Europaudvalget 2003
KOM (2003) 0174
Offentligt
1443997_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 8.4.2003
KOM(2003) 174 endelig
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN
TIL EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET
om foranstaltninger, som skal træffes af medlemsstaterne for at sikre alle
unionsborgeres deltagelse i 2004-valget til Europa-Parlamentet i et udvidet EU
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443997_0002.png
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN
TIL EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET
om foranstaltninger, som skal træffes af medlemsstaterne for at sikre alle
unionsborgeres deltagelse i 2004-valget til Europa-Parlamentet i et udvidet EU
1.
I
NDLEDNING
Med den vellykkede afslutning på tiltrædelsesforhandlingerne i december 2002
opfyldte EU sin forpligtelse til at få de ti tiltrædende stater, Den Tjekkiske Republik,
Estland, Cypern, Letland, Litauen, Ungarn, Malta, Polen, Slovenien og Slovakiet,
klar til at deltage i 2004-valget til Europa-Parlamentet som medlemmer
1
. Valgene
finder dermed sted i en union bestående af 25 medlemsstater.
Borgerne i det udvidede EU skal vælge deres repræsentanter til et nyt Europa-
Parlament for valgperioden 2004-2009. Det nye parlament tæller 732 repræsentanter,
svarende til det antal repræsentanter, der er tildelt i overensstemmelse med
bestemmelserne i Protokol om udvidelsen af Den Europæiske Union i bilaget til
Nice-traktaten
2
.
Enhver unionsborger har valgret og er valgbar ved valg til Europa-Parlamentet i den
medlemsstat, hvor han/hun har bopæl, på samme betingelser som statsborgerne i
denne stat
3
.
Valgret og valgbarhed ved valg til Europa-Parlamentet er rettigheder, der er fastslået
i artikel 19, stk. 2, i traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, og som
fik virkning med Rådets direktiv 93/109/EF
4
om fastsættelse af de nærmere regler for
valgret og valgbarhed ved valg til Europa-Parlamentet for unionsborgere, der har
bopæl i en medlemsstat, hvor de ikke er statsborgere (i det følgende benævnt
"direktivet")
5
.
1
2
3
4
5
Punkt 7 i formandsskabets konklusioner fra Det Europæiske Råds møde i København, den
12.-13. december 2002, nr. 400/02.
Se artikel 2 i protokollen, hvorefter det samlede antal skal svare til det antal repræsentanter, der er
anført i artikel 190, stk. 2, i EF-traktaten, hvortil kommer det antal, der følger af tiltrædelsestraktaterne,
under hensyntagen til en forholdsmæssig korrigering, således at det samlede antal kommer så tæt på
732 som muligt.
Artikel 39, stk. 1, i Den Europæiske Unions charter om grundlæggende rettigheder (EFT C 364 af
18.12.2000, s. 1).
EFT L 329 af 30.12.1993, s. 34.
Direktivet omhandler kun retten til at stemme i bopælslandet for den kandidatliste, der gælder for det
pågældende land. Nogle medlemsstater har givet de af deres statsborgere, der bor i en anden
medlemsstat, ret til at stemme for lister i hjemlandet. En sådan ret reguleres udelukkende af national
lovgivning i hjemlandet, jf. direktivets artikel 1, stk. 2.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443997_0003.png
2.
F
ORMÅLET MED DENNE MEDDELELSE
Efter tiltrædelsen bliver nye borgere berørt af valgretten og valgbarheden ved valg til
Europa-Parlamentet. Det kan være statsborgere i de nuværende 15 medlemsstater,
som bor i en af de ti tiltrædende stater, eller det kan være statsborgere i de ti
tiltrædende stater, der bor i en af de nuværende 15 medlemsstater eller en tiltrædende
stat. Disse borgeres pågældende politiske rettigheder er grundlæggende rettigheder,
som anerkendes i chartret om grundlæggende rettigheder
6
og skal overholdes
allerede ved det første valg, der finder sted efter udvidelsen.
