØGELSE OG RESULTATTAVLE
15
Diagram 1: Ikt-infrastruktur
Anvender computere
(% af virksomhederne)
0
0-49
50-249
250+
1.a
20
40
60
80
94
Har internetadgang
(% af virksomhederne)
0
100
0-49
83
20
40
60
80
100
99
50-249
96
100
250+
1.b
99
15
Kommissionen iværksatte i slutningen af 2001 "European e-Business Market Watch (e-Business
W@tch)"
med det formål at overvåge og analysere indførelsen af e-business inden for forskellige
sektorer i europæisk økonomi og foretage en velfunderet økonomisk analyse for at forbedre kendskabet
til, hvilken effekt e-business har på sektorplanet. Resultaterne af
e-Business W@tch
fremlægges
regelmæssigt i kvartalsrapporter og sammenfattes i to synteserapporter i en resultattavle over e-
business-indikatorer på det relevante netsted:
www.ebusiness-watch.org
28
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443972_0029.png
Opkoblet med <2Mbps
(% af virksomheder med adgang)
0
0-49
20
40
60
72
Har et lokalnet
(% af virksomhederne)
100
0-49
0
20
40
43
80
60
80
100
50-249
66
50-249
80
250+
1.c
49
250+
1.d
89
Har et fjernnet
(% af virksomhederne)
0
0-49
9
Har et intranet
(% af virksomhederne)
100
0-49
0
20
29
20
40
60
80
40
60
80
100
50-249
30
50-249
56
250+
1.e
60
250+
1.f
75
Kilde:
e-Business
W@tch
(dataene er baseret på en undersøgelse af 9 264 virksomheder, rapporteringsperiode
juni/juli 2002)
Jf.
http://www.ebusiness-watch.org
29
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443972_0030.png
Diagram 2: E-handelsindikatorer
Har et netsted
(% af virksomhederne)
0
0-49
20
40
60
80
100
0-49
0
Sælger online
(% af virksomhederne)
20
40
60
80
100
52
13
50-249
78
50-249
14
250+
88
250+
22
2.a
Onlinesalget >10% af det samlede salg
(% af de virksomheder, som sælger online)
0
0-49
20
40
60
80
100
2.b
Anvender sikker server (SSL)
til onlinesalg
(% af de virksomheder, som sælger online)
0
20
40
60
80
100
0-49
44
30
50-249
25
50-249
48
250+
28
250+
72
2.c
2.d
30
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443972_0031.png
Onlineindkøb >10% af det samlede indkøb
(% af de virksomheder, der indkøber online)
0
0-49
20
40
60
80
100
38
50-249
26
250+
23
Indkøber online
(% af virksomhederne)
0
0-49
20
40
60
80
100
Onlineindkøb >10% af det samlede indkøb
(% af de virksomheder, der indkøber online)
0
0-49
20
40
60
80
100
34
38
50-249
48
50-249
26
250+
49
250+
23
2.e
2.f
Kilde:
e-Business
W@tch
(dataene er baseret på en undersøgelse af 9 264 virksomheder, rapporteringsperiode juni/juli
2002) Jf.
http://www.ebusiness-watch.org
31
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443972_0032.png
Diagram 3: Indikatorer for e-business-integration
Onlinesalg integreret i
backendsystemet
(% af de virksomheder, som sælger online)
0
0-49
50-249
250+
3.a
9
Anvender en CRM-løsning
(% af virksomhederne)
0
0-49
20
40
60
80
100
20
40
60
80
100
7
17
50-249
13
33
250+
3.b
31
Onlineteknologier for
dokumentdeling/samarbejde
(% af virksomhederne)
0
0-49
50-249
250+
3.c
Onlinesamarbejde med forretnings-
partnerne omkring produktdesign
(% af virksomhederne)
0
0-49
50-249
250+
3.e
13
Onlineteknologier til beregning
af arbejdstid/produktionstid
(% af virksomhederne)
100
0-49
0
9
20
28
40
60
80
20
40
60
80
100
49
50-249
65
29
250+
3.d
45
Anvender e-læringsværktøjer
(% af virksomhederne)
0
0-49
12
20
40
60
80
100
20
40
60
80
100
18
50-249
15
26
250+
3.f
27
Kilde:
e-Business
W@tch
(dataene er baseret på en undersøgelse af 9 264 virksomheder, rapporteringsperiode
juni/juli 2002)
Jf.
http://www.ebusiness-watch.org
32
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443972_0033.png
Diagram 4: Deltagelse i B2B-e-markedspladser
1) Levnedsmidler, drikkevarer og tobak
2) Udgivervirksomhed, trykning og av-tjenester
3) Kemisk industri
4) Metalprodukter
5) Maskiner og udstyr
6) Elektriske maskiner og elektronik
7) Fremstilling af transportudstyr
8) Detailhandel
9) Turisme
10) Finansielle sektor
11) Forsikrings- og pensionsydelser
12) Handel med fast ejendom
13) Forretningsservice
14) Telekommunikation og computertjenester
15) Sundhed og sociale ydelser
I alt (EU4)
0
10
20
30
40
50
60
70
80
90
100
handler på e-markedspladser
planlægger at handle på e-markedspladser
Kilde:
e-Business W@tch
(dataene er baseret på resultaterne af undersøgelsen fra juni-juli 2002) - Beregningsgrundlag: alle
virksomheder (EU4, vægtet i forhold til antallet af ansatte)
Cf.
http://www.ebusiness-watch.org
Diagram 5: IT- og web-afdelingens størrelse (personale pr. 1 000 ansatte)
Antal ansatte hovedsagelig beskæftiget med
vedligeholdelse af IT og netværk
(pr. 1 000 ansatte)
0 – 49 ansatte
50 – 249 ansatte
250+ ansatte
I alt (EU-4)
124,4
40,7
20,3
123,4
Antal ansatte hovedsagelig beskæftiget med
vedligeholdelse af virksomhedens websted
(pr. 1 000 ansatte)
69,7
10,8
2,6
68,7
Dataene er EU-4 totaler, omfattende Tyskland, Frankrig, Italien og Det Forenede Kongerige. Det samlede antal interview (= N for "alle
virksomheder ") udført i EU-4 var 5 917. I denne tabel er tallene angivet som virksomheds-vægtede data.
Kilde: e-Business W@tch (e-Business Survey 2002)
33
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443972_0034.png
Diagram 6: Det er primært SMV'er, der er berørt af mangelen på it-kvalifikationer
Procentdel af
virksomheder, som ...
0 – 49 ansatte
50 – 249 ansatte
250+ ansatte
I alt (EU-4)
... har rekrutteret eller
prøvet at rekruttere
specialiseret IT-personale i
de seneste 12 måneder
11,6
27,5
50,2
29,3
... (af disse) har haft store
vanskeligheder
21,8
13,5
12,4
14,4
... (af disse) har haft visse
vanskeligheder
23,4
32,1
37,0
34,3
Dataene er EU-4 totaler, omfattende Tyskland, Frankrig, Italien og Det Forenede Kongerige. Det samlede antal interview (= N for "alle
virksomheder ") udført i EU-4 var 5 917.
Dataene er beskæftigelses-vægtede - dvs. skal læses som "virksomheder omfattende ... % af de ansatte").
Kilde:
e-Business W@tch
(e-Business Survey 2002)
34