Europaudvalget 2003
KOM (2003) 0361
Offentligt
1444175_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 20.6.2003
KOM(2003) 361 endelig
2003/0128 (COD)
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS DIREKTIV
om ændring af Rådets direktiv 74/408/EØF om motorkøretøjers sæder, disses
forankring og nakkestøtter
(forelagt af Kommissionen)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444175_0002.png
BEGRUNDELSE
1.
F
ORSLAGETS FORMÅL
Formålet med dette direktivforslag er at ændre Rådets direktiv 74/408/EØF af 22. juli
1974, senest ændret ved Kommissionens direktiv 96/37/EF, med hensyn til sæder til
motorkøretøjer, for at pålægge montering af sikkerhedsseler i andre køretøjer end
personbiler
1
fra 1. juli 2004.
I øjeblikket er det kun personbiler
2
, der er underlagt et krav om montering af
sikkerhedsseler i henhold til fællesskabsbestemmelserne.
Følgende direktiver vedrører montering af sikkerhedsseler i køretøjer:
Rådets direktiv 77/541/EØF af 28. juni 1977
3
, senest ændret ved
Kommissionens direktiv 2000/3/EF, om indbyrdes tilnærmelse af
medlemsstaternes lovgivning om sikkerhedsseler og fastholdelsesanordninger i
motordrevne køretøjer
Rådets direktiv 76/115/EØF af 18. december 1975
4
, senest ændret ved
Kommissionens direktiv 96/38/EØF, om tilnærmelse af medlemsstaternes
lovgivning om sikkerhedsselers forankring i motordrevne køretøjer
Rådets direktiv 74/408/EØF af 22. juli 1974
5
, senest ændret ved
Kommissionens direktiv 96/37/EF
6
, for så vidt angår motorkøretøjers sæder,
deres forankringer samt nakkestøtter.
Med henblik på obligatorisk montering af sikkerhedsseler i alle køretøjer foreslår
Kommissionen, at de tre direktiver ændres samtidigt. Under hensyntagen til, at det
endelige mål med den foreslåede aktion er at forbedre trafiksikkerheden, bør disse
vedtages samtidigt og gennemføres på samme dato.
2.
R
ETSGRUNDLAG
De foreslåede ændringsdirektiver er baseret på artikel 95 i traktaten om oprettelse af
Det Europæiske Fællesskab. De bygger på princippet om fuldstændig harmonisering,
hvor det er formålet gennem bindende fællesskabsbestemmelser og en fælles
godkendelsesprocedure at erstatte nationale love og procedurer, som kan skabe
hindringer for varers frie bevægelighed.
I dette særlige tilfælde kræver monteringen af sikkerhedsseler i andre køretøjer end
personbiler, at fabrikanterne udvikler en passende teknologi, der giver personerne i
1
2
3
4
5
6
Nemlig: minibusser (klasse M
2
), busser (klasse M
3
), lette lastvogne (klasse N
1
), mellemtunge og tunge
lastvogne (klasse N
2
og N
3
).
Klasse M
1
.
EFT L 220 af 29.8.1977, s. 95.
EFT L 24 af 30.1.1976, s. 6.
EFT L 42 af 12.8.1974, p 1.
EFT L 186 af 25.7.1996, s. 28.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444175_0003.png
køretøjet den højeste grad af beskyttelse. Fællesskabsretten indeholder allerede
relevante bestemmelser med henblik herpå.
For at det indre marked kan fungere så godt som muligt, skal disse direktiver gøres
obligatoriske i Fællesskabet og gennemføres på samme dato. Kun en sådan
samordnet aktion kan bidrage til at sikre, at det indre marked fungerer efter
hensigten.
3.
B
AGGRUND
Forbedring af trafiksikkerheden er et vigtigt spørgsmål, der angår enhver borger i
EU. I en betænkning fra 9. december 2002 anfører Europa-Parlamentet, at
trafiksikkerheden bør være en topprioritet, og at der skal findes frem til
foranstaltninger, der vil kunne reducere antallet af trafikdræbte og alvorligt
tilskadekomne
7
.
