Europaudvalget 2004
KOM (2003) 0272
Offentligt
1444657_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 9.1.2004
KOM(2004) 5 endelig
2003/0113 (COD)
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN
TIL EUROPA-PARLAMENTET
i henhold til EF-traktatens artikel 251, stk. 2, andet afsnit
vedrørende
Rådets fælles holdning med henblik på vedtagelse af Europa-Parlamentets og Rådets
afgørelse om et EF-handlingsprogram til fremme af organer, der er aktive på europæisk
plan på ungdomsområdet (2004-2006)
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2003/0113 (COD)
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN
TIL EUROPA-PARLAMENTET
i henhold til EF-traktatens artikel 251, stk. 2, andet afsnit
vedrørende
Rådets fælles holdning med henblik på vedtagelse af Europa-Parlamentets og Rådets
afgørelse om et EF-handlingsprogram til fremme af organer, der er aktive på europæisk
plan på ungdomsområdet (2004-2006)
1.
SAGSFORLØB
3.6.2003
Forslag sendt til Europa-Parlamentet og Rådet
(dok. KOM(2003) 272 endelig – 2003/0113(COD)):
Dato for Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalgs
udtalelse:
24.9.2003
Udtalelse fra Europa-Parlamentets førstebehandling:
Dato for politisk enighed i Rådet:
Vedtagelse af den fælles holdning:
2.
FORMÅLET MED KOMMISSIONENS FORSLAG
6.11.2003
24.11.2003
22.12.2003
Dette forslag, som er baseret på artikel 149, tager sigte på at fremme unges udøvelse af et
aktivt europæisk borgerskab gennem civilsamfundet. Programmet vil støtte aktiviteter under
det løbende arbejdsprogram i organer, der er aktive på europæisk plan på ungdomsområdet.
Disse organers aktiviteter skal bidrage til udvikling af fællesskabsaktioner på
ungdomsområdet. Programmet vil ligeledes understøtte aktiviteter under Det Europæiske
Ungdomsforums løbende arbejdsprogram, for så vidt som dette organ repræsenterer og
koordinerer ikke-statslige ungdomsorganisationer og formidler oplysninger om ungdommen
til de europæiske institutioner.
Der har i en årrække været givet tilskud til organer, der er aktive på europæisk plan på
ungdomsområdet, over budgetposter i del A i budgettet (A-3023 om samfinansiering af Det
Europæiske Ungdomsforums driftsudgifter; A-3029 om støtte til internationale, ikke-statslige
ungdomsorganisationer). Vedtagelsen af en ny finansforordning vedrørende De Europæiske
Fællesskabers almindelige budget (Rådets forordning (EF, Euratom) nr. 1605/2002 af 25. juni
2002) og beslutningen om at udarbejde Kommissionens budgetstruktur efter ABB-metoden
(Activity Based Budgeting) indebærer, at der udarbejdes basisretsakter for en række tilskud,
der tidligere blev finansieret på grundlag af bevillinger i budgettets del A (administrative
bevillinger) under sektionen om Kommissionen.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Formålet med dette udkast til afgørelse er derfor at vedtage en basisretsakt om ydelse af
driftstilskud til organer, der er aktive på europæisk plan på ungdomsområdet, for en periode
på tre år (2004/2006), indtil det nye ungdomsprogram træder i kraft i begyndelsen af 2007. I
det nye program vil unges deltagelse være en topprioritet, og støtte til ikke-statslige
ungdomsorganisationer er klart en vigtig del af denne prioritet.
3.
3.1.
3.1.1.
BEMÆRKNINGER TIL DEN FÆLLES HOLDNING
Bemærkninger til
førstebehandlingen:
de
ændringsforslag,
Parlamentet
foreslog
ved
Ændringsforslag, hvis indhold Kommissionen helt eller delvis kan acceptere, og som
er indarbejdet i den fælles holdning:
Ændringsforslag 1 til betragtning 2 forklarer i detaljer, hvordan ikke-statslige
ungdomsorganisationer kan bidrage til at nå de mål, der omtales i Laeken-
erklæringen.
Ændringsforslag 2 til betragtning 3 indeholder en henvisning til Europa-
Parlamentets betænkning om hvidbogen "Et nyt afsæt for europæisk ungdom".
Ændringsforslag 3 til betragtning 4 tilføjer en henvisning til hvidbogen om nye
styreformer i EU.
Ændringsforslag 5 til betragtning 6 tilføjer en henvisning til Det Europæiske
Ungdomsforums repræsentative rolle i andre internationale organisationer og
foreslår, at ikke-statslige ungdomsorganisationer tilbyder unge uformelle
uddannelsesmuligheder og informationer, og at de danner et net af
almennyttige organer, der er aktive i hele Europa.
Ændringsforslag 7 til artikel 1, stk. 2, fuldstændiggør beskrivelsen af de mål,
de ikke-statslige ungdomsorganisationers aktiviteter forventes at bidrage til at
nå.
