Europaudvalget 2003
KOM (2003) 0307
Offentligt
1444127_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 26.5.2003
KOM(2003) 307 endelig
Forslag til
RÅDETS AFGØRELSE
om undertegnelse af WHO-rammekonventionen om bekæmpelse af tobaksrygning
(forelagt af Kommissionen)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444127_0002.png
BEGRUNDELSE
INDLEDNING
WHO-rammekonventionen om bekæmpelse af tobaksrygning har til formål at beskytte
nuværende og kommende generationer mod følgerne af tobaksforbrug og mod eksponering
for tobaksrøg ved at opstille nogle rammer for foranstaltninger til bekæmpelse af
tobaksforbruget, som skal gennemføres af parterne på nationalt, regionalt og internationalt
plan. Det vil medføre en stadig reduktion af tobaksforbruget og eksponeringen for tobaksrøg.
Konventionen blev vedtaget af Verdenssundhedsforsamlingen den 21. maj 2003, og den kan
undertegnes i Verdenssundhedsorganisationens (WHO) hovedsæde i Genève den 16.-22. juni
2003 og derefter i FN's hovedsæde i New York.
Vedtagelsen af konventionen var sidste skridt i en procedure, der blev indledt i 1999, da
WHO på baggrund af tobaksforbrugets alvorlige konsekvenser for sundheden i verden
besluttede at etablere et mellemstatsligt organ, som alle organisationens medlemsstater kunne
deltage i, med henblik på at udforme og forhandle en international rammekonvention om
bekæmpelse af tobaksrygning og tilknyttede protokoller, som skulle reducere spredningen af
tobak og tobaksvarer i verden og dermed begrænse tobaksforbrugets virkninger for
sundheden.
GRUNDLAGET FOR FÆLLESSKABETS DELTAGELSE I FORHANDLINGERNE
At udforme en WHO-rammekonvention om bekæmpelse af tobaksrygning og tilknyttede
protokoller blev opfattet som en effektiv metode til at øge det internationale samarbejde om
beskyttelse af folkesundheden, jf. EF-traktatens artikel 152, stk. 3, og samtidig sikre, at
eksisterende EF-initiativer blev overholdt og integreret på internationalt plan.
På dette grundlag og under hensyntagen til Verdenssundhedsforsamlingens resolution af 24.
maj 1999, hvorved Det Europæiske Fællesskab fik lov til at deltage i udarbejdelsen og
forhandlinger om spørgsmål, der hørte under dets beføjelser, vedtog Rådet efter henstilling fra
Kommissionen den 22. oktober 1999 en afgørelse, der gav Kommissionen beføjelse til at føre
forhandlinger på Det Europæiske Fællesskabs vegne om en international rammekonvention i
WHO-regi om bekæmpelse af tobaksrygning og tilknyttede protokoller.
Kommissionen førte forhandlingerne i overensstemmelse med Rådets forhandlingsdirektiver
og i samråd med et særligt udvalg, som Rådet havde nedsat i henhold til traktatens artikel 300,
stk. 1.
Ifølge en fælles erklæring fra Rådet og Kommissionen, der er indføjet i Rådets mødeprotokol,
omfattede forhandlingsdirektiverne udelukkende spørgsmål, der hørte under Fællesskabets
kompetence i henhold til traktatens artikel 95 og 152. Rådet ændrede den 24. april 2001
forhandlingsdirektiverne, så Kommissionen fik udvidet sine beføjelser til også at forhandle på
Fællesskabets vegne om spørgsmål, der hørte under Fællesskabets kompetence, men som ikke
var omfattet af artikel 95 og 152, herunder spørgsmål, der kræver enstemmighed i Rådet.
EUROPA-PARLAMENTETS DELTAGELSE
I beslutning af 13. november 2001 støttede Europa-Parlamentet den målsætning om en
rammekonvention om tobakskontrol, som Verdenssundhedsorganisationen fastlagde i sin
resolution af 24. maj 1999, og det mente, at et materielretligt instrument vedtaget på
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
internationalt plan som dette ville være et vigtigt middel til at imødegå tobaksrelaterede
problemer og dermed fremme folkesundheden
I rammeaftalen af 5. juli 2000 mellem Kommissionen og Europa-Parlamentet er der ingen
udtrykkelige bestemmelser om, at medlemmer af Europa-Parlamentet skal deltage i
Fællesskabets delegationer, der er med til internationale forhandlinger. Såvel Kommissionen
som Rådet så dog altid positivt på, at medlemmer af Europa-Parlamentet deltog som
observatører i forhandlingerne om konventionen.