I sin hvidbog "Den
europæiske transportpolitik frem til 2010 – De svære valg",
gør
Kommissionen opmærksom på:
"Den
pris, europæerne betaler for mobiliteten, har været og er stadig i vore dage
altfor høj. Siden 1970 er således over 1,64 mio. af vore medborgere blevet dræbt i
trafikken på vejene[…]. I 2000 krævede trafikulykker over 40 000 dødsofre og mere
end 1,7 mio. kvæstede i EU […]. Én ud af tre vil blive kvæstet i trafikken på et eller
andet tidspunkt i livet."
8
En af de foranstaltninger, som Kommissionen planlægger på denne baggrund, er
udvidet brug af sikkerhedsseler, når disse er monteret i køretøjerne. Indtil nu har
obligatorisk brug af fastholdelsesanordninger i henhold til Rådets direktiv
91/671/EØF
9
været påbudt i lette køretøjer, hvis sådanne anordninger er monteret.
Dette berører for- og bagsæder i køretøjer i klasse M
1
, forsæder i køretøjer i klasse
N
1
og visse køretøjer i klasse M
2
, mens tunge køretøjer slet ikke berøres.
Europa-Parlamentet og Rådet er i færd med at vedtage en ændring af direktiv
91/671/EØF, som vil gøre brugen af sikkerhedsseler obligatorisk i alle køretøjer,
hvor sådanne sikkerhedsseler er monteret.
For at gøre disse foranstaltninger meget mere effektive med hensyn til beskyttelsen
af personerne i et køretøj er der behov for en aktion, der skal gøre det obligatorisk for
fabrikanterne at montere sikkerhedsseler på sæder i alle motorkøretøjer og specielt i
turistbusser.
4.
TEKNISKE ASPEKTER
Forankringer til sikkerhedsseler til tunge køretøjer, herunder busser, kan af tekniske
grunde ikke fastgøres i køretøjets karrosserikonstruktion, således som det normalt er
tilfældet i personbiler, og de fastgøres derfor til sæderne. Derfor kræves der
7
8
9
Endelig betænkning A5-0444/2002 af 9.12.2002, s. 14.
Den europæiske transportpolitik frem til 2010 – De svære valg, KOM(2001)370, side 65 –
http://europa.eu.int/comm/energy_transport
EFT L 376 af 31.12.1991, s. 26.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444175_0004.png
overensstemmelse med de tre direktiver i kombination, fordi sikkerhedsseler og/eller
fastholdelsesanordninger skal fastgøres forsvarligt til forstærkede og standardiserede
forankringer, der er monteret i køretøjet på en sådan måde, at sikkerhedsselerne kan
anvendes korrekt. De kræfter, som en person udøver på sikkerhedsselen i tilfælde af
en kollision, overføres til sædeforankringerne, og derfor skal disses styrke prøves
med en kombination af belastninger.
Indtil nu har der ikke være krav om sikkerhedsseler for sidevendte sæder.
Kommissionen benytter denne lejlighed til at vurdere muligheden for at gøre
montering af sikkerhedsseler obligatorisk for sidevendte sæder. I forbindelse med
drøftelserne vedrørende direktiv 2001/85/EF
10
om sikkerhed i busser iværksatte
Kommissionen en undersøgelse for at finde ud af, hvilke type sikkerhedsseler, der
kunne fastholde passagerne mest effektivt. De resultater, som konsulenten
udarbejdede, førte til den konklusion, at det er bedst at forbyde sidevendte sæder i
disse køretøjer, bortset fra i bybusser
11
.
5.
S
UBSIDIARITET
Der er blevet taget hensyn til principperne om "subsidiaritet" og "proportionalitet",
som omhandles i artikel 5 i traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab.