Den officielle dato for tiltrædelsen er fastsat til den 1. maj 2004, mens valget til
Europa-Parlamentet er fastsat til den 10.-13. juni 2004. Den stramme tidsplan
betyder, at den praktiske forberedelse forud for valget allerede skal påbegyndes
inden den officielle tiltrædelse.
Kommissionen ønsker at understrege, hvor vigtigt det er, at direktivet såvel retligt
som i praksis er fuldstændigt gennemført for så vidt angår 2004-valget til Europa-
Parlamentet. Formålet med meddelelsen er at sætte skub i gennemførelsesforløbet i
de tiltrædende stater og samtlige borgeres optagelse på valglisterne såvel i de
nuværende medlemsstater som i de tiltrædende stater.
3.
R
ETLIGE RAMMER FOR DELTAGELSE I VALG TIL
E
UROPA
-P
ARLAMENTET
De nærmere bestemmelser for udøvelse af valgretten og valgbarheden ved valg til
Europa-Parlamentet blev fastsat i 1994 ved ovennævnte direktiv. Samtlige
medlemsstater har gennemført direktivet i national lovgivning, alt i alt på
tilfredsstillende vis
7
.
Ved tiltrædelsen af EU forventes de tiltrædende stater at overtage og gennemføre
"regelværket"
8
. De forpligter sig således til at gennemføre direktivet i national
lovgivning fra og med tiltrædelsen. Ingen af de tiltrædende stater har anmodet om
overgangsordninger eller undtagelser for så vidt angår dette direktiv
9
.
Bilag 1 indeholder en status over gennemførelsen. Det fremgår, at til dato har tre
tiltrædende stater, nemlig Den Tjekkiske Republik, Estland og Slovenien, vedtaget
nationale gennemførelsesbestemmelser for direktivet.
Kommissionen opfordrer kraftigt samtlige tiltrædende stater til at træffe de
nødvendige foranstaltninger til at fuldføre gennemførelsen og således skabe et solidt
retsgrundlag for arrangementerne vedrørende 2004-valget. Kommissionen følger
forløbet som led i overvågningen, og den har nyligt gjort de tiltrædende stater
opmærksom på deres forpligtelser i forbindelse med valget.
6
7
8
9
EFT C 364 af 18.12.2000, s. 1.
KOM(2000) 843 endelig af 18.12.2000: Meddelelse fra Kommissionen om anvendelsen af direktiv
93/109/EF ved valget til Europa-Parlamentet i juni 1999.
Dette bliver bindende med tiltrædelsestraktatens undertegnelse den 16. april 2003.
Direktivet henhører under kapitel 2 i EU-regelværket, og forhandlingerne om dette kapitel er afsluttet
med samtlige tiltrædende stater.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Direktivet indeholder krav til valgprocedurer for unionsborgere, der ikke er nationale
statsborgere. Medlemsstaterne og de tiltrædende stater skal sikre, at der træffes
foranstaltninger for at:
(1)
(2)
(3)
(4)
(5)
(6)
identificere personer, der ikke er statsborgere, og som har valgret og er
valgbare (artikel 3)
underrette dem om deres rettigheder (artikel 12)
modtage tilkendegivelser om ønske om at udøve valgret (artikel 8)
optage stemmeberettigede på valglister/modtage anmeldelse som kandidat
(artikel 9 og 10)
underrette de pågældende om, hvorvidt anmodningen om optagelse på
valglisten eller kandidatlisten er imødekommet (artikel 11)
udveksle oplysninger med andre stater for at hindre dobbelt stemmeafgivelse
(artikel 13).
Ud over den retlige gennemførelse er det vigtigt, at medlemsstaterne og de
tiltrædende stater i praksis træffer foranstaltninger for at anvende direktivets
bestemmelser korrekt i forbindelse med 2004-valget. Det er afgørende, at
planlægningen sker tidligt på grund af den stramme tidsplan. Som nævnt oven for
skal staterne gennemføre de praktiske arrangementer allerede før den officielle
tiltrædelsesdato for at kunne sikre, at unionsborgere, der ikke er nationale
statsborgere, kan deltage på valgdagen.
