Europaudvalget 2003
KOM (2003) 0313
Offentligt
1444132_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 6.6.2003
KOM(2003) 313 endelig
BERETNING FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET
om forbrugernes sikkerhed i forbindelse med udbud af tjenesteydelser
[SEK(2003) 625]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
RESUMÉ
I.
Generelt
Nærværende rapport er udarbejdet af Kommissionen på grundlag af opfordringen fra
Europa-Parlamentet og Rådet i artikel 20 i direktiv 2001/95/EF (produktsikkerhed i
almindelighed) til at "fastslå behovene, mulighederne og de vigtigste mål for
Fællesskabets indsats vedrørende tjenesteydelsers sikkerhed". Udarbejdelsen er sket i
lyset af brede høringer af medlemsstater og interessenter og bygger på en foreløbig
identificering og kvalitativ vurdering af de mest relevante valg af politik. Rapportens
vigtigste iagttagelse er, at der i høj grad mangler data og information om de faktuelle
aspekter af tjenesteydelsers risiko og sikkerhed. Konklusionen må således være, at
det vigtigste mål for Fællesskabets indsats er en forbedring af videngrundlaget på
dette område.
Rapporten er fokuseret på sundheds- og sikkerhedsaspekter i forbindelse med udbud
af tjenesteydelser til forbrugere og på tjenesteydelser, der er relevante i den
forbindelse. Beskyttelsen af forbrugernes økonomiske og finansielle interesser er
allerede blevet behandlet som led i initiativer vedrørende EU's forbrugerpolitik og
det indre marked, og emnet vil derfor ikke blive berørt i denne rapport.
II.
Lovgivningsmæssig status på EU-plan for tjenesteydelsers sikkerhed
På EU-plan findes der ingen generel lovgivning om tjenesteydelsers sikkerhed. Der
findes imidlertid en række instrumenter inden for de forskellige politikker, som
indirekte bidrager til sikkerheden ved bestemte tjenesteydelser. Navnlig den del af
EU-retten, hvori de tekniske regler for visse professionelle produkter harmoniseres,
er meget relevant for sikkerheden ved de tjenesteydelser, hvor produkterne anvendes.
Med hensyn specifikt til det vigtige spørgsmål om brandsikkerhed på hoteller vedtog
Rådet i 1986 en henstilling, og vedrørende transportsikkerhed (i luften, til søs og på
land) er der fastlagt et omfattende specifikt EU-regelsæt inden for rammerne af
traktatens transportpolitiske bestemmelser.
III.
Politikker og lovgivning i de enkelte medlemsstater
Alle medlemsstater har vedtaget politikker, lovgivning og administrative
foranstaltninger vedrørende tjenesteydelsers sikkerhed, men fremgangsmåderne er
vidt forskellige. Visse medlemsstater (Finland, Frankrig, Portugal, Spanien og
Sverige) har som supplement til sektorpolitikkerne og sektorlovgivningen også
indført generel lovgivning for forbrugersikkerhed i forbindelse med udbud af
tjenesteydelser. Enkelte medlemsstater (Det Forenede Kongerige og Irland) dækker
de generelle aspekter af forbrugernes, brugernes og offentlighedens sikkerhed i
forbindelse med udbud af tjenesteydelser ved hjælp af deres arbejdsmiljølovgivning.
Alle medlemsstater har valgt sektorspecifikke strategier og vedtaget en vifte af
bestemmelser, som direkte eller indirekte har relevans for sikkerheden i de
forskellige tjenesteydelseskategorier. Adfærdskodekser og frivillige foranstaltninger
findes også i en række medlemsstater, men på ad hoc-basis og kun for nogle få
specifikke servicesektorer. Ud over de specifikke direkte foranstaltninger har
lovgivningen på andre områder såsom bygningssikkerhed og sikkerhed på
arbejdspladsen en stor indirekte betydning.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Da de relevante foranstaltninger er så mange og forskelligartede, er det meget
vanskeligt at foretage en sammenlignende vurdering af den lovgivningsmæssige
situation i medlemsstaterne og at påpege specifikke mangler og svagheder i de valgte
strategier eller den praktiske anvendelse og håndhævelse af lovene.
IV.
Spørgsmål, der rejser sig efter vurderingen af situationen i medlemsstaterne
Hidtil er der ikke fundet reelle beviser for, at forskelle i sikkerhedskrav skulle afføde
særlige hindringer for udbuddet af tjenesteydelser på tværs af grænserne inden for
EU. Høringerne har hverken afdækket antydninger eller klager i så henseende. En
undersøgelse fra Eurobarometer har vist, at europæiske forbrugere muligvis har det
indtryk, at sikkerheden ved produkter og tjenesteydelser er mindre godt beskyttet i
udlandet end i hjemlandet. Det kan bl.a. skyldes deres opfattelse af, at andre lande
opretholder et lavere sikkerhedsniveau ved tjenesteydelser end deres eget. Det er et
vigtigt mål for det indre marked at forbedre forbrugernes tillid til tjenesteydelsers
sikkerhed gennem EU-foranstaltninger, navnlig på områder som turisme, fritids- og
sportsaktiviteter.
Der er afdækket betydelige huller i videngrundlaget om risici og sikkerhed i
forbindelse med udbud af tjenesteydelser. En systematisk overvågning og indsamling
af data om ulykker og personskader findes kun i få sektorer som transport- og
sundhedssektoren Der findes kun få data for de øvrige sektorer. Desuden er den
tilgængelige information som regel ikke pålidelig eller detaljeret nok og ikke
sammenlignelig, hvorfor den ikke kan bruges i forbindelse med en systematisk og
sammenlignende risikovurdering. Ekstrapolation til EU-plan af de få tilgængelige
data giver meningsløse eller selvmodsigende resultater.
V.
Antydninger og forventninger, som kan uddrages af høringerne
Som forberedelse til denne rapport foretog Kommissionen høringer af nationale
forbrugerorganisationer om den nationale lovgivnings virkemåde og af et bredere
europæisk forum (myndigheder, erhvervsliv, industri, handel og faglige
organisationer, europæiske forbrugerorganisationer og standardiseringsorganer) om
mulige EU-initiativer. Høringen afslørede, at forbrugerorganisationerne har indtryk
af, at der er en sikkerhedsrisiko ved visse servicesektorer som sport og fritid, turisme
og sundhedsydelser. De hørte parter mente generelt, at Kommissionen skal spille en
rolle
i
udviklingen
af
initiativer
til
støtte
for
nationale
forbrugerbeskyttelsespolitikker, f.eks. ved at arbejde for øget viden om
sikkerhedsrisici og fremme af forskellige ikke-lovgivningsmæssige instrumenter.
Meningerne om behovet for retligt bindende sikkerhedskrav på EU-plan var til
gengæld delte. Forbrugersiden fandt disse lovkrav væsentlige for muligheden for at
garantere en tilstrækkelig forbrugerbeskyttelse i alle medlemsstater, medens
erhvervslivet og de fleste myndigheder ikke mente, at sådanne krav på dette
tidspunkt kunne tilføre området nogen merværdi.
VI.
Indsats på EU-plan
I lighed med resultatet af høringen har Kommissionen følgende forslag til mål for
fællesskabets indsats vedrørende tjenesteydelsers sikkerhed:
·
støtte de nationale politikker og foranstaltninger, så de kan blive mere effektive og
resultatorienterede
·
sikre forbrugerne et konstant højt sikkerhedsniveau i hele EU
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
·
lette informationsgangen vedrørende udbuddet af tjenesteydelser på tværs af
landegrænser eller tjenesteyderes etablering af datterselskaber.
Kommissionen har derfor overvejet en række løsningsmodeller for en massiv indsats
på området for tjenesteydelsers sikkerhed for at afdække, hvor berettigede de måtte
være i lyset af ovenstående mål.
Da imidlertid (a) de tilgængelige data er utilstrækkelige, og (b) der mangler beviser
for specifikke problemer for det indre marked, er det vanskeligt at godtgøre, at nogen
af løsningsmodellerne for en massiv EU-indsats er berettiget på dette stadium. På
baggrund af den betydning, som tjenesteydelser har for EU's økonomi, den relevans,
som sikkerhedsaspekterne ved turist-, sports- og fritidsydelser har for handelen på
tværs af landegrænser, og de forventninger, som ofte udtrykkes af EU-borgere til et
højt sikkerhedsniveau i hele EU, må det konkluderes, at det er initiativer på EU-plan
med det formål at støtte medlemsstaternes politikker og foranstaltninger, der bør
overvejes.
Umiddelbart forekommer det altså vigtigst at forbedre det eksisterende
videngrundlag og sikre en systematisk overvågning af medlemsstaternes politikker
og foranstaltninger. Det kan også blive nødvendigt at fastlægge europæiske
standarder for bestemte servicesektorer eller risikoen ved bestemte tjenesteydelser
for at støtte de nationale foranstaltninger.
For at øge videngrundlaget og eventuelt kunne fastlægge europæiske standarder til
støtte for nationale politikker bør der skabes egnede rammer.
Sigtet med en sådan lovgivningsmæssig ramme skulle være overvågning af og støtte
til nationale politikker og foranstaltninger gennem:
(1)
indførelse af
en procedure for udveksling af information om udviklingen i
politikker og lovgivning
og om de opnåede resultater samt for administrativt
samarbejde mellem myndigheder under hensyntagen til omfanget af den
relevante eksisterende og kommende EU-lovgivning om tilvejebringelse af
information på området for tekniske standarder og lovgivning vedrørende
tjenesteydelser
fastlæggelse af bestemmelser for
systematisk indsamling og vurdering af data
for risici
ved tjenesteydelser og oprettelse af en EU-database
indførelse af
procedurer for fastlæggelse af europæiske standarder,
hvis og
når behovet viser sig, i samspil med bredt definerede målsætninger for
tjenesteydelsers sikkerhed.
(2)
(3)
Rammerne vil blive skabt med skyldig hensyntagen til mulige fordele og ulemper,
særligt fokus på de små og mellemstore virksomheders situation og i tæt samarbejde
med medlemsstaterne. Målet bliver en optimal afgrænsning og en definition af de
bedst mulige metoder til overvågning og dataindsamling for at sikre en reel merværdi
på en omkostningseffektiv måde.
Det vil være hensigtsmæssigt at fokusere på de sektorer, som er mest relevante for
forbrugerne med hensyn til udbuddet af tjenesteydelser på tværs af landegrænser,
f.eks. overnatningsmuligheder som hoteller, campingpladser og andre turistfaciliteter
samt sports- og fritidsaktiviteter i tilknytning hertil.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444132_0005.png
R
APPORT
1.
