Europaudvalget 2003
KOM (2003) 0184
Offentligt
1444007_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 11.4.2003
KOM(2003) 184 endelig
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL RÅDET
Opfølgning af hvidbogen «Et nyt afsæt for europæisk ungdom» - Forslag til fælles
målsætninger for inddragelse og orientering af de unge i henhold til Rådets resolution af
27. juni 2002 om rammerne for det europæiske samarbejde på ungdomsområdet
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL RÅDET
Opfølgning af hvidbogen «Et nyt afsæt for europæisk ungdom» - Forslag til fælles
målsætninger for inddragelse og orientering af de unge i henhold til Rådets resolution af
27. juni 2002 om rammerne for det europæiske samarbejde på ungdomsområdet
INDHOLDSFORTEGNELSE
1.
1.1.
1.2.
1.3.
2.
2.1.
2.2.
2.3.
3.
3.1.
3.2.
3.3.
4.
Indledning .................................................................................................................... 3
Forslag som led i opfølgningen af hvidbogen om ungdomsanliggender ..................... 3
Forslag, der afspejler en vilje til at handle i fællesskab ............................................... 3
Forslag, der supplerer andre politiske initiativer ......................................................... 4
Fælles målsætninger for øget inddragelse af de unge .................................................. 5
Bedre inddragelse af de unge i det lokale samfundsliv................................................ 6
Bedre inddragelse af de unge i det repræsentative demokratis mekanismer ............... 6
Lære at deltage ............................................................................................................. 7
Fælles målsætninger for bedre information til de unge ............................................... 7
Forbedre unge menneskers adgang til informationstjenester....................................... 8
Levere kvalitetsinformation ......................................................................................... 9
Øge unge menneskers deltagelse i udformning og formidling af information ............ 9
Gennemførelses- og opfølgningsmekanismer............................................................ 10
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444007_0003.png
1.
1.1.
I
NDLEDNING
Forslag som led i opfølgningen af hvidbogen om ungdomsanliggender
Disse forslag til fælles målsætninger er en opfølgning af hvidbogen «Et nyt afsæt for
europæisk ungdom»
1
, der blev vedtaget af Kommissionen den 21. november 2001,
og af Rådets resolution af 27. juni 2002
2
om rammerne for det europæiske
samarbejde på ungdomsområdet.
Ved den resolution indfører Rådet en åben koordinationsmetode og sørger for, at den
først og fremmest anvendes på de to prioritetsområder: inddragelse og orientering af
de unge. Rådet giver Kommissionen mandat til at udarbejde et udkast til fælles
målsætninger på grundlag af en situationsrapport i alle medlemsstaterne. Formålet
med denne meddelelse er at foreslå Rådet en række fælles målsætninger i henhold til
mandatet.
Medlemsstaterne har ved at beslutte at anvende den åbne koordinationsmetode på
ungdomsområdet på disse to prioritetsområder givet udtryk for deres vilje til at
styrke samarbejdet om gennemførelsen og opfølgningen af politikkerne på disse to
områder. Efter deres mening skal dette ske «på en fleksibel måde, der er tilpasset
[…] med behørig hensyntagen til medlemsstaternes beføjelser og
subsidiaritetsprincippet»
3
.
Kommissionen har i henhold til det mandat, den har fået, i samarbejde med
medlemsstaterne udarbejdet et detaljeret spørgeskema for hvert enkelt af disse to
prioritetsområder. Spørgeskemaerne er blevet sendt til medlemsstaterne og
kandidatlandene, da det fremgår af Rådets resolution, at sidstnævnte bør «inddrages i
rammerne for samarbejdet på ungdomsområdet på europæisk plan».
Spørgeskemaerne er blevet udarbejdet ud fra en fælles tilgang og en fælles
hovedstruktur. Man blev i første omgang bedt om at afgive basisoplysninger om
situationen og den gældende lovgivning i det enkelte land, dernæst at fremlægge
retningslinjerne for de gældende nationale politikker vedlagt eksempler på god
praksis og endelig at redegøre for forventningerne til EU-indsatsen.