4.
N
YE
EF-
VÆLGERE OG
EF-
KANDIDATER VED
2004-
VALGET
Direktivet definerer en "EF-vælger" som enhver unionsborger med valgret til
Europa-Parlamentet i bopælslandet. En "EF-valgbar" (i det følgende benævnt en
"EF-kandidat") defineres som enhver unionsborger, der er valgbar til Europa-
Parlamentet i bopælslandet.
Kriterierne for, hvorvidt en person er EF-vælger eller EF-kandidat, er i henhold til
direktivets artikel 3, at han/hun på skæringsdatoen:
(1)
(2)
er unionsborger i henhold til EF-traktatens artikel 17, stk. 1
uden at være statsborger i bopælslandet i øvrigt opfylder de betingelser for
valgret, der i henhold til dette lands lovgivning kræves opfyldt af landets egne
statsborgere.
Det afgørende kriterium for at falde ind under direktivet er således, at en person er
unionsborger. Efter EF-traktatens artikel 17, stk. 1, har enhver, der er statsborger i en
medlemsstat, unionsborgerskab. I tiltrædelsessammenhæng betyder dette, at
statsborgere i de tiltrædende stater officielt bliver unionsborgere blot ved
tiltrædelsestraktaternes ikrafttræden, når de tiltrædende stater bliver medlemsstater.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443997_0005.png
Det andet kriterium er, at personen bor i en medlemsstat, der ikke er hans/hendes
hjemland. Direktivet definerer ikke bopælsbetingelserne, men kræver ligebehandling
i forhold til bopælslandets statsborgere, dvs. hvis bopælslandets statsborgere for at
have valgret og være valgbare skal have haft bopæl inden for landets valgområde i et
bestemt tidsrum, anses EF-vælgere for at opfylde denne betingelse, når de har haft
bopæl i et tilsvarende tidsrum i andre medlemsstater.
Herudover reguleres betingelserne for udøvelse af stemmeret og valgbarhed for så
vidt angår unionsborgere, der ikke er statsborgere, af de enkelte medlemsstaters
nationale valglove. Betingelserne skal dog være de samme, som dem der gælder egne
statsborgere. Betingelserne skal være opfyldt på skæringsdatoen, som fastlægges i
overensstemmelse med bopælslandets lovgivning.
Disse kriterier medfører i en tiltrædelsessituation tre nye grupper af EF-vælgere og
EF-kandidater:
(1)
(2)
(3)
nuværende unionsborgere (statsborgere i de nuværende 15 medlemsstater)
med bopæl i de ti tiltrædende stater
statsborgere i de ti tiltrædende stater med bopæl i de nuværende 15
medlemsstater
statsborgere i de ti tiltrædende stater med bopæl i andre tiltrædende stater.
Tabellen i bilag 2 viser antal nye EF-vælgere og EF-kandidater pr. stat. Optællingen
viser, at der i alt vil blive tale om
næsten 1 million nye borgere med valgret og
valgbarhed i deres bopælsland
i forbindelse med 2004-valget til Europa-
Parlamentet.
5.
U
NDERRETNING
RETTIGHEDER
AF DE NYE
EF-
VÆLGERE
OG
EF-
KANDIDATER
OM DERES
2004-valget bliver en ny situation for de næsten 1 million europæere, der opnår
valgret og valgbarhed i deres bopælsland. Det kræver klart en vis oplysningsindsats,
hvis de nye rettigheder - i kraft af unionsborgerskabet - skal udøves, da rettighederne
ikke er særlig velkendte for borgerne, og selve udøvelsen af dem i bopælslandet
sågar også kan være ukendt. Endvidere kan de pågældende procedurer meget vel
være helt forskellige fra procedurerne i hjemlandet.
I henhold til artikel 12 i direktivet skal bopælslandet i tilstrækkelig god tid på
behørig vis underrette EF-vælgere og EF-valgbare om de betingelser og
bestemmelser, der gælder for udøvelse af valgret og valgbarhed i det pågældende
land.