1.
I
NDLEDNING OG AFGRÆNSNING
I takt med den økonomiske udvikling, har landbruget og fremstillingsindustrien det
med hastigt at miste samfundsøkonomisk betydning, mens servicesektoren til
gengæld øger sin forholdsmæssige andel. Derfor betegnes økonomien i et
postindustrielt samfund normalt som en "serviceøkonomi". Dette gælder også EU-
økonomien, som domineres af sin servicesektor med hensyn til både velstand og
beskæftigelse. Denne sektor omfatter f.eks. handel, transport, rejser, kommunikation,
finansielle tjenesteydelser, forretningsaktiviteter, social- og sundhedsområdet og
offentlige tjenesteydelser. Med sigte på en gradvis fjernelse af hindringer for handel
med tjenesteydelser fremlagde Kommissionen sin totrinsstrategi for det indre marked
for tjenesteydelser i december 2000
1
. Strategiens første fase blev afsluttet i juli 2002,
hvor Kommissionen offentliggjorde en rapport
2
over de hindringer, der fortsat
fandtes for handelen med tjenesteydelser i det indre marked. I forbindelse med denne
strategi erkendte Kommissionen, at der ud over et horisontalt
harmoniseringsinstrument til fjernelse af hindringer af horisontal art kunne være
behov for specifikke harmoniseringsforanstaltninger på områder med betydelige
hensyn at tage til sundhed og forbrugerbeskyttelse.
I henhold til data for 2000 fra Eurostat udgjorde servicesektoren i EU 69,6 %
3
af
bruttomerværdien og 68,6 %
4
af beskæftigelsen. Samme år beløb handelen i EU med
kommercielle tjenesteydelser (dvs. andre end offentlige tjenester) sig skønsmæssigt
til 710,8 mia. EUR. I husholdningerne udgjorde privatforbruget af tjenesteydelser i
1999 59,4 %
5
(herunder bolig, vand, elektricitet og gas) af de samlede udgifter.
Disse makroøkonomiske tal demonstrerer tydeligt, hvor vigtig servicesektoren er for
Europas økonomi, det indre marked og forbrugsudgifterne. På baggrund af den
betydelige andel af forbrugernes indkomst, som går til køb af tjenesteydelser, har
forbrugeren en legitim interesse i, at markedsførte tjenesteydelser i lighed med
produkter ikke udgør nogen fysisk sikkerheds- eller sundhedsfare. Tjenesteydelser
inden for transport, sundhed og fritid er eksempler på forbrugertjenester med
potentiel risiko for privatpersoners sundhed og fysiske sikkerhed.
Der er i løbet af de seneste årtier opbygget en stor mængde EU-lovgivning om
produktsikkerhed.
Denne lovgivning omfatter såvel sektordirektiver, som finder
anvendelse på særlige kategorier af produkter og/eller risici, og generelle
foranstaltninger, navnlig Europa-Parlamentets og Rådets nyligt reviderede direktiv
2001/95/EF om produktsikkerhed i almindelighed
6
og Rådets direktiv 85/374/EØF
2.
3.
4.
1
2
3
4
5
6
KOM(2000) 888 endelig af 29.12.2000.
KOM(2002) 441 endelig af 30.7.2002.
Heraf udgjorde finansielle tjenesteydelser og erhvervsaktiviteter 27,2 %, handel, transport og
kommunikation 21,0 % og offentlige tjenesteydelser 21,4 %. Eftersom de tilgængelige statistiske data
ikke tillader en skelnen mellem produkter og tjenesteydelser, er der risiko for at overvurdere udgifterne
til tjenesteydelser.
Heraf udgjorde finansielle tjenesteydelser og erhvervsaktiviteter 13,9 %, handel, transport og
kommunikation 25,4 % og offentlige tjenesteydelser 29,3 %.
Heraf udgjorde sundhed 3,2 %, transport 14,1 %, kommunikation 2,3 %, uddannelse 1 % og
restauranter og hoteller 8,1 % samt bolig, vand og elektricitet 21,3 %.
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2001/95/EF, EFT L 11 af 15.1.2002, s. 4.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444132_0006.png
om produktansvar
7
. Formålet med denne lovgivning var at harmonisere de nationale
love om sikkerhed og ansvar med henblik på at befordre varernes frie bevægelighed
inden for EØS-området og samtidig sikre et højt beskyttelsesniveau for forbrugernes
sundhed og sikkerhed.
5.
Tjenesteydelsers sikkerhed er for øjeblikket hverken dækket af en generel EU-
rammelovgivning eller en sektorspecifik lovgivning, dog undtagen transportydelser.
Dog kan visse elementer fra EU-lovgivningen på andre områder være relevante for
sikkerheden ved bestemte tjenesteydelser. F.eks. kan EU-kravene til bestemte
produkter have indflydelse på sikkerheden ved de tjenesteydelser, hvor produkterne
anvendes. Med henblik på at udforme en mere overordnet strategi for
tjenesteydelsers sikkerhed opfordrede Europa-Parlamentet og Rådet Kommissionen i
artikel 20 i direktiv 2001/95/EF til at "fastslå behovene, mulighederne og de vigtigste
mål for Fællesskabets indsats vedrørende tjenesteydelsers sikkerhed og inden den 1.
januar 2003 forelægge Europa-Parlamentet og Rådet en rapport herom, i givet fald
ledsaget af relevante forslag".
Rapporten begrænser sig til
forbrugertjenester,
dvs. tjenesteydelser, som udbydes til
fysiske personer, som handler på egne vegne. Erhvervsdrivende er sædvanligvis
bedre i stand til at bedømme risici og har andre behov end forbrugerne.
Sikkerheden ved fødevarer, som f.eks. udbydes til forbrugerne på restauranter, er
omfattet af de initiativer, som vedrører revisionen af Fællesskabets
hygiejnebestemmelser for fødevaresikkerhed, der blev vedtaget i forbindelse med
strategien "fra jord til bord".
Andre produkter end fødevarer udbudt til forbrugerne som led i en tjenesteydelse er
omfattet af direktiv 2001/95/EF. Sikkerheden ved det udstyr, som tjenesteyderne selv
anvender ved levering af ydelsen til forbrugeren, er dog ikke dækket af dette
direktivs anvendelsesområde og bør derfor betragtes som hørende under EU's indsats
for
tjenesteydelsers
sikkerhed. Det er navnlig relevant for transportmidler, som
forbrugerne benytter til rejse eller befordring, men som føres af tjenesteyderen.
Tjenesteydelser af offentlig interesse vedrørende offentlighedens sikkerhed og
beskyttelse, f.eks. forsvar, politi eller civilforsvar, falder uden for denne rapports
område pga. deres særlige formål, typen af "tjenesteydere" og betingelserne for
udførelsen af de tilhørende aktiviteter.
7.
I denne rapport henviser
sikkerhed
til forbrugernes sundhed og fysiske sikkerhed.
Følgelig er de forbrugertjenester, som ikke udgør nogen risiko for forbrugernes
sundhed eller fysiske sikkerhed, f.eks. finansielle tjenesteydelser eller elektroniske
kommunikationsydelser, ikke omfattet af denne rapport. Risiko for skader på
ejendom og finansielle risici tages heller ikke i betragtning. De er mere direkte
forbundet med forretningsmetoder, som reguleres af aftaleretten. Desuden har man
allerede behandlet disse risici i forbindelse med EU's initiativer vedrørende det indre
marked og EU's forbrugerbeskyttelsespolitik
8
.
6.
7
8
EFT L 210 af 7.8.1985, s. 29.
Se f.eks. grønbogen om forbrugerbeskyttelse i Den Europæiske Union, KOM(2001) 531 endelig af
2.10.2001, og opfølgningsmeddelelsen til grønbogen om EU's forbrugerbeskyttelse, KOM(2002) 289
endelig af 11.6.2002.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444132_0007.png
Forbrugertjenesters
sikkerhed
påvirkes
hovedsagelig
af
forebyggende
foranstaltninger af typen "kommando og kontrol" på den ene side og ansvarsregler på
den anden side. Det regelværk, der gælder sikkerhed ved udbud af tjenesteydelser,
har en direkte gavnlig virkning på sikkerhedsniveauet, fordi det virker
skadesforebyggende. Selv om ansvarsregler er meget vigtige til afhjælpning af
skadelige virkninger på forbrugeren som følge af en mangelfuld tjenesteydelse, har
de primært en efterfølgende kompensationsfunktion og en mere indirekte
forebyggende virkning med hensyn til tjenesteydelsers sikkerhed.
8.
I 1990 tog Kommissionen spørgsmålet om ansvar for mangelfulde tjenesteydelser op
i et forslag til direktiv
9
om tjenesteydelsesansvar. Hovedformålet med dette
lovgivningsinitiativ var:
·
at yde forbrugerne en bedre beskyttelse mod at lide skade pga. tjenesteydelser,
som tilføjer dem fysiske skader eller skader på deres private ejendom; dette
formål skulle opfyldes ved hjælp af indførelsen af princippet om tjenesteyderens
subjektive ansvar med omvendt bevisbyrde til fordel for den skadelidte person
·
at fjerne uoverensstemmelser mellem nationale retssystemer, som kunne virke
hindrende på et velfungerende indre marked for tjenesteydelser.
Efter omfattende drøftelser i Europa-Parlamentet og Rådet besluttede Kommissionen
at trække sit forslag tilbage i juni 1994. På baggrund af drøftelserne indtog
Kommissionen den holdning, at tilgangen til ansvarsspørgsmålet skulle tages op igen
i lyset af f.eks. en nøje undersøgelse af, hvordan gældende civile ansvarssystemer i
medlemsstaterne fungerer med hensyn til at afhjælpe skader som følge af
mangelfulde tjenesteydelser, og en omhyggelig afvejning af de særlige karakteristika
ved de enkelte tjenesteydelseskategorier.
Kommissionen gennemfører i øjeblikket en sådan analyse af medlemsstaternes
retssystemer vedrørende ansvar for mangelfulde tjenesteydelser. Når
analyseresultatet foreligger, vil Kommissionen atter vurdere behovet og muligheden
for en EU-indsats på området.
9.