I forbindelse med beslutningen om at høre de unge skulle man ligeledes anføre,
hvorledes man havde besluttet at gøre det nationalt.
Kommissionen har for sin del hørt Det Europæiske Ungdomsforum, før den stillede
forslag.
1.2.
Forslag, der afspejler en vilje til at handle i fællesskab
Den måde, spørgsmålene er blevet behandlet og svarene afgivet på, har varieret fra
land til land alt efter den nationale ungdomspolitiske situation og de unges
engagement. De modtagne svar i form af indberettede data, argumenter, forslag og
1
2
3
KOM (2001) 681 endelig udg.
EFT C 168 af 13.07.2002.
Rådets resolution af 27.06.2002.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444007_0004.png
eksempler på god praksis har udgjort et righoldigt og interessant grundlag for
udarbejdelsen af en analyse i Kommissionens tjenestegrene.
4
Forslagene til fælles målsætninger fremgår af analysen af svarene fra de hørte lande.
Rådet opfordrede nemlig i resolutionen af 27.06.2002 Kommissionen til «[…] at
udarbejde et spørgeskema for hver prioritet, herunder de centrale emner, […] på
grundlag af svarene fra medlemsstaterne at udarbejde en sammenfattende
rapport […] og at forelægge udkast til fælles målsætninger». Det er med
udgangspunkt i svarene fra medlemsstaterne om deres nationale situation og deres
forventninger på EU-plan, at målsætningerne foreslås. De er resultatet af den fælles
tilgang udviklet af samtlige hørte lande og omfatter de konsensuselementer, der
fremgår af analysen af svarene. For hvert enkelt af de tematiske prioritetsområder
foreslås en global målsætning med tre delmålsætninger.
Således som det også er tilfældet med den åbne koordinationsmetode for uddannelse,
anføres der ligeledes tiltag med henblik på at opfylde de fastsatte målsætninger.
1.3.
Forslag, der supplerer andre politiske initiativer
Kundskabernes Europa
Etableringen af et politisk samarbejde på ungdomsområdet, hvori fastsættelsen af
fælles målsætninger indgår som et nøgleelement, bidrager til gennemførelsen af de
strategiske mål, der blev fastlagt af Det Europæiske Råd i Lissabon og Barcelona, om
at gøre Europa til «den mest konkurrencedygtige og dynamiske videnbaserede
økonomi i verden».
Livslang uddannelse udgør en vigtig søjle i denne strategi, der har til formål at
forbedre den faglige viden og de faglige kvalifikationer, men ligeledes at øge
borgernes bevidsthed og samfundsmæssige engagement.
I den forbindelse er ikke-formel og uformel uddannelse af afgørende betydning, ikke
kun for at nå konkurrencemålsætningerne, men også for at sikre en højere grad af
social integration, personlig udvikling og udøvelse af et aktivt medborgerskab
5
.
Ungdomspolitikkerne bidrager i høj grad til ikke-formel uddannelse af de unge.
Inden for disse politikker udgør inddragelse og orientering af de unge de to
anerkendte hovedprioritetsområder, også for de unge selv.
De foreslåede fælles målsætninger trækker også på erfaringerne fra programmet
Ungdom for Europa og bør indgå i forberedelsen af den nye generation af
programmer om uddannelse og ungdom.
Medborgerskab og nye styreformer
De unges stærke krav om deltagelse hænger uløseligt sammen med information, som
er en nødvendig betingelse herfor.
4
5
Analysis of Member States' replies to the Commission questionnaires on youth participation and
information – Working document from the Commission services (Analyse af medlemsstaternes svar på
Kommissionens spørgeskemaer om inddragelse og orientering af de unge - Arbejdsdokument fra
Kommissionens tjenestegrene (SEK(2003) 465)).