Målene med dette direktiv, nemlig at øge trafiksikkerheden og undgå
handelshindringer inden for Fællesskabet, kan som følge af foranstaltningens omfang
og virkninger ikke på tilfredsstillende vis opfyldes af medlemsstaterne, og kan derfor
mere effektivt opnås på fællesskabsplan. Dette direktiv går ikke ud over, hvad der er
nødvendigt for at nå de tilsigtede mål.
6.
6.1.
H
ØRING AF DE BERØRTE PARTER
Medlemsstaternes holdning
Medlemsstaterne er blevet underrettet om indholdet af nærværende forslag via
Kommissionens arbejdsgruppe for motorkøretøjer (Motor Vehicle Working Group -
MVWG), som består repræsentanter for alle medlemsstaterne, industrien og ikke-
statslige organisationer. De fleste medlemsstater støtter dette forslag.
Ved udarbejdelsen af forslaget har Kommissionen taget hensyn til de undersøgelser,
som konsulenten har gennemført vedrørende placering af sæder i længderetningen i
busser, hvori det konkluderes, at "sæder
i længderetningen ikke bør tillades i de
kategorier af køretøjer, hvor der ikke tillades stående passagerer, men bør tillades i
de kategorier af køretøjer, hvor der tillades stående passagerer, med forbehold af
visse konstruktionsmæssige overvejelse og under hensyntagen til køretøjets
anvendelse, f.eks. lokalbus, bybus osv."
12
Disse konklusioner er ikke blevet anfægtet af medlemsstaterne.
10
11
12
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv af 20. november 2001 (EFT L 42 af 13.2.2002, s. 1).
Safety Consideration of Longitudinal Seating Arrangements in Buses and Coaches - Results of an
investigation
research
conducted
by
Cranfield
Impact
Centre
(July
2001)
http://europa.eu.int/comm/enterprise/automotive/index.htm.
Safety Consideration of Longitudinal Seating Arrangements in Buses and Coaches, Executive Summary
side 4.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6.2.
De ikke-statslige organisationers holdning
Der ikke afgivet negative udtalelser af repræsentanterne for de ikke-statslige
organisationer. Den internationale vejtransportorganisation (IRU) beklager imidlertid
forbudet mod sidevendte sæder i turistbusser, fordi det vil betyde at "hyggekrogene"
forsvinder fra luksusbusserne.
6.3.
Industriens holdning
For så vidt som de tekniske bestemmelser vedrørende montering af sikkerhedsseler i
alle klasser af køretøjer allerede indgår i direktiv 74/408/EØF, 77/541/EØF og
76/115/EØF, er de allerede blevet indført i medlemsstaternes nationale lovgivning fra
1. januar 1997. Alle fabrikanter har derfor udviklet passende tekniske løsninger for at
opfylde bestemmelserne i disse direktiver.
Den europæiske bilindustri (European Automobile Manufacturers' Association -
ACEA) har ikke gjort indsigelser mod Kommissionens forslag. Den anmoder dog om
en rimelig frist, således at der kan tages højde for tekniske ændringer gennem
passende validering, og således at de kan integreres i produktionsplanerne. Den
anmoder også om, at der gives mulighed for at dispensere fra nogle af
bestemmelserne i direktiv 74/408/EØF, 76/115/EØF og 77/541/EØF, når der er tale
om fremstilling af køretøjer i små serier.
7.
F
ORSLAGETS INDHOLD
Forslaget indeholder to hovedartikler.
7.1.
Artikel 1: Ændring af direktiv 74/408/EØF
I artikel 1 defineres køretøjer i klasse M
2
og M
3
, idet der tages hensyn til direktiv
2001/85/EF om busser. Denne fremgangsmåde giver en passende mulighed for at
skelne mellem bybusser, mellembys rutebiler og turistbusser.