En tjenesteydelses faktiske sikkerhedsniveau afgøres grundlæggende af den samlede
virkning af følgende hovedfaktorer:
·
sikkerheden på stedet, i bygningerne og ved udstyret, som anvendes ved
tjenesteydelsens udførelse
·
tjenesteyderens kvalifikationer
·
tilgængeligheden og kvaliteten af den information, der gives om
sikkerhedsaspekter ved tjenesteydelsen til brugeren/forbrugeren af denne ydelse
·
måden, hvorpå ydelsen udføres af tjenesteyderen
·
forbrugerens generelle færdigheder og adfærd
9
KOM(1990) 482 endelig - SYN 308 af 20.12.1990, EFT C 12 af 18.1.1991, s. 8.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444132_0008.png
·
hvorvidt der findes nødplaner og nødhjælpsudstyr til mindskelse af skader i
ulykkestilfælde.
10.
Hvis man ser på EU's foranstaltninger til imødegåelse af sikkerhedsrisici i specifikke
sektorer inden for forbrugertjenester, har transport og sundhed en fremtrædende
placering. Foranstaltningerne til forbedring af sikkerheden ved de forskellige
transportformer er en integrerende del af den fælles transportpolitik som fastlagt i
traktatens artikel 71. Som det skitseres nedenfor, er der vedtaget en lang række
foranstaltninger i medfør af denne artikel til regulering af sikkerheden ved de
forskellige transportformer. Med hensyn til folkesundhed sigtes der i traktatens
artikel 152 mod et højt sundhedsbeskyttelsesniveau, og det forudsættes, at Rådet skal
bidrage til at nå dette mål ved at vedtage tilskyndelsesforanstaltninger med henblik
på beskyttelse og forbedring af folkesundheden, men uden at der er tale om nogen
form for harmonisering af medlemsstaternes love og administrative bestemmelser
ved sundhedsydelser. I lyset af sådanne specifikke bestemmelser og arten og
tilrettelæggelsen af de relevante aktiviteter vil det være bedst at undersøge EU's
foranstaltninger til højnelse af sikkerheden ved sundhedsydelser på baggrund af de
fælles programmer og aktiviteter på netop det område. Det er ikke sigtet med
nærværende rapport at prioritere og vurdere målene for EU's indsats for
tjenesteydelsers sikkerhed inden for transport- og sundhedssektoren.
Kommissionen har under forberedelsen til rapporten gennemført en bred høring af
medlemsstater og interessenter, herunder omfattende drøftelser med
medlemsstaternes sagkyndige i arbejdsgruppen om forbrugersikkerhed. I maj 2002
blev der udsendt et spørgeskema til nationale forbrugerorganisationer i
medlemsstaterne og EØS-landene. Besvarelserne heraf gav nyttige tilkendegivelser
af, hvordan forbrugerne mener, den eksisterende nationale lovgivning om
tjenesteydelsers sikkerhed fungerer. For at indsamle endnu flere oplysninger til
denne rapport blev der afholdt en storstilet høring af interessenter med legitim
interesse i forbrugertjenesters sikkerhed og af offentlige myndigheder i perioden
august-oktober 2002. Interessenterne blev opfordret til at kommentere en række
foreslåede politikkers potentielle bidrag til højnelse af forbrugertjenesters sikkerhed
under hensyntagen til eksisterende politikker og lovgivning på medlemsstats- og EU-
plan. Høringsprocessen affødte over 70 ofte meget detaljerede og relevante
reaktioner fra forskellige grupperinger og organisationer på vegne af forbrugere,
tjenesteydere, handel og industri, standardiseringsnævn og myndigheder.
Formålet med denne rapport er at vurdere behov og muligheder for en indsats fra
EU's side vedrørende sikkerheden i visse tjenesteydelseskategorier. Der er taget
skyldigt hensyn til resultaterne af høringsprocessen ved prioriteringen af de
forskellige løsningsmodeller for en EU-indsats.
T
JENESTEYDELSERS SIKKERHED I
D
EN
E
UROPÆISKE
U
NION
Eksisterende EU-politikker og EU-lovgivning med virkning på tjenesteydelsers
sikkerhed
13.
På EU-plan er det kun på transportområdet, at der finder en direkte regulering af
niveauet for tjenesteydelsers sikkerhed sted. Endvidere er der forskellige
bestemmelser og initiativer inden for EU-retten, der mere eller mindre direkte tager
hensyn til sikkerhedsaspekter ved visse tjenesteydelser. I de fleste tilfælde er
8
11.
12.
2.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444132_0009.png
hovedmålet med disse bestemmelser at sikre et velfungerende indre marked. Fire
hovedområder har særlig stor betydning: anerkendelse af eksamensbeviser,
certifikater og andre kvalifikationer med sigte på det indre marked, miljø, energi og
turisme.
14.
Transportsektorens
tværnationale beskaffenhed og det forhold, at traktatens artikel
71, litra c), udtrykkeligt hjemler mulighed for at vedtage foranstaltninger til højnelse
af transportsikkerheden, har gjort denne sektor til en udvalgt mål for EU's indsats.
Transportsikkerheden reguleres hovedsagelig gennem teknisk harmonisering med
henblik på opretholdelse af et højt sikkerhedsniveau eller gennem
harmoniseringsforanstaltninger på social- eller erhvervsuddannelsesområdet for at
sikre et tilstrækkeligt sikkerhedsniveau hos den transportør, som leverer
transportydelsen. Disse bestemmelser har direkte indflydelse på tjenesteydelsens
sikkerhed. Personbefordring ad landevej og søvejen er omfattet af utallige
bestemmelser med direkte indvirkning på sikkerheden, f.eks. Rådets direktiv
92/6/EØF
10
og 92/24/EØF
11
om hastighedsbegrænsende anordninger på tunge
motorkøretøjer til godstransport og personbefordring, Rådets forordning (EØF) nr.
3820/85
12
om udstyr installeret i motorkøretøjer, som anvendes til personbefordring
eller godstransport, til registrering af den tilbagelagte afstand, hastigheder og køre-
og hvileperioder samt Rådets forordning (EF) nr. 3051/95
13
om sikkerhedsledelse af
ro-ro-passagerfærger. For jernbaneområdets vedkommende er de væsentligste
sikkerhedskrav til de forskellige undersystemer (infrastruktur, rullende materiel,
signaler osv.) fastlagt i Rådets direktiv 96/48/EF
14
om interoperabilitet i det
transeuropæiske jernbanesystem for højhastighedstog og i Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2001/16/EF
15
om interoperabilitet i det transeuropæiske
jernbanesystem for konventionelle tog. Luftfarten er i medfør af bestemmelserne i
bilag 13 til Konventionen angående civil luftfart og Rådets direktiv 94/56/EF
16
direkte pålagt en forpligtelse til at undersøge flyvehavarier og flyvehændelser for at
højne sikkerheden. Dette direktiv skal suppleres af et direktiv
17
om indberetning af
hændelser. Harmoniseringen af den civile luftfartssikkerhed varetages gennem
Rådets forordning (EØF) nr. 3922/91
18
og Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EF) nr. 1592/2002
19
.
Forbedringen af transportsikkerheden er fortsat et nøglemål i overvejelserne om
fremtidens fælles transportpolitik
20
sammen med effektivitet, kvalitet og
nedbringelse af miljøpåvirkningen.
15.
16.
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
EFT L 57 af 2.3.1992, s. 27.
EFT L 129 af 14.5.1992, s. 154.
EFT L 370 af 31.12.1985, s. 1.
EFT L 320 af 30.12.1995, s. 14.
EFT L 235 af 17.9.1996, s. 6.
EFT L 110 af 20.4.2001, s. 1.
EFT L 319 af 12.12.1994, s. 14.
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om indberetning af hændelser inden for civil luftfart,
EFT C 120 af 24.4.2001, s. 148.
EFT L 373 af 31.12.1991, s. 4.
EFT L 240 af 7.9.2002, s. 1.
Hvidbog "Den europæiske transportpolitik frem til 2010 - De svære valg", KOM(2001) 370 endelig af
12.9.2001.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444132_0010.png
17.
Gennemførelsen af traktatens principper om etableringsfrihed og fri udveksling af
tjenesteydelser har allerede indirekte taget hensyn til tjenesteydelsers sikkerhed i
kraft af bestemmelserne om
gensidig anerkendelse af faglige kvalifikationer
og
harmonisering eller gensidig anerkendelse af nationale regler om adgang til
regulerede erhverv. Indvirkningen har særlig betydning i visse erhverv inden for den
medicinske sektor som sygeplejersker
21
og læger
22
.
Desuden har
andre foranstaltninger vedrørende det indre marked
indflydelse på
forbrugertjenesters sikkerhed. Således har bestemmelserne om medicinsk udstyr
23
og
lovgivning om fødevarer en positiv, indirekte virkning på sikkerhedsniveauet ved de
tjenesteydelser, der udføres i tilknytning hertil.
Beskyttelsen af menneskers sundhed er et af hovedmålene i
EU's miljøpolitik.
Den
tætte sammenhæng mellem miljøet og menneskers sundhed danner grundlag for
forskellige bestemmelser, der ikke har forbrugersikkerhed som deres direkte mål,
men som alligevel i praksis medfører forøget sundhed og sikkerhed for forbrugerne,
herunder også i forbindelse med forbrugertjenester. EU-lovgivningen om
affaldshåndtering, f.eks. forbrænding, deponering og transport, bidrager således til
bedre sikkerhed i forbindelse med udbud af tjenesteydelser ved at begrænse de
forskellige typer forurening, som kunne være til skade for folkesundheden. I andre
tilfælde har forbindelsen mellem miljøbeskyttelse og forbrugertjenesters sikkerhed
en mere direkte karakter, f.eks. i form af Rådets direktiv 98/83/EF
24
om kvaliteten af
drikkevand.
De fælles bestemmelser om energi
har en begrænset og indirekte virkning på
tjenesteydelsers sikkerhed. Energipolitikken bidrager til de generelle målsætninger
for EU's økonomiske politik med sit fokus på integration og åbning af markederne og
forebyggelse af hindringer. Ud over disse generelle målsætninger har
energipolitikken mere specifikke mål i henseende til at forene konkurrencedygtighed
med forsyningssikkerhed og miljøbeskyttelse. Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 94/63/EF
25
om forebyggelse af emissioner af flygtige organiske forbindelser
(VOC) ved benzinoplagring og benzindistribution har en mere direkte virkning på
sikkerhedsniveauet.
I traktaten er der ikke fastlagt bestemmelser med særligt henblik på fælles initiativer i
turistsektoren.