Rådets resolution af 27. juni 2002 om livslang læring, EFT C 163 af 09.07.2002.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444007_0005.png
At øge de unges deltagelse og holde dem bedre orienteret bidrager til den bredere
målsætning om aktivt medborgerskab og til at besvare spørgsmålet «Hvordan kan
borgerne, og navnlig de unge, bringes nærmere på det europæiske projekt og de
europæiske institutioner?»
6
.
Inddragelse og orientering af de unge indgår ligeledes i målsætningerne for
hvidbogen om nye styreformer, navnlig dem om åbning og deltagelse. Som anført i
hvidbogen om ungdomsanliggender er ungdomsområdet et område, hvor disse
principper finder anvendelse:
Åbning: at sikre information og aktiv kommunikation i forhold til de
unge på deres sprog, så de forstår, hvordan EU fungerer og de politikker,
der vedrører dem
Deltagelse: at sikre, at de unge høres, og at fremme deres deltagelse i
beslutninger, der vedrører dem, og generelt i livet i deres lokalsamfund.
2.
F
ÆLLES MÅLSÆTNINGER FOR ØGET INDDRAGELSE AF DE UNGE
I et samfund i hastig udvikling, der er karakteriseret ved en tendens til aldring af den
europæiske befolkning på lang sigt og en voksende afstand mellem de unge og det
traditionelle politiske liv, er de unges aktive medborgerskab en større satsning, som
anerkendes af alle.
Begrebet aktivt medborgerskab for unge henviser direkte til en fuld og hel
inddragelse af de unge i samfundslivet, til de unges engagement, men også til de
unges evne til at udøve dette medborgerskab.
Betingelserne for de unges deltagelse i samfundslivet udvikler sig, samtidig med at
måden og betingelserne for udøvelse af repræsentativt og deltagerbaseret demokrati
ændrer sig.
At anerkende og støtte de forskellige former for deltagelse, som de unge udvikler i
deres miljø, at forbedre deres forhold til det repræsentative demokratis mekanismer
og at hjælpe dem med at gribe mulighederne for at deltage er nødvendige betingelser
for, at de er på højde med resten af samfundet, når de udøver et aktivt og ansvarligt
medborgerskab.
For så vidt angår inddragelse, foreslår Kommissionen en
overordnet målsætning:
at
indføre og støtte tiltag, der fremmer de unges udøvelse af et aktivt medborgerskab,
og at øge deres faktiske deltagelse i det demokratisk liv.
Med henblik på at nå denne
overordnede målsætning foreslås følgende tre delmålsætninger:
Bedre inddragelse af de unge i det lokale samfundsliv
Bedre inddragelse af de unge i det repræsentative demokratis mekanismer
Lære at deltage.
6
Laeken-erklæringen, 14.-15.12.2001.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2.1.
Bedre inddragelse af de unge i det lokale samfundsliv
Medborgerskabet opbygges først og fremmest gennem en række forskellige
erfaringer i de unges nærmiljø, som f.eks. i familielivet, skolen, fritiden og
arbejdslivet. Det lokale foreningsliv og ngo'erne spiller ligeledes en afgørende rolle.
Det er vigtigt at sørge for, at de unge - uanset social, økonomisk og kulturel
baggrund, livsform og bopæl - bedre kan deltage i det lokale samfundsliv.
Derfor foreslås følgende tiltag:
·
at fremme de unges engagement i forskellige sammenhænge (ngo'er, foreninger,
volontørtjeneste osv.) og at støtte ungdoms-ngo'er ved at respektere deres
uafhængighed og deres autonomi
·
at anerkende de unge som aktive, selvstændige medborgere ved at støtte tiltag,
initiativer og projekter, der har til formål at inddrage de unge direkte i løsningen
af problemer på lokalt plan
·
bedre at anerkende, orientere om og støtte forældres, socialarbejderes og andre
kontaktpersoners arbejde i marken til fordel for de unge
·
bedre at indkredse hindringerne for særlige gruppers deltagelse og tilskynde til
tiltag og mekanismer med henblik på at fremme alle unges deltagelse i
samfundslivet, bl.a. ved at sikre inddragelse af kønsaspektet.