Der indsættes en ny artikel i direktivet for at forbyde montering af sidevendte sæder i
nye køretøjstyper fra 1. juli 2004 og i nye køretøjer tilhørende allerede eksisterende
typer fra 1. januar 2006.
Der tillades dog nogle undtagelser, hvor der tages hensyn til den særlige brug af
køretøjer til særlig anvendelse, hvor det kan være nødvendigt at have sidevendte
sæder. Dette gælder f.eks. ambulancer.
7.2.
Artikel 2: Gennemførelse i praksis
Artikel 2 indeholder tre datoer:
1. januar 2004: den dato fra hvilken medlemsstaterne skal acceptere køretøjer
godkendt i overensstemmelse med ændringsdirektivet
1. juli 2004: den dato fra hvilken ny typer af køretøjer i de berørte klasser skal
opfylde direktivets bestemmelser
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444175_0006.png
1. januar 2006: den dato fra hvilken alle nye køretøjer tilhørende allerede
eksisterende typer skal opfylde direktivets bestemmelser.
8.
8.1.
Ø
KONOMISKE ASPEKTER
:
COSTBENEFITANALYSE
Generelt
Det er ikke let nøjagtigt at bestemme, hvilke økonomiske omkostninger de
foranstaltninger, der er fastlagt i den foreslåede ændring af direktiv 74/408/EØF, vil
få for fremstillingen af køretøjer. Der skal tages hensyn til en række forskellige
faktorer, og en analyse af deres virkninger er kompleks.
For det første skal det understreges, at siden 1999 er mange nyere køretøjer, udover
personbiler, blevet udstyret med sikkerhedsseler på frivilligt grundlag, hvilket
betyder, at det bidrag, som industrien skal levere, reduceres. I forbindelse med denne
vurdering er det dog blevet antaget, at lastvogne og sættevognstraktorer er udstyret
med sikkerhedsseler, mens busser kun er det, hvis montering af sådanne kræves i
henhold til national lovgivning.
De foreslåede foranstaltninger vil især være gavnlige, når de anvendes i turistbusser,
der er konstrueret til at transportere indtil 60 siddende passagerer.
Det er vigtigt, at passagerne beskyttes effektivt i tilfælde af en ulykke
13
. Monteringen
af sikkerhedsseler indebærer derfor, at ikke blot sæder og sædeforankringer
forstærkes på passende vis, men også at hele køretøjets overbygning forstærkes for at
kunne modstå de øgede kræfter af kinetisk energi, der opstår, hvis køretøjet ruller
rundt, som følge af de fastspændte passagerer.
I mange tilfælde vil det være nødvendigt med en ny konstruktion af hele køretøjet for
bedre at fordele energien inden for overbygningen, således at man undgår en
situation, hvor deformation ikke giver passagerne nok plads til at overleve.
Med hensyn til de forventede positive resultater er det muligt ved hjælp af data fra
ulykkesundersøgelser at foretage en vurdering af antallet af trafikdræbte i tilfælde af
udkastning. Det er dog svært at forudsige, om alvorligheden af de kvæstelser, som
fastspændte passagerer udsættes for, når de rammer indvendige konstruktioner, vil
blive væsentligt reduceret. Desuden skal man huske på, at tvungen montering af
sikkerhedsseler ikke sikrer, at alle passagerer vil benytte dem hele tiden.
Ud fra disse antagelser kan costbenefitanalysen kun betragtes som en vejledende
vurdering.
8.2.
Omkostningerne i forbindelse med montering af sikkerhedsseler i turistbusser
Som allerede anført vil montering af sikkerhedsseler i en moderne turistbus med
"højt dæk" kræve et forstærket gulv og en forstærket overbygning.
13
Ulykker med frontalkollision eller ulykker, hvor køretøjet ruller rundt.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444175_0007.png
Hvis man antager, at 3 500 nye køretøjer skulle udstyres med sikkerhedsseler, kan
det på basis af en økonomisk levetid på 10 år anslås, at de samlede omkostninger vil
beløbe sig til 3,6 mio. EUR om året.
