Skatteudvalget 2004
KOM (2003) 0234
Offentligt
1445095_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 8.7.2004
KOM(2004) 468 endelig
2003/0091 (CNS)
Ændret forslag til
RÅDETS DIREKTIV
om ændring af direktiv 77/388/EØF hvad angår merværdiafgift på ydelser præsteret i
postsektoren
(forelagt af Kommissionen i henhold til EF-traktatens artikel 250, stk. 2)
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445095_0002.png
BEGRUNDELSE
1.
F
ORMÅLET MED FORSLAGET
Det sjette momsdirektiv indeholder en række bestemmelser, i henhold til hvilke visse
tjenesteydelser og den hertil knyttede levering af varer, der udføres af offentlige
postvirksomheder, er fritaget for moms. Det samme gælder for levering af postfrimærker til
frankering. Disse bestemmelser blev vedtaget i 1977 og er ikke blevet ajourført siden. I de
mellemliggende år er postvirksomhederne i Europa imidlertid i stigende grad blevet
konkurrenceorienterede, og eftersom de gældende regler fastsætter forskellig afgift på samme
ydelse afhængigt af, hvem der leverer ydelsen, er disse regler ikke længere forenelige med
neutralitetsprincippet.
2.
B
AGGRUND
Kommissionen vedtog sit oprindelige forslag [KOM (2003) 234 endelig] den
5. maj 2003.
I løbet af den i artikel 93 i traktaten omhandlede høringsprocedure har Europa-
Parlamentet afgivet udtalelse, hvilket fandt sted den 11. marts 2004. I denne
udtalelse anmodede det Kommissionen om at vedtage 12 ændringer
3.
3.1
K
OMMISSIONENS UDTALELSE OM
E
UROPA
-P
ARLAMENTETS ÆNDRINGSFORSLAG
Generel vurdering
Visse af de ændringsforslag, som Europa-Parlamentet vedtog på plenarmødet den 11. marts,
er i overensstemmelse med Kommissionens mål om at genetablere lige konkurrencevilkår
inden for EU's postsektor samtidig med, at visse forbrugere af postydelser beskyttes mod
højere priser på postydelser. Kommissionen kan derfor acceptere disse ændringsforslag og
ændrer sit forslag i overensstemmelse hermed.
3.2
Gennemgang af de relevante ændringsforslag
- Rækkevidden af den nye regel for leveringssted [Artikel 1, punkt 1]
Parlamentet foreslår at udvide den særlige regel for leveringssted, som indgår i
Kommissionens forslag, til at omfatte standardpostydelser, der vedrører alle adresserede breve
og pakker, almindelig korrespondance, reklameforsendelser, bøger, kataloger og aviser, som
hver især ikke vejer over 10 kg. Denne ændring vil bringe den pågældende vægtgrænse i
overensstemmelse med den, der er omhandlet i artikel 3, stk. 4, i direktiv 97/67, og som
forekommer at være en naturlig grænse inden for sektoren. Ændringen kan således accepteres
af Kommissionen.
- Levering af ydelser, der er fritaget på grund af deres tilknytning til udførsel af varer [Artikel
1, punkt 3]
I henhold til den gældende ordlyd af artikel 15, nr. 13, i sjette momsdirektiv dækker
fritagelsesbestemmelserne for postydelser i forbindelse med udførsel af varer ikke dem , der
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445095_0003.png
er fritaget i medfør af artikel 13. Kommissionens forslag indeholder en ændring af artikel 15,
nr. 13, hvorved fritagelsesbestemmelserne heller ikke gælder for ydelser, der er omfattet af
den nye regel om leveringssted som anført i artikel 1, punkt 1. Som følge af ændringerne i
artikel 1, punkt 1, bør artikel 1, punkt 3, ligeledes ændres.
- Liste over varer og ydelser, for hvilke momssatsen kan nedsættes [Artikel 1, punkt 6]
I henhold til Kommissionens oprindelige forslag kunne medlemsstaterne anvende en
reduceret momssats for visse postydelser, nærmere betegnet dem, der er omhandlet i punkt 1
og 3 i artikel 1. De ændringer, der foreslås i disse to artikler, medfører en tilsvarende ændring
af artikel 1, punkt 6.
- Frist for gennemførelse af det foreslåede direktiv [Ny betragtning 10 og artikel 2, stk. 1]
Det kan blive nødvendigt at give både offentlige og private postvirksomheder et vist tidsrum
til at tilpasse deres systemer til de nye afgiftsforpligtelser som følge af dette direktiv.
Parlamentet har givet udtryk for sin bekymring desangående og har anmodet om, at
medlemsstaterne og virksomhederne får tilstrækkelig tid til at forberede disse ændringer. Det
har foreslået, at fristen for gennemførelsen af direktivet fastsættes til 1. januar 2007.
Kommissionen kan acceptere denne ændring af artikel 2.
4.
