Europaudvalget 2003
KOM (2003) 0280
Offentligt
1444101_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 27.5.2003
KOM(2003) 280 endelig
2003/0110 (CNS)
Forslag til
RÅDETS AFGØRELSE
om oprettelse af et fællesskabshandlingsprogram til fordel for organisationer, der
fremmer den gensidige forståelse i forbindelserne mellem EU og visse områder i den
ikke-industrialiserede verden
(forelagt af Kommissionen)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444101_0002.png
BEGRUNDELSE
1.
Indledning
Fællesskabet har et finansielt, økonomisk og teknisk samarbejde med forskellige dele af
verden. Rådet har understreget betydningen af forbindelserne til disse partnere, og det er
derfor vigtigt at uddybe EU's og de støttemodtagende partneres kendskab til hinanden. Dette
arbejde bør udføres af organer, der er specialiserede i analyser af relationerne mellem EU og
de berørte områder.
Flere forskellige institutter har i en årrække modtaget støtte til driftsudgifter under kapitel A
30 i De Europæiske Fællesskabers almindelige budget. Hidtil har budgetmyndigheden krævet,
at modtagerne af disse tilskud skulle nævnes i budgetpostens titel.
De aktiviteter, der finansieres under denne grundlæggende retsakt, fører til øget forståelse og
dialog, hvad angår relationerne mellem EU og de berørte områder, bl.a. ved hjælp af:
– undersøgelser og analyser af EU's og den berørte regions politik
– udarbejdelse af debatoplæg
– rundbordsdrøftelser og/eller tematiske seminarer
– forskellige udgivelser.
Subsidiaritet: uddybning af begge parters kendskab til relationerne mellem EU og de berørte
regioner i den ikke-industrialiserede verden indgår som en del af Det Europæiske Fællesskabs
støtte til disse områder, og der er altså tale om en multilateral dimension, der på
fællesskabsniveau skal gennemføres effektivt og i overensstemmelse med reglerne om god
forvaltningspraksis. På den måde kan medlemsstaternes deltagelse i finansieringen af disse
aktiviteter bidrage til at øge værdien af dette program.
2.
Nødvendigheden af at udstyre de eksisterende foranstaltninger med et
retsgrundlag
Vedtagelsen af Rådets forordning (EF, Euratom) nr. 1605/2002 af 25. juni 2002 om
finansforordningen vedrørende De Europæiske Fællesskabers almindelige budget
1
og
beslutningen om at basere udarbejdelsen af Kommissionens budget på ABB-metoden
(Activity Based Budgetting) medfører, at der skal udarbejdes grundlæggende retsakter for alle
de støtteordninger, der finansieres af bevillinger i del A (driftsbevillinger) i sektion III i
Kommissionens budget.
Formålet med denne afgørelse er med andre ord, at der vedtages en grundlæggende retsakt,
der skal ligge til grund for driftsstøtten for en periode på tre år (2004-2006) til organisationer,
der søger at øge den gensidige forståelse i relationerne mellem EU og visse områder i den
ikke-industrialiserede verden.
Forslaget tager udgangspunkt i artikel 308, der bemyndiger Rådet til at vedtage passende
forskrifter, hvis en handling viser sig påkrævet for at virkeliggøre et af Fællesskabets mål
inden for fællesmarkedets rammer, og denne traktat ikke indeholder fornøden hjemmel hertil.
Proceduren er fastlagt i denne artikel: Rådet udfærdiger med enstemmighed passende
1
EFT L 248 af 16.09.2002, s. 1.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444101_0003.png
forskrifter på forslag af Kommissionen og efter at have indhentet udtalelse fra Europa-
Parlamentet.
3.
Hovedlinjerne i forslaget til afgørelse
Afgørelsen følger de generelle principper for støtte, hvad angår degression og
samfinansiering.
Udvælgelse af modtagerne: i overensstemmelse med den nye finansforordning sker
udvælgelsen af modtagerne ved indkaldelse af forslag. Hidtil har budgetmyndigheden krævet,
at modtagerne af disse tilskud skulle være nævnt i budgetpostens titel. For at støttemodtagerne
kan nævnes i den grundlæggende retsakt, må den pågældende organisations karakter gøre, at
den er det eneste mulige valg. Når man ser på de hidtidige støttemodtagere, kan man
konstatere, at disse betingelser hidtil ikke har været opfyldt.