En fuldstændig opfyldelse af kravene i direktivets artikel 12 er derfor af afgørende
betydning. Kommissionen mener, at staterne specifikt bør underrette de nye EF-
vælgere om detaljerne i de arrangementer og betingelser, der gælder for udøvelsen af
deres valgret. Det betyder, at en stat ikke kan opfylde sine forpligtelser efter
artikel 12 ved blot at tilvejebringe de oplysninger, som de sædvanligvis tilvejebringer
for egne statsborgere. Oplysningerne skal skræddersyes til EF-vælgernes specifikke
oplysningsbehov.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443997_0006.png
Kommissionen opfordrer samtlige medlemsstater og tiltrædende stater, som endnu
ikke måtte have gjort dette, til at bruge et system med personlige breve, der udsendes
med post til EF-vælgere med bopæl på deres områder. Staterne kan også udnytte
borgernes kontakt med lokale eller nationale myndigheder som lejlighed til at give
hensigtsmæssig oplysning. Så vidt muligt bør staterne gøre det muligt for borgerne at
lade sig optage på valglisten bare ved at udfylde en formular og returnere den med
posten
10
.
6.
O
PTAGELSE PÅ VALGLISTEN
I henhold til direktivets artikel 8 kan EF-vælgere udøve deres valgret i bopælslandet,
hvis de har tilkendegivet ønske herom. En udtrykkelig tilkendegivelse er også
nødvendig, fordi ingen må afgive stemme mere end én gang ved hvert valg til
Europa-Parlamentet, og EF-vælgeren må vælge, om han/hun vil stemme i
hjemlandet
11
eller i bopælslandet.
I de fleste tilfælde udtrykkes ønsket om at stemme i praksis ved at ansøge om
optagelse på valglisten i bopælslandet. Følgende tabel viser sidste frist for EF-
vælgere med bopæl i medlemsstaterne og i de tiltrædende stater for at ansøge om
optagelse på valglisten med henblik på 2004-valget til Europa-Parlamentet.
10
11
KOM(2000) 843 endelig af 18.12.2000.
Det er op til medlemsstaterne, hvorvidt de vil tillade deres statsborgere med bopæl i andre
medlemsstater at stemme for lister i hjemlandet. Dette reguleres udelukkende af national lovgivning i
hjemlandet, jf. direktivets artikel 1, stk. 2.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443997_0007.png
Frister for unionsborgere, der ikke er statsborgere, for ansøgning om optagelse
på valglisten med henblik på valg til Europa-Parlamentet i juni 2004
Sidste dag for ansøgning om
optagelse
12
31. december 2003
15. februar 2004
29. februar 2004
15. marts 2004
22. marts 2004
30. marts 2004
31. marts 2004
1. april 2004
2. april 2004
7. april 2004
10. april 2004
11. april 2004
28. april 2004
29. april 2004
30. april 2004
1. maj 2004
2. maj 2004
3. maj 2004
14. maj 2004
23. maj 2004
26. maj 2004
10.-13 juni 2004
Medlemsstat - Tiltrædende stat
13
Frankrig
Ungarn
Grækenland, Luxembourg
Italien
Finland
Østrig
Malta
Belgien
Cypern
Det Forenede Kongerige
Portugal, Slovenien
Polen
Nederlandene
Danmark
Den Slovakiske Republik
Tiltrædelsesdato
Den Tjekkiske Republik
Spanien
Sverige, Estland
Tyskland
Irland
Valgdage for valg til Europa-Parlamentet
Tabellen viser, at
ansøgningsfristen ligger før den officielle tiltrædelsesdato, dvs.
den 1. maj 2004, for i hvert fald 17 medlemsstater/tiltrædende stater.
Fristerne i
Den Tjekkiske Republik og Spanien ligger også så tæt på tiltrædelsesdatoen, at det
ikke er realistisk at tro, at nye EF-vælgere kan nå at ansøge om optagelse på de få
dage.