RESULTATET AF FORHANDLINGERNE
Konventionen vedrører en lang række spørgsmål i forbindelse med bekæmpelse af
tobaksforbrug. Nogle af hovedelementerne i den endelige tekst vedrører følgende:
Mærkning
- Ifølge teksten skal mindst 30 %, men helst 50 % eller mere, af de visuelt
vigtigste flader på tobaksvarers emballage bestå af klare advarsler om sundhedsrisici i form af
tekst, billeder eller en kombination heraf. Emballage- og mærkningskravene indeholder
desuden et forbud mod vildledende sprogbrug, der fejlagtigt kan give indtryk, at produktet er
mindre skadeligt end andre. Sådan vildledende sprogbrug kan f.eks. være anvendelse af
udtryk som "light", "mild" eller "lavt tjæreindhold".
Reklamer
- Langt de fleste lande er enige om, at et næsten totalt reklameforbud ville have
mærkbar betydning for reduktionen af forbruget af tobaksvarer, men nogle lande har
forfatningsbestemmelser - f.eks. om ytringsfrihed i forretningsøjemed - der gør, at de ikke kan
gennemføre et næsten totalt forbud i alle medier. Ifølge den endelige tekst skal parterne
arbejde hen imod et næsten totalt forbud inden for fem år efter, at konventionen er trådt i
kraft. Den indeholder endvidere krav om, at i lande, der ikke kan gennemføre et omfattende
forbud, skal reklame for tobaksvarer, salgsfremstød og sponsorering til fordel for disse
begrænses inden for grænserne af deres forfatninger eller forfatningsmæssige principper.
Skatter og afgifter
- I teksten anerkendes det formelt, at afgifts- og prisforanstaltninger er en
vigtig metode til at nedsætte tobaksforbruget, navnlig blandt unge, og det kræves, at de, der
har undertegnet konventionen, tager folkesundhedsmål i betragtning, når de gennemfører
afgifts- og prisforanstaltninger vedrørende tobaksvarer.
Ansvar
- Konventionens parter opfordres til om fornødent at overveje at indføre lovgivning
om det straffe- og civilretlige ansvar, herunder i givet fald om erstatning.
Finansiering
- Parterne skal yde finansiel støtte til deres nationale programmer til
bekæmpelse af tobaksforbrug. Teksten indeholder desuden en opfordring til at anvende og
fremme eksisterende udviklingsmidler til bekæmpelse af tobaksforbruget. Behovet for at
styrke eksisterende mekanismer eller etablere andre relevante finansielle mekanismer til
kanalisering af supplerende finansielle ressourcer, som evt. kan omfatte en frivillig,
verdensdækkende fond, bør vurderes på partskonferencen på grundlag af en gennemgang af
de eksisterende og potentielle støttekilder og -mekanismer og på grundlag af en vurdering af
deres relevans.
Ulovlig handel
- Det erkendes i teksten, at afgørende elementer i bekæmpelsen af
tobaksforbruget er afskaffelse af smugleri, ulovlig produktion og efterligning af tobaksvarer,
herunder udvikling af et effektivt system til sporing af sådanne varer, samt udformning og
gennemførelse af national lovgivning på området, og det kræves, at parterne træffer relevante
foranstaltninger i det henseende.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444127_0004.png
Ifølge teksten skal landene endvidere fremme behandlingsprogrammer for at hjælpe folk med
at
holde op med at ryge
og give
oplysning,
så de ikke begynder at ryge. Desuden skal de
forbyde salg
af tobaksvarer
til mindreårige
og begrænse den almindelige befolknings
eksponering for
passiv rygning.
Under forhandlingerne blev det klart, at der er store forskelle mellem parternes opfattelse af
den rolle, foranstaltningerne vedrørende disse emner kan spille i indsatsen for at reducere
tobaksforbruget. Dertil kommer, at regler om emnerne ofte har alvorlige konsekvenser for
andre aspekter af interne eller eksterne politikker. F.eks. kan nævnes beskæftigelsen: På Den
Internationale Arbejdsorganisations (ILO) trepartsmøde om fremtiden for beskæftigelsen i
tobakssektoren i februar 2003 understregede man behovet for at undersøge
tobaksbekæmpelsens betydning for beskæftigelsen i tobakssektoren under hensyntagen til
karakteren af rammekonventionen om tobak.
Behovet for at imødekomme forskellige og til tider modsatte holdninger i en international
aftale er en del af forklaringen på, at visse bestemmelser, som skulle have været centrale i
konventionen, blev tømt for al bindende virkning og blev til næppe mere end blot
principerklæringer.
Konventionen behandler således ikke alle emner på samme måde. Det afhænger særdeles
meget af emnet, i hvor høj grad parterne er bundet (f.eks. er der fastsat en stram frist for at
vedtage effektive foranstaltninger vedrørende emballering og mærkning af tobaksvarer, mens
der blot er en generel opfordring til at gennemføre afgifts- og prisforanstaltninger). Afhængigt
af emnet er der ligeledes forskel på, hvor udspecificerede foranstaltningerne er (f.eks. fra en
detaljeret række restriktioner vedrørende reklame for tobaksvarer og sponsorering til fordel
for disse eller fra en liste over foranstaltninger til bekæmpelse af ulovlig handel til en generel
henvisning til, at der er behov for at yde støtte til økonomisk bæredygtige aktiviteter for
landbrugere).