2.2.
Bedre inddragelse af de unge i det repræsentative demokratis mekanismer
Det repræsentative demokrati er en af grundpillerne i vore samfund. Det er derfor en
udfordring at sørge for, at de unge deltager aktivt heri. I den forbindelse skal
samfundet i højere grad afspejle de unges ønsker og behov, hvis det vil bringe dem i
samklang med de traditionelle demokratiske mekanismer. Dette kan ikke ske uden en
mentalitets- og holdningsændring. Det er først og fremmest ved at indlede en dialog
med de unge, at de får mulighed for at spille en rolle dér, hvor de politiske
beslutninger træffes, og hvor man har politisk indflydelse. De politiske instanser skal
sørge for i højere grad at inddrage de unge i det repræsentative demokratis
mekanismer.
Derfor foreslås følgende tiltag:
·
at uddybe og udvikle en regelmæssig og struktureret dialog mellem de politiske
instanser og de unge og deres repræsentative strukturer (landsdækkende og
regionale ungdomsråd, Det Europæiske Ungdomsforum)
·
at sørge for, at denne dialog ligeledes kan finde sted med de unge, som ikke er
medlemmer af etablerede organisationer, og at disse organisationer også tager
hensyn til deres behov
·
at støtte mekanismer, der muliggør enhver form for dialog med henblik på at
bringe de unge tættere på den politiske beslutningstagning
·
bedre at sikre forbindelsen imellem de forskellige repræsentative niveauer og
niveauer for dialog, fra det lokale plan til EU-planet
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
·
at støtte de unges betydning og tilstedeværelse i valgprocesserne: at gøre en
indsats for, at de unge kommer på valglisterne, at opfordre de unge til at deltage
aktivt i valg, i højere grad at lukke de politiske partier op for unges deltagelse og
at styrke de unges tilstedeværelse i de valgte instanser
·
at fastslå og undersøge hindringerne for de unges deltagelse i det repræsentative
demokratis mekanismer og tilskynde til tiltag og mekanismer med henblik på at
fremme alle unges deltagelse, herunder at sikre inddragelse af kønsaspektet.
2.3.
Lære at deltage
Det enkelte unge menneske skal kunne udvikle sit potentiale, sin identitet og sin evne
til at indtage en aktiv plads i samfundet. I den forbindelse er uddannelse et afgørende
element, for evnen til at deltage erhverves bl.a. i skolen, der udgør et af de første
socialiseringsmiljøer for de unge efter familien. Erfaringer fra det ikke-formelle
uddannelsesområde bidrager også i høj grad til den personlige udvikling og et aktivt
medborgerskab. Der bør skabes betingelser for at lære at deltage.
Derfor foreslås følgende tiltag:
·
at udvikle og uddybe uddannelse i deltagelse inden for de formelle
uddannelsessystemer (i forbindelse med de målsætninger, der er blevet vedtaget
som led i den åbne koordinationsmetode for uddannelse)
·
at støtte udviklingen af tiltag inden for ikke-formel og uformel uddannelse til
fordel for unges aktive deltagelse
·
at udbygge samspillet mellem formel, ikke-formel og uformel uddannelse
·
at udnytte de erfaringer, som de unge gør i familien, i skolen, på universitetet, på
andre uddannelsessteder og på arbejdspladsen
·
at være bedre til at orientere om og fremme de for alle gavnlige resultater af de
unges engagement og bekæmpe fordomme mod unge, der udgør en hindring for
deres faktiske deltagelse
·
at foretage en bedre analyse af de fænomener, der fører til, at visse grupper af
medborgere udstødes, og at fremme forebyggende tiltag.
3.