Kommissionen opfordrer kraftigt de respektive medlemsstater og tiltrædende stater
til at træffe specifikke foranstaltninger for at sikre, at samtlige EF-vælgere, herunder
dem, der bliver unionsborgere den 1. maj 2004, bliver i stand til at kunne ansøge om
optagelse på valglisten endog inden den officielle tiltrædelse.
Dette er på linje med direktivets artikel 9, hvorefter medlemsstaterne træffer de
nødvendige foranstaltninger til, at de EF-vælgere, der har tilkendegivet ønske herom,
kan blive optaget på valglisten i tilstrækkelig god tid inden selve valget.
Sluttelig skal staterne underrette de pågældende personer om, hvorvidt anmodningen
om optagelse på valglisten er imødekommet. Personer, der har fået afslag på
anmodning om optagelse på valglisten, har samme klageadgang, som vælgere med
12
13
Fristerne er anslået på grundlag af oplysninger fra staterne. Da valgdatoen endnu ikke var kendt, blev
den 10. juni brugt som udgangspunkt i udregningen.
Oplysningerne for Letland og Litauen var ikke tilgængelige.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
statsborgerskab i bopælslandet har i tilsvarende tilfælde i henhold til landets
lovgivning (jf. artikel 11 i direktivet).
7.
U
DVEKSLING AF OPLYSNINGER FOR AT HINDRE DOBBELT STEMMEAFGIVNING
Direktivets artikel 13 bestemmer, at medlemsstaterne udveksler de oplysninger, der
er nødvendige for at gennemføre forbuddet mod dobbelt stemmeafgivning. Med
henblik herpå sender bopælslandet i passende tid inden selve valget oplysninger om
andre statsborgere, som er optaget på valglisten, eller som har anmeldt deres
kandidatur, til disses hjemland. Hjemlandet træffer i henhold til sin nationale
lovgivning de nødvendige foranstaltninger for at hindre, at dets statsborgere afgiver
stemme to gange eller opstiller to steder.
Kommissionen mener, at de tiltrædende lande bør deltage i systemet for udveksling
af oplysninger for 2004-valget, og at udvekslingen også skal omfatte de nye EF-
vælgere.
8.
K
ONKLUSIONER
I fuld anerkendelse af det forhold, at valgprocedurer, herunder tidsplaner og vilkår
for optagelse på valglisterne, henhører under medlemsstaternes og de tiltrædende
staters kompetence, mener Kommissionen det dog berettiget at gøre medlemsstaterne
og de tiltrædende stater opmærksom på, hvor vigtigt det er at sikre de grundlæggende
rettigheder for alle unionsborgeres politiske deltagelse i 2004-valget til Europa-
Parlamentet. Dette er væsentligt for, at det fælles udvidelsesprojekt også bliver
meningsfuldt for borgerne i hele EU.
Kommissionen henstiller derfor til, at:
– de tiltrædende stater, som ikke endnu har gjort det, øjeblikkeligt gennemfører
direktiv 93/109/EF i national lovgivning for at skabe et retsgrundlag for
unionsborgernes valgret og valgbarhed ved 2004-valget til Europa-Parlamentet
– de nuværende 15 medlemsstater træffer de nødvendige foranstaltninger for at
sikre, at statsborgere fra de tiltrædende stater med bopæl på deres områder bliver
optaget på valglisterne for 2004-valget til Europa-Parlamentet i god tid, inden
valget finder sted
– de tiltrædende stater træffer de nødvendige foranstaltninger for at sikre, at
unionsborgere med bopæl på deres områder bliver optaget på valglisterne for
2004-valget til Europa-Parlamentet i god tid, inden valget finder sted
– de tiltrædende stater træffer de nødvendige foranstaltninger for at sikre, at
statsborgere fra de øvrige tiltrædende stater med bopæl på deres områder bliver
optaget på valglisterne for 2004-valget til Europa-Parlamentet i god tid, inden
valget finder sted.