Budgetmæssige konsekvenser: beløbene er baseret på det beløb, der er afsat i De Europæiske
Fællesskabers budget for finansåret 2003 under posterne A-3031, A-3033, A-3034 og A-
3039. Der foreslås et årligt beløb på 1,353 mio. EUR.
Retsgrundlag: Foranstaltningerne i denne afgørelse er ikke samarbejdsforanstaltninger, der
direkte indgår i samarbejdet omkring udviklingspolitikken eller i samarbejdet med andre
tredjelande. De er imidlertid nødvendige for gennemførelsen af et af Fællesskabets mål. EF-
traktaten indeholder ikke anden hjemmel for vedtagelsen af denne afgørelse end artikel 308.
4. Konklusion
Af ovennævnte grunde opfordrer Kommissionen Rådet til at vedtage vedføjede afgørelse.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444101_0004.png
2003/0110 (CNS)
Forslag til
RÅDETS AFGØRELSE
om oprettelse af et fællesskabshandlingsprogram til fordel for organisationer, der
fremmer den gensidige forståelse i forbindelserne mellem EU og visse områder i den
ikke-industrialiserede verden
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR -
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, særlig artikel 308,
under henvisning til forslag fra Kommissionen
2
,
under henvisning til udtalelse fra Europa-Parlamentet
3
, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
Fællesskabet har forbindelser med en række lande og områder i den tredje verden, der
bl.a. omfatter en betydelig støtte, som ydes gennem ALA
4
-, MEDA
5
-, TACIS
6
- og
CARDS
7
-forordningerne.
Det Europæiske Råd ved flere lejligheder bekræftet den betydning, man tillægger
forbindelserne mellem EU og dets partnere
8
.
Særlig opmærksomhed fortjener den regionale dimension i fællesskabsstøtten, idet der
er stor forskel på behov og prioriteter i de forskellige områder, der dækkes af de
ovennævnte forordninger, og denne dimension bør derfor styrkes.
Man bør uddybe det gensidige kendskab mellem EU og modtagerne af
fællesskabsstøtten.
Dette arbejde styrkes, når det udføres af organer, der er specialiserede i analyser af
forbindelserne mellem EU og de berørte områder.
Støtte til institutter, organer og netværk, der arbejder på at styrke forbindelserne
mellem EU og forskellige andre områder i verden, kan bevilges fra flere forskellige
budgetposter.
(2)
(3)
(4)
(5)
(6)
2
3
4
5
6
7
8
EFT C […] af […], s. […].
EFT C […] af […], s. […].
Rådets forordning (EØF) nr. 443/92 af 25. februar 1992 (EFT L 52 af 27.02.1992, s. 1).
Rådets forordning (EF) nr. 1488/96 af 23. juli 1996 (EFT L 189 af 30.07.1996, s. 1).
Rådets forordning (EF, Euratom) nr. 99/200 af 29. december 1999 (EFT L 12 af 18.01.2000, s. 1).
Rådets forordning (EF) nr. 2666/2000 af 5. december 2000 (EFT L 306 af 07.12.2000, s. 1).
Det Europæiske Råd i Cannes den 26. og 27. juni 1995 og Det Europæiske Råd i Lissabon den 23. og
24. marts 2000.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
(7)
I Rådets forordning (EF, Euratom) nr. 1605/2002 af 25. juni 2002 om
finansforordningen vedrørende De Europæiske Fællesskabers almindelige budget
stilles der krav om, at der som grundlag for disse allerede eksisterende
støtteforanstaltninger vedtages en grundlæggende retsakt.
Det bør sikres, at det nuværende programs geografiske dækning udvides til at omfatte
alle de områder, der omfattes af ovennævnte forordninger, samt kandidatlandene.
De foranstaltninger, der er omfattet af denne afgørelse, har ikke karakter af
samarbejdsforanstaltninger, der indgår direkte i Fællesskabets samarbejde om
udviklingspolitikken og i samarbejdet med andre tredjelande. De er ikke desto mindre
nødvendige for opfyldelsen af et af Fællesskabets mål.
Traktaten indeholder ikke anden hjemmel for vedtagelsen af denne afgørelse end
artikel 308 -
(8)
(9)
(10)
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
TRUFFET FØLGENDE AFGØRELSE:
Artikel 1[Programmets målsætning]
1.
Der gennemføres et fællesskabsprogram med henblik på at støtte centre, institutter og
netværk, der er specialiserede i analyser af forbindelserne mellem EU og en række
andre områder i verden.
Hovedformålet med dette program er at støtte ovennævnte organisationers
aktiviteter. Disse aktiviteter består i et centers, et instituts eller et netværks årlige
arbejdsprogram og skal indgå som led i de foranstaltninger, der er beskrevet i bilaget.