Kommissionens rolle er her primært at være koordinator og
katalysator. Derfor findes der også kun få EU-bestemmelser med en direkte og
primær virkning på tjenesteydelsers sikkerhed i turistsektoren. De, der findes, hænger
sammen med andre politikområder, og deres hovedformål er ofte et velfungerende
indre marked. Det er f.eks. tilfældet med Rådets direktiv 90/314/EØF
26
om
pakkerejser, der bygger på traktatens tidligere artikel 100 A (nu artikel 95), og
hvorved rejsearrangøren og/eller formidleren er ansvarlig for skader, der påføres
forbrugeren som følge af manglende eller mangelfuld opfyldelse af kontrakten, og
18.
19.
20.
21.
21
22
23
24
25
26
Rådets direktiv 77/452/EØF, EFT L 176 af 15.7.1977, s. 1, og 77/453/EØF, ibid., s. 8.
Rådets direktiv 93/16/EØF, EFT L 165 af 7.7.1993, s. 1.
Rådets direktiv 93/42/EØF, EFT L 169 af 12.7.1993, s. 1, og 90/385/EØF, EFT L 189 af 20.7.1990, s.
17.
EFT L 330 af 5.12.1998, s. 32.
EFT L 365 af 31.12.1994, s. 24.
EFT L 158 af 23.6.1990, s. 59.
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444132_0011.png
med Rådets henstilling 86/666/EØF
27
om brandsikring af eksisterende hoteller. EU's
nuværende turistpolitik gælder først og fremmest erhvervets udvikling og
konkurrencedygtighed. Forbrugertjenesters sikkerhed nævnes ikke i denne
forbindelse som et mål i sig selv, men snarere som et indirekte resultat af, at man
fremmer tjenesteydelsernes kvalitet for at udvikle turistaktiviteterne.
Medlemsstaternes
metoder,
tjenesteydelsers sikkerhed
28
22.
politikker
og
lovgivning
vedrørende
Adskillige politikker og lovgivningsmæssige foranstaltninger i medlemsstaterne yder
et vægtigt
indirekte
bidrag til tjenesteydelsers sikkerhed. Man kan f.eks. nævne krav
til opførelse og drift af bygninger og arbejdssteder, hvor der udføres tjenesteydelser,
tekniske foranstaltninger vedrørende udstyr og produkter, regler for tjenesteyderens
kvalifikationer og godkendelse samt bestemmelser om sundhed og sikkerhed på
arbejdspladsen. En yderligere analyse af disse politikker og lovgivningsområder ville
føre alt for vidt og falde uden for afgrænsningen af denne rapports emne. Der
fokuseres derfor i det følgende på nationale politikker og love, hvor
foranstaltningerne direkte vedrører
leveringen af ydelsen,
og hvor
hovedformålet
er
at beskytte forbrugerens sundhed og fysiske sikkerhed.
Der findes ingen sammenhængende eller typisk
samlet fremgangsmåde
på området i
medlemsstaterne. Halvdelen af medlemsstaterne har fastlagt en specifik politik for
området "tjenesteydelsers sikkerhed", mens andre tager spørgsmålet om
tjenesteydelsers sikkerhed op fra sag til sag eller i forbindelse med andre politikker.
Der kan udpeges tre forskellige nationale fremgangsmåder. Nogle medlemsstater har
en generel lovgivning om tjenesteydelsers sikkerhed som supplement til
sektorspecifikke foranstaltninger. Dette gælder Finland, Frankrig, Portugal, Spanien
og Sverige. Irland og Det Forenede Kongerige har et udvidet anvendelsesområde for
deres generelle lovgivning om sikkerhed på arbejdspladsen med henblik på også at
dække forbrugersikkerhed som supplement til deres sektorpolitikker og den
sektorspecifikke lovgivning. Resten af medlemsstaterne har sektorpolitikker og
sektorspecifik lovgivning, men ikke nogen overordnet generel struktur.
De medlemsstater, som har vedtaget
generel lovgivning,
har valgt forskellige retlige
rammer og forskellige lovgivningsmetoder. Finland og Sverige har integreret
tjenesteydelsers sikkerhed i deres lovgivning om produktsikkerhed. De generelle
krav til forbrugertjenester er derfor mere eller mindre parallelle med de krav, der
gælder for produkter. Myndighederne råder over de fornødne beføjelser til at
overvåge, kontrollere og reagere på mangelfuld sikkerhed ved tjenesteydelser.
Frankrig, Portugal og Spanien har valgt at indarbejde bestemmelser om
tjenesteydelser i deres generelle forbrugerlovgivning. F.eks. Spanien har en
bestemmelse i sin generelle lov om beskyttelse af forbrugere og brugere om, at
tjenesteydere kun må markedsføre sikre tjenesteydelser. I Det Forenede Kongerige
fremgår det klart af loven om sundhed og sikkerhed på arbejdspladsen, at formålet
tillige er at beskytte offentligheden, herunder forbrugerne, mod risikoen for sundhed
og sikkerhedsrisici som følge af arbejdstageres aktiviteter. Lovgivningen indeholder
bestemmelser om pligten til at sørge for sikkerheden på arbejdssteder, hvor
23.
24.
27
28
EFT L 384 af 31.12.1986, s. 60.
Denne del af rapporten understøttes af Kommissionens arbejdsdokument {SEC(2003) 625}, som giver
en faktuel oversigt over medlemsstaternes politikker og lovgivning om tjenesteydelsers sikkerhed.
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444132_0012.png
offentligheden har adgang, herunder de arbejdssteder, hvor forbrugertjenester
udbydes. I Irland har man valgt et lignende system.
25.
Alle medlemsstater har vedtaget
sektorspecifik lovgivning
i betydeligt omfang. Ud
over lovgivningen om transportydelser, som i høj grad er en gennemførelse af
international ret og EU-ret, dækker lovgivningen hovedsagelig fire sektorer, nemlig
sundhed, overnatning, primært i forbindelse med turisme, sport og fritid samt
tjenesteydelser af almen interesse såsom el- og gasinstallation. Nogle medlemsstater
har også vedtaget lovgivning specielt målrettet mod reparationsydelser, installation
af produkter samt personlige ydelser, som de udbydes hos f.eks. frisøren og i
solcentre.
I
sundhedssektoren
har alle medlemsstater koncentreret sig om lovgivning
vedrørende sundhedspersonalets kvalifikationer. Desuden findes der omfattende
regler for udførelsen af sundhedsydelser og de tilhørende fysiske rammer, f.eks.
udformning, opførelse, vedligeholdelse og drift heraf. Generelt er sundhedsområdet
omfattet af et stort antal lovbestemte krav til tjenesteyderne med det primære formål
at beskytte patienterne. Det bemærkes, at den kliniske del af sundhedsydelserne,
navnlig lægelige fejl, følges op af andre institutioner og myndigheder end dem, der
har ansvaret for ikke-kliniske områder som arbejdsstedets sikkerhed, udformning af
skridsikker gulvbelægning osv.
Overnatning
er et lovreguleret område i alle medlemsstater, primært i forbindelse
med udformning og opførelse af bygninger og lovpligtigt sikkerhedsudstyr typisk til
brug ved brand. Lovbestemmelserne varierer i betydelig grad ikke blot nationalt, men
også regionalt og lokalt alt efter lokale behov og karakteristika.
Sport og fritid
omfatter en lang række aktiviteter lige fra popkoncerter og diskoteker
over legepladser til dykkerkurser og skicentre. Denne sektor er i stigende grad
genstand for lovregulering fra medlemsstaternes side, hovedsagelig på ad hoc-basis
alt efter konkrete ulykker eller tegn på, at risikoen er øget til et uacceptabelt niveau.
En betydelig del af lovgivningen har fokus på arbejdssteder og bygninger, der
anvendes ved udførelsen af tjenesteydelsen. I Sverige dækker lovgivningen
vedrørende tekniske krav til bygninger også opførelse af skicentre og idrætsanlæg.
Herudover har nogle medlemsstater indført krav til tjenesteydere med hensyn til
kvalifikationerne hos deres personale eller selve ydelsen. I Danmark f.eks. skal
fyrværkerivirksomheder have driftstilladelse, mens lovgivningen om offentlige
forlystelser indeholder bestemmelser om uddannelse af personalet og overvågning af
faciliteterne, f.eks. skydebaner og rutsjebaner.
Visse tjenesteydelser af almen interesse
såsom el- og gasinstallation indebærer en
anseelig potentiel risiko og er lovreguleret i betydelig grad i alle medlemsstater.
Lovreguleringen er koncentreret om tjenesteyderens kvalifikationer, men også i
nogen grad om selve ydelsen. Affaldshåndtering, spildevand og vandforsyning er
også lovregulerede områder, men primært med det formål at mindske risikoen for
folkesundheden og miljøet, ikke for at beskytte forbrugernes fysiske sikkerhed.
National lovgivning om affaldsforbrænding, som bygger på EU-lovgivning, er
således rettet mod at nedbringe emissionerne af farlige stoffer.
Reparationer, udlejning og installation af produkter
er områder, som er tæt
forbundet med produktsikkerhed, men alligevel er sikkerheden ved udbuddet af disse
tjenesteydelser genstand for særlig lovgivning i visse medlemsstater. Desuden har
12
26.
27.
28.
29.
30.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444132_0013.png
nogle få medlemsstater lovgivet specielt om
personlige tjenesteydelser
som frisører
og solcentre.
31.
Når man ser nærmere på medlemsstaternes konkrete krav til de forskellige
forbrugertjenester, kan en række
nøglebestemmelser
af generel karakter udpeges
såvel i den horisontale som i den sektorspecifikke lovgivning.
For det første er der eksempler på
pligten til at yde "sikre tjenesteydelser".
I finsk,
fransk, portugisisk, spansk og svensk lovgivning findes der generelle
lovbestemmelser, som påbyder tjenesteyderen kun at markedsføre "sikre
tjenesteydelser". Bestemmelsen ledsages af diverse definitioner af og kriterier for,
hvad der må anses for en "sikker" tjenesteydelse. På områder med særlige interesser
vedtages der endvidere bestemmelser for at specificere dette generelle krav. Andre
sikkerhedsforpligtelser kan findes i den sektorspecifikke lovgivning, Den direkte
anvendelse af sådanne generelle sikkerhedsforpligtelser forekommer i praksis at være
meget begrænset, såfremt der ikke findes en standard eller et klart referencepunkt.