8.3.
Fordele
Hvis man med hensyn til turistbusser antager, at 80 % af passagerne rent faktisk
bruger sikkerhedsselerne, er det rimeligt at vurdere, at 120 passagerer sandsynligvis
kunne redde livet i trafikulykker.
I betragtning af, at den økonomiske gevinst for samfundet ved at redde 1 liv vurderes
til 1 mio. EUR
14
, vil den potentielle gevinst for samfundet være 120 mio. EUR om
året, hvis alle turistbusser havde monteret sikkerhedsseler.
Det skal stadig undersøges, hvor mange svært kvæstede, der ville have været bedre
beskyttet, hvis de havde brugt sikkerhedssele. Det er rimeligt at antage, at de
foreslåede foranstaltninger vil medføre en betydelig reduktion af antallet og
omfanget af passagerernes kvæstelser og sociale omkostninger.
9.
K
ONKLUSION
At holde passagerne inden i en bus, der ruller rundt, kan være nøglen til deres
overlevelse. Generelt vil de fleste af dem, der kastes ud, dø som følge af deres
kvæstelser. De passagerer, der bliver inden i køretøjerne, indtil disse står eller ligger
stille, vil normalt overleve.
Flere og flere tunge og lette lastvogne er involveret i trafikulykker, og mange dræbes,
fordi de ikke var fastspændt, fordi der ikke var nogen fastholdelsesanordning i deres
køretøjer.
Selv om den pris, der skal betales af samfundet, kan synes ret høj, skal denne ses i
forhold til en gevinst i form af en reduktion af kvæstede og døde.
14
Kilde: Generaldirektoratet for Energi og Transport - Trafiksikkerhed: hovedopgaver i EU -
Statusrapport og prioritering af foranstaltninger, KOM(2000) 125 endelig.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444175_0008.png
2003/0128 (COD)
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS DIREKTIV
om ændring af Rådets direktiv 74/408/EØF om motorkøretøjers sæder, disses
forankring og nakkestøtter
(EØS-relevant tekst)
EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR -
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, særlig artikel 95,
under henvisning til forslag fra Kommissionen
15
,
under henvisning til udtalelse fra Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg
16
,
under henvisning til udtalelse fra Regionsudvalget
17
,
i henhold til fremgangsmåden i traktatens artikel 251
18
, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
Forskningen har vist, at brugen af sikkerhedsseler og fastholdelsesanordninger kan
bidrage til en betydelig reduktion af antallet af trafikdræbte og alvorligheden af
kvæstelser i tilfælde af ulykker, også hvis køretøjet ruller rundt. Montering af
sikkerhedsseler og fastholdelsesanordninger i alle klasser af køretøjer vil uden tvivl
være et vigtigt skridt fremad med hensyn til øget trafiksikkerhed og dermed med
hensyn til at redde menneskeliv.
Det vil indebære en betydelig gevinst for samfundet, hvis alle køretøjer udstyres med
sikkerhedsseler.
I sin beslutning af 18. februar 1986 om fælles foranstaltninger til nedsættelse af
antallet af færdselsulykker som led i Fællesskabets program for
færdselssikkerhedsåret
19
understregede Europa-Parlamentet behovet for at gøre
anvendelse af sikkerhedsseler obligatorisk for alle passagerer, herunder børn, undtagen
i køretøjer inden for kollektiv transport. Der skal derfor skelnes mellem busser til
kollektiv transport og andre køretøjer med hensyn til obligatorisk montering af
sikkerhedsseler og/eller fastholdelsesanordninger.
(2)
(3)
15
16
17
18
19
EFT C [... ...] af [... ...], s. [......].
EFT C [... ...] af [... ...], s. [......].
EFT C [... ...] af [... ...], s. [......].