De aktiviteter, som modtager støtte, skal bidrage til at øge forståelsen og dialogen
mellem EU og de områder, der er omfattet af ALA-, MEDA-, TACIS- og CARDS-
forordningerne, samt med kandidatlandene.
Artikel 2- [Deltagelse i programmet]
1.
For at kunne modtage støtte skal en organisation leve op til bestemmelserne i bilaget
og opfylde følgende kriterier:
der skal være tale om en uafhængig juridisk person, hvis aktiviteter er
ikke-udbyttegivende, hvis hovedformål er at øge forståelsen mellem EU
og de støttemodtagende områder, og hvis aktiviteter er af almennyttig art
der skal være tale om en organisation, der rent juridisk har eksisteret i
mindst to år, og hvis regnskaber for de foregående to år er blevet
attesteret af en autoriseret revisor
organisationens aktiviteter skal være i overensstemmelse med de
principper, der ligger til grund for Fællesskabets indsats, hvad angår
eksterne forbindelser, og det er et krav, at der skal tages hensyn til de i
artikel 5 indeholdte prioriteter.
2.
2.
For at en organisation, der forfølger mål, der er i overensstemmelse med EU's politik
inden for dette område, skal kunne modtage driftstilskud i forbindelse med det årlige
handlingsprogram, skal den pågældende organisation endvidere gennemføre sine
aktiviteter på europæisk niveau eller i det berørte område, og dens struktur og dens
aktiviteter skal potentielt have relevans for hele EU og/eller de berørte områder.
Artikel 3 - [Deltagelse af lande uden for EU]
Deltagelsen i programmet er åben for organer, institutter og netværk:
a)
b)
c)
i medlemsstaterne
i de lande, der på topmødet i København i 2002 blev tilbudt medlemskab af EU
i 2004
i Bulgarien, Rumænien og Tyrkiet
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444101_0007.png
d)
i de lande og områder, der dækkes af ALA-, MEDA-, TACIS- og CARDS-
forordningerne
9
.
Artikel 4 – [Udvælgelse af modtagerne]
1.
Det er en forudsætning for tildeling af driftsstøtte i forbindelse med de årlige
handlingsprogrammer til organisationer, at disse efterlever de overordnede kriterier,
der er nærmere omtalt i bilaget.
Udvælgelsen af, hvilke organisationer der skal modtage driftstilskud, sker efter en
indkaldelse af forslag, der dækker hele programmets løbetid, og som har til formål at
oprette partnerskabsmæssige forbindelser mellem disse organer og EU.
På grundlag af en indkaldelse af forslag udfærdiger Kommissionen i
overensstemmelse med bestemmelserne i artikel 116 i finansforordningen en liste
over de udvalgte støttemodtagere samt de enkelte støttebeløb.
Artikel 5 – [Udbetaling af støtte]
1.
2.
3.
Støtte, der ydes under dette program, må ikke finansiere samtlige en organisations
støtteberettigede udgifter for det kalenderår, støtten dækker.
Driftsstøtten må således ikke overstige 70 % af en organisations støtteberettigede
udgifter for det kalenderår, som støtten ydes for.
I medfør af artikel 113, stk. 2, i Rådets forordning (EF, Euratom) nr. 1605/2002 af
25. juni 2002 skal driftsstøtten gradvis nedtrappes, hvis den forlænges. Hvis der ydes
støtte til en organisation, der allerede året forinden har modtaget en sådan driftsstøtte,
skal samfinansieringsprocentsatsen i den nye støtte være mindst 10 procentpoint
lavere end fællesskabsfinansieringen fra året før.
2.
Artikel 6 – [Finansielle bestemmelser]
1.
2.
Dette program iværksættes den 1. januar 2004 og afsluttes den 31. december 2006.
De årlige bevillinger godkendes af budgetmyndigheden inden for rammerne af de
finansielle overslag.
Artikel 7 – [Tilsyn og evaluering]
Senest den 31. december 2005 fremlægger Kommissionen en rapport om
gennemførelsen af programmets mål for Rådet. Denne evalueringsrapport skal tage
udgangspunkt i de resultater, modtagerne har opnået, og navnlig vurdere deres
aktiviteters relevans, effektivitet og formålstjenlighed i forbindelse med
gennemførelsen af de mål, der er fastlagt i artikel 1 og i bilaget.