For det andet findes der bestemmelser, som påbyder tjenesteyderen at indføre
sikkerhedskontrolprocedurer
for virksomhedens drift og aktiviteter. Normalt
omfatter sådanne bestemmelser en pligt til at bestemme og vurdere risici, træffe
rimelige foranstaltninger til forebyggelse af fare for sundhed og sikkerhed, indføre
interne kontrolsystemer for at sikre systematisk og sikker tilrettelæggelse af
aktiviteterne samt fastlægge nødplaner. For at undgå uforholdsmæssigt tunge
forpligtelser for små og mellemstore virksomheder bestemmes det som regel, at den
interne kontrol skal tilpasses virksomhedens art, aktiviteter, risici og størrelse,
således at sikkerhedslovgivningens krav kan overholdes. I Frankrig f.eks. skal den
ansvarlige for en offentlig legeplads ifølge loven holde vedligeholdelsesplanen for
legepladsen og registret over det udførte arbejde ajour. Dokumentationen skal stilles
til rådighed for myndighederne på disses anmodning. I Det Forenede Kongerige skal
alle tjenesteydere ifølge en generel bestemmelse udføre en risikovurdering.
Virksomheder med færre end fem ansatte er underlagt mindre formelle krav end
større virksomheder. Norge har et lignende system med bestemmelser om intern
kontrol.
For det tredje findes der det fællestræk - i det mindste i den sektorspecifikke
lovgivning - at tjenesteyderne har pligt til at
oplyse forbrugerne
om alvorlige risici
forbundet med den udbudte tjenesteydelse eller at indhente oplysninger om
forbrugernes færdigheder og erfaringer. Et eksempel herpå er den regionale
lovgivning i Østrig om bjergførere, ifølge hvilken føreren skal oplyse og holde sig
underrettet om mulige risikofaktorer. I den finske generelle lovgivning stammer
denne pligt mere eller mindre indirekte fra lovens artikel 4, hvori det bestemmes, at
en tjenesteydelse må anses for usikker og derfor forbudt, hvis "… en usand,
vildledende eller utilstrækkelig oplysning givet om tjenesteydelsen kan medføre
skade, forgiftning, sygdom eller anden fare for sundheden". Der består således en
indirekte forpligtelse til at give tilstrækkelige og fyldestgørende oplysninger om
risiciene. Desuden
kan
den finske tilsynsmyndighed kræve, at tjenesteyderen oplyser
forbrugeren om særlige risici forbundet med en tjenesteydelse. Denne mulighed er
aldrig blevet udnyttet i praksis, fordi de finske forbrugermyndigheder i konkrete
sager har valgt at informere forbrugerne direkte gennem bl.a. medierne.
For det fjerde er bestemmelser om myndigheders beføjelser med hensyn til at
udføre
markedsovervågning og føre tilsyn med tjenesteydere
en væsentlig del af både den
13
32.
33.
34.
35.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444132_0014.png
generelle og den sektorspecifikke lovgivning. Beføjelser til at overvåge
forbrugertjenester udøves som regel i tæt forbindelse med overvågningen af
produktsikkerheden og/eller sikkerheden på arbejdspladsen enten af
forbrugermyndighederne eller de myndigheder, som er ansvarlige for sikkerheden på
arbejdspladsen. Finland har f.eks. givet den finske forbrugerstyrelse disse beføjelser,
mens beføjelserne i Det Forenede Kongerige er placeret hos sundhedsmyndighederne
fordelt på Health and Safety Commission og Health and Safety Executive. De
generelle beføjelser er i vidt omfang delegeret til regionalt og lokalt plan, og de er
underordnet sektormyndighedernes beføjelser. I Det Forenede Kongerige forsøger
Health and Safety Executive at afgrænse de enkelte områder efter kriterier for
ekspertise, økonomi, effektivitet og hensigtsmæssighed. Således beror ansvaret for
brandsikkerhed hos brandtilsynet, de fleste transportspørgsmål hos de relevante
transportmyndigheder osv. De kompetente myndigheder råder normalt over en lang
række foranstaltninger baseret på overvågnings- og tilsynsresultater. I Frankrig og
Finland kan de kompetente myndigheder f.eks. pålægge tjenesteyderen at træffe
foranstaltninger til imødegåelse af den frembudte risiko, eller de kan forbyde udbud
af den pågældende tjenesteydelse permanent eller midlertidigt. I alvorlige tilfælde
kan bøder og strafferetlige sagsanlæg komme på tale. I nogle tilfælde har de
kompetente myndigheder desuden mulighed for at indføre krav, som udbydere af
visse tjenesteydelser skal opfylde, før de kan opnå driftstilladelse, hvis der er tale om
betydelige risici. Medlemsstater uden generel lovgivning eller politik overlader
udelukkende kontrollen med tjenesteyderne til sektormyndighederne.
36.
For det femte har nøglesektorer som transport og sundhed et sindrigt system for
anmeldelse
af ulykker og hændelser med henblik på underretning af myndighederne,
begrænsning af skaderne ved usikre tjenesteydelser og overvågning af risikoen.
Finland har indført generelle krav til tjenesteydere om anmeldelse af tilfælde, hvor
tjenesteyderen har konstateret en uacceptabel risiko og truffet foranstaltninger i
henhold hertil.
Ud over de lovgivningsmæssige foranstaltninger, der er truffet i alle medlemsstater,
er der i visse tilfælde indført
frivillige eller ikke-lovgivningsmæssige foranstaltninger
primært i form af adfærdskodekser, retningslinjer, bedste praksis og frivillige
standarder. Med undtagelse af Finland foregår indførelsen af sådanne
foranstaltninger normalt på ad hoc-basis. Dog forekommer sektoren for sport og
fritid at være særligt i fokus. Der findes f.eks. standarder for skiudlejning i Frankrig,
popkoncerter og idrætsanlæg i Irland, ridesportscentre i Nederlandene og
dykkerkurser i Sverige. I de fleste tilfælde udvikler tjenesteyderne adfærdskodekser i
samarbejde med myndighederne og/eller forbrugerorganisationerne. I Irland og Det
Forenede Kongerige er visse sektorer med et betydeligt risikopotentiale som
sundhedssektoren og gasinstallationsområdet dækket af ikke-lovgivningsmæssige
foranstaltninger, men denne fremgangsmåde er i øjeblikket til revurdering.
Finland har en mere systematisk ordning for udvikling af retningslinjer i henhold til
sin generelle lovgivning. Der udarbejdes retningslinjer for de vigtigste offentlige
tjenesteydelser i tæt samarbejde med tjenesteyderne på baggrund af resultaterne af
markedsovervågning, klagesager osv.
38.
Ud fra ovenstående beskrivelse kan det
konkluderes,
at forbrugertjenester med et
betydeligt risikopotentiale såsom personbefordring, sundhedsydelser og el- og
gasinstallation i omfattende grad er genstand for lovgivning og overvågning i alle
medlemsstater alt efter de lokale, regionale og nationale prioriteringer og ressourcer.
14
37.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444132_0015.png
Billedet af de øvrige forbrugertjenester, typisk inden for sport og fritid, er mere
broget. Nogle lande har fokuseret på sektorspecifikke initiativer med hver sin
blanding af lovgivningsmæssige og ikke-lovgivningsmæssige foranstaltninger, mens
andre har indarbejdet generelle tillægsbestemmelser i deres lovgivning som
sikkerhedsnet og grundlag for imødegåelse af fremtidens nye risici. Der er dog intet
bevis på dette stadium for, at forskellene i politik og lovgivningsmæssige
fremgangsmåder i medlemsstaterne nødvendigvis betyder, at der er væsentlige
forskelle på forbrugerbeskyttelsesniveauet, selv om mange forbrugere synes at
mangle tillid til sikkerheden ved produkter og tjenesteydelser, der udbydes i andre
medlemsstater end deres egen
29
. Det forekommer mere afgørende for det faktiske
sikkerhedsniveau, om der findes tilstrækkelig administrativ kapacitet og vilje til at
bruge ressourcer på markedstilsyn og opfølgning hos tjenesteyderne. Der er desuden
en generel mangel på viden og åbenhed med hensyn til gældende lov i andre
medlemsstater. Både forbrugere og tjenesteydere har udpeget manglen på oplysning
om eksisterende regler og deres anvendelse i andre medlemsstater
30
som en af
hindringerne for, at det indre marked for tjenesteydelser kan fungere effektivt.
Den faktiske tilstand i EU på området tjenesteydelsers sikkerhed
39.
Den tragiske kanoulykke i Interlaken i Schweiz i juli 1999, da 19 mennesker
druknede i en flod med meget høj vandstand, branden på et diskotek i Gøteborg i
Sverige den 29. oktober 1998, da 90 mennesker omkom, og tragedien på Roskilde-
festivalen i Danmark den 29. juni 2000, hvor panikken i menneskemassen foran en
rockscene kostede ni unge livet, er blandt de veldokumenterede eksempler på nylige
tilfælde, hvor tjenesteydelsers sikkerhed var inde i billedet. Man kunne her tilføje
adskillige personbefordringsulykker. Uden for transportsektoren er der imidlertid
næppe adgang til mere
systematisk
information og statistisk materiale om den
faktiske tilstand på området tjenesteydelsers sikkerhed i EU. Der er adgang til
ulykkesdata, som er indsamlet gennem EHLASS (det europæiske
overvågningssystem for ulykker i hjemmet og i fritiden) og gennem projekter under
IPP (programmet om forebyggelse af personskader), og som er samlet i den database,
der hedder ISS (systemet til overvågning af personskader). Men i lighed med kilder
som Eurostat, nationale myndigheder, europæiske forbrugerorganisationer,
europæiske
forsikringsselskaber,
akademiske
institutioner
og
visse
erhvervsorganisationer kan denne database ikke levere data til en systematisk
vurdering af sikkerheden i de mest relevante servicesektorer.
Man kan ikke ud af EHLASS-data fra ISS-databasen finde de ulykker, der er
forårsaget af udførelsen af forbrugertjenesteydelser. Den begrænsede beskrivelse af
årsagen til ulykken giver ikke grundlag for at afgøre den præcise årsag. Fraregnet
ulykker inden for vejtransport og på arbejdspladsen er en betydelig del af de ca. 26
mio. indrapporterede ulykker i 1998 sket i hjemmet. Mange af de resterende ulykker
sker, når de skadelidte personer handler på eget initiativ. Endelig er mange ulykker
forbundet med forbrugsvarer. Der findes ingen metoder til vurdering af den andel af
ulykkerne, som opstår i forbindelse med forbrugertjenester, omend den må forventes
at være betydelig.
40.
29
30
Gallup Europe, "Study on consumers", januar 2002, og Eurobarometer-undersøgelse EB 57.2/175.
KOM(2002) 441 endelig af 30.7.2002.