Kommissionen vil følge situationen nøje. Endvidere agter Kommissionen ved
udgangen af 2003 at indkalde til et møde blandt repræsentanter for medlemsstaterne
og de tiltrædende stater for at udveksle oplysninger om de praktiske arrangementer,
der er indført.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443997_0009.png
BILAG 1
Direktivets gennemførelse i de tiltrædende stater
Status pr. 6. marts 2003
Land
Den Tjekkiske Republik
Direktiv 93/109/EF
Direktivet er gennemført ved lov om valg til
Europa-Parlamentet,
vedtaget
den
19. februar 2003.
Direktivet er gennemført ved lov om valg til
Europa-Parlamentet,
vedtaget
den
18. december 2002.
Udkast til lovforslag, endnu ikke vedtaget.
Udkast til lov om valg til Europa-
Parlamentet, endnu ikke vedtaget.
Udkast til lov under udarbejdelse, endnu
ikke vedtaget.
Lovgivning
under
udarbejdelse
i
Indenrigsministeriet, endnu ikke vedtaget.
Udkast til lov under udarbejdelse, endnu
ikke vedtaget.
Udkast til lov om valg til Europa-
Parlamentet, endnu ikke vedtaget.
Direktivet er gennemført ved lov om valg af
slovenske repræsentanter til Europa-
Parlamentet, vedtaget den 25. oktober 2002.
Udkast til lov om valg til Europa-
Parlamentet, endnu ikke vedtaget.
Estland
Cypern
Letland
Litauen
Ungarn
Malta
Polen
Slovenien
Slovakiet
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443997_0010.png
BILAG 2
EF-vælgere omfattet af direktiv 93/109/EF ved 2004-valget
Unionsborgere, der ikke er statsborgere, og statsborgere i de tiltrædende stater (i den
stemmeberettigede alder) med bopæl i medlemsstaterne og i de tiltrædende stater
14
Land
Statsborgere
Unionsborgere, der
ikke er statsborgere
1 617 000
1 004 000
790 000
456 000
194 000
143 000
133 000
108 000
95 000
76 000
56 000
48 000
26 000
16 000
9 000
17 200
1 600
13 000
700
600
1 000
9 400
20 000
1 200
1 500
4 837 200
Ikke-nationale
statsborgere fra de
tiltrædende stater
412 000
53 000
62 700
8 000
9 100
23 000
8 500
8 000
150 000
1 000
35 500
8 300
500
7 500
12 600
63 000
20 000
2 000
2 000
2 000
100
5 500
2 000
300
2 000
898 600
EF-
vælgere i
alt
2 029 000
1 057 000
852 700
464 000
203 100
166 000
141 500
116 000
245 000
77 000
91 500
56 300
26 500
23 500
21 600
80 200
21 600
15 000
2 700
2 600
1 100
14 900
22 000
1 500
3 500
5 735 800
Tyskland
Frankrig
Det Forenede Kongerige
Belgien
Nederlandene
Sverige
Spanien
Luxembourg
Østrig
Irland
Italien
Danmark
Portugal
Grækenland
Finland
Den Tjekkiske Republik
Estland
Cypern
Letland
Litauen
Malta
Ungarn
Polen
Slovenien
Slovakiet
I alt
61 432 000
41 812 000
42 870 000
7 387 000
11 612 000
6 566 000
31 365 000
210 000
5 796 000
2 659 000
46 552 000
4 000 000
7 751 000
8 244 000
3 960 000
8 228 000
1 152 000
576 000
1 920 000
2 728 000
312 000
8 070 000
30 794 000
1 606 000
4 316 000
337 922 000
Grå rubrikker = nye EF-vælgere ved 2004-valget, i alt 964 800
14
Løseligt anslåede tal for at give et overordnet billede af nye EF-vælgere. Tallene er baseret på Eurostats
befolkningsstatistikker, men fra forskellige år, fra forskellige former for indsamling af befolkningsdata
(f.eks. skøn baseret på samlet befolkning/aktiv befolkning osv.).
10