9
Se fodnote 3 til 6.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Artikel 8 – [Overgangsbestemmelser]
Ordningen om nedtrapning af Fællesskabets samfinansieringssats, når en driftsstøtte
forlænges (jf. artikel 5), dvs. når en organisation på ny modtager en driftsstøtte til
aktiviteter, den har modtaget støtte til året/de to år forinden denne afgørelses
ikrafttræden, er først gældende fra det tredje år efter denne afgørelses ikrafttræden.
Artikel 9 – [Ikrafttrædelse]
Denne afgørelse træder i kraft dagen efter offentliggørelsen i
Den Europæiske
Unions Tidende.
Udfærdiget i Bruxelles, den […]
På Rådets vegne
Formand
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444101_0009.png
BILAG
1.
AKTIVITETER
,
DER KAN KOMME I BETRAGTNING TIL STØTTE
Organisationer, der kan bidrage til styrkelsen og effektiviseringen af Fællesskabets
indsats på dette område, kan f.eks. varetage følgende opgaver:
2.
2.1.
undersøgelser og analyser af EU's politik og politikken i den region, der
er omfattet af indkaldelsen af forslag, inden for relevante områder
udarbejdelse af debatoplæg
tilrettelæggelse af rundbordsdrøftelser
afholdelse af tematiske seminarer
udgivelse af forskellige former for publikationer.
G
ENNEMFØRELSE AF AKTIVITETER
,
DER YDES STØTTE TIL
Aktiviteter, der er omfattet af dette program, gennemføres af organisationer, hvis
opgave det er at øge forståelsen og det gensidige kendskab mellem EU og de
områder, der er nævnt i de forordninger, der er opregnet i artikel 3.
Det drejer sig om ethvert organ, institut og netværk, hvis aktiviteter er ikke-
udbyttegivende, og som er aktive i de lande og/eller områder, der er nævnt i
afgørelsens artikel 2, og som søger at fremme de principper og den politik, der er
beskrevet i traktaternes målsætning.
Der kan ydes en årlig driftsstøtte med henblik på at støtte gennemførelsen af sådanne
organisationers årlige arbejdsprogrammer.
U
DVÆLGELSE AF MODTAGERNE
Organisationer, der modtager driftsstøtte, udvælges i overensstemmelse med
bestemmelserne i finansforordningen på grundlag af en indkaldelse af forslag.
Proceduren i forbindelse med disse indkaldelser af forslag påbegyndes i starten af
programmets løbetid med henblik på at udvælge de partnere, som EU ønsker at
gennemføre det pågældende program sammen med.
2.2.
2.3.
3.
4.
E
LEMENTER
,
DER TAGES I BETRAGTNING I FORBINDELSE MED BEDØMMELSEN AF
ANSØGNINGERNE OM STØTTE
Ansøgningerne om støtte bedømmes ud fra:
i hvilket omfang de svarer til programmets målsætning
kvaliteten af de foreslåede aktiviteter
tidligere erfaring inden for området
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
tilstedeværelsen af veletablerede informationskilder og kontakter i de berørte
områder og i EU
forholdet mellem omkostninger og støtte til den foreslåede aktivitet
aktiviteternes geografiske spredning.
De konkrete elementer i og tildelingskriterierne for tilskuddene specificeres i de
enkelte indkaldelser til forslag.
5.
5.1
S
TØTTEBERETTIGEDE UDGIFTER
I forbindelse med fastlæggelsen af driftsstøtten tages udelukkende hensyn til de
driftsudgifter, der er nødvendige for, at den udvalgte organisation kan udføre sine
normale aktiviteter, herunder bl.a. personaleudgifter, generalomkostninger (husleje,
ejendomsudgifter, kontorartikler og udgifter til telekommunikation og porto),
udgifter i forbindelse med afholdelsen af interne møder samt udgifter i forbindelse
med udgivelse, oplysning og distribution.
De involverede organisationers budget samfinansieres med andre partnere ud over
Fællesskabet. Denne samfinansiering kan til dels foretages i naturalier under
forudsætning af, at værdien af denne finansiering ikke overstiger de reelle udgifter,
der er dokumenteret i regnskaberne, eller det udgiftsniveau, som er generelt
accepteret på det pågældende marked. Undtaget er naturalier i form af faste aktiver.
K
ONTROL OG REVISION
Modtagere af driftstilskud stiller al dokumentation for udgifter, der er afholdt i løbet
af det år, hvor tilskuddet blev ydet, til rådighed for Kommissionen, herunder bl.a.
kontrollerede regnskaber, i fem år fra den sidste udbetaling. Tilskudsmodtagerne
sørger om nødvendigt for, at dokumentation, der befinder sig hos partnere eller
medlemmer, overdrages Kommissionen.