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444132_0016.png
41.
På nationalt plan har Det Forenede Kongerige et af de mest avancerede systemer til
indsamling af ulykkesdata i EU
31
. Det administreres af de britiske
sundhedsmyndigheder. I statistikkerne skelnes dog ikke mellem ulykker, der hænder
forbrugere, og ulykker, der rammer tilskuere. Af de i alt 19 591 ikke-dødelige
personskader, som blev registreret i 2000/2001 i servicesektoren, må en stor del være
skader på tilskuere. Men en række af disse ulykker kan være sket, idet forbrugeren
handlede på eget initiativ og ikke som modtager af en tjenesteydelse leveret af
tredjemand, eller på grund af varen snarere end tjenesteydelsen i sig selv. Derfor kan
sådanne data ikke bruges som grundlag for en ekstrapolation til europæisk plan.
De britiske statistikker indeholder også oplysninger om ulykker med dødelig udgang.
I 2000/2001 skete der i Det Forenede Kongerige 445 ulykker med dødelig udgang
blandt offentligheden, herunder både tilskuere og forbrugere, som følge af udøvelsen
af et arbejde. Imidlertid var de 333 heraf forbundet med transport, og de 298 af
ulykkerne ramte personer, som ikke havde adgang til eller begik selvmord på
transportsystemernes områder, hovedsagelig jernbanearealer. Af de sidste 112
ulykker med dødelig udgang skete de 92 i "servicesektoren"
32
. Denne kategori
rummer "hoteller og restauranter", "uddannelse", "social- og sundhedssektoren" (42
dødsulykker) og "andre samfundsmæssige, sociale og personlige tjenesteydelser" (26
dødsulykker). Det er vanskeligt at beregne "forbrugerdelen" heraf og umuligt at
analysere sig frem til andelen af skader som følge af forbrugsvarer. Herudover er
adskillige dødsulykker sandsynligvis forårsaget af personer, der handlede på eget
initiativ, eller kun fjernt forbundet med en tjenesteydelse.
Hvis vi ser på sektorspecifikke statistikker, er der i
transportsektoren
33
en
dødsulykkesrate pr. mia. personkilometer på 0,3 for busser, mens dette tal er 6,7 i
1999 for personbiler hovedsagelig anvendt til privat kørsel, dog inklusive taxier
m.fl.. Det samlede antal
færdselsulykker med dødelig udgang
var 42 122, heraf
24 599 med personbiler involveret. Det samlede antal dødsulykker i forbindelse med
togdrift var 16 i 1998, mens tallet for luftfarten på EU's område var 52 i 1999, hvilket
gav en dødsulykkesrate pr. mia. personkilometer på henholdsvis 0,7 og 0,1. I hele
verden døde 74 personer i 1999 som følge af ulykker om bord på passagerskibe.
Nogle af disse tal svinger meget fra år til år på grund af enkeltstående alvorlige
ulykker. Antallet af færdselsulykker med
personskade
var i 1999 1,3 mio. Dog skal
det bemærkes, at en betydelig del heraf ikke er forbundet med tjenesteydelser, men
til privatpersoners kørsel i egen bil. Man kan altså konkludere, at transportsektorens
statistikker er veludbyggede og tilstrækkeligt detaljerede til, at man kan udlede en
risikorate og træffe politiske valg og beslutninger i forbindelse med den fælles
transportpolitik.
I
sundhedssektoren
findes der ikke specifikke europæiske datasamlinger, men i ISS-
databasen er der et datasæt for personskader i forbindelse med ulykker uden dødelig
udgang i kategorien for medicinske/socio-medicinske institutioner og
sundhedsinstitutioner. Heraf fremgår, at der sker ca. 100 000 ulykker om året i EU.
Sandsynligvis har kun få af disse ramt tilskuere eller været forbundet med
forbrugsvarer eller personer, der handlede på eget initiativ. Alligevel indeholder
42.
43.
44.
31
32
33
Health and safety statistics 2000/2001, Health and Safety Commission.
Ibidem, s. 47.
EU energy and transport in figures 2001, Generaldirektoratet for Energi og Transport i samarbejde med
Eurostat.
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444132_0017.png
statistikkerne ikke detaljer nok til at bestemme risikoniveauet for f.eks. ulykker pr.
patienttime. Foruden registrering af typen ISS/EHLASS har mange lande lovpligtig
registrering af alle ulykker i sundhedsinstitutioner, så der findes et solidt statistisk
fundament på dette område.
45.
Ej heller i
sports- og fritidssektoren
findes der specifik samlet information på EU-
plan eller nationalt plan. I ISS-databasen findes der kategorier for ulykker på
"idrætsanlæg", "rekreative områder" og "naturområder". I alt samles der data om 6
mio. ulykker om året, hvoraf en betydelig del må formodes at ske uden forbindelse
med levering af en tjenesteydelse, dvs. at forbrugeren selv indleder aktiviteten. Der
findes ingen enkle metoder til at skelne klart mellem situationer, hvor tjenesteydelsen
er hovedårsagen til ulykken, og hvor forbrugeren selv er skyld i ulykken. Normalt
forårsages ulykker af et samspil af faktorer. En ulykke med et barn på en
markedsplads med forlystelser f.eks. kan skyldes både manglende opsyn fra
forældreside, fejl ved udstyret og dårligt uddannet personale.
I forbindelse med undersøgelser eller ad hoc-initiativer er der på nationalt plan
forsket i ulykker, der er sket i forbindelse med bestemte sports- og
fritidstjenesteydelser med særlige risici. I 1999 vurderede de franske myndigheder
34
således risici og ulykker på
ridesportscentre.
Man bemærkede, at det ikke havde
været muligt at tilvejebringe præcise og udtømmende ulykkestal. Imidlertid
vurderede myndighederne på baggrund af tal fra skadestuer, frivillige organisationer
og forsikringsselskaber, at der årligt skete mellem 500 og 2 000 ridesportsulykker
med personskade uden dødelig udgang i Frankrig
35
. Over halvdelen af disse skete på
ridesportscentre, mens resten var forbundet med ridning i naturen, hvor
tjenesteydelseselementet var mindre indlysende. Der blev registreret mindst en eller
to dødsulykker om året. Der blev ikke beregnet nogen risikorate i form af risikoen for
ulykker pr. ridetime. Hollandske, østrigske og amerikanske tal tyder på, at man i EU
kan have op til 100 000 ulykker om året. Det forekommer derfor ikke muligt at
foretage en nøjagtig ekstrapolation af de franske tal til EU-plan.
Der er god dokumentation af ulykker og dødsulykker i
skisportsområder
i Østrig,
Sverige, Frankrig og andre lande. I Østrig
36
blev der i gennemsnit registreret 90 000
personskader og 30 dødsulykker pr. skisæson. I løbet af skisæsonen 1. december
2000 til 31. maj 2001
37
registrerede man i Frankrig 45 000 personskader og 41
dødsulykker på pisterne. På grund af mangel på præcis information kan man her igen
ikke med sikkerhed afgøre, om ulykken er sket i forbindelse med ydelsen af en
forbrugertjeneste. Selv om skicentrene med deres skilifte, pister osv. skal ses som
tjenesteydelser, forårsages ulykkerne ofte af skiløberne selv, idet de overvurderer
deres egne evner, ikke fordi der mangler advarsler og skiltning m.m. Der kan ikke
udregnes nogen risikorate af statistikkerne i form af risikoen for ulykker pr. skitime.
Der er gjort forsøg på at analysere ulykkerne ved "nye" højrisikoformer for
ekstremsport,
som tilbydes forbrugerne, f.eks. dykning, klatring, elastikspring,
hanggliding, kajakroning, kanoroning og white water rafting. Selv om antal
46.
47.
48.
34
35
36
37
Commission de la sécurité des consommateurs (Kommissionen for Forbrugerbeskyttelse), udtalelse af
11.4.2001.
Ibidem, s. 3-6.
Indlæg af Dr. Rupert Kisser på Austrian Alpine Forum den 15.4.1999 og på Montreal Safety Seminar i
maj 2002.
Campagne national de prévention des accidents de ski et de snowboard, 2001-2002.
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444132_0018.png
dødsulykker og ulykker uden dødelig udgang er meget små i absolutte tal, fandt man
i en britisk undersøgelse på University of Lancaster
38
ud af, at dødsrisikoen ved
klatring, kanoroning og hanggliding var meget højere end risikoen for
færdselsulykker med dødelig udgang. Risikoniveauet synes primært at være påvirket
af udøvernes adfærd, når de er på egen hånd og ikke nødvendigvis i forbindelse med
en tjenesteydelse. Nationale statistikker afslører, at de fleste dykkerulykker sker i
forbindelse med private dykninger. Der er ikke beregnet nogen samlet risiko ved
dykkerkurser.
49.
I Nederlandene findes der statistikker over ulykker i
swimmingpools og
vandrutsjebaner
39
.
Mellem 1987 og 1996 skete der ca. 9 000 ulykker om året i
swimmingpools, herunder vandrutsjebaner. Der skete årligt ca. syv drukneulykker.
Det samlede antal ulykker er reduceret til 7 100 i 1998, mens ulykker i forbindelse
med vandrutsjebaner har ligget stabilt på ca. 1 000 om året. Der er ikke beregnet
nogen risikorate.
Af andre eksempler på ad hoc-statistikker kan nævnes belgiske og danske
myndigheders statistikker over ulykker og dødsulykker på legepladser og i
forlystelsesparker, irske myndigheders oplysninger om ulykker i forbindelse med
gasinstallationer, britiske myndigheders statistikker over brandsikkerhed i hoteller
samt franske og svenske statistikker over ulykker i solcentre. I lighed med data fra de
øvrige kilder er disse data ikke direkte anvendelige til vurdering af risikoen ved
forbrugertjenester.
Kommissionens undersøgelser og høringer og resultatet af en nylig undersøgelse
40
afslører, at der faktisk ikke er fundet belæg for folks opfattelse af, at et fremmed
lands servicesektor indebærer en samlet set højere risiko end deres egen.