EFT
EFT L 68 af 24.3.1986, s. 35.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444175_0009.png
(4)
I henhold til Rådets direktiv 70/156/EØF af 6. februar 1970 om tilnærmelse af
medlemsstaternes lovgivning om godkendelse af motorkøretøjer og påhængskøretøjer
dertil
20
, senest ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2001/116/EF
21
, er
Fællesskabets typegodkendelsessystem først blevet gennemført for alle nye køretøjer i
klasse M
1
fra 1. januar 1998. Det er derfor kun disse køretøjer, der skal udstyres med
sæder, sædeforankringer og nakkestøtter, der skal opfylde bestemmelserne i Rådets
direktiv 74/408 af 22. juli 1974 for så vidt angår motorkøretøjers sæder, deres
forankringer samt nakkestøtter
22
, senest ændret ved Kommissionens direktiv
96/37/EF
23
.
Indtil Fællesskabets typegodkendelsessystem udvides til at omfatte alle klasser af
køretøjer, bør monteringen af sæder og sædeforankringer, der er forenelige med
montering af sikkerhedsseleforankringer, påkræves i køretøjer, der tilhører andre
klasser end klasse M
1
, med henblik på at fremme færdselssikkerheden.
Direktiv 74/408/EØF indeholder allerede tekniske og administrative bestemmelser, der
tillader typegodkendelse af andre køretøjer end køretøjer i klasse M
1
. Medlemsstaterne
behøver derfor ikke indføre yderligere bestemmelser.
Siden ikrafttrædelsen af direktiv 96/37/EF har flere medlemsstater allerede gjort
bestemmelserne deri obligatoriske med hensyn til visse andre klasser af køretøjer end
klasse M
1
. Dette betyder, at fabrikanterne og leverandørerne har udviklet en passende
teknologi.
Undersøgelser har vist, at det ikke er muligt at forsyne sidevendte sæder med
sikkerhedsseler, der giver samme grad af sikkerhed for passagerne som fremadvendte
sæder. Af sikkerhedsgrunde er det derfor nødvendigt at forbyde disse sæder i visse
klasser af køretøjer.
Direktiv 74/408/EØF bør ændres i overensstemmelse hermed.
Målene for den foreslåede foranstaltning, nemlig forbedring af trafiksikkerheden
gennem indførelse af obligatorisk montering af sikkerhedsseler i visse klasser af
køretøjer, kan ikke i tilstrækkelig grad opfyldes af medlemsstaterne, og kan i
overensstemmelse med subsidiaritetsprincippet, jf. traktatens artikel 5, på grund af
foranstaltningens omfang bedre gennemføres på fællesskabsplan. I overensstemmelse
med proportionalitetsprincippet, jf. nævnte artikel 5, er dette direktiv ikke mere
vidtgående, end hvad der er nødvendigt for at nå dette mål -
(5)
(6)
(7)
(8)
(9)
(10)
20
21
22
23
EFT L 42 af 23.2.1970, s. 1.
EFT L 18 af 21.1.2002, s. 1.
EFT L 221 af 12.8.1974, s. 1.
EFT L 186 af 25.7.1996, s. 28.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
UDSTEDT FØLGENDE DIREKTIV:
Artikel 1
Ændring af direktiv 74/408/EØF
I direktiv 74/408/EØF foretages følgende ændringer:
1.
Artikel 1 ændres således:
a)
I stk. 1 tilføjes følgende afsnit:
"Køretøjer i klasse M
2
og M
3
underopdeles i grupper som fastlagt i del 2 i bilag
I til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2001/85/EF
*
________________
*
EFT L 42 af 13.2.2002, s. 1."
b)
Stk. 2 erstattes af følgende:
“2.
Dette direktiv finder ikke anvendelse på "klapbare sæder", som defineret i
punkt 2.7 i bilag I, og bagudvendte sæder."
2.
Følgende indsættes som artikel 3a:
“Artikel 3a
1.
2.
3.