Ændringsforslag 9 til artikel 3, stk. 2, erstatter sætningen "I foranstaltningerne
under dette program kan [---] deltage" med sætningen "kan deltage i dette
program".
Ændringsforslag 10 til artikel 4 begrænser ansøgerne til driftstilskud til løbende
aktiviteter på grundlag af en indkaldelse af forslag til internationale ikke-
statslige ungdomsorganisationer, der arbejder for virkeliggørelse af et mål af
generel europæisk interesse på ungdomsområdet.
Ændringsforslag 12 (bilag) tilføjer detaljer om de ikke-statslige ungdomsorga-
nisationers aktiviteter.
Ændringsforslag 13 (bilag) giver en mere præcis beskrivelse af Det Europæiske
Ungdomsforums arbejde.
Ændringsforslag 16 forpligter Kommissionen til at give ansøgerne mulighed
for at korrigere formelle fejl inden for en fastlagt frist efter indgivelsen af
ansøgningen.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Ændringsforslag 17 pålægger Kommissionen regelmæssigt at informere
Europa-Parlamentet om programmets gennemførelse.
Ændringsforslag 20 handler om, at tilskudsmodtagere på et fremtrædende sted,
f.eks. på en hjemmeside eller i en årsberetning, skal anføre, at de modtager
tilskud fra EU.
3.1.2.
Ændringsforslag, hvis indhold eller grundholdning Kommissionen helt eller delvis
kan acceptere, men som ikke er indarbejdet i den fælles holdning: 5 (del 3), 11, 14,
18 og 19.
Da de tre institutioner nåede frem til en aftale om budgettet (13 mio. EUR) på
forligsmødet den 24. november 2003, som allerede indgår i den fælles holdning, er
ændringsforslag 11 ikke længere relevant.
Ændringsforslag 5, del 3, der klassificerer ikke-statslige ungdomsorganisationers
aktiviteter som værende af generel europæisk interesse, og derfor går ud fra, at de
ikke bør være omfattet af princippet om nedtrapning af tilskud.
Ændringsforslag 14 om forøgelse af Det Europæiske Ungdomsforums budget.
Ændringsforslag 18 og 19 samt ændringsforslag 5, del 3, som omhandler fravigelse
af princippet om nedtrapning, kunne principielt accepteres. Trepartsmødet den 13.
november 2003 bekræftede imidlertid nødvendigheden af at opretholde princippet
om gradvis nedtrapning i overensstemmelse med finansforordningen.
3.2.
Rådets fælles holdning
Kommissionen kan acceptere teksten til den fælles holdning, da den i høj grad
respekterer indholdet i Kommissionens oprindelige forslag og i vidt omfang tager
hensyn til de ændringsforslag, der er stillet af Parlamentet og accepteret af
Kommissionen.
Tilføjelser til teksten foretaget af Rådet, som er integreret i Rådets fælles holdning:
i artikel 7, nødvendigheden af at informere Rådet (ligesom Europa-Parlamentet
i medfør af dets ændringsforslag 17) om programmets gennemførelse;
en henvisning til, at Det Europæiske Ungdomsforum skal repræsentere så
mange organisationer som muligt, i bilagets punkt 2.1.1;
tilføjelse af den mulighed, at organisationernes samfinansiering "helt" kan
bestå af naturalydelser (punkt 2.1.3. og 2.2.3 i bilaget);
tilføjelse af visse ord og vendinger, som gør teksten tydeligere.
Kommissionen accepterer disse ændringer og tilføjelser til den fælles holdning, da de
forbedrer og tydeliggør det oprindelige forslag.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4.
KONKLUSION
Kommissionen finder, at teksten til den fælles holdning er et godt grundlag for Europa-
Parlamentets og Rådets afgørelse.
Der bør dog i overensstemmelse med den aftale, der blev indgået på forligsmødet om
budgettet den 24. november, tilføjes overgangsbestemmelser i basisretsakten, som dækker
perioden frem til godkendelsen af retsgrundlaget således:
"For tilskud i 2004 kan perioden for udgifternes tilskudsberettigelse begynde den
1. januar 2004, forudsat at udgifterne ikke ligger forud for datoen for indgivelsen af
ansøgningen om tilskud eller forud for begyndelsen af modtagerens regnskabsår.
I 2004, for støttemodtagere som starter budgetåret inden den 1. marts, kan der gives
en undtagelse fra kravet om, at der skal være underskrevet en aftale senest fire
måneder efter begyndelsen af modtagerens regnskabsår, jf. artikel 112, stk. 2, i
Rådets forordning (EF, Euratom) nr. 1605/2002 om finansforordningen vedrørende
De Europæiske Fællesskabers almindelige budget. I dette tilfælde kan aftalerne om
driftstilskud i 2004 underskrives til og med den 30. juni 2004."
5