Det fremgår af ovenstående, at der ikke findes megen systematisk faktuel
information om tjenesteydelsers sikkerhed ud over transportsektoren og
sundhedssektoren. De eksisterende rapporteringsstrukturer er ringe, og der er kun
gjort få forsøg på at strømline og anvende statistikker over forbrugernes risiko ved
tjenesteydelser som grundlag for nationale politikker. De strukturelle problemer i de
eksisterende dataindsamlingsordninger hindrer en reel forbedring af situationen. Det
er f.eks. vanskeligt at definere den nøjagtige grænse mellem produktrelaterede og
tjenesteydelsesrelaterede risici og ulykker. Herudover bliver der i mange af de
registrerede hændelser ikke skelnet mellem situationer, hvor forbrugeren agerer på
eget initiativ, og situationer, hvor en tjenesteyder er involveret. Endelig skelnes der i
mange ulykkesstatistikker ikke mellem forbrugere og andre borgere generelt. Alle
disse problemer gør det umuligt at foretage en sikker fortolkning af de data, der
faktisk findes. Det er derfor heller ikke muligt at vurdere den risiko, der er forbundet
med de forskellige tjenesteydelser, for at sammenligne risikoniveauet i de forskellige
lande, overvåge den tidsmæssige risikoudvikling eller foretage en dokumenteret
identificering af svagheder og mangler i risikoforebyggelsen og risikostyringen i de
enkelte medlemsstater. Endvidere skal enhver risikovurdering også indbefatte en
kvalitativ og kvantitativ bestemmelse af, hvor sandsynlige, hyppige og alvorlige de
Citeret af van Woudenberg på konferencen 3
rd
European Convention on Promotion of Safety and Injury
Prevention i Wien den 15.-16.3.2001.
Consumer Safety Institute, CISE, N° 4, december 1999.
Planistat i samarbejde med Consumer Risk Limited og Middlesex University, december 2000, Study of
the needs and scope for Community action in the field of services safety and liability.
50.
51.
52.
38
39
40
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444132_0019.png
kendte virkninger for sundheden og sikkerheden er. Her mangler der igen f.eks. tal
for hyppigheden af brugen af tjenesteydelser og antallet af forbrugere. De få
tilgængelige data kan således kun give en meget generel og upræcis idé om
risikoniveauet.
Løsningsmodeller for en EU-indsats
53.
På grundlag af en foreløbig identificering af mangler og svagheder i den aktuelle
tilstand blev der fundet en række løsningsmodeller for en EU-indsats for
tjenesteydelsers sikkerhed De blev herefter fremlagt til høring hos interessenter og
nationale myndigheder. De berørte parter udviste stor interesse for emnet
tjenesteydelsers sikkerhed og afgav detaljerede kommentarer, som er sammenfattet
nedenfor.
I betragtning af manglen på viden gjaldt den første løsningsmodel naturligt nok en
indsats fra EU's side for at indsamle data om ulykker og personskader i forbindelse
med tjenesteydelser. Endvidere ville en sådan indsats falde helt i tråd med
Kommissionens forbrugerpolitiske strategi
41
, som understreger behovet for at støtte
forbrugerpolitikken med relevante oplysninger og data med henblik på at justere
politikkerne og foretage de mest hensigtsmæssige prioriteringer. Høringen viste, at
der var bred opbakning til en indsats for at forbedre videngrundlaget, såfremt
tilrettelæggelsen heraf var omkostningseffektiv, og de afgørende metodologiske
problemer kunne løses. Interessenterne mente, at indsatsen skulle være koncentreret
om et begrænset antal prioriterede sektorer og bygge på eksisterende erfaringer med
og metoder til dataindsamling. Navnlig ville det være nødvendigt at sikre
samordning med det nye folkesundhedsprogram, hvori erfaringer og information fra
EHLASS og IPP skal samles.
En anden løsningsmodel med udvikling og fremme af ikke-lovgivningsmæssige
foranstaltninger såsom bedste praksis for tjenesteydere eller erhvervskategorier og
indførelse af europæiske frivillige standarder ville bidrage til at øge tjenesteydelsers
sikkerhed for forbrugerne gennem bedre information om de sikkerhedsniveauer, de
kan forvente, og bedre praksis hos tjenesteyderne. Undersøgelserne har vist, at der
findes sådanne foranstaltninger på serviceområdet, men at de ikke er særlig godt
koordineret. Høringen afslørede bred opbakning til udvikling og fremme af ikke-
lovgivningsmæssige
foranstaltninger
i
form
af
enten
enkeltstående
selvreguleringsmekanismer eller et fleksibelt supplement til de retligt bindende
instrumenter. Navnlig på forbrugersiden er man dog bekymret over manglen på
beføjelser til at håndhæve denne bløde form for lovgivning og de ikke-eksisterende
sanktioner i tilfælde af manglende overholdelse.
En tredje løsningsmodel gjaldt etablering på EU-plan af en ordning for certificering
af sikkerhedskontrolsystemer. En sådan ordning ville kræve fælles kriterier, hvis
overholdelse kunne verificeres af et officielt godkendt certificeringsorgan. Høringen
viste, at der i nogen grad var støtte hertil. Det blev understreget, at ordningen skulle
bygge på eksisterende nationale eller internationale standarder, frem for at man
indførte nye kriterier. Det var imidlertid den generelle opfattelse, at ordningen havde
54.
55.
56.
41
Meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet, Rådet, Det Økonomiske og Sociale Udvalg og
Regionsudvalget - Strategi for forbrugerpolitikken 2002-2006, KOM(2002) 208 endelig, EFT C 137 af
8.6.2002, s. 2.
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444132_0020.png
begrænset interesse for erhvervslivet, fordi sikkerhedsspørgsmål
vanskeligere at bruge som konkurrenceparameter end f.eks. miljøaspekter.
57.
forekom
Eventuelle mere vidtrækkende
harmoniseringsforanstaltninger
indgik også i
høringsprocessen, navnlig indførelsen af retligt bindende sikkerhedskrav til
tjenesteydere og obligatorisk indførelse af overvågning og markedstilsyn fra
myndighedernes side. Den nøjagtige forbedring af retligt bindende sikkerhedskrav
ville primært afhænge af, om der fandtes europæiske standarder eller andre mere
præcise fælles sikkerhedsspecifikationer for bestemte tjenesteydelser.
Ifølge høringen var meningerne tydeligt delte med hensyn til sådanne krav.
Forbrugerne foretrak denne type retligt bindende foranstaltning på grund af den
retssikkerhed, den gav i form af en generisk ramme for en forebyggende indsats.
Forbrugerorganisationerne understregede imidlertid, at der var et generelt problem
med effektiv håndhævelse af retligt bindende sikkerhedsbestemmelser og et behov
for fyldestgørende sanktioner i tilfælde af manglende overholdelse af lovkravene.
Erhvervslivet udtrykte tvivl med hensyn til merværdien ved en sådan foranstaltning.
Medlemsstaterne afgav forskellige foreløbige udtalelser, men flertallet kunne på det
givne tidspunkt ikke se behovet eller muligheden for at vedtage denne type
foranstaltning. Kun få interessenter i høringen tog stilling til indførelsen af det
obligatoriske markedstilsyn. Der blev udtrykt en vis interesse for udveksling af god
praksis. De fleste anså et sådant initiativ for et spørgsmål om ressourcer på nationalt
og lokalt plan og ikke som noget, der skulle være genstand for lovgivning.
I lovgivningsmæssig henseende ville harmoniseringsforanstaltninger skulle træffes i
henhold til traktatens artikel 95, som udgør lovgrundlaget for
harmoniseringsforanstaltninger forbundet med indførelsen af det indre marked. I
overensstemmelse med den pågældende retspraksis ville anvendelsen af denne artikel
kræve en vurdering af den faktiske eller potentielle handelshindring eller
konkurrenceforvridning, som skulle berettige EU's indsats. Det ville igen kræve
viden om udbuddet af og efterspørgslen efter de mest relevante forbrugertjenester på
tværs af grænserne og om den foreslåede lovgivnings potentielle virkning på både
sikkerhedsniveauet og de harmoniserede sikkerhedsbestemmelser. Der findes
imidlertid for øjeblikket ikke noget bevis for konkurrenceforvridning eller
handelshindringer som følge af forskelle i de nationale lovgivninger. Yderligere
foreligger der på dette stadium heller ikke nogen dokumentation, som kan berettige
vedtagelsen af harmoniseringsforanstaltninger vedrørende tjenesteydelsers sikkerhed
i henhold til de generelle principper for EU-lovgivningen, navnlig nærhedsprincippet
og proportionalitetsprincippet. Det er derfor ikke muligt på nuværende tidspunkt at
drage konklusioner om behovet for en lovgivningsmæssig indsats rettet mod at
harmonisere
de sikkerhedskrav, der anvendes på nationalt plan i bestemte
servicesektorer.
Prioriterede sektorer
58.
Selv om transport- og sundhedsydelser og tjenesteydelser med begrænset eller ingen
risiko for forbrugernes sundhed og fysiske sikkerhed, bl.a. finansielle tjenesteydelser
og elektroniske kommunikationsydelser, ikke er omfattet af denne rapport, er der en
lang række forskellige typer af forbrugertjenester, som er relevante. Når EU-
politikken skal udformes, vil det være væsentligt at
koncentrere sig om et antal
prioriterede forbrugertjenester
for at opnå erfaring og sikre, at indsatsen er målrettet.
Ideelt set bør der fokuseres på tjenesteydelser med en dokumenteret betydelig risiko
20
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444132_0021.png
for forbrugerne og et betydeligt element af udbud på tværs af landegrænser. Den
aktuelle mangel på viden om risikovurdering og virkningen på tværs af landegrænser
gør det imidlertid umuligt at foretage en prioritering på baggrund af solid
dokumentation. I stedet for en kvantitativ tilgang blev der derfor anvendt mere
kvalitative kriterier
i forsøget på at udvælge sektorer og tjenesteydelser på dette
stadium. Blandt kriterierne var typen og alvoren af den potentielle risiko, graden af
udbud på tværs af landegrænser og relevansen for forbrugere med særlige behov. Der
blev også taget hensyn til medlemsstaternes og interessenternes prioriteringer.
59.
På baggrund af disse kriterier kunne der udpeges to prioriterede sektorer, nemlig
tjenesteydelser forbundet med turisme,
herunder overnatningsmuligheder, navnlig
hoteller og campingpladser, og
sports- og fritidsydelser,
herunder legepladser,
markedspladser og forlystelsesparker, swimmingpools og andre vandsportsydelser,
rideskoler, skisport og "nye" ekstremsportsgrene som elastikspring og white water
rafting. Begge sektorer og de tilhørende tjenesteydelser frembyder en risiko for
dødsulykker og alvorlige personskader, de har en klar karakter af udbud på tværs af
landegrænser, forbrugerne er ofte børn og sommetider ældre mennesker, udbuddet
finder sted i hele EU, og begge sektorer har høj prioritet hos både medlemsstater,
forbrugerorganisationer og tjenesteyderne selv. Det kan tilføjes, at de to sektorer ofte
har forbindelse med hinanden, idet turisme i stigende grad indebærer udførelse af
organiserede sports- og fritidsaktiviteter.