Kommissionen kan enten direkte ved hjælp af en af sine medarbejdere eller via et
andet kvalificeret eksternt organ efter eget valg foretage en revision af, hvordan
tilskuddet er anvendt. Disse revisioner kan foretages i hele aftalens løbetid og i en
periode på fem år fra dagen for betalingen af tilskuddets saldo. Kommissionen kan
på grundlag af sådanne kontroller træffe beslutning om tilbagekrævning af støtten.
Kommissionens personale og de eksterne personer, der er udstyret med et mandat fra
Kommissionen, skal i det omfang, det er nødvendigt til udførelse af disse revisioner,
have adgang bl.a. til modtagerens kontorlokaler, og til alle relevante oplysninger,
herunder i elektronisk form.
Revisionsretten og OLAF (Det Europæiske Kontor for Bekæmpelse af Svig) har
samme rettigheder som Kommissionen, bl.a. adgangsret.
For at beskytte Fællesskabets finansielle interesser mod svig og andre
uregelmæssigheder er Kommissionen bemyndiget til i medfør af Rådets forordning
5.2
6.
6.1
6.2
6.3
6.4
6.5
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444101_0011.png
(EURATOM, EF) nr. 2185/96
10
at foretage kontrol og undersøgelser på stedet i
forbindelse med det her omhandlede program. Undersøgelserne gennemføres
eventuelt af Det Europæiske Kontor for Bekæmpelse af Svig (OLAF) i
overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
1073/1999
11
.
10
11
EFT L 292 af 15.11.1996, s. 2.
EFT L 136 af 31.5.1999, s. 1.
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444101_0012.png
FINANSIERINGSOVERSIGT TIL FORSLAGET
Politikområde: FORBINDELSER MED TREDJELANDE
Aktiviteter: 19.02.02 -- Institutter, der er specialiseret i forbindelserne mellem Den
Europæiske Union og tredjelande
T
ITEL
:
Organisationer, der fremmer den gensidige forståelse i forbindelserne mellem EU
og visse områder i den ikke-industrialiserede verden
1.
BUDGETPOST (
NUMMER OG BETEGNELSE
)
Kontoplan:
19.02.02 (A-3031 i 2003): Det Europæiske Institut for Asiatiske Studier
19.02.08 (A-3033 i 2003): Det Europæiske Nord-Syd-Center for Indbyrdes
Afhængighed og International Solidaritet
19.02.09 (A-3034 i 2003): Det Latinamerikanske Center for Forbindelserne med
Europa (CELARE)
19.02.10 (A-3039 i 2003): Middelhavssamarbejdet og Det Europæisk-Arabiske
Samarbejde
Kontoplan 2004 ABB: 19.02.02 (4 poster lagt sammen til én)
2.
2.1
2.2
SAMLEDE TAL
Samlet rammebevilling: 4 059 mio. EUR som forpligtelsesbevilling
Gennemførelsesperiode:
2004-2006
2.3
a)
Samlet flerårigt skøn over udgifterne:
Forfaldsplan for forpligtelses- og betalingsbevillinger (finansieringstilskud)
(jf. punkt
6.1.1)
Mio. EUR (3 decimaler)
Ikke-opdelte
bevillinger
År
[n]
2004
1 353
[n+1]
2005
1 353
[n+2]
2006
1 353
[n+3]
2007
I alt
4 059
Forpligtelser
b)
Teknisk og administrativ bistand og støtteudgifter
(jf. punkt 6.1.2)
Forpligtelser
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444101_0013.png
Betalinger
a+b i alt
Forpligtelser
1 353
1 353
1 353
4 059
c)
Personale- og andre driftsudgifters samlede budgetvirkninger
(jf. punkt 7.2 og 7.3)
Forpligtelser/
Betalinger
0,087
0,087
0,087
0
0,261
0
a+b+c i alt
Forpligtelser
Betalinger
1 440
1 102
1 440
1 440
1 440
1 440
0,338
4 320
4 320
2.4
Forenelighed med den finansielle programmering og de finansielle overslag
n
¨
¨
Forslaget er foreneligt med den gældende finansielle programmering.
Forslaget kræver omprogrammering af de relevante poster i de finansielle
overslag.
Omprogrammeringen kan betyde, at bestemmelserne i den interinstitutionelle
aftale må tages i brug.
2.5
Virkninger for budgettets indtægtsside
n
Ingen (vedrører tekniske aspekter ved en foranstaltnings gennemførelse)
ELLER
¨
Virkningerne er følgende:
- Bemærk: Alle oplysninger og bemærkninger om beregningsmetoden for
virkningerne på indtægtssiden skal vedlægges i et særskilt bilag.