K
ONKLUSION
I overensstemmelse med artikel 250, stk. 2, i EF-traktaten ændrer Kommissionen således sit
forslag som anført ovenfor.
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445095_0004.png
2003/0091 (CNS)
Ændret forslag til
RÅDETS DIREKTIV
om ændring af direktiv 77/388/EØF hvad angår merværdiafgift på ydelser præsteret i
postsektoren
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR -
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, særlig artikel 93,
under henvisning til forslag fra Kommissionen
1
,
under henvisning til udtalelse fra Europa-Parlamentet
2
,
under henvisning til udtalelse fra Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg
3
, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
Den eksisterende ordning, hvor momsfritagelsen for postydelser i henhold til Rådets
sjette direktiv 77/388/EØF af 17. maj 1977 om harmonisering af medlemsstaternes
lovgivning om omsætningsafgifter – Det fælles merværdiafgiftssystem: ensartet
beregningsgrundlag
4
, er begrænset til offentlige postvirksomheder, og den deraf
følgende situation, hvor disse ydelser er fritaget for afgift, hvis de præsteres af
offentlige virksomheder, men belægges med afgift, hvis de præsteres af private
virksomheder, medfører konkurrenceforvridning.
For at det indre marked skal kunne fungere, må sådanne former for
konkurrenceforvridning i så vid udstrækning som muligt fjernes.
Kommissionen ønsker at gennemføre en strategi om modernisering og forenkling af
momssystemet inden for rammerne af det indre marked
5
.
Hvad angår moms på postydelser bør alle sådanne ydelser gøres afgiftspligtige ved at
kategorisere dem som varetransportydelser, hvorved postvirksomheder kan fradrage
indgående afgift på vareindkøb. De totale nettopriser skulle dermed falde, og det er
usandsynligt, at en eventuel prisstigning som følge af momspålæggelsen vil svare til
normalsatsen i den enkelte medlemsstat.
(2)
(3)
(4)
1
2
3
4
5
EUT C …, …, s.
EUT C …, …, s. …
EUT C 80 af 30.3.2004, s. 135.
EFT L 145 af 13.6.1977, s. 1. Direktiv senest ændret ved direktiv 2004/7/EF (EUT L 27 af 30.1.2004. s.
44).
KOM(2000) 348 endelig.
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445095_0005.png
(5)
Med henblik på at modvirke stigninger i bruttopriserne for private forbrugere inden for
visse begrænsede områder, vil det i disse tilfælde være formålstjenligt at anvende en
reduceret sats med samme virkning på indtægterne som de gældende
fritagelsesordninger. Der bør derimod ikke anvendes en reduceret sats inden for hele
sektoren, da dette blot vil medføre endnu mere udtalt konkurrenceforvridning.
Reglerne om leveringsstedet for brevpost bør ændres med henblik på at mindske
mulighederne for fejl og svig, opnå forenklinger samt sikre, at Fællesskabets system
svarer til andre tilsvarende systemer.
Med henblik på at øge effektiviteten af en forenklet opgørelsesordning for
postvirksomheder bør frimærker kunne behandles som varer, men lades ude af
betragtning i afgiftsspørgsmål, når de leveres med henblik på at modtage postydelser.
På grund af forskellene i de teknologier, der anvendes af nationale postvirksomheder,
bør det overlades til medlemsstaterne at udarbejde den mest hensigtsmæssige
specifikke opgørelsesordning.
I princippet er der i henhold til Rådets trettende direktiv 86/560/EØF af 17. november
1986 om harmonisering af medlemsstaternes lovgivning om omsætningsafgifter -
Foranstaltninger til tilbagebetaling af merværdiafgift til afgiftspligtige personer, der
ikke er etableret på Fællesskabets område
6
, mulighed for momsrefusion for
postvirksomheder etableret i tredjelande. Da visse statsejede postvirksomheders
aktiviteter ikke kan siges at være af økonomisk art, og der derfor ikke i disse tilfælde
kan blive tale om refusion, bør der indføres en undtagelsesordning med fradragsret for
terminalafgifter, som defineret i artikel 2, nr. 15, i Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 97/67/EF af 15. december 1997 om fælles regler for udvikling af
Fællesskabets indre marked for posttjenester og forbedring af disse tjenesters kvalitet
7
i forbindelse med omdeling af indgående grænseoverskridende post fra tredjelande.
Med henblik på at give postvirksomheder mulighed for at tilpasse deres systemer
skal medlemsstaterne have tilstrækkelig tid til at gennemføre de love og
administrative bestemmelser, der er nødvendige for at efterkomme
bestemmelserne i dette direktiv.
Da målene for dette direktiv af ovennævnte grunde ikke i tilstrækkelig grad kan
opfyldes af medlemsstaterne og derfor bedre opfyldes på fællesskabsplan, kan
Fællesskabet træffe foranstaltninger i overensstemmelse med subsidiaritetsprincippet,
jf. traktatens artikel 5. I overensstemmelse med proportionalitetsprincippet, jf. nævnte
artikel, er direktivet ikke mere vidtgående end, hvad der er nødvendigt for at nå disse
mål.