Fra [1. juli 2004] forbyder medlemsstaterne montering af sidevendte sæder i
nye typer af køretøjer i klasse M
1
, N
1
, M
2
og M
3
, gruppe III eller B.
Fra [1. januar 2006] forbyder medlemsstaterne montering af sidevendte sæder i
nye køretøjer i klasse M
1
, N
1
, M
2
og M
3
, gruppe III eller B.
Stk. 1 og 2 finder ikke anvendelse på ambulancer, på de køretøjer, der er anført
i artikel 8 stk. 1, første indrykning, i direktiv 70/156/EØF, og på sæder i
campingbiler, der kun er beregnet til brug, når køretøjet holder stille."
3.
I bilag IV erstattes punkt 1.1 af følgende:
“1.1. Forskrifterne i dette bilag gælder for køretøjer i klasse N
1
, N
2
og N
3
samt de
køretøjer i klasse M
2
og M
3
, som ikke falder ind under bilag III's
anvendelsesområde. De gælder også for sidevendte sæder i alle klasser af
køretøjer, dog med undtagelse af bestemmelserne i punkt 2.5."
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Artikel 2
Gennemførelse
1.
Fra [1. januar 2004] må medlemsstaterne for så vidt angår sæder, disses forankringer
og nakkestøtter, hvis disse er i overensstemmelse med de krav, der er fastlagt i
direktiv 74/408/EØF, som ændret ved nærværende direktiv:
a)
b)
2.
ikke nægte EF-typegodkendelse eller national typegodkendelse af en
køretøjstype
ikke forbyde registrering, salg eller ibrugtagning af nye køretøjer.
Fra [1. juli 2004] skal medlemsstaterne for så vidt angår sæder, disses forankringer
og nakkestøtter, hvis disse ikke er i overensstemmelse med de krav, der er fastlagt i
direktiv 74/408/EØF, som ændret ved nærværende direktiv, med hensyn til nye typer
af køretøjer:
a)
b)
ophøre med at udstede EF-typegodkendelse
nægte at udstede national typegodkendelse.
3.
Fra [1. januar 2006] skal medlemsstaterne for så vidt angår sæder, disses
forankringer og nakkestøtter, hvis disse ikke er i overensstemmelse med de krav, der
er fastlagt i direktiv 74/408/EØF, som ændret ved nærværende direktiv:
a)
b)
anse typeattester, som ledsager nye køretøjer, for ikke længere at være gyldige
for så vidt angår bestemmelserne i artikel 7, stk. 1, i direktiv 70/156/EØF
nægte indregistrering, salg eller ibrugtagning af nye køretøjer, undtagen hvis
bestemmelserne i artikel 8, stk. 2, i direktiv 70/156/EØF gøres gældende.
Artikel 3
Gennemførelse i national ret
1.
Medlemsstaterne vedtager og offentliggør inden den […seks
måneder efter
direktivets vedtagelse]
de love og administrative bestemmelser, der er nødvendige for
at efterkomme dette direktiv. De underretter straks Kommissionen herom.
Medlemsstaterne anvender disse bestemmelser fra […seks
måneder efter direktivets
vedtagelse].
Disse love og bestemmelser skal ved vedtagelsen indeholde en henvisning til dette
direktiv eller skal ved offentliggørelsen ledsages af en sådan henvisning. De nærmere
regler for henvisningen fastsættes af medlemsstaterne.
Medlemsstaterne meddeler Kommissionen teksten til de vigtigste nationale
retsforskrifter, som de udsteder på det område, der er omfattet af dette direktiv.
2.
3.
4.
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Artikel 4
Ikrafttrædelse
Dette direktiv træder i kraft på tyvendedagen efter offentliggørelsen i
Den Europæiske Unions
Tidende.
Artikel 5
Adressater
Dette direktiv er rettet til medlemsstaterne.
Udfærdiget i Bruxelles, den .
På Europa-Parlamentets vegne
Formand
På Rådets vegne
Formand
12