Mio. EUR (1 decimal)
Forud
for
aktionen
[år n-1]
Efter aktionens iværksættelse
[År n
3
]
[n+1]
[n+2]
[n+3]
[n+4]
[n+5]
Budgetpost
Indtægter
a) Indtægter i faste priser
1
b) Ændringer i indtægterne
2
D
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444101_0014.png
(Angiv her hver af de berørte budgetposter, og indsæt det nødvendige antal linjer i
tabellen, hvis virkningen gør sig gældende for flere budgetposter.)
3.
BUDGETSPECIFIKATIONER
Udgifternes art
Nye
EFTA-
deltagelse
Kandidat-
landenes
deltagelse
IOU
IOB
NEJ
NEJ
NEJ
Udgifts-
område i de
finansielle
overslag
Nr.
5
4.
RETSGRUNDLAG
I 2003 budgettets del A (administrative udgifter).
Ny basisretsakt foreslået for 2004.
5.
5.1
5.1.1
BESKRIVELSE OG BEGRUNDELSE
Behov for EU-foranstaltninger
12
Mål
Målene er at øge den gensidige forståelse af og det gensidige kendskab til forbindelserne
mellem Den Europæiske Union og en række af verdens ikke-industrialiserede områder, der
får EU-bistand.
5.1.2
Dispositioner, der er truffet på grundlag af forhåndsevalueringen
EU-handlingsprogrammet for organisationer, der fremmer den gensidige forståelse i
forbindelserne mellem Den Europæiske Union og visse områder i den ikke-industrialiserede
verden, ligger i forlængelse af tilskuddene til de institutioner, der er angivet ved navn i
budgetanmærkningerne (kapitel A30 kontoplan 2003).
5.1.3
Dispositioner, der er truffet på grundlag af den efterfølgende evaluering
Ved støtteberettigelsesperiodens udløb skal støttemodtageren aflevere en endelig rapport om
gennemførelsen af arbejdsprogrammet samt de endelige regnskaber til Kommissionen.
5.2
Indsatsområder og nærmere bestemmelser for støtten
(Under dette punkt beskrives logikken i den foreslåede foranstaltning. Det anføres, hvilke
hovedaktioner der skal gennemføres for at nå det overordnede mål. Hver aktion skal have et
eller flere delmål, som skal angive de resultater, der forventes i løbet af den foreslåede
periode. Målene bør sigte videre end til de umiddelbare resultatkrav, men skal være konkrete
nok til at resultaterne bliver identificerbare. For hver hovedaktion anføres:
12
Nærmere oplysninger i særskilt orienterende dokument.
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Organisationer, der er specialiserede i forbindelserne mellem EU og andre områder i verden,
er rige videnskilder og ofte en del af et større formelt eller uformelt netværk. Ved hjælp af
disse organisationer er der en reel mulighed for at videregive viden og tanker om
forbindelserne mellem EU og de pågældende områder til et betydeligt antal meningsdannere.
Der er et klart behov for dette for at øge forståelsen af EU i de områder, hvor der gennemføres
eksterne bistandsprogrammer, og et tilsvarende behov for at forbedre forståelsen af disse
områder i EU samt forbindelserne mellem dem. Centre, institutter og netværk, der
specialiserer sig i forbindelserne mellem EU og disse områder, kan tilsammen effektivt
bidrage til dette mål. De kan skaffe pålidelige, objektive og relevante oplysninger om,
hvordan det forholder sig med forbindelserne mellem EU og det pågældende område. For at
kunne arbejde effektivt skal disse organisationer være i stand til at fokusere på deres
hovedopgaver. Det vil i høj grad lette deres arbejde, hvis der oprettes et partnerskab, der løber
over en række år, og hvorigennem organisationen modtager en årlig støtte, efter at der er
foretaget en udvælgelse gennem en gennemsigtig procedure, og forudsat at organisationens
årlige program godkendes.
- en eller flere målgrupper (angiv om muligt antal begunstigede)
Specialiserede centre, institutter eller netværk, der forfølger et mål, der indgår i analysen af
eksterne forbindelser mellem EU og de pågældende regioner.
- delmål for programperioden (målbare)
Aktiviteterne, der udføres af de organisationer, der skal bidrage til at styrke EU's indsats og
gøre den effektiv, skal bidrage til at øge forståelsen og dialogen mellem Den Europæiske
Union og de støttemodtagende områder.