F
ÆLLES MÅLSÆTNINGER FOR BEDRE INFORMATION TIL DE UNGE
Oplysninger skræddersyet til unge menneskers behov giver dem mulighed for at
deltage i samfundslivet og udvikle en aktiv sans for medborgerskab. Det er en
nødvendig, men ikke tilstrækkelig betingelse for deltagelse. Den slags oplysninger er
også beregnet for dem, der kommer i kontakt med unge mennesker, som f.eks.
forældre, lærere, ungdomsmedarbejdere, ungdomsledere, ungdomsinformations-
ansvarlige, bibliotekarer osv.
Det er medlemsstaterne, der primært er ansvarlige for at holde unge mennesker
orienteret – også i EU-spørgsmål. De giver imidlertid udtryk for et behov for i højere
grad at lære af hinanden gennem en struktureret udveksling af erfaringer og god
praksis og dermed styrke den europæiske dimension af ungdomsoplysning.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
For så vidt angår information, foreslår Kommissionen
en overordnet målsætning:
at forbedre unge menneskers adgang til kvalitetsinformation for at øge deres
deltagelse i samfundslivet og udvikle dem til at blive aktive og ansvarlige
medborgere i et udvidet EU.
Denne overordnede målsætning skulle kunne nås ved at
gennemføre følgende tre delmålsætninger:
3.1.
forbedre unge menneskers adgang til informationstjenester
levere kvalitetsinformation
øge unge menneskers deltagelse i udformning og formidling af information.
Forbedre unge menneskers adgang til informationstjenester
Mange medlemsstater har udviklet særlige ungdomsinformationstjenester, der er
ansvarlige for at udforme og formidle information og rådgivning. Meget ofte er disse
tjenester imidlertid ikke formålstjenligt udviklet, og koordineringen af de forskellige
implicerede aktører og niveauer lader en del tilbage at ønske. Adgangen til
informationstjenester skal forbedres for unge mennesker, navnlig for de dårligst
stillede.
Derfor foreslås følgende tiltag:
·
at intensivere udviklingen af strukturerede, holistiske, sammenhængende og
koordinerede informationstjenester i medlemsstaterne, der tager hensyn til unge
menneskers særlige behov, navnlig ved
at foretage en effektiv koordinering af de forskellige tjenester og sætte
dem i kontakt med hinanden på de forskellige nationale, regionale og
lokale niveauer
at tage kontakt til eksisterende informationstjenester på EU-plan for at
forbedre formidlingen af EU-information på nationalt, regionalt og lokalt
plan
·
at oprette informationstjenester på stedet, der er gratis, let tilgængelige og afpasset
unge menneskers adfærd, miljø og behov
·
at give navnlig dårligt stillede unge mennesker lige adgang til information og
undgå enhver form for forskelsbehandling og udelukkelse af økonomiske, sociale,
kulturelle og geografiske årsager
·
at oprette nationale og regionale ungdomsportaler i forbindelse med European
Youth Portal og således bidrage til
udvikling af et netværk af sammenkoblede ungdomsinformationsportaler
videreformidling af information i EU-spørgsmål til de nationale,
regionale og lokale niveauer.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3.2.
Levere kvalitetsinformation
Information til unge mennesker er ofte af ringe kvalitet, når ikke altid målgruppen,
gør ikke hensigtsmæssig brug af ny teknologi og bidrager kun i begrænset omfang til
at øge unge menneskers deltagelse i samfundslivet. Dertil kommer, at personale, der
arbejder med ungdomsinformation og -rådgivning, har behov for uddannelse. En høj
kvalitet er en forudsætning for at holde unge mennesker ordentligt orienteret.
Derfor foreslås følgende tiltag:
·
at udarbejde en adfærdskodeks for informations- og rådgivningstjenester for unge
mennesker, bl.a. ved at opstille fælles kvalitetskriterier og kvalitetskontrol-
mekanismer og ved at gøre uddannelsen af dem, der arbejder med
ungdomsinformation, bedre, navnlig hvad angår
anvendelse af ny teknologi
erhvervelse af sproglige færdigheder og
styrkelse af den europæiske dimension af ungdomsinformation
·
at gøre forbindelsen mellem information og rådgivning bedre med det formål at
tilskynde til en indlærings- og kapacitetsopbyggelsesproces blandt unge
mennesker om, hvordan man opnår, udvælger og vurderer information for at blive
oplyste informationsbrugere
·
at tilskynde til at gøre mere brug af “nye medier”, såsom internet, mobiltelefon,
video, biograf osv. i forbindelse med ungdomsinformation for at nå ud til så
mange unge mennesker som muligt.