GRUNDLAGET FOR FÆLLESSKABETS UNDERTEGNELSE
Hovedformålet med konventionen at
fremme folkesundheden
på verdensplan. Dette er i
overensstemmelse med EF-traktaten, navnlig artikel
152,
ifølge hvilken Fællesskabet skal
søge at forbedre folkesundheden, og Fællesskabet og medlemsstaterne skal fremme
samarbejdet med tredjelande og med de internationale organisationer, der beskæftiger sig med
folkesundhed.
En række af de emner, konventionen omhandler, er således i forvejen omfattet af eksisterende
EF-bestemmelser. Konventionen indebærer ikke et krav om, at gældende EU-ret ændres.
Tværtimod afspejler de centrale bestemmelser i konventionen de fremgangsmåder, der er
fastlagt i EF-lovgivningen, hvilket er i overensstemmelse med Rådets forhandlingsdirektiver.
De relevante bindende EF-bestemmelser om bekæmpelse af tobaksforbrug opstiller regler om
reklame
for tobaksvarer i medier og via it-tjenester samt tobaksfirmaers
sponsorering
af
såvel radio- og tv-programmer som internationale arrangementer (Rådets direktiv
89/552/EØF af 3. oktober 1989 om samordning af visse love og administrative bestemmelser i
medlemsstaterne vedrørende udøvelse af tv-radiospredningsvirksomhed
1
, ændret ved Europa-
Parlamentets og Rådets 97/36/EF af 30. juni 1997
2
, som forbyder alle former for tv-reklamer
og teleshopping i forbindelse med cigaretter og andre tobaksprodukter, Europa-Parlamentets
1
2
EFT L 298 af 17.10.1989, s. 23.
EFT L 202 af 30.7.1997, s. 60.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444127_0005.png
og Rådets direktiv 2003/XX/EF om indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes love og
administrative bestemmelser om reklame for tobaksvarer og sponsorering til fordel for disse
3
),
cigaretters indhold
og relevante
målemetoder
(Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2001/37/EF af 5. juni 2001 om indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes love og
administrative bestemmelser om fremstilling, præsentation og salg af tobaksvarer
4
).
Der findes ikke-bindende lovgivning om bl.a.
salg til børn og unge, andre former for
reklamer og sponsorering
til fordel for tobaksvarer,
oplysning om
producenters,
importørers og store forhandleres
udgifter
til reklame, markedsføring, sponsorering og
salgsfremmende kampagner som er tilladt i henhold til national ret eller fællesskabsret,
rygestop
samt beskyttelse mod eksponering for
tobaksrøg i omgivelserne
(Rådets henstilling
af 2. december 2002 om forebyggelse af rygning og om initiativer til forbedring af
bekæmpelse af tobaksrygning
5
).
I henhold til EF-traktatens artikel 300, stk. 2, træffer Rådet på forslag af Kommissionen
afgørelse om undertegnelse af internationale aftaler. Eftersom konventionen klart har
folkesundheden som mål - i lighed med EF-traktatens artikel 152 - og de eksisterende EF-
bestemmelser vedrørende bekæmpelse af tobaksforbrug hovedsagelig har artikel 95 og 152
som retsgrundlag, og da konventionen ydermere får betydning for reguleringen af den
international handel med tobaksvarer, bør retsgrundlaget for denne rådsafgørelse være artikel
95, 133 og 152 sammenholdt med artikel 300, stk. 2.
3
4
5
EFT L
EFT L 194 af 18.7.2001, s. 26.
EFT L 22 af 25.1.2003, s. 31.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444127_0006.png
Forslag til
RÅDETS AFGØRELSE
om undertegnelse af WHO-rammekonventionen om bekæmpelse af tobaksrygning
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR -
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, særlig artikel 95,
133 og 152 sammenholdt med artikel 300, stk. 2,
under henvisning til forslag fra Kommissionen
6
, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
(2)
(3)
Kommissionen har på Fællesskabets vegne gennemført forhandlinger om en
rammekonvention om bekæmpelse af tobaksrygning i WHO-regi.
Konventionen afspejler Fællesskabets holdning, der blev udtrykt under
forhandlingerne, og de vigtigste EF-bestemmelser om bekæmpelse af tobaksforbruget.
Konventionen, der blev vedtaget den 21. maj 2003, bør undertegnes med forbehold af
senere indgåelse -
TRUFFET FØLGENDE AFGØRELSE:
Eneste artikel
1.
Med forbehold af senere indgåelse bemyndiges formanden for Rådet til at udpege
den person, der er beføjet til at undertegne WHO-rammekonventionen om
bekæmpelse af tobaksrygning på Fællesskabets vegne.
Teksten til konventionen er vedføjet denne afgørelse.
2.
Udfærdiget i Luxembourg, den […]
På Rådets vegne
Formand
6
EFT C af , s. .
6