- konkrete foranstaltninger til gennemførelse af aktionen
Programmet bliver gennemført ved hjælp af støtte til organisationer, der arbejder for at
fremme gensidig forståelse af forbindelserne mellem EU og visse ikke-industrialiserede
områder i verden.
Tilskuddene dækker en del af driftsomkostningerne for modtagerorganisationerne, der efter
indkaldelse af forslag udvælges i forhold til deres evne til at bidrage til gennemførelsen af
programmålet.
- umiddelbare resultatkrav
Her er der tale om foranstaltninger, som modtagerne gennemfører i forbindelse med deres
årlige program, og som bl.a. omfatter undersøgelser, workshops, konferencer og
publikationer.
- resultaternes forventede virkninger for realiseringen af det overordnede mål
Virkningerne vil være en bedre forståelse af EU og dets politik over for bestemte områder, en
bedre forståelse af de pågældende områder og den politik, landene i disse områder fører, og en
bedre forståelse af forbindelserne mellem EU og områderne blandt meningsdannere, herunder
akademikere, politikere, civilsamfundet og embedsmænd.
Endelig skal det oplyses, hvordan finansieringsstøtte ydes (støttesats og -form).
Budgettet giver mulighed for at yde 5 årlige tilskud på gennemsnitligt 338 000 EUR.
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444101_0016.png
Driftsstøtten kommer ikke til at overstige 70 % af en organisations tilskudsberettigede
udgifter for det kalenderår, som støtten ydes for.
5.3
Gennemførelsesmetoder
Forvaltes direkte af Kommissionen
6.
6.1
FINANSIELLE VIRKNINGER
Samlede finansielle virkninger for budgettets del B (hele programperioden)
(Beregningsmetoden for de samlede beløb i nedenstående tabel skal fremgå af fordelingen i
tabel 6.2.)
6.1.1
Finansieringsstøtte
Forpligtelsesbevillinger i mio. EUR (3 decimaler)
Fordeling
Aktion 1
Aktion 2
Osv.
I ALT
1 353
6.1.2
1 353
1 353
4 059
[År n]
[n+1]
[n+2]
[n+3]
[n+4]
[n+5
ff.]
I alt
Teknisk og administrativ bistand, støtteudgifter og it-udgifter (forpligtelsesbevillinger)
[År n]
[n+1]
[n+2]
[n+3]
[n+4]
[n+5 ff.]
I alt
1) Teknisk og
administrativ bistand:
a) Kontorer for teknisk
bistand:
b) Anden teknisk og
administrativ bistand:
- intern:
- ekstern:
Heraf til opbygning og
vedligeholdelse af
administrative edb-
systemer:
1 i alt
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444101_0017.png
2) Støtteudgifter:
a) Undersøgelser:
b) Ekspertmøder:
c)
Informations-
og
publikationsvirksomhed
2 i alt
I ALT
6.2
Beregning af omkostningerne pr. foranstaltning i budgettets del B (hele
programperioden)
13
(Når der er flere aktioner, skal der for de konkrete foranstaltninger under hver aktion gives
de oplysninger, der er nødvendige for at anslå arbejdets omfang og omkostninger.)
Forpligtelsesbevillinger i mio. EUR (3 decimaler)
Fordeling
Type resultater
(projekter,
dossierer ...)
1
Aktion 1
- Foranstaltning 1
- Foranstaltning 2
Aktion 2
- Foranstaltning 1
- Foranstaltning 2
- Foranstaltning 3
Osv.
Antal
resultater
(i alt år 1--n)
2
Gennemsnit-
lige enheds-
omkostninger
3
Samlede
omkostninger
(i alt år 1--n)
4=(2X3)
SAMLEDE OMKOSTNINGER
Om nødvendigt forklares beregningsmetoden.
13
Nærmere oplysninger i særskilt orienterende dokument
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444101_0018.png
7.
7.1
VIRKNINGER FOR PERSONALERESSOURCER OG
ADMINISTRATIONSUDGIFTER
Personalemæssige virkninger
14
Eksisterende og/eller nyt personale til
forvaltning af foranstaltningen
Stillingstyper
Faste stillinger
Midlertidige
stillinger
0,35
0,35
Om nødvendigt kan der vedlægges
en
mere
fuldstændig
opgavebeskrivelse.