3.3.
Øge unge menneskers deltagelse i udformning og formidling af information
Med henblik på at sikre, at ungdomsinformation er umiddelbart tilgængelig, ikke-
diskriminerende og afpasset unge menneskers miljø og behov, navnlig de dårligt
stillede, bør ungdomsorganisationer og unge mennesker selv involveres på alle
niveauer i fastlæggelsen og gennemførelsen af ungdomsinformationsstrategier og
deltage i udformningen og formidlingen af information.
Derfor foreslås følgende tiltag:
·
inddragelse af ungdomsorganisationer på europæisk plan, nationalt, regionalt og
lokalt i fastlæggelsen og gennemførelsen af ungdomsinformationsstrategier
·
behørigt at inddrage unge mennesker i tilvejebringelsen af ungdomsinformation
med henblik på
at producere forståelig og brugervenlig ungdomsinformation afpasset
unge menneskers behov og
at skræddersy ungdomsinformation til bestemte grupper af unge
mennesker, herunder navnlig de dårligt stillede
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
·
at tilskynde til i højere grad at inddrage unge mennesker i formidlingen af
ungdomsinformation (navnlig i ungdomsinformationscentre, skoler, klubber og
medier) og i rådgivning af ligestillede, navnlig unge mennesker, der har
vanskeligt ved at få adgang til information og rådgivning.
4.
G
ENNEMFØRELSES
-
OG OPFØLGNINGSMEKANISMER
Gennemførelsen og opfølgningen af de fælles målsætninger hænger uløseligt
sammen med den åbne koordinationsmetode, og især med den, der blev indført ved
Rådets resolution på ungdomsområdet.
Således som det er tilfældet med fastsættelse af målsætninger og under overholdelse
af Rådets retningslinjer, skal gennemførelse og opfølgning ske på en fleksibel måde,
der er afpasset ungdomsområdet, og respektere medlemsstaternes beføjelser og
overholde nærhedsprincippet. Derfor foreslås følgende principper og mekanismer:
Medlemsstaterne enes om at nå alle de foreslåede fælles målsætninger for
inddragelse og orientering, der udgør et sammenhængende og uløseligt hele.
Det påhviler den enkelte medlemsstat at fastsætte gennemførelses- og
opfølgningsbestemmelser nationalt ud fra sin specifikke situation i forhold til disse
fælles målsætninger.
Princippet om, at medlemsstaterne skal holde hinanden orienteret og jævnligt
udveksle erfaringer om, hvilken tilgang de har anvendt, hvilke fremskridt der er sket
og om god praksis, kan overholdes ved at afholde jævnlige møder på
ungdomsgeneraldirektørniveau ifølge en forud fastsat arbejdsplan om nødvendigt
forberedt af arbejdsgrupper ud fra de fastlagte tiltag.
De implicerede myndigheder skal på en passende måde sørge for, at princippet om at
tilknytte de unge og deres repræsentative strukturer til dette arbejde nationalt og på
EU-plan overholdes.
Det foreslås, at medlemsstaterne udarbejder nationale rapporter om gennemførelsen
af de to prioritetsområder inddragelse og orientering i 2005, som Kommissionen skal
bruge til at udarbejde en situationsrapport til Rådet. På grundlag af forslag fra
Kommissionen skal Rådet bekræfte, tilpasse eller ændre de fælles målsætninger
vedrørende disse to prioriterede områder.
Disse forslag til fælles målsætninger sendes til Europa-Parlamentet, Det Europæiske
Økonomiske og Sociale Udvalg og Regionsudvalget.
10