Direktiv 77/388/EØF bør derfor ændres i overensstemmelse hermed -
(6)
(7)
(8)
(9)
(10)
(11)
(12)
6
7
EFT L 326 af 21.11.1986, s. 40.
EFT L 15 af 21.1.1998, s. 14.
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445095_0006.png
UDSTEDT FØLGENDE DIREKTIV:
Artikel 1
I direktiv 77/388/EØF foretages følgende ændringer:
(1)
I artikel 9 indsættes som stk. 2a:
“Uanset stk. 2, litra b), anses standardpostydelser i forbindelse med adresserede
breve og pakker, til almindelig korrespondance, reklameforsendelser, bøger,
kataloger og aviser på op til
10
kg, for at blive leveret i det land, hvor transporten
påbegyndes, undtagen i de tilfælde, hvor indsamling og udbringning betales af
modtageren. I sådanne tilfælde anses ovennævnte artikler for at blive leveret på
leveringsstedet.
I dette direktiv forstås ved ”standardpostydelser” de traditionelle grundlæggende
ydelser, der præsteres over for afsenderen, herunder levering i den hurtigste
standardkategori, hvis der findes mere end én kategori, og levering af registrerede
artikler, men ikke nogen form for ekspresforsendelsesydelser eller ydelser, der
præsteres af underleverandører, eller ydelser i forbindelse med terminalafgifter, som
defineret i artikel 2, nr. 15, i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 97/67/EF
8
. En
adresseret konvolut eller pakke er en konvolut eller pakke, hvorpå der er anført
navnet på en person samt denne persons adresse.”
(2)
I artikel 13 foretages følgende ændringer:
a) I punkt A udgår stk. 1, litra a)
b) I punkt B affattes litra e) således:
“e) levering til pålydende værdi af stempelmærker og andre lignende værdimærker
undtagen postfrimærker”
(3)
I artikel 15 affattes nr. 13 således:
“13. levering af ydelser, herunder transport og hertil knyttede transaktioner bortset
fra ydelser, der er fritaget i henhold til artikel 13, og standardpostydelser i
forbindelse med adresserede breve og pakker til almindelig korrespondance,
reklameforsendelser, bøger, kataloger og aviser på op til
10
kg, når de er direkte
knyttet til udførsel eller indførsel af varer, der er omfattet af artikel 7, stk. 3, eller
artikel 16, stk. 1, litra A).”
(4)
I afsnit XIV indsættes følgende som artikel 26d:
“Artikel 26d Særordning for postvirksomheder
I de tilfælde, hvor medlemsstater i medfør af artikel 12, stk. 3, litra a), og bilag H,
kategori 18, anvender en reduceret sats for postydelser, kan de, medmindre andet
8
EFT L 15 af 21.1.1998, s. 14.
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445095_0007.png
gælder ifølge andre fællesskabsbestemmelser, og på betingelser, som de kan
fastsætte med henblik på at forhindre enhver mulig form for svig, unddragelse og
misbrug, tillade, at det skyldige afgiftsbeløb fastsættes på basis af antallet af
transporterede artikler.
Med henblik på at undgå dobbeltbeskatning kan medlemsstater, der vedtager en
sådan ordning, behandle postfrimærker forskelligt i det omfang, de anser det for
nødvendigt til at kunne sikre, at kun postydelser belægges med afgift.
Når der anvendes en sådan ordning, skal medlemsstaterne sørge for at vedtage
hensigtsmæssige bestemmelser for alle afgiftspligtige personer, der som kunder hos
postydelsesudbydere, har fradragsret i henhold til artikel 17.”
(5)
(6)
I bilag F udgår kategori 5
I bilag H tilføjes følgende kategori:
“18. Standardpostydelser i forbindelse med adresserede breve og pakker til
almindelig korrespondance, reklameforsendelser, bøger, kataloger og aviser på op til
10
kg, som er den faste øvre grænse for, at denne mulighed kan anvendes.”
Artikel 2
Medlemsstaterne sætter de nødvendige love og administrative bestemmelser i kraft for at
efterkomme dette direktiv inden den
1. januar 2007.
De underretter straks Kommissionen
herom.
Disse love og bestemmelser skal ved vedtagelsen indeholde en henvisning til dette direktiv
eller skal ved offentliggørelsen ledsages af en sådan henvisning. De nærmere regler for
henvisningen fastsættes af medlemsstaterne.
Artikel 3
Dette direktiv træder i kraft på tyvendedagen efter offentliggørelsen i
Den Europæiske Unions
Tidende.
Artikel 4
Dette direktiv er rettet til medlemsstaterne.
Udfærdiget i Bruxelles, den …
På Rådets vegne
Formand
DA
7
DA