K
ONKLUSIONER
,
DER KAN DRAGES AF DEN LOVGIVNINGSMÆSSIGE SITUATION OG
DEN FAKTISKE TILSTAND PÅ OMRÅDET TJENESTEYDELSERS SIKKERHED I
EU,
MED
HENBLIK PÅ POLITIKFASTLÆGGELSE
3.
Konklusioner, der kan drages af den lovgivningsmæssige situation
60.
På EU-plan findes der i øjeblikket ingen specifik lovgivning om tjenesteydelsers
sikkerhed bort set fra de EU-foranstaltninger, som direkte regulerer sikkerheden ved
forskellige transportformer som led i den fælles transportpolitik, der er forankret i
traktatens artikel 71. Imidlertid kan EU-lovgivningen inden for andre politikker have
en gavnlig afsmittende virkning på tjenesteydelsers sikkerhed. Et par gode eksempler
herpå er foranstaltningerne til gensidig anerkendelse af visse erhvervsfaglige
kvalifikationer med sigte på at lette udførelsen af professionelle tjenesteydelser i hele
EU og foranstaltningerne vedrørende kvaliteten af badevand, som er truffet i henhold
til EU's miljøpolitik, idet de bidrager til sikkerheden i turistsektoren. Desuden er den
del af EU-retten, hvori de tekniske regler for visse professionelle produkter og udstyr
harmoniseres, meget relevant for sikkerheden ved de tjenesteydelser, hvor
produkterne anvendes. Specifikt med hensyn til brandsikkerhed i hoteller vedtog
Rådet i 1986 henstilling 86/666/EØF om brandsikring af eksisterende hoteller.
Tjenesteydelsers sikkerhed vil også fortsat nyde indirekte gavn af bestemmelserne på
andre områder af de fælles politikker.
Alle medlemsstater har indført lovgivningsmæssige, administrative og tekniske
foranstaltninger på området tjenesteydelsers sikkerhed. Fremgangsmåderne er
forskellige, der er et bredt spektrum af foranstaltninger, men ingen fremherskende
modeller. Forbrugerorganisationerne har påpeget et generelt problem med
håndhævelse af bestemmelserne om forbrugersikkerhed og fraværet af tilstrækkelige
sanktioner i tilfælde af tjenesteydernes manglende overholdelse af lovkravene. På
grund af mangfoldigheden af berørte sektorer og forskellene i de nationale
21
61.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444132_0022.png
fremgangsmåder er det ikke desto mindre umuligt på dette stadium at udpege
specifikke mangler i de lovgivningsmæssige systemer og kontrol- og
håndhævelsessystemerne. Og det er ligeledes umuligt at fastslå, om det faktiske
beskyttelsesniveau i de forskellige medlemsstater varierer i afgørende grad.
Forbrugerorganisationer og tjenesteydere har udpeget manglen på oplysning om
eksisterende regler og deres anvendelse i andre medlemsstater som en hindring for
øget forbrugertillid til det indre marked for tjenesteydelser. Det har dog hidtil ikke
været muligt at finde beviser for handelshindringer eller konkurrenceforvridning som
følge af forskelle i de enkelte medlemsstaters krav. Det gør det vanskeligt på dette
tidspunkt at berettige en massiv EU-indsats med sigte på at harmonisere
medlemsstaternes sikkerhedsregler ved udbud af tjenesteydelser.
Konklusioner, der kan drages af den faktiske tilstand
62.
Analysen af den faktiske tilstand har vist, at der ikke findes megen systematisk
information om tjenesteydelsers sikkerhed. Det skyldes dels dårlige
rapporteringsstrukturer, dels at anvendelsen af statistikker over ulykker og hændelser
som grundlag for fastlæggelsen af en politik for tjenesteydelsers sikkerhed har meget
lav prioritet.
Derfor er forbedringen af videngrundlaget om tjenesteydelsers sikkerhed blevet
udpeget som en klar prioritet for EU's indsats. Selve høringen bekræftede, at der er
bred opbakning hertil, forudsat at tilrettelæggelsen bliver omkostningseffektiv, og at
de metodologiske problemer kan løses. For at disse betingelser kan opfyldes, vil det
være gavnligt at fokusere på et begrænset antal prioriterede sektorer eller
tjenesteydelser, navnlig tjenesteydelser inden for turisme og sport og fritid, og at
bygge på eksisterende erfaringer med og metoder til dataindsamling.
63.
Forbedringen af videngrundlaget er i sig selv en vægtig målsætning, eftersom det vil
kræve, at alle medlemsstater vedtager en mere systematisk tilgang til overvågning af
tjenesteydelsers sikkerhed i de vigtigste sektorer. Indsamlingen og bedømmelsen af
de relevante data indebærer metodologiske og organisatoriske spørgsmål, som
kræver en nøje gennemgang med henblik på identificering af praktiske og
omkostningseffektive løsninger. Det er tydeligvis et område, hvor en EU-indsats kan
gøre stor nytte, såfremt der udvikles en hensigtsmæssig fremgangsmåde. Ved
udviklingen heraf skal der tages skyldigt hensyn til de vanskeligheder, som små og
mellemstore virksomheder måtte få med at bære yderligere administrative eller
økonomiske
byrder.
Det
er
særlig
relevant
for
turistbranchens
enkeltmandsvirksomheder, hvoraf 95 % er små virksomheder eller mikro-
virksomheder.
På dette stadium bør EU's indsats for sikkerheden ved forbrugertjenester derfor
koncentreres om (a) at forbedre den tilgængelige viden om risici og ulykkesdata og
(b) systematisk at overvåge medlemsstaternes politikker og foranstaltninger.
Den hidtidige erfaring viser, at dataindsamlings- og overvågningsarbejdet ikke vil
blive udført systematisk og ensartet i hele EU, uden at der skabes formelle rammer
herfor. Udvidelsen af EU vil kun forstærke dette behov.
64.
65.
22
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444132_0023.png
Den foreslåede rammelovgivnings mål og indhold
66.
På baggrund af ovenstående rapport foreslår Kommissionen at indføre en
rammelovgivning med tilhørende procedurer, som skal sikre en systematisk og
sammenhængende indsamling og bedømmelse af data og oplysninger om ulykker og
personskader, som er forbundet med udførelsen af en tjenesteydelse. Den type
information, som forventes at blive udbyttet af dataindsamlingssystemet, vil afhænge
af de politiske målsætninger, der fastlægges i forbindelse med rammelovgivningen.
Af hensyn til omkostningseffektiviteten ville det være hensigtsmæssigt at fokusere
på de prioriterede sektorer med tilhørende tjenesteydelser, sådan som de er blevet
identificeret i denne rapport, nemlig tjenesteydelser forbundet med turisme, sport og
fritid.
På grund af mangfoldigheden af de foranstaltninger, som de enkelte medlemsstater i
øjeblikket anvender med henblik på at øge tjenesteydelsers sikkerhed, vil det være til
medlemsstaternes gensidige fordel at få mere information om hinandens relevante
love og politikker på området. Derfor bør rammelovgivningen også omfatte
procedurer for administrativt samarbejde mellem medlemsstaternes myndigheder
med sigte på en systematisk udveksling af information om udviklingen i politikker
og lovgivning og de opnåede resultater. Dette vil have betydning for identificeringen
af
specifikke
mangler
i
lovgivningssystemerne
og
kontrol-
og
håndhævelsessystemerne. Det er navnlig relevant, fordi forbrugere og tjenesteydere
har udpeget manglen på oplysning om eksisterende regler og deres anvendelse i
andre medlemsstater som en af hindringerne for et fungerende indre marked for
tjenesteydelser. Det er indlysende, at procedurerne for informationsudveksling bør
indrettes således, at der ikke sker overlapning med relevant eksisterende eller
kommende EU-lovgivning indeholdende procedurer for tilvejebringelse af
information om tekniske standarder og bestemmelser vedrørende tjenesteydelser.
I kraft af rammelovgivningen kunne der endvidere indføres procedurer for
fastlæggelse og anvendelse af europæiske standarder. Her ville netop det forbedrede
videngrundlag om tjenesteydelsers sikkerhed gøre det muligt at identificere
specifikke sektorer og risici, hvor der var behov for EU-standarder til støtte for de
nationale politikker og foranstaltninger vedrørende tjenesteydelsers sikkerhed for
forbrugerne.
Det præcise indhold af rammelovgivningen vil blive besluttet på baggrund af en nøje
cost-benefit-analyse, pilotprojekter, undersøgelser og yderligere arbejde, som skal
udføres i tæt samarbejde med medlemsstaterne. Målet bliver en optimal afgrænsning
og en definition af de bedst mulige metoder til overvågning og dataindsamling for at
sikre en reel merværdi af EU's indsats på en omkostningseffektiv måde. Det er
indlysende, at de lovgivningsmæssige initiativer, der påtænkes i forbindelse med det
indre marked for tjenesteydelser, også skal tages i betragtning, når
rammelovgivningen skal udformes.
På længere sigt vil Kommissionen blive bedre i stand til at vurdere de eventuelle
behov for mere vidtrækkende EU-lovgivning i lyset af den dokumentation, som
gøres tilgængelig i kraft af gennemførelsen af rammelovgivningen. Sådanne
lovgivningsmæssige initiativer, der ligger længere ude i fremtiden, vil kræve en
analyse af det relevante retsgrundlag og den økonomiske virkning. Navnlig vil
anvendelse af traktatens artikel 95 kræve en vurdering af de faktiske og potentielle
67.
68.
69.
70.
23
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
handelshindringer og konkurrenceforvridninger, som hidrører fra, at der er forskel på
de enkelte landes lovgivning om tjenesteydelsers sikkerhed. Eventuelle
harmoniseringsforanstaltninger vedrørende tjenesteydelsers sikkerhed skal fortsat
være i overensstemmelse med initiativer, der tages i forbindelse med strategien for
det indre marked for tjenesteydelser.
71.
I mellemtiden vil Kommissionen også fortsat vurdere medlemsstaternes
ansvarssystemer. Resultatet af denne vurdering vil bidrage til identificeringen af
eventuelle mangler i de nationale ansvarssystemer, hvilket skulle gøre det muligt at
afgøre, at om et nyt EU-initiativ på området kunne være nyttigt og berettiget.
24