I alt
Opgavebeskrivelse
Tjenestemænd
eller
midlertidigt
ansatte
A
B
C
0,35
0,35
Andre
personaleressourcer
I alt
0,70
0,70
7.2
Samlede finansielle virkninger af personaleforbruget
Arten af personaleressourcer
Beløb i EUR
75 600
Beregningsmetode*
108 000 EUR (standardudgift
Admin) x 0,70 mandeår
Tjenestemænd
Midlertidigt ansatte
Andre personaleressourcer
(oplys budgetpost)
I alt 75 600
Beløbene modsvarer de samlede udgifter i en tolvmåneders periode.
7.3
Andre administrative udgifter som følge af foranstaltningen
Beløb i EUR
Beregningsmetode
Budgetpost (nummer og betegnelse)
Samlet bevilling (Afsnit A7)
A-0701 - Tjenesterejser
A-07030 - Møder
10 000
A-07031 - Udvalg, der skal høres (1)
A-07032 - Udvalg, som det ikke er obligatorisk at
høre (1)
A-07040 - Konferencer
A-0705 - Undersøgelser og konsultationer
Andre udgifter (specificeres)
4 kontrolbesøg på stedet/år
1 besøg pr. organisation x
4 @2 500 EUR
Informationssystemer (A-5001/A-4300)
14
Eksisterende personaleressourcer.
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444101_0019.png
Andre udgifter - del A
(specificeres)
I alt 10 000
Beløbene modsvarer de samlede udgifter i en tolvmåneders periode.
(1)
Det specificeres, hvilken udvalgstype der er tale om, og hvilken gruppe det tilhører.
Samlet årligt beløb (7.2 + 7.3)
Foranstaltningens varighed
Foranstaltningens samlede omkostninger (I x II)
85 600 EUR
3 år
256 800 EUR
I.
II.
III.
(I skønnet over, hvilke personale- og administrationsressourcer indsatsen kræver, skal
tjenestegrenene tage hensyn til, hvad Kommissionen har vedtaget under de orienterende
drøftelser, i den årlige politiske strategi (APS) eller ved godkendelsen af det foreløbige
budgetforslag (FBF). Det skal således vises, at personalebehovet kan dækkes inden for den
foreløbige vejledende fordeling af midlerne som fastsat i det FBF.
Når aktionerne undtagelsesvis ikke kunne forudses under udarbejdelsen af FBF, skal sagen
forelægges for Kommissionen, som skal afgøre om og hvordan (ved ændring af den foreløbige
vejledende fordeling, ved en ad hoc-omplacering, ved et tillægs- og ændringsbudget eller ved
en ændringsskrivelse til budgetforslaget) den kan godkende, at den foreslåede indsats
gennemføres.)
8.
8.1
RESULTATOPFØLGNING OG EVALUERING
Resultatopfølgningssystem
(Med sigte på resultatopfølgningen skal der straks fra starten på hver aktion indsamles data
om, hvilke midler og ressourcer der tages i anvendelse, og hvilke resultater der opnås. Det vil
konkret sige, at der 1) skal opstilles indikatorer for midler, ressourcer og resultater og 2)
tilrettelægges metoder for dataindsamling.)
8.2
Hvordan og hvor ofte skal der evalueres?
Senest den 31. december 2005 forelægger Kommissionen Rådet en rapport om
gennemførelsen målene i dette program. Rapporten tager udgangspunkt i de resultater,
modtagerne har nået, og evaluerer navnlig deres effektivitet med hensyn til gennemførelsen af
de mål, der er fastlagt i artikel 1 og bilaget.
9.
FORHOLDSREGLER MOD SVIG
For at beskytte Fællesskabets finansielle interesser mod svig og andre uregelmæssigheder er
Kommissionen bemyndiget til i medfør af Rådets forordning (EURATOM, EF) nr. 2185/96
15
at foretage kontrol og undersøgelser på stedet i forbindelse med det her omhandlede program.
Undersøgelserne gennemføres eventuelt af Det Europæiske Kontor for Bekæmpelse af Svig
15
EFT L 292 af 15.11.1996, s. 2.
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444101_0020.png
(OLAF) i overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
1073/1999
16
.
Modtageren af et driftstilskud stiller al dokumentation for udgifter, der er afholdt i løbet af det
år, hvor tilskuddet blev ydet, til rådighed for Kommissionen, herunder bl.a. kontrollerede
regnskaber, i fem år fra den sidste udbetaling. Tilskudsmodtageren sørger om nødvendigt for,
at dokumentation, der befinder sig hos partnere eller medlemmer, overdrages Kommissionen.
Kommissionens tjenestegrene gennemfører regelmæssigt bilagskontroller på stedet.
16
EFT L 136 af 31.5.1999, s. 1.
20